Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: dikken op 21 oktober 2005, 09:35:28 AM

Titel: Reed relais.
Bericht door: dikken op 21 oktober 2005, 09:35:28 AM
Mijn baan is op dit ogenblik uitgerust met zelfgemaakte massakontakten voor het aansturen van het beveiligingssysteem. Het werkt als volgt: Een fijn metalen stripje vernieuwd zilver wordt aan de onderzijde afgeplakt met wat scotch-tape. De rand wordt lichtjes omgeplooit en over een rail gelegd. Als er een wisselstroom wielstel over gaat, wordt de massa doorgegeven en schakelt het daarmee verbonden relais.
De nadelen:
1. bij elk wielenpaar van een lange trein ,wordt er massacontact gelegd en klikt het relais telkens .
2. het is richtingsonafhankelijk
Het voordeel:
1. bedrijfszeker
2. duurzaam ( gaat nooit stuk)

Nu dacht ik dit te vervangen door reed-relais.

mijn vraag:
1. kan ik de bedrijfszekerheid blijven garanderen?
2. kan ik dit richtingsafhankelijk maken door het relais links of rechts van de middenrail te positioneren. Be?nvloed de magneet onder de loc een reed relais die niet recht onder die magneet hangt maar ong. 1cm verwijderd ?
3. Duurzaamheid? ( heb reeds verhalen gehoord ivm het blijven plakken van de contacten)
4. De reed's van marklin zijn behoorlijk duur. Bij conrad gaan bepaalde relais (fijne glasrelais geschikt voor 24 tot 100 V)voor minder dan de helft over de toonbank. zijn die bruikbaar?
5. kunnen de magneten eventueel de decoders ontregelen?
Titel: Reed relais.
Bericht door: just4fun op 21 oktober 2005, 12:48:41 PM
Hallo 'dikken',
bedrijfszeker zijn die reedjes zeker. Op m'n vorige baan hebben zo'n 20 jaar lang reed-relais gestaan en die deden dagelijks hun werk, zeker als ge daar een relaistje mee aanstuurd en niet rechtstreeks 'zware' belastingen mee gaat aansturen (dus niet rechtsreeks een wisselspoel omschakelen).
De reed-relais kocht ik bij de electronicahandelaar 'om de hoek' en niet via m'n treintjeshandelaar, die zijn inderdaad veel te duur.
Ik had de relaistjes onder het spoor gemonteerd, dit spoor lag wel niet op een kurklaag en was niet voorzien van steenslag (gewoon bloot dus), maar de afstand magneet-relais was zo toch al gauw een kleine centimeter en, zoals ik al zei, dat werkte perfect.
Ik ondervond ??n nadeel: het reed-relais schakelde zowel bij de noord- als de zuidpool, 2 keer dus, maar misschien lag dat aan het soort magneetjes dat ik onder m'n locs had hangen?
Groet,
Paul

Titel: Reed relais.
Bericht door: Havoc op 21 oktober 2005, 13:45:20 PM
1: een reed gaat bij correct gebruik enkele miljoenen malen mee, zou dus moeten kunnen
2: ja, maar dat gaat afhangen van de keuze van relais, magneten, de afstand relais-magneet etc. In principe mogelijk, maar het kan misschien wat experimenteren vragen.
3: blijven plakken van reeds is typisch als je er te grote stromen mee wil schakelen of als je er andere relais mee stuurt en die zijn niet voorzien van een diode over de spoel om de overspanning bij afschakelen op te vangen.
4: geen probleem. prijsverschil is enkel een gevolg van verpakking, merk etc.
5: gewone huis-tuin-keuken magneten niet. Die magneten die daar in slagen zullen eerst je motor flink ontregelen en waarschijnlijk gaat je loc niet meer vooruit als hij boven een schroef in de ondergrond staat.

citaat:
Ik ondervond ??n nadeel: het reed-relais schakelde zowel bij de noord- als de zuidpool, 2 keer dus, maar misschien lag dat aan het soort magneetjes dat ik onder m'n locs had hangen?


Soort magneet en vooral de orientatie van magneet tov reed. Kan het zijn dat je de reeds dwars op de rijrichting hebt en de (staaf)magneten met de rijrichting? Indien ja, probeer eens met een magneetje dat "in de dikte" gemagnetiseerd is (zo'n schijfje dat langs 1 kant N, de andere Z is) en dan met slechts 1 pool naar de reed gericht.
Titel: Reed relais.
Bericht door: M4m op 21 oktober 2005, 19:01:00 PM
Ik heb uit ervaring geleerd dat je reed relais best op een recht stuk spoor legt als je de magneetjes niet dicht tegen de assen hangt.
Door de zijdelingse uitzwaai in de bochten komt het voertuig waar het magneetje onder hangt misschien buiten het werkingsgebied van de reedrelais.
Ook uit ervaring, de lokmotor heeft ook een magneet en kan ook het reedrelais bekrachtigen, het betreft hier wel een lokje dat laag tegen de rails hangt en met de motor onderin.

Wat richtingafhankelijkheid betreft, je schrijft je relais links of rechts van de middengeleider te hangen, dan moet je er wel rekening mee houden dat je magneet onder de trein ook links of rechts moet hangen en ik denk dat je dan niet meer achteruit kan rijden omdat links dan rechts wordt en vice versa.

Als je erop let waar de decoder in de lok zit, hang je de magneet gewoon aan het andere uiteinde van de lok.

Reedrelais zijn denk ik ook wel achter het hoekje bij de elektronica winkel te verkrijgen, dan kan je eens proberen met ??n of twee reedrelais.
Ter vervollediging, mijn ervaring met reedrelais is op een speelbaantje en de reedrelais liggen in het midden van het spoor.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips en verder nog succes.
Titel: Reed relais.
Bericht door: tonycabus op 25 oktober 2005, 00:52:14 AM
Reeds blijven inderdaad soms wel eens plakken, ook omdat ze uieindelijk na veele malen schakelen remanent magnetisme opbouwen.
Maar dat gebeurt meestal bij toerentalopnemers in machines, heb ik gemerkt, na een jaar of tien, vijftien. En met vrij sterke magneten. Maak je op de modelbaan dus maar niet teveel zorgen daarover.
Waar je wel moet op letten, is dat er steeds een stroompje van enkele milliamp?res doorloopt, ook bij elektronische schakelingen.
Niettegenstaande de gasvulling willen ze wel eens geen kontakt maken als de stroom miniem is. Bij gewone relais is dat nog uitgesprokener omdat hun kontakten aan de lucht zijn blootgesteld!
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 24 maart 2006, 15:15:56 PM
Hoi,

Even dit draadje oppikken.
Ik wil reed contacten gebruiken op mijn baan om bipolaire relais aan te sturen. Zo kan ik bezetmelders maken voor mijn schaduwstation.
De vraag is: welke magneetjes kan je onder de treinen hangen? Kan iemand een referentie of zo geven (b.v. bij Conrad of zo). Ik heb absoluut geen idee hoe sterk te magneetjes moeten of mogen zijn.
Bedankt.

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: Gerolf op 24 maart 2006, 16:55:42 PM
504211 - 89 is een mogelijkheid bij conrad
Persoonlijk zou ik baanvakdetectie toch eerder via stroomdetectie doen. Het probleem met reeds en andere momentschakelaars is dat je bij het opstarten van je baan je systeem nog moet zeggen waar er een trein is. Pas als hij langs een contactje rijdt is er immers een detectie.
Titel: Reed relais.
Bericht door: ysbeer op 24 maart 2006, 17:50:51 PM
Ben ik het volkomen mee eens,het stroomdetectie systeem is:
Goedkoper dan reed contacten
Eenvoudiger dan reed contacten.
Betrouwbaar.
En zoals al gezegd continu info en niet alleen als je er overheen rijdt.
stroomdetectie een absolute aanbeveler.

wim
Titel: Reed relais.
Bericht door: Gerolf op 24 maart 2006, 18:00:32 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

stroomdetectie een absolute aanbeveler.
We hebben een nieuwe reclameslogan [:D] [;)]
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 24 maart 2006, 19:02:01 PM
Ik kies voor het relais en reed system voor volgende redenen:
1. Een bistabiele (of bipolaire) relais "onthoud" ook bij stroomonderbreking zijn stand. Als id de treinen 's nachts laat staan, en de volgende dag weer ga rijden zal het systeem nog altijd de juiste toestand aanduiden.
2. Ik rijd volledig analoog. Als een trein dus stilstaat komt dat door een stroomonderbreking op een ge?soleerd stuk rail. Hoe kan je dan stroomdetectie doen?
3. Ik zie dit allemaal ook nog een beetje als een knutsel en leerproces, zo steek ik ook nog het een en ander op.
Ik ben bereid om eventueel met stroomdetectie te werken als dit kan met de bovenstaande beweegredenen.

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: ysbeer op 24 maart 2006, 19:26:46 PM
alles wat jij wil kan beter met stroomdet.
schemas en alles wat je moet of wil weten is hier op dit forum zeer ruim aanwexig.
bistabiele relais zijn duur en zeker voor dit doel uit de tijd

ARgument een gaat wel op maar is ook bij stroomdetectie het zelfde of  beter.
Haal maar eens een lok van de rails,de stroomdetec.merkt dit meteen en pas de situatie direct aan.
nig erger zet een lok op de rais,weer merkt de stroomdect het meteen
bij reed contact is dit niet het geval.
automastische besturing is echt veel moeilijker.
stroomloze stukken blijven hun melding behouden door over het contact een weerstnd te zetten van b.v 1000 ohn.
wil je expirimenteren dan is juist dit je kans.
ook als je later digitaal gaat dan is dit de methode.

wim
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 24 maart 2006, 19:32:32 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer


wil je expirimenteren dan is juist dit je kans.


Ik zal eens een schemaatje opzoeken, en ook eens een stroomdetectie systeempje opzetten. Ben nog volop aan het testen en nadenken hoe ik mijn schaduwstation moet bewaken, en dus wil ik wel eens alle mogelijkheden (betaalbare) proberen.
Feedback volgt nog (al kan dit een tijdje duren).

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: Gerolf op 24 maart 2006, 20:23:05 PM
Nog een voordeel van stroomdetectie is dat je ook je wagons kan detecteren:
Als je een weerstand over de wielen plaatst, van pakweg 10K, worden ook losse wagens gedetecteerd. Dat is vooral nuttig als er een koppeling lost ...
Dat kan een echte weerstand zijn (klassiek of smd) maar er bestaat ook het "grafiteren" (spuitbusje of kwast en weerstandverf)
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 24 maart 2006, 20:35:08 PM
Ik heb een eenvoudige schakeling voor stroomdetectie gevonden. Is dit bruikbaar voor mijn toepassing? http://members.home.nl/robert.evers/bezetmelding.htm
Ik zou gewoon een led aansluiten op de stroomdetectie om zo de bezetstatus aan te duiden. De S88 bezetmelder zal ik niet gebruiken.
Indien dit bruikbaar is, hoe moet ik dat dan aan de rails aansluiten, ook op de stroomloze secties. Ik rijd 2 rail gelijkstroom analoog.
Bedankt.

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: n/a op 24 maart 2006, 20:47:58 PM
Stroomdetectie voor de analoge baan, (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/uhlenmelder.gif)
Titel: Reed relais.
Bericht door: dingske op 25 maart 2006, 09:00:19 AM
Ik heb ook nog een vraagje, ik heb een marklin baan aangestuurd met een mobil station. Ik wil ook stroom detectie doen, kan dat? Heeft er misschien iemand een schematje van?


Groeten Wouter
Titel: Reed relais.
Bericht door: hobbyist op 25 maart 2006, 11:46:25 AM
Dat kan zeker. De onderstaande schakeling werkt zowel voor analoge ( gelijkstroom als wisselstroom) en digitaal.

(http://i23.photobucket.com/albums/b372/hobbyisten/treindetectie.jpg)
(http://i23.photobucket.com/albums/b372/hobbyisten/treindetectie1.jpg)
Titel: Reed relais.
Bericht door: n/a op 25 maart 2006, 17:36:59 PM
citaat:
Geplaatst door dingske

Ik heb ook nog een vraagje, ik heb een marklin baan aangestuurd met een mobil station. Ik wil ook stroom detectie doen, kan dat? Heeft er misschien iemand een schematje van?


Groeten Wouter



Dus een bezetmelder voor C-Rail
(http://i41.photobucket.com/albums/e266/IBox/MeldingM.jpg)
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 27 maart 2006, 08:41:25 AM
Hobbyist,

de door jou bijgevoegde schema's lijken zelfs voor mij doenbaar, alleen heb ik nog een vraagje.
Ik zou het rechter schema gebruiken, om ook stilstaande treinen te kunnen detecteren. Het schema is mij redelijk duidelijk, behalve die 2 bollekes met een pijl ernaast (bij R5 en onder R3). Kan je dit eens duidelijk maken aub?

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: hobbyist op 27 maart 2006, 09:17:55 AM
laat ons zeggen dat er een trein stilstaat op het blok dus een 1 aangeboden op de zwarte pijl. verbind je deze uitgang met het volgende blok of achterliggend blok aan R5 dan komt een signaal op de stop de staan en deze trein zal dan stoppen. De treinen kunnen dus nooit met elkaar in aanraking komen. Het enige nadeel is als je de afgekoppelde wagons ook laat detecteren je er met de trein niet bij kunt komen, enkel en alleen als je de treindetectie uitschakeld met een sckakelaar. Het mooie er van is,als je aan deze schakelaar een rangeersein koppeld. Je hebt er voor ieder blok dat je maakt een schakeling nodig. Als je de punten niet aansluit wordt de trein enkel maar gedetecteerd en zal hij niet stoppen ingeval dat er ??ntje op dat betreffende blok staat.
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 27 maart 2006, 09:32:09 AM
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik zal deze schakeling eens proberen te maken (zal wel moeten wachten tot de paasvakantie). Eerst zal ik zeker nog zonder gekoppelde blokken werken, omdat ik momenteel gewoon een controlepaneel wil maken die een weergave doet van de bezetting in mijn schaduwstation. Later kan ik dit misschien uitbreiden.
Nog een vraagje (ze blijven komen h? [:)] ): moet die hulpstroom 5 volt zijn? Mag dat ook standaard 12 volt zijn van een transfo die ik nog staan heb? Indien zo, wat moet er aan het schema veranderd worden, zodat er niets doorbrand?

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: hobbyist op 27 maart 2006, 16:53:37 PM
Het moet inderdaad 5V zijn als je de led met bijbehorende weerstand wilt gebruiken zoniet zal de led in een rokende schoorsteen veranderen. Indien je het signaal wilt gebruiken op de computer zal het nooit de 5v mogen overschrijden. Ik gebruik hier voor een oude computertransfo. 5v voor de extra voeding en 12v voor de verlichting. Zo doet een recyclage transfo nog dienst.
Titel: Reed relais.
Bericht door: Gerolf op 27 maart 2006, 17:35:12 PM
... of je verhoogt de weerstandjes naar de 5v (minstens verdubbelen)
Maar een 5 volt hulpvoeding kan later nog van pas komen. Ik heb ook een (zeer oude, niet geschakelde) computervoeding bij mijn treinvoeding geplaatst.
Titel: Reed relais.
Bericht door: hobbyist op 27 maart 2006, 20:56:31 PM
Het beste is het te bouwen zoals het er opstaat. Op de uitgang R3/T5 en de ingang van R5 kun je best pennetjes plaatsen zodat je ze altijd nadien onderling kunt doorverbinden met een draadbrug. Dat spaart een hoop zoekwerk later uit.
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 03 april 2006, 17:30:30 PM
Hoi,

ik zal deze week eens proberen om de opgegeven schakeling te maken.
Om nog even op het voltage onderwerp terug te komen:
ik heb momenteel een voeding liggen die ik op 4,5v of 6v kan zetten.
Als ik nu 4,5v neem zal dit toch geen problemen geven zeker? Of moet er 5v zijn om de schakeling zelf te doen werken?

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: Gerolf op 03 april 2006, 18:59:08 PM
Waarschijnlijk mag je gerust zijn met de 4,5
Titel: Reed relais.
Bericht door: ysbeer op 03 april 2006, 19:05:40 PM
Maar 6 is ook geen probleem,als je er dan maar geen TTL IC achter zet
zonder IC zou ik 6 volt nemen.

wim
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 05 april 2006, 20:59:27 PM
Hallo,

ik heb de schakeling gebouwd en getest...
Jammer genoeg werkt het niet.
Als er geen trein op de sectie zit komt er stroom op het spoor (zoals hoort), van het moment dat er een trein op de sectie komt, wordt de stroom naar de sectie afgebroken, en krijg ik ook geen brandende led.
Duidelijk niet goed dus.
Ik zal toch maar voor de reed contacten en de relais kiezen.
Als iemand nog suggesties heeft, graag.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld.

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: hobbyist op 05 april 2006, 21:15:35 PM
Niet opgeven. Bij mij lukte het ook niet voor de eerste keer. Fout gemaakt in de schakeling. Check nog eens alles na. misschien toch iets over het hoofd gezien desnoods door iemand anders . met twee ziet men meer dan alleen. Ik zal het eens proberen met mijn digitale LGB treinen. Deze schakeling het in enkele jaren geleden gemaakt Bij mij werkt het in ieder geval wel met analoge treinen.
Titel: Reed relais.
Bericht door: trickl op 05 april 2006, 21:20:16 PM
Het lijkt er op dat de T3 toch een melding geeft aan de triac, maar deze is niet aangesloten.
Kan ik deze weglaten?

Groetjes,
PP
Titel: Reed relais.
Bericht door: ysbeer op 05 april 2006, 21:32:28 PM
Als je echt digitaal en of computer gestuurd wil gaan rijden ,dan zul je moeten leren dat dit soort schakelingen het soms niet doen.
De kunst is nu juist niet opgeven maar door zoeken .
Dan leer je er van en,als je het gevonden heb geeft dat een heel goed gevoel.
DUs doorzetten niet meteen weglopen,ook jij kunt het.

wim
Titel: Reed relais.
Bericht door: hobbyist op 06 april 2006, 13:55:48 PM
Het is niet nodig om T1/D1/R3 van het ene blok met R5 van het andere blok te verbinden. Zoals reeds bovenvermeldt zal de trein dan niet meer stoppen. Weglaten zou ik niet doen. Bij werkt de schakeling enigzinds wel.