Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Spoorwegen in de media => Topic gestart door: janjozef op 16 februari 2010, 17:56:34 PM

Titel: en ze staken verder
Bericht door: janjozef op 16 februari 2010, 17:56:34 PM
http://www.gva.be/antwerpen/treinbestuurders-staken-ook-in-antwerpen.aspx

Dat treinbestuurders inzitten met hun veiligheid en die van de klanten is mooi, maar dit is er ver over, begin een staking niet in de loop van de dag daarmee heb je iedere werknemer bij zijn kl**ten. Duidelijk dat ze het daar nog steeds niet snappen VVV
Titel: en ze staken verder
Bericht door: conducteur op 16 februari 2010, 18:18:00 PM
...en op die manier komt het openbaar vervoer dat men wil promoten altijd slecht in  beeld[V]:
-Ongeval te Buizingen
-Treinen die altijd met vertraging rijden
-staking
....
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Greg op 16 februari 2010, 18:24:26 PM
Ik sluit mij aan bij janjozef.
Ja het is spijtig wat er gebeurd is, heel spijtig. Verschrikkelijk zelfs, maar de manier waarop men nu weer staakt maakt het alleen nog maar erger.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: marc goovaerts op 16 februari 2010, 21:31:50 PM
Vul aan: treins......  . Zou er iemand in Belgi? bij een kwis nog moeite mee hebben ?
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Greg op 16 februari 2010, 21:36:38 PM
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Vul aan: treins......  . Zou er iemand in Belgi? bij een kwis nog moeite mee hebben ?


Ik denk het niet.

Maar zoals ik al zei, je zal het maar meemaken dat er opnieuw een van je mensen omkomt door zijn job.

De manier waarop men weer die staking laat uitbreken is natuurlijk een ander verhaal, en kan op nog minder respect rekenen.
Ik gebruik de trein niet omdat het systeem van openbaar vervoer voor mijn verbinding een ramp is.
Maar je zal maar weer eens in de miserie zitten als passagier omdat ze plots gaan staken[:(]
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Doornroosje op 17 februari 2010, 12:10:59 PM
Treinstel?
Titel: en ze staken verder
Bericht door: eddy op 17 februari 2010, 12:27:32 PM
Grapjas[}:)][}:)]
groeten eddy
Titel: en ze staken verder
Bericht door: factageklerk op 17 februari 2010, 14:54:01 PM
Aan al diegene die kritiek hebben op het spoorwegpersoneel omdat ze staken voor uw en hun veiligheid. Hierzie www.nmbs.be en laat zien dat jullie het zelf beter kunnen ipv er te over z[:0]ken[:(!][:(!][:(!][:(!]. Die mensen kunnen precies niets goed doen in jullie ogen ,het zijn ook maar mensen zoals u en ik die ook graag op tijd thuis willen zijn bij familie ondanks de onregelmatige uren die ze presteren. sorry maar het moest er uit
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Gerolf op 17 februari 2010, 16:21:56 PM
Even mezelf citeren:
citaat:
Vanaf gisteren heeft het ongeval zelf al heel wat gevolgen voor het treinverkeer, en dan nu nog eens een actie erbovenop
Maar ik begrijp best dat het spoorpersoneel aangeslagen is, zich machteloos voelt, "iets" wil doen, ...
Andere acties dan een staking zouden v??l beter zijn: Werken, vrijwillig zelfs, maar vooral massaal aanwezig zijn met bijvoorbeeld een rouwband om.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: factageklerk op 17 februari 2010, 16:52:28 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Even mezelf citeren:
citaat:
Vanaf gisteren heeft het ongeval zelf al heel wat gevolgen voor het treinverkeer, en dan nu nog eens een actie erbovenop
Maar ik begrijp best dat het spoorpersoneel aangeslagen is, zich machteloos voelt, "iets" wil doen, ...
Andere acties dan een staking zouden v??l beter zijn: Werken, vrijwillig zelfs, maar vooral massaal aanwezig zijn met bijvoorbeeld een rouwband om.



Met alle respect Gerolf ,maar wie ziet dat? niemand[V] een volwaardig alternatief waarmee men wel serieus druk kan zetten op het bestuur is raken waar men ze het hardst kunnen treffen financ?eel (betaalstaking).Doe dat eens enkele weken. Ik kan enkel maar vaststellen dat de vlamingen beroepsklagers zijn, staken mag niet als ze er nadeel van ondervinden tot ze zelf dan eens in een situatie dreigen te komen waarbij ze zelf moeten staken. het is altijd wat de post,opel,luchthavenstakingen,fille....... ze zijn nooit content
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Gerolf op 17 februari 2010, 17:23:39 PM
citaat:
Geplaatst door factageklerk
Met alle respect Gerolf ,maar wie ziet dat? niemand[V]
Nee ? Alle reizigers om te beginnen, en daardoor ontstaan er gesprekken en meer wederzijds begrip. Het kan het verschil maken bij een volgende geval van agressie.
... en als de journalisten hier lucht van krijgen hoort de halve wereld het [;)]
Betaalstaking: promoot ik ook al langer (hoewel ik daar als abonnee geen voordeel aan heb), maar onder deze omstandigheden (ongeval en veiligheid) is die actie-methode irrelevant.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Jurgen op 17 februari 2010, 17:59:33 PM
Als men nu eens gewoon alle treinen 5 minuten later laat vertrekken. Gewoon om het medeleven te betuigen, dat zou ik pas een mooie geste vinden.

En voor de grapjassen, ja de meeste treinen vertrekken altijd 5 minuten te laat. Haha, grappig. En nu gaan we door!
Titel: en ze staken verder
Bericht door: janjozef op 17 februari 2010, 18:46:12 PM
Of mischien nog veel beter, laat ze alemaal op tijd vertrekken, die 5 minuten te laat dat is al dagelijkse kost tijdens de spits, en sorry factageklerk met een staking gaat ge heel weinig mensen mee krijgen, maar dat gaat er blijkbaar bij sommige personeelsleden van de NMBS niet in, vlamingen zijn mischien nooit content maar dat is logisch bij 't spoor staken ze wat te graag, [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

en ja dat moest er ook af,
Jan
Titel: en ze staken verder
Bericht door: chef garde op 17 februari 2010, 19:35:04 PM
citaat:
Geplaatst door factageklerk

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Even mezelf citeren:
citaat:
Vanaf gisteren heeft het ongeval zelf al heel wat gevolgen voor het treinverkeer, en dan nu nog eens een actie erbovenop
Maar ik begrijp best dat het spoorpersoneel aangeslagen is, zich machteloos voelt, "iets" wil doen, ...
Andere acties dan een staking zouden v??l beter zijn: Werken, vrijwillig zelfs, maar vooral massaal aanwezig zijn met bijvoorbeeld een rouwband om.



Met alle respect Gerolf ,maar wie ziet dat? niemand[V] een volwaardig alternatief waarmee men wel serieus druk kan zetten op het bestuur is raken waar men ze het hardst kunnen treffen financ?eel (betaalstaking).Doe dat eens enkele weken. Ik kan enkel maar vaststellen dat de vlamingen beroepsklagers zijn, staken mag niet als ze er nadeel van ondervinden tot ze zelf dan eens in een situatie dreigen te komen waarbij ze zelf moeten staken. het is altijd wat de post,opel,luchthavenstakingen,fille....... ze zijn nooit content

Er zijn veel mensen die zoiets zien hoor Joris, wij krijgen van tijd wel eens van die speldjes die we (zonder verplichting) op onze kostuumvest kunnen hangen.  Maar ... na een paar weken is de heisa rond heel dat ongeval helaas geluwd en gaat het leven weer verder!  Was net hetzelfde met dat ongeval in Dinant, toen een collega zn benen verloor, de vier dagen na dat voorval kon je nog zeggen tegen iemand die wou opstappen: "Wil je ook uw benen verliezen?", als je dat nu zegt lachen ze u vierkant uit!  Het mist allemaal een beetje aan daadkracht, snap je?
Titel: en ze staken verder
Bericht door: factageklerk op 18 februari 2010, 00:12:16 AM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Of mischien nog veel beter, laat ze alemaal op tijd vertrekken,  vlamingen zijn mischien nooit content maar dat is logisch bij 't spoor staken ze wat te graag, [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

en ja dat moest er ook af,
Jan



Dat vind ik serieus misplaatst er zijn daar nog mensen die wel hun werk serieus nemen, maar blijkbaar kan men of wil men dat niet zien. Zulke reactie bewijst dat u geen respect heeft voor spoorwegpersoneel. Mensen ik ga hier mijn tijd niet meer aan verspillen. ik ga hier niets meer posten en zal het forum een tijd laten voor wat het is

Titel: en ze staken verder
Bericht door: janjozef op 18 februari 2010, 07:39:22 AM
En welk respect hebben het stakende spoorwegpersoneel voor zijn klanten dan, en jawel gelukkig zijn er bij de spoorwegen nog mensen die hun job ernstig nemen, en jawel ik heb voor iedereen respect die zijn werk doet en wilde stakers horen daar helemaal niet bij, en jawel iedereen mag staken van mij maar zeg het op voorhand zodat mensen geen uren onderweg moeten zijn om na een dag werken thuis te geraken, die wilde stakingen van het spoorweg personeel kunnen helemaal niet. [:(!][:(!][:(!][:(!]

Jan

P.S. Ge weet toch dat het spoorwegpersoneel maar werk heeft omdat er klanten zijn, en niet dat klanten geluk hebben dat ze kunnen meerijden omdat iemand van de spoorwegen met een trein passeert,

Titel: en ze staken verder
Bericht door: stefanic op 18 februari 2010, 09:23:09 AM
citaat:
Geplaatst door janjozef

En welk respect hebben het stakende spoorwegpersoneel voor zijn klanten dan, en jawel gelukkig zijn er bij de spoorwegen nog mensen die hun job ernstig nemen, en jawel ik heb voor iedereen respect die zijn werk doet en wilde stakers horen daar helemaal niet bij, en jawel iedereen mag staken van mij maar zeg het op voorhand zodat mensen geen uren onderweg moeten zijn om na een dag werken thuis te geraken, die wilde stakingen van het spoorweg personeel kunnen helemaal niet. [:(!][:(!][:(!][:(!]

Jan

P.S. Ge weet toch dat het spoorwegpersoneel maar werk heeft omdat er klanten zijn, en niet dat klanten geluk hebben dat ze kunnen meerijden omdat iemand van de spoorwegen met een trein passeert,





Jan sorry hoor maar dit gaat er ook voor mij ver over.
Je PS slaat nergens op, of misschien beter op ALLES en IEDEREEN, want bij de post hebben ze ook maar werk omdat de mensen wllen brieven verzenden, bij producenten van eender welk produkt hebben ze maar werk omdat er mensen zijn die dat produkt willen kopen.

Ik wil er zelf aan toevoegen dat ik (spoorwegpersoneel!) de afgelopen wilde staking totaal ongepaste lijkenpikkerij vond op DAT moment die door zeer beperkt aantal reizigers (en ook personeelsleden) werd gesmaakt. Ik heb begrip voor de problematiek waarmee het rijdend personeel geconfronteerd wordt, maar de afgelopen reactie was vooral een emotionele reactie, maar geen gepaste. Iedereen zou begrip hebben voor x minuten stilstand, klaxoneren etc. of voor een aangekondigde (en desnoods lange) stakingsactie als roep om meer veiligheid, en op een gepast moment, NA het rouwproces voor de nabestaanden etc.

Ik vind het hemeltergend en DEGOUTANT dat alle partijen EN buitenstaanders en zelfverklaarde experten zich verdringen boven de nog niet afgekoelde lichamen van de slachtoffers om de anderen de schuld in de schoenen te schuiven. Als ik lees wat voor kriminele nonsens er nu in de pers langs alle kanten weer wordt bijgesleurd:

-Nederland al veilig sinds 1960. Tiens: wat was dat dan in Barendrecht in sept2009? In de Hollandse pers lezen we dat per jaar gemiddeld 250x door 't rod wordt gereden en dat in 40% van die keren een ramp zeer nabij was!
-Belgie 12e slechtste land (9 doden per 100.000 gereden KM). Tja, maar het overgrote deel zijn overwegrijders en springers. Heeft dat met de veiligheid van de seininrichting te maken???

Voor mij is dit weer stemmingmakende DESinformatie om -zoals steeds- weer eens op de NMBS te kunnen KAKKEN. NMBS is immers een favoriet slachtoffer!

Laat GODVERDOMME het onderzoek in alle sereniteit verlopen zodat een duidelijke en ongemanipuleerde waarheid aan het licht komt. En als er DAN op de verantwoordelijke(n) wordt geschoten, dan kan iedereen daar begrip voor opbrengen.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: janjozef op 18 februari 2010, 10:56:59 AM
Stefan ik had het hier niet over het ongeval in buizingen. Ook ik vond dat de goeverneur van vlaams branbant ver voor zijn tijd sprak als hij omzeggens direct een schuldige aanwees, laat ons daarover het onderzoek en zelfs een proces afwachten, ook in Pecrot is de schuld bij de NMBS en niet bij de treinbestuurder gelegd. Mij gaat het enkel over de staking de volgende dag. Daarom ook dat ik er een nieuwe topic over aangemaakt heb. Verder kan ik alleen jouw woorden over het ongeval maar bijtreden, zelfs voor een aangekondigde staking om meer veiligheid kan ik begrip opbrengen, maar nooit voor een wilde staking.

Jan
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Gerolf op 18 februari 2010, 11:04:42 AM
Ik kan me vinden in je reactie, Stefan.

De PS van Jan is, denk ik, achteraf toegevoegd. Van een reiziger die al jaren dagelijks naar Brussel pendelt kan ik die (emotionele) reactie wel begrijpen. Gelijk waar er op het spoorwegnet iets gebeurt - zoals wilde stakingen - ondervindt hij de hinder.

Je reactie op het onderzoek en de pers lijkt me ook terecht, maar past meer in het andere draadje - over het ongeval zelf.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Jurgen op 18 februari 2010, 12:11:42 PM
Ik heb de indruk dat het hier stilaan de verkeerde kant opgaat.

Feit is dat de staking roekeloos was en dat men wel iets anders had kunnen bedenken.
Een lintje om de arm, een vlag of wimpel uit het raam hangen, 5 minuten later vertrekken, eerst claxonneren vooraleer men vertrekt,...
De mogelijkheden zijn eindeloos.

Maar hoe je het ook draait of keert, met jezelf op te jagen en lastig te maken kom je nergens.
De PS van Jan, tja, de frustratie die er even uit moest misschien? Dat moet af en toe kunnen.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Bundesbahnfreak op 21 februari 2010, 17:09:15 PM
Lap tis weer zover, de NMBS staakt (vindt het zelf ook niet kunnen maar diet terzijde) en Janjozef onsteekt weeral in zijn toorn.  Vroeger was ik militair en die werden als derderangsburger aanzien, nu werk ik op t spoor en daar zijn we van dezelfde categorie, "dik pensioen, te lui voor iets te doen, veel cong?, en veel te veel staken".  Oproep aan iedereen die denk dat het toch zo makkelijk is, doe examen enjoy the club, maar kom ni janken als het er toch niet zo'n luilekkerland is.

PS Janjozef wat doe jij als beroep? Is al een paar keren gevraagd maar antwoorden doe je dan niet h?

Een verontwaardig NMBS personeelslid dat zijn job graag doet
Titel: en ze staken verder
Bericht door: rixke rail op 21 februari 2010, 18:49:48 PM
Beste Rudy (Bundesbahnfreak), en anderen, waarom hebben jullie nu gestaakt ?
Omdat er geruchten waren (die ondertussen bewaarheid werden, door de woordvoerder van OVS zelve) dat er een rood licht genegeerd werd door een collega ! Hij blijkt nu overigens niet aan zijn proefstuk toe te zijn, gelukkig zonder dodelijke afloop, toen.
Er is overigens door zijn toedoen een andere collega van jullie gesneuveld.
In ieder geval dus nul op het rapport !
Een collega van mij is er ook ingebleven, het is voldoende in de pers geweest ?
Oorzaak volgens jullie : te hoge werkdruk ? goed, stress is een gevaarlijke vijand voor IEDEREEN !
Rood betekent  voor iedereen, ook voor de automobilist : STOPPEN, anders riskeer je desastreuze gevolgen ?
Het gevolg van jullie ?initiatief? was dat voor alle pendelaars het spitsuur in het honderd liep.
Gevolg : stress voor iedereen die de trein neemt ?
Ik persoonlijk geraakte tot Mechelen, en van daaruit was het per bus, want richting Leuven was alles afgeschaft. Kostprijs ? 3,00 -wellicht een gouden dag voor De Lijn ... (op onze bus zeker 50 betalende reizigers in hetzelfde geval).
Al bij al was ik een dik half uur later dan gewoonlijk thuis ? ik acht mijzelf bij de gelukkigen.
Er zijn mensen, zoals ik, die dit alles gelaten opnemen, al heb ik toch ook een ?welgemeende fuck you? gewenst aan  de stakers.
Anderen zijn echter niet zo geduldig ?
Het zou niet de eerste keer zijn dat er een tb een "toek op zijnen tutter" krijgt ?
Een andere vorm van staking zou voordeliger zijn, zowel voor jullie , als voor ons.
Het zou alle syndicaten z?ker goed uitkomen daar eens over na te denken?
Ik apprecieer dus de mening van janjozef, en alle anderen die anti-staking waren.
Hiermee hebben jullie z?ker g??n goede  punten behaald.
Tenslotte even ter verduidelijking : normaal hou ik mij voor dit soort discussies low-profile, maar dit moest me nu even van het hart, als pendelaar en vaste klant van de spoorwegen, tevens spoorwegliefhebber.  
Sorry als ik iemand tegen de borst stuitte, het zij zo !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Bundesbahnfreak op 21 februari 2010, 20:16:02 PM
Hallo Eric,

Een belangrijk detail, ik heb NIET gestaakt.  Ik moest die dag voor vergadering ivm de M6'en van Diepenbeek naar CW Mechelen met de trein.  Ik hoorde op de radio dat er in de Waalse depots gestaakt werd.  Een vloek was bij mij ook aan de orde gevold door "moeten ze nu staken, mooie reclame".  Ik ben toen met de auto naar mijn werk TW Hasselt gereden waar niemand staakte.  
Waarom reageerde ik zo:
Op ons (NMBS-personeel) wordt al genoeg neergekeken.  
Ik leid een ploeg gemotiveerde mensen die er dagelijks het onmogelijke voor doen om de M6'en van Hasselt op de relaties Tongeren-Knokke/Blankenberge en Landen-Poperinge/De Panne te doen rijden.  Als al die criticasters eens een dagje zouden volgen in welke omstandigheden mijn techiekers moeten werken.  Zouden ze misschien begrip kunnen opbrengen voor het werk dat geleverd wordt.
Nogmaals ik heb niet gestaakt en ik keur zelfs de meeste voorbije stakingen af.
Waar ik het apenschijt van krijg is de mentaliteit dat mensen die voor de NMBS of Infabel werken, voor de staat werken en daarom in sommigen hun ogen minderwaardig zijn.  Als morgen 1 van de priv?bedrijven die ook op ons net rijden een ongeval van deze grootte veroorzaken ben ik ook eens benieuwd naar de reactie van sommigen.
Eigenlijk is het hier lachwekkend.  Ik en sommige anderen die je hier op dit forum niet meer ziet zijn ipv met Belgische met buitenlandse treintjes bezig en worden hier ook een beetje stiefmoederlijk behandeld.  Ik kan mis zijn maar het is een gevoel.  Hier zijn de meeste liefhebber van Belgische modellen (hun goed recht) maar ze kakken zeer graag op die maatschappij die ze op hun zolder in t klein hebben rondrijden.
Op dit forum zitten ook de nodige spooorwegmensen die een grote impact kunnen hebben op info naar jullie toe.  Doch door er op te kakken gaan ze eerder lopen dan dat ze nog moeite doen.

groeten

Rudy

Titel: en ze staken verder
Bericht door: conducteur op 21 februari 2010, 20:34:13 PM
Mijn meningen over stakingen bij De NMBS (maar evengoed voor bv. De Lijn)(ik neem dagelijks de tram naar school, en geregeld de bus en trein):
Als men met iets niet eens is en men wil staken dan moet dat kunnen (er is een stakingsrecht voor iets toch? of niet), maar er moet een speciale dienstregeling voorzien zijn die een minimale dienstregeling garandeert dat ik deftig op tijd op school of op mijn bestemming geraak
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Doornroosje op 22 februari 2010, 13:54:27 PM
Ik werk al enkele jaren bij de spoorwegen, en de eerste dag dat ik ga staken moet nog steeds komen. Iedereen trouwens op mijn bureau denkt er niet over om mee te gaan staken. Akkoord, onze dienst (veiligheid) is er nu eentje dat niet aanzet tot stakingen, maar het zou voor ons heel simpel zijn om toch mee te doen. We doen het niet, gewoon uit beroepsfierheid.

Trouwens, mijn trein die dinsdagavond reed keurig op tijd vanuit Antwerpen-Centraal richting Luik om even na Lier vast te lopen. Iemand had er niet beter op gevonden dan zijn auto op de overweg van Melkouwen ter parkeren vlak voor dat er een goederentrein voorbij komt. Het gevolg mag zich raden: auto zo plat als een panne(n?)koek. De bestuurster was in shock en zal enkel dagen/weken werkombekwaam zijn. Wees dan als treinbestuurder maar eens zo goed om niet mee te staken, krijg je nog zoiets voor...

Dit maar even om aan te geven dat als er een staking is, er dikwijls nog heel veel spoorwegmensen zijn die WEL hun job nog uitvoeren zoals het hoort. Maar een machine draait maar net zo vlot, als alle radertjes meedraaien in dezelfde richting.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: hapkin op 22 februari 2010, 15:26:39 PM
rixke rail
citaat:
Hij blijkt nu overigens niet aan zijn proefstuk toe te zijn, gelukkig zonder dodelijke afloop, toen...
Er is overigens door zijn toedoen een andere collega van jullie gesneuveld.
In ieder geval dus nul op het rapport !



Ben je daar zeker van... weet jij dan al meer dan wij
ok dacht het niet he ...

citaat:
Oorzaak volgens jullie : te hoge werkdruk ? goed, stress is een gevaarlijke vijand voor IEDEREEN !
Rood betekent voor iedereen, ook voor de automobilist : STOPPEN, anders riskeer je desastreuze gevolgen ?


Jij hebt nog NOOIT met een trein gereden dus zwijg maar hierover
Geloof mij maar speel een beetje met je treintjes





Titel: en ze staken verder
Bericht door: stefanic op 22 februari 2010, 16:11:21 PM
manman.

Hier wordt een bestuurder (en gratis ineens de hele NMBS) veroordeeld omdat deze door 't rood reed (wat trouwens nog altijd niet vast staat, laat aub het onderzoek hierover duidelijk uitsluitsel geven)

1 man rijdt door 't rood: 18 doden en veel gewonden, en 't is awoe NMBS door iedereen, de politici etc.

Hoeveel wegvoertuigen rijden elke dag door 't rood? Hoeveel wegbestuurders sterven elke dag of raken gewond? Maar tiens ik hoor niks over parlementaire onderzoekscommissies omdat er nog geen feilloos systeem is dat auto's automatisch doet stoppen als ze door 't rood rijden (nochthans heel simpel met GSMR, etc nu toch iedereen GPS heeft.) En ongetwijfeld rijden er al wel proefauto's rond waarmee men dit realiseert. Hup ALLE auto's aan de kant, alle verkeerslichten opbreken en installeren maar die handel. O ja uw auto wordt wel 10.000EUR duurder en de verkeersbeslasting verdriedubbeld, maar dat is een peulschil als je weet wat een mensenleven waard is!
Iedereen akkoord? We gaan ervoor!
Titel: en ze staken verder
Bericht door: chef garde op 22 februari 2010, 16:35:44 PM
Ik werk al 4,5 jaar voor NMBS, half jaar opleiding, de rest rollende dienst.  Als ik 's morgens om zeg nu maar 3u45 toekom in Gent-Sint-Pieters ben ik nog altijd gemotiveerd.  Zoals veel collega's doe ik mn job graag en toch met enige fierheid.  Heb al verschillende keren gestaakt, ga dat in de toekomst nog doen als ik dat nodig acht, daar staat iedereen trouwens vrij van.

Wat de discussies over NMBS en zn werknemers op dit forum betreft, een tijdje geleden kon ik mij daar ook enorm in opwinden en ging ik steevast in de tegenaanval, maar wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil??  Het forum bevat een schat aan info die ik met veel aandacht bekijk, maar ook een schat aan zever die ik gewoon negeer ...

Dus: laat de "kenners" in hun waan, ze hebben immers zo goed gebladerd in hun "Het Laatste Nieuws" of zo aandachtig gekeken naar het "VTM-nieuws" waar de enige ?chte waarheid verteld wordt!
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Alain op 22 februari 2010, 17:13:10 PM
Aan alle NMBS'ers en anderen die zich geroepen voelen.
Ik heb 25 jaar voor een bedrijf gewerkt waar we niet konden en mochten staken.[:D]

We hebben er het dikwijls over gehad hoe men op de beste manier kan staken. Bestaat namelijk in verschillende vormen. De slechts mogelijke manier om te staken is de kleine man te gijzelen waarbij de grote man geen last heeft.[:(]

De beste en leukste manier is de grote man te nemen waar hij het het minste leuk vindt en dat is namelijk in zijn portemonnee.

Als jullie dan toch willen staken, doe het op deze manier, kondig datums aan waarbij de reizigers gratis en voor niets mogen reizen. Op die manier krijg je onmiddellijk aandacht van de top en de meeste sympathie van de kleine man in de straat.[8D]

Dan spreekt men direct over een paar euros die verloren zijn en niemand zal jullie verkeerd aankijken.(behalve de top en de vakbond)[;)]

Maar daar moeten de vakbonden wel lef voor hebben natuurlijk, het land platleggen is niet moeilijk, kan zelfs een klein bedrijfje van pakweg 100 man.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Bundesbahnfreak op 22 februari 2010, 22:46:04 PM
Beste Alain,

Ik werkte vroeger ook voor een bedrijf waar men niet mocht staken: het leger[:D]
Nu alle gekheid op een stokje; een betaalstaking is misschien een mooi alternatief, maar er zou maar 1 chef garde op de trein zitten die niet staakt en de mensen laat betalen.  Zij die er begrip voor hebben, zoveel te beter.  Maar de dag van vandaag zijn niet alle mensen zo, met mogelijk geweld tot gevolg.  Dan zou iemand die zijn werk wilt doen nog een pak slaag riskeren[V]
Andere politieke hersenspinsel (vooral uit blauwe hoek) is de min. dienstverlenig. Mooi op papier, maar zie het al gebeuren Brussel-Zuid.  Een paar honderd man die tegelijk op 1 stel willen, lachen geblazen vooral groen.  Daar komen ook vodden van.[:(]
Neen mensen het is niet simpel meer.  Ik heb ook al gestaakt, voor het statuut en voor het feit dat ze ooit de werkplaats wilden sluiten.  Mogen we dat niet?  Als ze bij Opel of Stella staakten had iedereen daar begrip voor maar als wij dat doen dan staat het land in rep en roer.  Akkoord niet elke staking is mijns inziens gerechtvaardigd, maar soms is er geen andere uitweg hoor.  Of moeten we op onze kop laten sc**?*ten???
Ik ben zekr geen tafelspringer ls het op stakingen aankomt, meestal is het het rollend personeel of de seingevers, maar in de werkplaatsen zijn bij mijn weten nog nooit wilde stakingen uitgebroken

Groeten

Rudy
Titel: en ze staken verder
Bericht door: cyberbeast op 23 februari 2010, 11:22:11 AM
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

Beste Alain,

Ik werkte vroeger ook voor een bedrijf waar men niet mocht staken: het leger[:D]
Nu alle gekheid op een stokje; een betaalstaking is misschien een mooi alternatief, maar er zou maar 1 chef garde op de trein zitten die niet staakt en de mensen laat betalen.  Zij die er begrip voor hebben, zoveel te beter.  Maar de dag van vandaag zijn niet alle mensen zo, met mogelijk geweld tot gevolg.  Dan zou iemand die zijn werk wilt doen nog een pak slaag riskeren[V]
Andere politieke hersenspinsel (vooral uit blauwe hoek) is de min. dienstverlenig. Mooi op papier, maar zie het al gebeuren Brussel-Zuid.  Een paar honderd man die tegelijk op 1 stel willen, lachen geblazen vooral groen.  Daar komen ook vodden van.[:(]
Neen mensen het is niet simpel meer.  Ik heb ook al gestaakt, voor het statuut en voor het feit dat ze ooit de werkplaats wilden sluiten.  Mogen we dat niet?  Als ze bij Opel of Stella staakten had iedereen daar begrip voor maar als wij dat doen dan staat het land in rep en roer.  Akkoord niet elke staking is mijns inziens gerechtvaardigd, maar soms is er geen andere uitweg hoor.  Of moeten we op onze kop laten sc**?*ten???
Ik ben zekr geen tafelspringer ls het op stakingen aankomt, meestal is het het rollend personeel of de seingevers, maar in de werkplaatsen zijn bij mijn weten nog nooit wilde stakingen uitgebroken

Groeten

Rudy




Het probleem is alsof ze iedere maand bij de NMBS, voor het minste, staken.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: just4fun op 23 februari 2010, 13:30:26 PM
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

...  Als ze bij Opel of Stella staakten had iedereen daar begrip voor maar als wij (NMBS) dat doen dan staat het land in rep en roer.


Inerdaad, want als Opel of Stella staakt, ligt niet het hele land in puin! Hoogsten een auto bij enkele klanten die een paar weken later geleverd wordt, of een beetje dorst. Deze actie was nu niet zo groot, dus deze had niet zo'n desastrueze gevolgen. Maar in 't verleden zijn er al NMBS-stakingen geweest met mega-mosn,terfiles tot gevolg. Dit brengt grote schade toe aan mensen en bedrijven die totaal niets met de NMBS te maken hebben.
Waar het bij de vakbondsmensen (en dan vooral de top) van zeer grote groeperingen (niet alleen NMBS, maar ook onderwijs, De Lijn, ambtenaren, ...) vooral om draait is 'macht'. Als de vakbond in mijn bedrijf oproept tot staken, heeft dat gevolg voor max een paar honderd mensen. Als de vakbondstop en -vertegenwoordigers van deze zeer grote groeperingen oproepen tot staken, hebben ze de 'macht' om soms zeer grote) chaos te cre?ren.
Staken mag, maar chaos maken niet. Iedereen heeft dezelfde rechten, zo heeft iedereen het recht om op tijd op werk, in school, ... te geraken.
Paul
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Bundesbahnfreak op 23 februari 2010, 16:55:41 PM
Aanzie diit maar als mijn laatste bijdrage,

Als ik deze 2 laatste reacties lees wordt het NMBS-personeel als derderangsburger aanzien.

Het gaat jullie allemaal goed, zelfverklaarde specialisten.  Ik groet U

Iedereen gelijk voor de wet??? laat me niet lachen, als ze in de priv? staken, dan is er begrip voor maar voor ons?

Elke maand staking, leer eens tellen h? manneke[:(!]
Bij mij is het zelfs jaren geleden[xx(][V]


Hopelijk zien mijn collega's van NMBS-Infrabel en de Holding het ook in dat wij toch maar met dde nek aanzien worden.

Bundesbahnfreak houd hiermee op te bestaan, en zal ook bepaalde posts verwijderen

Ik heb hier een paar vrienden leren kennen met deze ga ik verder, ze weten wel wie ze zijn[^]
Titel: en ze staken verder
Bericht door: dgrr57 op 23 februari 2010, 17:31:18 PM
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

Bundesbahnfreak houd hiermee op te bestaan, en zal ook bepaalde posts verwijderen


Ik reageer ook niet meer op dit forum, maar min bijdragen heb ik toch laten staan.
Twee onnozele reacties en jij maakt er iedereen slachtoffer van [:(][:(][:(][:(]
Heel klein, als reactie [:(][:(][:(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]
Ik had dit graag via PM gedaan, maar, tegen de regels van het forum, heb je geen email ingebracht [:(]
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Gerolf op 23 februari 2010, 20:06:26 PM
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
Bundesbahnfreak houd hiermee op te bestaan, en zal ook bepaalde posts verwijderen
Te laat gelezen, anders had ik hem eerder geblokkeerd. Nu is het kwaad al geschied ...

POSTS VERWIJDEREN IS VERBODEN
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Alain op 23 februari 2010, 20:57:04 PM
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

Aanzie diit maar als mijn laatste bijdrage,

Als ik deze 2 laatste reacties lees wordt het NMBS-personeel als derderangsburger aanzien.

Het gaat jullie allemaal goed, zelfverklaarde specialisten.  Ik groet U

Iedereen gelijk voor de wet??? laat me niet lachen, als ze in de priv? staken, dan is er begrip voor maar voor ons?

Elke maand staking, leer eens tellen h? manneke[:(!]
Bij mij is het zelfs jaren geleden[xx(][V]


Hopelijk zien mijn collega's van NMBS-Infrabel en de Holding het ook in dat wij toch maar met dde nek aanzien worden.

Bundesbahnfreak houd hiermee op te bestaan, en zal ook bepaalde posts verwijderen

Ik heb hier een paar vrienden leren kennen met deze ga ik verder, ze weten wel wie ze zijn[^]



Jammer dat je je hobby niet kunt gescheiden houden van je werk.[V]

Iedere job is mooier als hij door iemand anders wordt uitgevoerd.[;)]
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Jurgen op 23 februari 2010, 22:31:30 PM
citaat:
Geplaatst door chef garde

Dus: laat de "kenners" in hun waan, ze hebben immers zo goed gebladerd in hun "Het Laatste Nieuws" of zo aandachtig gekeken naar het "VTM-nieuws" waar de enige ?chte waarheid verteld wordt!




Vreemde uitspraak die je doet. Ik hoop dat je hier niemand mee wil viseren.

Jij bent trouwens niet de enige die hier vreemde uitspraken doet. Ik heb de indruk dat sommige dingen hier serieus gevoelig liggen en dat die dan maar meteen aangegrepen worden om ophef over te maken en het dan uiteindelijk af te stappen. Men doet maar.


Ik weet 1 ding, het aantal stakingen bij de NMBS kan je al lang niet meer op 1 hand tellen. Alle stakingen komen in het lang en het breed in het nieuws en alle gebruikers hebben er last van.
Er bestaat zo'n gezegde met hoge bomen en veel wind. Deal with it of zoek een andere job!
De flauwerikken trappen het maar af. Ik begin dat geruzie hier stilaan beu te worden.
Ik ben 4 dagen niet online geweest en ik heb hier blijkbaar niets gemist ook niet. Tot in't weekend... misschien.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Greg op 23 februari 2010, 22:40:29 PM
Staken moet kunnen, laat dit duidelijk zijn. In sommige gevallen is het terecht, in andere gevallen niet.
Probleem is dat je bij de nmbs het halve land lam kan leggen door te staken, en dit zonder goede reden soms.

Hoge werkdruk e.d. allemaal goed mogelijk, maar denk je dat het in de priv? anders is? Werk eens aan de band bij audi of ford (of opel), werk eens als vrachtwagenbestuurder of koerier, werk een in het management van een druk bedrijf.
Denk je dat er daar geen werkdruk/stress/tijdsdruk is? Of dat het daar beter is?
Denk je daar meer te verdienen?
Denk je daar globaal beter af te zijn?

Ik denk het niet.

Punt is gewoon dat staken bij andere bedrijven (die daarom niet minder groot zijn) meestal minder pijnlijke gevolgen heeft.
Bereken eens de economische schade van een week staken bij INBEV of opel, en bereken eens die van 1 dag staken bij de NMBS. Welke zal het grootste zijn denk je?

Om het eens een voorbeeld te geven, de dag na het tragische ongeluk lag heel wallonie plat. Staking staking en nog een staking.
Pijnlijk ongeluk, zeker, maar de reden waarom ze dan plots overal het werk neerleggen heb ik nog altijd niet door.
Ligt waarschijnlijk aan mijn beperkte verstandelijke mogelijkheden, maar conclusie is dat er door een menselijke fout van iemand men besloot het werk neer te leggen.
Ik zeg het nog eens een spijtige zaak, en ja het zou niet mogen gebeuren. Maar is het nut geweest van die staking om ons verder te helpen?
Titel: en ze staken verder
Bericht door: itchy op 23 februari 2010, 22:52:16 PM
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
Op ons (NMBS-personeel) wordt al genoeg neergekeken.  
Ik leid een ploeg gemotiveerde mensen die er dagelijks het onmogelijke voor doen om de M6'en van Hasselt op de relaties Tongeren-Knokke/Blankenberge en Landen-Poperinge/De Panne te doen rijden.  Als al die criticasters eens een dagje zouden volgen in welke omstandigheden mijn techiekers moeten werken.  Zouden ze misschien begrip kunnen opbrengen voor het werk dat geleverd wordt.

Rudy, ik weet in welke omstandigheden de mensen daar aan de 'te hoge' M6'en werken (en ook aan de 'te lange' MS96's...) ...  Mijn mening: petje af voor jouw techniekers. Ik denk inderdaad dat velen met open mond zouden staan kijken. Hopelijk komt er gauw verbetering.
Titel: en ze staken verder
Bericht door: janjozef op 24 februari 2010, 08:03:42 AM
Ik heb al lang spijt dat ik deze topic begonnen ben, ik had het gewoon over 1 wilde staking die in volgens mij geen enkel nut had, niet over al het personeel van de NMBS groep, daar zitten zeer toffe mensen bij die hun job meer dan ter harte nemen,

Jan
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Gerolf op 24 februari 2010, 21:50:13 PM
Dat snappen we, Jan (all??, ik begrijp dat toch) [:I]
Misschien was je topic-titel iets te "agressief" gekozen. Je bijdragen en verklaringen nuanceerden een hoop, maar dat moet men dan nog willen lezen, h? ...
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Bundesbahnfreak op 25 februari 2010, 13:43:59 PM
Ik heb niets van de oude bijdrage gewist.

Wens me te veronstschuldigen als ik door mijn uitspraak hierover mensen geschofeerd heb. Dit was in een opwelling.

Laat ons deze discussie voor wat ze is en laat ons bezighouden met de essentie van het forum zelf, modelbouw

Groeten

Rudy
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Gerolf op 25 februari 2010, 14:46:50 PM
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
...en laat ons bezighouden met de essentie van het forum zelf, modelbouw
Wijze woorden, Rudy.

Ter verduidelijking naar de forumleden: Ik was in de waan dat Rudy een groot deel van zijn posts effectief verwijderd had, en had hem daarom geblokkeerd. Ik heb me teveel laten leiden door een fout resultaat van een zoekfunctie van onze forumsoftware [:I] [:I] [:I]
Na wat pm's met Rudy was het duidelijk dat zijn "dreigement" een uitschuiver was, en dat er niks ernstigs aan de hand was.
Ik ben dan ook blij dat we dit waardevolle forumlid niet kwijt zijn [8D]
Titel: en ze staken verder
Bericht door: janjozef op 25 februari 2010, 15:37:50 PM
Ook ik ben kontent dat Rudy terug is en wens me bij Rudy te excuseren als hij zich aangesproken voelde door mijn uitspraken. Ik heb zeker nooit iemand willen kwetsen. Ik zou ook geen enkel ander vervoermiddel willen gebruiken voor mijn dagelijkse reis van Mortsel naar Brussel. Ik heb dus zeker niets tegen de spoorwegen.

Jan


Titel: en ze staken verder
Bericht door: Bundesbahnfreak op 25 februari 2010, 20:15:07 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Ook ik ben kontent dat Rudy terug is en wens me bij Rudy te excuseren als hij zich aangesproken voelde door mijn uitspraken. Ik heb zeker nooit iemand willen kwetsen. Ik zou ook geen enkel ander vervoermiddel willen gebruiken voor mijn dagelijkse reis van Mortsel naar Brussel. Ik heb dus zeker niets tegen de spoorwegen.

Jan
Excuses aanvaard Jan, je krijgt de mijne trouwens ook.

@Gerolf, kan je "Bundesbahnfreak" veranderen in Rudy, is wat persoonlijker

mvg

Rudy
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Gerolf op 25 februari 2010, 20:40:02 PM
citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
@Gerolf, kan je "Bundesbahnfreak" veranderen in Rudy, is wat persoonlijker
Helaas, die naam is al in gebruik. Je zal iets anders moeten verzinnen [;)]
Titel: en ze staken verder
Bericht door: eric op 25 februari 2010, 21:24:02 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
@Gerolf, kan je "Bundesbahnfreak" veranderen in Rudy, is wat persoonlijker
Helaas, die naam is al in gebruik. Je zal iets anders moeten verzinnen [;)]



Rudy "Bundesbahnfreak"

(het is maar effe meedenken)
Titel: en ze staken verder
Bericht door: chef garde op 26 februari 2010, 14:05:18 PM
en vandaag staken "ze" bij Carrefour, DHL en D'Ieteren ...  dit terzijde, zonder op een firma te willen kakken of iemand te willen viseren ...
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Eres op 26 februari 2010, 18:00:18 PM
Dat je het niet eens bent met alles is natuurlijk een goed recht We leven in een vrij land en gelukkig hebben wij allen het recht om niet alles te accepteren

Langzaam denk ik toch doordat we zoveel protest aan tekenen dat het de verkeerde kant op gaat Ik wil geen sociaal praatje hier maken beslist niet maar ik denk dat er heel wat sociale onlust gaat onstaan  waarbij het vertrouwen van velen gaat verloren Maar ik wijs niet alleen naar Belgie maar ook naar andere landen

Ik vraag mij af waar gaan we naar toe Op het nieuws zien we het licht van de bodem is in zicht en we maken een bocht maar aan de andere kant doordat we zo massaal staken denk ik we stevenen af op een andere crisis

Een staats secretaris die zich zorgen maakt over de nieuwe kentekens van de auto's maar denk deze deze zich beter zorgen kan maken over de veiligheid van de passagiers op de treinen Wat maakt het uit wat voor plak je krijgt op je kar al is hij pimpel paars

Denk dat deze Staats secretaris eens goed aan zijn kolbert jasje getrokken moet worden en vragen of hij wel op de juiste plaats zit In  het zaken leven is het de juiste man op de juiste plaats Scoor je niet dan is het jammer Geen gouden handruk en lang genieten van je wacht loon

Verdere tekst is niet nodig denk

Wim
Titel: en ze staken verder
Bericht door: marc goovaerts op 26 februari 2010, 20:43:11 PM
Wordt het geen tijd om dit draadje te stoppen ?
Voor je het weet overlappen we de volgende staking...
Titel: en ze staken verder
Bericht door: Gerolf op 26 februari 2010, 21:31:56 PM
Ik zie hier ook niet veel nut meer in.
Het kan niet de bedoeling van dit forum zijn om elke staking in het land te gaan bespreken [;)]