Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Belgische modellen => Topic gestart door: ToThePoint op 20 augustus 2010, 01:06:31 AM

Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: ToThePoint op 20 augustus 2010, 01:06:31 AM
Onlangs kocht ik een jocadis type 36 met motor onder de ketel.
Nu ja motor. Wat voor een motor dient door te gaan levert zoveel vermogen dat het amper de loc door een bocht krijgt. Een helling van 3% is ook kantje boordje zonder wagons. En wat een hels kabaal maakt dat voor een motor van amper l: 2cm op 1cm diameter.
Heeft er iemand zoeen loc rondrijden en wat zijn uw ervaring.
Ik heb al zitten denken om de motor en aandrijving eruit te halen en een tender met motor om te bouwen.
Een G8 tender van fleischmann zou kunnen, maar de asindeling ervan is niet correct.
Een ander idee is om een loc om te toveren tot goederenwagon (type 36 was een goederenloc) die de 36 voortduwt. De loc en tender zijn zwaar genoeg om dat aan te kunnen vermoed ik. Een dezer zal ik eens experimenteren.

De loc op zich is stevig en mooi. Goed afgewerkt en kan tegen een stootje, dus ik zou em graag behouden. Maar de loc dient wel bedrijfszeker te zijn.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Gerolf op 20 augustus 2010, 02:01:17 AM
Ik heb opgevangen dat de rijeigenschappen van nogal wat Jocadis-setjes niet geweldig zijn. Ik heb hier zelf enkele kits liggen om "ooit" te maken, en heb dus (nog) geen ervaring met de bouw ervan [:I]
- Ik kan me voorstellen dat de uiteindelijke rijkwaliteiten nogal afhangen van de bouwer.
- Motorvermogen is ??n ding, maar als de overbrenging niet deugt ...
- Wat is het opgenomen vermogen (amp?res) in vrijloop?
- Een "vast" aangekoppelde gemotoriseerde goederenwagen heeft waarschijnlijk twee assen - 4 antislipbandjes en een hoop gewicht erin ?
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Michiel op 20 augustus 2010, 06:55:02 AM
Gefeliciteerd met je type 36! Het is en blijft toch een van de meest imposante locomotieven die er ooit in Belgi? zijn gemaakt.

Ik zou proberen om de locomotief zelf terug rijbaar te maken. Zoals Gerolf aangeeft, het drijfwerk, overbrenging en asuitlijning eens goed nakijken, en zien waar het probleem zit van de slecht loop.

Ik zou dan ook overwegen om een hulpmotor in de tender te bouwen, en niet met afzonderlijke wagon te werken. "Hulpmotor" want erg krachtig moet ie niet zijn als ze in tendem gaat werken met de originele motor. De uitdading is dan natuurlijk dat ze een beetje op mekaar ingesteld zijn. Digitaal is dat nog te doen, maar rij jij analoog?

Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Peter op 20 augustus 2010, 10:46:41 AM
Vroeger zat bij de bouwdoos van de type 10 van Jocadis een 4-assige tender van Roco, namelijk die van de Baureihe 17.
Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij is dat dezelfde 4-assige tender die in het groot achter de type 36 hing.
De rij-eigenschappen van die Roco tender waren heel goed en de aanpassingen die moesten gebeuren waren echt minimaal (lampen, nummerschild, verlaagde kolenbak.
Deze Roco lok kom je dikwijls voor zeer weinig geld op beurzen tegen, dus misch. de moeite waard om eens rond te kijken
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Michiel op 20 augustus 2010, 11:17:05 AM
Het type 10 heeft inderdaad later een 4-assige tender gekregen ipv de oorspronkelijke 3-assige tender. Maar of dat ook zo was met het type 36, dat herinner ik me niet gezien of gelezen te hebben. Dat ga ik vanavond eens nagaan.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: eddy op 20 augustus 2010, 15:21:08 PM
Achter een 36,kwam een tender type 18.Deze tender werd ook gebruikt bij de type's 7-9-10-31-33-36-38.Het is een 3-assige tender ,lengte van 7,346m tussen de buffers,diameter van de wielen is 1067 mm.Had 24 m? water inhoud,en 7 ton kolen-inhoud.

groeten eddy
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: erik de noorman op 20 augustus 2010, 15:32:18 PM
Ik gebruik een fleischman tender van de BR 55 of het B. type 81.
De asindeling van deze tender komt wel goed overeen.

Erik
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Michiel op 20 augustus 2010, 20:45:55 PM
Ik heb eens gezocht of ik een type 36 vond met een 4-assige tender, maar niet dus. Schijnbaar zijn ze steeds met die 3-assige tender gekoppeld geweest.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: ToThePoint op 20 augustus 2010, 22:24:14 PM
Heb na de wijze raad van Gerolf even het opgenomen vermogen van de loc gemeten.
65 mA in de traagste snelheid. 75mA in middelste stand en 80mA op vol vermogen, belast +- 115 mA. Dat lijken me aanvaardbare waarden.
Ik vermoed dat het model door jocadis zelf is gebouwd.
De vorige eigenaar heeft enkele modelen (types) gekocht en nooit op een baan noch vitrine geplaatst.
Het model heeft nog niet veel gereden in elk geval.

Even een filmke van een type 51 van jocadis die de helling opgaat.
Let goed op het geproduceerde geluid.

http://www.all-that-is.eu/type51.AVI

En dan nu de koffiemolen, anex boormachien

http://www.all-that-is.eu/type36.AVI

Ook fotokes van het inwendige.

[image]http://www.all-that-is.eu/type36-1.JPG[/image]
[image]http://www.all-that-is.eu/type36-2.JPG[/image]
[image]http://www.all-that-is.eu/type36-3.JPG[/image]

Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Gerolf op 20 augustus 2010, 22:58:40 PM
De stroomopname is inderdaad niet te hoog. Waarschijnlijk is er geen groot probleem met de overbrenging. Wat me wel opvalt is de enorme hoeveelheid smeervet rond de tandwielen.
Maakt hij dat hoge geluid ook in vrijloop?
Ik zou hem eens een tijdje laten bollen (op de rollenbank, of gewoon "in de lucht").
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: ERVIN op 20 augustus 2010, 23:13:53 PM
Dat " bollen" of inrijden zou ik ook zeker eens doen , ik heb een 51er van Mehano eens 6 uur lang laten rijden ( 3 uur in de ene richting en vice versa) reden was dat hij veel lawaai maakte , precies een schurend geluid , je moet nu eens komen luisteren , je hoort enkel nog een zacht gezoem.
Dus inrijden heeft wel degelijk zijn nut.[;)]
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: ToThePoint op 21 augustus 2010, 00:51:03 AM
De motor is reeds gedemonteert en maakt op zich evenveel lawaai als het handboormachientje.
De wielen draaien rond (met overbrenging nog gemonteert) als ik met de hand de tender beweeg. (bovenbouw ook geplaatst).

Heb de type 51 eens opengemaakt en daar zit beduidend een grotere motor in van machinima of zoiets, die max met sleep op de helling 130mA opneemt.
De motor van de 36 zit op een kunststof houder met 2 vijsjes en kunststof tandwiel. Makkelijk te verwijderen dus.
Er is plaats zat in de bovenbouw voor een veel grotere motor.
Nu op zoek naar een motor die deze kan vervangen, want de tender of goederenwagon bouwen is veel meer werk.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: jacques timmermans op 21 augustus 2010, 09:10:29 AM
ToThePoint,

ik denk dat er niets verkeerd is aan de aandrijving. Echter heeft de motor, zo te zien een Escap 1616 - een motor met een ijzerloos anker, die in principe uitstekende motors (systeem Faulhaber) zijn - gewoonweg te weinig vermogen (ca. 0,27 W) en een te laag koppel om deze ca. 500 tot 650 gram wegende loc soepel voort te bewegen. Alternatief kun je proberen een Faulhaber of Escap motor van het type 1624 met een afgegeven vermogen van 1 tot 1,2 W in te bouwen.

Ook de opgenomen stroom is veel te hoog: volgens het datasheet mag deze motor maximaal 75 mA opnemen; Dus vermoed ik dat de combinatie van de sturing en de wielen teveel frictie ondergaan, waardoor het model te veel stroom opneemt en stroef loopt.

Meer gegevens over deze motoren vind je hier:
http://www.faulhaber-group.com/servlet/com.itmr.waw.servlet.Anzeige?fremdaufruf=ja&kdid=40929&sprachid=1&htdigurl=/n167866/i86089.html



Jacques Timmermans
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 augustus 2010, 11:02:03 AM
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

ik denk dat er niets verkeerd is aan de aandrijving.
Ik zie toch iets wat minder geslaagd is. Er zit een haakse tandwieloverbrenging in, en die zijn heel kritisch ten aanzien van de afstelling. Een heel klein beetje uit de lijn, en zo'n overzetting gaat klemmen.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: jacques timmermans op 21 augustus 2010, 12:13:12 PM
Klaas,

ik weet niet of je met deze precisie aandrijvingen van Porte Escap bekend bent, maar hier spreken we over industri?le aandrijvings technieken, die daar, waar een grote betrouwbaarheid en een lange levensduur ge?ist wordt, toegepast worden.

Ter illustratie de kostprijs van zo een motor met tandwielkastje: deze lag rond 1995 rond de 150 DM, niet echt goedkoop, als je weet dat toen een gemiddelde bouwkit van Model Loco, die overigens ook tal van Belgische modellen uitbracht, een goede 350 DM was.

Jacques Timmermans
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: ToThePoint op 21 augustus 2010, 18:19:36 PM
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

ToThePoint,

ik denk dat er niets verkeerd is aan de aandrijving. Echter heeft de motor, zo te zien een Escap 1616 - een motor met een ijzerloos anker, die in principe uitstekende motors (systeem Faulhaber) zijn - gewoonweg te weinig vermogen (ca. 0,27 W) en een te laag koppel om deze ca. 500 tot 650 gram wegende loc soepel voort te bewegen. Alternatief kun je proberen een Faulhaber of Escap motor van het type 1624 met een afgegeven vermogen van 1 tot 1,2 W in te bouwen.

Ook de opgenomen stroom is veel te hoog: volgens het datasheet mag deze motor maximaal 75 mA opnemen; Dus vermoed ik dat de combinatie van de sturing en de wielen teveel frictie ondergaan, waardoor het model te veel stroom opneemt en stroef loopt.

Meer gegevens over deze motoren vind je hier:
http://www.faulhaber-group.com/servlet/com.itmr.waw.servlet.Anzeige?fremdaufruf=ja&kdid=40929&sprachid=1&htdigurl=/n167866/i86089.html



Jacques Timmermans



Tot die conclusie kwam ik ook al. En wel door volgende vaststellingen.
De motor heeft nu op de rollenbank zonder behuizing ongeveer 3 uur gedraait. Het stroomverbruik gaat niet boven de 80mA.
Het geluid was redeljk aanvaardbaar te noemen.
Echter wanneer men de ketel terugplaatst beginnen we van voren af aan.
De geluidsproductie is wel afgenomen, maar na 4 uur op volle belasting is er geen noemenswaardige verbetering.

Ik ga uw advies eens napluizen.
Ook al omdat in de bochten de loc echt moeite heeft om te blijven rijden.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 augustus 2010, 20:27:46 PM
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

ik weet niet of je met deze precisie aandrijvingen van Porte Escap bekend bent, maar hier spreken we over industri?le aandrijvings technieken, die daar, waar een grote betrouwbaarheid en een lange levensduur ge?ist wordt, toegepast worden.
Ik ben wel bekend met de motoren van Portescap, maar niet met de aandrijfkasten. Is die tandwielbak dan ook van Portescap, en behorend bij deze motor?
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: ToThePoint op 21 augustus 2010, 21:12:12 PM
Na 13 uur inrijden is er geen noemenswardige verbetering.
de motor is gedemonteert en er staat op te lezen.
ESCAP 16C18 205 30.
Op zoek naar een zwaarder type.
Dat belooft weer pfffffffff
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: jacques timmermans op 22 augustus 2010, 12:13:51 PM
Klaas,

bij compleet geleverde aandrijfunits van Portescap is de van zelf sprekend, dat de tandwielkast ook door Portescap geleverd wordt. Of Portescap uiteindelijk deze tandwielkasten zelf construeert of door derden laat bouwen is mij verder niet bekend. Het is wel een feit, dat de tandwielkasten met dezelfde precisie zijn opgebouwd als hun motoren.

Jacques Timmermans
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: ToThePoint op 22 augustus 2010, 22:46:05 PM
Zo, na een loc met digitale decoder aan de osciloscoop te hebben gehangen blijkt dat uit een dcc decoder een variabele blokspanning komt van 18v.
Aangezien ik besloten had een andere motor in de loc te steken heb ik 2 dagen de data sheets van escap en faulhaber binnenste buiten  gedraait.
Keuze genoeg want kan tot 18mm diameter in de loc plaatsen.
15mm en 17mm vielen af wegens te weinig toerental.
De tandkast werkte met een motor die 16200 toeren doet en is daarop voorzien. een motor met 8400 of 9900 toeren zou gaan aangezien de echte type 36 max 65km/h kon halen.
En +- 32 km/h vol belast op hellingen.
Een toerental van 9900 is toch net iets te weinig.
Het gaat een faulhaber worden want escap motoren zijn niet te vinden vrees ik.
Ik heb na enig zoeken geen verdeler/verkoper gevonden.
Dus faulhaber, de 1624 van 1,5w of een 1717 van 2w.
Echter in de data sheets staat per spanningsvariant van een type het werkelijke rendement en dat varieert enorm.
De keuze is gevallen op een faulhaber 1624T018s met 13800 toeren en een rendement van 77% en een vermogen van 1,87w.
Stall torque is 5.16 ipv 1.2 voor de escap.
Kontinu torque is 12.30 ipv 6.68.

Ben een benieuwd hoe het verdere experiment uitdraait.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Peter op 23 augustus 2010, 11:19:50 AM
Eddy schreef:

citaat:
Achter een 36,kwam een tender type


Inderdaad Eddy, ik zat met mijn gedachten bij de type 10 van Olaerts omdat die zowel met een 3-assige alsook een 4-assige tender te verkrijgen is.
Bij de 36 is die niet het geval geweest. (niet in model en niet bij het grote voorbeeld)
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Stefan Appelmans op 25 augustus 2010, 20:49:04 PM
Enkele persoonlijke opmerkingen:
Op de foto ziet men een bocht.
Het is denkbaar, teminste hoogstens mogelijk dat deze bocht te scherp is voor die loc (Een 150!).
Model Loco materiaal is geen "algemeen industrieel productie", gelijk Fleischmann of Roco, dat gemaakt is om op de bochten "van de firma" te kunnen rijden. Pas op, dit is geen negatieve opmerking, Fleischmaann en Roco materiaal rijdt buitengewoon!!
Uitzonderlijk is er de bochtradius bepaald als het echt moeilijk is.

Ik heb al enkele Model Loco's thuis gehad omdat dit of dat niet ging, of slecht. Dus opdengedaan en nagekeken.
Generale ondervinding: De aandrijfbox is...British materiaal. Wie me persoonlijk kent weet wat ik bedoel[:I]. Versta: Ik zou dat zo niet ontwerpen.
Maar hier hebt je zichtbaar een van de "Portescap motor-en-aandrijfbox" dat veel beter zijn dan de oorspronkelijke GB1 of GB2 aandrijfboxen. Is de moteur wat flauw, dat weet ik niet, dat is mogelijk.
Ik heb een loc "Met Roco tender" in de handen gehad, een type 10 denk ik. De loc is te zwaar voor de tender, zelfs zonder wagons er achter...[xx(]!
De aandrijving moet in de loc blijven, verbeterd als het nodig is,maar de gemotoriseerde tender is een "gemakkelijks oplossing".

Wat de bochten betreft, sommige stoomlocs MOETEN rond 600mm bocht radius hebben, anders vertragen ze fel, blijven ze steken of ontsporen als de moteur sterk genoeg is. Ja.

EN, ik zal persoonlijk nooit een Model Loco kopen dat door iemand anders gebouwd, of "begonnen" is...

Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: loco op 26 augustus 2010, 13:02:59 PM
De tandwielkast van de Portescap motor is niet ontworpen door Portescap maar door het Brits bedrijf in het zuiden van Engeland dat ook verdeler is of was van deze motoren. Er was daar een slimme ingenieur die zoals zijn titel ook zegt een ingenieus idee had om een tandwieloverbreging te maken voor deze super micromotoren die toen reeds in de ruimtavaartsector zijn intrede had gedaan. Deze slimme mens was uiteraard ook een treinliefhebber en heeft de tandwielkast speciaal ontworpen voor de Britse OO modellen. Aangezien in UK de bouwdozen vaak zonder wielen en zonder motoren verkocht worden, was er een grote markt geinteresseeerden. Ook Model loco (DJH) maakt gebruik van deze motoren. Echter de modellen moesten daarvoor vaak aangepast worden wat ook te zien is op je foto. Dat wil zeggen, ze pastten niet altijd direct in hun modellen. Je moest witmetaal wegschrapen of zelf stukken wegsnijden. ben ik juist als ik vermoed dat jouw model ook frontverlichting heeft?
De motoren met deze tandwielkast is niet meer te koop, tenzij je een winkel vindt met een oude stock. Ik denk bijvorbeeld aan GMNS (Gimenes uitgesproken)in Holland. Help, ik ken niet precies zijn website of juiste naam meer maar hij staat ook op beurzen en tentoonstellingen met zijn stand.
Ik zie daar twee draadjes lopen naar de ketel. Dan moet het model wel gebouwd zijn door iemand die er iets van kent, want frontlampje plaatsen in de oude stoomloclamp is niet vanzelfsprekend.
De tandwieloverbrenging heeft een slijtvast kroontandwiel waardoor je de trein met de vinger kunt voortduwen terwijl het stangenmechanisme mooi meedraait. Ze zijn zeer betrouwbaar. Voor de type 36 heb je inderdaad de stevigste uitvoering nodig In jouw model zit een kleinere versie (maar niet de kleinste).
ToThePoint, indien je graag ondersteuning wenst mag je mij gerust een PM sturen. We kunnen dan als je wenst afspreken. Ik denk dat ik je wel kan helpen.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: Stefan Appelmans op 26 augustus 2010, 13:14:05 PM
Gimenes[:D]: Godfather Models & Supply.
Het is waar, Piet heeft van alles. Ik heb al veel bij hem besteld!
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: loco op 27 augustus 2010, 08:36:41 AM
Op ??n van de prijslijsten van Godfather Models & Supply staat de Escap RG4 M voor 119 euro. Het is wel een lijst van 2006. Je moet dus even met Piet contact nemen om te weten of hij er nog van in huis heeft.

http://www.gmens.nl/GMS_Prijslijst2006.doc
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: treinvirus op 05 september 2010, 20:10:34 PM
hallo
draadje ontdekt na eerst zelf in gezocht iets hieromtrent te hebben
gezocht! blijkbaar heeft to the point de oplossing gevonden door enkel een nieuwe motor te steken op de bestaande tandwielenkasten en het adres om faulhabermotoren te bestellen (glockenankermotor duitsland) dat hij opgaf is zeer goed maar  ik zie dat jullie hier met veel kennis van zaken spreken en ik ben maar een leek op dit gebied . In mijn type 59 van jocadis zit geen motor en geen tandwiel kast . Ik wou een escap rg4 steken maar  is toch duur en niet direkt vindbaar.Ik heb zojuist wel een mailtje gestuurd naar piet zoals hierboven aangegeven en wacht nu af. Indien piet geen heeft of te duur hoe vind ik dan de juiste  kleine motor ( dat zou nog wel gaan met de afmetingen na te kijken ) en VOORAL hoe een tandwielenkast te kiezen (de catalogus puilt uit van voor mij onverstaanbare technische gegevens) ! heeft iemand een idee ? verder heb ik nog 2 type 1 loks in elkaar te steken met motor maar hier zit bv geen tandwielenkast bij , die gaan rechtstreeks op een tandwielop een van de wielassen, ik veronderstel dus dat die een laag toerental hebben . Zijn die motoren goed en als je ze eventueel wil vervangen hoe ga je dan te werk om een juiste motor te kiezen als je geen idee hebt hoeveel toeren die draaien?
dirk
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: loco op 06 september 2010, 17:09:22 PM
Misschien zijn de motoren van SB Modellbau voor sommigen een alternatief. Ik heb daar ooit enkele motoren gekocht voor ander modellen. SB werkt alleen met Faulhabermotoren en maakt voor elk model een specifieke aandrijving (tandwieloverbrenging).
ik heb even op hun site gezocht en zij hebben blijkbaar ook aandrijvingen voor Model Loco modellen.

http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=256_74_159 (rechtstreekse link naar model loco motoren)

Ik ken de tandkast niet die SB gebruikt, maar hoogst waarschijnlijk werken ze met een wormwiel en niet met een kroontandwiel. Daarentegen gebruiken ze een vliegwiel, wat dan ook weer mooi meegenomen is, maar niet nodzakelijk.

SB staat op elke grote beurs in Duitsland (Keulen, Dortmund, .... Als je er vroeg (of heel laat) bij bent is hun stand nog verlaten, en kan je hen alle vragen stellen. Ze zullen zeker verder helpen en een oplossing zoeken voor je probleem. Ik vermoed dat ze zelfs en mondje Engels spreken. Neem dan wel een min of meer gemonteerd model mee.

Volgens mij moet je alleen rekening houden met dezelfde afmetingen als deze van Escap. Je moet dan wel weten dat je ook bij Escap vaak extra witmetaal moet wegvijlen.
Een RG4 C 1616 = 27,0 Hoog x 37,2 Lang x 16 Dik mm
Een RG4 M 1626 = 27,0 H x 45,4 L x 16 D mm
Een RG4 1219 = 21,8 H x 40,2 L x 12 D mm

De hoogte is de maat van de tandwielkast tot asafstand en is steeds 9,6 mm.

Hopelijk heb ben je er iets mee.
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: ronald felix op 08 september 2010, 10:01:29 AM

Hallo,
In mijn tabel die ik ooit eens heb gemaakt zijn de dichtst benaderende industri?le aandrijving voor die tender, de aandrijving van de oude BR 50 van Fleischmann en een aandrijving van de firma PMT, ontwikkeld voor in de oude Piko's 01 -03 en 41, waar bij beide ??n loopas moet afgekapt worden. De PMT is niet erg sterk zodat ik daar zeker de motor in de ketel zou bewaren.
zie http://www.pmt-modelle.de/produkte/antriebsaetze/antriebssaetze-h0.htm

Ronald
Titel: Jocadis type 36, motorisatie
Bericht door: treinvirus op 24 september 2010, 16:26:09 PM
bedankt voor al de reakties , zeer leerzame informatie!
dirk