Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: svvander op 18 december 2004, 19:40:43 PM

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 18 december 2004, 19:40:43 PM
Hey allemaal,

Zoals de meeste onder de M?rklinrijders, ben ik van mening dat de locdecoders die M?rklin aanbiedt, niet denderend, weinig bruikbaar (enkel Motorola-systeem)en vooral duur zijn voor wat het is.

Verschillende merken brengen nu al een goedkoper product op de markt, dat dan ook nog is compatibel is voor de verschillende systemen (DCC/Motorola,...).
Mijn vraag naar jullie toe is: wat is jullie ervaring met deze lastgeregelde locdecoders? Welke vinden jullie de beste? (prijs/kwaliteit).

Ikzelf heb er nu van Viessman en ben er heel tevreden over. Maar de prijs schrikt me nu toch wel ff af. 't Is te zeggen, ik heb ze aan de, toch wel heel goedkope, prijs van ?25 kunnen kopen. (heb spijt dat ik er niet meer dan 3 gekocht heb). Nu kosten ze al meer dan ?38.

Graag goede raad! :D

Sven

1)Wat ik allemaal geprobeerd heb, heeft me niet veel wijzer gemaakt!2)Alle mislukkingen hebben mij veel geld gekost, doordat ik verschillende keren teveel geprobeerd heb. (Een verwijzing naar het citaat van onzer Tony, door een dummy:o))
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: rgp op 18 december 2004, 20:43:25 PM
Hallo,

Inzake digitaal rijden, kan ik je enkel vertellen wat de ervaringen bij ons in de club zijn.
1? Onze sectie Marklinisten is niet echt opgetogen (zacht uitgedrukt) over de kwaliteit van die nieuwe M?rklindecoders: analoog blokkeren ze na een tijdje heel de baan en digitaal is het noppes: waarschijnlijk een foute instelling vanuit de fabriek zeggen ze: ik heb daar mijn bedenkingen bij.
2? Op de gelijkstroombaan rijden we met ZIMO: geen problemen.  Leden zeggen we dat dubbeltracties waarbij beide loks lastgeregelde decoders hebben, men best de lastregeling van ??n van beide uitzet; anders is er een verhoogde kans op het sneuvelen van de decoders.
Ik heb het gevoel dat veel leden de meeste "functies" en de prijs daarvan niet volledig op prijsstellen.  Het heeft geen zin om al uw loks uit te rusten met sound (lawaaioverlast).  In feite vragen ze om "basis"decoders tegen een schappelijke prijs die degelijk zijn.
Proeven met andere decoders dan ZIMO hebben ook geen echte positieve ervaringen opgeleverd: ze waren wel goedkoper, maar de kwaliteit was er ook naar.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit: analoog of digitaal.
Ik weet wel dat als het digitaal wordt, het ZIMO zal zijn: prijs/kwaliteit/mogelijkheden is niet te overtreffen.  Alleen is de absolute prijs (ombouw van 70 loks) de vraag !  Ik denk dat mijn HO-baan analoog zal blijven en mijn 0-materieel digitaal zal rijden.  (Das dan typisch Belgisch)

Roland
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 18 december 2004, 21:38:10 PM
citaat:
Geplaatst door rgp

Hallo,

Inzake digitaal rijden, kan ik je enkel vertellen wat de ervaringen bij ons in de club zijn.
1? Onze sectie Marklinisten is niet echt opgetogen (zacht uitgedrukt) over de kwaliteit van die nieuwe M?rklindecoders: analoog blokkeren ze na een tijdje heel de baan en digitaal is het noppes: waarschijnlijk een foute instelling vanuit de fabriek zeggen ze: ik heb daar mijn bedenkingen bij.
2? Op de gelijkstroombaan rijden we met ZIMO: geen problemen.  Leden zeggen we dat dubbeltracties waarbij beide loks lastgeregelde decoders hebben, men best de lastregeling van ??n van beide uitzet; anders is er een verhoogde kans op het sneuvelen van de decoders.
Ik heb het gevoel dat veel leden de meeste "functies" en de prijs daarvan niet volledig op prijsstellen.  Het heeft geen zin om al uw loks uit te rusten met sound (lawaaioverlast).  In feite vragen ze om "basis"decoders tegen een schappelijke prijs die degelijk zijn.
Proeven met andere decoders dan ZIMO hebben ook geen echte positieve ervaringen opgeleverd: ze waren wel goedkoper, maar de kwaliteit was er ook naar.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit: analoog of digitaal.
Ik weet wel dat als het digitaal wordt, het ZIMO zal zijn: prijs/kwaliteit/mogelijkheden is niet te overtreffen.  Alleen is de absolute prijs (ombouw van 70 loks) de vraag !  Ik denk dat mijn HO-baan analoog zal blijven en mijn 0-materieel digitaal zal rijden.  (Das dan typisch Belgisch)

Roland



Inderdaad Roland, je bent niet de enigste die dit zegt. Ik heb nog al mensen horen klagen van de kwaliteit. Ikzelf heb maar 2loc's die uitgerust zijn met "standaard" M?rklin locdecoders, wel van de vorige generatie en die rijden perfect. Blijkt dat die nieuwe MFX decoder op den hond zijn k***e trekken (zo zeggen ze da bij ons dan).
't Zelfde wordt verteld over die mobile en central station. Ze krijgen ze niet aan de straatstenen verkocht.

Ja klopt, 70 loc's, als je daar geen korting voor kan krijgen??? [:)]
Reken een gemmidelde prijs van ?30... dat is niet mis he...

Alleszins al bedankt voor jouw antwoord, ga direct is zien naar die Zimo-prijzen.

Groeten,
Sven
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: erik de noorman op 18 december 2004, 22:32:02 PM
Sven,
Ik denk dat de meeste marklinisten zeer tevreden zijn over de decoders die marklin aanbiedt
De oude hoogvermogen aandrijving van marklin (lastgeregeldedecoder+vijfpoligemoter)die is 110% top. Nog nooit problemen meegehad, hapert nooit. Op mijn baan duwt zo'n lok gemakkelijk 20 wagons in de laagste rangeerstand (kruipsnelheid)
door een wisselstraat waar 5 wissels in afgebogen stand (links/rechts) liggen.
Op baanstijgingen juist hetzelfde zonder snelheidheids verval.Optrek en afremmen probleemloos intestellen via potentiemetertje.
Kost wel net iets meer dan ? 100. Bij mijn oudere marklin's bouwde ik een uhlenbrock 75200 in. Deze decoder bezit dezelfde eigenschappen en werkt met de originele motor. Ben ik voor 90% tevreden over. Kostprijs
? 39 stuk.  Nu is er de nieuwe uhlenbrock multiprotocol 76200 decoder met susi aansluiting uit. Die ga ik nu uitproberen.
Wat betreft de nieuwe mfx decoder hij reageert iets anders dan de oude decoder maar voor mij is die ook 95% ok.
Ik kijk altijd naar de funtctie van zo'n lok. Trekt hij alleen maar reizegerstreinen dan volstaat een simpele decoder. Moet hij daarentegen kunnen rangeren (kruipsnelheid, sound, lastregeling enz.)
dan steek ik daar een hoogvermogenaandrijving van marklin in. Ook bij kleine rangeerloks.Niets zo vervelend dan een lok die aan het rangeren
is en stilvalt op een wissel. Ik kan u garanderen dat gebeurt niet bij een marklinhoogvermogen aandrijving. En al die extra functie is dat echt nodig indien je zonder sound rijdt.

Erik
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 19 december 2004, 11:10:25 AM
Erik,

Ik moet eerlijkheidshalve ook wel nog vermelden, dat die 2 loc die ik heb met "standaard" locdecoders van de vorige generatie, heel goed rijden. Maar ik heb gehoord (en ook hier op MSMforum al gelezen), dat de nieuwere MFX-decoders, niet goed genoeg zijn (stilvallen, fouten geven, etc...). Ik heb loc's met geluid, maar ga ze uiteraard niet allemaal uitrusten met geluid. Maar optrek- en afremsnelheid en maximumsnelheidinstelling, vind ik wel belangrijk. Er is niets zo vervelend, als een rangeerlocje, die een TGV inhaalt... [8D]

Maar zoals je ook vermeldt: Uhlenbrock heeft er deglijke, alleen ook duur, dan ben je beter af met die Viessman-decodertjes (denk ik dan).

Sven
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 19 december 2004, 11:18:10 AM
Ben is gaan zien achter die Zimo-Ho lastgeregelde locdecodertjes: vallen qua prijs heel goe mee... je hebt er al van ?28 (MX64), tot ?41 (MX64H) voor de duurste in H0 (deze is High output, zoals ze dat noemen en werkt op 1,5Amp.)

Toch is zien denk ik dan [:p]

Sven
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 19 december 2004, 11:20:23 AM
En nu ik dan toch bezig ben... die van ESU (51601 LokPilot NEM-652 DCC decoder), kost ?33 (maar is dit een lastgeregelde? Ik weet het niet?)

Iemand ervaring met ESU?

Sven

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: rgp op 19 december 2004, 12:07:21 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Sven,
Ik denk dat de meeste marklinisten zeer tevreden zijn over de decoders die marklin aanbiedt
De oude hoogvermogen aandrijving van marklin (lastgeregeldedecoder+vijfpoligemoter)die is 110% top. Nog nooit problemen meegehad, hapert nooit. Op mijn baan duwt zo'n lok gemakkelijk 20 wagons in de laagste rangeerstand (kruipsnelheid)
door een wisselstraat waar 5 wissels in afgebogen stand (links/rechts) liggen.
Op baanstijgingen juist hetzelfde zonder snelheidheids verval.Optrek en afremmen probleemloos intestellen via potentiemetertje.
Kost wel net iets meer dan ? 100. Bij mijn oudere marklin's bouwde ik een uhlenbrock 75200 in. Deze decoder bezit dezelfde eigenschappen en werkt met de originele motor. Ben ik voor 90% tevreden over. Kostprijs
? 39 stuk.  Nu is er de nieuwe uhlenbrock multiprotocol 76200 decoder met susi aansluiting uit. Die ga ik nu uitproberen.
Wat betreft de nieuwe mfx decoder hij reageert iets anders dan de oude decoder maar voor mij is die ook 95% ok.
Ik kijk altijd naar de funtctie van zo'n lok. Trekt hij alleen maar reizegerstreinen dan volstaat een simpele decoder. Moet hij daarentegen kunnen rangeren (kruipsnelheid, sound, lastregeling enz.)
dan steek ik daar een hoogvermogenaandrijving van marklin in. Ook bij kleine rangeerloks.Niets zo vervelend dan een lok die aan het rangeren
is en stilvalt op een wissel. Ik kan u garanderen dat gebeurt niet bij een marklinhoogvermogen aandrijving. En al die extra functie is dat echt nodig indien je zonder sound rijdt.

Erik



Erik,

het gaat hem hier over de ganse nieuwe apparatuur.  Over die oude hoor ik ze ook niet klagen.
Alleen die nieuwe is een ander paar mouwen, dat spul is dus niet volledig in orde, maar wordt wel al verkocht en aan "M?rklinprijzen".

Roland
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: railbusje op 29 december 2004, 20:41:36 PM
Damn, ik wilde net zo'n startset met mobile station kopen...
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 29 december 2004, 23:36:27 PM
En vergeet de belastingscompensatie maar als je M?**-motortjes niet zijn omgebouwd! Geen permanente magneet = g??n tegen-EMK om te meten voor de decoder, dus dat wordt flink remmen bergaf.

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 30 december 2004, 01:45:17 AM
Nou ik ben anders dik tevreden over mijn 4 mfx locs uit de mega startsets. Ik vind ze zelf beter dan de locs met de oude 60901 decoders. Zo rijdt elke mfx loc weg bij rijstap 1. Bovendien zijn de decoders totaal geruisloos. Je hoort geen gezoem van de decoder meer bij het stilstaan van de loc.

Maar Marklinisten zijn nogal conservatief en kijken eerst naar anderen voordat ze overschakelen.

De oude decoder 60901 is vanaf volgend jaar trouwens voorgoed foetsie. De kosten hiervoor waren voor M* veel te hoog. En over een jaartje zullen ook andere merken komen met mfx decoders en dan zullende de prijzen wel gaan dalen. Uiteraard niet die van Marklin, maar je weet het nooit.

Zowel op de verenigingsbaan van c-rails met nog maar 1 aansluitpunt
als op mijn eigen baan van metaal rails geen problemen. Ook niet van andere leden die al mfx locs hebben. Of leden die Marklin locs hebben met een overgangsdecoder (lokpilot). Tot nu toe geen enkel probleem gezien. Analoog kan ik niet over oordelen, omdat zowel bij mij als op de clubbaan digitaal wordt gereden.

Het enige probleem wat er is, was dat het geluid van sommige mfx stoomlocs na korte tijd kapot ging en dan vooral de speaker. Produktiefout. De decoder zelf blijft het gewoon doen. Maar bij de meesten is dit al door Marklin gemaakt, of wordt het gemaakt door de importeur.

In de andere startsets zitten gewoon locs nog met een oude 60901 decoder of een overgangs decoder (lokpilot) die je wel moet programeren. Je hebt een uitgeklede lokpilot en een lokpilot die al een mfx structuur schijnen te hebben, maar voorlopig alleen nog maar motorola verstaan. Uiteindelijk zal er echt wel een soort delta mfx decoder gaan komen.
http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=1949

Wat betreft het mobile station voor een goedkope digitale rijregelaar is hij verrassend compleet en veelzijdig en toch eenvoudig te bedienen. Daar kunnen vele andere fabrikanten nog heel veel van leren.

En als je gemengd wil rijden met DCC en motorola via een IB kan dat, maar gebruiksvriendelijk qua bediening vind ik het bepaald niet. En om nu te zeggen dat die die DCC decoders beter zijn, nou wat ik heb gezien op onze verenigingsbaan tot nu toe brengt mij ook niet tot juichen. Het enige voordeel is dat de DCC decoders wat goedkoper zijn, maar qua programeren zijn het ondingen 1e klas. Elk merk heeft weer een andere methode voor programeren. Horendol wordt je ervan. [xx(]Van Lets make things simple hebben ze nog nooit gehoord.

Ik weet dit omdat ik vaak voor mensen die er niets van snappen, hun decoder moet programeren of beter gezegd die stomme cv's veranderen.
Alleen al om van adres te veranderen ben ik minutenlang bezig. Nog leuker is het als geen Nederlandse beschrijving is toegevoegd. Voor mij is het geen probleem, maar voor sommigen.

Ik wacht in elk geval met veel plezier op het centrale station van Marklin. En geen adres meer intikken en niet meer afvragen welke functie nu ook weer wat is vind ik met bijna 60 locs een hele opluchting.

Verder kan je ook eens kijken bij http://www.tams-online.de/htmls/aktuell.html Een aantal vereningslocs zijn met deze decoders uitgerust en ze rijden er heel behoorlijk mee. Bovendien erg goedkoop.
De LD-W-2 heeft lastregeling en is zo gemaakt dat je de oude motor van Marklin niet hoeft te worden omgebouwd. Kosten 29,90.

En wil je in je oude lokjes wel permanent magneten zetten. Esu verkoopt ze voor 7,50 per stuk in drie uitvoeringen.
http://www.loksound.de/

En nu moet ik gaan werken.[:p]

Zie ook:
http://www.beneluxrail.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7193&postdays=0&postorder=asc&start=0

http://www.beneluxrail.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7512
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: rgp op 30 december 2004, 10:01:50 AM
Dag,

Dat programmeren met die cv's wordt nogal overdreven.  Ge verandert dat toch niet na iedere rit !
Het programmeren bij ZIMO vraagt wat tijd: ??n keer moet je de moeite doen.
Wat DCC betreft: met de 3? generatie zullen de loks herkend worden dus dat is dan ook geen probleem meer.
Het spijtige is dat M?rklin per s? op een eiland (met al zijn nadelen) wil blijven.  Als ze nu ook voor DCC hadden gekozen, dan hadden ze meerdere vliegen in ??n klap:
1? Hardware beschikbaar en beproefd.
2? geen onnodige studie- en ontwikkelingskosten
3? interoperabiliteit bij gemengde banen.

Roland
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: loco op 30 december 2004, 10:28:47 AM
Davy,
Hartelijk dank voor deze transparante uitleg. Jouw mening sluit misschien niet aan bij wat sommigen nu reeds afbreken zonder te weten waarover ze het eigenlijk hebben. Jouw bevindingen zijn duidelijk gebaseerd op eigen ervaring en blijkbaar ook op bevindingen van anderen. Proficiat.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: Peter op 30 december 2004, 12:57:53 PM
Het enige spijtige aan heel deze zaak is dat met hier in Europa weer eens een grote kans gemist heeft op een uniform systeem. Ze zullen het hier wel nooit niet leren om eens iets samen te doen. Dat ze een voorbeeld nemen aan de USA. Dezelfde wielen (RP25, koppeling, en ook digitaal allemaal DCC. Oh ja er zijn ook kleine verschillen, en je vind er ook Motorola, maar dit zijn uitzonderingen.
Zelfs dubbele onwikkelingen blijven met de regelmaat van de klok opduiken (zeker in Duitsland) Laatst is er weer eens een model verschenen van de Beierse S3/6 oftewel de baureihe 18 van Fleischmann. Ik geloof dat dit het model is dat Roco volgend jaar ook op de markt wilde brengen in deze versie. Twee andere vesies waren n vorig jaar en het jaar daarvoor reeds verschenen van Roco. Als je dit model wil kopen heb je dus keuze uit 5 (VIJF) merken (HO=)
Gelukkig hebben we dit probleem niet in Belgie, want bij de 59 kan je moeilijk van een dubbel onwikkeling spreken.
Peter
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: rgp op 30 december 2004, 13:35:59 PM
Dag,

Loco, als je het over mij hebt, heb voor een deel info uit Miba 01/2005.

Roland
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 30 december 2004, 16:07:37 PM
Miba dat zijn ook behoorlijk grote Marklin haters daar. Wat Marklin ook doet het is voor die lui toch nooit bijna goed.

Ik spreek alleen uit eigen ervaringen en zaken die ik zelf zie. En als iets niet goed is dan zeg ik dit ook eerlijk.

Marklin kan geen aansluiting maken met DCC, want toen Marklin begon was er niets eens DCC. Of was het nog lang niet ver genoeg ontwikkeld.
Trouwens Marklin heeft aan de geboorte van DCC zelf meegewerkt, maar is hier uit gestapt omdat de twee railrijders er in de jaren tachtig niets van moesten weten.

Bovendien is de IB wat een mooi apparaat is geen gebruiksvriendelijk apparaat. Voor veel mensen is de IB gewoon te ingewikkeld. Voor dyhards is het misschien een goed apparaat. Maar dat wel hard nodig is aan een gebruiksvriendelijkere update.

Bovendien is terugwaarste compabiliteit voor Marklin voorwaarde nummer 1. Mensen moeten ook met hun oude digitale locjes met hun 6080 decoder kunnen blijven rijden. Zonder tussen de protocollen te hoeven switschen. Marklin systems verstaat namelijk mfx, motorola nieuw en oud. Zonder te hoeven schakelen tussen de verschillende protocollen zoals dit wel moet bij een IB.

En je mag niet vergeten dat DCC qua ontwikkelingsruimte niet veel ruimte meer heeft. Elk protocol is eindig. Marklin denkt met haar nieuwe protocol weer 10 jaar vooruit te kunnen.

Maar dat er een soort mfx DCC gaat komen zal mij niets verbazen. Want wat Esu voor Marklin heeft gemaakt kan natuurlijk ook voor DCC gemaakt worden. In principe spreek je dan wel over een nieuw protocol.

Hoe dan ook het is Marklin geweest die digitaal rijden populair heeft gemaakt. Ik durf te wedden dat als Marklin niet met digital rijden in de jaren 80 was begonnen het hele digitale rijden nu nog niet was doorgebroken. Marklin durft tenminste haar kop boven het maaiveld uit te steken. De andere fabrikanten durfen of kunnen dit niet eens.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 30 december 2004, 16:23:30 PM
citaat:
Geplaatst door Davy

Miba dat zijn ook behoorlijk grote Marklin haters daar. Wat Marklin ook doet het is voor die lui toch nooit bijna goed.

Ik spreek alleen uit eigen ervaringen en zaken die ik zelf zie. En als iets niet goed is dan zeg ik dit ook eerlijk.

Marklin kan geen aansluiting maken met DCC, want toen Marklin begon was er niets eens DCC. Of was het nog lang niet ver genoeg ontwikkeld.
Trouwens Marklin heeft aan de geboorte van DCC zelf meegewerkt, maar is hier uit gestapt omdat de twee railrijders er in de jaren tachtig niets van moesten weten.

Bovendien is de IB wat een mooi apparaat is geen gebruiksvriendelijk apparaat. Voor veel mensen is de IB gewoon te ingewikkeld. Voor dyhards is het misschien een goed apparaat. Maar dat wel hard nodig is aan een gebruiksvriendelijkere update.

Bovendien is terugwaarste compabiliteit voor Marklin voorwaarde nummer 1. Mensen moeten ook met hun oude digitale locjes met hun 6080 decoder kunnen blijven rijden. Zonder tussen de protocollen te hoeven switschen. Marklin systems verstaat namelijk mfx, motorola nieuw en oud. Zonder te hoeven schakelen tussen de verschillende protocollen zoals dit wel moet bij een IB.

En je mag niet vergeten dat DCC qua ontwikkelingsruimte niet veel ruimte meer heeft. Elk protocol is eindig. Marklin denkt met haar nieuwe protocol weer 10 jaar vooruit te kunnen.

Maar dat er een soort mfx DCC gaat komen zal mij niets verbazen. Want wat Esu voor Marklin heeft gemaakt kan natuurlijk ook voor DCC gemaakt worden. In principe spreek je dan wel over een nieuw protocol.

Hoe dan ook het is Marklin geweest die digitaal rijden populair heeft gemaakt. Ik durf te wedden dat als Marklin niet met digital rijden in de jaren 80 was begonnen het hele digitale rijden nu nog niet was doorgebroken. Marklin durft tenminste haar kop boven het maaiveld uit te steken. De andere fabrikanten durfen of kunnen dit niet eens.



Davy,

Heb je een IB en een M?rklin 6021 besturing al eens naast elkaar gezet en is goed bekeken???? Dit is bijna identiek hetzelfde, dus ik vraag me af waar de moeilijkheid zit. Ok, de programmatie. Dat is ff zoeken. Het voordeel van de IB is o.a. dat dit zowel DCC als Motorola ondersteund, wat M?rklin dus ook helemaal niet doet. En... waarom denk je dat M?rklin 3-rail rijdt en voor Motorola gekozen heeft? Omdat DCC juist opkwam, idd bij vooral voor de 2-railrijders!



Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: rgp op 30 december 2004, 19:41:48 PM
Dag,

Weer iets bijgeleerd: MIBA zijn M?rklinhaters.
Davy dat M?rklin terugwaarts wil koppelen is onjuist.  Een goede vriend van mij met een vrij grote verzameling spoor 1 materiaal werd er juist een pak centen armer toen M?rklin de eerste digitale decoders over boord gooide.  Niets terugkoppelbaar.
In de periode dat M?rklin met zijn eerste digitaal systeem kwam, waren er ook reeds in Europa digitale systemen: alleen was er geen gemeenschappellijk systeem; in de VS bestond toen reeds een ??ngemaakt systeem dat nu wereldwijd wordt erkend, namelijk DCC.
M?rklin heeft onlangs opnieuw de kans gekregen en niet gegrepen.
Dat ieder protocol eindig is, klopt ook dat van M?rklin.  En dat van 10 jaar vooruit dat zal de toekomst uitwijzen.
Ik persoonlijk vind het nog steeds spijtig dat M?rklin zijn kennis niet wenst ter beschikking te stellen om tot ??n systeem te komen.
Voor de modelbouwer had dit sowieso een daling van de digitale kost betekent.

Roland
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: quf op 30 december 2004, 20:23:17 PM
Marklin had eigenlijk het voorbeeld kunnen volgen van Fleischmann. Die hadden ook een eigen digitaal systeem ontwikkeld FMZ. Toen ze zagen dat ze de juiste trein gemist hadden, zijn ze overgeschakeld op hun Twin Center, zowel FMZ als DCC. Zij hebben eveneens "Twin Decoders" die beide talen spreken, om terugwaarts kompatibel te zijn. Nu zij ze uitgekomen met LOK BOSS die puur DCC is. Dus zij hebben wel die (dure) omschakeling gemaakt. Hoe langer men wacht, hoe moelijker.

Groetjes

Frank
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 31 december 2004, 02:19:47 AM
Wat is er zo bijzonder aan de een aparaat wat niet meer is dan een soort delta controller maar dan voor DCC. De locmaus van Roco is tien keer beter dan de loc boss van Fleischmann.

Bovendien was het FMZ verhaal een financi?le ramp voor Fleischmann, terwijl het digitale systeem van Marklin wel een groot succes voor Marklin is geworden. Want vergeet niet toen de meeste tweerail rijders nog analoog reden, reden er al behoorlijk wat mensen met Marklin via een computer digitaal.

Waarom heeft volgens jou Marklin de boot gemist. Welke voordelen heeft DCC behalve qua prijs treindecoders, dcc wisseldecoders zijn duurder nog op het nieuwe Marklin systems of mfx wat Esu hanteert. Wat ik mijn standaard mfx locs zie doen zie ik locs met de meest geadvanceerde DCC decoders voorlopig niet doen.

Bovendien hoef je niet je oude locs te laten ombouwen met die nieuwe decoders.

Toen Marklin midden jaren tachtig digitaal begon was het hele DCC protocol nog in onwikkeling en veel te ingewikkeld. En de DCC digitale centrales die als ze er al waren van een dusdanige kleinserie oplages dat ze van geen enkele invloed waren. Marklin is trouwens 1 van de oprichters van DCC geweest. Ze hebben zelfs nog DCC control units nr 6027 op de markt gebracht, maar dit had geen succes ook de samenwerking met Arnold om digital rijden te promoten was geen succes.
http://www.ontrackscart.co.uk/graphics/guide_marklin_digitalcomponents.htm
Misschien weten sommigen nog hier de plaatjes van centrales die sprekend leken op die van Marklin alleen dan wel met de naam Arnold erop.

Bovendien de oudste Europese digitale centrale van een gerenomeerd merk was van Trix selectrix. Zij waren nog 1 jaar eerder met digitaal begonnen. Daarom is Marklin zelf maar met een simpel systeem gekomen waarvoor je niet technisch hoeft te zijn aangelegd. Simpel en eenvoudig heeft bij Marklin altijd hoog in het vaandel gestaan.

Wat betreft de IB als ik het geklungel soms zie op de club met de IB op de vereningsbaan dan wordt ik daar niet vrolijk van. Vooral het bedienen van het keyboard is voor velen een ramp.
Terwijl wel iedereen met die simpele 6021 en 6040 keyboard om kan gaan. Niet iedereen heeft trouwens zin om beschrijvingen van meer dan 100 pagina's te lezen.

Bovendien hoef je niet de Marklin decoders te gebruiken. Zowel Esu Uhlenbrock en Tams maken motorola decoders voor prijzen die ver beneden de Marklin prijzen liggen. En esu maakt ook nu al een mfx decoder die een tientje goedkoper is dan de Marklin variant en dat er over een jaartje ook andere merken met mfx decoders uiteindelijk op de markt zullen is wel duidelijk. Want voor motorola is dat er ook gekomen.

Bovendien zijn oude Marklin treinen nog altijd eenvoudiger om te bouwen dan oude tweerail locs. Je hebt ook bijna altijd voldoende ruimte. Doordat het terugschakelrelias bij het ombouwen naar digitaal wordt verwijderd heb je altijd voldoende ruimte voor de decoder.
Er hoeft niet in het frame gefreesd worden, zoals dit soms wel moet bij oude twee rail locs.

Voor 10 euro kan je al een oud Marklin locje digitaliseren dan heb je wel geen decoder met lastregeling. Dan moet je echt denken aan prijzen van rond de 30 euro. Voor oude en eenvoudige 3 polige Marklin locjes met een  allstroommotor is dit vind ik zelf weggegooid geld. Een Marklin loc met een drie polig anker gaat pas echt goed rijden met een vijfpolig anker.

Onze treinendokter die zelf nog treinen heeft verkocht en gerepareerd was vandaag in een rothumeur omdat bij het inbouwen in twee oude Fleischmann locs ondanks isolatie van de motorschilden twee dcc decoders met een waarde van in totaal 55 euro in rook heeft zien opgaan.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: loco op 31 december 2004, 11:05:42 AM
Als ik iemand heb gekwetst met mijn uitspraak, dan was dit in elk geval niet de bedoeling. Sorry aan diegenen die zich hierdoor zouden geviseerd voelen. Het is niet altijd even eenvoudig om elk woord vooraf grondig te wikken en te wegen.

Persoonlijk ervaar ik dat regelmatig gezondigd wordt aan veronderstellingen die men op den duur ook gaat geloven zonder ze aan de praktijk getoetst te hebben. En zo ontstaan mythes die een eigen leven gaan leiden. Dit is me al enkele keren op dit forum opgevallen. Ik wil mij hier ook niet tegen verzetten, daarom is het ook een forum waar men min of meer een (zijn) vrije mening mag neerpennen.
Maar als Davy op basis van zijn eigen bevindingen een aantal objectieve conclusies trekt, dan vind ik dit heel lovenswaardig. Zulke mensen moet je op dit forum houden en aanmoedigen.
Verder nog een prettig jaareinde en een prachtig Modelspoor jaar 2005 voor iedereen
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 31 december 2004, 12:15:23 PM
citaat:
Geplaatst door Davy

Wat is er zo bijzonder aan de een aparaat wat niet meer is dan een soort delta controller maar dan voor DCC. De locmaus van Roco is tien keer beter dan de loc boss van Fleischmann.

Bovendien was het FMZ verhaal een financi?le ramp voor Fleischmann, terwijl het digitale systeem van Marklin wel een groot succes voor Marklin is geworden. Want vergeet niet toen de meeste tweerail rijders nog analoog reden, reden er al behoorlijk wat mensen met Marklin via een computer digitaal.

Waarom heeft volgens jou Marklin de boot gemist. Welke voordelen heeft DCC behalve qua prijs treindecoders, dcc wisseldecoders zijn duurder nog op het nieuwe Marklin systems of mfx wat Esu hanteert. Wat ik mijn standaard mfx locs zie doen zie ik locs met de meest geadvanceerde DCC decoders voorlopig niet doen.

Bovendien hoef je niet je oude locs te laten ombouwen met die nieuwe decoders.

Toen Marklin midden jaren tachtig digitaal begon was het hele DCC protocol nog in onwikkeling en veel te ingewikkeld. En de DCC digitale centrales die als ze er al waren van een dusdanige kleinserie oplages dat ze van geen enkele invloed waren. Marklin is trouwens 1 van de oprichters van DCC geweest. Ze hebben zelfs nog DCC control units nr 6027 op de markt gebracht, maar dit had geen succes ook de samenwerking met Arnold om digital rijden te promoten was geen succes.
http://www.ontrackscart.co.uk/graphics/guide_marklin_digitalcomponents.htm
Misschien weten sommigen nog hier de plaatjes van centrales die sprekend leken op die van Marklin alleen dan wel met de naam Arnold erop.

Bovendien de oudste Europese digitale centrale van een gerenomeerd merk was van Trix selectrix. Zij waren nog 1 jaar eerder met digitaal begonnen. Daarom is Marklin zelf maar met een simpel systeem gekomen waarvoor je niet technisch hoeft te zijn aangelegd. Simpel en eenvoudig heeft bij Marklin altijd hoog in het vaandel gestaan.

Wat betreft de IB als ik het geklungel soms zie op de club met de IB op de vereningsbaan dan wordt ik daar niet vrolijk van. Vooral het bedienen van het keyboard is voor velen een ramp.
Terwijl wel iedereen met die simpele 6021 en 6040 keyboard om kan gaan. Niet iedereen heeft trouwens zin om beschrijvingen van meer dan 100 pagina's te lezen.

Bovendien hoef je niet de Marklin decoders te gebruiken. Zowel Esu Uhlenbrock en Tams maken motorola decoders voor prijzen die ver beneden de Marklin prijzen liggen. En esu maakt ook nu al een mfx decoder die een tientje goedkoper is dan de Marklin variant en dat er over een jaartje ook andere merken met mfx decoders uiteindelijk op de markt zullen is wel duidelijk. Want voor motorola is dat er ook gekomen.

Bovendien zijn oude Marklin treinen nog altijd eenvoudiger om te bouwen dan oude tweerail locs. Je hebt ook bijna altijd voldoende ruimte. Doordat het terugschakelrelias bij het ombouwen naar digitaal wordt verwijderd heb je altijd voldoende ruimte voor de decoder.
Er hoeft niet in het frame gefreesd worden, zoals dit soms wel moet bij oude twee rail locs.

Voor 10 euro kan je al een oud Marklin locje digitaliseren dan heb je wel geen decoder met lastregeling. Dan moet je echt denken aan prijzen van rond de 30 euro. Voor oude en eenvoudige 3 polige Marklin locjes met een  allstroommotor is dit vind ik zelf weggegooid geld. Een Marklin loc met een drie polig anker gaat pas echt goed rijden met een vijfpolig anker.

Onze treinendokter die zelf nog treinen heeft verkocht en gerepareerd was vandaag in een rothumeur omdat bij het inbouwen in twee oude Fleischmann locs ondanks isolatie van de motorschilden twee dcc decoders met een waarde van in totaal 55 euro in rook heeft zien opgaan.




Davy,

Waarschijnlijk zijn veel van deze uitspraken zo juist als het maar kan zijn en ik vind het, net zoals Loco leuk dat je mening geeft. Let er wel op dat je niet te fanatiek wordt in je uitspraken en hiermee misschien veel mensen tegen jou in het harnas jaagt! Niet dat ze hier haatdragend zijn tegen favoritisme, maar je weet maar nooit![:D]

Het is wel zo, dat je best ook voor je M?rklin treinen die je wil ombouwen naar digitaal, deze voorziet van een hoogvermogen motor of toch de ombouwing overweegt naar een permanent magneet met motorschild. Dit om de rijeigenschappen toch te verbeteren. Een lastgeregelde locdecoder zorgt er trouwens ook voor dat deze niet zo 'n "bokkesprongen" zal maken en dat deze bij het afremmen voor een sein, mooi en realistisch zal stoppen en niet zo brusk tot stilstand komt.

Mijn oorspronkelijke vraag was toch nog altijd, welke lastgeregelde decoders jullie gebruiken en welk het best prijs/kwaliteit zijn.
De discussie: "M?rklin is goed en de rest niet" is hier eigenlijk niet aan de orde... of toch geen antwoord op mijn vraag!

Laten we over 1 zaak duidelijk zijn... ik ben ook wisselstroom, 3-rail, digitaalrijder en dus bijgevolg zijn meer dan 75% van mijn loc's van M?rklin. Maar leer die ooglappen nu eindelijk eens af te zetten. Er is meer dan 1 merk dat op dit systeem werkt en deze zijn stukken goedkoper. Neem het van mij aan!

Mijn beste wensen voor 2005 trouwens!



Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: railbusje op 31 december 2004, 18:19:11 PM
Ik kan wel begrijpen dat Marlinisten tegewoordig een beetje "kort" staan. Het is blijkbaar op alle fora tegenwoordig de sport geworden om Marklin te kraken.
Ik persoonlijk vind de nieuwe systems zeer aantrekkelijk.
Waar ik niet zo over opgetogen ben is het management van de firma Marlin. Als ik die bedrijfsleider Paul Adams zijn kop mog maar zie krijg ik het brandend maagzuur. Marklin heeft meer dan 50% van de Duitse markt in handen en heeft zijn marktaandeel vorig jaar nog vergroot. Omdat de omzet is gedaald van 170 naar 162 miljoen euro vanwege de economische krisis moeten er echter 400 mensen worden ontslagen terwijl ze nog winst maken. Voor zo'n ulta-kapitallisme kan ik geen begrip hebben.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 31 december 2004, 18:28:09 PM
citaat:
Geplaatst door railbusje

Ik kan wel begrijpen dat Marlinisten tegewoordig een beetje "kort" staan. Het is blijkbaar op alle fora tegenwoordig de sport geworden om Marklin te kraken.
Ik persoonlijk vind de nieuwe systems zeer aantrekkelijk.
Waar ik niet zo over opgetogen ben is het management van de firma Marlin. Als ik die bedrijfsleider Paul Adams zijn kop mog maar zie krijg ik het brandend maagzuur. Marklin heeft meer dan 50% van de Duitse markt in handen en heeft zijn marktaandeel vorig jaar nog vergroot. Omdat de omzet is gedaald van 170 naar 162 miljoen euro vanwege de economische krisis moeten er echter 400 mensen worden ontslagen terwijl ze nog winst maken. Voor zo'n ulta-kapitallisme kan ik geen begrip hebben.



Ik vrees dat dit bij vele bedrijven de "trend" aan het worden is. Meer werk, minder mensen en da zou meer winst moeten geven. Het spijtige aan de hele zaak is, dat ze de klant vergeten en hierdoor geen of weinig service geven.
Langs de andere kant, moet je ook begrijpen, dat investeerders het maximale uit hun investering willen halen. Vooral nu de meeste investeerders of in sommige gevallen aandeelhouders, op korte termijn, de maximale winst er willen uithalen. (Hoe zijn we zelf met onze centen?? Je gaat ook niet bij een bank een rekening openen waar je maar bvb. 1,5% intrest krijgt, als de andere banken bijna het dubbele kunnen geven he...).
Niet goed voor alle markten, maar jammer voor ons in dit geval!
Maar we zijn wel weer off-topic. Ik ben dus helemaal niet anti-M?rklin, verre van. Maar er zijn soms andere, goedkoper en/of betere oplossing op onze markt. Waardoor je niet negatief moet doen over deze andere merken, omdat ze geen M?rklin merken zijn...
Snappie?[:p]

Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 01 januari 2005, 17:49:30 PM
Ze zitten op een eilandje en denken dat het het paradijs is...
Wie heeft er oogkleppen aan?

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: Pol De Bard op 01 januari 2005, 18:22:29 PM
Velen zijn begonnen met M?****, synoniem van miniatuurtrein, om later over te stappen naar 2-rail GS...
Kijk eens op Ebay hoeveel M?**** daar te koop is, allemaal overstappers geloof ik, PERSOONLIJK.

Dat M?**** digitaal erg gepromoot heeft staat buiten kijf, maar lang daarvoor waren er al meertreinen-systemen, ook voor zelfbouw. En niet te vergeten het CTC16-systeem van Model Railroader uit 1977 of zo: digitaal! en de basis voor al de anderen...
Het was geschreven door Keith Gutierrez en gebaseerd op Motorola-chips voor radiobesturing. De radio werd weggelaten en de 16-kanalen-info werd direkt op een gelijkspanning gesuperponeerd en zo kon je 16 loks onafhankelijk van elkaar laten rijden. Met het bekende keerlusprobleem dat zowat het enige nadeel is van 2rail tov 3rail.

Kiss

Keep It Super Simple
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: railbusje op 02 januari 2005, 02:25:54 AM
Ik denk dat er zoveel tweedehands Marlin is omdat dat ook het meest word verkocht.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: bartie op 02 januari 2005, 09:42:35 AM
Mijn bedenkingen:

1)Ik ben zeer tevreden over de mobile station en zal later ook de central station aanschaffen.
2)Mijn keuze voor Marklin is bewust genomen,daar het 3-rail systeem mijns inziens beter was dan het 2-rail systeem. Daar een Loc van Marklin een metalen kas heeft en geen plastiek zoals bv. Lima. Prijzen zijn voor mij geen doorslaggevend element, wel de kwaliteit.
Zowat alle merken bieden hun treinen in beide versies aan, dus daar moet je niet meer naar kijken, je kiest bewust voor een systeem.
3)Dat Marklin verkeerd is met zich op een eiland(?)te zetten, ben ik het niet mee eens. Is Mac. verkeerd omdat de meerderheid Windows heeft? Moet Mac. dan ook maar verdwijnen of zich aanpassen? Ondanks dat Mac. (naargelang de doelstelling) beter is?
Marklin heeft een bewuste keuze gemaakt en dat is hun keuze. De mensen die treinen en toebehoren kopen bepalen wel wat goed is of niet, en laat ieder voor zich dat dan uitmaken.
Er zijn in ieder geval nog veel mensen die WEL tevreden zijn met Marklin.

Bart.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: rgp op 02 januari 2005, 12:49:07 PM
Dag,

Idd velen zijn begonnen met M?rklin en een deel is later overgestapt naar GS (ik ook) om diverse redenen.  Bij mij omwille van twee:
in de club was toen enkel GS en inzake Belgische modellen had je veel meer keus in GS dan in WS (periode 85-86)
Gehoord in K?ln:
Omzet M?rklin: -30% over drie jaar; omzet Duitse winkels: -42% over drie jaar.
Wat de vergelijking Windows-Mac aangaat: laten we afwachten hoelang Mac het nog gaat uitzingen en dat is volledig off topic.
Inzake dat eiland: in een periode waar de treinhobby een ongekende malaise kent (heeft er iemand in de voorbije eindejaarsperiode reclame gezien in huis-aan huis brochures, heeft er iemand een baan gezien in een groot warenhuis) is het dacht ik toch aangeraden om synergie?n op te zoeken, bijv in het digitale.
M?rklin blijft voor mij verbonden met mijn onbezorgde jeugdjaren waar ik een soort Fantasialand kon bouwen met M?rklin.
Met de opkomst van de C-rail bijv (een verbeterde versie van de Alpha-rail) hoopte ik dat M?rklin resoluut zou kiezen voor toenadering door bijv af te stappen van kleine standaardbogen enkel wissels met grote boogstralen, enz..  tegelijk het M-rail te behouden en de K-rail te verlaten.
Vandaag kan ik alleen stellen dat ik gelukkig gekozen heb voor GS want aan de M?rklin-prijzen (wat kost een gemotoriseerde C-wissel en een nieuw sein) zou ik HO-verlaten.  Voor dat geld kan ik beter overstappen naar 0 of 1 !  Het eindbudget zou hetzelfde zijn.

Roland
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 02 januari 2005, 13:22:26 PM
Hallo,

Inderdaad, de vergelijking tussen Mac en Pc gaat hier niet op en is helemaal off-topic! Daarbij Mac is specifiek aan het uitbouwen op de professionele markt, zijnde de grafische wereld. En als we het daar nu toch over hebben, misschien dat Mac het in Belgi? niet zo goed doet, maar wereldwijd doen ze het nogaltijd goed gezien de investering die ze doen t.o.v. Microsoft.

Ik had nog een vraag... bestaat er een wit product (of een ander merk) dat de K84 decoder uitbrengt? De prijs leek me verschrikkelijk hoog voor hetgeen wat het was (?94!).

Groeten,
Sven

Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 02 januari 2005, 18:31:26 PM
Er is een Belgisch fabrikant van dekoders en Viessmann et Tams zijn ook niet duur!

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 03 januari 2005, 15:28:38 PM
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Idd velen zijn begonnen met M?rklin en een deel is later overgestapt naar GS (ik ook) om diverse redenen.  Bij mij omwille van twee:
in de club was toen enkel GS en inzake Belgische modellen had je veel meer keus in GS dan in WS (periode 85-86)
Gehoord in K?ln:
Omzet M?rklin: -30% over drie jaar; omzet Duitse winkels: -42% over drie jaar.
Wat de vergelijking Windows-Mac aangaat: laten we afwachten hoelang Mac het nog gaat uitzingen en dat is volledig off topic.
Inzake dat eiland: in een periode waar de treinhobby een ongekende malaise kent (heeft er iemand in de voorbije eindejaarsperiode reclame gezien in huis-aan huis brochures, heeft er iemand een baan gezien in een groot warenhuis) is het dacht ik toch aangeraden om synergie?n op te zoeken, bijv in het digitale.
M?rklin blijft voor mij verbonden met mijn onbezorgde jeugdjaren waar ik een soort Fantasialand kon bouwen met M?rklin.
Met de opkomst van de C-rail bijv (een verbeterde versie van de Alpha-rail) hoopte ik dat M?rklin resoluut zou kiezen voor toenadering door bijv af te stappen van kleine standaardbogen enkel wissels met grote boogstralen, enz..  tegelijk het M-rail te behouden en de K-rail te verlaten.
Vandaag kan ik alleen stellen dat ik gelukkig gekozen heb voor GS want aan de M?rklin-prijzen (wat kost een gemotoriseerde C-wissel en een nieuw sein) zou ik HO-verlaten.  Voor dat geld kan ik beter overstappen naar 0 of 1 !  Het eindbudget zou hetzelfde zijn.

Roland



Je moet wel eerlijk zijn heb je wel eens gekeken wat een Roco wissel kost en wat de Roco aandrijving kost dan zul je zien dat de prijzen heel dicht bij elkaar liggen. Marklin is soms zelfs dan goedkoper. Ze hebben het voordeel van een grotere oplage wat de prijzen drukt.

Verder heeft Marklin tegenwoodig zelfs seinen van 9 euro per stuk. Heeft Roco dat ook? De tijd dat Marklin veel duurder was dan de rest is echt voorbij de prijzen liggen echt heel dicht bij elkaar tegenwoordig.

En de digitale dure seinen van Marklin zijn qua
gebruiksvriendelijkheid een stuk beter dan wat er tot nu toe op de markt is verschenen. Want vergeet niet je hebt dan geen relais en decoder meer nodig.

http://www.loksound.de/
http://www.tams-online.de/htmls/aktuell.html
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

Al deze linken leiden ook naar decoders. Bovendien kan Uhlenbrock het niet verkroppen dat ze woedend zijn op Marklin.
Want wat ze zeggen over de mfx decoders is niet waar. Zowel mijn mfx locs als van andere leden bij ons op de club vertonen niet het gedrag dat Uhlenbrock beschrijft.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: loco op 03 januari 2005, 22:09:47 PM
Tony,
Wie is de Belgsiche fabrikant van decoders?
loco
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 03 januari 2005, 23:25:47 PM
Hoi!
Hoi Loco en de anderen!

'k Vond hem net terug, ik wist dat hij Brauns heette, dit is de site:

http://www.brelec.be/

Die man heeft momenteel blijkbaar alleen wisseldecoders en zo, maar ook binnenverlichtingsstrips staan op zijn programma.
Een andere Duitse die zowat alles in bouwpakket verkoopt is Tams:

http://tams-online.de/htmls/aktuell.html

Deze link heb ik net ook aan Kiss doorgestuurd want.... maar dat mag ik nog niet verklappen, zei-ie!

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 04 januari 2005, 08:25:53 AM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Hoi!
Hoi Loco en de anderen!

'k Vond hem net terug, ik wist dat hij Brauns heette, dit is de site:

http://www.brelec.be/

Die man heeft momenteel blijkbaar alleen wisseldecoders en zo, maar ook binnenverlichtingsstrips staan op zijn programma.
Een andere Duitse die zowat alles in bouwpakket verkoopt is Tams:

http://tams-online.de/htmls/aktuell.html

Deze link heb ik net ook aan Kiss doorgestuurd want.... maar dat mag ik nog niet verklappen, zei-ie!

Tony





Man, die zijn spotgoedkoop!!!! Die ga ik toch is kopen hoor...

Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: rgp op 04 januari 2005, 18:48:57 PM
Dag
Roco wissel: 18 euro
Fulgurex motor: 13 euro (en als ge er een stuk of 20 koopt kunt ge ze vinden aan 11 euro.
Dat is nog altijd maar 31 euro.
M?rklin C-wissel: 24 euro
M?rklinwissel aandrijving decoder: meer dan 7 euro en een dcoder waar ik niets mee kan doen.
M?rklinseinen aan 9 euro: dewelke ?

Roland
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: bartie op 04 januari 2005, 20:54:53 PM
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag
Roco wissel: 18 euro
Fulgurex motor: 13 euro (en als ge er een stuk of 20 koopt kunt ge ze vinden aan 11 euro.
Dat is nog altijd maar 31 euro.
M?rklin C-wissel: 24 euro
M?rklinwissel aandrijving decoder: meer dan 7 euro en een dcoder waar ik niets mee kan doen.
M?rklinseinen aan 9 euro: dewelke ?

Roland



Roland,

Ik weet niet waar jij je marklin wissel koopt, maar ik betaal voor een Marklin wissel slechts 17 euro ( Kelber,Ranst prijslijst 2004).

Groetjes Bart.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 04 januari 2005, 23:57:37 PM
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag
Roco wissel: 18 euro
Fulgurex motor: 13 euro (en als ge er een stuk of 20 koopt kunt ge ze vinden aan 11 euro.
Dat is nog altijd maar 31 euro.
M?rklin C-wissel: 24 euro
M?rklinwissel aandrijving decoder: meer dan 7 euro en een dcoder waar ik niets mee kan doen.
M?rklinseinen aan 9 euro: dewelke ?

Roland



Marklin adviesprijzen:
c-wissel 24611 wissel links 16,20
c-wissel 24711 slank 12 gradenlinks 24,50
wissel aandrijving 15,80
Hobby lichtbloksein 74371 12,75
In praktijk gaat van deze prijs nog zo'n 10 tot 20 % van af. Op beurzen kan je voor 12 a 13 euro al wissels kopen en de wissel aandrijvingen liggen er ook al voor 11.
En dat hobby lichtbloksein (geen draden zichtbaar) kost bij mijn handelaar 8.95 euro.

Daarnaast gekeken op de website van Modeltrein express 1 van de grote zaken in Nederland en ook bij de goedkoopste zaken behorende.

Roco wissel links met bedding 42538 14,85
Roco wissel aandrijving links 40295 16,40
Slanke wissel links met bedding 10 graden 42580 32,70
En dit zijn dus geen adviesprijzen maar normale prijzen wat je ervoor moet betalen, misschien dat je op een beurs het nog ietsje goedkoper vindt.
Maar in principe is de rails van beide merken even duur. De Roco rails met bedding is zelfs een fractie duurder.

http://www.modeltreinexpress.nl/startpagina1.asp
Ze verkopen ook decoders.[:D]


Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: railbusje op 05 januari 2005, 06:39:27 AM
Heb je al ervaring met Harlaar Davy, die lijkt me ook goedkoop.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: bartie op 05 januari 2005, 18:32:28 PM
Je kan heel goedkoop wissels,aandrijvingen,... van Marklin kopen via de e-bay winkel van Verborgh modelbouw. Die zet er wekelijks wel wissels en aandrijvingen op. Heb via hem mijn aandrijvingen gekocht en alles is altijd vlekkeloos verlopen.En wanneer je enkele zaken tegelijk koopt betaal je niet zo veel verzendingskosten.
Nu bij hem:
marklin wissel 24611:9,90euro
slanke wissel 24711:15,90 euro
2 wisselaandrijvingen :27 euro

Toch de moeite denk ik.

Groetjes Bart.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: railbusje op 05 januari 2005, 18:54:19 PM
Waar vind je dat?
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: bartie op 05 januari 2005, 19:05:43 PM
citaat:
Geplaatst door railbusje

Waar vind je dat?



Ga naar http://www.ebay.bedan bovenaan op de link 'kopen' en zo verder tot bij de modeltreinen. Links van de normale items staat ergens een kadertje met e-bay winkels waaronder die van Verborgh.
Groetjes Bart.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 05 januari 2005, 19:28:27 PM
Ik heb er nu 4 aangekocht met wisselmotor (aandrijving) voor ?50, via iemand die hier ook op het forum zit. [:)]
Een goede zaak dan toch he?

Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: karthuizer op 05 januari 2005, 19:44:26 PM
citaat:
Geplaatst door bartie

Je kan heel goedkoop wissels,aandrijvingen,... van Marklin kopen via de e-bay winkel van Verborgh modelbouw. Die zet er wekelijks wel wissels en aandrijvingen op. Heb via hem mijn aandrijvingen gekocht en alles is altijd vlekkeloos verlopen.En wanneer je enkele zaken tegelijk koopt betaal je niet zo veel verzendingskosten.
Nu bij hem:
marklin wissel 24611:9,90euro
slanke wissel 24711:15,90 euro
2 wisselaandrijvingen :27 euro

Toch de moeite denk ik.

Groetjes Bart.



ff ter informatie: ik heb 4 wisselaandrijvingen te koop, NIEUW, in originele verpakking voor 8,00 EUR per stuk. [;)]

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: LokSound op 23 januari 2005, 00:03:34 AM
citaat:
Geplaatst door railbusje

....
Waar ik niet zo over opgetogen ben is het management van de firma Marlin. Als ik die bedrijfsleider Paul Adams zijn kop mog maar zie krijg ik het brandend maagzuur. Marklin heeft meer dan 50% van de Duitse markt in handen en heeft zijn marktaandeel vorig jaar nog vergroot. Omdat de omzet is gedaald van 170 naar 162 miljoen euro vanwege de economische krisis moeten er echter 400 mensen worden ontslagen terwijl ze nog winst maken. Voor zo'n ulta-kapitallisme kan ik geen begrip hebben.


Hallo Railbusje,

Heb je Paul Adams al eens ontmoet?
Wanneer zie jij zijn kop wel verschijnen?

Die 400 mensen, zullen er straks wel 700 zijn... wat de zaak nog erger maakt.
M?rklin doet wat zo veel anderen zouden willen en wat Renault (e.a.) hen heeft voorgedaan: produktie verhuizen naar landen die een lagere "loon"-structuur kennen. Spijtig!


mvg,

LS
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: LokSound op 23 januari 2005, 00:09:59 AM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

...'k Vond hem net terug, ik wist dat hij Brauns heette, dit is de site:

http://www.brelec.be/

....

Tony




Met alle respect hoor... maar is BRAUNS een fabrikant of een GOEDE amateur die decoders aanbiedt?

LS.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: railbusje op 23 januari 2005, 00:37:48 AM
Ik heb hem niet live gezien maar wel op de jaarvideo's van Marklin en in Modeleisenbahn magazin.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 23 januari 2005, 01:52:38 AM
Dhr Brauns neemt regelmatig deel aan beurzen en ik geloof dat de accessoiredecoders door hemzelf gefabriceerd worden.
Maar 100% zeker ben ik er niet van.

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: argilla op 23 januari 2005, 10:59:11 AM
Wel ben nu overgestapt van ana naar digi Wel prima had het veel vroeger moeten doen. Het gebruikte systeem is dat van Roco. GEEN PROBLEMEN met decoders alle functie werken perfect Het is gemakkelijk instelbaar te programmeren. De trix loc condenz serie 25  werkt perfect met het roco systeem geluid alles de ventilatoren ( 2 stuks) zet ik aan of uit met F4. Sluitlichten in wagons verlichting rijtuigen ( met functie decoder van lenz) geen probleem. Alleen Marklin met zijn Motorala heeft een eigen systeem en dat gaat niet met Roco . Sorry hoor maar ik kan echt het systeem Roco aanbevelen

de Bruyn M-L
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 23 januari 2005, 15:30:24 PM
Sorry hoor, maar wat moet een Marklinrijder daar ging dit draadje in eerste instantie over met het Roco systeem daar heeft hij dus helemaal niets aan. En ja die Roco Locmaus is niet slecht hoor.
Maar het nieuwe Marklin systems is nog veel simpeler. Geen adressen en geen functietoetsen f1 tot en met f4 meer en programeren is nog slechts seconden werk.[:D]
Alleen de losse decoders zijn tot nu toe nog veel te duur. Maar andere merken maken voldoende goede en goedkope motorala decoders.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 23 januari 2005, 18:38:38 PM
Davy,
dit is een forum, en als Marc zijn mening eens wil uiten maakt het niks uit dat hij dat in een M?rklin"draad" doet.
Tweerailers zijn nu eenmaal in de meerderheid en hebben dus recht van spreken.
Lastgeregelde dekoders zijn naar mijn bescheiden mening ook geen M?rklin-"voorrecht".
Op de koop toe ken ik M?rklin-rijders die bij DCC zweren !

M?rklin is niet alleen zaligmakend. Met alle respekt voor hun marketing ivm digitaal, maar de pioniers zijn het lange niet. Het Motorola-systeem zoals dat nu genoemd wordt is rechtstreeks ontstaan uit de goeie ouwe radiobesturing die sinds het buizentijdperk al werd toegepast. (Sequentiele kanalen met PDM)

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 23 januari 2005, 19:46:56 PM
citaat:
Geplaatst door svvander

Hey allemaal,Zoals de meeste onder de M?rklinrijders, ben ik van mening dat de locdecoders die M?rklin aanbiedt, niet denderend, weinig bruikbaar (enkel Motorola-systeem)en vooral duur zijn voor wat het is. Verschillende merken brengen nu al een goedkoper product op de markt, dat dan ook nog is compatibel is voor de verschillende systemen (DCC/Motorola,...). Mijn vraag naar jullie toe is: wat is jullie ervaring met deze lastgeregelde locdecoders? Welke vinden jullie de beste? (prijs/kwaliteit).



Sven,

Redelijk goede multiprotocol decoders. Lokpilot van ESU.
De door je zelf genoemde Viessmann. De nieuwere Uhlenbrock decoders.

Uitstekende DCC decoders zijn die van Zimo, of CT-Elektronik (Tran)
Dat zijn op dit moment de beste en deze zitten in de prijsklasse van rond de 30,- euro.
Iets mindere DCC decoders zijn de Lenz decoders.

Mvg
Wim Ros



www.rosoft.tk

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 26 januari 2005, 16:13:32 PM
Onze treinendokter van club zweert bij Lenz en Esu multiprotocol decoders. Vooral de laatste bevallen hem, omdat je ze voor alle type motoren kan gebruiken.
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 26 januari 2005, 21:07:28 PM
Ik keek eens op de site van Zimo en wat zag ik?
Decoders met "Flash"-Ram die update-baar zijn! De "updater" is naar het schijnt al verkrijgbaar met een seriele (RS232) aansluiting, voor Com1 en Com2 van je PC dus. Een USB-versie komt binnenkort.
Een paar maanden geleden stelde ik zoiets voor ivm protocols en zo, en zie...
Ik ben geen helderziende, maar dit moest er gewoon van komen, het lag voor de hand!

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 27 januari 2005, 12:19:07 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik keek eens op de site van Zimo en wat zag ik?
Decoders met "Flash"-Ram die update-baar zijn! De "updater" is naar het schijnt al verkrijgbaar met een seriele (RS232) aansluiting, voor Com1 en Com2 van je PC dus. Een USB-versie komt binnenkort.
Een paar maanden geleden stelde ik zoiets voor ivm protocols en zo, en zie...
Ik ben geen helderziende, maar dit moest er gewoon van komen, het lag voor de hand!

Tony





Tony,

Wat bedoel je nu eigenlijk? Is dit een soort van PROM (programeerbare RAM)? Ik ga direct is kijken. Zou idd heel makelijk zijn.

Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 27 januari 2005, 21:55:24 PM
Sven, een flash-Ram is een niet-vluchtige Ram die makkelijk te (her)programmeren is. Zo kunnen dus ook soft-bugs verholpen worden, of als het protocol evolueert (en dat doet DCC nog steeds) kan je een nieuwe versie downloaden bij de fabrikant en je dekoder van een nieuw programma voorzien, dus niet alleen data als CV's en adressen!

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 27 januari 2005, 22:16:56 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Decoders met "Flash"-Ram die update-baar zijn!

Heb al een vijftal van deze decoders thuis liggen - om uit te testen in M?rklin locs (ja DCC, so what, met de IB toch geen probleem) om die eindelijk tot excellente rij-eigenschappen te 'dwingen' - b?ter dan met de 60901 decoder (geluidloos kruipen!!!) - in het recente verleden met een paar proef-decoders van een collega uitgetest.

Peter
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 28 januari 2005, 17:35:21 PM
En ze zijn niet zoveel duurder dan de doorsnee h? Peter?

Ik bezocht de sites van Zimo en CT Elektronik.... Valt mee!

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 28 januari 2005, 18:37:11 PM
Zeker niet - op dit moment 26 Euro per stuk voor een MX64 (ik kocht die wel per 5, de MX64 is groter dan de MX63, maar ook platter. Het is maar wat je nodig hebt).

http://www.mbahn-digital.de/index.php?cPath=66&sort=2a&page=2&osCsid=58b22800fc94332f0ad03a4ea92680c4

Maar ik kocht ze in eerste instantie om uit te testen in M? loks - daar is meestal toch plaats genoeg. Niet denigrerend bedoeld [:D] anders krijg ik het aan de stok met Davy [:0].

Peter
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 29 januari 2005, 09:41:45 AM
Zijn deze decoders ook lastgeregeld?

Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 29 januari 2005, 11:08:33 AM
citaat:
Geplaatst door svvander

Zijn deze decoders ook lastgeregeld?

Sven Vandersmissen



Ja Sven, deze decoders zijn ook lastgeregeld, en geschikt voor alle types motoren waaronder Faulhauber motoren.
Maar dit is eigenlijk zo'n vraag waar je zelf op een gemakkelijke manier een antwoord op kan vinden. Kijk eenvoudig op WWW.ZIMO.AT of op WWW.TRAN.AT Je krijgt daar alle informatie die je nodig hebt.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: svvander op 29 januari 2005, 12:09:49 PM
Ammaai en dit aan ?26! Ok, ik weet dus wat ik nu moet aankopen he. Ik ben echter heel tevreden van de Viessman zaken, maar ik krijg ze niet meer vast aan de prijs die ik ze toen betaald heb. Ik denk dat ze nu ?13 duurder zijn (ongeveer ?38). Dus, dit is echt wel een alternatief!

Sven Vandersmissen
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 29 januari 2005, 17:37:38 PM
Waarmee we de anderen natuurlijk niet de grond willen inboren...
We kunnen wel hopen dat dit importeurs en fabrikanten verder aanzet om hun produkten te verbeteren.

En wat de ??n wat beter heeft is bij de ander wat minder.

't Is maar te zien wat je ermee wil gaan doen.

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 29 januari 2005, 21:29:46 PM
Nee zeker niet om anderen de grond in te boren, want op het moment dat ik een paar Zimo's van een collega (werk) in een Trix lok (met vijfpolig anker en 'hoogvermogen magneet - zelfde motor als in een M?rklin 37xxx) en in een M?rklin S3/6 met hetzelfde type motor testte, heb ik eveneens geprobeerd met de ESU 51600 - zodra ook maar enigzins op snelheid was er geen verschil tussen de Zimo's en de ESU qua rijgedrag, echter het ?llereerste moment van beweging, en het ultra-langzame kruipen, brachten de Zimo's er t?ch nog ietsje 'vloeiender', 'zachter' is misschien een beter woord, af. Groot was het verschil niet, maar merkbaar.

Ik wilde eerst die collega met zijn enthousiasme over de Zimo's niet geloven - hij bouwt die in in Roco locs en voor mij waren de ESU's gewoon de betere (zo niet b?ste) decoders (in Roco locs, maar ook vergeleken met de M? 60901, behalve in M? loks met minder goede stroomafname) - tot op het moment dat ik die Zimo's dus ben gaan testen op M? motoren... .

Ben zelf ook benieuwd naar het test-resultaat met een ESU 52600, Wim (Rosoft) - ik heb het momenteel beetje druk met mijn huidige decoder-testen, dus houd het daar even bij, maar wordt wat mij betreft ook nog vervolgd (tenminste ik neem aan dat mijn LokSound3 decoders dezelfde eigenschappen vertonen als de LokPilot 52600 - kan ik dus eigenlijk ook al testen, maar een LokSound inbouwen vraagt meer tijd, die ik momenteel even niet heb).

Peter
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 31 januari 2005, 14:51:41 PM
In principe zijn er geen slechte decoders meer. Ik spreek dan wel over decoders met lastregeling. Al zal de ene net met dat ene locje het net ietsje beter doen dan de andere en omgekeerd.

Vanavond dinsdagavond heeft de treinendokter voor een lid een Marklin delta serie 460 (met driepolige motor)omgebouwd met een hamo magneet en een Tams LD-G-2 decoder met draden ingebouwd. Deze decoder heeft lastregeling. Het programeren decoder gaf wel even problemen, maar de rijeigenschappen van de loc zijn er enorm op vooruit gegaan van datgeen ik heb gezien.
De kosten voor de Hamomagneet en decoder bedragen samen 30 euro, maar dan krijg je wel een loc terug die er enorm op vooruit is gegaan. Langzaam rijden is dan echt mogelijk geworden. Ook de topsnelheid is een stuk lager dan met de deltadecoder.

Kortom van wat ik heb gezien is deze combinatie wel een aanrader voor oudere Marklin locs.

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 02 februari 2005, 23:09:32 PM
Kijk ik was al enthousiast over de Uhlenbrock 75200 en 76200, beide dus ook met lastregeling waarbij je zelfs nog geen HAMO magneet behoeft in te bouwen (de TAMS LD-W-2 voor allstrommotor met lastregeling ga ik nog testen) - maar dit is ook een leuk alternatief.

Hoe zat het met het geluid van de lok na ombouw, Davy? Ben ik wel benieuwd naar, omdat je toch het 3-polig anker ook behoudt in dit geval.

Ik heb tot nu toe ??n locske (BR81 M? uit startset) omgebouwd met een TAMS: Delta eruit en een h??l simpele TAMS LD-W-3 erin, die kost echt twee keer niets, wel zonder lastregeling, maar het liep verdorie al beter dan de Delta !!

Peter
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 03 februari 2005, 14:34:04 PM
De loc is dan volgens mij wel wat stiller geworden, maar echt goed heb ik daar niet opgelet. Wel denk ik dat de motor beter regelbaar wordt als je een hamo magneet hebt gebruikt. Er schijnt bij gebruik van een hamo magneet geen spanningsverlies meer op te treden. Alle beschikbare stroom is dan voor de motor. Het hoe en wat weet ik niet precies.

Wel komt het kleurenschema van een Tams LD-G-2 niet overeen met het kleurenschema van de draden dat Marklin gebruikt.

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 04 februari 2005, 16:21:41 PM
Een TAMS decoder wordt toch geleverd z?nder aansluitdraden? Ik heb er een aantal liggen met gewoon soldeervlakjes.

Een lastgeregelde decoder voor een allstrommotor maakt van de veldspoel een 'permanentmagneet' door die spoel permanent te gaan bekrachtigen. En ja dat verbruikt wat extra stroom, iets wat bij een HAMO- of hoogvermogen-magneet niet het geval is, Davy.
Dat gaat natuurlijk het totaal aantal locs dat tegelijkertijd op je digitale centrale kan rijden, wat beperken - echter als je je baan toch opdeelt in secties met aparte boosters, speelt dit geen grote rol.

Doordat de veldspoel permanent bekrachtigd wordt, kan de motor zelf, het anker, bij zo'n decoder eveneens aangestuurd worden door pulsbreedte-sturing (die bij de Uhlenbrock 76200 nu ook op hogere frequentie gebeurt, de zgn 'silent drive') - tijdens de 'pauzes' tussen de pulsen in wordt dan de tegen-EMK (elektromotorische kracht) van de motor door de decoder gemeten, zodat de decoder gaat bijsturen als het toerental zakt of stijgt naargelang de belasting (bergop, bergaf). Voil? je lastregeling, of last-compensatie.
Een klassieke M?rklin motor kon nooit met pulsbreedte aangestuurd worden, door de veldspoel. De elektronische regelaar die M?rklin vroeger had, werkte met een triac-sturing - fase-aansnijding van de wisselspanning - dat gaf een iets beter regelgedrag maar lastregeling, zoals elektronische rijgegelaars voor tweerail-gelijkstroom wel hadden, kon op M?rklin vroeger nooit toegepast worden.


Voordeel van zo'n decoder voor allstrommotor is dat je de motor zelf niet behoeft te demonteren, en slechts het omschakelrelais (of de Delta decoder) dient te vervangen voor zo'n decoder.

Anderzijds ga je bij het inbouwen van een decoder in een oudere loc het boeltje toch meestal ook eens demonteren om grondig te kunnen kuisen (teveel aan olie eruit, koolborstels vervangen, collectorplaatjes oppoetsen), dus dan is het wel maar een kleine extra moeite om er een permanentmagneet in te bouwen - tevens wordt de keuze aan toepasbare decoders dan uiteraard veel groter.

Groetjes,
Peter (die van het weekeind weer verder hoopt te gaan met decoder-inbouw & testen [:p] )
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 04 februari 2005, 20:16:39 PM
Spoor Ho,
Bedankt voor je uitleg, maar of ik het allemaal snap is wat anders. Wel weet ik dat tams die Ld-G-2 ook heeft met draden. Dit wordt aangeduidt met een K.
Kijk maar op hun website. ttp://www.tams-online.de/htmls/produkte/ldgldw2/produkte_ldgldw2.html

Groeten,
Davy

PS Ze hebben de loc nog een keertje laten rijden op een avond toen ik er niet was en toen kwam er een zeer vervelende eigenschap naar voren bij vuile rails of even een stroomlos stukje en de decoder gaat in analoge modus. Met andere woorden de loc slaat dan op hol.
Ze denken dit probleem te kunnen oplossen met een elco (als ik dit goed zeg).
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 06 februari 2005, 15:29:49 PM
Hey Frank,
waar heb je die uitleg vandaan die je cursief hebt geplaatst?
Van Kis?

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 06 februari 2005, 20:53:08 PM
Hallo Tony,

Weet niet of je mij bedoelt, denk het wel ondanks dat ik geen Frank heet maar Peter, want ik plaatste die cursieve uitleg.
Nee hoor Tony die komt niet van Kis(s?) - ik heb 'kiss' ondertussen zelfs nog niet eens gevolgd - die cursieve uitleg is gewoon 'mijn eigen kennis' - ben electronicus (ind ing Ea) van opleiding en weet eea van (modeltrein)motor-sturingskes.
Heb ondertussen het KIS(S) draadje eens snel doorgelezen - daar staat toch niets in over bv. pulsbreedte aansturing van motorkes en last-compensatie van decoders??
Ik heb bv. vroeger tijdens mijn studies dus ooit die elektronische sturing van M?rklin uit elkaar geprutst, om te kijken wat daarin zat qua schakeling - heb er toen een schemake van gemaakt zodat het door anderen na te bouwen was - veel goedkoper dan een M?rklin regelaar [8D] .
Tja nu zet ik wel w??r iets cursief [:D] .

Daarom ook dat het experimenteren met allerlei decoderkes sterk mijn interesse heeft, en ook het begrijpen van hoe ze werken.

Ja Davy denk het wel ik heb tenminste een aantal TAMS LD-W-2 decoderkes klaarliggen ter inbouw, en hierbij wordt een elco geleverd van 100?F. Maar heb specifiek met TAMS decoders nog geen ervaring, behalve dus ??n van type LD-W-3 in een BR81. Daar zit ook zo'n Elco van 100?F op de decoder gesoldeerd. Ik kocht die lok als zodanig - uit een startset met die TAMS ipv een Delta.

Groetjes,
Peter
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: tonycabus op 07 februari 2005, 01:22:53 AM
Sorry Peter, maar ik was ff in de war met QUF...[:(]
Ik dacht dat Kis of ikzelf ook al eens zoiets geopperd had (Kis internet bij mij, zie je)
Het doet af en toe deugd te zien dat er nog vaklui zijn, die weten waarover ze praten [:D].
Wij zijn beiden praktici in de elektronika, geen ingenieurs. We zijn van dezelfde leeftijd, ex-clubgenoten, ex-collega's en nog steeds vrienden.

"Kis" is een idee van Pol De Bard, zo heet hij, en we werken dat hier samen uit. We zijn beiden klein behuisd en beleven onze hobby dan maar zoals we kunnen h??
Het zou ons erg interesseren jouw feedback te horen als "Kis" vanaf MSM35 verschijnt.
En de andere elektronici, profs of amateurs, natuurlijk ook!
Samen maken we onze hobby boeiender!

Tony

Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 08 februari 2005, 20:31:19 PM
Hi Tony,

Wie of wat is "QUF" [:)]

'k Volg in ieder geval vanaf nu met belangstelling het KISS onderwerp [:p]

Enfin - zou nog verder willen schrijven (reageren) maar dan wijken we nogal van het onderwerp (lastgeregelde decoders) af he.

Misschien in een ander draadje nog eens - groetjes,

Peter
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: quf op 09 februari 2005, 11:21:14 AM
Hallo Spoor HO,

Ik ben QUF, gewoon de samentrekking van de twee eerste letters van mijn familinaam en de eerste letter van mijn voornaam.
Voor de rest, ik ben op pensioen, woon in het waasland en kijk elke dag vanuit mijn "studeerkamer" naar de goederentreinen die achter mijn tuin voorbij rijden naar de Waaslandhaven en terug. Ik zie dus ook regelmatig (ong. om de drie weken ) de 'Class 66 van DLC' voorbijrijden met, of een sleep auto's, of een sleep containers .
Wacht enkel op het goede moment om er foto's van te nemen als hij voor het rode licht staat te wachten om op het hoofdspoor A'pen -Gent te komen Dat kan ik zien omdat de laatste wagons dan stilstaan voor mijn venster. Als ik ze heb zet ik ze op het Forum.

Groeten

Frank (alias QUF)
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 09 februari 2005, 22:59:26 PM
Awel Frank en Tony dan reageer ik ook nog efkes.

'off topic'
Ik ben collega van Benny (dieseltje) hier op het forum, wij zijn veertigers, door hem heb ik dit forum leren kennen.

Ik woon in het Gentse, vlak langs de spoorlijn Antwerpen - Gent (wandelend langs de sporen - zou het toch niet aanraden [:o)] een paar km van Gent-Dampoort) - vroeger in St.-Gilis Dendermonde gewoond, vlak langs de spoorlijn Dendermonde - Brussel.
Kan het niet laten [:D].
De velux op mijne zolder kijkt goed op de lijn uit, tenminste nu 's winters wanneer er geen blad aan de bomen hangt.
Ik ben ook niet echt royaal behuisd - de zolder is smal (2.90m tussen de rechte wanden) maar wat langer (7.60m) wel met een 'spelbreker' in het midden id vorm van ne gemetste schouw - edoch langs de wanden kan ik een mooie lange baan bouwen - kan dan toch met lange treinen rijden (joepie).
Heb die zolder goed ge?soleerd en 't schuine dak met triplex platen bekleed - kurk al gedeeltelijk aangebracht - zodra af komen daar wolkenhemels tegen.

Ge moet geen ingenieur (of 'master') zijn om goeie praktische elektronica te kennen - als het je hobby maar is he.
Mijn 'sterkte' is een goeie kennis van analoge elektronica - programmeren is niet aan mij besteed. Ben al fier dat ik 2 jaar terug een halfjaarlijks cursuske HTML in het Centrum voor Volwassenen-onderwijs volgde, met goed resultaat (ondanks dat ik die op 't laatst moest afbreken wegens serieuze ziekte van mijn vrouwke - kanker - gelukkig lijkt nu alle leed geleden).
Wordt vervolgd (informatica cursus)- weet alleen nog niet met w?t.

'on topic'

Heb van 't weekeind geen tijd gehad om verder decoderinbouw (-experimenten) te doen - verjaardag vrouwke - wordt eveneens vervolgd [:D] .

Groetjes en dat we allen nog veel plezier van ons treintjes mogen hebben.

Peter
Titel: Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)
Bericht door: n/a op 26 februari 2008, 11:53:50 AM
citaat:
Geplaatst door argilla

Wel ben nu overgestapt van ana naar digi Wel prima had het veel vroeger moeten doen. Het gebruikte systeem is dat van Roco. GEEN PROBLEMEN met decoders alle functie werken perfect Het is gemakkelijk instelbaar te programmeren. De trix loc condenz serie 25  werkt perfect met het roco systeem geluid alles de ventilatoren ( 2 stuks) zet ik aan of uit met F4. Sluitlichten in wagons verlichting rijtuigen ( met functie decoder van lenz) geen probleem. Alleen Marklin met zijn Motorala heeft een eigen systeem en dat gaat niet met Roco . Sorry hoor maar ik kan echt het systeem Roco aanbevelen

de Bruyn M-L