Een leuk filmpje waarvan ik dacht dat hier wel een plaats verdiend ,hopelijk ooit terug rijvaardig ;)
http://www.youtube.com/watch?v=uifpc6NAdcg
::)
Dit soort machines verdient het om als erfgoed verder door het leven te gaan.
Als er niet aan gewerkt wordt dit (rijvaardig) te behouden, dan moet dat snel gedaan worden.
grt Pieter.
Eigenlijk zouden we hiervoor een petitie kunne opstarten voor het rijvaardig van deze stoomlok.
Spijtig dat de hoge pieten dit niet beseffen dat dit een prestigelok is.
CiteerAls er niet aan gewerkt wordt dit (rijvaardig) te behouden, dan moet dat snel gedaan worden.
Er wordt al meer dan 35 jaar niet aan gewerkt...
Ik denk dat we over de toekomst van 12.004 al gesproken hebben. HIER (http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,7474.msg64204.html#msg64204) is er misschien hoop :)
Mij kan die lelijke T12 niet echt veel schelen...
Zouden beter T10 terug rijvaardig (trachten) te maken!!
Veel mooier machien, als je het mij vraagt! 8)
Citaat van: Mattias op 13 oktober 2012, 20:08:57 PM
Mij kan die lelijke T12 niet echt veel schelen...
Zouden beter T10 terug rijvaardig (trachten) te maken!!
Veel mooier machien, als je het mij vraagt! 8)
Ach, da's ieder zijn ding natuurlijk.
Als kind vond ik het type 12 een imposante machine en ik heb ergens een foto liggen waar ik naast 1 van de wielen sta, je ziet me amper staan. ;D Dat is zowat de enige herinnering die ik heb aan deze machine.
Citaat van: Mattias op 13 oktober 2012, 20:08:57 PM
Mij kan die lelijke T12 niet echt veel schelen...
Zouden beter T10 terug rijvaardig (trachten) te maken!!
Veel mooier machien, als je het mij vraagt! 8)
Allez, allez, lelijk? Zowat de schoonste loc ooit gebouwd!
Van mij mogen ze die allemaal rijvaardig maken. Maar dat zal niet simpel gaan door een "moteurke" in de tender te bouwen.
Type 10, dat is die met dat terras vooraan toch? Vind ik nu ook niet moeders mooiste, beetje rare proporties.
Zelf zie ik liever goederenmachines, of rangeermachines zoals een 36 of 53. Maar de type 12 is toch wel iets bijzonder. Zou ook een van de weinige stroomlijnlocs zijn moesten ze die rijvaardig maken. Spijtig genoeg niet echt breed inzetbaar. Is gemaakt voor met korte lichte treinen te racen.
Ik denk dat we al erg blij mogen zijn als ze eens zouden beginnen aan een machine.
Peter, we zijn hier over de 1:1 modellen bezig. Daar zie ik Olaerts nog niet aan beginnen. :D
Bericht verwijdert :-X
Da's jammer en ook niet de bedoeling Peter. Langs de andere kant zat er een grond van waarheid in je post: de enige stoomlocs die nog in België gemaakt gaan worden zullen modellen zijn. De rest is wishful thinking vrees ik.
Citaat van: Havoc op 14 oktober 2012, 15:32:29 PM
Da's jammer en ook niet de bedoeling Peter. Langs de andere kant zat er een grond van waarheid in je post: de enige stoomlocs die nog in België gemaakt gaan worden zullen modellen zijn. De rest is wishful thinking vrees ik.
welke modellen van stoomlocs werden in België gemaakt ????
Ik hoop het ook dat deze machine terug op eigen kracht over de sporen mag rijden , hoewel ik na de gebeurtenissen van vandaag er minder en minder hoop op heb :'(
Zelfs als de nodige centen beschikbaar zouden zijn: de nodige ervaring en know-how verdwijnen stilaan. Waar worden nog stomers gemaakt en dus onderhouden? China is er ook al mee gestopt. Misschien moet je er binnenkort voor naar een of ander ontwikkelingsland.
In het voormalige Oostblok zijn er nog enkele plaatsen. In de UK ook. Zimbabwe dacht ik heeft ook stomers rijden. Zuid-Afrika doet ook wat aan zijn patrimonium.
Maar eerlijk gezegd, denk je dat men nu technologie van 50 jaar geleden niet meer begrijpt? Veel van die zaken zijn goed gedocumenteerd. Met de technologie van nu zijn sommige zaken veel eenvoudiger te doen. Goed, je stampt zo'n werkplaats niet morgen uit de grond en ervaring is ook iets dat je niet op een jaartje opdoet. Maar kom, we zijn hier niet bezig over een raket naar de maan hé. Kost is iets anders en vaak een groter probleem dan mankracht en technologie.
Blij dat je zo optimist bent!
Dat je alles kan vinden in boeken is juist. Ik kan bijvoorbeeld lezen hoe ik met een vijl een metalen blokje kan vlakvijlen, maar daardoor KAN ik het nog niet! Je moet onderscheid maken tussen theorie en praktijk. En opleiding kost veel tijd en dus ook geld.
De productie van zelfs het eenvoudigste onderdeeltje is een heel proces; als er ook maar één schakel wegvalt is het ding niet meer te maken.
Vooral ervaring is iets dat onvervangbaar is.
Oude technologie begrijpen is één ding, ze toepassen is iets anders!
Nieuw maken kan zonder enig probleem. Daar zijn we slim genoeg voor. Maar je moet een koper hebben...
'k Vergelijk met "warbirds". Laatste jaren zijn er Me262, Bf109 en FW190, allemaal Duitse jachtvliegtuigen uit WO2, van nul opnieuw in productie gebracht. Een "kit" voor de cel van een nieuwe FW190 kost een slordige 500.000€, de motor er bovenop nog eens 500.000€. 12 stuks gemaakt, 12 stuks verkocht.
Stel dat ik (mag evengoed iemand anders zijn :) ) vandaag start met de productie van 10 stuks Belgische type 11 stoomlocjes... 'k Vrees dat ik er met 9 zal blijven zitten. :(
Die Me262 is gebouwd naar de originele plannen en met een bestaand model als voorbeeld. De motoren zijn wel vervangen door moderne straalmotoren. Idem voor de FW. De productie van de ME262 is niet van een leien dakje gelopen, met overnames en herhaalde productiestop. Wie koopt dat? Meestal miljonairs die de beschikking hebben over het vrije luchtruim. Wie heeft er plaats om jouw type 12 te laten rondrijden? De één of andere sjeik misschien.
De vliegtuigindustrie is een levende industrie, met genoeg technici met ervaring om zelfs heel oude vliegtuigen in de lucht te houden.
In die oldtimers worden ook compromissen gemaakt: bepaalde onderdelen worden vervangen door recentere of gelijkwaardige waarvan het origineel niet meer verkrijgbaar is. Kan dat met een stoomketel?
Vandaar mijn misschien wat rare opmerking om een motor in de tender te bouwen. Je hebt wel beweging, en de geur en het geluid kan je simuleren!
Niet zegeen dat het niet kan. Less HIER (http://www.a1steam.com/) (Sorry voor diegene die geen Engels lezen ;) ). Stoomindustrie is ook levend en niet ver van huis. Er moet alleen een beetje wil achter zitten.
Maar ja, in België :( >:(
Dat Tornado project is me bekend. Er is trouwens een documentaire over gemaakt dacht ik. Maar je leest het: NEGENTIEN JAAR aan gewerkt!
Het heeft een miljoen pond gekost en ze zoeken nu nog een half miljoen om de zaak draaiende te houden.
Hier in België? Ik heb de grootste bewondering voor al die enthousiaste mensen die in hun vrije tijd de verschillende toeristische treintjes in gang weten te houden. Oppervlaktegewijs moeten we niet onderdoen voor de omringende landen.
Ik ben er van overtuigd dat we over genoeg vakbekwame mensen beschikken om zo'n project aan te pakken (misschien toch een iets kleiner model uitkiezen?), maar ja: die initiatiefnemer met een dikke portefeuille, waar is die?
Het punt dat ik wou maken is gewoon dit: kennis verdwijnt als het niet wordt toegepast, en ervaring sterft mee met de deskundige.
Beste,
Tornado project: 19 jaar aan gewerkt en kostprijs 3 miljoen pond = 3,75 miljoen euro. In Engeland. Maar daar rijden dan ook alle weekends tientallen stoomtreinen met 6à 8 rijtuigen tjokvol geinteresseerden, hier in België 1 trein per drie maand die amper uit de kosten komt. We zijn een volk die wel van alles willen door anderen uit te voeren en als het er is toch in de zetel blijven zitten.
Roland
Groot Brittannië: 60 miljoen inwoners, oppervlakte 229.979 km², de overzeese gebieden daargelaten.
Belgie:11 miljoen inwoners, oppervlakte 30.528 km² en dan nog in drie gekapt
Waarmee ik maar wil zeggen dat je alles in verhouding moet zien.
Alleee mannen , vroeger konden ze dat allemaal , maar of dat nu nog kan???
http://youtu.be/l7IbKjVo0IM
http://youtu.be/9fWnjd2eftY
Dirk
Citaat van: ardjoena op 19 oktober 2012, 19:24:14 PM
Alleee mannen , vroeger konden ze dat allemaal , maar of dat nu nog kan???
http://youtu.be/l7IbKjVo0IM
http://youtu.be/9fWnjd2eftY
Dirk
Interessante filmpkes! ;)
CiteerDat je alles kan vinden in boeken is juist. Ik kan bijvoorbeeld lezen hoe ik met een vijl een metalen blokje kan vlakvijlen, maar daardoor KAN ik het nog niet! Je moet onderscheid maken tussen theorie en praktijk.
Je mag best een onderscheid maken tussen theorie en praktijk. En jij kan misschien geen blokje viekant vijlen (ik ook niet) maar er zijn heus mensen die dat nog kunnen. En trouwens, je kan een blokje ook vierkant maken in de cnc machine, dat kunnen nog veel meer mensen (zelfs jij en ik kunnen zo'n plan tekenen en laten maken). Dat bedoel ik: je kan nu misschien moeilijk een stuk laten gieten of smeden maar het laten snijden met een waterstraal is een fluitje van een cent.
Zelfde redenering voor stoomketels. Die maken ze nu heus ook nog. Wat denk je dat een reactorvat van een kerncentrale is? Hoe een watervoorverwarmer of injector werkt begrijpt me nu ook nog. Enig verschil is dat er nu geen bedrijven meer zijn die niets anders meer doen. Nu moet je iemand zien te vinden die dat als stukwerk wil doen. Vroeger kocht je dat in als een catalogusonderdeel.
Dus ja, dat kan allemaal nog. Enig probleem is dat het nu "specialekes" zijn ipv "buisiness as usual". Je gaat heus nog wel iemand vinden die witmetalen lagerschalen wil gieten. Alleen ga je achterover slaan van de prijs. Waarom? Omdat men nu gewoon een kogel/rollager uit de catalogus van SKF bestelt ipv bij van Pimperzele die in 1950 failliet gegaan is je lagerschalen te laten opgieten en uitkotteren.
CiteerDie Me262 is gebouwd naar de originele plannen en met een bestaand model als voorbeeld.
Dat is natuurlijk een ander paar mouwen. Hier hebben ze al die plannen in de stoof gestoken en de originelen op het oud ijzer. En diegenen die nog plannen hebben zitten er liever op als een kloek op eieren dan ze ter beschikking te stellen als erfgoed. Iets moeilijker om dan iets te doen. Al is het maar een reserveonderdeel te maken.
volkomen mee eens Johan, herbouwen is mogelijk, maar oude technieken zullen vervangen moeten worden door nieuwe. Zal dat afbreuk doen aan het resultaat? Ik denk van niet.
en als het niet meer bestaat kan het ook niet meer "ge-reversed-engineerd" worden.
De 29.013 is toch ook niet helemaal gerestaureerd naar de orginele plannen. Deze zou na de restauratie wat krachtiger ??? zijn en een langere levensduur hebben. Maar ik zou blij zijn als er terug wat meer locomotieven rijvaardig zouden zijn.
Citaat van: factageklerk op 21 oktober 2012, 22:07:59 PM
De 29.013 is toch ook niet helemaal gerestaureerd naar de orginele plannen. Deze zou na de restauratie wat krachtiger ??? zijn en een langere levensduur hebben. Maar ik zou blij zijn als er terug wat meer locomotieven rijvaardig zouden zijn.
Voor mij maakt het niets uit als men hier en daar een leiding moet wijzigen om een stoomloc opnieuw rijvaardig te maken. Ik zie dat verschil niet en ik zal niet de enige zijn.
Documenteer gewoon voor de boeken wat er gewijzigd werd en iedereen zal tevreden zijn.
Citaat van: Jurgen op 22 oktober 2012, 10:40:40 AM
Citaat van: factageklerk op 21 oktober 2012, 22:07:59 PM
De 29.013 is toch ook niet helemaal gerestaureerd naar de orginele plannen. Deze zou na de restauratie wat krachtiger ??? zijn en een langere levensduur hebben. Maar ik zou blij zijn als er terug wat meer locomotieven rijvaardig zouden zijn.
Voor mij maakt het niets uit als men hier en daar een leiding moet wijzigen om een stoomloc opnieuw rijvaardig te maken. Ik zie dat verschil niet en ik zal niet de enige zijn.
Documenteer gewoon voor de boeken wat er gewijzigd werd en iedereen zal tevreden zijn.
Hier gaat het niet over een leiding of twee maar om een nieuwe ketel (en niet van een type 29) ...
Citaat van: dgrr57 op 22 oktober 2012, 12:14:59 PM
Citaat van: Jurgen op 22 oktober 2012, 10:40:40 AM
Citaat van: factageklerk op 21 oktober 2012, 22:07:59 PM
De 29.013 is toch ook niet helemaal gerestaureerd naar de orginele plannen. Deze zou na de restauratie wat krachtiger ??? zijn en een langere levensduur hebben. Maar ik zou blij zijn als er terug wat meer locomotieven rijvaardig zouden zijn.
Voor mij maakt het niets uit als men hier en daar een leiding moet wijzigen om een stoomloc opnieuw rijvaardig te maken. Ik zie dat verschil niet en ik zal niet de enige zijn.
Documenteer gewoon voor de boeken wat er gewijzigd werd en iedereen zal tevreden zijn.
Hier gaat het niet over een leiding of twee maar om een nieuwe ketel (en niet van een type 29) ...
Ok, maar dat neemt niet weg dat ik er totaal geen idee van heb hoe het dan wel had moeten zijn. Ik denk niet dat sporadische bezoekers, grof gezegd de onwetenden, zich gaan storen aan die nieuwe ketel.
Dus als er wijzigingen gedaan moeten worden, maar ze kloppen wel in het totaalplaatje, dan kan het voor mij. ;)
Ik heb ook liever een rijvaardige loc, dan een die staat weg te roesten/rotten