Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: Jean op 04 november 2006, 17:26:04 PM

Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 04 november 2006, 17:26:04 PM

De rondmotor in een oude VT 798 is vervangen door een Modeltorque voor Fleischmann locs. Sinds korte tijd is deze motor beschikbaar gekomen. Een bedrag van rond de 25 Euro moet er voor neergelegd worden. Gezien de prijs en de ervaring met een Modeltorque in een Lima loc, is dit een aanvaardbare vervangingsmotor voor de wat rauwe oude Fleischmann.

Voordat de Modeltorque in de VT is gemonteerd, heb ik eerst gekeken of die in een NS 1200 en een jonge uitvoering van de BR 221 paste. In beide gevallen bleek dat niet te kunnen. Bij de 1215 omdat er geen ruimte is vanwege het midden draaistelwiel. In het tweede geval omdat de motor van de BR 221 van een modernere soort is met slechts twee bevestigingschroeven. Jammer, erg jammer, met name voor de NS 1215.

Het vervangen van de motor en het opnieuw aansluiten van de snoertjes is een eenvoudig klusje en is in een handomdraai gebeurd. De meegeleverde weerstand is niet geplaatst, die is in digitaal bedrijf niet nodig. De decoder zal zorgdragen voor een aangepast snelheidsbereik.

Na montage van de nieuwe motor is aansluitend proef gereden. Een vooruitgang is dat het rijgedrag van de loc een stuk minder rauw is. Zo kan er nu schokvrij ?gekropen? worden, is de motor fijner aan te sturen en maakt het treinstel bovendien veel minder herrie, zowel het motorlawaai als resonanties.  

Niet verkeerd, deze motor maar wel jammer dat de inzet slechts beperkt is..

Een paar fotootjes van de inbouw volgen later.


Groet,
Jean

Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 07 november 2006, 21:08:05 PM

De foto's.
Geen zaag- en vijlwerk deze keer.


(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2825.jpg)
In deze loc past helaas geen modeltorque [xx(][:(!]


(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2826.jpg)
De kap verwijderd..


(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2828.jpg)
Deze wordt het dan


(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2830.jpg)
De motor op de juiste plek  [:)]


Groet,
Jean
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: loebaske op 08 november 2006, 21:16:39 PM
Knap werk geleverd, moet eens ook de motoren van de Lima type 800 vervangen (grijze muis), want in feite geen mis model om op de baan te plaatsen.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: TrainTechnology op 08 november 2006, 22:06:09 PM
Hallo Jean,

Mooi werk, bedankt voor de tips i.v.m. de niet geslaagd inbouw in enkele modellen.

Voor de motoren met tweepuntsophanging zijn wij een oplossing aan het onderzoeken, bij drie-assige draaistellen is het niet zo eenvoudig om een goede oplossing te vinden.

Kun je mij eens een close-up foto met de bijhorende afmetingen bezorgen, dan zien we wat we hiermee nog kunnen doen (eventueel motor afschuinen zoals bij de Lima-kits).

Groetjes,
Mattias
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Brunel op 08 november 2006, 22:50:38 PM
V100 gaat ook niet.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 08 november 2006, 23:06:05 PM
Hallo Mattias,

Dit is de enige foto die ik heb gemaakt van de NS1215 i.c.m. de Modeltorque. Ik heb de foto hieronder uitvergroot.

De Fleischmann-motor is exact 12,5 mm dik. Met name voor de onderste 3mm zal een gemodificeerde Fleischmann Modeltorque deze dikte niet mogen overschrijden om aanraking met met middenwiel te voorkomen. Daarboven is het wat minder kritisch, zij het dat de dikte achter de draaistel ophangbeugels niet meer dan 16 a 17 mm mag bedragen. (1/3 vanaf de onderzijde van de motor) Boven deze 1/3 is er geen beletsel met deze Modeltorque.  

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/1215MT.jpg)

Er rijden nog heel wat van deze 1200 Fleischmann locs rond  in Nederland en misschien ook wel elders (NS1207, NS1210, NS1212, NS1215 (in verschillende kleuren) en de NS1216)
Een passende Modeltorque zou echt een zeer aangename verrassing zijn.


Groet,
Jean

Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: quf op 08 november 2006, 23:29:36 PM
Ik heb ook zo'n vervangmotor gekocht op de beurs in Mechelen. Ik wilde die inbouwen in een stoomloc ; nml.: model 65 tenderloc van FL.
Zoals Jean Hoogstad reeds beschreef hierboven, is het inbouwen een fluitje van een cent. Alvorens de kap er op te doen heb ik de motor een half uur laten draaien, gevoed door een regelbare DC voeding. Het motortje trok een stroom van ong. 500mA, dit voornamelijk doordat het hele drijfstangensysteem moet meegenomen worden. Ik heb dan een Silverdecoder van Lenz ingebouwd, en de lok, terug zonder bovenbouw, laten rondjes draaien op een testovaal. Dit ovaal komt uit een startersdoos van Fleischmann met LokBoss. Zo'n LokBoss met ovaal, vind ik ideaal om nieuwe digitale loks te testen op adres 3. Ik heb terwijl ik aan mijn grote baan bezig was, deze lok laten rondjes draaien gedurende 1,30h in de ene richting, en dan nogmaals 1,30h in de andere richting. Alles zonder problemen, en traag rijden en kruipen, alles om duimen en vingeren van af te likken. Na die test heb ik de lok gewoon laten staan. Toen ik een half uur later nogmaals wilde proberen, was hij echter zo dood als en pier. Er was geen beweging in te krijgen, noch met de LokBoss, noch met mijn Lenz systeem. De volgende morgen, toen ik nog maar eens wilde proberen; liep alles terug normaal ????. Ik heb contact opgenomen met TrainTechnology, de invoerder voor Benelux, en die zei me dat de motor in normale omstandigheden slechts 250mA verbruikt. Normaal kan de 500mA geen probleem zijn met de Lenzdecoder want die kan 1A aan met pieken van 1,8A; maar desondanks is 500mA geen 250; dus mijn volgende stap zal zijn het demonteren van het volledige drijfstangenwerk en de aangedreven wielen. Maar dit is voor een van de volgende weken. Ik heb van elke handeling foto's genomen; maar spijtig genoeg krijg ik ze niet opgeladen op dit forum. In alle geval, u hoort nog van mij.

Groeten

Frank.

ps.: ik kan de tekst niet nalezen , want ik moet dringend weg.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 09 november 2006, 07:46:25 AM
Frank,


Als je wilt, mag je mij de foto's wel toemailen.
Dan zet ik ze erop.

Om te voorkomen dat de mail vastloopt, graag verspreiden over meerdere mail. (als het om meerdere foto's gaat)


Groet,
Jean
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 09 november 2006, 20:58:10 PM

Hier de foto's van Frank:

Foto 1
(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT0794.jpg)

Foto 2
(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT0798.jpg)

Foto 3
(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT0800.jpg)

Foto 4
(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT0801.jpg)

Foto 5
(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT0804.jpg)

Foto 6
(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT0806.jpg)

Foto 7
(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT0810.jpg)

Frank, misschien zelf nog even een toelichting geven?  
Welke decoder is in de loc geplaatst?


Groet,
Jean
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: quf op 10 november 2006, 14:28:02 PM
Bedankt Jean voor het plaatsen van de foto's.
Ben wel eventjes verbaasd over de slechte kwaliteit van sommige van mijn foto's, Maar ja, een copie kan niet beter zijn dan het origineel, en deze waren bij nader inzien ook zo slecht.
Wat de decoder betreft, dit is een Lenz-Silver. Sommigen zullen ook gemerkt hebben dat ik hem op het einde van plaats veranderd heb, dit omdat men normaal de binnenkant van de bovenbouw van de loc isoleert tegen ongewenste kontakten met de decoder; in dit geval echter moest ik de issolatie aanbrengen op de raampjes van het machinistenhuis, dit vond ik geen zicht, vandaar de verplaatsing. Verder moet ik nu nog, zoals eerder reeds aangehaald het drijfwerk en de aangedreven wielen volledig demonteren. Ik sta er wel wat huiverig tegenover, vooral omdat ik niet over de nodige fijne gereedschappen beschik. Maar ja, ik ga morgen met de club naar beurs in Keulen, mischien vind ik daar wel enkele kleine potsleuteltjes e.d.
Al bij al vind ik deze vervangmotoren toch een goed alternatief vor de oude Fleischmann "kofiemolens".

Groeten

Frank
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 10 november 2006, 17:45:32 PM

@ Mattias

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology


....Voor de motoren met tweepuntsophanging zijn wij een oplossing aan het onderzoeken.........
Groetjes,
Mattias


Kun je een indicatie geven wanneer dit type modeltorque gaat verschijnen?




citaat:
Geplaatst door quf


.... oude Fleischmann "kofiemolens".
.........
Groeten,

Frank



Toch heb ik een aantal Fleischmanns met rondmotor die zijdezacht lopen.

Groet,
Jean  




Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: quf op 12 november 2006, 17:56:06 PM
Gisteren met de club naar Keulen geweest. Ik heb daar op de stand van Lenz met iemand gesproken over de problemen die ik hierboven beschreven heb bij het inbouwen van de nieuwe motor en de Lenzdecode. Dit in verband met het feit dat de locdecoder het na een duurtest van 3h liet afweten, om dan de volgende dag zonder enig probleem terug te starten. Die man heeft me met veel geduld (mijn duits is niet zo goed) aanhoord, en zei dan heel vriendelijk "van op afstand kan ik moeilijk een diagnose stellen". Daarop draaide hij zich om, ging achter een gordijn van de stand, en kwam terug met een nieuwe Silverdecoder. Bouw deze in, en stuur mij de andere terug dat ik hem kan onderzoeken in het lab. Toen ik verbaasd tegensputterde en zei "jamaar ik heb er de stekker van geknipt en de draden ingekort" antwoorde hij doodleuk" geef niet, bouw deze maar in en als hij na een tijdje terug niet werkt, stuur je hem ook terug, en krijg je van mij terug een nieuwe." En daar stond ik, vebaasd met een nieuwe decoder in mijn hand. Van service gesproken, ik heb het al anders meegemaakt. Natuurlijk kan een fabrikant iets meer, dan een voortverkoper; maar men moet het toch willen doen!

Groeten

Frank
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: TrainTechnology op 12 november 2006, 19:10:19 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
@ Mattias
Kun je een indicatie geven wanneer dit type modeltorque gaat verschijnen?


Daarvoor is het nog iets te vroeg Jean, maar ik gok op dit moment ergens op begin volgend jaar.

Mattias
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 16 november 2006, 23:40:31 PM
Wie weet of de Modeltorque zonder problemen in de FLM BR 110 444-7 gaat?

Groet,
Jean
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 17 november 2006, 00:13:54 AM
citaat:
Geplaatst door quf

Gisteren met de club naar Keulen geweest. Ik heb daar op de stand van Lenz met iemand gesproken over de problemen die ik hierboven beschreven heb bij het inbouwen van de nieuwe motor en de Lenzdecode. Dit in verband met het feit dat de locdecoder het na een duurtest van 3h liet afweten, om dan de volgende dag zonder enig probleem terug te starten. Die man heeft me met veel geduld (mijn duits is niet zo goed) aanhoord, en zei dan heel vriendelijk "van op afstand kan ik moeilijk een diagnose stellen". Daarop draaide hij zich om, ging achter een gordijn van de stand, en kwam terug met een nieuwe Silverdecoder. Bouw deze in, en stuur mij de andere terug dat ik hem kan onderzoeken in het lab. Toen ik verbaasd tegensputterde en zei "jamaar ik heb er de stekker van geknipt en de draden ingekort" antwoorde hij doodleuk" geef niet, bouw deze maar in en als hij na een tijdje terug niet werkt, stuur je hem ook terug, en krijg je van mij terug een nieuwe." En daar stond ik, vebaasd met een nieuwe decoder in mijn hand. Van service gesproken, ik heb het al anders meegemaakt. Natuurlijk kan een fabrikant iets meer, dan een voortverkoper; maar men moet het toch willen doen!

Groeten

Frank



Inderdaad staat lenz bekend om zijn zeer soepele service,ik heb een door eigen schuld opgeblazen decoder zonder probleem vervangen gekregen.
Alleen maar door hem met een verhaaltje direct aan lenz te sturen.
Ook hun service op de twee loks die ze maken schijnt (duits forum)buiten gewoon goed te zijn.

wim ysbeer
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 10 februari 2007, 15:47:46 PM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
@ Mattias
Kun je een indicatie geven wanneer dit type modeltorque gaat verschijnen?


Daarvoor is het nog iets te vroeg Jean, maar ik gok op dit moment ergens op begin volgend jaar.

Mattias




@Matthias

Kan er al een streefdatum genoemd worden?

Groet,
Jean





Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: jean-luc op 11 februari 2007, 23:05:13 PM
Vrienden,

Met het artikel in MSM 56 in het achterhoofd en jullie ervaringen in dit forum lijkt het me misschien interessant om een draadje te maken met de lijst van locomotieven waar de Modeltorque w?l in past ... of kan de invoerder daar een antwoord op geven ?
Ik heb namelijk nog een aantal Fleisschmans (de oudste is er ondertussen 40) die een frisse motor kunnen gebruiken.

Groeten, Jean-Luc
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Bundesbahnfreak op 12 februari 2007, 09:34:46 AM
hallo,

kan iemand me zeggen waar deze motoren te krijgen zijn in Belgi?

bedankt
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Brunel op 12 februari 2007, 11:58:10 AM
En kan iemand vertellen of de maximum snelheid van de loc na inbouw ook bij Fleischmann veel te hoog wordt? Bij veel Lima modellen wordt de maximum snelheid zo hoog, dat de loc analoog bijna onbruikbaar wordt.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: locomotion op 12 februari 2007, 14:03:46 PM
Je moet eens op de website van http://www.traintechnology.be gaan kijken. Daar vind je een dealerslijst.
Locomotion
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 12 februari 2007, 15:11:22 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

En kan iemand vertellen of de maximum snelheid van de loc na inbouw ook bij Fleischmann veel te hoog wordt? Bij veel Lima modellen wordt de maximum snelheid zo hoog, dat de loc analoog bijna onbruikbaar wordt.




Ze gaan als een speer, zo snel. Met bijvoorbeeld een decoder is de snelheid heel goed te temmen.

groet,
Jean
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: TrainTechnology op 12 februari 2007, 17:12:52 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
@Matthias

Kan er al een streefdatum genoemd worden?

Groet,
Jean



Zoals de zaken er nu voorstaan wordt het eind mei, maar dit is nog geen offici?le datum...
Mattias
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: TrainTechnology op 12 februari 2007, 17:19:00 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

citaat:
Geplaatst door Brunel

En kan iemand vertellen of de maximum snelheid van de loc na inbouw ook bij Fleischmann veel te hoog wordt? Bij veel Lima modellen wordt de maximum snelheid zo hoog, dat de loc analoog bijna onbruikbaar wordt.




Ze gaan als een speer, zo snel. Met bijvoorbeeld een decoder is de snelheid heel goed te temmen.

groet,
Jean



Het is ook onze ervaring dat de Fleischmann locs na de ombouw met een ModelTorque motor nogal "opgefokt" zijn. Bij Lima was dit veel minder een probleem.

Ook voor analoogrijders is een decoder een uitstekende oplossing, je gebruikt die dan als gewone snelheidsregelaar. Als je de maximale snelheid van de decoder instelt op ongeveer 60% (zonder het diodeblok te monteren), dan krijg je een beter rijgedrag.

Groeten,
Mattias
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Gerolf op 12 februari 2007, 17:42:52 PM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
Ook voor analoogrijders is een decoder een uitstekende oplossing, je gebruikt die dan als gewone snelheidsregelaar. Als je de maximale snelheid van de decoder instelt op ongeveer 60% (zonder het diodeblok te monteren), dan krijg je een beter rijgedrag.
Ah? En hoe doe je dat dan, dat instellen? Ik vermoed dat je dan een digitaalrijder in je buurt moet hebben?
Hoe reageert een decoder op een PWM-sturing?
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 12 februari 2007, 20:54:04 PM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

.......
......

Ook voor analoogrijders is een decoder een uitstekende oplossing, je gebruikt die dan als gewone snelheidsregelaar. Als je de maximale snelheid van de decoder instelt op ongeveer 60% (zonder het diodeblok te monteren), dan krijg je een beter rijgedrag.

Groeten,
Mattias




Ik rij zelf niet analoog, maar het klinkt interessant...
Even kijken of ik goed interpreteer wat je schrijft.

Betekent dit concreet dat als je de top- en middensnelheid (CV5 en CV6) van de decoder in een loc naar beneden bijstelt, de topsnelheid ook in analoog bedrijf beperkt wordt?


Overigens mooi dat de Modeltorque voor Fleischmann met 2 bevestigings punten binnen afzienbare tijd uitkomt. Dit is wat mij betreft een redelijk alternatief voor de veel duurdere klokanker motorsets, althans voor een aantal Fleischmann's.

Zit er ook nog een MT aan te komen voor de Fleischmann NS1200?
Ben benieuwd,


Groet,
Jean



Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Brunel op 12 februari 2007, 21:26:14 PM
Dat hangt van de decoder af, maar er zijn inderdaad decoders die dat kunnen. Komt het geheel op ongeveer 55 euro. Lijkt me nog wel aanvaardbaar voor een serieuze verbetering.
Dat diodeblok is vrij zinloos.

Nog harder dan de Lima's? Wauw. [:D]
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 13 februari 2007, 19:11:22 PM
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

.......
......

Ook voor analoogrijders is een decoder een uitstekende oplossing, je gebruikt die dan als gewone snelheidsregelaar. Als je de maximale snelheid van de decoder instelt op ongeveer 60% (zonder het diodeblok te monteren), dan krijg je een beter rijgedrag.

Groeten,
Mattias




Ik rij zelf niet analoog, maar het klinkt interessant...
Even kijken of ik goed interpreteer wat je schrijft.

Betekent dit concreet dat als je de top- en middensnelheid (CV5 en CV6) van de decoder in een loc naar beneden bijstelt, de topsnelheid ook in analoog bedrijf beperkt wordt?

.............






Ik heb de proef op de som genomen.

Op het analoge proefbaantje is de maximale snelheid bij een waarde van CV5 = 63 (en CV6 de helft daarvan) vergeleken met een waarde van CV5 = 30 (en CV6 de helft daarvan)  

Resultaat is dat deze waarden in analoog bedrijf geen verschil uitmaken. In analoog bedrijf is de maximale snelheid is in beide gevallen gelijk.
Het testje heeft plaatsgevonden met de railbus die is voorzien van een Lokpilot DCC versie 1.


Groet,
Jean
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: TrainTechnology op 16 februari 2007, 15:25:20 PM
Hallo allemaal,

Eventjes reageren op een paar berichtjes tegelijk:

- Gerolf, goed gezien: je hebt inderdaad iemand nodig die de decoder kan programmeren, bijvoorbeeld je favoriete handelaar die deze service graag aanbiedt. Zoniet, dan doen wij dat ook, zelfs op verplaatsing tijdens beurzen of opendeurdagen en in dat geval natuurlijk 100% gratis.

- Het hangt van het decodertype af of de instellingen analoog overgenomen worden of niet. Bij een LokPilot v1 is dat na de test van Jean dus duidelijk niet het geval... Met LP V2.0 of V3.0 gaat dit wel vlekkeloos, bij de laatste kun je zelfs kiezen (standaard ingeschakeld).

- Nog eentje voor Gerolf: de decoders die ik meestal gebruik, reageren beter op een PWM sturing dan op een vlakke spanning: ze zetten sneller aan, en lopen mooier uit. De sturing die ik gebruik is wel een zelfbouwversie dus niet meteen reproduceerbaar, maar er zijn er enkele in de handel waarmee dit zeker moet werken.

- We denken eraan om een analoge snelheidsregelaar te maken om in analoge locs te plaatsen i.p.v. de diodeblok. Die wordt dan regelbaar zodat je de max. snelheid kunt instellen. De prijs zou een stuk lager liggen dan die van een decoder. Is daar interesse voor?

Groetjes,
Mattias
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Gerolf op 17 februari 2007, 09:38:39 AM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
We denken eraan om een analoge snelheidsregelaar te maken om in analoge locs te plaatsen i.p.v. de diodeblok. Die wordt dan regelbaar zodat je de max. snelheid kunt instellen. De prijs zou een stuk lager liggen dan die van een decoder. Is daar interesse voor?
Denk ik wel. Als die dan ook proportioneel zou reageren op de analoge ingangsspanning (DC of PWM) zou je gelijk welke te snel rijdende loc met een trimpotje of zo kunnen temperen.
Eigenlijk heb je een polariteitsonafhankelijke instelbare gestabiliseerde spanningsdeler nodig, niet? Of kan je van een PWM-signaal een PWM-signaal met (proportioneel) kleinere pulsjes maken?
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: TrainTechnology op 17 februari 2007, 12:06:43 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Eigenlijk heb je een polariteitsonafhankelijke instelbare gestabiliseerde spanningsdeler nodig, niet?


En ik die dacht dat ik de enige was die zo'n moeilijke benamingen kon verzinnen... [:D]
Maar inderdaad, da's de bedoeling want de eenvoudigste oplossing. We gaan hier eens aan de slag met een proefschakelingetje.

Iets met PWM-sturing gaan aanvangen lijkt me niet echt aan te raden, dat wordt even duur als een decoder...

Mattias
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Gerolf op 18 februari 2007, 11:07:55 AM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
En ik die dacht dat ik de enige was die zo'n moeilijke benamingen kon verzinnen... [:D]
Tja, in Elektuur gebruiken ze graag dat soort termen. Besmettelijk, blijkbaar ...
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 18 februari 2007, 12:13:39 PM
Waarschijnlijk een domme vraag.

Maar wat is er mis met een zootje anti paralel geschakelde diode.
Deze voldoen perfect aan het moeilijke woord van rolf.
Desnoods zener diode,
Diode is ook leuk voor de verlichting van de lok die brand dan al voor de lok rijdt.
Wim ysbeer
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Havoc op 18 februari 2007, 14:39:24 PM
Ysbeer, ik denk dat ze iets meer willen. Een soort snelheidsbegrenzer voor een analoge loc. In princiepe zou dit kunnen door een stroombron voor de motor te schakelen. Zolang de motor niet meer stroom trekt dan de stroombrn maximaal levert regel je gewoon met de knop op de transfo, daarboven limiteert de stroombron. Nadeel is wel dat op dat moment alles wat je teveel toevoert in warmte opgestookt wordt. Lijkt me niet aanbevolen.

Heb een vaag idee dat we hier het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn.

Een andere vraag: hoe groot is het motortje zelf? Dus zonder de montageplaat, enkel het metalen motorhuis.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: TrainTechnology op 18 februari 2007, 18:34:32 PM
Inderdaad, iets meer is wenselijk.

Een klein legertje dioden helpt een stuk, maar daarbij wordt de aanzetspanning behoorlijk snel verhoogd. Dit knijpt als het ware "onderaan" de spanning een stuk af, maar wat we eigenlijk willen bereiken is er "bovenaan" een stuk afdoen: zo blijft de aanzetspanning beperkt tot het minimum, maar gaat de motor toch niet boven het gewenste toerental.

Het wiel zijn we net niet aan het heruitvinden, er bestaat hiervoor wel een standaardschakelingetje. Dat moet alleen even goed gedimensioneerd worden en dan klein genoeg op een printje gebouwd zodat het in een loc geraakt (ook daar waar er niet voldoende plaats is zoals in een kleine Fleischmann rangeerlok).

@Havoc: De diameter van het motorhuis is 24,4 mm.

Mattias
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 18 februari 2007, 20:06:56 PM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology



Een klein legertje dioden helpt een stuk, maar daarbij wordt de aanzetspanning behoorlijk snel verhoogd. Dit knijpt als het ware "onderaan" de spanning een stuk af, maar wat we eigenlijk willen bereiken is er "bovenaan" een stuk afdoen: zo blijft de aanzetspanning beperkt tot het minimum, maar gaat de motor toch niet boven het gewenste toerental.

Mattias



Sorry hoor maar ik vind dit puur onzin.
Er is geen boven en onderspanning.
De spanning tussen nul en acht volt,is exact de zelfde dan tussen 6 en 14 volt.
Daar merkt die motor echt niets van.
Als je een weerstand zou gebruiken ging deze theorie wel op.

wim ysbeer

Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: INFO op 18 februari 2007, 20:18:08 PM
Dus al ik het allemaal goed volg, wordt er een nieuw type motor aangeboden, met een diodeblok om de snelheid te temperen. Is het dan niet veel handiger en beter om gelijk een goede motor te maken, die wel het juiste toerental heeft. Misschien dat ik dat wel verkeerd zie, maar ik denk dat deze motor dus gewoon ongeschikt is. En niets meer of niets beter dan de oude Lima.

Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Havoc op 18 februari 2007, 20:48:20 PM
citaat:
De spanning tussen nul en acht volt,is exact de zelfde dan tussen 6 en 14 volt.
Daar merkt die motor echt niets van.


Heb je natuurlijk gelijk in, maar het staat echt niet als je eerst de regelaar half moet opendraaien voor de loc in beweging komt. Velen vinden dat nu al een probleem als de loc niet direct begint te rijden als ze aan deknop komen. Een voordeel van jouw systeem is dat de verlichting dan grotendeels afhankelijk kan worden.

citaat:
@Havoc: De diameter van het motorhuis is 24,4 mm.


En nu nog de lengte graag... Als het kan dan nog het spanningsbereik, het toerental en de aslengte en diameter. Ik ben namelijk op zoek naar een redelijk vlot verkrijgbare motor, maar voor een eigen loc.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 18 februari 2007, 23:23:59 PM
citaat:
Geplaatst door INFO

Dus al ik het allemaal goed volg, wordt er een nieuw type motor aangeboden, met een diodeblok om de snelheid te temperen. Is het dan niet veel handiger en beter om gelijk een goede motor te maken, die wel het juiste toerental heeft. Misschien dat ik dat wel verkeerd zie, maar ik denk dat deze motor dus gewoon ongeschikt is. En niets meer of niets beter dan de oude Lima.




Ja dat is ook zo,iemand vond ergens een motor en dacht"verrek die heeft de zelfde maten als lima en fleischman",en op die te hoge bedrijfspanning daar vinden we wel wat op".
Met andere woorden deze motor is totaal ergens anders voor gemaakt.

wim ysbeer
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Brunel op 19 februari 2007, 14:22:46 PM
Dat is ook zo. Neemt niet weg dat eenvoudig en voor vrij weinig geld de rijeigenschappen van zo'n oude Lima of Fleischmann spectaculair verbeteren met uitzondering van die maximum snelheid. Bij gebruik van een decoder maakt dat weinig uit, maar voor zuiver analoog gebruik is het motortje naar mijn mening niet aan te raden. De tweede helft van het regelbereik van je trafo is al gauw onbruikbaar, omdat het model dan veel en veel te hard gaat.

Meer diodes lost dat probleem niet op. Het diodeblokje bestaat al uit twee keer vier diodes antiparallel geschakeld (het zijn twee brugcellen). Dat knijpt ongeveer 3 volt af. Dat is mooi, want veel gewone trafo's beginnen gelijk met 3 volt, terwijl het nieuwe motortje al bij een veel lagere spanning gaat draaien. Maar meer spanning afknijpen heeft geen zin. Dan verlies je aan het begin van de draaiknop precies het regelbereik dat je aan het einde wint.

Een schakeling die de aangeboden spanning zo'n beetje halveert zou helpen. Kan zoiets?
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: INFO op 19 februari 2007, 14:27:07 PM
Natuurlijk kan dat is er al jaren.

KLIK (//%22http://www.uhlenbrock.de/3/4/1/2/I136FE86-001.htm!ArcEntryInfo=0007.0.I136FE86&NewServerName=DAVID-IHS%22)
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Brunel op 19 februari 2007, 14:34:52 PM
Kijk eens aan. Minder dan twee tientjes zag ik zo gauw. Heb je voor een kleine 50 euro ook analoog een veel beter lopende aandrijving.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Gerolf op 19 februari 2007, 23:33:32 PM
Een motor met een aanvaardbaar toerental zou natuurlijk de beste oplossing zijn. Is er geen mogelijkheid om de Modeltorque van een mechanische reductie te voorzien? Dan is de elektronica overbodig.

@ijsbeer: er is een groot verschil tussen enkele diodes en een "echte" spanningsdeler. Maar dit heb je intussen al door, denk ik [;)]
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 februari 2007, 23:52:34 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Is er geen mogelijkheid om de Modeltorque van een mechanische reductie te voorzien?

Het zou nog veel mooier zijn als Lima en/of Fleischmann direct een grotere reductie hadden toegepast. Want daar zit de kern van het probleem, de mechanische overbrengingen van modellocs zijn vaak veel te snel.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: TrainTechnology op 20 februari 2007, 21:39:38 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Het zou nog veel mooier zijn als Lima en/of Fleischmann direct een grotere reductie hadden toegepast. Want daar zit de kern van het probleem, de mechanische overbrengingen van modellocs zijn vaak veel te snel.



Ik denk dat daar nog de grootste grond van waarheid in zit, alleen kunnen we daar nu niet meteen veel aan veranderen. Met de beschikbare montagepunten liggen de diameters van de tandwielen vast, en het aantal tandjes dus ook.

Een trager lopende motor die ook nog in het motorhuis past, heeft niet genoeg kracht om de loc nog met een redelijke sleep wagens vooruit te krijgen. Plaats voor een bijkomende overbrenging is er ook al niet, de huidige motortjes geraken er nu al in een aantal modellen niet in.

De elektronische oplossing lijkt mij nog steeds de beste (en de goedkoopste).

@INFO: ik wist - zoals waarschijnlijk velen hier - niet van het bestaan af van deze elektronische snelheidsregelaar van Uhlenbrock. Da's eigenlijk helemaal wat ikzelf ook in gedachten had en zelfs nog wat meer (je kunt ook de aanloopsnelheid regelen), en het warm water uitvinden is nergens voor nodig.

Heeft er iemand ervaring met deze regelaartjes ?
Ik ga dit zowiezo zelf uitproberen, en dan weten we meteen ook of ze vlot leverbaar zijn.

Groetjes,
Mattias
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 20 februari 2007, 22:18:12 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters



@ijsbeer: er is een groot verschil tussen enkele diodes en een "echte" spanningsdeler. Maar dit heb je intussen al door, denk ik [;)]



Uiteraard,maar het gaat er toch alleen om de motor langzamer te laten draaien,en niet om een uitgekiende hoog technische spanningsdeler te maken.
Echt beter worden de rijeigenschappen hier echt niet van.
Het regel gebiedt blijft klein.(te klein ??)

wim ysbeer
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 20 februari 2007, 22:18:33 PM
Even een kleine optelsom.

Modeltorque  +/- 27 euro
Uhlenbrock 52200   +/- 20 euro

Doe er +/- 40 euro bij en je hebt een SB motorset.
Struin Ebay of beurzen af en het verschil wordt (nog) kleiner.

groet,
Jean
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Brunel op 20 februari 2007, 22:50:52 PM
Voor digitaal blijft het bij die 27 euro. De decoder heb je toch nodig.
De SB motorsets voor het vervangen van de Fleischmann rondmotor zijn niet eenvoudig in te bouwen. Ze behoren tot de lastigste SB-sets, categorie 3 heet dat daar. Niet voor iedereen een optie, tenzij je SB zelf laat inbouwen, maar dan wordt het weer duurder.

@Ysbeer
Je hebt het niet helemaal begrepen. [;)]
Bij gebruik van veel diodes wordt de maximum snelheid wel lager, maar het regelbereik op een trafo blijft beperkt.Je raakt al gauw de helft van het bereik van je trafoknop kwijt.
Bij gebruik van dat Uhlenbrock bouwsteentje is de maximum snelheid in te stellen en kun je weer het hele bereik van de trafoknop gebruiken.

Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 21 februari 2007, 00:12:32 AM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Voor digitaal blijft het bij die 27 euro. De decoder heb je toch nodig.
De SB motorsets voor het vervangen van de Fleischmann rondmotor zijn niet eenvoudig in te bouwen. Ze behoren tot de lastigste SB-sets, categorie 3 heet dat daar. Niet voor iedereen een optie, tenzij je SB zelf laat inbouwen, maar dan wordt het weer duurder.

@Ysbeer
Je hebt het niet helemaal begrepen. [;)]
Bij gebruik van veel diodes wordt de maximum snelheid wel lager, maar het regelbereik op een trafo blijft beperkt.Je raakt al gauw de helft van het bereik van je trafoknop kwijt.
Bij gebruik van dat Uhlenbrock bouwsteentje is de maximum snelheid in te stellen en kun je weer het hele bereik van de trafoknop gebruiken.





Ja nou ik geef mijn mening meteen voor een betere,maar het regelbereik van een motor hangt volgens mij alleen af van de snelheid van de motor bij nul volt en die waarop de trein nog een aanvaardbare snelheid rijdt.
En welke mooie bouwsteen kan dit bereik vergroten.
Antwoord:alleen een betere overbrenging.
Maar goed overtuig mij.

wim ysbeer

Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 februari 2007, 08:19:30 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Maar goed overtuig mij.

Mag ik een poging wagen?

Als je de motor direct op de spanning zet dan zal de trein zijn dienstregelingssnelheid al bereiken bij b.v. 8 volt. Dus het stuk van je regelknop tussen 8 en 12 volt kun je niet gebruiken.

Als je er diodes tussen zet verschuif je het regelbereik alleen maar. Dus b.v. het bereik van de trafoknop tussen 4 en 12 volt levert aan de motor 0 tot 8 volt. Dus dan heb je niks aan het trafobereik tussen 0 en 4 volt.

De Uhlenbrock module verschuift het regelbereik niet, maar krimpt het in. Dus het bereik van de trafoknop van 0 tot 12 volt wordt omgezet in een bereik aan de motor van 0 tot 8 volt. Je kunt dus de totale zwaai van de trafoknop nuttig gebruiken.

Los daarvan vind ik dat ook de Uhlenbrock module een paardenmiddel is. Weliswaar eleganter dan de truc met de diodes, maar toch. Een tragere tandwieloverzetting blijft de beste oplossing.

Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Brunel op 21 februari 2007, 09:27:49 AM
Het is zoals Klaas schrijft. Mischien wordt het nog duidelijker als je het effect van beide methoden op de motorspanning in ogenschouw neemt. Bij een sliert diodes moet een vaste spanning van de aangeboden trafospanning worden afgetrokken, bijvoorbeeld 6 volt, om de spanning op het motortje te berekenen. Bij het Uhlenbrock bouwsteentje moet je de trafospanning door een bepaalde factor delen, bijvoorbeeld 2.
Ga dan maar na. Als de trafoknop op een kwart staat en de trafo geeft 3 volt, dan staat de loc met diodes stil, terwijl de loc met het bouwsteentje op een kwart van de ingestelde maximumsnelheid rijdt. Staat de trafo halverwege het regelbereik van de knop op 6 volt, dan staat de loc met diodes nog steeds stil, terwijl de loc met het bouwsteentje keurig op de helft van de ingestelde maximumsnelheid rijdt. Als ...., enfin, je snapt het wel. [;)]

Of een andere motoroverbenging 'beter' is, is een kwestie van criteria. Juist naar aanleiding van deze discussie ben ik tot de conclusie gekomen dat ModelTorque met decoder of bouwsteentje qua doeltreffendheid, kosten en eenvoud hoog scoort.
Een andere overbrenging zal technisch bevredigender zijn, maar het is lastig als je het zelf doet en duurder als je voor een fabrieksoplossing kiest.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 21 februari 2007, 16:17:48 PM
Hoe je het ook bekijkt het regel bereik van de motor is maar acht volt.
Dat je dat uitsmeert over de volle draailengte van de knop is een schoonheids verbetering.
Maar fijngevoeliger regelen kun je ook dan nog niet.

Ik begrijp ook wel dat de diode schakeling niet fraai is maar wat ik bedoel is ,wat je ook bedenkt je kun nooit een echt groter regelbereik krijgen van de motor.

Overigens kan het best zijn dat een lok desondanks beter loopt dan met de orginele motor.

wim ysbeer
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 21 februari 2007, 16:18:48 PM
Hoe je het ook bekijkt het regel bereik van de motor is maar acht volt.
Dat je dat uitsmeert over de volle draailengte van de knop is een schoonheids verbetering.
Maar fijngevoeliger regelen kun je ook dan nog niet.

Ik begrijp ook wel dat de diode schakeling niet fraai is maar wat ik bedoel is ,wat je ook bedenkt je kunt nooit een echt groter regelbereik krijgen van de motor.

Overigens kan het best zijn dat een lok desondanks beter loopt dan met de orginele motor.

wim ysbeer
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Brunel op 21 februari 2007, 22:21:09 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Hoe je het ook bekijkt het regel bereik van de motor is maar acht volt.
Dat je dat uitsmeert over de volle draailengte van de knop is een schoonheids verbetering.
Maar fijngevoeliger regelen kun je ook dan nog niet.

Ik begrijp ook wel dat de diode schakeling niet fraai is maar wat ik bedoel is ,wat je ook bedenkt je kun nooit een echt groter regelbereik krijgen van de motor.

Overigens kan het best zijn dat een lok desondanks beter loopt dan met de orginele motor.

wim ysbeer


Ah, op die fiets.
Ik ben het overigens niet met je eens dat het alleen een schoonheidsverbetering betreft. Met de volle uitslag kun je wel degelijk fijner regelen dan met een halve uitslag. Twee keer zo fijn om precies te zijn.

Voor de kwaliteit van de regeling is het spanningsbereik ook helemaal niet zo belangrijk. De kwaliteit van de motor is veel en veel belangrijker. Een 3 volt klokankertje laat zich fijngevoeliger regelen dan heel wat 230 volt motoren.
ModelTorque is een soepel motortje dat zich met een bereik van 8 volt of zelfs 6 volt aanzienlijk beter laat regelen dat de originele Fleischmann of Lima motoren met een bereik van 12 of 14 volt.
Dus inderdaad, met de nieuwe motor loopt zo'n model heel veel beter. [:)]
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: ysbeer op 21 februari 2007, 22:57:34 PM
Oke ik ga mee.

wim ysbeer
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 09 augustus 2007, 21:49:04 PM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad
@Matthias

Kan er al een streefdatum genoemd worden?

Groet,
Jean



Zoals de zaken er nu voorstaan wordt het eind mei, maar dit is nog geen offici?le datum...
Mattias




@ Mattias,

Bovenstaande ging over het tijdstip van het verschijnen van de Modeltorque voor Fleischmann met de 2-punts bevestiging.

Ben wel nieuwsgierig of er binnenkort wat te verwachtend valt op dit punt.

Groeten,
Jean
 
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Stomer op 21 augustus 2007, 10:28:34 AM
Collega's
Ik heb nog een oude draaischijf van Fleischmann staan, en staan is het goede woord want veel leven steek er niet meer in.Is het de motor? Een draaischijfmotor heeft praktisch nooit de gelegenheid om eens op temperatuur te komen zoals diegene in de locs. Mijn vraag: zou een Modeltorque oplossing bieden? Iemand al ervaring met inbouw in de draaischijf? Of een andere oplossing om de boel te laten "draaien"
Mvg.
Marc
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: INFO op 21 augustus 2007, 10:38:15 AM
Marc,

Heb je ooit weleens gekeken wat voor een motor er in een draaischijf van Fleischmann zit???

Kennelijk niet. Maar zal een onderhoudsbeurt  misschien een optie zijn, Dan zal het wel weer werken.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: RobE op 21 augustus 2007, 11:16:13 AM
Marc,

Ik zou zeker geen ModelTorque gebruiken. Ten eerste past deze niet en ten tweede als je deze er wel in krijgt en je zet hem aan, dan vliegen de treinen in plaats van rijden.[:D]
Waarom niet gewoon een nieuwe Fleischmann motor bestellen.
Nummer 5061521.

Groet,
Rob
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Peter op 21 augustus 2007, 11:55:28 AM
Er bestaat ook een set, ik dacht van SB met faulhaber, om in te bouwen in de draaischijf. De beschrijving heeft een hele tijd geleden in de MIBA gestaan, en was een fluitje van een cent. Dus zonder vijlen en zagen e.d.
De prijs als ik me goed herinner was vrij goedkoop. Als je wat tijd hebt wil ik het desbetreffende artikel wel eens opzoeken.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: INFO op 21 augustus 2007, 12:34:45 PM
Als ik Marc was zou ik eerst maar eens kijken of de motor echt defect is, voor veel geld uit te gaan geven.
Dus brug even los motor los en aandluiten op een trafo via de koolborstels. Dan weet je wat.
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Stomer op 22 augustus 2007, 20:33:21 PM
Ik heb al meer Fleischmannmotoren gezien dat gelijk welk andere, na 40 jaar "in de stiel", en kan dan ook zeggen dat de motor in mijn oude draaischijf wel degelijk dezelfde is als deze die ze toendertijd (begin jaren 6o) inbouwden in hun loc's. Ze maakten er gewoon geen andere. Peter wil zo vriendelijk zijn mij het door u geciteerde artikel op te zoeken.
Mvg
Marc
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 03 december 2007, 21:30:48 PM


Binnenkort verschijnt dan toch de MLF-50. De vervangingsmotor voor de Fleischmann rondmotor met 2-puntsbevestigings.

Groeten,
Jean  
Titel: De Modeltorque voor FLM uitgeprobeerd
Bericht door: Jean op 02 november 2008, 22:03:01 PM

Zo'n MLF-50 Modeltorque is in een loc ingebouwd.
Hoe en wat is hier (//%22http://www.freewebs.com/schwarzburgbahn/ombouwbesprekingen2.htm#276485078%22) na te lezen

Groeten,
Jean