Beste forumleden,
Op aanraden van Olivier maak ik een nieuw draadje over mijn baan in opbouw. Het gaat om het station Ronet in de Ardennen. Ik heb niet de bestaande situatie nagebouwd. Alles is opgebouwd met peco sporen. Thema: doorgangsstation in de jaren tachtig. Er is een paradebaanvak en een nevenbaan. Er komen ook rangeer- en opstelsporen. Er zal met heel veel groen en heuvels (bergen) gewerkt worden.
De sturing loopt met een roco multimaus. Werkt zeer goed voor mij. De baan zal een Fries krijgen.
Ik ben eind april 2015 met het eerste houtwerk begonnen. Jullie zullen hier regelmatig updates kunnen zien aan de hand van wat tekst en foto's.
Ik dank ook mijn vrouw die regelmatig een handje toesteekt en zelf een paar hoekjes wil uitwerken, zoals een camping, huisjes met tuinen...
Veel lees- en kijkplezier!
Groeten
Klinkt leuk.
Veel bouwplezier
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpstakj2hhv.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpstakj2hhv.jpeg.html)][/img]
Het begin eind april 2015...
Dank u Mark!
Veel succes en plezier met je project, Thierry !
Ik ga dit met plezier volgen !!!
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsizsuvywv.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsizsuvywv.jpeg.html)][/img]
Uittekenen tracés, sporen proberen leggen, voorlopigheid testen, lente 2015 (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsizsuvywv.jpeg.html)
Dankjewel Jean!
Ardennen en Belgisch ik volg, ben zelf ook met dit thema bezig.
Ziet er al goed uit tot hier toe.
Groet Tom
Als je nog iets aan info of speciale foto zoekt. Zeg het en wie weet.
Of kom eens langs. We staan met onze baan in Houten. Rail 2016. www.rail.nl
Succes met de bouw
dankjewel mannen!
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsc4bpn4c3.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsc4bpn4c3.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsele3pnzz.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsele3pnzz.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image.jpg1_zpsybxnn5f8.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image.jpg1_zpsybxnn5f8.jpg.html)][/img]
Zomer 2015
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image.jpg2_zpsjhtw8drc.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image.jpg2_zpsjhtw8drc.jpg.html)][/img]
positionering station, eerste testritten hoofdtraject... zomer 2015
Dit gaat snel.
Ben je al klaar? 8)
Dag Mark,
nee, vanavond... :), nu zijn het nog oude foto's en dan zal het wel wat trager gaan denk ik... ;D
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsnfugx6oh.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsnfugx6oh.jpeg.html)][/img]
Hoofdtraject, nevenbaan in opbouw... najaar 2015
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsditcznmg.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsditcznmg.jpeg.html)][/img]
Hoofdtraject op kurk, nevenbaan in opbouw, achterzijde komt in de toekomst achter bergen/heuvels te zitten...
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpswuirjqkl.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpswuirjqkl.jpeg.html)][/img]
najaar 2015
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsqdgtmzrr.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsqdgtmzrr.jpeg.html)][/img]
Vorige week, eind november 2015...
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsw6emmy9m.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsw6emmy9m.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsekifxjgi.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsekifxjgi.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsrspcvh6r.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsrspcvh6r.jpeg.html)][/img]
Deze week, begin december 2015. Op niveau '0' is er de rivier, op niveau 1 de nevenbaan en op niveau 2 het hoofdtraject. Hier zie je de eerste werken van de aankleding van de baan.
ik volg, is eigenlijk hetzelfde tijdperk en situatie waar mijn baan in gesitueerd zal zijn
Citaat van: mark7758 op 06 december 2015, 11:31:58 AM
Als je nog iets aan info of speciale foto zoekt. Zeg het en wie weet.
Of kom eens langs. We staan met onze baan in Houten. Rail 2016. www.rail.nl
Bedankt, zal ik niet vergeten!
Ik heb vandaag mijn archief aan foto's geplaatst. Vanaf nu zal er dus regelmatig, hoop ik toch, een update volgen. Vandaag ga ik trouwens mijn eerste heuvels met gips verder afwerken, zoals ook Gerolf heeft aangeraden in een ander draadje, waarvoor dank.
De waterpartij zoals je die hier ziet blijft uiteraard niet zo. We zijn van plan dit te verdonkeren, met groen en vele lagen vernis (bootvernis?).
Bedankt voor jullie reacties alvast. Fijne zondag
Supet, weer een nieuw bouwdraadje erbij, met een boeiend thema ;D
Goed bezig, en succes alvast, wel regelmatig posten nu hé ;D ;D
Fijn dat je m'n raad opvolgde, voor banen is het namelijk handig wanneer er een apart draadje over bestaat, dan kan je die achteraf makkelijker weervinden.
Komt er ook ergens een schaduwstation om materieel te kunnen optellen?
Groet,
Olivier
Tof dat je alles gebundeld hebt, zodat we de evolutie goed kunnen zien :)
Succes met de verdere bouw !
Leuk plan ben je mee bezig. Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
1 ding snap ik nooit zo goed: Waarom gaan mensen vol enthousiasme aan een baan
beginnen maar de ruimte waar de baan in komt word vaak slecht afgewerkt? Hier bedoel ik de
geïsoleerde dakconstructie zonder verdere afwerking.
Nou ben ik daar zelf bijna klaar mee na 3x een baan te zijn begonnen en nu voor de 4e keer
de zolder te hebben verbouwt en hopelijk nu met het gewenste resultaat: Een afsluitbare kamer
van 5 x 2.4m grote kamer.
Gr Arnout.
Ik heb dit meermaals op het forum gezien. Een nieuwe baan beginnen en de zolder is spijtig genoeg niet afgewerkt. Waarschijnlijk kunnen ze niet wachten op de afwerking en willen ze vol enthousiasme met een baan beginnen. Spijtig dat je later de zolder moet gaan afwerken tussen je treinen en al dat fragiel materiaal met kans op beschadigingen. Ikzelf heb ook eerst alles volledig afgewerkt voor ik eraan begon. Maar desondanks toch een mooi begin.
Mvg
755philippe
@ Olivier: op dit gedeelte komt geen schaduwstation. Ik ben van plan eventueel later uit te breiden naar rechts waar ik een 'open' schaduwstation' zou maken. Dan zie ik m'n treinen nog bij stilstand.
Wat betreft de afwerking zolder: ik ben van plan na Nieuwjaar platen te plaatsen en tot dan komt er aan de achterkant geen afwerking. De platen schilder ik dan tot aan de toekomstige fries... :)
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/IMG_0578_zpspkuqc10c.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/IMG_0578_zpspkuqc10c.jpg.html)][/img]
'Probeersel' van vandaag, rotsen uit gips zonder mallen...
Mooi werk. Ik gebruik voor rotsen sculptamold ipv gips. Langere verwerkingstijd en lichter van gewicht.
Mvg
755philippe
Het ziet er een mooie baan in wording uit! Leuk thema ook.
Toch een opmerking: zou je niet eerst muur en plafond van de ruimte afwerken?
Weet dat onder invloed van UV uw dampscherm zal vergaan!
Is misschien ook handiger als je met een achtergrond gaat werken...
Uw keuze uiteraard
Dag grote stomer,
Ja afwerking zolder boven de baan zit in de planning voor ik echt verder ga naar de achterkant van de baan. Ik begin er in januari 2016 aan. Nu gaat dat nog lukken omdat ik nog vlot overal aan kan.
Groeten
Citaat van: ThierryDS op 06 december 2015, 14:38:27 PM
@ Olivier: op dit gedeelte komt geen schaduwstation. Ik ben van plan eventueel later uit te breiden naar rechts waar ik een 'open' schaduwstation' zou maken. Dan zie ik m'n treinen nog bij stilstand.
Wat betreft de afwerking zolder: ik ben van plan na Nieuwjaar platen te plaatsen en tot dan komt er aan de achterkant geen afwerking. De platen schilder ik dan tot aan de toekomstige fries... :)
Dat zou ik echter wel gaan doen, zeker achteraan, je zou daar bv. 6 doorgaande sporen kunnen hebben waar 6 treinen op kunnen staan.
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zps7dmofczp.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zps7dmofczp.jpeg.html)][/img]
update 13/12/2015, afgelopen week wat verder gedaan...
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zps2cvevtsq.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zps2cvevtsq.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsoknhaure.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsoknhaure.jpeg.html)][/img]
test met eerste preiserkes waar toekomstige camping komt...
Nog wat verder gewerkt, voorzijde baan.
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsqvadn84d.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsqvadn84d.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsog8nm4sf.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsog8nm4sf.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsop2yedf8.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsop2yedf8.jpeg.html)][/img]
De rechterkant van de baan... Afgelopen week uitgevoerd. Stilaan ga ik nu pauzeren ivm feestdagen. Vanaf januari volgt afwerking boven de baan en verdere aanleg nevenbaan. Groeten
Ziet er alvast niet slecht uit.
Maak mij juist de bedenking dat de ruimte rond uw goederenloods wel heel krap is.
Kan mij niet voorstellen dat een vrachtwagen makkelijk aan de andere zijde van de loods kan geraken om zijn goederen op te halen, als hij daar tenminste al geraakt want de weg erheen is ook heel smal rekening houdend met het ballastbed van de rails en de bergwand.
Ga je de bergwanden nog bewerken want nu zien ze er wel heel vlak uit, tenzij je ze gaat laten begroeien met gras of bomen ?
Indien het Ardeens wordt zal er heel wat bebossing en struiken op de helling komen.
Wat betreft die goederenloods klopt 59erke zijn uitleg wel, tenzij er enkel bediening per spoor plaatsvind natuurlijk. :D
Misschien is het dan logischer om er enkel een houthandel van te maken, dus een plaats waar houten balken op de trein geladen worden, vers van het bos zeg maar.
59erke, ik ga die bergwanden inderdaad nog bewerken hoor. Heel veel 'Ardeens groen' zeg maar... :.)
Er komt inderdaad heel veel bebossing en struiken. Naast het spoor is nog een ruimte maar de loods waar ik eventueel nog een toegangsweg kan maken. Ofwel volg ik Olivier zijn voorstel, bediening per spoor van hout...
Komt dik in orde!!
Grtz,
Samuel.
Indien je een los/laadplaats voor hout maakt dan moet er wel iets meer ruimte zijn voor de machines die de wagens beladen ... en ook nog altijd een soort van toegangweg voor de machines die de boomstammen aanvoeren. ;)
@ olivier
Als hij gewoon de loods wegneemt, kan hij daar al veel stammen leggen hoor.
Zet er nog een kleine vaste kraan bij of een vrachtwagen met een kraan op gemonteerd.
Ik vermoed dat dit zeker kan lukken, misschien wel het spoor inkorten ...
Koen, het spoor is lang genoeg naar mijn mening. Stel je doet een bediening met een 73 of andere loc en een 4-5 tal rongenwagens. Dan kan de trein telkens doorgeschoven worden.
Een treinbaan ontwerp je dus best niet op 1 dag.
Thierry,
Leuk landschapsperspectief.
Voor je kleine goederenloods kan je ook het spoor volledig in bestrating leggen (beton, asfalt, kasseien of grind). Op die manier is er weer veel mogelijkheid voor wegverkeer en klopt het verhaal weer iets meer.
Groeten ;)
Evan,
Dat is een geweldig idee. Ik dacht aan kasseien... :)
Graag gedaan ;)
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zps5eek6w4x.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zps5eek6w4x.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zps3xc5cn54.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zps3xc5cn54.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsqrdiursx.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsqrdiursx.jpeg.html)][/img]
Rechterzijde aan het finetunen, randen schuren en afwerken met kneedbaar hout
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsau3ci7k6.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsau3ci7k6.jpeg.html)][/img]
Detailfoto van het spoor aan de loods, tot daar komen er kasseien voor wegvervoer
Zo, een volledige update voor jullie. Eerst volgende werken, buiten wat details, zal de afwerking van de wanden (plafond...) zijn vanaf januari... Groeten
Vandaag de start afwerking achterwand plafond, foto's volgen...
Neem aan dat het chocoladebruin je onderlaag is? Smeer er wat 8022 bij
en let op dat je als onderlaag bij bv zand een lichte kleur neemt. Anders krijg
je een donkere waas door je zand. Mooi verloop van sporen zo.
Dag Steef, en iedereen,
De kleur is idd de onderlaag. Waar andere kleuren nodig zijn overschilder ik dan wel ;). Ik ga de rechterkant van de baan nog vergroten. Daar komt nog 2,5 m op 1,5 m bij. Foto's van achterwand volgen, ben te moe van eraan te werken...
Groeten,
Thierry
Ondertussen al wat bezig geweest met de afwerking achter mijn baan in opbouw. Als alles staat, dan wordt dit alles geschilderd. Bovenaan komt een fries. groeten.
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpspccy9yik.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpspccy9yik.jpeg.html)][/img]
oh ja, nog dit, de bomen die je op de foto ziet staan er maar als test. De bedding ben ik op dit stuk ook beginnen inwerken.
Thierry, ik vind dit baanplan heel goed bedacht; sober maar toch boeiend genoeg met rijmogelijkheden. Landschappelijk heeft het ook heel wat mogelijkheden. Knappe baan op een vrij beperkte oppervlakte.
He Michiel,
Dank u! Ik wist niet dat mijn baantje mensen zo zou aanspreken :) :) :)
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsjzcex2vh.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsjzcex2vh.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpso8hh3olm.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpso8hh3olm.jpeg.html)][/img]
Toestand 09/02/2016, linkerzijde van de baan (links van het station)
Ik vraag mij af wat je met je bruggen gaat doen ?
Om vb. een metalen brug te gebruiken moet je uw bodemplaat verwijderen en zijn uw steunmuren te smal
en een gemetste boogbrug moet je uw steunmuren terug demonteren.
Ik persoonlijk zou uw bodemplaat tussen de 2 steunmuurtjes aan beide zijden iets smaller zagen
zodat uw steunmuren bijna even breed zijn dan de bodemplaat.
Dan kan je nog altijd een betonnen brug maken
59erke,
Bruggen zijn niet mijn grootste kunst... ::) ik denk van er metalen randen aan te zetten of opbouw in beton.
Ik denk dat je er bij deze best tunnel-achtige constructies van maakt ...
Dag Gerolf, dat is misschien een oplossing. :) ik moet er nog over denken...
Zoals Gerolf al zei zou een tunnel achtig iets hier inderdaad het beste op zijn plaats staan , zeker gezien naar de tijds geest van de baan .
Ik ga dat inderdaad eens proberen. Ik heb al een ideetje... :). Ben nu nog bezig aan de achterwand, deze is bijna af. :)
Hallo iedereen,
Een tijdje ben ik hier niet geweest. Was bezig aan een oldtimer. Ondertussen de draad terug opgepikt en achterwand plaatsen aan de baan. Fotokes volgen...
[img][http://rs87.pbsrc.com/albums/k128/ThierryDS/Mobile%20Uploads/image_zpsfacbx9gm.jpeg?w=480&h=480&fit=clip]
Heu... [/img] ?
Citaat van: ThierryDS op 26 juli 2016, 23:46:16 PM
(http://rs87.pbsrc.com/albums/k128/ThierryDS/Mobile%20Uploads/image_zpsfacbx9gm.jpeg?w=480&h=480&fit=clip)
Gerepareerd.
Oei, toch niet.
Oei, toch wel. :o
Zal er dan ook de rest bijplakken.
(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/Mobile%20Uploads/image_zpswluitpyj.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/Mobile%20Uploads/image_zpswluitpyj.jpeg.html)
Olivier,
bedankt voor de hulp, kreeg het weer niet gefixt.
Update van mijn baan 'Ronet': zie vorige foto's met de hulp van Olivier ;)
- Achterwand geplaatst, geschilderd en voorzien van 'wolken', wordt nog wat gedetailleerd,
- tussen de sporen al begonnen met basalt. Dan kan ik stillekes aan mijn tunnels gaan plaatsen en vervolgens de berg.
Groeten
Citaat van: OlivierV op 20 december 2015, 10:45:01 AM
Indien je een los/laadplaats voor hout maakt dan moet er wel iets meer ruimte zijn voor de machines die de wagens beladen ... en ook nog altijd een soort van toegangweg voor de machines die de boomstammen aanvoeren. ;)
Al hoewel ik geen onbekende ben op dit forum maar even ben weg geweest heb ik dit draadje pas zojuist voor het eerst gelezen en zeer interessant ook voor mijn Ardense baan
Voor het lossen van hout afkomstig uit de VTG wagons doet men dit zo in Courtil (Gouvy) dus je hebt niet zoveel ruimte nodig?
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/lossen%20VTG%20wagons%2016%2003%202016%20%20101_zpst4krjc0d.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/lossen%20VTG%20wagons%2016%2003%202016%20%20101_zpst4krjc0d.jpg.html)
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/lossen%20VTG%20wagons%2016%2003%202016%20106_zps6e9fp5sk.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/lossen%20VTG%20wagons%2016%2003%202016%20106_zps6e9fp5sk.jpg.html)
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/lossen%20VTG%20wagons%2006%2004%202016%20101_zpstwfn3zcw.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/lossen%20VTG%20wagons%2006%2004%202016%20101_zpstwfn3zcw.jpg.html)
Zo is dus de aanvoer met 3x reeks 77/78 normaal gesproken in de nacht maar bij uitzondering ene keer overdag:
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBS%207866%20%207867%20%207812%20%2052%20VTG%20Wagons%20Lijn%2042%2015%2006%202016%20Gouvy%20104_zpsrysgulap.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBS%207866%20%207867%20%207812%20%2052%20VTG%20Wagons%20Lijn%2042%2015%2006%202016%20Gouvy%20104_zpsrysgulap.jpg.html)
En zo is de afvoer met de lege VTG wagons in de middag met slechts 1 reeks 77/78
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBS%207840%20%20VTG%20wagons%2022%2004%202016%20vertrek%20Courtil%20102_zpszjyphdok.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBS%207840%20%20VTG%20wagons%2022%2004%202016%20vertrek%20Courtil%20102_zpszjyphdok.jpg.html)
Wim
fraaie foto's en ik dacht al dat wij elkaar van vroeger kenden ! ;)
Peter
Dank je voor de complimenten
Wim
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image.jpg1_zpsbopwjgvn.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image.jpg1_zpsbopwjgvn.jpg.html)][/img]
03/08/2016: plaatsing van tunnelportalen, verdere opbouw berg.
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image.jpg2_zpsgrwyyvjd.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image.jpg2_zpsgrwyyvjd.jpg.html)][/img]
Je achterste tunnelportaal zou ik iets dieper in de berg leggen.
Bedankt Gerolf
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/Mobile%20Uploads/image_zps0tg3h8gf.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/Mobile%20Uploads/image_zps0tg3h8gf.jpeg.html)][/img]
07/08/2016: werkzaamheden berg, rivier, ...
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/Mobile%20Uploads/image_zpsx8blwdkd.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/Mobile%20Uploads/image_zpsx8blwdkd.jpeg.html)][/img]
@ Gerolf: ik heb de tunnelportalen niet vlak naast mekaar staan. Ik denk met beplanting dat het zo erg mooi gaat uitkomen, niet? Groeten
Als ik de planning van deze baan erbij tel, ben ik deze maand exact twee jaar bezig... Hoe verder ik geraak, hoe geslaagder ik het zelf vind. Het 'ovaal' zal niet meer opvallen als mijn heuvels achteraan vorderen.
Thierry, je bent lekker bezig, en ik ben benieuwd hoe je het verder gaat aankleden. Veel plezier met de verdere bouw.
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpskqnuuxvk.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpskqnuuxvk.jpeg.html)][/img]
Situatie op 02/09/2016
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsg4cf5dje.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsg4cf5dje.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsnus0h9dz.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsnus0h9dz.jpeg.html)][/img]
Eerste groen..., verder bewerken linkerkant van de baan
De werken zijn aan de linkerkant al wat gevorderd. Begroening, struiken, bomen,...
Boven orde berg komt een ruïne zoals in de buurt van Maredsous ook het geval is.
Groeten, Thierry
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/Mobile%20Uploads/image_zpsrqm7rngo.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/Mobile%20Uploads/image_zpsrqm7rngo.jpeg.html)][/img]
Wordt een mooi hoekje Thierry
Citaat van: SuSke op 16 september 2016, 10:09:27 AM
Wordt een mooi hoekje Thierry
Dat denk ik ook. Mooi kleurenpalet :)
Mooie vorderingen :)
Dat ziet er al erg goed uit. Ik blijf gecharmeerd door de mooie lijn van sporen: eenvoudig maar toch boeiend. Ik ben wel benieuwd hoe je het viaduct links vooraan geloofwaardig gaat oplossen, en welke constructietype je gaat toepassen (betonnen brug, natuursteen, stalen constructies,..?). ;)
Dag Michiel, ik denk dat ik een oplossing heb voor die viaducten... Na afwerking volgen foto's,
Groeten
Nog een paar detailfoto's linkerzijde baan.
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/Mobile%20Uploads/image_zps5amskim8.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/Mobile%20Uploads/image_zps5amskim8.jpeg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/Mobile%20Uploads/image_zpswzkkkvgj.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/Mobile%20Uploads/image_zpswzkkkvgj.jpeg.html)][/img]
ziet er zeker niet slecht uit Thierry. Ga je nog iets aan de rails en het ballastbed doen ?
59erke,
Ik ga de sporen roestkleurig maken en de ballast ook wat verouderen. Bedankt
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image.jpg1_zpsuwmw5z2a.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image.jpg1_zpsuwmw5z2a.jpg.html)][/img]
Situatie 01/10/2016, begonnen aan de stationsomgeving, weg bergop naar het toekomstige dorp...
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image.jpg2_zps0euzoktt.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image.jpg2_zps0euzoktt.jpg.html)][/img]
Overzicht van de baan tot op vandaag, uiteraard gaan we verder nadien met finetunen. Groeten
Thierry, wat ligt dat netjes bij je, onder/rond men baan is het bijna een containerpark ;)
Ik hou wel van die mooie strakke lijnen van het sporenplan en de leegte van het complex.
Ziet er inderdaad erg strak uit allemaal.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Wat voor rail materiaal gebruik je ?
Edward.
Bedankt!
@Edward, dit zijn allemaal peco's code 100.
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image.jpg1_zpspq16r4ns.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image.jpg1_zpspq16r4ns.jpg.html)][/img]ben begonnen om die bruggen boven het water war bij te werken, dit is een probeersel van het kleine brugje. Lijkt me dik genoeg om door te gaan als beton. De grote overbrugging denk ik te voorzien van betonnen steunbalken onderaan...
@ Loebaske, ik probeer iedere keer na mijn werken volledig terug op te ruimen, dan vind ik alles nadien beter terug :) :)
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/update1_zpsu7o5vxbf.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/update1_zpsu7o5vxbf.jpg.html)]
[/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/update3_zpswst1huly.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/update3_zpswst1huly.jpg.html)][/img]rechterzijde van de baan. Deze is nog niet verder bewerkt en gelukkig maar. Mijn vrouwke stelde voor om in een L-vorm een drietal meter uit te breiden en daar het dorp te voorzien. Wat u hier ziet wordt nog uitgebreid met rangeer- en industriesporen.
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/update5_zpszchslo7t.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/update5_zpszchslo7t.jpg.html)]
Poging om de brug/tunnel te verbeteren. Dit wordt nog bijgewerkt, vermoedelijk met betonnen steunbalken aan de onderzijde van de grote 'brug'[/img]
Detail stationsomgeving, rechts gaat de betonbaan omhoog...
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/update2_zpsykoquq4e.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/update2_zpsykoquq4e.jpg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/update4_zps9twcrfwn.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/update4_zps9twcrfwn.jpg.html)][/img]
Seinhuis staat aan de linkerinrij van het station...
Citaat van: ThierryDS op 05 oktober 2016, 22:29:23 PM
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/update5_zpszchslo7t.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/update5_zpszchslo7t.jpg.html)]
Poging om de brug/tunnel te verbeteren. Dit wordt nog bijgewerkt, vermoedelijk met betonnen steunbalken aan de onderzijde van de grote 'brug'[/img]
Het kleine bruggetje is erg leuk geworden, maar de grote brug lijkt me nog niet de definitieve versie. Constructief is het nog een beetje een allegaartje. Het zou meer een conceptuele eenheid moeten worden: brugbed, bruggenhoofden, steunplaren. Het is een uitdaging, want ik zou ook niet meteen weten hoe dit op te lossen.
dag Michiel,
ja klopt hoor... Ik weet het ook niet zo goed... bruggen bouwen is niet mijn sterkste kant :o. Ik denk dat ik het deels kan oplossen door zogezegd met steunbalken te werken... Ben er nog over aan het nadenken. ;)
Ik ben ook geen bruggenspecialist, maar we kunnen toch al een paar zaken vooropstellen. Gezien je station is de lijn van rond de periode 1860-1890. Het spoor op de brug ligt in een grindbed. Het spoor verbreed er zich van 2 naar 3 sporen. Samengenomen zou ik hier dus een volsteense constructie verwachten, uit natuursteen van een nabijgelegen steengroeve. Maar gezien je station uit baksteen is opgetrokken, zou baksteen ook een logische keuze kunnen zijn. Maar een op maat gemaakte boogbrug lijkt me de meest evidente keuze. Een lastige oefening is dan wel om de boogbrug geloofwaardig te maken, want het scheef lopend riviertje, en het onderdoorlopend enkelspoor maakt het er niet gemakkelijker op. Maar een volsteense boogbrug lijkt me de meest logische brug dat men er oorspronkelijk zou kunnen hebben gebouwd. (merk op de zeer voorwaardelijke werkwoordconstructie).
Een mogelijk inspiratiebron is misschien Luc's (Doomslu) "scheve" boogbrug. De bouw ervan is ergens op dit forum, en was een artikel in MSM.
Maar goed, jij bent meester. Jij beslist wat je mooi en boeiend vindt. Heb je een ander idee/scenario/excuus voor de een bepaald type brug, geen probleem. ;)
Hoi Michiel
Bedankt voor je advies👌
Geen commentaar Michiel, ik zou het niet beter kunnen zeggen ;) 8)
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsqileflmj.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsqileflmj.jpeg.html)] ;[/img] poging om de bruggen/tunnels wat realistischer te maken. Zie onderzijde van de grote overbrugging
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsr33zlxmo.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsr33zlxmo.jpeg.html)][/img]werken aan de rechterzijde. Hier komen nog industriesporen bij. Nadien volgt rechts de uitbreiding met dorp waar de hoofdlijn diagonaal een stuk zichtbaar zal zijn...
Het ziet er alvast leuk uit, en veel overtuigender. We zullen maar denken dat het een betonnen constructie is, met steense bezetting, want een volsteense brug zou op deze manier niet lang "brug" blijven. Maar nogmaals, het oogt goed! Leuk hoekje zo! ;) 8)
Citaat van: Michiel op 09 oktober 2016, 13:46:42 PM
Het ziet er alvast leuk uit, en veel overtuigender. We zullen maar denken dat het een betonnen constructie is, met steense bezetting, want een volsteense brug zou op deze manier niet lang "brug" blijven. Maar nogmaals, het oogt goed! Leuk hoekje zo! ;) 8)
betonnen draagbalk onder de stenen plaatsen biedt misschien een realistische oplossing ?
Dat is meer realistischer...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/gebouwen/brug14_zpsm87uxg5e.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/gebouwen/brug14_zpsm87uxg5e.jpg.html)
voila het beeld bij het woord, bedankt eric
Ik was idd nog van plan een u-profieltje eronder te plaatsen in betonkleur :)
Even geleden dat ik nog foto's plaatste van Ronet in de jaren tachtig. Ben bezig geweest aan station en omgeving. Dit is de toestand nu maar nog niet af (verlichtingsmasten, naamborden Ronet, seinen,...)
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpslbmcazuq.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpslbmcazuq.jpg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsfuem7y0i.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsfuem7y0i.jpg.html)][/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpshqc70nbx.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpshqc70nbx.jpg.html)]'[/img]
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zps4wicxxkx.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zps4wicxxkx.jpg.html)][/img]
Schiet mooi op, al lekker groen, Binnenkort aan de bomen beginnen?
Hoi,
Ja, ik heb nood aan honderden bomen ... Zal een fabriekske moeten beginnen daarvoor...;)
ziet er niet slecht uit misschien enkele puntjes van opbouwende kritiek is dat ik het allemaal een beetje te netjes vind uit zien.
- Daarmee bedoel ik de boel een beetje vervuilen zoals het ballastbed en de rails.
- Het is niet echt realistisch dat het grind van het perron gelijk is aan de ballast.
- Verder zou ik op het einde van het perron en naast het station de ruimte tussen beide spoorlijnen ook andere grondbedekking gebruiken en geen ballast. Volgens mij werd ballast enkel gebruikt ter hoogte van de spoorberm. Om ruimtes tussen de lijnen op te vullen was het meestal grond met hier en daar wat begroeiing.
Dag 59erke
Dit lijken me nuttige tips! Ik wist niet dat naast het station en achter de perrons gewoon grond mocht zijn, bedankt!
Nu moet ik wel zeggen dat op de perrons zelf geen ballast ligt zoals tussen de sporen, deze op de perrons is heel fijn. Het is echter op de foto's niet duidelijk. In realiteit hier is het duidelijk verschillend.
Ik ga de sporen en het ballast in ieder geval verouderen, ben er nog ni toe gekomen. Ik vind het eerlijk gezegd zelf ook nog te proper ;). Hoe verouder ik eigenlijk het grind het best? Verf, of hoe moet ik pigment aanbrengen?
Groeten
Citaat van: ThierryDS op 19 december 2016, 20:28:49 PM
Nu moet ik wel zeggen dat op de perrons zelf geen ballast ligt zoals tussen de sporen, deze op de perrons is heel fijn. Het is echter op de foto's niet duidelijk.
59erke bedoelt de brede stroken voorbij het perron . Dat had je misschien beter met hetzelfde strooisel als het perron gedaan...
inclusief een beetje groen ;)
Yannick
Hmm, dat kan ik nog wel veranderen... Merci ;)
T is wel wat veel werk, maar je zou met kwast en paar kleuren roestbruin de zijkanten vd rails kunnen verven, als je dat niet al te netjes doet.....
Spuiten kan ook natuurlijk
Citaat van: ThierryDS op 19 december 2016, 17:53:20 PM
(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsfuem7y0i.jpg)
Thierry, mooi werk, maar voor mij iets te mooi. Open eens je ogen (http://www.pctoytoy.be/) als je op pad bent ;) en kijk rond.
Je hebt nu een mooie basis en nu ga je wat technieken uit je mouw moeten schudden. Subtiel beginnen en langzaam opbouwen. Verwering is er overal. Het is eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar je hebt de capaciteiten!
Less is more en dat maakt je station zo mooi.
Ronet: veel bomen!
Awel, met deze aanmoedigingen ga ik het er binnenkort wel eens op wagen... ;)
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/IMG_1088_zpsczcoxlfy.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/IMG_1088_zpsczcoxlfy.jpg.html)][/img], begonnen met vervuilen van de sporen :)
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/IMG_1085_zpsw63gorhk.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/IMG_1085_zpsw63gorhk.jpg.html)][/img] ondertussen de rechterkant verder bewerkt. Daar komen enkele huizen, kerk,...
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/IMG_0504_zpsmcdi3xg9.jpg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/IMG_0504_zpsmcdi3xg9.jpg.html)][/img] reeks 51 over de brug en wisselstraat naar Ronet...
Nog effe meedelen, heb honderd naald- en loofbomen besteld. Dat gaat die groene vlaktes uiteraard breken... Maar we zijn er overigens nog lang niet, groeten
Nog een hoop werk, maar ik zie een prachtige baan in wording 8)
Dank u Gerolf! Groeten
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsc6vn3gwz.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsc6vn3gwz.jpeg.html)][/img]
Kleine vordering: bomen en struiken op de heuvels achter het station... - een extra sfeerfoto met een een reeks 23 (VBV) ter hoogte van uitrit sporenbundel, wachtend om te vertrekken:
[(http://i87.photobucket.com/albums/k128/ThierryDS/image_zpsexpnphdb.jpeg) (http://s87.photobucket.com/user/ThierryDS/media/image_zpsexpnphdb.jpeg.html)][/img]
HET EINDE VAN RONET
Beste vrienden,
Slecht nieuws: een scheiding, ook einde van RONET in de jaren tachtig. Geprobeerd om samen een leven op te bouwen maar het wilde niet lukken. In een relatiebreuk zijn geen winnaars, alleen maar verliezers. Aldus moet RONET ook ontmanteld worden.
Ik stop echter niet met mijn treinenhobby. Het is, buiten mijn kinderen en mijn werk de enige constante in mijn leven. Ik start gauw een nieuw project, deze keer echter in modules.
Ik start dan een nieuw draadje...
Tot gauw iedereen
Thierry
******** ******* dit is KL***n. zeg.
Voor nu is het eerst heel veel sterkte om alles geregeld te krijgen. Denk om je zelf. !!
Oei hoe erg kan het worden. :o
How man ... niet leuk om te lezen
Hopelijk kom je snel en goed door deze moeilijke periode !
:-[ :-[ :-[
Citaat van: Gerolf op 01 augustus 2017, 10:43:51 AM
How man ... niet leuk om te lezen
Hopelijk kom je snel en goed door deze moeilijke periode !
+1
Thierry,
Veel sterkte!
Ai dat is niet leuk om te lezen. Goed alles regelen en hoop dat je goed uit deze rottijd komt.
sterkte
Dankjewel iedereen! Dit is ook de reden dat ik minder aktief was hier. Ik heb mijn treinen en toebehoren nog, zodat ik kan doorstarten als de moeilijke tijd door is.
Citaat van: ThierryDS op 01 augustus 2017, 00:46:23 AM
HET EINDE VAN RONETIk stop echter niet met mijn treinenhobby. Het is, buiten mijn kinderen en mijn werk de enige constante in mijn leven. Ik start gauw een nieuw project, deze keer echter in modules.
Jammer dat het niet mogen zijn heeft, alvast sterkte in hetgeen je belangrijk vind en die je de zin geven verder te doen ! ;)
Dank ook aan jou Peter!