Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: PeterVG op 25 maart 2016, 21:15:04 PM

Titel: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 25 maart 2016, 21:15:04 PM
Bij de NMBS was het typenummer 2021 een verzamelnaam voor diverse soorten gesloten houten goederenwagens van Duitse origine.
Zeer bekend is de G10 die bij de NMBS talrijk werd ingezet. Na WOI werden deze als herstelbetaling aan België afgestaan.
Zelf bouw ik tijdperk III jaren 50. Dat betekend dat de Belgische variant van de G10 al meer dan 30 jaar in Belgische dienst was. Wetende dat de NMBS om de 7 jaar haar wagens volledig reviseerde is het duidelijk dat het Duitse karakter van deze wagens intussen flink gewijzigd was.
Helaas doen de grote modelspoorfabrikanten niet de moeite om de kast van hun G10 wagens aan te passen. Een groene verflaag met dikwijls foutieve beschrifting moet volstaan om ons te verleiden tot aankoop. Het gevolg daarvan is dat de verkoopsprijs van deze wagens relatief laag is. LSModels heeft wel de moeite genomen om een typisch Belgische G10 op de markt te brengen.

(https://farm1.staticflickr.com/733/23021135264_1ea2d0caab_z.jpg) (https://flic.kr/p/B5iktf)

Al valt ook op dit model wel iets aan te merken. De witte beschrifting is voor een groene wagen in tijdperk III niet correct. De bestemmingsborden hadden een paneel meer naar rechts geplaatst moeten zijn. Betreurenswaardig voor een wagentje met een hoge aankoopprijs van 33 euro.

U begrijpt het. De relatief goedkope Duitse goederenwagens zijn een goede basis voor een leerzaam ombouwproject.

(https://farm2.staticflickr.com/1549/25759181940_3573074d6c_z.jpg) (https://flic.kr/p/Fffxmy)

Schematisch plan van een Belgische G10. Bij de NMBS gekend als Type 2021A2.
Neem er de kast van uw Duitse G10 bij en het zal snel duidelijk worden dat er flink wat weggesneden en bijgeplakt moet worden om een Belg te bekomen. Goed nieuws is dat de ombouw best meevalt.
Blikvangers in de ombouw zijn de luchtramen bovenaan in de hoeken. Deze zijn relatief moeilijk te bouwen. Geen erg, wie een groene variant bouwt kan ze weg laten. De luchtramen komen pas volop opzetten midden jaren vijftig. In elke bruine variant waren ze te vinden.
De opgelaste u profielen langs de hoeken hebben het laadgewicht van de wagens met een ton verhoogd. Deze werden iets vroeger dan de luchtramen toegepast. Als was het midden jaren vijftig nog mogelijk om een T2021 te spotten zonder deze versterkingsprofielen.

Kortom voor mijn ombouwproject verkoos ik een groene variant te bouwen zonder luchtramen maar met versterkingsprofielen.

(https://farm1.staticflickr.com/724/23261595354_027294cca8_z.jpg) (https://flic.kr/p/BrxKSS)

De Roco G10 leek me een leuk basismodel. Het is een volledig demonteerbaar model. Altijd handig om makkelijk te kunnen werken. De Gravure van de kast is mooi uitgevoerd. Fleischmann heeft een mooier model maar wat heb je aan dure details die toch in de vuilbak belanden.
Alle Duitse armaturen zoals rangeerhendels, sluitlichthouders, opstapjes werden verwijderd. De typisch Duitse roosters in de zijwand werden met een beiteltje weggesneden. De beitel bleek ook uiterst handig om klemmen op de planken te verwijderen die de NMBS overbodig vond. De bestemmingsborden moeten verwijderd en verplaatst worden. Ik nam genoegen met het verwijderen van het bord voor krijtopschriften. Het roostertje heb ik gemakshalve laten staan. Al heb ik intussen ook een oplossing om dit in de toekomst te verschuiven.
Waar de roosters weggesneden zijn met het beiteltje moet een nieuwe gravure gemaakt worden om planken te immiteren. Hiervoor kocht ik een graveerpunt bij de kunsthandel. Krassend langs een latje konden mooie rechte gravures gemaakt worden. Het begrip plank kwam weer tot zijn recht.
De versterkende u-profielen zijn styreenstrips. Wellicht iets overgedimentioneerd maar acceptabel.

(https://farm2.staticflickr.com/1716/25427675044_184257e5ed_z.jpg) (https://flic.kr/p/EJXtUq)

De bruine variant van het Type 2021 met luchtramen.
Foto: Collectie Fernand Maes
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Gerolf op 26 maart 2016, 08:34:09 AM
Leuk project ! Ik volg  :P
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 26 maart 2016, 20:28:32 PM
De verfklus

(https://farm2.staticflickr.com/1711/24827796341_f637d1d349_z.jpg) (https://flic.kr/p/DPWWSa)

Heel wat verflagen zijn er aan te pas gekomen om tot dit resultaat te komen.

1. Een Vallejo grondlaag primer 607 UK Bronze Green met luchtpistool.

2. Aflakken met Pro-color mengsel : olijfgroen 1 deel / flesgroen 4delen. Heel leuke acrylverf en makkelijk te verwerken met het luchtpistool. Na lang testen vond ik dit mengsel het best gelijkend met de groene NMBS kleur
.
3. Vallejo acrylmengsel grijsbruin met Vallejo vertrager drybrushen.
Niet voor herhaling vatbaar. Ging niet goed.
Het plan was om oude planken te verkrijgen. Er waren echter veel problemen om het mengsel mooi dun uit te smeren en overschot weer op te deppen.

4. Met bruine olieverf werd het proces herhaald, ditmaal met succes.
De metalen profielen van de wagen liet ik onaangeroerd in groene kleur.
De houten planken hadden allen een oud grijs/bruin/groen kleurtje gekregen dankzij olieverf.

5. Olieverf fixeren met spuitbus Humbrol mat.

6. Chipping medium van Vallejo opspuiten met luchtpistool.
Het Vallejo product is vrij dik en spuit niet lekker. Het resultaat gaf een appelsienhuid.
Mig chipping is een goed alternatief. Dit product spuit wel mooi egaal.

7. Wederom de wagenkast in NMBS groen zetten. Dus stappen 1 en 2 herhalen. Ditmaal zonder veel tijd tussen grond en aflaklaag om het chipping medium haar werk te kunnen laten doen.

8. De leukste stap: het mechanisch bewerken van de verse laag verf om het chipping effect te verkrijgen waardoor de oude plankkleur tevoorschijn komt.
Of het nu te maken heeft met het appelsienhuidje van het chipping medium weet ik niet maar ik vermoed van wel. Het mooiste effect werd verkegen door met de punt van een pincet langs de verflaag te schrapen. De verf op de bulten in de verf werd deels weggeschraapt wat een mooi verweerd effect geeft. Om wat blote planken te krijgen werd op enkele plaatsen met de punt van een dunne bic wat grotere plekken beschadigde verf geschraapt.
Volgens de gebruiksaanwijzing van het chipping product moet je water aanbrengen voor je schraapt. Daar ben ik zuinig mee geweest want eenmaal je water aanbrengt gaat het wegschrapen zeer makkelijk en meestal te makkelijk. Kunst is dus een weinig water aan te brengen op de plek waar je verf weg wil en dan met een ruwe borstel deze plek lichtjes te bewerken.

Ach, gewoon proberen en je ziet wel....  het is gewoon leuk.
Waar iets teveel verf verdween heb ik dit trachten te verbergen door met een zeer fijne borstel het groene verfmensel van stap 2 en 7 kunstzinnig weer aan te brengen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Martin Welberg op 26 maart 2016, 20:40:30 PM
Peter, heb goede resultaten gehaald door de Vallejo chipping medium te verdunnen met gedemineraliseerd water en een tweede laagje te spuiten. Verhouding een beetje op gevoel maar zal zo 2:1 zijn..
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: eddy op 26 maart 2016, 20:41:12 PM
Ha de Peter,

Goe bezig, ben blij dat de info van Fernand gebruikt wordt.Spijtig dat de man dit niet meer kan meemaken.Blijf maar graven in zijn boeken,en deel dit maar met ons.

groeten Eddy
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 26 maart 2016, 20:44:47 PM
Belettering

(https://farm2.staticflickr.com/1509/25900822616_b516e0b380_z.jpg) (https://flic.kr/p/FsLucb)

De belettering werd uitgevoerd met zelf ontworpen decals. Het printen werd uitbesteed aan PBmessing modelbouw.
Paul zal het niet graag horen maar ik heb de de decals bewerkt met schuurpapier. Om een verweerd effect te bekomen heb ik de geplaatste decals licht opgeschuurd met fijn schuurpapier. Vooral het B logo werd behandeld om een verweerd effect te bekomen.

De wagennummer is zo groot mogelijk uitgevoerd. Dat is het voordeel als je alles zelf doet. Je kan de afmetingen zelf kiezen. Ik werk graag met wagenkaartjes tijdens het rangeren. Dan is het noodzakelijk dat je de wagennummers goed kan lezen op de baan. En aangezien mijn geheugen net zoals mijn zicht achteruit gaat heb ik een repetitief nummer gekozen.

Na een satijnvernislaag werd de wagen verweerd met olieverf. Meer bepaald een zwarte wassing om de hoeken en kieren te accentueren met roet.
De groene verflaag op de houten planken werd wat verouderd door met diverse lichtere groene tinten te drybrushen naar wens.

Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 26 maart 2016, 20:50:02 PM
Eddy, wees gerust ik hou de moed erin.

Bedankt voor de chipping tip Martin.
Al vind ik het van Vallejo jammer dat hun chipping product niet spuitklaar is. Intussen heb ik met het Mig Chipping product gewerkt en dit is spuitklaar in het potje en werkt echt prima. Dus de extra werkhandelingen bij Vallejo zijn verloren moeite ik gebruik gewoon Mig en win hobbytijd ;-)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Martin Welberg op 26 maart 2016, 20:56:21 PM
Als je het zo bekijkt wel, aan de andere kant is het iets dikker makkelijker met een kwast te verwerken. Denk dat Vallejo daar op twee gedachten hinkelt..
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 26 maart 2016, 21:03:25 PM
Zou kunnen Martin.
Maar de wetten van Vallejo kennende ging ik ervan uit dat het een spuitbaar product was want verpakt in een potje met zwarte dop.
Dat spuitbaar zijn viel tegen maar met de borstel zal wel lukken. Maar dat wilde ik bewust niet doen want de wagen heeft zoveel lagen te verwerken gekregen dat werken met de borstel teveel details zou doen verdwijnen door dikke verflagen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 26 maart 2016, 21:14:29 PM
Klaar

(https://farm2.staticflickr.com/1646/26009026476_897aa14499_z.jpg) (https://flic.kr/p/FCk4qY)

Het chassis kreeg de juiste belettering en werd daarna verweerd met mig pigmentpoeders.
Ook het dak kreeg een verweerbeurt met mig pigmentpoeders.
De wagenkast werd aangevuld met de laatste details. Een zwart mededelingsbord met daarop allerhande opschriften in krijt. Een leuk detail voor tijdperk III wagens. Bij in dienst zijnde wagens stond dit steeds beklad met half uitgewiste boodschappen. Enkele duidelijke opschriften werden mee afgedrukt bij het printen van het zwart bord als decal. De uitgewiste boodschappen werden aangebracht nadat het decalblad een matte vernislaag gekregen had. Met een zeer fijne borstel werd witte acrylverf aangebracht en onmiddellijk weer weggevaagd in diverse vormen. Het resultaat komt goed overeen met de realiteit. Nu ik toch bezig was met decals vond ik dat een papier in het documentenroostertje niet mocht ontbreken.

Dit is het resultaat van 3 maanden modelbouwplezier. Daarvoor volstond de aankoop van een wagentje dat slechts 11,90 euro gekost heeft. Modelspoor kan ook best goedkoop zijn hoor. Aan het eind van de rit heb ik heel veel geleerd.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Gerolf op 26 maart 2016, 21:32:08 PM
Prachtig resultaat, Peter  8)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Dirkh op 26 maart 2016, 21:39:22 PM
Gewoon een prachtige wagon geworden. En een mooie duidelijke uitleg. Dat moet ik onthouden voor als ik het ook ga proberen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: krisds op 26 maart 2016, 22:35:16 PM
Prachtig! Bedankt om je kennis van goederenwagens om te zetten in modelbouw en te delen met ons.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 29 maart 2016, 13:57:27 PM
aan PeterVG,                                                                                              29 mrt 2016,

Dit werd een  "mooie"  versleten Roco-G10.   U vindt uw extra u-profieltjes te robuust.  Waren fijnere dan moeilijk te vinden ? ( in messing ?)

"Met zo groot mogelijke cijfers" (citaat).     Waren er toen officiële aanbevolen/verplichte afmetingen ?  Of werkte men relatief vrij in die becijfering ?

De witte belettering op uw groene LS-versie wijzigen in het door u gewenste gelige, zou dit eventueel vlot te doen zijn, zonder de kast te moeten herschilderen ?



Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Michiel op 29 maart 2016, 14:24:27 PM
Prachtig resultaat. De rollen en rails van de schuifdeuren hadden misschien wat extra aandacht kunnen hebben, maar het blijft bijzonder knap werk. Bedankt voor dit omschilderverslag. top!
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 16 april 2016, 18:41:22 PM

Het NMBS type 2021 kende meer varianten van ex Duitse houten goederenwagens.
Allemaal vlot verkrijgbare wagentjes die helaas steeds weer teveel Duitse details bezitten.
Op Mobexpo kocht ik tweedehands een Roco wagentje dat smeekte naar een verbouwing.
Dit is de voorbeeldfoto. Mijn versie zal echter een groene variant zijn van midden jaren 50.

(https://farm2.staticflickr.com/1624/26345870686_2820f5fe0a_z.jpg) (https://flic.kr/p/G96ttL)
Foto uit de collectie van Fernand Maes, datering ergens jaren 60.

Het wagentje van Roco voor de ombouw.

(https://farm2.staticflickr.com/1654/26279426812_cbf0b53f62_z.jpg) (https://flic.kr/p/G3dW2J)

Alle overtollige Duitse details werden verwijderd. Voorzichtig snijden en schuren was de boodschap. Het plastic van dit oudere Roco wagentje was best sprok. Niet echt leuk materiaal om te bewerken. Recentere Roco wagentjes zijn opgebouwd uit een veel betere plasticsoort.
Hier en daar zijn ongewenste beschadigingen het gevolg. Deze zijde van de wagen leverde een goed resultaat op.

(https://farm2.staticflickr.com/1583/25858744994_d6908a9183_z.jpg) (https://flic.kr/p/Fp3PYW)

Het aanbrengen van de typische NMBS details. Verstevigingshoekjes onderaan de kast en verstevigingsprofiel aan de zijkanten van de wagen.
Helaas ging het strippen van de verf de mist in. De Humbrol thinner die goede resultaten gaf bij de ombouw van mijn andere Roco wagentje tastte ditmaal het plastic aan. Hierdoor ging een deel van de fijnheid van de details verloren.
Dit wordt dus een wagentje waar ik niet veel tijd in het verweerproces ga investeren.
Een moeilijke zoektocht is het wel een goede verfstripper vinden.

(https://farm2.staticflickr.com/1471/26437801136_fca253d2c2_z.jpg) (https://flic.kr/p/GhdDcw)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: vyncky op 16 april 2016, 19:20:27 PM
Citaat van: PeterVG op 16 april 2016, 18:41:22 PM

Een moeilijke zoektocht is het wel een goede verfstripper vinden.



Al eens geprobeerd met een afwastabletje voor in de afwasmachine? De verf van Lima gaat er mee af, en de reeks 29 van Roco ging dat ook me (dacht ik)   ;)

Yannick
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 16 april 2016, 19:40:31 PM
Aha
Bedankt voor de tip dat ga ik volgende maal eens proberen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: eddy op 16 april 2016, 19:45:23 PM
Hoi Peter,
Remolie werkt ook.Heb ooit een kap van een 59 van zijn verf ontdaan.

groeten eddy
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Thommy op 16 april 2016, 21:13:16 PM
Citaat van: eddy op 16 april 2016, 19:45:23 PM
Hoi Peter,
Remolie werkt ook.Heb ooit een kap van een 59 van zijn verf ontdaan.

groeten eddy

remVLOEISTOF! het is geen olie... het goedje kan je mengen met water, olie kan dit niet.
en ik raad die methode eigenlijk niet aan, kan zelfs kunststof week maken. Nog gezien, zelf tegen gekomen, op kunststof kappen van brom/moto's waar 1st de verf weg ging, maar bij het afvegen dat ik gewoon een serieuze wreef in de kunststof heb achtergelaten (was zo week geworden)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: guy holbrecht op 17 april 2016, 09:16:47 AM
Ik heb eens twee graanwagens van Jouef in de remvloeistof gestoken om de verf te verwijderen. Bij de zijwanden is dat perfect gelukt. De kopwanden echter waren zodanig aangevreten en week geworden door het goedje dat de wagens klaar waren voor de schroot. Remvloeistof wordt bij mij dus nooit meer gebruikt.
Groeten,
Guy
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: 3rail op 17 april 2016, 10:26:14 AM
Je kunt best remvloeistof gebruiken, maar niet op kunststof.
Op metaal of op messing is het geen probleem, zorg er wel voor dat na gebruik je je werk
stuk goed schoon maakt met water.

Mocht je dit niet doen dan zal de nieuwe laklaag ook weer door de remvloeistof worden aangevreten.
Soms is het beter om de oude laklaag te laten zitten en een klein beetje op te ruwen met schuurspons.
Hierna even goed ontvetten met een afwas middel en warm water.

Ik heb ook al een paar keer mee gemaakt dat de verdunners van de verf op wat oudere Roco wagons het kunststof aantasten.
De week makers in het kunststof worden dan aangetast en je model word dan broos. :(

Het kan dan zo maar zijn dat je een paar weken later je model wilt oppakken en gewoon kapot spat. :'( :'(

Edward.

Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 28 april 2016, 00:22:51 AM
Het is hier even stil geweest maar dat had zijn reden. Op de mobexpo had ik immers ook nog een piko openbak wagentje gekocht in de tweedehandsafdeling. Daar ben ik even zoet mee geweest want dat moest ook een Belg worden. Nu ga ik jullie hier niet vervelen met type nummers en tralala want ik heb de indruk dat hier toch niemand veel belangstelling in heeft. Het komt er op neer dat ik weer enkele avonden geschuurd en geplakt heb. Deze houten wagens zijn in België terecht gekomen na WOI en door de jaren heen flink verbouwd. Ongeschilderd zag het wagentje er zo uit.

(https://farm2.staticflickr.com/1441/26679792105_4def3b6f24_z.jpg) (https://flic.kr/p/GDAUFB)

Tijd om de wagentjes in de primer te zetten. Dat doe ik dekkend. Of dit de bedoeling is weet ik niet. Bij mij geeft het goede resultaten. De eindlaag mag daardoor dun zijn om toch nog dekkend te zijn. Wat uiteraard een voordeel is. Want fijne details blijven beter zichtbaar.
Als primer voor NMBS groen gebruik ik Vallejo 70607 UK bronze green.
Het dak van de gesloten wagen is een experiment. Panden van afplaktape werden op het plastic dak geplakt. Daarna bespoten met een kleurloze matlak in de hoop dat de boel een beetje gefixeerd blijft.
De Vallejo primer op het dak is een mengeling die de juiste kleur van dak moet voorstellen. De mengeling bestond uit de primers: lichtgrijs, lichtbruin en donkergrijs.

(https://farm2.staticflickr.com/1575/26410215360_f8bc411816_z.jpg) (https://flic.kr/p/GeMfUG)

Een voorbeeldfoto van de openbakwagen vind je hier:
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/26438339552/in/dateposted/ (https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/26438339552/in/dateposted/)
Nu weten jullie meteen waarom dit zulk een leuke wagen is.
Het NMBS oplapwerk vraagt gewoon om nabouw.
Dat komt dus nog.



Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 28 april 2016, 00:30:23 AM
alweer knap werk ! Je hebt trouwens straks een pm  ;)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Thommy op 28 april 2016, 07:16:32 AM
dees vindek altijd leuk om te lezen.

soms met kleine ingrepen heb je een compleet andere ding.
grote fan
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Gerolf op 28 april 2016, 08:45:01 AM
Citaat van: Thommy op 28 april 2016, 07:16:32 AM
altijd leuk om te lezen. grote fan

+1  :)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: ACFI op 28 april 2016, 08:55:38 AM
Peter,

Houd je zeker niet in om ook over het origineel iets te zeggen. Ik vind dit draadje een van de interessantste van de moment. Het geeft heel wat ideeën voor korte knutselprojecten zonder een bank te moeten overvallen.

ACFI.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 28 april 2016, 18:39:45 PM
citaat:        " Nu ga ik jullie hier niet vervelen met type nummers en tralala want ik heb de indruk dat hier toch niemand veel belangstelling in heeft...."

Uw info over de wagenbeschrifting was toch ook leerrijk !     Samengaand met de sublieme Maes-foto's.

Zoals uw laatste wagentjes hier:     de G-wagen heeft de   "grote B"  op het tweede paneel, maar de open wagen op het eerste .....
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: loco op 29 april 2016, 22:54:27 PM
Deze bijdrage tilt het niveau van het forum een trapje hoger.

Wat ik wel knap vind is dat je eveneens de techniek met olieverf gebruikt om te vervuilen. Hiermee kan je schitterende resultaten behalen. Alle soorten verf hebben hun waarde, maar ik heb wel een sterke voorkeur voor olieverf.
Je tips voor het verbouwen van een G10 ga ik onthouden. Ik heb hier ook nog enkele wagens liggen in een grotere schaal die nog een beurt moeten krijgen.

Voor het verwijderen van verf moet je eens "Sun Liquigel" proberen. Ik heb er ooit eens iets over geschreven in MSM nr 33. Dit is ook een afwasmiddel. Een tabletje voor het afwasmachine heb ik nog nooit geprobeerd.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: krisds op 30 april 2016, 21:54:57 PM
Prachtig Peter, dit geeft echt zin om mijn wagenpark ook eens te "verbelgischen"
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 21 mei 2016, 08:48:01 AM

(https://farm8.staticflickr.com/7401/26868938500_d4847e802a_z.jpg) (https://flic.kr/p/GWjkjm)

Na de wijze woorden van vakmensen gelezen te hebben in Op De Baan ben ik overgegaan tot het verwijderen van de witte beschrifting met 7cijferig nummer van de groene LSmodels NMBS type2021.
Het kan gewoon niet dus moet het beter.
De witte beschrifting werd verwijderd met fijn schuurpapier. Daarna de resten weggespoten met airbrush.
Probleem is dat de wagenbak, dak en chassis ondeelbaar blijken te zijn.
Een handicap bij het verweren van deze wagen.
Heeft er iemand een idee hoe de kast te scheiden valt van dak en chassis.
Dat zou het herschilderen van dit wagentje fel verbeteren.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: krisds op 21 mei 2016, 22:01:53 PM
prachtig werk. Helaas kan ik je niet helpen bij het uit elkaar halen van dat karretje.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 24 mei 2016, 10:31:19 AM

(https://c2.staticflickr.com/8/7739/27143686641_7f32864f40_z.jpg) (https://flic.kr/p/HmAung)

Nieuwe gele decals werden aangebracht. Dankzij de zeer nauwkeurige reminstallatie op deze LS wagen kon een S100 regime wagen gebouwd worden. Deze kan net zoals het grote voorbeeld aan 100 Km/U meebollen in reizigerstreinen.
Bij de wagennummerkeuze heb ik me weer eens laten gaan ;-)
De details moeten nog worden aangebracht maar eerst moet de wagen nog verweerd worden.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: mark7758 op 24 mei 2016, 10:41:11 AM
Netjes gedaan.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Gerolf op 24 mei 2016, 11:16:09 AM
Dat ziet er inderdaad weer prima uit  8)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 24 mei 2016, 11:54:33 AM
Bedankt mannen
Hopelijk heeft men de mallen kunnen recuperen na de trieste afloop bij Modern Gala. Want van deze wagentjes had ik graag nog wat meer setjes zien verschijnen. Bijvoorbeeld eindelijk eens correcte Spa wagentjes.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 24 mei 2016, 19:44:59 PM
aan Peter,
LS-G10
(deze G10-versie heb 'k niet, dus kan het zelf niet nakijken...):

Op de foto in uw beginpost heeft dit LS-wagentje géén remblokken (meer)....
Had je ze dan reeds vooraf verwijderd ?
In uw laatste post spreek je nl. over de    "zeer nauwkeurige reminstallatie"

...en weer een mooie nieuwe beschrifting.

Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 24 mei 2016, 19:58:06 PM
Herwig, deze groene G10 wagentjes komen uit het LS models setje dat 4 verschillende NMBS varianten bevat. Ik heb bij wijze van test eentje zonder rem en eentje met reminstallatie omgenummerd. Vandaar dat je twee verschillende fotos vond. Beiden hebben intussen een gele nummering gekregen. Het resultaat valt mee dus zullen de andere twee wagens uit het setje dezelfde behandeling krijgen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 26 mei 2016, 09:31:56 AM
citaat:    "Het resultaat valt mee dus zullen de andere twee wagens uit het setje dezelfde behandeling krijgen"

Meevallen is te zacht uitgedrukt:   uw nieuwe beschrifting kleeft er erg netjes op, keurig horizontaal ....
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: GDE op 26 mei 2016, 16:42:18 PM
Zeer mooi gedaan Peter. Ook de groene kleur is staat er zeer strak op en is mooi van kleur.  Ik zal die verfjes dat jij gebruikt ook eens moeten aanschaffen en jouw mengsel toepassen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 07 juli 2016, 10:57:58 AM
Klaar voor de inzet

(https://c6.staticflickr.com/8/7468/28068559501_012417635a_z.jpg) (https://flic.kr/p/JLjGR4)


NMBS Type 2021
Ex DRG - G19
Omgebouwde Roco
Duitse luiken verwijderd.
NMBS versterkte eindwanden toegevoegd.
Dak uitgevoerd in secties dankzij tape
Verweerd met olieverf en acrylverf
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: oebr op 07 juli 2016, 11:01:36 AM
zeer mooi Peter, prachtig werk !
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Steam.N op 07 juli 2016, 11:06:38 AM
Schitterend, Peter.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Floris op 07 juli 2016, 11:08:36 AM
fraai! materiaalverschil tussen hout en staal mooi zichtbaar gemaakt ook!
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 juli 2016, 11:16:08 AM
komen er nog meer wagons of is één exemplaar de standaard van elk type en verbouwing van wagons ? :-\ ;)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 07 juli 2016, 12:13:12 PM
Bedankt mannen
Peter er komen zeker nog meer omgebouwde exemplaren. Al ga ik me binnenkort op de bouw van mijn vaste baan concentreren.
Al is het wel zo dat er enorm veel verschillende varianten geweest zijn. Als je één exemplaar per variant wil bouwen heb je enorm veel werk en uiteindelijk een zeer grote collectie. Dus voorlopig toch maar wat verschillende varianten bouwen ;)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 07 juli 2016, 14:09:07 PM
de   G   van   Geslaagd .

Die daktape, kleeft die gewoon met zijn eigen lijm, of heb je er iets extra's mee uitgevoerd ?
Heb dat jàààren geleden ook gedaan, inclusief verwering met sponsje, maar heb recent gemerkt dat er  "blazen" verschijnen .

Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: loebaske op 07 juli 2016, 14:49:02 PM
Als dakbedekking (tape) kan je simpelweg een servette opdelen, zo een dun laagje breng je aan met waterlijm en na drogen schilderen
tot nu toe de leeftijd van dergelijke toepassing is +/- 20jaar .....
Kan ook gebruikt worden als zijnde roofing voor een plat dak.

Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Johnnytrein op 07 juli 2016, 15:01:16 PM
Ik wist niet dat je water kunt lijmen, u schrijft waterlijm.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: loebaske op 07 juli 2016, 15:10:27 PM
Tja, bedoel 50% houtlijm en 50% water met een drupje detergent  ;)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Johnnytrein op 07 juli 2016, 15:30:54 PM
Ach zo sorry
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 07 juli 2016, 19:46:12 PM
Het dak werd beplakt met gewone Tesa papieren afplaktape. Handig in reepjes te snijden en makkelijk te kleven.
Blazen verwacht ik niet. Er zijn zoveel laklagen overheen gegaan tijdens het verweren dat de plakband één harde schil geworden is.
Lossen zou kunnen maar ik verwacht het niet omdat langs de zijden de plakband naar binnen werd geplooid en nu het een harde schil geworden is vanzelf zal blijven klemmen.
Moest het toch mis gaan is dat geen erg. Het dak is simpel demonteerbaar en snel opnieuw beplakt met een alternatief.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 juli 2016, 19:48:29 PM
hoop dat hardheid zich niet omzet in broosheid !  ;)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 07 juli 2016, 19:56:50 PM
Beelden zeggen meer dan woorden

Het wagentje klaar voor de verfklus

(https://c1.staticflickr.com/2/1455/26492759176_85c4a6d463_z.jpg) (https://flic.kr/p/Gn5jiW)

Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: vyncky op 07 juli 2016, 22:27:50 PM
qua wijzigingen valt dit nogal mee precies....

Yannick
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 07 juli 2016, 22:32:00 PM
Vooral veel schuurwerk om overbodige Duitse details te verwijderen. Het opbouwende werk valt inderdaad wel mee.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: vyncky op 07 juli 2016, 22:38:57 PM
Citaat van: PeterVG op 07 juli 2016, 22:32:00 PM
Vooral veel schuurwerk om overbodige Duitse details te verwijderen. Het opbouwende werk valt inderdaad wel mee.
[/quote

Maar toch hoedje af!

Ik krijg er ook wel zin in.  Alleen nog zoveel projectjes af te werken...

Yannick
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 07 juli 2016, 22:57:41 PM
Toch maar eens doen. Veel modelbouwplezier voor weinig geld. Decals moet je niet van wakker liggen. Daar heb ik er nog wel een paar van over.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 08 juli 2016, 10:01:59 AM
..."...Veel modelbouwplezier voor weinig geld..."...

En of.   
Door uw rubriekje hier heb 'k m'n Piko en andere H0-tweeassertjes van 't zolder gehaald.
Verschillende zijn vroeger door me verfraaid en verweerd op basis van (prima) Britse lectuur.
( jaren geleden, met PB-onderdeeltjes, Roco-kortkoppelingetjes en krijtjes en verfsausjes ...Heb géén luchtverfspuit. )
Maar er liggen nog verscheidene wagentjes in originele, blote doosjesuitvoering.
In de herfst toch nog 's terug wat  "vieze"  Vallejo's aanschaffen (MSM-Brabanthallen) en terug gaan kliederen aan de keukentafel.


Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 17 juli 2016, 10:10:00 AM
Klaar voor de inzet is de houten bakwagen van het type 1221 die reeds in dit rubriekje opdook.

(https://c7.staticflickr.com/9/8124/28256242822_bf5a8fc705_z.jpg) (https://flic.kr/p/K3UCyo)

Een typische NMBS houten kolenwagen welke helaas niet verkrijgbaar is in de handel. Daarom heb ik het typisch Belgische verstevingspatroon zelf gebouwd met messing profielen. L en U profiel van 1mm. Fijner zou beter zijn maar dat kon ik niet vinden in messing of styreen. Vooraleer ze gekleefd konden worden moesten de piko profielen verwijderd worden.

(https://c8.staticflickr.com/2/1633/26464632991_31b6ef457a_z.jpg) (https://flic.kr/p/GjAanH)

Verwering werd uitgevoerd met olieverf.
Eerste stap was zeer licht kleurverschil aanbrengen in de houten planken. Enkele groene tinten werden zeer licht opgebracht met olieverf. Daarna hetzelfde met grijsbruin op andere planken om een ouder plankuitzicht te krijgen. De volgende lagen temperden dit effect.
Tweede stap, pinwash met zwartbruine verdunde olieverf.
Derde stap, met acrylics nog was accenten aangebracht zoals de sporen kalk. Kalk werd over gevulde kolenwagens uitgekapt om een witte laag te krijgen waardoor diefstal van kolen duidelijk zichtbaar werd.

styreen stripjes werden opgekleefd als reparatie. Houten wagens kregen het hard te verduren. Tussen de 7 jarige grote revisies in werden ze wel eens opgelapt met planken. Om kleurverschil te krijgen heb ik ze gespoten in roodbruin zoals toegepast na 1956.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 17 juli 2016, 10:22:35 AM
fraaie wagon, die planken werden er gewoon opgetimmerd? Van die kalk was ook iets wat ik niet wist  ::).Trouwens hele fraaie verwering ! :) ;)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 17 juli 2016, 10:30:06 AM
De planken waren met bouten bevestigd. Althans dat meen ik te zien op de fotos van Fernand.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: bollen neus op 17 juli 2016, 10:49:58 AM
Peter das eigen aan modelbouw, je moet soms compromissen maken omdat je het gepaste materiaal (in dit geval L en U profielen)niet vind in de handel . In het begin vind je dit om tegen de muren te lopen maar het eindresultaat is steeds iets van "jezelf" en daar mag je best trots op zijn.
Den Eric.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 17 juli 2016, 11:11:45 AM
Van het resultaat ben ik zeer tevreden hoor Eric. Maar het kan altijd beter. De wagen toont iets te grof door de te grote profielen. Mocht er iemand weet hebben van fijnere profielen dan hoor ik het graag. Of wie weet komt er iemand op termijn met een fijne 3D print van de bak die op een Piko onderstel past.
Dit type wagen is echt puur NMBS. Ze kwamen in enorme hoeveelheden voor en ook in veel licht afwijkende vormen.
Zo heb ik nog een foto gevonden in de collectie van Fernand Maes met iets andere profielen en voorval lekker opgelapt met een hoop leuke plankjes. En nu ik het goed bekijk zelfs een metalen plaat als versteviging. Weeral inspiratie voor een volgend project ;)

(https://c5.staticflickr.com/9/8611/28078393740_7066169c6f_z.jpg) (https://flic.kr/p/JMc7dU)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 17 juli 2016, 11:14:23 AM
is een bruine of een groene of valt dat er niet uit op te maken ? :-\
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 17 juli 2016, 11:18:29 AM
Dit is een bruine. De foto moet ergens in de eerste helft van de jaren zestig genomen zijn schat ik. Fernand had verder geen info over deze foto.
Maar dit type wagen is zeer oud. De wagens werden door Duitsland geleverd als herstelbetaling na WOI. De NMBS heeft ze omgebouwd met extra profielen op de zijwanden en het onderstel werd verzwaard met een driehoek. Ze hebben dus uiteraard ook in het groen rondgereden.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: bollen neus op 17 juli 2016, 11:19:26 AM
Als ik iets weet hoor je het wel.
Platen werden inderdaad ook gebruikten niet enkel van metaal hoor, Bij sommige modellen mag je gerust jou fantasie laten gaan want bij de  NMBS zaten wel mannen (vroeger toch) die op alles wat vonden om snel en op juiste wijze een oplossing te vinden voor reparaties. En zoals je ook al schreef "eenvoudig en voor weinig geld".
Den Eric.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 17 juli 2016, 11:24:58 AM
http://www.deminiaturenwinkel.nl/kunststof-profielen-u-profielen-c-400_569_580.html?osCsid=r3ckatakrhcjq3gnaokfje8jo7
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 17 juli 2016, 12:30:48 PM
Knap opknapwerk.

>  Die originele vertikale Piko-zijprofieltjes, zou je die niet kunnen opvullen met fijne putty ?
Of is het u-profieltje echt te miniem om iets te kunnen insmeren ?

>  Had je dit vroeger reeds uitgelegd:  die slechts vijf cijfers ipv zes bij deze groene wagen ?
Is het een dienst-baan-wagentje zoals uw grijze klapdekselwagen ?  Had nl. ook slechts 5-cijfers.
Of is er een andere reden ? 

( die laatste zw/w- foto toont zeven cijfers, dus zoals je zegt waarschijnlijk een bruine wagen )
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: erik de noorman op 17 juli 2016, 12:54:48 PM

Peter, zulke fijne profieltjes U vorm L vorm zijn eenvoudig zelf te plooien uit aluminiumplaat en kunnen zelfs van klinknagels worden voorzien. Bij de zelfbouw van een Ballon Fourgnon heb ik alle profielen zelf geplooid. Ben nu op vakantie maar als ik thuis ben zal ik een foto plaatsen van het resultaat en een woordje uitleg van hoe de profielen te maken.

Erik.   
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Floris op 17 juli 2016, 15:15:35 PM
Mooi bakkie! Profielen inderdaad wat te dik maar daar is weinig aan te doen op een enigszins makkelijke manier, verder is ie wel erg sfeervol geworden zo met die weathering en lekker chaotisch uitziende opschriften. Decals zitten dr ook mooi op. 1 puntje van achteraf mekkeren: het RIV-merk heb ik nog nooit links bij de andere opschriften zien staan, stond bij mijn weten altijd in het meest rechtse vlak van de wagen helemaal alleen, maar ik laat me graag overtuigen dat het ook zo kan. Leuk trouwens dat van die kalk, wist ik niet, heb het in Polen nog wel gezien niet lang geleden.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 17 juli 2016, 21:34:17 PM

(https://c7.staticflickr.com/9/8882/28088847790_5cdff8f313_z.jpg) (https://flic.kr/p/JN7FR9)

Om Floris te plezieren een foto met het RIV teken zoals ik het op meerdere fotos kon terug vinden. Dit is wagen 139586 uit de collectie van Fernand Maes. Een groene wagen met als leuk detail een plank waar een oud logo komt piepen. Ook weer voer voor een volgend verweerprojectje.

Herwig, putty in de Piko profielen kan. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de verticale profielen U-profielen zijn met de opening zijwaarts gericht. Al kan je je achteraf de vraag stellen of dit zichtbaar is, bijna niet dus.
Zescijferig is niet de juiste benaming Herwig. De nummering van voor 1956 is eigenlijk een doorlopende NMBS nummering uit het begin van het NMBS tijdperk. Dit wil zeggen dat oudere wagens benoemd werden met minder cijfers. Simpelweg omdat men ooit begonnen was met 1 vermoed ik.
Als ik de omnummerlijst van 1956 erbij haal dan is de eerste wagen waarvan sprake de 2100. Helemaal geen zes cijfers dus. Het lijkt me daarom beter te spreken van de pre 1956 nummering.
Voor mijn wagen heb ik bewust gekozen voor een zo kort mogelijk nummer. Er was niet veel plaats tussen de profielen en ik wil het nummer zo groot mogelijk. Je weet wel, ik zie niet zo goed meer en wil rangeren met wagenkaarten. Gevolg is dat ik ten allen tijde de wagennummer moet kunnen lezen. De NMBS omnummerlijst van 1956 gaf aan dat in de oude nummering de wagens 97800-98703 toehoorden aan de reeks 1221. Dus werd het een wagen uit deze reeks. Je begrijpt dat deze wagen dus helemaal geen wagen van de dienst baan was maar een gewone groene wagen.

Erik ik ben zeer benieuwd naar je plooiwerk. Een profiel kleiner dan 1mm plooien lijkt me aartsmoeilijk. Een wagen neem je wel eens vast en dan mag het plooiwerk niet buigen. Zeker bij een prutser als ik die wagentjes voortdurend vast heeft tijdens het rangeren lijkt me een aluminium profiel alweer snel verbogen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Floris op 17 juli 2016, 21:38:12 PM
Ah, dank voor de foto! Ik ging er heel brutaal vanuit dat omdat het RIV-merk internationaal is de plaatsing ervan ook wel min of meer internationaal hetzelfde zou zijn, niet dus! Dat oplappen met losse plankjes blijf ik geweldig vinden trouwens.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 17 juli 2016, 22:02:39 PM
aan PeterVG,                                            17 juli16,

Eens te meer dank voor het nummertjesverhaal.

Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 17 juli 2016, 23:05:25 PM
Citaat van: Floris op 17 juli 2016, 21:38:12 PM
Ah, dank voor de foto! Ik ging er heel brutaal vanuit dat omdat het RIV-merk internationaal is de plaatsing ervan ook wel min of meer internationaal hetzelfde zou zijn, niet dus! Dat oplappen met losse plankjes blijf ik geweldig vinden trouwens.
zeg bij de B of NMBS nooit want gegarandeerd ga je op je b....! ;D ;)
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 17 juli 2016, 23:17:31 PM
aan PeterVG,                                                         17 juli16,

Heb je al kunnen uitmaken of die reparatielatten alleen aan de buitenzijde werden aangebracht, of dat er ook tegenplankjes hingen aan de binnenzijde van de open wagen ?  Met draadstangen aan elkaar gehecht als sandwich.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 18 juli 2016, 05:05:12 AM
Dat is een goede vraag.
Helaas weet ik daar geen antwoord op. Het zou best kunnen dat er binnenin tegenplankjes zitten. Maar duidelijke fotos die de binnenkant van een wagen tonen zijn helaas bijna niet te vinden. Dus moet ik passen en het antwoord schuldig blijven.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: krisds op 18 juli 2016, 14:15:08 PM
geweldige foto die laatste, 4 verschillende plankjes ertegen en hij kan weer de baan op. Er werd precies veel hout hergebruikt. Je eigen wagen is ook leuk geworden, al zou ik het bruin wat temperen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 18 juli 2016, 14:20:10 PM
die plank al dan niet aan de binnenkant (dubbele versteviging)? kan je wegstoppen met je wagon te laden ook dan zie je niet het gebrek zoals bijna model van de detaillering binnenkant deuren ?(behalve die oude Eaos,Eas Liliputs )
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 04 augustus 2016, 14:16:01 PM
Toch niet te missen:  deze en nog veel àndere foto's:      dit forum:      Modelspoorlinks:       NMBS-goederenwagens....
keurig gearchiveerd door PeterVG
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: loebaske op 04 augustus 2016, 15:43:50 PM
Citaat van: Herwig op 04 augustus 2016, 14:16:01 PM
Toch niet te missen:  deze en nog veel àndere foto's:      dit forum:       links:       NMBS-goederenwagens....
keurig gearchiveerd door PeterVG

Is er hier iets mis gegaan, vind dit hier op bijna alle topics terug ??
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 04 augustus 2016, 16:44:36 PM
..."...Is er hier iets mis gegaan, vind dit hier op bijna alle topics terug ?? ..."...

Iets mis gegaan?  Absoluut  niet. 

De verwijzing staat in      4      "draadjes"   over de tijdperk3-goederenwagens, door Peter VG. (collectie Fernand Maes)
De foto's in de forum-rubriek   "Links"   gaan specifiek over deze oude wagens, door Peter VG. (collectie Fernand Maes)

De geïnteresseerden in de originele draadjes, zullen tevens geboeid zijn in de foto's in  "ModelspoorLinks" .
Maar niet iedereen zou zo maar gaan zoeken in deze rubriek  "Links", onderaan het forum.
Vandaar de handige verwijzingen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: loebaske op 04 augustus 2016, 17:10:01 PM
Dank u voor de verduidelijking, sorry voor het misverstand....
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: Herwig op 05 augustus 2016, 09:50:32 AM
En PeterVG  zou later     -geleidelijk-     op   (Modelspoor)Links  nog meer door hem gerangschikte foto's
van deze oudere NMBS-goederenwagens plaatsen.             Van de zo interessante FernandMaesCollectie. 
We kijken er naar uit.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: erik de noorman op 22 augustus 2016, 22:04:46 PM

Peter zoals belooft een foto van de zelf geplooide profieltjes in aluminium en zijn toepassing.

Dit is een geplooid U profiel van 1 mm (geen H0 mm.).
Je neemt een strookje van 3 mm. Leg een metalenlat ( de liniaal zelf heeft een dikte van 1 mm.) op 1 mm. van de rechtse kant  en plooi deze tegen de liniaal aan. Zet de liniaal met het voorlopige L profiel op zijn kant en plooi de linker zijde ook tegen de liniaal. Laat het U profiel op de liniaal geklemd zitten. Nu kan je via de rugzijde met een speld klinknagels in het U profiel duwen. Verwijder het U profiel van de lat en klaar is Kees. Voor L profielen hoef je enkel een zijde te plooien.

(http://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/DSC00443.jpg) (http://s20.photobucket.com/user/erikdeboeck2000/media/DSC00443.jpg.html)

(http://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/DSC00459.jpg) (http://s20.photobucket.com/user/erikdeboeck2000/media/DSC00459.jpg.html)
(http://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/DSC00464.jpg) (http://s20.photobucket.com/user/erikdeboeck2000/media/DSC00464.jpg.html)

Erik.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 22 augustus 2016, 23:01:01 PM
Dat is een hele goede tip Erik.
Ga ik zeker een keertje proberen.
Dank om hem te delen.
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: PeterVG op 01 augustus 2017, 19:31:50 PM
Dit lijkt me een leuk knutselproject.
Dit type wagen kan je voor heel weinig geld op een ruilbeurs op de kop tikken.
Een paar avonden heerlijk knutselen en je hebt een mooie werkkeet op je baan staan.

(https://farm5.staticflickr.com/4324/36147544742_01ba4fe228_z.jpg) (https://flic.kr/p/X5eBG3)

Montzen 06 02 1999, Foto Peter Rabijns
Titel: Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
Bericht door: RD25 op 01 augustus 2017, 19:56:21 PM
Hallo Peter, heel mooi prestaties en voor de laatste grote project!

andere ideeën: https://www.google.fr/maps/@51.0034637,3.9194343,3a,75y,161.03h,77.48t/data=!3m7!1e1!3m5!1sX4CrA-oetTRU4sx5J7A_YA!2e0!5s20090701T000000!7i13312!8i6656

  8)