Hallo vrienden, mag ik volgende probleem (nou ja) even voorleggen: heeft er iemand enig idee of men kan schakelen ( bv wisselspoelen omleggen) via een bezetmelding (onderbroken railstaaf).
Ja, daar heb ik wel een idee over (bij).
Maar vertel eerst eens wat voor rails gebruik je en wat versta je onder een bezetmelder in dit en bij dit verhaal.
En wat wil je precies bewerkstelligen.
Groetjes
Wisselspoelen vragen over het algemeen vrij grote stromen, en een reedcontact kan dat meestal niet hebben.
... maar vertel vooral wat je wil bereiken ;-)
de dag van vandaag is er heel veel mogelijk dius ik ben geneigd om te zeggen : ja hoor dat kan, maar je zal wel even duidelijker moeten zijn wat je precies wil en wat je wil gebruiken om dat te doen... ken je wat van electroinca, rijd je digitaal ? 2 razil, 3 rail, ... ?ยต
Sorry voor de onduidelijkheid vrienden. Ik rij analoog - tweerail gelijkstroom en wil gewoon readcontacten zoveel mogelijk overboord kieperen. Schakeling zou moeten dienen om seinen en wissels te bedienen. Had in een oud nummer (jan.-feb. 2001)van MSM een schakeling ontdekt (bezetmelding) waarmee een relais (denk een bistabiel) kan worden bekrachtigd. Ik dacht dit laatste te kunnen vervangen door een monostabiel met daarachter een signaal versterker voor de spoelen.
Nu al bedankt voor de info.
Bij analoog 2-rail zou ik voor stroomdetectie gaan om bezette sporen te detecteren.
Achter die detectoren kan je met relais of andere versterkingen aan de slag
+1
Citaat van: Stomer op 22 maart 2018, 19:54:07 PM
Ik dacht dit laatste te kunnen vervangen door een monostabiel met daarachter een signaal versterker voor de spoelen.
En waarom een signaal versterker achter het relais voor de spoelen??? Met de relais contacten schakel je toch gewoon rechtstreeks de eventuele spoelen van een wissel of een sein.
Waarom zo moeilijk als het ook makkelijk kan vraag ik me weleens hardop af.
Groetjes
Ik vond die kronkel ook wat vreemd ... tenzij de "signaalversterker" dient om een puls voor magneetspoelen te maken ...
Juist Gerolf, spoelen van PECO bv. (ook de groentjes- 1 A).
En dan snap ik nog steeds de noodzaak van de signaal versterker niet als je de wissels via een relais en zijn contacten gaat schakelen. Leg dat eens aan ons uit.
En om te voorkomen dat het spoeltje van de aandrijving doorbrand, maak je gebruik van de PL15 voor eindafschakeling en eventueel polariseren van het puntstuk.
Groetjes
Stroomdetectie werkt met hoge weerstanden en geeft meestal een logisch signaal uit. Dat is prima om de ingang van een elektronische schakeling te sturen maar geen spoel. Dus zet je daar een "versterker" achter. Kan een simpele open collector zijn of een ULN2803 of zoiets.
Stroomdetectors met een relais als uitgang bestaan al heel lang. B.v. deze van Uhlenbrock (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#03).
Citaat van: Stomer op 22 maart 2018, 19:54:07 PM
Ik dacht dit laatste te kunnen vervangen door een monostabiel met daarachter een signaal versterker voor de spoelen.
Goed dan zal ik de vraag en de probleem omschrijving wel niet begrijpen.
Maar hier staat toch echt dat achter het relais een signaal versterker voor de spoelen aangesloten wordt achter een relais.
En niet een relais aansturing vanuit een stroomdetectie, want die zit voor het relais, en stuurt de spoel van het relais aan.
Groetjes