De bouw van Ravensford is begonnen. Thema is een klein emplacement gelegen aan de rand van een fictief industriestadje in Noordoost-Engeland.
Ravensford is een bestaande plaatsnaam die past bij de regio maar vooral ook verwijst naar Vincent Raven, een tijdgenoot van onze Jean-Baptiste Flamme en de laatste 'Chief Mechanical Engineer' van de North Eastern Railway voor die maatschappij in 1923 opging in de LNER. Raven was een pionier van de elektrische tractie in Engeland en tevens de ontwerper van enkele succesvolle stoomlocomotieven, steeds sober en elegant. Zijn laatste machine voor de NER was een slanke pacific die nooit tot volle ontwikkeling gekomen is. De pas opgerichte LNER benoemde immers Nigel Gresley als Chief Mechanical Engineer en die bouwde voort op de pacifics van de Great Northern, met alle gekende gevolgen ...
De onderbouw met geïntegreerde achtergrond, verlichting en fries is grotendeels af. Ook het schaduwstation, een schuiftafel met 2 sporen is klaar. Voor het leggen van de rails worden de brug en de aansluitende steunmuur tegen de achtergrond geplaatst. De bouw ligt momenteel stil wegens geen kunststofplaten. De lucht heeft een lichtgrijze kleur gekregen. Samen met het koude licht van de TL-verlichting moet dit bijdragen tot de grauwe, sombere sfeer die ik ook al met de coal drops poogde op te roepen. Ook voor de gestyleerde gebouwen op de achtergrondplaat, heb ik grijstinten gebruikt (2, geen 50) die evenwel nog beter in de achtergrond moeten opgaan. Er komen nog een aantal gebouwen in halfreliëf voor extra diepte.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2023_zpsnxszzyad.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2024_zpshlnyfhw8.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2025_zps3i8jjz5m.jpg)
Om een idee te geven van de treinen die Ravensford zullen aandoen, nog een beeld van de jongste aanwinst. D2600 (van de latere Class 5) was een rangeerlocomotief met mechanische overbrenging, toegewezen aan het depot in York eind jaren 50. Een passend machientje dus voor het baantje in het dieseltijdperk. Ik voorzie ook nog enkele stoomlocomotieven voor de periode begin jaren 50.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2026_zpsodewmyvc.jpg)
Groeten.
het ziet ernaaruit dat dit een sfeervol baantje wordt, ik blijf volgen!
De Class 05, de iron ore tippler... Dit word een sfeer baantje!
Mooi, mooi...... :)
nu al sfeertje goed te pakken, super ;)
Onnodig te zeggen dat ik volg 8) :P
Alweer iets om te volgen. Mooi !
Superleuk!!
Geweldige sfeer (nu al 8)) en een geweldige shunter!
Originele opbouw van de achtergrond.
Veel plezier met de verdere bouw Gino.
Groeten,
Tom
Mooi hoor, welke schaal?
Zal precies weer knap worden, Gino kennende.
Gino, was jij ook niet van plan een tijdperk 4 baantje te bouwen naar Belgisch voorbeeld? (als opvolger van Sophan Marchandises)
Dank voor jullie bemoedigende reacties.
Kris, schaal is inderdaad 1:76, zoals Steef aangaf.
Olivier, uiteraard zijn er nog Belgische plannen. Ook mijn 'ultieme' baan (eens er iets meer plaats ter beschikking staat) zal naar Belgisch voorbeeld zijn. Maar voorlopig amuseer ik me met Ravensford. Mijn interesse in Britse spoorwegen is trouwens niet nieuw. Jaren geleden heb ik een klein dieseldepot, gesitueerd in Schotland, gebouwd. Ik heb er een kleine collectie groene diesels aan overgehouden.
Eén van de bruggenhoofden is ondertussen in de maak. Bedoeling is dit beeld vol spoorse sfeer te kunnen evokeren -- http://farm8.static.flickr.com/7146/13920067245_79d6e89587.jpg. De brug staat in Consett; de machine is de T2 (latere Q6) van Raven. De Wills platen zijn relatief klein en dus kruipt er nogal wat tijd in het verdoezelen van vertikale naden en het laten doorlopen van de voegen over de hoeken heen. Hopelijk is het resultaat, mits geschilderd en vervuild, aanvaardbaar.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2027_zpsaig2r2rg.jpg)
Groeten.
Het rechtse bruggenhoofd staat er ook. Ik wacht nog steeds op platen van Slater's om de borstwering af te werken.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2029_zpsbvu6d0jg.jpg)
De donkergrijze silhouetten contrasteren mijn inziens te veel met het lichtere grijs van de achtergrond. Denk dat ik toch zal proberen die te vervangen door gebouwen in halfreliëf, alhoewel er maar een paar cm diepte beschikbaar is en het risico dus bestaat dat die gebouwen er 'opgeplakt' zullen uitzien.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2030_zpscjpn7tkn.jpg)
Groeten.
De eerste achtergrondgebouwen zijn zo goed als afgewerkt. Degene met zadeldak komen in de plaats van de donkergrijze schaduwen. Alhoewel de linkse vleugel maar 1 cm diep is, lijkt me dit toch een verbetering tov de vorige uitvoering, ten minste als ze frontaal bekeken worden. Het reclamebord, dat die geringe diepte deels verbergt, wordt nog vervangen door een iets fijner uitgevoerd exemplaar in plasticard.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/20151222_174328_zpszvub0egv.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/20151222_174358_zpsrvaaig0t.jpg)
Tevens verder gewerkt aan de brug. Het is een kort, stevig brugje geworden. Voor de klinknagels heb ik een beroep gedaan op de platen van Slater's, die afgeschraapt zijn tot ongeveer halve dikte. Hier en daar komt er nog een vleugje roest.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/20151222_180851_zpskpodfqdw.jpg)
Groeten.
Ziet er goed uit, de diepte van de achtergrond is inderdaad beter
Ziet er heel erg veelbelovend uit 8) 8)
Grtz,
Samuel.
Wegens het drukke verkeer worden de wissels op Ravensford bediend vanaf een kleine gelijkvloerse post die 3 hendels telt – 2 voor de wissels en 1 voor de vergrendeling op het eerste wissel van het emplacement. In werkelijkheid zou die vergrendeling waarschijnlijk nooit geplaatst worden wegens de lage snelheden en het ontbreken van passagierstreinen maar in model is het moeilijk om te weerstaan aan dergelijke details.
Ik heb de wissels op een PS-plaat gekleefd waarop ook het stangensysteem gemonteerd wordt (onderdeeltjes van Wills). Op die manier zijn de stangen eenvoudig uit te lijnen en sluiten wissels en bediening naadloos op elkaar aan. Wanneer ik de rails leg, wordt dit dan als één stevig geheel gemonteerd.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2034_zps7cykylht.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2035_zpsa3nd7rok.jpg)
Groeten.
Prachtig Gino!
Dat stangensysteem komt van Wills?
Heb je daar toevallig art. nummers van?
Bedankt (en doe zo verder ;)!
Yannick
Vind het altijd wel fraai wat je bouwt, Gino!
Of dat nu Belgisch, Amerikaans of Engels is. Ferm bezig! ;)
Inderdaad, prachtig en oog voor detail!
Dank jullie.
Yannick, de Wills kit is referentie SS89. Mooie onderdelen die mij een zelfbouw bespaard hebben maar jammer genoeg weinig bruikbaar zijn in een Belgische omgeving.
Ondertussen is de wisselvergrendeling volledig aangesloten en heeft alles een laagje grondverf gekregen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2036_zpsws1r3tck.jpg)
Groeten.
Fraai detail Gino! Op zulk diorama/ minibaantje komt dit dan ook tot zijn recht.
Sluit me daar bij aan, alhoewel het op grotere banen ook niet misstaat.. ;)
Citaat van: GVL op 12 januari 2016, 20:55:20 PM
Mooie onderdelen die mij een zelfbouw bespaard hebben maar jammer genoeg weinig bruikbaar zijn in een Belgische omgeving.
Jammer. Dan wordt het zelfbouw ;)
Misschien dat ik er toch eentje aanschaf, als maatvoering.
Ik vindt het ook wat hebben, en ik ga het bij m'n stationnetje proberen. Wel de kabelversie ;)
een aantal componenten blijven echter dezelfde.
Ik blijf dit zeker volgen! :D
Yannick
inderdaad het volgen waard! :o
Yannick, componenten voor een kabelbediening vind je ook bij Apogée Vapeur en Haxo Modèle. Naar Frans voorbeeld maar het bestuderen waard.
Groeten.
Bedankt Gino!
De eerste was ik al tegengekomen!
Yannick
Aan de linkerkant van het baantje komt deze 'satanische' fabriek. Het gebouw is opgetrokken in een natuursteen, typisch voor Noord-Engeland, die sterk verweert terwijl de voegen relatief zuiver blijven.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2037_zpshsn6pix1.jpg)
Er is nog veel te doen maar hopelijk komt de grauwe sfeer al een beetje naar voren in dit beeld. De 'tube wagon' van Bachmann is een recente aanwinst.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2038_zpsf7up2ndz.jpg)
Groeten.
Die sfeer komt helemaal goed, Gino 8)
sluit ik me bij aan, om je vingers bij af te likken ;)
Inderdaad, sfeer.
Waouve ;)
Mooie werk!
We worden als het ware in het Noord Engeland van de 50er jaren gezogen.
Wat ik dus wil zeggen is dat ik er mij bij aansluit dat de sfeer treffend is :)
Grtz,
Samuel.
Prachtbaantje in wording ! :o
Dank voor de positieve reacties.
Ondertussen heb ik over de achtergrondplaat een laagje verdunde lichtgrijze verf gespoten. Op die manier vervagen de silhouetten van de gebouwen en krijgen we hopelijk een meer neutrale, onopvallende achtergrond.
Verder is de fabriek aan de rechterkant uitgebreid met een bijgebouw en brug waarin de leidingen tussen beide gebouwen lopen.
De 18 betonnen palen, waarop de goederenloods zal rusten, heb ik laten frezen uit een blokje aluminium. Ik was eerst van plan Lego te gebruiken maar de afmetingen van de 1x1-blokjes waren iets te fors.
Tenslotte is het materiaal voor de borstwering van de steunmuur geselecteerd. Het aftellen naar de afwerking kan dus beginnen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2039_zps1pbbgy38.jpg)
Groeten.
Er is heel wat tijd verlopen sedert de laatste update.
De steunmuur en de brug zijn afgewerkt. Verder is de goederenloods, gebaseerd op de houten loods in Hexham (https://c2.staticflickr.com/8/7028/6658717389_61b5f1605f_b.jpg) gebouwd. Enkel het trapje naar de deur ontbreekt nog.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2040_zpsulkvd31p.jpg)
Het wordt stilaan tijd om de sporen te leggen.
Groeten.
hmmm heb geen woorden voor een opmerking....pure klasse...TOP
Ziet er bijzonder goed uit. :) :)
Ik blijf je draadje volgen.
Edward.
top Gino!... :)
Ik sluit me aan bij vorige commentaren
Mooi Gino. Top!
mooi werk....
Citaat van: loebaske op 16 maart 2016, 20:17:25 PM
hmmm heb geen woorden voor een opmerking....pure klasse...TOP
Inderdaad fantastisch gedaan !!!
Je hebt duidelijk plezier aan dit project Gino. Mooi dat je ons laat meegenieten. Wat ik me afvraag. Is schaal OO leuker om in te werken dan HO? Want iets groter of maakt het niet zo veel uit.
Bedankt voor de reacties, mannen.
Peter, weinig verschil in het bouwen in 1:76 tov 1:87. Natuurlijk is alles in 00 zo'n 15% groter wat met zich meebrengt dat details zoals goten, regenpijpen en deurklinken, net iets geloofwaardiger overkomen.
Groeten.
Klasse!
Volg dit nog steeds met veel plezier! 8)
Grtz,
Samuel.
Weeral een mooie update 8) :P
Lekker sfeertje Gino !!
Dank voor de bemoedigende reacties.
Het is een productief weekend. De wissels en 2 sporen zijn geplaatst en geschilderd. Het sporenplan is een simpele inglenook; het 3de spoor leidt naar de coal drops en wordt gelegd wanneer die in het baantje ingebouwd worden.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2041_zpsghwsskfq.jpg)
Heerlijk hoe de bullhead rails over de biels zweven. De hoogte van de ballast zal beperkt moeten worden om de doorkijk onder de rails te behouden.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2042_zpslu04c0j4.jpg)
Tenslotte ook nog enkele tanks aan het maken voor de oliehandelaar die door het spoor bediend wordt. De ronde tank is een exemplaar van Walthers dat nog een bakstenen kuip moet krijgen. De rechthoekige tank is zelfgebouwd op basis van het kitje van Unit Models.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2043_zps8btc9fjn.jpg)
Groeten.
Erg fraai aangelegde rails, compleet met alle railschoenen en koppelstukken, mooi hoot ;) het zwevend effect zal wel erg mooi worden indien als het ballastbed eenmaal ligt.
erg inspirerend en mooi! :P
in eenvoud herkent men de meester!
groeten,
Tom
Eenvoud? Maar dan alles behalve eenvoudig ... héél knap gemaakt 8)
aan Gino GvL: een vraag: uw fraaie bullhead sporen & wissels: Peco? SMP? KleinSerieFabrikant ?
Dank jullie.
Herwig, voor de sporen heb ik railstaven en 'Fast Track' dwarsliggers van Exactoscale gebruikt. De wissels zijn gebouwd door Norman Solomon, eveneens met Exactoscale componenten.
Groeten.
Gino
Echt prachtige sporen inderdaad.
Dit zijn inderdaad prachtige sporen.
bullhead-sporen e.a. : die fine-scale "Exactoscale"-dingetjes: nu te verkrijgen bij het Britse bedrijf(je) "Carr's"
Sven, Kris, dank jullie.
Herwig, sporen edm zijn te verkrijgen bij C+L (die ook de Carr's producten op de markt brengt).
Ook het kolenspoor ligt er. De coal drops zijn ingebouwd en de eerste contouren van het landschap gevormd.
Rijden kan nog niet wegens elektrisch niet aangesloten. Maar ik heb met de hand al voor wat drukte op Ravensford gezorgd en een beetje geoefend met de modelkoppelingen.
De wagens zijn flink verzwaard en uitgerust met 3 link-koppelingen van Smiths (om 100% correct te zijn, zouden de geremde wagens schroefkoppelingen moeten hebben). De Smiths zijn iets te groot maar bieden een goed compromis tussen schaalgetrouwheid en gebruiksvriendelijkheid.
Ik heb een rangeerhaakje gemaakt van 1 mm staaldraad. Ontkoppelen gaat vrij vlot. Koppelen (met het haakje de 3de schakel van een wagon opvissen en over de haak van de andere wagon leggen) leidt regelmatig tot gevloek. Dat wordt dus nog meer oefenen ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2045_zpsznhafrxh.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2046_zpsdfravaru.jpg)
Groeten.
Citaat van: GVL op 07 april 2016, 21:33:31 PM
...
Ik heb een rangeerhaakje gemaakt van 1 mm staaldraad. Ontkoppelen gaat vrij vlot. Koppelen (met het haakje de 3de schakel van een wagon opvissen en over de haak van de andere wagon leggen) leidt regelmatig tot gevloek. Dat wordt dus nog meer oefenen ...
... of niet rangeren. ;D
Ziet er knap uit Gino.
Wanneer gaat dat klaar zijn? 8)
Schitterend, Gino !
Top !!
oei, dit is wel een heel fijn sfeertje!
Dank jullie.
Luc, het is een hobby, dus geen tijdsdruk. Ik probeer wel iedere dag een half uurtje aan de hobby te besteden zodat er telkens wat vooruitgang, hoe klein ook, geboekt wordt.
De elektrische aansluiting is grotendeels achter de rug en met plezier kan ik melden dat de eerste treinbewegingen op Ravensford plaatsgevonden hebben. Voor de manuele wisselbediening wil ik deze 'blue point switch machines' eens proberen. Ze houden de tongen in positie en beschikken ook over twee schakelaars die evenwel niet gebruikt zullen worden aangezien ik opnieuw op een 'frog juicer' teruggegrepen heb.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2047_zpsvqxvwvpc.jpg)
Verder aan enkele verantwoorde details gewerkt. De hendels van de gelijkvloerse stelpost moeten nog een kleurtje krijgen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2048_zpsz8uu0lpc.jpg)
Ook de signalisatie mag niet vergeten worden. Het bordje 'No engines ...', essentieel voor de beveiliging van de coal drops.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2049_zpsm1hmycvr.jpg)
Het snelheidsbord aan de uitgang van de bundel is een etsje van Eckon (brug en steunmuur zijn nog niet definitief geplaatst).
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2050_zpslfbwi3en.jpg)
Tenslotte heb ik me onlangs een airbrush van Harder & Steenbeck aangeschaft. Als test deze mooie 13 T open wagen van Bachmann lichtjes verweerd.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2051_zpsiorwxhji.jpg)
Groeten.
Toffe details :)
Mooi resultaat, doe rustig verder ik volg wel...
Ik ben benieuwd naar de verdere afwerking :P
Ziet er goed uit zeg !! H&S werkt prettig, welke heb je je aangeschaft ?
Martin, dual action is nieuw voor mij maar de airbrush werkt inderdaad wel prettig. Mijn exemplaar is een Evolution (setje met een fijne en een medium naald).
Dit is telkens weer smullen :)
Grtz,
Samuel.
Citaat van: GVL op 20 april 2016, 17:52:38 PM
Martin, dual action is nieuw voor mij maar de airbrush werkt inderdaad wel prettig. Mijn exemplaar is een Evolution (setje met een fijne en een medium naald).
Prima spuit, gebruik zelf een Evolution Silverline naast mijn Sparmaxen. Dual action is erg prettig in het gebruik met acryl, je kunt als ware de verf droog blazen ..
Prachtig werk. ik kijk uit naar de ervaringen met de blue point switch machine.
Knap resultaat tot nu toe alsook de kleurweergave.
Als de verdere aankleding in die trend voort gaat kan je gerust mee met Chris Nevard :D
Echt knap ;)
Dat vind ik ook :) Mooi!
Ik heb al veel positiefs gelezen over die blue points,
Lang zelf over getwijfeld, maar toch voorde bullfrog's gegaan, komen voordeliger uit in prijs, en het principe is hetzelfde :)
Dank voor de bemoedigende reacties.
De blue point switch machines zijn gemonteerd. Al bij al kinderspel, vooral omdat ik de module ondersteboven gekeerd heb en zo in een horizontaal vlak heb kunnen werken. Een kort stukje staaldraad leidt naar de voorkant van het baantje waar mijn gedraaide aluminium bedieningsknoppen opnieuw zullen ingebouwd worden.
Een schakelaar op de blue point is reeds bedraad. Die doet nog geen dienst maar mocht de frog juicer het laten afweten, dan volstaat het 1 draadje aan te sluiten om op de traditionele manier de puntstukken te polariseren.
De puristen zullen huiveren bij het zien van de nogal 'nonchalante' bekabeling maar alles werkt, wat het voornaamste is.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2052_zpsfpmer4jp.jpg)
Groeten.
Citaat van: GVL op 01 mei 2016, 18:27:30 PM
De puristen zullen huiveren bij het zien van de nogal 'nonchalante' bekabeling maar alles werkt, wat het voornaamste is.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2052_zpsfpmer4jp.jpg)
Dat denk ik ook vaak :)
Grtz,
Samuel.
Citaat van: GVL op 01 mei 2016, 18:27:30 PM
De puristen zullen huiveren bij het zien van de nogal 'nonchalante' bekabeling maar alles werkt, wat het voornaamste is.
Nee hoor, als het werkt werkt het :)
Och, het hangt er vanaf wat je met die spoorbaan gaat doen. Als hij thuis stil ligt te liggen, dan kan het geen kwaad. Maar als je hem vaak gaat vervoeren, dan is het aan te bevelen om de draden dicht bij de aansluitpunten te fixeren. Bij trillingen zullen de draden bij de aansluitingen het eerst breken.
Terug naar de bovenkant van het baantje. De steunmuur en de brug staan eindelijk hun definitieve plaats.
De muur heeft nog enkele openingen voor de grondwaterafvoer gekregen. Achter de borstwering is een troittoir gelegd (hoewel dit vrijwel onzichtbaar blijft) en straatverlichting geplaatst. Van de lantaarns van Trainsave heb ik enkel de mast gebruikt. De originele lampkap zag er nogal belabberd uit en is vervangen door een exemplaar van Faller. Waarschijnlijk volgt er nog wat straatmeubilair. Tevens wordt het rechtse achtergrondgebouw vervangen door een constructie met een meer Engels uitzicht.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2053_zpscc60dndu.jpg)
Vooraleer de brug te plaatsen, heb ik het stukje spoor eronder voorzien van ballast, meer bepaald sintels zoals het in het noordoosten van Engeland hoort. Die zijn nagebootst met een mengeling van fijn kwartszand van Bush en Noch donkelgrijze ballast. Aan de overgang tussen muur en brug is er nog wat werk.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2054_zpshhiocbmj.jpg)
Groeten.
Altijd genieten als hier wat nieuwe foto's gepost worden.
Je achtergrond vind ik heel sfeervol. Minimalistisch maar toch heel passend.
De methode met grijze silhouetten ga ik ook eens uitproberen op mijn vaste baan in wording.
Dank, Peter. Blij dat je er iets aan hebt.
Deze week is deze ex-wagen voor visvervoer 'NOT TO BE LOADED WITH FISH' de vloot komen versterken. Het is een model van Hornby. Ik vermoed dat de wagen in deze uitvoering dienst gedaan heeft vanaf de late jaren '60. Strikt genomen iets te jong voor mijn periode maar ik vind het opschrift wel iets hebben dus wordt ie ingezet.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2055_zpssxk4pzth.jpg)
Het toeval wil dat een foto van de echte E87438 (uit de beroemde collectie van Paul Bartlett) op het net te vinden is -- http://paulbartlett.zenfolio.com/brfish/h3C70B161#h3c70b161. Daaruit blijkt dat de aspotten van de Hornby wagen incorrect zijn en dat de rij klinknagels op het dak ontbreekt. De klinknagels zijn makkelijk aan te brengen; de aspotten laat ik voorlopig zo. Ik heb ook geprobeerd de verwering van de voorbeeldfoto na te bootsen. Hopelijk is het een beetje gelukt.
Groeten.
Met die verwering zit je aardig in de buurt! :)
Leuk wagentje 8)
Cool wagentje en passende verwering! 8)
Grtz,
Samuel.
Geweldig mooi :)
.
Dank jullie. Het dak van de wagen heeft ondertussen nog een extra laagje vuil gekregen.
Vandaag het fries gemonteerd en de bermen aangelegd. Het baantje ziet er ineens meer afgewerkt uit.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2056_zpsjhotv7lu.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2057_zpsnqpcyrrt.jpg)
Groeten.
Sfeervolle baan, met dito materieel, lekker vies, waar heb je die bermen mee gemaakt?
Valt me nu pas op, je hebt een stukje steunmuur in t midden scheef staan ;) wel apart, maar ziet er ook wel ok uit😊
Top, Gino! :)
heerlijk! 8)
Bedankt, mannen.
Wim, de bermen zijn opgebouwd uit kunststof schuimplaten waarover een mengsel van zand en verdunde houtlijm gesmeerd is.
Groeten.
Citaat van: Kautenbach op 16 mei 2016, 20:35:26 PM
Sfeervolle baan, met dito materieel, lekker vies....
Idem.
Bedankt, Steef.
Deze K1, een model van Hornby, wordt het werkpaard in de periode 'begin jaren '60'. De K1 was een ontwerp van Peppercorn uit de late jaren '40. Een veelzijdige en relatief moderne stoomlocomotief die het tot het einde van het stoomtijdperk uitgehouden heeft. De 62064 was van 1958 tot 1965 toegekend aan het depot van Darlington in het noordoosten en past dus qua regio en periode.
Nog een decoder en enkele bijgeleverde onderdeeltjes monteren en dan wordt ie smerig zwart gemaakt (na het verwijderen van de olievlekjes ...).
Er is ook met de ballast begonnen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2058_zpsyk6gxyu0.jpg)
Groeten.
knap machien, ben benieuwd naar je weathering
Citaat van: DFS op 31 mei 2016, 21:39:44 PM
knap machien, ben benieuwd naar je weathering
+1
Grtz,
Samuel.
Prachtige sfeervolle baan, en dan ben je nog maar pas begonnen.
Ik begin zo stilletjes aan te smelten voor dit baantje in wording :o
Citaat van: evan op 01 juni 2016, 16:38:36 PM
Ik begin zo stilletjes aan te smelten voor dit baantje in wording :o
ik ben al gesmolten. dit is gewoon een andere categorie ::)
Hier ligt gewoon een dweil naast het toetsenbord
Gewoon prachtige details die Gino ons voor de ogen tovert.
Dank jullie voor de lovende woorden.
De afgelopen dagen wat bezig geweest met poeders, washes en andere verven in de poging de sporen en grondbedekking een gepaste kleur te geven. Ik let vooral op een vloeiende overgang tussen de verschillende elementen zodat de indruk van een doorleefde goederenkoer ontstaat.
Dit is een werkje van geduld, dat veel lichtje laagjes vergt. Bijgevolg belangrijk om de juiste achtergrondmuziek op te zetten – de box Heart and Soul van Joy Division die zowat hun hele oeuvre omvat. Donkere muziek, van hoge esthetische kwaliteit en die goed past bij de sombere sfeer die er in Noord-Engeland al eens heerst.
Het ziet er nog een beetje uit als een maanlandschap maar hier en daar is er ook al wat groen te bekennen ... Benieuwd naar het vervolg want grasjes en struikjes zijn niet direct mijn specialiteit.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2059_zpsltuqxyne.jpg)
Groeten.
Mooi......
CiteerHeart and Soul van Joy Division
Lekker, past er goed bij..
Citeergrasjes en struikjes zijn niet direct mijn specialiteit.
Wat wil je weten..
Met grasjes en turf een eerste laag groen aangebracht. Het ziet er al iets meer aangekleed uit maar er is waarschijnlijk nog werk aan.
De English Electric Type 1, D8134 is de loc van dienst en duwt enkele gesloten wagens tot voor de goederen loods. Een occasionele bezoeker in Ravensford aangezien de echte machine in de jaren '60 aan de Midland regio toegekend was.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2060_zpsbuivz3mo.jpg)
Groeten.
Vetgave sfeer! !!!!!
Grasjes zijn niet zijn ding zegt hij dan. Wat een sfeer Gino!
Knappe grasjes! en loc 8)
Grtz,
Samuel.
Schitterende sfeer. Lekker Engels en een beetje deprimerend. Fraai weergegeven zo.
Lekker sfeertje, doorgaan zo!
Niets aan toe te voegen ;) ik blijf volgen!
Bedankt mannen.
De kolenboer doet blijkbaar goede zaken. Hij heeft zich zopas deze Jensen 541R aangeschaft. Jensen is natuurlijk vooral bekend omwille van hun legendarische Interceptor maar dit eerdere model uit de late jaren 1950 mag er alleszins ook zijn.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2061_zpsqqc4coqf.jpg)
Verder nog enkel details toegevoegd, zoals deze verlichtingspalen die door hun hoogte het ruimtegevoel bevorderen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2062_zpsrnrtso1x.jpg)
Groeten.
Telkens weer zit ik hier te genieten van de sfeer.
Is idd een juweeltje van een auto 8)
Grtz,
Samuel.
Dat doet die kolenboer dan wel erg goed dat hij er zo een auto van kan rijden. ;D
Ik zat eerder te denken aan een Morris Minor of zo. ;)
Wat een schitterende verlichtings palen heb je neer gezet, geven ze ook nog licht?
Edward.
Gino,
Ontzetend geslaagde sfeer! Je bent bang van begroeing, maar je eerste touch is goed gelukt!
Je bouwt mooi laag per laag op en zo ga je niet snel overdadig resultaat krijgen.
Echt knap! Ik ben een grote fan :)
Hier is nog een fan 8)
Dank voor jullie reacties.
Edward, de exoot is inderdaad geen auto voor een kolenhandelaar. Zal 'm op de brug over de spoorlijn plaatsen. De verlichting (van Bachmann) is niet functioneel maar dat is minder belangrijk.
Evan, iedere dag een laagje werkt absoluut beter (ook, bv, bij het verweren). Ben totnogtoe tevreden met het resultaat maar mijn begroeiing kan bijlange niet tippen aan wat enkele groenmeesters hier op het forum laten zien.
Groeten.
Met of zonder Jensen: een verduiveld prachtig stukje modelspoor.
Toch blijft het een mooie auto zo een Jensen Interceptor.
Ik ben vroeger als kleine jongen eens opgehaald in zo een Jensen, om naar een feestje van een vriendje van mij te gaan.
Toch vreemd he dat zo iets altijd bij blijft. :D
Ik ben benieuwd naar de volgende aflevering van jouw. :D
Edward.
leuke vooruitgang van een apart stukje modelspoor, die Jenson die herinner ik mij ook van de vele kwartet(kaart)spelen waar hij geregled in voorkwam(en waar wij als jongeling wel van droomden), nog steeds een wagen die de tand des tijds goed doorstaan heeft en die nu nog steeds niet zou misstaan !
Begonnen met de verwering van de K1.
We zijn begin jaren 60. Stoomlocomotieven worden massaal uitgerangeerd en het onderhoud van de machines die nog in dienst zijn, laat te wensen over. De 62064 wordt in 1964 uit de boeken geschrapt en dit is een poging om de loc in zijn laatste jaren weer te geven.
De basislaagjes zijn aangebracht maar er is nog wat detailwerk aan (bufferroest, smeervet op het drijfwerk, kolen, machinist en stoker, roet rond de schoorsteen ...). Het roest op de cilinders lijkt me iets te zwaar.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2063_zpseupfcfq6.jpg)
Wordt vervolgd.
Een knap, grauw sfeertje Gino!!
Past ook helemaal bij het thema. Het groen zorgt eigenlijk voor de nodige kleurschakering en accenten. ;)
Citaat van: GVL op 27 juni 2016, 21:27:55 PMHet roest op de cilinders lijkt me iets te zwaar.
Misschien wel een beetje. Iets stoffiger maken ?
Ik vind je verwering-in-wording alvast prima 8)
Knap gedaan, ik zou ook niet overdrijven met de weathering, er is een verschil van een machine in zijn laatste jaren die vooral stil staat, en een die nog frequent rijd, onder andere de invloed van wind op stof vorming...
Zelf ben ik niet voor overdreven verwering bij stoomlocs. Maar je kunt Gino niet nageven dat dit overdreven is. In de laatste periode van exploitatie zagen de stoomlocs er zo uit. Dat was in België niet anders. Al mis ik wel witte tinten van kalkaanslag. Maar ik vermoed dat Gino daar al zit op te broeden.
Mooi resultaat, ik kijk al uit naar de definitieve versie.
De K1 is nog even in bewerking. Hier trouwens een beeld van 62027 op pensioengerechtigde leeftijd -- https://www.flickr.com/photos/36891793@N08/15439230160/in/photostream/. Een mix van zwart, roest en smeer.
De English Electric Type 1 diesel (latere Class 20) is zowat mijn favoriete Engelse diesel. Naast de groene versie (al eerder getoond in dit draadje) heb ik ook een uitvoering in 'rail blue' zoals die in de jaren '70-'80 voorkwam. Het blauw van de kast heb ik eerst verbleekt en daarna is de loc met Panpastel-poeders vervuild (ik merk dat ik de wielen over het hoofd gezien heb).
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2064_zpscqb4tenm.jpg)
Groeten.
Mooi, mooi, mooi!
T.
knap gedaan, komt mooi over
Prachtige foto 8)
.
Mooi gedaan Gino,
Daar is veel aandacht aan besteed en het resultaat is er naar.
Fraai! Stiekem vind ik die stoomloc nog wat grof/doods aandoen bij de scenery (plaatwerk helemaal strak enzo), maar dat is eigenlijk meer een compliment aan je eigen bouwwerk tot nu toe. Het totale gebrek aan kleur vind ik nog steeds heerlijk.
Dank jullie.
Floris, veel Engelse stoomlocs zien er strak, bijna naakt uit (wat hen dan weer de nodige elegantie verleent) maar ik begrijp wat je bedoelt. Een extra vleugje smeer zal mogelijk helpen.
Groeten.
Het is echt genieten, die verweringen van jou 8)
Grtz,
Samuel.
Hm, ja voor mn gevoel mochten de locs wat meer butsen en deuken hebben, zeker dun plaatwerk, en misschien eens een scheefgezakt machinistenhuis of kromme leiding her en der, maar heb er eens wat foto's bij gezocht en alles zag er tot het laatst eigenlijk heel strak uit. Wel vuil. Precies zoals je het gemaakt hebt dus. :-X ;D
De 62064 is lichtjes herwerkt, dit keer volgens het beproefde recept voor stoomlocomotieven van de meesterlijke Tim Shackleton – de ketel spuiten met een mengeling van Humbrol 'mat black' en 'leather'; het drijfwerk met een mix van 'leather' en 'mat black'.
De wielen, drijfstangen en aspotten op de tender hebben een drybrush van Humbrol metalcote 'gun metal' gekregen en zijn na het drogen lichtjes opgeblonken.
Ook is het roest op de cilinders, rookkast en dom thans wat donkerder uitgevoerd (Vallejo 'weathering effects').
En ten behoeve van Peter heb ik de kalksporen op de ketel en de tender iets geaccentueerd.
Op die manier is het matte uitzicht vervangen door een meer olie-achtige look die hopelijk beter aansluit bij de foto's van de echte machine uit de jaren '60.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2065_zpsy1kbsiaq.jpg)
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2066_zpssjztrx8g.jpg)
Groeten.
Hij past in elk geval prima in zijn omgeving 8)
Geweldig mooi gedaan Gino
Super gedaan ;)
Sfeervol baantje aan het worden 👌👍
Mooi ding van gemaakt Gino
Typical British. Just superb ;D ;D ;D
Prachtig gedaan Gino
Ziet er knap uit, ik ben fan !
Het is echt smullen van je verweerkunsten!!
Dank jullie.
Dit weekend de goederenkoer vervolledigd met een laadmal. Laadmallen waren er in alle geuren en kleuren. Een afbeelding vinden van een geschikt prototype bleek nogal moeilijk maar ik denk dat het onderstaande exemplaar toch een redelijk plausibele voorstelling geworden is van een laadmal uit het noordoosten.
Het geheel is opgebouwd uit houten balkjes, messing draad en een geëtse boog van Smiths.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Raven%2067_zpszk6t27lb.jpg)
Groeten.
Mooi resultaat Gino en tja soms is er éénmaal een plausibele oplossing nodig.
Tof extra detail op je projectje :)
die laadmal is dat iets dat volledig vast is of iets dat eventueel dat kan bewegen als er iets tegenaanstoot? :-\
Als het goed is hangt die boog aan de bovenzijde aan kettingen.
Deze kan dus zwaaien als iets hem raakt. ;)
Edward.
De boog hangt inderdaad aan kettingen maar dat is moeilijk te zien op de foto.
Groeten.
inderdaad nu jullie het zeggen zie ik het ook :-[