Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: glamo op 22 juli 2006, 17:20:47 PM

Titel: spoorkeuze
Bericht door: glamo op 22 juli 2006, 17:20:47 PM
hoi mannen;

ik ben een tijdje van het forum geweest door werk in het buitenland maar nu helemaal terug. ik heb op zolder een grote marklin baan die bijna af is en binnenkort komt er een ruime kamer vrij waar ik van plan ben een gelijkstroombaan te bouwen. ik liet mijn keuze vallen op de PECO STREAMLINE CODE 100 rails.
wat zijn nu de voor-en nadelen tussen CODE 100 en CODE 75 rails?

mvg kurt
Titel: spoorkeuze
Bericht door: modelbaanHO op 22 juli 2006, 18:31:32 PM
Het verschil zit in de hoogte van de railstaven. Code 100 is hoger dan code 75. Code 75 oogt mooier, het spoor lijkt iets breder, maar dat is natuurlijk niet zo. Alleen wanneer je rollend materieel een zekere leeftijd hebt kan je met code 75 sporen problemen hebben: de wielflenzen van dat materiaal zijn groter en kunnen daardoor de imitatie-railstoeltjes raken (waarmee de railstaven worden vastgehouden). Dat probleem kan je in veel gevallen weer oplossen door andere wielen te gebruiken (met lagere flenzen), of de flenzen af te (laten) draaien.
Titel: spoorkeuze
Bericht door: Rochevalien op 22 juli 2006, 19:33:46 PM
citaat:
Geplaatst door glamo

hoi mannen;

ik ben een tijdje van het forum geweest door werk in het buitenland maar nu helemaal terug. ik heb op zolder een grote marklin baan die bijna af is en binnenkort komt er een ruime kamer vrij waar ik van plan ben een gelijkstroombaan te bouwen. ik liet mijn keuze vallen op de PECO STREAMLINE CODE 100 rails.
wat zijn nu de voor-en nadelen tussen CODE 100 en CODE 75 rails?

mvg kurt




Hallo Kurt,dat snap ik toch niet goed hoor,je Marklin baan is zo goed als af en nu ga je met gelijkstroom beginnen? niet meer tevreden van Marklin?(deze vraag zal hier wel wat doen losbarsten maar dat is zeker niet mijn bedoeling) Kan je aan die marklin baan  niet gewoon "een stuk aanbreien"?

Gerrit
Titel: spoorkeuze
Bericht door: janjozef op 22 juli 2006, 20:29:36 PM
tja verstand komt met de jaren he dat is duidelijk [:D]. Met code 75 rails creeer je voor jezelf problemen want niet alleen met het oude maar ook met het niet zo oude kun je problemen hebben net zoals hiervoor gesteld. Het afdraaien van flensen wordt hier door sommigen voorgesteld als iets dat je elke dag doet maar dat is dus wel degelijk niet waar, en andere wielassen steken zal uiteindelijk dus een tot serieuse rekening oplopen afhankelijk van de hoeveelheid materiaal uiteraard. De simpelste oplossing is koop eenvoudige code 10 rails

Jan
Titel: spoorkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 juli 2006, 20:52:30 PM
Elk wielstel dat voldoet aan de Morop normen voor H0 2-rail rijdt probleemloos op Peco code 75.
Titel: spoorkeuze
Bericht door: Rochevalien op 22 juli 2006, 23:04:54 PM
Jan Jozef,ik heb, zo'n 11 jaar geleden na een verhuis bewust gekozen voor code 75sporen en heb daar absoluut geen spijt van.
Het is natuurlijk waar dat een groot deel van je verzameling niet meer zondermeer op code 75 kan rijden maar daar zijn oplosingen voor.De wielen van mijn lima  en Pico wagons heb ik allemaal "afgedraaid" (ik heb dat hier al eens uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat).Ik heb natuurlijk ook een aantal loks gehad die niet op code 75 konden rijden maar dat waren er niet zoveel.Ik heb er dan ook verschillende van verkocht maar heb ook daar geen spijt van.De Pico,Fleischmann 81,De Pico, Fleischmann ,Marklin-Hamo 204 om maar iets te noemen.Stuk voor stuk loks die later beter,v??l mooier ?n voor op code 75 rails zijn uitgekomen.Ik koop al 11 jaar dan ook niets meer dat 1)geen normschacht heeft,2)niet op code 75rails kan rijden en 3)geen doorgedreven detaillering heeft.Als ik dan zie wat er ,anno 2006 nog steeds op treinbeurzen  aangeboden ?n gekocht wordt kan ik alleen maar minzaam glimlachen.

Gerrit



Titel: spoorkeuze
Bericht door: Brunel op 22 juli 2006, 23:29:12 PM
Het valt allemaal reuze mee. Het verschilt per merk.
Roco heeft zich altijd aan de normen gehouden.
Fleischmann, Rivarossi en nog zo wat houden zich sinds ongeveer 1980 aan de normen.
M?rklin Hamo, Trix, Lima, Piko sinds de laatste 15 jaar.

Het klinkt alsof je toch alles nog moet kopen Kurt. Dan heeft Gerrit helemaal gelijk. Als je gewoon modellen koopt die technisch en qua detaillering aan de huidige maatstaven voldoen, dan heb je nooit last. En code 75 ziet er echt veel beter uit dan code 100.
Titel: spoorkeuze
Bericht door: ysbeer op 22 juli 2006, 23:53:29 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

De simpelste oplossing is koop eenvoudige code 100 rails

Jan



ja als onze voorouders ook zo hadden gesproken liepen we nu nog met knots en berenvel(bruine)
Als je veel oud materiaal hebt kies dan voor code 83(roco)een redelijk alternatief lijkt mij.

wim ysbeer
Titel: spoorkeuze
Bericht door: Gerolf op 23 juli 2006, 11:11:14 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Als je veel oud materiaal hebt kies dan voor code 83(roco)een redelijk alternatief lijkt mij.
Dat is ook mijn alternatief. Ik ben hier best tevreden mee.
Titel: spoorkeuze
Bericht door: janjozef op 23 juli 2006, 12:36:51 PM
Waarbij ge bij de roco's nu het geluk hebt dat de oude niet meer te verkrijgen zullen zijn enkel 2de hands.

Jan
Titel: spoorkeuze
Bericht door: ysbeer op 23 juli 2006, 12:47:57 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Waarbij ge bij de roco's nu het geluk hebt dat de oude niet meer te verkrijgen zullen zijn enkel 2de hands.

Jan



Hoezo geluk ,als je echt code 100 wil dan is piko er nog.
Maar waarom geluk als iets er niet meer is[?][?][?][?]

wim ysbeer
Titel: spoorkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 juli 2006, 13:36:48 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

[Als je veel oud materiaal hebt kies dan voor code 83(roco)een redelijk alternatief lijkt mij.

Dat lijkt maar zo. Code 83 is maar 0,2 mm hoger dan code 75. Daarbij komt dat Peco bij zijn code 75 de railvoet en de bevestigingen dunner heeft gemaakt dan gebruikelijk. Daardoor is de effectieve flensruimte bij Peco code 75 en Roco code 83 vrijwel gelijk.
Titel: spoorkeuze
Bericht door: janjozef op 23 juli 2006, 14:14:59 PM
Ik bedoel de code 83 van roco, en dat geluk is synisch bedoelt.
Voor mij zijn er velen die hier problemen zoeken. Als  je steeds met nieuw materiaal rijd op een vaste baan die nooit naar tentoonstellingen gaat de nodige aico en verwarming in uw kamer hebt dan klopt het allemaal. Maar als je al een een vrienden tot rijden uitnodigd of een modulebaan hebt die af en toe eens op een tentoonstelling verschijnt waar de omstandigheden steeds anders zijn en ge werkt met code 75 of 83 dan rijdt ge heel dat weekend geen meter geloof het van iemand die daarin al het nodige ervaring heeft. Mensen die op een zolder werken waarin de omstandigheden iets minder goed tot bijna slecht zijn zullen ook nooit op een pleziereg manier kunnen rijden. met code 100 rail mag je spoor iets minder liggen en nog kan je zonder problemen rijden. niet gesproken over de grap van wielen afdraaien bij oude lima's, wat sommigen hier doen terwijl ze op de vrolijke viekante meter zitten.

Jan
Titel: spoorkeuze
Bericht door: ysbeer op 23 juli 2006, 14:26:07 PM
Ik geloof je graag,maar op mijn baan ligt circa 160 mter code 83 en ik heb geen enkel probleem.
En ik vind het mooier.
mijn oudste wgen of lok is van 1979 en ook die loopt prima.
afdraaien e.d is ook niet mijn werk.
Maar zoals gezegd het was niet nodig.
Ook lima van na 1990 rijdt uitstekend(ik heb en lok en wat wagens)

wim ysbeer


Titel: spoorkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 juli 2006, 14:52:08 PM
Jan, draaf je nou niet een beetje door? Als je met modules op een tentoonstelling staat, en het rijdt niet, dan heeft dat weinig met de spoorstaafhoogte te maken, maar meer met de zuiverheid van de uitlijning. Als de staven een halve millimeter naast elkaar liggen dan heeft dat op code 100 dezelfde desastreuse uitwerking als op code 75.
Titel: spoorkeuze
Bericht door: Rochevalien op 23 juli 2006, 14:53:46 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik bedoel de code 83 van roco, en dat geluk is synisch bedoelt.
Voor mij zijn er velen die hier problemen zoeken. Als  je steeds met nieuw materiaal rijd op een vaste baan die nooit naar tentoonstellingen gaat de nodige aico en verwarming in uw kamer hebt dan klopt het allemaal. Maar als je al een een vrienden tot rijden uitnodigd of een modulebaan hebt die af en toe eens op een tentoonstelling verschijnt waar de omstandigheden steeds anders zijn en ge werkt met code 75 of 83 dan rijdt ge heel dat weekend geen meter geloof het van iemand die daarin al het nodige ervaring heeft. Mensen die op een zolder werken waarin de omstandigheden iets minder goed tot bijna slecht zijn zullen ook nooit op een pleziereg manier kunnen rijden. met code 100 rail mag je spoor iets minder liggen en nog kan je zonder problemen rijden. niet gesproken over de grap van wielen afdraaien bij oude lima's, wat sommigen hier doen terwijl ze op de vrolijke viekante meter zitten.

Jan



commentaar op rood: Ik ben een 3 tal jaar projektlijder(geen typefout)geweest van een modulebaan met uitsluitend code 75 spoor van Peco.Die baan kwam een TWEETAL maal buiten per jaar en dat reed altijd als een fluitje van een cent.Ik moet wel zeggen dat ik alleen over mijn eigen rollend materiaal spreek (dat was dan ook steeds vooraf gekuist,nagezien, en mee proefgereden bij mij thuis)

commentaar op blauw: ik heb met de jaren mijn verzameling rollend materieel omgebouwd en gesuperd waar dat kon en waar dat nodig was.
Ik heb toch een 10tal Lima M2's zo omgebouwd + nog een 10tal M4's een benelux stam ?n de Inox Tee wagons(maar die zijn ondertussen reeds verkocht)De M4's had ik eerst de flenzen afgedraaid maar heb er later toch nog andere assen ondergestoken.(ik heb dus afgedraaide assen over)Dit alles rijd tot mijn volle tevredenheid ,uitgezonderd de Beneluxen die nog steeds vaste koppelingen hebben.En dat ontspoord regelmatig maar dat ligt aan de korte bogen op mijn baan en niet aan de assen.
en wat bedoel je met" terwijl ze op de vrolijke viekante meter zitten."

Gerrit
Titel: spoorkeuze
Bericht door: argilla op 23 juli 2006, 15:48:39 PM
toch heeft Gerrit gelijk hoor.... ik rij ook met code 75 en het oogt en rijdt veel beter dan code 100 ( NS = nikkel/zilver dan wel). Bovendien krijg je met het flex-rail veel mooiere bogen ( met verkanting).
Nu de anschaf van matriaal: ki?jk als je iets bestelt , bestel dan meteen ook de wielen in PR-25 of Proto-87 ( tenzij ze van fabriekswege al uitgerust zijn.... bv.; sommige US modellen, waar elke fabrikant dit graag doet ! Dit in tegenstelling tot sommige EU fabrikanten, waarvan zelfs sommigen leterlijk uit de lucht komen vallen als je spreekt over proto-87 wielen !!) zo simpel is dat ...de meerprijs ( naar mijn ondervinding  nooit meer betaalt dan  ? 18 ) weegt niet op tegen het prachtig zicht dat je krijgt als de wagon of loc staat op code 75 of code 70 rails.
Het is gewoon een "visie"  of niet.[;)] Wie de werkelijkheid hoog in het vaandel wil, kan praktisch niet anders [8D]
Titel: spoorkeuze
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 juli 2006, 16:20:33 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

....bestel dan meteen ook de wielen in PR-25 of Proto-87

Bij RP-25 kan ik me wel iets voorstellen, maar P-87 op gewone wissels dat gaat niet goed.
Titel: spoorkeuze
Bericht door: Rochevalien op 23 juli 2006, 16:39:04 PM
wielen afdraaien: iedereen doet het! http://www.espacetrain.com/index.php?page=contrib/modelisme/rouesJouef/index//


Gerrit
Titel: spoorkeuze
Bericht door: glamo op 25 juli 2006, 16:07:59 PM
hoi mannen bedankt voor de reactie's. ik kan me nu een beeld vormen en denk dat ik voor code 83 ga.
mijn marklin ben ik zeker niet beu hoor maar ik wil vanaf nu mijn locs en wagons zelf gaan bouwen en die bouwdozen zijn bijna allemaal gelijkstroom. dat is zo een beetje de reden. een baan aanbouwen aan de huidige kan ook niet wegens plaastgebrek.

mvg kurt
Titel: spoorkeuze
Bericht door: erik de noorman op 25 juli 2006, 17:05:50 PM
Glamo,

Elk gelijkstroommodel zelfs in bouwdoosvorm is simpel om te bouwen naar 3 rail.

Erik