Deze namiddag 2 uren buiten gewerkt en voil? : url="http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2753"eerste module/url
Ik heb de indruk dat er een paar gaatjes vergeten zijn. Hoe ga je de treinen in en uit je module krijgen? [}:)]
Zonder zeveren, ziet er al goed uit.
citaat:
Geplaatst door Havoc
Ik heb de indruk dat er een paar gaatjes vergeten zijn. Hoe ga je de treinen in en uit je module krijgen? [}:)]
Zonder zeveren, ziet er al goed uit.
Nee, niet vergeten [:D]
De gaatjes en gaten zijn voor vrijdag. Vandaag genoeg gewerkt.
En uw module [?]
en hoeveel kilo's weegt da spel? en waarom moet da in multiplex van 12mm zijn? en waarom moet een max lengte van 122 cm 5 maal ondersteund worden? (ik weet ook wel dat dat de norm is maar ik vindt het een beetje "overkill")
Wat ik w?l weet is dat de bakken van de Saroulmapoul nauwelijks door ??n persoon te verzetten zijn wegens t? zwaar en t? log.
Gerrit
Ziet er op het eerste zicht zeer goed uit Patrick. Mooi werk geleverd.[^]
Gewicht kan je niet omzeilen met plaat van 12mm dikte. Misschien kunnen wat experten in hout, en die zijn er hier toch, een evenwaardige oplossing geven.
mvg
Luc
citaat:
De gaatjes en gaten zijn voor vrijdag. Vandaag genoeg gewerkt.
Ik vrees dat het eenvoudiger is om alles gelijk te krijgen als je de 2 kopvlakken tegelijk boort en zaagt. Maar dat is misschien afhankelijk van de uitvoerder.
citaat:
en hoeveel kilo's weegt da spel? en waarom moet da in multiplex van 12mm zijn? en waarom moet een max lengte van 122 cm 5 maal ondersteund worden? (ik weet ook wel dat dat de norm is maar ik vindt het een beetje "overkill")
Is ook mijn idee eerlijk gezegd. Zelf ga ik -als ik meedoe- de achterwand niet uit 12mm maken maar maar uit 3mm. De ondersteuningen kunnen ook met minder, maar ik ga wel heel de onderkant van de bak opvullen met schuim dat verlijmt is aan de randen. En (grote) openingen in de zijplaten.
De gebruikte multiplex is 12mm Meranti of Lauan?
Het gewicht per m?, ligt enorm hoog.
Je zou beter kiezen voor spruce 12mm. Deze zijn veel lichter en ook nog heel wat stabieler doordat ze uit meerdere lagen is opgebouwd.
Normaal is een 12mm plaat opgebouwd uit 5 lagen. De Spruce is opgebouwd uit 7 lagen. En het gewicht is nog minder ook.
De prijs, ook niet onbelangrijk is lager dan meranti of lauan.
Waarom zou je dan ook deze niet kiezen? Het enige nadeel van deze is, dat het niet overal verkrijgbaar is. Mensen die interesse hebben kan ik wel een plaatske aanbevelen. Ze zagen het op maat en leveren het aan huis. Het is niet bij mij maar bij een houthandel die niet klein is te noemen. Bij interesse, stuur me een PM.
@dgrr57
Mooi man, misschien maak ik ook wel een module? Maar eerst even de clubbaan.
Groetjes,
David
Een leeg bakske in 12mm multiplex (700kg/m?) weegt zo'n 21kg.
Op zich is dat niet onoverkomelijk, maar je moet wel gewend zijn om zo'n volume te manipuleren (vergelijk het met een doos van een grote microgolfoven, als je de mensen daar mee ziet sukkelen [;)]). Als je het in de lichtere vezelplaten (450kg/m?) gaat maken wordt dat nog altijd zo'n 14kg. Je boet wel in aan stabiliteit in je verbindingen en aan de hogere vochtgevoeligheid als je het niet volledig vernist wil ik nog niet eens denken. De zwaardere vezelplaten (hogere persing), MDF, OSB of andere gebruikelijke materialen leveren eigenlijk geen besparing op. De afwerking van de triplex maakt ook weinig tot geen verschil, het gaat hem immers maar om de buitenste laag van 1,5mm.
Hoeveel het weegt als het afgewerkt is hangt natuurlijk af van de materialen die je gaat gebruiken. Als je echte stenen gaat gebruiken, zoals bij SAROULMAPOUL dan gaat het snelde hoogte in.[:)]
geloof me, na het maken van wandrekken in MDF in 27mm en multiplex van 18mm weet ik wat het volgende project wordt... Die MDF weegt heel wat meer en buigt sterker door. Aan vezelplaat durf ik gewoon niet denken.
Enfin, als ik op mijn andere vragen een antwoord krijg dan begin ik eraan.
Een ander materiaal dat gebruikt zou kunnen worden is PVC FOAM SHEETS.
Dit is relatief licht en eenvoudig te bewerken.
Het is ook verkrijgbaar in verschillende dikten.
Kostprijs circa 40,00 euros/m? voor een plaat 1220x2440x10mm (bron ALBINTRA - Broechem)
Het kan inderdaad lichter. Gebruik triplex van 6mm een lijm op de hoeken latjes om te kunnen schroeven. 2 ondersteuningen op 1/3 van de lengte is meer dan voldoende. Voor het maken van identieke zijkanten gebruik ik mallen samen met een handbovenfrees. werkt snel en juist, zeker bij meerdere zijkanten.de twee onderste gaten van 10mm zou ik meer naar elkaar toebrengen voor het kunnen bevestigen van versterkingshoeken.
De achterwand kan gewoon van triplex, net zoals de bovenkant. De dwars ondersteuning is gewoon overdreven. Kan met de helft minder.
De dikte van 12mm is voor de kopstukken prima. voor de zijkant kun je 8 mm of 10 mm gebruiken. Maakt het een stuk lichter en handelbaar. Je moet er niet aan denken dat je dit thuis naar je zolder moet slepen, dat ben je snel beu.
Bedenk wel als je verschillende dikte's met elkaar gaat combineren je ook verschillende platen nodig hebt en dus meer afval of reststukken hebt. Wat toch weer uitkomt op duurder. Loop eens binnen tijdens onze opendeurdagen en kom eens kijken naar de modules van "Lierse modelspoorvereniging De Geit", allemaal gemaakt in Spruce 18mm. De modules zijn lichtgewichten met een stabiele bouw. Opgelet deze zijn wel niet met bovenbouw h?.
Groetjes,
David
Verschillende van die platen kan je nog "uitboren" of van rechthoekige of driehoekige gaten voorzien. Het scheelt niks aan materiaalkost of aan stabiliteit, wel aan gewicht en werk.
Ondertussen gaat het werk vooruit. Hier zijn de laatste foto's van mijn module [:D][:D][:D][:D][:D][:D]
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/module/mod006.jpg)
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/module/mod007.jpg)
Hmm, wat ik wel zie is dat het toch een beetje haast werk is geweest, en dat niet alles even mooi en vlak is als dat moet.
De opmerkingen hier ivm met lichter maken liggen in lijn met de zaken waar ik aan dacht. Die wand tussen de module en het luikje hoeft ook geen 12mm te zijn.
Het werk van dgrr57 ziet er anders wel prima uit. Maar ik verbaas me over hoe klein zo'n module is tov 1 loc en 2 rijtuigen. Als je enkel Z gewoon bent is dit toch iets anders. Ik vrees dat ik mijn plannen (serieus) ga moeten aanpassen.
Als ik zo een reactie lees, versta ik dat er mensen bang zijn om nog iets te vragen of te laten zien.
Maar ja, van uw had ik dus niets anders verwacht.
Ik overweeg dus echt om nog iets te laten zien.
Ter info : de achtertste platen zijn dus gewoon weg voor de foto geplaatst, zonder schroef, zonder plak.
citaat:
Geplaatst door INFO
Hmm, wat ik wel zie is dat het toch een beetje haast werk is geweest, en dat niet alles even mooi en vlak is als dat moet.
Laat je door ??n ... niet ontmoedigen, Patrick!
Blijkbaar begrijpt niet iedereen dat jouw bijdrage een stimulans is voor anderen. [;)]
Er kan gemakelijk nog een een rijtuig bij in de module.
Maar uiteindelijk maak je hem zolang je wilt.
Goed werk geleverd Patrick! [^]
Dag,
Waarom geen populierenMPX ? Is veel lichter.
Roland
citaat:
Geplaatst door dgrr57
Als ik zo een reactie lees, versta ik dat er mensen bang zijn om nog iets te vragen of te laten zien.
Maar ja, van uw had ik dus niets anders verwacht.
Ik overweeg dus echt om nog iets te laten zien.
Ter info : de achtertste platen zijn dus gewoon weg voor de foto geplaatst, zonder schroef, zonder plak.
citaat:
Geplaatst door INFO
Hmm, wat ik wel zie is dat het toch een beetje haast werk is geweest, en dat niet alles even mooi en vlak is als dat moet.
Ik schrijf wat ik zie op deze foto's. Maar als iemand al niet eens meer kritisch mag zijn, en men gelijk op zijn tenen is getrapt, ja, dan stopt het gewoon. Het lijkt mij de bedoeling dat wat je toont een voorbeeld moet zijn voor anderen, dan is het misschien handig om wat minder snel ergens een foto van te maken. Ik snap dat je staat te popelen om het de buitenwereld te tonen, maar zeker als het een voorbeeld functie heeft, iets meer geduld.
Hopelijk gebruikt Patrick die houten hamer alleen bij de bouw van deze bakken en niet op tentoonstellingen[:D][:D][:D]
Gerrit
Ik schreef net op het andere forum dat, om gewicht te sparen, de wanden en het rijvlak ook uitgezaagd mogen worden. Hoofdzaak is een doosconstructie te bewaren waardoor de module torsievrij blijft en dus geen schade ondervindt bij transport.
Het rijvlak (zie artikel in MSM 64) kan ook bestaan uit ge-expandeerd of ge-extrudeerd schuim, licht en toch sterk. Eronder kan een plaat liggen waarin een grote opening is gezaagd.
Tony, ik neem aan dat je Forex oid bedoelt ??
Is inderdaad ligt spul, maar wil je wat stevigheid zal je toch de 10 mm dik moeten nemen, en zelfs deze hangt meer door gewoon hout, en zal je er een plaatje hout van 3 mm onder moeten doen tegen het doorhangen.
die 2 platen samen wegen niet vee minder dan een plaat triplex van 9 mm.
je zou wel 4 mm forex kunnen gebruiken als achterwand.
Dit is vele male lichter, superglad, en het hoeft alleen de torsie tegen te gaan, het heeft verder niets te houden, toch ??
verder lekker veel grote gaten boren met de grote gateboor [:)]
Hoe zit het ondertussen met de eerste module. Is er al enige vordering geboekt? Ik ben curieus naar de verdere uitwerking.
Zijn er ondertussen al anderen gestart met de bouw van hun module?
De sporen zijn gelegd en de trein rijdt [:)]
Om de rest te zien : oktober 2008 [:D][:D][:D][:D][:D]
citaat:
Geplaatst door Powered By Diesel
Hoe zit het ondertussen met de eerste module. Is er al enige vordering geboekt? Ik ben curieus naar de verdere uitwerking.
Zijn er ondertussen al anderen gestart met de bouw van hun module?
citaat:
Geplaatst door Powered By Diesel
Hoe zit het ondertussen met de eerste module. Is er al enige vordering geboekt? Ik ben curieus naar de verdere uitwerking.
Zijn er ondertussen al anderen gestart met de bouw van hun module?
Ik ben aan't plannen. Het zit al in m'n hoofd. Binnenkort hier te zien ??? [:)]
Op papier ...
Paul
Nou als ik zo die module zie kan ik zegen dat het er goed uit ziet.
Met vriendelijke groeten,
Jan van den Berg
Met "schuim" bedoel ik wel isolatiemateriaal voor de bouwnijverheid, minimum 20mm dik h?...
Niet van dat witt piepschuim, dat geeft opntzettend veel rommel!! Of je moet het thermisch snijden natuurlijk.
Mag ik in dit draadje ook de tweede module voorstellen ? [:I]
Alvorens aan het bouwen te gaan is een plan altijd noodzakelijk. Een volgende stap, die ik iedereen kan aanraden, is het maken van maquette. Die zal je het nodige drie-dimentionale inzicht geven.
Voor mijn module-project heb ik net de maquette klaar. Ze is gemaakt op schaal 1/5e, dus eigenlijk op 1/435e ten opzichte van de werkelijkheid ! Voor de huisjes heb ik foto's gebruikt die ik klein genoeg heb afgedrukt. Waar kan je die vinden ? Op websites van modelbouwclubs, in MSM, maar ook gewoon op websites van immobieli?n. Of toch maar met het fotoapparaat even door de straat lopen ? Die laatste oplossing kwam voor mij niet in aanmerking want ik wil Belgische huizen.
Zo'n maquette hoeft niet perfekt te zijn. Stop er niet te veel tijd in. Het is gewoon een kwestie dat je een idee krijgt van volume en kleur.
Dan nu iets meer over het onderwerp.
Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat de meeste deelnemers een stukje industrieaansluiting of een stationnetje zullen wensen te bouwen. Dus dacht ik: laat ik het maar eenvoudig houden. Een eerste mogelijkheid is dan een stukje spoor door het landschap. Ofwel loopt dat stukje spoor door de dorpsrand. Het werd dus dat laatste en de inspiratie lag eigenlijk voor het rapen: tussen 1966 en 1984 woonde ik op zo'n 200 meter van een overweg, op het piepkleine lijntje tussen Aalst en Burst. De straat waarin ik woonde dwarst de spoorlijn en langs beide zijden loopt nog een wegje langs de spoorlijn: de Spoorwegstraat aan ??n kant en te Stationsstraat langs de ander zijde. Het stationnetje van Erpe-Mere of liever de stopplaats bevindt zich in deze laatste een paar honderd meter verderop. Meteen is ook de naam voor de module gevonden : "Spoorwegstraat".
Door aan de rechterzijde ook voor de overweg twee woningen te voorzien zal de trein dus, net als in het echt, tussen de huizen rijden. Meteen heb ik dus rechts een oplossing om geen tunnel te hoeven voorzien : het gat in de wand is onzichtbaar verstopt achter de huizen. Omdat ik absoluut een tunnel wil vermijden kies ik dus links voor een doorgang onder een andere spoorlijn om het gat te verstoppen. In werkelijkheid is deze situatie trouwens niet zo ver af : een kilometertje verder loopt de spoorlijn Aalst-Burst ook onder de lijn Brussel-Oostende door.
Wat betreft de doorgaande straat (de Bosstraat, voor de kenners) : die laat ik afbuigen zodat ze onzichtbaar in de achtergrond verdwijnt. Misschien experimenteer ik nog met een foto op de achtergrond om een diepte-effect te verkrijgen. Dat zien we nog wel.
Allez, vooruit, nu is het jullie beurt h? mannen ! [^]
(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Module/Module-makette_32.jpg)
(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Module/Module-makette_19.jpg)
(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Module/Module-makette_23.jpg)
(http://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Module/Module-makette_31.jpg)
Dat is al een heel goed begin. OP moment heb ik nog tijdgebrek. Hopelijk kan ik er ook begin 2008 aan gebinnen. Het zal eerder heel landelijk zijn. Een trein rijdt nu eenmaal door het prachtig Belgisch landschap. Neem een keer de trein en je ziet nooit het zelfde.
Ziet er mooi uit, Luc! En nu de echte bouw ... [:)]
Dat zal mooi worden Luc, doe zo voort. [^]
Ik voel het toch ook wel kriebelen om een module te maken. [:p]
Luc,je kartonnen bouwsel ziet er vrij goed uit en ik denk dat de ?chte module nog beter gaat zijn.Ik heb echter 2 opmerkingen : het huis rechts van de overweg heeft 2 ramen onder een hoek van 45????
Is dat in het echt ook zo??? Ik heb dat in elk gevel nog nooit gezien.En ik vindt ook dat er t? weinig plaats voorzien is voor een spoorlijn tussen die huizen door(je zal daar maar wonen als er bv een ertstrein passeerd[:0][:0])
Moest het nog een tramlijn zijn was er geen enkel probleem,maar een spoorlijn[?][?]
Gerrit
In het frans : les grands esprits se rencontrent [:D]
Ik dacht ook in het begin : iedereen komt met zijn stationneje, zak ik maar met een overweg komen [:)]
Ik vrees dat er nu wel weinig stations zullen en veel overwegen [:D][:D][:D][:D]
ps.: knap gedaan [;)]
citaat:
Geplaatst door doomslu
<snip>
Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat de meeste deelnemers een stukje industrieaansluiting of een stationnetje zullen wensen te bouwen.
<snip>
Bedankt voor jullie reakties.
Gerrit, jij bent al naar de details aan het kijken. Knap hoor, en bedankt voor de nuttige opmerkingen ! Wees gerust : de gevels zijn zo maar lukraak gekozen. Die worden zeker anders. Ik wou eerder een volumestudie maken.
Tja, dat de huizen nogal dicht staan tegen de spoorweg is juist. Dat heet compromissen sluiten. [;)] Ik zal ze zo ver mogelijk van het spoor plaatsen zonder het doel uit het oog te verliezen : het gat verstoppen. Ik dacht bvb aan een baanwachterswoning op die plaats. In mijn grote voorbeeld staan de huizen ook relatief dicht hoor, maar er passeren daar alleen motorwagens en in mijnen tijd ook een 62 met een paar rijtuigen achter...
citaat:
Geplaatst door Tom
...
Ik voel het toch ook wel kriebelen om een module te maken. [:p]
Dat was de bedoeling Tom. [:D][:D]
Misschien een tip voor diegene die mee willen doen. Heb je nog oude gebouwen of ben je van plan om je baan plaatselijk te vernieuwen, dan kan je deze gebruiken voor je diorama. Zo spaar je toch weer ??n en ander uit op de kosten.
Hallo hallo
Ik volg dit al een klein weekje en ben enorm ge?nteresseerd om mee op de trein te stappen[:D]
Er is wel degelijk een simpele oplossing voor handige harry'sz (die de meesten onder ons wel zijn) als je dunnere platen gebruikt moet je er enkele kantelen en aan de binnenzijde van je module lijm of nagelen (met pistool) zo heb je een lichtere bak en toch stevigheid!
Nu verder over het mee op de rein stappen, ik zie dat dus zitten en ben bezig een ide?enlijst samen te stellen om iets origoineels te hebben. Dit kan wel een tijdje duren en naar alle waarschijnlijkheid niet klaar tegen de expo maar ja dat zien we dan wel.
Ik heb eigenlijk net mijn grote baan gedemonteerd en was die met hernieuwde plannen weer aan het opbouwen.
Enfin als ik een idee heb in uitvoering hoor je mij wel.
http://tjoektjoekmaarten.spaces.live.com
Blij dat er nog iemand op de trein springt. Je hebt nog tijd hoor... [;)]
... en het is niet de bedoeling dat het "af" is. Aghemorleutet, h
Euhhhh.......
Wordt er nog gewerkt?
Ik ben volop bezig aan mijn hoekmodule. Die krijgt achteraan een rudimentair schaduwstation. Zo zal ook in beide richtingen kunnen gereden worden.
De betonfabriek is afgeblazen. In plaats daarvan komt een klein dorpsstationnetje met inhaal- en industriespoor. En een tram natuurlijk.
Tony, ben net begonnen met 2 bakken te maken. tijd, dat is nog het grootste probleem. Het thema. Ik dacht aan de Maagdentoren in Zichem in een weilandschap, stadswal in Diest gelegen langs langs het spoor of een boerderijtje. Zoveel thema's maar de welke keuze.
Met hoeveel zijn we nu om een forumbaan te bouwen. Ik doe het in 2 railsysteem probeer 2 bakken te maken.
Awel Tony, ik stel me al enige dagen dezelfde vraag. Eigenlijk was ik aan het wachten tot er nog eens iets gebeurde zonder dat er moest gepord worden. Ik vrees dat er niet veel gaat staan.
Johan, geen paniek. Ik ben wel wat achter op schema maar doe zeker mee. Of her er veel zijn die mee doen. Tot nu toe heb ik er maar enkele geteld hier op het forum. Foto's zullen zeker nog volgen.
Ik doe nog altijd mee al moet ik bekennen dat het op dit moment slabakt. Niet dat de motivatie weg is, integendeel, maar tijd vinden... [V]
Gewoontegetrouw zal het ritme opgedreven worden naarmate de expo nadert. Ik ben vermoedelijk geen uitzondering ?
In 2006 heb ik onder ons minibaantje even na middernacht de laatste wisselaandrijving gemonteerd... om 7 uur 's morgens stond ik er mee in Mechelen... 250 Km van hier. [:I]
Er zijn ook nog wat Waalse broeders die gaan meedoen!!! We zijn niet alleen jongens.
Men is hier ook duidelijk aan het wachten "op de anderen"...typisch Belgisch fenomeen... Ho- track,N-track,Fremo en zelfs M-track (voor Marklinnisten) hebben een hoge piek gekend sedert men die normen gelanceerd heeft.Ontelbare modelbanen heeft dat opgeleverd....komplete hallen VOL terwijl men in Belgie.....(vul zelf maar in)
Gerrit
Leuk om dit allemaal eens na te lezen.
En toch is het gelukt h? mannen ! [:D]
En we gaan door naar 2010. Wie springt er op de kar ?
ja je mag er fier op zijn, ze beloven veel voor een volgende maal, om geen 2 jaar te moeten wachten kunt ge Blankenbergen, met pasen, of genk, oktober 2009, ook proberen
Jan