Ik lees zonet in de MIBA dat Modern Gala sinds enkele weken insolvent zou zijn.
Een nakend of reeds reëel faillissement, zoals het Sanda Kan in 2006 overkwam?
Dat zou op zijn minst gezegd erg vervelend zijn voor wie daar laat produceren, zoals LS Models.
Laten we hopen dat de fraaie modellen zoals door Modern Gala geproduceerd niet volledig van de markt verdwijnen.
Mvg,
Guy
zou inderdaad jammer zijn, maar zoals het vaak gaat de enen zijn dood den anderen zijn brood ? Vandaar dat er geruchten waren dat men in Europa zocht naar mogelijkheden ? :-\
Dat er iets aan de hand was, was te verwachten. Anders zouden de wachttijden geen jaren duren in een land waar de werkzoekenden met duizenden in de rij staan om te werken.
Was al van februari aan de gang (volgens kommentaren op Duitse forums). Daarom dat LSM de bui zag hangen en naar andere producenten uitkeek.
lol
Hierbij het nieuws van Modern Gala in faling.
De eigenaar is spoorloos, 500 arbeiders blijven onbetaald achter en de overheid heeft het bedrijf gesloten.
De schulden berg is opgelopen tot 200 miljoen.
Voor ge-interesseerden:
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/8FB02C9408A9E8C8D19B5306029CE07F458B422C166544486Cpimgpsh_fullsize_distr_zpsn3fw2bfw.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Zomaar/8FB02C9408A9E8C8D19B5306029CE07F458B422C166544486Cpimgpsh_fullsize_distr_zpsn3fw2bfw.jpg.html)
Blijkbaar waren de loc's en wagens die wij kochten niet duur genoeg... ::)
;)
Sorry maar ik ken niet meer dan de kaart bij de plaatselijke chinees ::)
tiens, in dat pamflet zeggen ze nochtans 300 miljoen. Fout gelezen Peter ;)
Wat er precies staat:
5 mei,Shenzhen Baoan district, het bedrijf Modern Gala is gesloten.
De ondernemer is spoorloos, 500 werknemers zijn hun job verloren.
De achterstallige lonen bedragen 200 miljoen RMB.
De overheid belooft de werknemers tegen 13/05 deze lonen uit te betalen echter ook die belofte blijft uit.
300 werknemers gaan naar het district huis op 15/05 om die belofte kracht bij te zetten.
Hierdoor ontstaat er een opstand tussen politie en de werknemers.
9 mensen werden aangehouden.
Deze sluiting is enorm erg, voor de werknemers, LS Models en andere fabrikanten aldaar, maar zeker ook voor de treinen markt.
Benieuwd welke invloed dit gaat hebben op de prijszetting in China.
Grtjs,
David
Valt nog mee, 28 miljoen euro....koop je geen onderzeebootje voor ;)
er zijn gelukkig nog fabrieken:
http://www.rapidotrains.com/rapidonewscurrent.html
er volgen er nog!
Citaat van: Vosje op 11 juni 2015, 18:32:09 PM
. En de productie blijft dan wel in Europa!
Denk je?
de kleine lettertjes onder de grijze kader zijn wel interessant ;D
http://www.hktdc.com/sourcing/hk_company_directory.htm?companyid=1X06SZ21&locale=en
@ Peter, Eric en David
Dank voor jullie toelichting.
Inderdaad een heel spijtig verhaal voor alle actoren.
Benieuwd ook naar de toekomst toe...
Ik vond de kwaliteit van productie en vooral afwerking bij Modern Gala echt schitterend. Het zal hoogstwaarschijnlijk niet zo evident zijn voor een nieuwe partner van LS Models om dat niveau op korte termijn te evenaren.
Vriendelijke groet,
Guy
M.a.w. zal het wel eens kunnen dat de produkten die bij VBV uitkomen/naleveringen er ook niet zullen doorkomen, denk bvb aan de sprinter??
oei de AM 777 van Railtrack ex-jocadis :'(
ook al iets.....en dan die voorschotten die reeds betaald zijn, wat als die niet kunnen geleverd worden...
maar soit, we lopen voor op de feiten, horen het wel van de uitgevers hoe het gaat gaan...
Gewoon rustig afwachten. Ik dank dat de mensen van VBV enz wel hun uiterste best zullen doen om gemaakte afspraken na te komen, zodat de klanten hier geen financieel nadeel van zullen ondervinden.
Wat de levering van de nieuwe modellen betreft; dat zien we wel als het zover is
Citaat van: loebaske op 12 juni 2015, 10:30:18 AM
M.a.w. zal het wel eens kunnen dat de produkten die bij VBV uitkomen/naleveringen er ook niet zullen doorkomen, denk bvb aan de sprinter??
en onze 59 museumloc, of wordt die elders gefabriceerd ? :-\
Citaat van: loebaske op 12 juni 2015, 10:30:18 AM
M.a.w. zal het wel eens kunnen dat de produkten die bij VBV uitkomen/naleveringen er ook niet zullen doorkomen, denk bvb aan de sprinter??
Stond er op hun site of in een nieuwsflash al niet te lezen dat de uitlevering hiervan serieuze vertraging zou hebben, of vergis ik me ?
En nu even niet over VBV, maar dit probleem rond Modern Gala bevestigd mij weer om in onze hobbytak geen voorschotten te betalen, beter gewoon wachten tot de goederen in de winkel liggen en getest zijn.
Dat vermijd je de kans om geld kwijt te spelen, stress te hebben zoals bij de hld'91 of modellen met mankementen te hebben als bij die van PIko.
Denk trouwens ook dat dit faillissement nog eens vergaande gevolgen kan gaan hebben voor vele kleinseriefabrikanten, de grote merken zullen in hun nopjes zijn ...
Ik koop de laatste tijd liever spoorwegboeken dan modellen, daar heb je veel minder last mee en ze bezorgen mij minstens evenveel plezier.
Uit het hoofd weet 'k het niet 111% zeker, maar:
- de VBV's in samenwerking met LSM = Modern Gala
- de VBV's NIET samen met LSM = àndere Chinese producent (kozijn van Modern Gala ?)
Staat op 't forum ergens vermeld, dacht 'k.
Citaat van: dieselfreak op 12 juni 2015, 12:48:21 PM
Ik koop de laatste tijd liever spoorwegboeken dan modellen, daar heb je veel minder last mee en ze bezorgen mij minstens evenveel plezier.
Ik zal je niet tegenspreken, ben momenteel in hetzelfde geval ;)
grts
we zien wel
Citaat van: centauri167 op 12 juni 2015, 11:14:32 AM
Citaat van: loebaske op 12 juni 2015, 10:30:18 AM
M.a.w. zal het wel eens kunnen dat de produkten die bij VBV uitkomen/naleveringen er ook niet zullen doorkomen, denk bvb aan de sprinter??
Stond er op hun site of in een nieuwsflash al niet te lezen dat de uitlevering hiervan serieuze vertraging zou hebben, of vergis ik me ?
En nu even niet over VBV, maar dit probleem rond Modern Gala bevestigd mij weer om in onze hobbytak geen voorschotten te betalen, beter gewoon wachten tot de goederen in de winkel liggen en getest zijn.
Dat vermijd je de kans om geld kwijt te spelen, stress te hebben zoals bij de hld'91 of modellen met mankementen te hebben als bij die van PIko.
Denk trouwens ook dat dit faillissement nog eens vergaande gevolgen kan gaan hebben voor vele kleinseriefabrikanten, de grote merken zullen in hun nopjes zijn ...
Volledig mee akkoord!!!
En ja, de grote fabrikanten hebben zich, goed voor hen, op tijd uit China weggetrokken. En Piko heeft ginds al heel lang een eigen fabriek, Dr. R. Wilfer was een visionair en pionier ter zake.
Maar inderdaad, al die fraaie modellen van de kleine fabrikanten... wat wordt ervan?
Hopelijk zijn er in China nog firma's die de lacune na het verdwijnen van Modern Gala kunnen vullen.
Andere forumleden zijn beslist beter op de hoogte van de situatie in China.
Met vriendelijke groet,
Guy
Ps: Weet soms iemand hier op het forum bij welke Chinese firma Brawa laat produceren? Ik vind dat de laatste (reeds in 2014) aangekondigde modellen wel heel lang op zich laten wachten (V100 en G10 (BR 57.10) bijv.).
Heb van Kristof VBVL de bevestiging gekregen dat de 59 Niet bij Modern Gala wordt gemaakt, evenzo voor de reeksen 23 .., ..25 ... , alsook voor de Bolle Neuzen .
Al deze worden bij andere fabrikanten vervaardigd. ;)
Alleen de Duikbril werd er nog gemaakt :( :'(, maar men is bezig om de matrijzen er weg te halen.
gr.
Saskia
Citaat van: Vosje op 12 juni 2015, 13:38:16 PM
Het probleem zal zijn de moelen, de moelen van de buitenlandse modellen zitten bij Modern Gala, dus in de faling ... = allemaal weg.
(zo goed als zeker)
de Belgische moelen zouden grotendeels in de handen zijn van LS Models (hopelijk), anders is het een volledig drama!
Oei, het kan dus erger zijn dan ik ooit zou vermoeden.
Dank je alvast voor de info!
Mvg,
Guy
Citaat van: stoomlokje op 12 juni 2015, 13:47:47 PM
Heb van Kristof VBVL de bevestiging gekregen dat de 59 Niet bij Modern Gala wordt gemaakt, evenzo voor de reeksen 23 .., ..25 ... , alsook voor de Bolle Neuzen .
Al deze worden bij andere fabrikanten vervaardigd. ;)
Alleen de Duikbril werd er nog gemaakt :( :'(, maar men is bezig om de matrijzen er weg te halen.
gr.
Saskia
Gelukkig!
Ik wacht op de bolle neus van de CFL.
Dank voor de info.
mvg,
Guy
Dan moeten ze er niet meer gemaakt worden, want onderaan mijn 23 staat "VBV, made in china en dan MG"
Ik hoop alleen maar dat er een andere fabriek zal zijn die de kwaliteit van hun zal kunnen evenaren.
Maar als Kristof VBV zegt dat hun andere modellen daar niet worden gemaakt, is er allesinds nog voldoende hoop.
Mvg 8)
De eerste lichting 23's van van biervliet was wel modern gala hoor ... Soit, het is in ieder geval vervelend!
Citaat van: stoomlokje op 12 juni 2015, 13:47:47 PM
Heb van Kristof VBVL de bevestiging gekregen dat de 59 Niet bij Modern Gala wordt gemaakt, evenzo voor de reeksen 23 .., ..25 ... , alsook voor de Bolle Neuzen .
Al deze worden bij andere fabrikanten vervaardigd. ;)
Alleen de Duikbril werd er nog gemaakt :( :'(, maar men is bezig om de matrijzen er weg te halen.
gr.
Saskia
Had ik dus gelijk, denk dat dat onlangs op hun site stond dat door redenen buiten hun wil om, er serieuze vertraging zou zijn voor de sprinters alias de duikbrillen.
Hopelijk kan LSmodels hun mallen recupereren of ik vrees voor hun het ergste ...
Als Modern Gala eigenaar is van de mallen is er een probleem. Dan hoort dit bij de inboedel die verkocht zal worden om de schulden te betalen.
Is LS Models of VBV de eigenaar, dan zal het gewoon heel wat bloed, zweet en tranen kosten om de mallen terug te krijgen.
Citaat van: Jurgen op 12 juni 2015, 17:05:09 PM
Als Modern Gala eigenaar is van de mallen is er een probleem. Dan hoort dit bij de inboedel die verkocht zal worden om de schulden te betalen.
Is LS Models of VBV de eigenaar, dan zal het gewoon heel wat bloed, zweet en tranen kosten om de mallen terug te krijgen.
Ja,
maar in het eerste geval zal het dan wel zeer lang duren eer er terug een model verschijnt daar er dan nieuwe mallen moeten gemaakt worden,tenzij iemand die plannen heeft met/voor de bepaalde modellen de mallen kan kopen.
In het tweede geval,de curator legt geen beslag op goederen die zich in het falliete bedrijf bevinden als duidelijk is dat die goederen eigendom zijn van iemand anders.
En daar zullen de eigenaars ervan wel de nodige bewijzen kunnen van op tafel leggen denk ik.
Maar gemakkelijker zou het in ieder geval zijn moest het alllemaal bij de deur zijn...
;)
Volgens mij houd niemand hier rekening met een doorstart...faillissement is vaak een makkelijke manier om van je personeel af te komen...daarnaast het is China waar nog steeds veel overheid gereguleerd is
Weet er eigenlijk iemand wat de reden van dit faillissement is. Je zou vermoeden dat hun orderboekje goed gevuld was ...
bericht #27: " de VBV HLD reeks 59 (MSM-actie-loc en volgende) wordt NIET bij Modern Gala geproduceerd "
Goed, want we mogen toch veronderstellen dat tevens Luc Dooms & Cie reeds langer op de hoogte was van het Chinese feit dat:
- er serieus wat loos is/was bij Modern Gala.
- maar ook dat deze reeks 59 helemaal NIET zal worden vervaardigd bij Modern Gala .
't Zou anders nogal sterk zijn geweest als Luc dan nog, tot op heden, gezellig al onze aanbetalingen/voorschotten voor de MSM-actie-loc zou blijven inzamelen.
Wel hopen dat die Chinese treintjesfabrikanten NIET alle min-of-meer (financieel) met elkaar verbonden zijn, anders ... .
Vreselijke doemdenkers hier :o
Citaat van: Herwig op 12 juni 2015, 23:28:10 PM
bericht #27: " de VBV HLD reeks 59 (MSM-actie-loc en volgende) wordt NIET bij Modern Gala geproduceerd "
Goed, want we mogen toch veronderstellen dat tevens Luc Dooms & Cie reeds langer op de hoogte was van het Chinese feit dat:
- er serieus wat loos is/was bij Modern Gala.
- maar ook dat deze reeks 59 helemaal NIET zal worden vervaardigd bij Modern Gala .
't Zou anders nogal sterk zijn geweest als Luc dan nog, tot op heden, gezellig al onze aanbetalingen/voorschotten voor de MSM-actie-loc zou blijven inzamelen.
Wel hopen dat die Chinese treintjesfabrikanten NIET alle min-of-meer (financieel) met elkaar verbonden zijn, anders ... .
Ik neem aan dat "Luc & Cie" de opdracht bij Van Biervliet hebben neergelegd en niet direct bij de producent...
Dat er iets rommelt is al enige tijd bekend, maar het kon zo ook niet langer. Er was een hele onnatuurlijke, haast communistische situatie ontstaan waarin ene bedrijf doet alsof het enorme hoeveelheid producten afneemt waar in praktijk maar een miniem percentage van geproduceerd wordt - met niets anders dan slachtoffers als gevolg. Dat kon iedereen zonder roze bril al jaren geleden zien aankomen. Vraag is wie er als eerste aan te onder gaat, MG, LSM of beide.
Voor wat betreft de Van Biervliet modellen in samenwerking met LS Models zijn de problemen met de 23 al enige tijd geleden voorzien, vandaar dat daar nu geen probleem mee is áls dit verhaal waar is (dat valt af te wachten). Dat ligt aannemelijk anders voor de andere modellen in deze samenwerking (de Duikbril en de 60/proto 60, waar overigens niet direct nieuwe varianten van gepland waren)
Groet, Sicco
De 55 en bolle neuzen, van waar komen die?
.... en de Desiro van VBV wie fabriceert die ?
Ik zeg al niks meer, al weet al veel meer.
Bovenstaande is allemaal geen MG
Sorry guys, maar in de internationale markt speelt onze Euro helaas nog NIET mee. Alles wordt uitgedrukt in US-dollar en als die wat sterker wordt dan onze Euro hebben wij brute pech.
Je kan misschien solliciteren bij de FOD financiën om de prijs van modeltreintjes ook in de index van consumptieprijzen te laten integreren, maar ik vrees dat je van een kale reis terug thuis komt.
VBV heeft de bui bij LSM al lang zien hangen, en als je eens een paar uurtjes tijd hebt en mat Jacques en Kristof praat (niet lult of zaagt) krijg je wel te horen dat VBV al lang bezig was om alternatieven uit te zoeken.
Voor de anti-chinees freaks, start een eigen business op en leer met scha en schande hoe hard het werken is eer je een beetje geld kan op zij leggen, en hoop dan dat de FOD Financiën je niet viseert.
Het meeste van wat hierboven staat is waar.
Ook al zijn de mallen eigendom van LS, VB etc, ze zitten ginder 'vast'. Het is China hé.
Vanzelfsprekend wordt gepoogd om die te recupereren.
Voor LS-Models is dit een heel trieste zaak als ze hun mallen niet kunnen recupereren. We duimen voor hen...
Wat de producties van VB betreft, zij werken al lang met een andere producent ginder. Wees gerust, er is geen probleem voor onze actie!
Enkel de mallen van de Duikbril zitten helaas vast bij Modern Gala.
m.a.w met alle Chinezen maar dit met dezen !
Blij te horen voor't eerst een loc bestellen via MSM en al meteen ........Gelukkig maar dat dit niet zo is !
Alvast aan alle treintjesbouwers veel succes met het recupereren van jullie mallen, anderzijds voor de kopers iets rustige koopmaanden in het verschiet of gaan anderen snel in het vrijgekomen marktsegment springen ?
Groeten Peter ;)
En er is nog veel meer aan de hand voor sommige producenten, dat hoor je binnenkort wel ....
Ik hoop dat dit geen waarheid is!
Citaat van: Vosje op 13 juni 2015, 12:59:30 PM
En er is nog veel meer aan de hand voor sommige producenten, dat hoor je binnenkort wel ....
Ik hoop dat dit geen waarheid is!
Dag Eric,
Zijn er ook buitenlandse producenten getroffen: REE Modèles, Brawa, Brekina, Bemo, Artitec, Exact-Train,... ?
En hoe zit het eigenlijk met de allergrootsten: de Engelse Hornby-groep (met Jouef, Rivarossi, Electrotren, Arnold) en het Amerikaanse Bachmann (met Liliput). Zijn die ook ergens gelieerd met Modern Gala, of hebben die gewoon hun eigen productie: Kader?
Mvg,
Guy
Berichtje van Chris (MTE) op BNLS
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65078.0/topicseen.html
Ja maar ik spreek dit ook zeker niet tegen hoor.
Maar wat ik op Benelux schreef hoorde we net weer.
Duimen maar op een goede afloop.
Als dit zo is, zoveel te beter dan.
Maar ik begrijp dan niet waarom MG ineens andere (goeie) klanten afstoot omwille van 1 malafide klant.
In ieder geval, ik heb mijn duikbril nog steeds niet, dus ik hoop dat ze wel nog geproduceerd zullen worden.
bericht # 39: " ....bedrijf dat doet ALSOF het veel producten afneemt ..." .
Enige verheldering graag, aub, indien mogelijk ? Want klinkt nogal geheimzinnig, als was er een zakelijke "zeepbel" , zonder voldoende werkelijke inhoud .
Dat ziet er precies dan ook niet goed uit voor de motorstelletjes van Rail-Track/Jocadis :-\ Ik ga toch eens informeren
Het bedrijf neemt niet veel af Herwig, als het goed doet produceert het veel en neemt LS oid veel af...
Mijn laatste aanwinsten van lsmodels waren de slaaprijtuigen van de CD(steelpannetjes).
Daar stond geen MG op de doos maar Run east.
Wat het evt. zegt weet ik niet maar het is een andere fabrikant.
dion, zijn die nog steeds even fraai (afgewerkt) ?
Groeten Peter ;)
Ja, vind ik van wel.
Er staat hieronder een link naar Stationsplein Baden Baden, daar heb ik het een en ander laten zien van dit rijtuig(datum bericht 2 en 3 juni 2015). Het is een vergelijk tussen de uitvoeringen van Railtop en lsmodels.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6805.msg3221573755.html#msg3221573755
fraaie dingen !
Zeker weten.
Heb er nu 5, 2x railtop en 3x lsmodels. Lsmodels heeft er nog meer aangekondigd.
Citaat van: dion op 14 juni 2015, 15:45:22 PM
Mijn laatste aanwinsten van lsmodels waren de slaaprijtuigen van de CD(steelpannetjes).
Daar stond geen MG op de doos maar Run east.
Wat het evt. zegt weet ik niet maar het is een andere fabrikant.
even googlen zegt meer ;)
http://www.run-east.com/factory.html (http://www.run-east.com/factory.html)
en 'n interessante foto ;)
(http://www.run-east.com/images/sample-plate.jpg)
Yannick
Ja, Run east produceert voor Guido, LS M, Heris, Classix (M6) enz...
En nog halve of kwart weetjes, Chinese vluchtige luchtballonnetjes en andere levensbelangrijke mysteries:
MG. is helemaal niet bankroet. Het zou potverdorie hun (één van) handelsagent, vertegenwoordiger, contactpersoon zijn die de plaat heeft gepoetst, zeggen "ze" .
( wordt vervolgd, spannende reality of fictie of ... )
Even off-topic, maar in China gaan er wel vaker toplui lopen. Vaak eindigen die dan tegen de muur of aan een strop, daar hebben ze nog een strafsysteem ...
Zou het niet slimmer zijn toch maar weer in Europa te produceren? Arbeidsplaatsen, locale economie varen daar alleen maar beter bij, niet? En.... we krijgen ook nog eens onze vertrouwde kwaliteit terug, alleen dié gedache al, nietwaar vrienden?
We hebben capaciteit en koppen daarvoor!!!!
Dag Tony, da's lang geleden! Ik zit op dezelfde golflengte. Ben alleen bang als we reserve-onderdelen nodig zouden hebben voor onze ls machines. Ik hoop dat de modeltreinmarkt zich wat stabiliseert. Denken we maar aan mehano destijds, nu modern gala.
Financiële & commerciële problemen waren er ook in Europa(*) hoor: Liliput, KleinModellBahn, Jouef, Roco, Märklin, Lima, Mehano,Trix, e.a. werden na een (bijna)faling eens "gered" , (gedeeltelijk)overgenomen, samengevoegd, ... .
( * om diverse redenen wellicht en in àndere tijden, maar toch)
Een snelle strategische/tactische terugkeer van de modeltreinenproductie naar Europa zou niet plotseling zaligmakend zijn, hoe zou het ?
bericht # 63, Centauri: " vertrekkende toplui krijgen de strop in China " ( ? )
.
Wij hebben hiervoor ten lande, gelukkig, een iets minder drastische wettelijke regeling: het concurrentiebeding: bij het verlaten van een bedrijf mag men dan gedurende een bepaalde periode niet voor een concurrerend bedrijf gaan werken en/of met beperkingen. (bestaat zowel voor toplui als bijvoorbeeld voor handelsafgevaardigden/vertegenwoordigers)
Citaat van: Herwig op 15 juni 2015, 22:23:14 PM
bericht # 63, Centauri: " vertrekkende toplui krijgen de strop in China " ( ? )
.
Wij hebben hiervoor ten lande, gelukkig, een iets minder drastische wettelijke regeling: het concurrentiebeding: bij het verlaten van een bedrijf mag men dan gedurende een bepaalde periode niet voor een concurrerend bedrijf gaan werken en/of met beperkingen. (bestaat zowel voor toplui als bijvoorbeeld voor handelsafgevaardigden/vertegenwoordigers)
Ik bedoelde mensen die met gelden of geheimen gaan lopen, crimineel gezien dan en doelde totaal niet op het concurrentiebeding.
Tony,
Das lang geleden, doet deugd u weer te horen.
Wat ge zegt, heb ik 10 jaar geleden al verkondigd. Men zal naar Europa terugkeren binnen 10à15 jaar omdat in de eindafrekening het niet meer goedkoper zal zijn om in China te produceren en de gevraagde kwaliteit minder voorhanden is.
Roland
Citaat van: tonycabus op 15 juni 2015, 21:09:56 PM
Zou het niet slimmer zijn toch maar weer in Europa te produceren? Arbeidsplaatsen, locale economie varen daar alleen maar beter bij, niet? En.... we krijgen ook nog eens onze vertrouwde kwaliteit terug, alleen dié gedache al, nietwaar vrienden?
We hebben capaciteit en koppen daarvoor!!!!
Tony! Echt blij te zien dat je er nog bent.
Weet het niet echt. De matrijzenmakers waar ik 10-20 jaar geleden naar toe trok die zijn er al jaren niet meer. De spuiters ook niet. En voor afwerking was het toen hier ook gene vette. Tenzij je enorm investeert in automatisatie vrees ik ervoor. En of de klanten de prijs gaan willen betalen is nog helemaal een andere vraag.
Probleem zit eerder in de manier van werken met China. Als je daar niemand ter plaatse hebt die de taal en cultuur machtig is en die je kan vertrouwen dan moet je niet langs de andere kant van de aardbol produceren. Spijtig genoeg gaat hetzelfde op voor enkele 100-den km verder, bvb voor het vroegere oostblok.
Je was niet de enige die dat heeft verkondigd Roland :)
De grote massa-producten zullen er wel nog eventjes blijven hangen. Wellicht zal India ook snel een graantje meepikken van die massa-markt. Maar het is nu al een duidelijk trend dat er veel naar hier terug keert.
Johan, een tijdje terug moest ik voor 't werk een stukje laten spuitgieten. Ik heb bij 5 firma's prijs gevraagd waarvan er 4 hun matrijs in China laten maken. Uiteindelijk was een lokaal bedrijfje uit de buurt van Ninove in staat om VOOR DE HELFT VAN DE MATRIJS-PRIJS de eerste reeks stukken te leveren op 5 weken. Pure Belgische kwaliteit!
Waar zit het verschil? Voor mij heel duidelijk; de baas van de lokale spuitgieterij rijdt met een auto van, schat ik, 8 jaar. Die anderen moeten voor het bureau een nagelnieuwe Cayenne staan hebben... ambachtsman versus handelaar...
Als we hier eens sneller tevreden zouden zijn met wat we hebben, zou er nog veel meer hier kunnen gebeuren...
Ik ga je niet tegenspreken Dirky, doe nu al een tijd zo'n dingen niet meer. Maar onlangs vroeg iemand of ik nog adressen had: 1 bleek er nog te zijn de rest was dicht. Waarom kan ik niet zeggen, maar het zal zeker niet geweest zijn door teveel te investeren. Wel herinner ik me dat een van die mensen toen al kloeg dat hij bvb geen draaier kon vinden die het waard was om aangenomen te worden. (een cnc draaibank had die man niet).
Echt terugkomen gaat al dat werk niet. Vergeet niet dat zaken zoals matrijzenbouw een behoorlijke investering is in ervaring. Als die allemaal weg is en je moet die terug opbouwen, dat is iets anders dan enkele machines kopen. Rond 1996 ging ik vaak naar een plaatbewerker die nog veel met excenterpersen werkte. Die man had daar ervaring mee en kon goedkoop daarvoor tooling maken en heel concurrentieel dus stukken leveren. Stonden machines van 1930 dagelijks te draaien. Matrijsje van enkele tienduizen franken en je stukken vlogen rond je oren. Allemaal het schroot op want je mag die niet meer gebruiken. Al die ervaring van zo'n tooling te maken is nu ook weg.
Trouwens vandaag nog een interessant artikel gelezen hierover: http://www.theregister.co.uk/2015/06/17/foxconns_moving_the_apple_production_line_to_india_hurrah/ (http://www.theregister.co.uk/2015/06/17/foxconns_moving_the_apple_production_line_to_india_hurrah/) De chinezen gaan zelf naar India omdat de kost te hoog wordt in China. Blijkt dat veel economische modellen uitgaan dat het aantal jobs niet minder wordt maar enkel anders en dat dat zich vooral bij de laagst geschoolden laat voelen. Zit wel iets in denk ik.
Denken dat de jobs uit China ooit terug komen naar hier is al even stom om te geloven dat we ooit het geleende geld aan Griekenland gaan terug zien ...
Bedrijven gaan misschien terug komen, maar zeker geen jobs, als bedrijven terug komen zal het zijn met automatische machines en niet met werkkracht.
En werkzaam in de logistiek. De uitvoer vanuit China naar het Westen is gewoon niet bij te houden. Men zet steeds maar meer en grotere vliegtuigen, boten & treinen in, maar de vraag blijft maar groter dan het aanbod ... Dit heeft wel één negatief gevolg, de steeds hogere verzendingskosten vanuit China, dit omwille van de enorme vraag en ook omdat het bijna steeds one way vracht is, volle vliegtuigen/ boten naar hier en bijna leeg terug wat enorm kostelijk is.
Als men weet wat een bepaald rijtuig/wagon/loc kost in China of eender waar, zal het niet zijn om ONS het goedkoper aan te bieden, maar wel om meer winst te maken en zoals eerder aangehaald " de produktie komt terug naar Europa" jammer genoeg zijn de echte vakmensen reeds uitgedoofd en moeten stoppen omwille van geen opdrachten.....
De tijd zal het uitwijzen op termijn.... één ding is zeker ....geld verdienen op korte termijn
Citaat van: centauri167 op 17 juni 2015, 20:34:04 PM
Denken dat de jobs uit China ooit terug komen naar hier is al even stom om te geloven dat we ooit het geleende geld aan Griekenland gaan terug zien ...
jammer dat je me stom vind Paul :D
Er komen jobs terug. Dat zie ik in de sector waar ik nu werk - LED verlichting - dagelijks.
De grote beweging naar China heeft bij het populair worden van LED verlichting gezorgd voor super-grote productie reeksen. Een winkel die 5 jaar terug op LED-armaturen wou overschakelen en 100 spots nodig had, kocht die van den Chinees.
Als vandaag diezelfde winkel een interieur vernieuwing uitvoert, zal hij zonder twijfel opteren voor armaturen die aangepast zijn aan het voorwerp dat belicht wordt. Dat worden dan 60 gewone spots, 20 spots om bijvoorbeeld een vleesproduct te belichten, en nog eens 20 voor de afdeling brood en kaas.
Die 60 zullen mogelijks nog China producten zijn maar die 40 andere maken we nu hier.
Gaat het hier over veel jobs? nee. Komen alle jobs terug? dat zal wel niet! Maar één job die terugkeert is weer één arbeider die hier aan de slag gaat voor iets wat vroeger door een Chinese arbeider werd gemaakt...
De klant wordt kieskeuriger, weet beter wat ie moet hebben, en heeft vaak ook geen zin om nog 18 weken te wachten tot de boot hier is...
En om weer eventjes dichter bij het oorspronkelijk onderwerp van dit draadje te komen: Mocht ik morgen 100€ meer moeten uitgeven aan een loc die hier gemaakt is, zou ik het met plezier doen!
Citaat van: centauri167 op 17 juni 2015, 20:34:04 PMDit heeft wel één negatief gevolg, de steeds hogere verzendingskosten vanuit China, dit omwille van de enorme vraag en ook omdat het bijna steeds one way vracht is, volle vliegtuigen/ boten naar hier en bijna leeg terug wat enorm kostelijk is.
Wel, je zou dat verwachten maar ik merk er niets van. Heb enkele weken terug een batterijdeurtje voor het fototoestel ginderachter besteld: 5 euro/stuk verzenden inbegrepen. Hier in de winkel 53 euro. OK, het is wel een wit product maar voor wat het moet dienen is dat goed genoeg. Trouwens als het erop zit zie je het verschil niet. Kan zo 10 deurtjes stukmaken, en zo snel gaat dat nu ook niet stuk.
Weet zelfs zo nog niet of bedrijven gaan "terugkomen". Stel je hebt 10-15 jaar ginder geproduceerd, goed winst gemaakt en niet teveel moeten doen. En nu ga je dan de productie zelf terug doen? Mensen aanwerven en opleiden, terug machinepark opbouwen, voor alle kleinigheden zorgen (verpakken, etiketten, QC, QA, stock). Hoelang eer je weer op kruissnelheid bent en dat met een verminderde winst? Ofwel gaan ze de beweging naar India en dan Afrika meevolgen ofwel ermee stoppen. Misschien dat er dan wel kleinere fabrikanten in hun plaats komen. Daar zie ik wel een opening voor. Maar dat zal dan voor een ander publiek zijn.
100 euro meer voor een loc? Weet het nog zo niet. Dat is 25-30% erbij. Denk dat ik (nog) meer 2-de hands ga kopen dan. Dat is nu al 90% van mijn aankopen trouwens.
Zelf beginnen bouwen ipv dozen kopen?
Vietnam zou ook in de opmars zijn vooral voor het gedetailleerde...
Een grote bezorgdheid bij veel modelspoorders (ook in Duitsland en Frankrijk) id de vraag: hoe zit het in de toekomst met het verkrijgen van onderdelen? zoals bv. antislipbandjes enz.
CiteerVietnam zou ook in de opmars zijn vooral voor het gedetailleerde
Ik denk dat veel bedrijven (klanten van Modern Gala??) de kat uit de boom zullen zien, en afwachten wat de toekomst brengt, voor ze nog ergens in investeren.
Vietnam is al langer interessant voor producenten, werkkrachten presteren merkelijk beter en leveren beter werk af dan Chinezen ! :-\
Dat is inderdaad juist, maar ook Vietnam behoord tot die groep van landen waar de situatie in een handomdraai kan veranderen, afhankelijk wie er aan de macht komt.
nee, liefst modellen uit onze Europese landen (is niet altijd mogelijk) ook al wordt er al eens gestaakt
men is blijkbaar vergeten dat de loonkost in onze westerse landen veel te hoog was/is,
dat is ook de reden dat veel van onze bedrijven het (zinkend)schip hier verlaten hebben.
Is die loonkost dan ineens zo gedaald dat men terug naar hier zou komen investeren?
De rekening klopt gewoon niet...
Tenzij ieder bereid zou zijn een pak meer te betalen voor in Europa geproduceerde produkten
;)
Denk niet dat het hier is gedaald, denk dat het aan de andere kant van de wereld bol is gestegen.
Misschien niet in de maten als hier, maar voor de begrippen van daar wel hoger.
Op Facebook heb ik een bericht zien langskomen (van Traintamarre) over LS Models en de insolventie van Modern Gala.
Volgens dat bericht zijn ze dus wel failliet en probeert Daniel Piron zijn mallen waar hij eigenaar van is terug te krijgen. Andere producties in andere Chinese fabrieken en ook uit Spanje gaan gewoon door zoals gepland.
Heel kort uitgelegd wat er in dat bericht stond, het bericht zelf moet je maar eens opzoeken als je een fb-account hebt.
En voor wie geen FB heeft : HIER (http://blog.e-train.fr/2015/06/des-nouvelles-de-lsmodels.html)
En voor wie geen Frans kan lezen. ;D
Citaat van: dion op 27 juni 2015, 10:32:14 AM
En voor wie geen Frans kan lezen. ;D
Hier (http://www.syntra-ab.be/opleidingen/snelcursus-frans).
blijkbaar weinig interesse want HIERwerkt hij niet ! ;D :-\
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juni 2015, 12:13:58 PM
blijkbaar weinig interesse want HIERwerkt hij niet ! ;D :-\
Nu wel. ;)
De plaatser van de link was blijkbaar vergeten om de link te testen na plaatsing...
Citaat van: doomslu op 27 juni 2015, 12:18:47 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juni 2015, 12:13:58 PM
blijkbaar weinig interesse want HIERwerkt hij niet ! ;D :-\
Nu wel. ;)
De plaatser van de link was blijkbaar vergeten om de link te testen na plaatsing...
Toch wel, alleen geen idee wat er fout gegaan is/was. ;)
Citaat van: Jurgen op 27 juni 2015, 11:26:01 AM
Citaat van: dion op 27 juni 2015, 10:32:14 AM
En voor wie geen Frans kan lezen. ;D
Hier (http://www.syntra-ab.be/opleidingen/snelcursus-frans).
Helaas nog steeds geen vooruitgang in wat er nu staat. ;D
Een cursus franse taal hoef je mijn niet aan te bieden wordt toch niets. Heb niets met de franse taal. Zal nu even bukken voor de evt. kritiek. ;)
Citaat van: dion op 27 juni 2015, 10:32:14 AM
En voor wie geen Frans kan lezen. ;D
Systranet eens gebruiken ;)
CiteerEen nieuws van L.S.Models
Een vaak valse informatie, heeft soms uitbundige geruchten helpen propageren, over de L.S.Models-productie.
Dat wat wordt gebleken te zijn, is het dat Modern Galabanket, de voornaamste fabrikant voor L.S.Models goed faillissement heeft gedaan, en dat de vormen van het merendeel van de modellen momenteel onbereikbaar zijn. Daniel Piron wil ze terugkrijgen, hij hoopt het, aan het einde van de zomer, aangezien hij eigenaar hiervan is. Gedurende deze tijd zal het voorziene rollend materieel H0 weggaan, want 'hij wordt elders (in andere Chinese fabrieken en in Spanje) geproduceerd: EVS-wagons met twee assen (voorzien voor binnenkort), graanwagons aan bogies Gierst, auto's Russische bedden. De aangevangen met studie van sommige wordt andere modellen voortgezet, het is het geval van Franse auto's UIC de ER. Daniel Piron lijkt niet bezorgd en verzekert zelfs dat de herdistributie van de L.S.Models-productie op vier andere plaatsen deze zal revitaliseren!
of een avond cursus Frans volgen. Ik heb 4 jaar Nederlands gevolgd en ja ... dat helpt ;D ;D ;D
Citaat van: dion op 27 juni 2015, 18:43:19 PM
Een cursus franse taal hoef je mijn niet aan te bieden wordt toch niets. Heb niets met de franse taal.
Bij mij is die taal ook een ramp, de laatste tijd kom je hier meerdere anderstalige topics tegen.
Een link van een buitenlandse modelspoorwinkel is geen probleem, maar een tekst in een andere taal, dat is niks voor mij.
Waar is de tijd van 'Vlaanderen Boven".....
Tja, talen aanleren is niet voor iedereen weggelegd, ik begrijp het.
Op school was het voor mij ook niks, maar in de treinwereld is het wel leuk als je Franstalige, Engelstalige en Duitstalige websites en tijdschriften kan lezen.
Of mandarijns ...
Dhr. Daniel blijft het alvast positief inzien, al wordt het nog een woelige oosterse zomer.
Citaat van: ceuleer op 27 juni 2015, 21:33:41 PM
Citaat van: dion op 27 juni 2015, 18:43:19 PM
Een cursus franse taal hoef je mijn niet aan te bieden wordt toch niets. Heb niets met de franse taal.
Bij mij is die taal ook een ramp, de laatste tijd kom je hier meerdere anderstalige topics tegen.
Een link van een buitenlandse modelspoorwinkel is geen probleem, maar een tekst in een andere taal, dat is niks voor mij.
Waar is de tijd van 'Vlaanderen Boven".....
Misschien eens nadenken waarom die teksten niet in het Nederlands bestaan :(
Maar wees gerust, ik zal mijn informatie nog maar alleen doorgeven aan mensen/forums die een beetje meer
open minded zijn ;)
Patrick,
Je kan gerust zijn, daarvan zitten er op dit forum waarschijnlijk toch in de meerderheid.
Citaat van: marc goovaerts op 28 juni 2015, 00:27:28 AM
Patrick,
Je kan gerust zijn, daarvan zitten er op dit forum waarschijnlijk toch in de meerderheid.
Dat denk ik ook, maar dat weet Patrick. ;)
Citaat van: dgrr57 op 28 juni 2015, 00:02:03 AM
Maar wees gerust, ik zal mijn informatie nog maar alleen doorgeven aan mensen/forums die een beetje meer open minded zijn ;)
Dus iedereen die informatie vraagt in de "eigen moedertaal" is volgens jou niet "open minded".
Je moet het maar durven zeggen......
Nu maak je toch een vreemde redenering, Gunter ::)
Citaat van: dgrr57 op 27 juni 2015, 20:52:29 PM
of een avond cursus Frans volgen. Ik heb 4 jaar Nederlands gevolgd en ja ... dat helpt ;D ;D ;D
Avond cursus geen optie, ben vaak dan niet thuis. ;D
Spreek 4 talen lijkt mij voldoende. Frans is dan de uitzondering.
Citaat van: ceuleer op 28 juni 2015, 10:58:19 AM
Dus iedereen die informatie vraagt in de "eigen moedertaal" is volgens jou niet "open minded".
Je moet het maar durven zeggen......
Het forum is een plaats dat mensen verenigt met een gemeenschappelijke interesse/hobby en waar je ook informatie kan delen.
Wat mij in deze stoort is dat degene die info deelt erop aangekeken wordt dat het niet in " 't Vlaams is".... internet is internationaal... dus ga je jezelf dienen aan te passen aan het internet, het internet zal dit niet doen aan jou.
Het is een koud kunstje om de grote lijnen (of meer) duidelijk te krijgen wanneer je de tekst door een vertaalwebsite stuurt. En zelfs wanneer dit niet lukt zal een vraag in de zin van "Goh, is er iemand die dit voor me kan vertalen want ik ben geen kei in X" snel beantwoordt worden. "Vlaanderen boven" daarentegen bezorgt me kippenvel en getuigt van weinig flexibiliteit.
Just my 2 ct (*)
(*) Enkel mijn gedacht ;)
Gelukkig jou gedachten. ;)
Want op sommige punten heb ik andere gedachtes.
Maar ik zal mijn bijdrage de volgende keer wel in een taal neerzetten die niet van zelf sprekend is. Of is het misschien verstandig op een forum de taal te gebruiken die erbij hoort. Welke taal dat dan ook is.
Verder ga ik er niet meer op in en sluit dit gedeelte af. Gaarne verder over oorspronkelijk onderwerp.
Ik lees in m'n beste Frans dat meneer Daniel Piron "zich geen zorgen maakt" en dat de hele situatie "nieuwe energie geeft".
Dat wordt dan hoog tijd want de beloften en de levertijden van LsModels zijn al jaren ongeloofwaardig en dramatisch slecht.
Gr, Ben.
Citaat van: Ben op 28 juni 2015, 12:01:32 PM
Dat wordt dan hoog tijd want de beloften en de levertijden van LsModels zijn al jaren ongeloofwaardig en dramatisch slecht.
het probleem is dat Lsmodels de Franse, Duitse,Zwitserse,Oosteuropese en de Oostenrijkse markt heeft ontdekt ! en de Belg. markt eigenlijk peanuts is :-\
Jaren geleden in Dortmund een babbel met hen gehad. De (N) Belgische modellen verkopen beter in Rusland en Japan dan in België zelf, beweerden ze toen.
We zijn daar blijkbaar lekker 'exotisch'...
Verwonderd me niet. Heb ook meer japanse modellen dan belgische :D
Citaat van: Cozzy op 28 juni 2015, 11:31:45 AM
Citaat van: ceuleer op 28 juni 2015, 10:58:19 AM
Dus iedereen die informatie vraagt in de "eigen moedertaal" is volgens jou niet "open minded".
Je moet het maar durven zeggen......
Het forum is een plaats dat mensen verenigt met een gemeenschappelijke interesse/hobby en waar je ook informatie kan delen.
Wat mij in deze stoort is dat degene die info deelt erop aangekeken wordt dat het niet in " 't Vlaams is".... internet is internationaal... dus ga je jezelf dienen aan te passen aan het internet, het internet zal dit niet doen aan jou.
Het is een koud kunstje om de grote lijnen (of meer) duidelijk te krijgen wanneer je de tekst door een vertaalwebsite stuurt. En zelfs wanneer dit niet lukt zal een vraag in de zin van "Goh, is er iemand die dit voor me kan vertalen want ik ben geen kei in X" snel beantwoordt worden. "Vlaanderen boven" daarentegen bezorgt me kippenvel en getuigt van weinig flexibiliteit.
Just my 2 ct (*)
(*) Enkel mijn gedacht ;)
Mee eens, Tom. ;)
[/quote]het probleem is dat Lsmodels de Franse, Duitse,Zwitserse,Oosteuropese en de Oostenrijkse markt heeft ontdekt ! en de Belg. markt eigenlijk peanuts is :-\
[/quote]
Een probleem is dat niet echt want er is een waardige vervanger, maar Daniel geeft wat je hier schrijft zelf graag toe en vindt het zelf ook ergens jammer.
Maar ja, wij gaan ook meestal (bvb David en Floris zijn mooie uitzonderingen hier op dit forum) daar gaan werken waar ze geen modellen maken omdat we dan zeker zijn van enige stabiele inkomsten.
Citaat van: Havoc op 17 juni 2015, 22:16:52 PM
Citaat van: centauri167 op 17 juni 2015, 20:34:04 PMDit heeft wel één negatief gevolg, de steeds hogere verzendingskosten vanuit China, dit omwille van de enorme vraag en ook omdat het bijna steeds one way vracht is, volle vliegtuigen/ boten naar hier en bijna leeg terug wat enorm kostelijk is.
Wel, je zou dat verwachten maar ik merk er niets van. Heb enkele weken terug een batterijdeurtje voor het fototoestel ginderachter besteld: 5 euro/stuk verzenden inbegrepen. Hier in de winkel 53 euro. OK, het is wel een wit product maar voor wat het moet dienen is dat goed genoeg. Trouwens als het erop zit zie je het verschil niet. Kan zo 10 deurtjes stukmaken, en zo snel gaat dat nu ook niet stuk
ff commentaar op geven.
bestel ook elektronica, oa. a la arduino ed, in china omdat er idd geen verzendkosten zijn en als je -22euro blijft ook geen douanekosten hebt.
Waarom daar? Kost me hier minstens het dubbele of het driedubbele met dan nog eens verzendkosten van de post.
Maar bestel eens batterijen daar. Setje knoopcellen besteld en een batterij voor m'n GoPro (7euro daar, hier +50euro), hebben 2 maand onderweg gezeten omdat die dingen niet door de douane geraken. Ze hebben dan wel een andere manier gevonden, maar de stickers van weigering in de EU hingen er nog op >:(
Maar vanaf je dus dingen hebt die een bepaalde prijs hebben en compleet zijn, ga je dus douane betalen, die wij dan ook betalen in de prijs van een compleet product.
En als je 100 treintjes verstuurd ga je idd verzendkosten moeten betalen, kan ook niet echt meer in een enveloppe dan. Dus heb je kosten van boot/vliegtuig erbij.
nu, dat is afwijken van de start.
Spijtige zaak voor de producenten. Maar ik vrees dat er nog chinese bedrijven zullen volgen.
Naar ik gehoord heb, zijn de chinezen niet meer bereid om alle soorten werk te doen voor weinig geld, wat 10-15j geleden anders was.
Een bedrijf die ik ken, laat onderdelen maken voor brommers (en complete brommers).
Hij zei zelf: de stukken moeten duurder worden omdat ze beginnen te morren wat ze maar verdienen. Door bv. nen ingenieur die, per ongeluk, zijn mond voorbij praat en zegt: jullie krijgen maar x-dollar, wij krijgen voor hetzelfde werk x-keer x-dollar... Bedoel maar, ze zijn ook niet allemaal achterlijk hé.
En het zomaar verzetten van alles van firma a naar firma b daar, lukt ook niet zo gemakkelijk meer voor die zaken. Mensen opleiden, de juiste machines hebben,...
zijn doemscenario was: binnen hoogstens 10j moet de gehele productie elders gemaakt worden. En wss zal dat terug binnen de EU zijn dan omdat kosten van transport/douane/... verminderen en de hogere loonkost (en meestal betere afwerking) hetzelfde zullen zijn als daar in china produceren en versturen/douane/...
Voor alle duidelijkheid, er is een groot verschil tussen een enveloppe versturen vanuit China met de overgesubsideerde China Post of wat handelaars moeten betalen als ze in bulk versturen via trein, boot & vliegtuig. De tarieven van die laatsten blijven maar stijgen omdat de vraag het aanbod blijft overstijgen en wat dan ook serieus in hun nadeel speelt is dat het echt one-way vracht vanuit China is en amper iets naar hun waardoor in principe bijna al die vervoersmiddelen leeg terug moeten.
Zelf werkzaam in de logistiek, is dit één van de uitdagingen waar ik me mee moet bezighouden. Daar er natuurlijk tussen concurrenten prijsdruk is, moet men dus voornamelijk proberen "minder" verlies te maken op de terugweg zodat men daar de kosten kan drukken. Voor een stuk lukt dit gelukkig omdat men tussenstoppen kan maken op plaatsen waar men nog wel wat extra afzet kwijt kan, maar dat is natuurlijk beperkt en tussenstoppen kosten ook weer geld en verliezen tijd.
En dan nog iets over de ongezonde rol van China Post, leg maar eens aan een normale mens uit dat men pakjes in China van 0,5 euro kan bestellen bij den Ali zonder transportkosten als men weet dat China Post onze posterijen ook nog moet betalen ????
Maar zoals bij zoveel dingen, Europa laat alles maar toe en jankt achteraf dat al onze handel kapot is ... Toch goed dat we een commissaris hebben voor oneerlijke concurrentie ...
Voor het werk laten we ook dingen in china maken (plastic injectie stukken), volgens onze plannen etc. Transport is echt niet het probleem hoor. En met een bestelling vullen zo ook geen container, dat is meestal een pallet dat ongeveer 1 meter hoog gestapeld is, een keer per jaar.
En zelfs met douanekosten erbij is het nog interessant. En Bpost is een ramp, zowel wat service als prijs betreft. Pakje van hier naar Duitsland (voor een herstelling) een dikke 50 euro. Terugreis van hetzelfde pakje: 18 euro. Of is DHL ook alzwaar gesubsidieerd?
En ja, hun levensstandaard gaat veranderen. Die zitten nu ergens waar we hier ten tijde van Daens zaten. Maar je moet dat allemaal relativeren. Toen we op een ander bedrijf met Indië samenwerkent, dan werken ze daar ook 6 dagen in de week. Na enkele jaren samenwerking was dat al maar 5 meer zoals bij ons. Ze verdienden nog altijd maar 1/4-de. Maar die mannen (ingenieurs) hielden er ginder wel een levensstijl op na waar ik alleen maar van kan dromen.
En vergeet het dat dit terug naar europa komt. Volgende stap is Afrika.