Vanuit he retro tijdperk ben ik momenteel weer aan modelbouw begonnen. Tussendoor me af en toe wat op de hoogte gehouden en nu besloten en reeds in aanvang genomen een module baan te bouwen.
Aangezien slechts een zijwand ter beschikking staat wordt het sporenplan als een pendelbaan uitgevoerd. Dit betekent dat een trein even verdwijnt aan de kopzijde, terugzet en via de achtergrond omrijdt naar een schaduwstation.
Ik heb - mede op jullie info - kadee koppelingen besteld en reeds gemonteerd en eerlijk is eerlijk: het koppelen is prima, zelfs de ruimte russen de buffers is t.o.v. de Fleischmann haakkoppeling kleiner geworden.
Ervaring wordt gevraagd over het achteruitrijden met deze koppelingen met een komplete trein (max 5 tweeassers)over 2 uitwijkwisses(dus krom).
Daarnaast snap ik het ontkoppelen niet met de vaste magneet onder de railmat. Als een trein deze normaal passert, dan gebeurd er toch niets( ontkoppelen) of wel?
Reacties: graaaag!
Brandy
Kadee ontkoppeld als volgt.
Trein stopt met koppeling boven de magneet.
trein zet iets achter uit (paar mm)
trein rijdt weer vooruit en is los.
Rangeren
Stoppen op magneet.
Achteruit rijden (paar mm)
stoppen 9(halve sec)
Verder achteruit rijden tot dat de wagens goed staan.
weer vooruit en weg wezen.
normaal over de magneet rijden heft geen gevolg,ook niet bij opduwen.
wim
citaat:
Geplaatst door Brandy
Als een trein deze normaal passert, dan gebeurt er toch niets( ontkoppelen) of wel?
Aan het "handje" van de koppelingen zit een minuscuul haakje, waardoor de koppelingen niet uit elkaar gaan als de trein getrokken over de magneet rijdt. Om te ontkoppelen moet je stoppen boven de magneet en een klein stukje terugduwen. Pas dan komen ze los.
Op de site van Kadee staat een animatie hoe het werkt.
citaat:
Geplaatst door Brandy
Ervaring wordt gevraagd over het achteruitrijden met deze koppelingen met een komplete trein (max 5 tweeassers)over 2 uitwijkwisses(dus krom).
In een woord: goed ;) Ik heb kadee's gebruikt op mijn timesavertje, en ze blijven in delayed stand, zelfs in bochten.
De ontkoppelaars liggen bij mij trouwens onder de wisseltongen. En dit werkt eveneens goed, al is de positionering van zowel magneet als koppeling (bij een reeks 77 waarvan ik de positie van de NEM schacht heb moeten blokkeren) millimeterwerk! Kadee raad trouwens aan op enkel te ontkoppelen op rechte stukken, en niet in bogen, net om die reden. Maar meerdere mensen gebruiken hem in bogen. Consequentie is wel dat je soms een koppeling hebt die naar de verkeerde kan getrokken wordt door de magneet: dat heeft met de positionering te maken, en vooral mijn B-models containerwagens hebben daar last van....
Gewoon over de magneten rijden ontkoppelt inderdaad niet: je hebt dat haakje, zodat zolang er spanning op de koppeling blijft er niet ontkoppeld wordt. Maar stalen wielen kunnen hier roet in het eten gooien: die worden natuurlijk aangetrokken door de magneet, en zorgen dat je ofwel ongewenst ontkoppelt bij traag overrijden, ofwel niet kan ontkoppelen wanneer je dat wil... Je hebt enkele opties: ik heb de wielen 'geremd', dat wil zeggen een stukje styrofoam tussen bogie en wielassen gestoken, ofwel een weerstand rond de wielassen draaien (die je toch voor bezetmelding nodig had), zodat de magneet de wagon niet meer naar zich toe getrokken krijgt. Het nadeel van deze oplossing is echter dat bij een behoorlijke sleep de loc te hard zal moeten werken, en de kadee's af en toe gewoon uit mekaar glijden (de trekkracht wordt zo groot dat de NEM schachten scheef worden getrokken). Daarom bied Kadee ook niet-magnetische wielen aan, maar dat is tegelijk een pak duurder. Voor 10 geremde assen zal dit effect trouwens nog goed meevallen, dus probeer eerst gewoon met styrofoam ;) 20 geremde assen geeft dan weer miserie (eigen ervaring)
Beste reageerders.
Geweldig dat jullie iets over je ervaringen willen delen. Ik word er iets rustiger van. Bij Kadee heb je diverse uitvoeringen van magneten. Ik zelf heb een magneetje van een prikbord getest doch er gebeurde niets. Welke magneten(kracht!?) raden jullie me aan. Ik hoop niet te veel te vragen aan de"ervaringsdeskundigen"
Es geht voran!
Brandy
citaat:
Geplaatst door Brandy
Ik zelf heb een magneetje van een prikbord getest doch er gebeurde niets.
Dat komt waarschijnlijk omdat die magneet verkeerd gepolariseerd is, of omdat je hem verkeerd hebt geplaatst.
Een ontkoppelmagneet moet de noordpool bij de ene spoorstaaf hebben, en de zuidpool bij de andere. M.a.w. de veldlijnen moeten dwars op het spoor lopen.
citaat:
Geplaatst door Brandy
Beste reageerders.
Geweldig dat jullie iets over je ervaringen willen delen. Ik word er iets rustiger van. Bij Kadee heb je diverse uitvoeringen van magneten. Ik zelf heb een magneetje van een prikbord getest doch er gebeurde niets. Welke magneten(kracht!?) raden jullie me aan. Ik hoop niet te veel te vragen aan de"ervaringsdeskundigen"
Es geht voran!
Brandy
Zoals ik al zei is de positionering van je magneet en je koppeling cruciaal. En net om die reden raad ik je aan het bij de officiele Kadee magneten te houden: niks zo irritant dan een slecht ontkoppelende kadee.. weet ik uit ervaring ;-)
Helder wat betreft de adviezen. Ik ga de off. magneten eens proberen.
Tot slot: heeft iemand ervaringen met het opduwen van een trein(veelal tweeassers of soms drieassers, welke met kadee koppelingen zijn voorzien. Betreft een pendelritje van ongeveer drie rechte meters, waaronder twee wissels welke in kromstand kunnen worden bereden.
citaat:
Geplaatst door Brandy
Helder wat betreft de adviezen. Ik ga de off. magneten eens proberen.
Tot slot: heeft iemand ervaringen met het opduwen van een trein(veelal tweeassers of soms drieassers, welke met kadee koppelingen zijn voorzien. Betreft een pendelritje van ongeveer drie rechte meters, waaronder twee wissels welke in kromstand kunnen worden bereden.
In delayed stand of niet?
Ofja, dat maakt eigenlijk niet uit: dat lukt perfect, en eigenlijk minder kans op ongewenst ontkoppelen, want wanneer er drukkracht op de koppeling blijft zal zelfs een magneet de koppeling niet kunnen ontkoppelen. En de delayed stand blijft ook makkelijk behouden: de lip die daarvoor zorgt is toch al gouw 2 mm lang, en dat is zelfs langer als een roco universeelkoppeling. Een roco kortkoppeling of fleischmann profi wil idd wel eens terug in zijn gekoppelde stand zakken bij opduwen (dat was toch het geval toen ik 12 was, sindsdien niet meer geprobeerd :p), maar een kadee of roco universeelkoppeling moet al een serieuze wiebel krijgen eer dit gebeurt....
PS: je moet uiteraard wel opletten voor je buffers. Anders dan bij een kortkoppeling kan een kadee wegknikken onder de druk (omdat je gen starre koppeling hebt). Maar dan hangt het nog af van enkele factoren: hoe hard heb je je sleep geremd (ivm ontkoppelen en aantrekken van metalen assen), en hoe kort wil je koppelen? Zoals je weet heb je kadees in 4 lengtes, waarbij de kortste gewoon een kortkoppeling is zonder de mechaniek ervan... En hoe krap is je bocht? Een roco wissel met r = 800 (en nog een klets, was het niet 888?) zal niet vlug problemen geven, een kadee nr 18 in combinatie met slappere veertjes in de kortkoppelmechaniek van je wagons, een lange sleep geremde assen, en een r = 450mm geeft bijvoorbeeld w?l wegspringende buffers.
Op het einde van de rit is mijn raad dus: je moet niet t? kort willen koppelen met kadee: ga gewoon voor de 19 en probeer niet teveel assen te remmen (net voldoende voor de beweging die je wil maken): dan komt dat dik in de sjacoche ;)
De wagons die nu verkocht worden hebben allemaal de "in-de-bocht-verlenging" systeem, en die moeten normaal met een "stijve" koppeling aangebracht worden, zo kan de verlenging in een de bochten normaal werken, getrokken of geduwt.
De "NEM" Kadee (Nr 17-18-19) is geen stijve koppeling, die werden ontworpen om in de dan fixe NEM doosjes te steken.
Maar met het huidig systeem, als men de wagons achteruit duwt, plooit het Kadee systeem EN de verlenging met het NEM doosje. In rechte lijn kan dat geen kwaad, maar in bocht "mengen" zich de buffers, vooral als er meerdere wagons zijn, en er is meestal ontsporing.
De oplossing is het verlenging systeem van alle goederen wagons te blokeren: Een gaatje van 0,8 of 1mm boren door de neutraal (recht) staande arm van de verlenging, en een stukje speld er in steken. Oppervlakkig bevestigen met een heel klein puntje secondenlijm. Zo kan alles eventueel terug in orde gebracht worden (om te verkopen bvb)
Mijn persoonwagens blijven "een" met de oorspronkelijke stijve koppeling (Fleischmann profi bvb), behalve de eeste wagen van voor en de laatste wagen van achter met een Kadee.
En zo, geen probleem.[^]
Dag iedereen,
Over de Kadees, dat ik ook gebruik:
Ik heb dus mijn magneten schuifbaar geplaatst, om niet per ongeluk of met een klein aantal wagons te ontkoppelen.
Maar er is een ander problema. Als een loc aankomt met pas een of twee wagons, is het heel moeilijk "proper" te ontkoppelen, en ook "delayed" teug te duwen. Dit omdat de stalen as van de wagon door de magneet aangetrokken wordt. Dat wordt meestal prutsen en dat gaat niet!
Ik heb dan teruggedacht aan de "borstelharen", van Gerolf op zijn sorteerheuvel. Wel, dat werkt ook voor de Kadees! Zie hieronder, een borstel met 0,5mm nylon haren. Er moet misschien een beetje fijner bestaan.
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02959.jpg)
Ik boor een 0,6 gaatje in twee dwarsliggers, links in de rijrichting, tussen en zo dicht mogelijk bij de sporen, dat de wielen toch tussen de haren passen. het haartje komt 9mm boven de dwarsligger.
Edit: ik spreek hier van code 100 rail. Het haartje is 6mm hoger dan de railstaaf. 11mm meest gebruikte wielen.
Ik heb testjes gemaakt. De beste plaats is gelijk op de foto, daar is de wagon nog niet echt aangetrokken door de magneet maar de kadee is goed open, en vooral laat toe aan de sluitende "arm" het haartje niet van de slechte kant te nemen.
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02969.jpg)
Ziehier twee "tweeassige" wagons tegengehouden door de haartjes.
Natuurlijk zijn de haartjes goed zichtbaar...Maar mijn problema is opgelost. Dat laat ook toe de plaats van de magneet goed te bepalen.[^]
Maar de magneet moet natuurlijknog beweegbaar blijven, schuiven of laten zakken.
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02971.jpg)
DANK U GEROLF![:p][:D]
Kadee's... een droomkoppeling doch spijtig genoeg
niet echt prijsgunstig en niet zo lief voor 3railers...
tenzij je zo'n tangetje bijkoopt maar dat is ook geen goedkoop
affaire...
Ja, het is dus vooral op de wissels dat ze zouden bliven steken, waar de "centrale rail" uitsteekt. Op oude "K" wissels bleeft het centraal gedeelte op de hoogte van de rail, en de wissel tongen waren oppervlakkig geisoleerd. Dat vond ik beter.
Ik heb dus de twee laatste fixe (ik dacht dat het zo-goed was[xx(])magneten beweegbaar gemaakt.
Eertst dus de gekleefde magneten losmaken zonder te beschadigen.
De magneten met hun stukje staal eronder op 2mm plasticard gekleefd.
Daarna een bakje maken, na testen van de nodige beweegruimte om niet meer te ontkoppelen, met 0,5mm spel er rond en boven, opdat later niets zou vast steken, daar alles IN de baan moet.
Een beetje graphite poeder onder het beweegbaar deel, om zeker te zijn...En alles op DE goede plaats bevestigen.
Om dit te doen kleef ik voorlopig een 0,5mm dik stuk plasticard als deksel, en plaats er een stuk staalprofil? er op. De magneet houdt alles tezamen. Wat uitsteekt van de staalprofil? wordt op het railbed geplaatst, zo heeft men de goede hoogte.
Alles dus precies op de goede plaats aanbrengen en met een beetje 5min epoxy er rond kleven.
Zo ontkoppelt het niet:
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02994.jpg)
Zo ontkoppelt het:
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02996.jpg)
Het deksel er op kleven (GEEN lijm vanbinnen!)
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02999.jpg)
Alles is bijna klaar. Nog de haartjes bevestigen![:D]
Leuk idee, Stephan! [8D]
Superbe...
Geniaal in de eenvoud. En voor de liefhebbers van gestuurde aandrijving ook te gebruiken met een mini- servomotor.
Op zijn Gents (nostalgie voor Stefan) : wree wijs manneke ! [8D]
hallo iedereen
het gebruik van kadee koppelingen met k rails van marklin
zou geen probleem mogen op leveren ik
gebruik die nu al 8 jaar zonder grote problemen
het gebeurd dat bij een nieuwe loc of wagen de koppeling inderdaad hapert aan de punten van de slanke wissel (de nem schachten staan niet van elk model even hoog)
dan moet men de beugel onder de koppeling iets naar boven plooien
dat gaat goed met 2 bektangen men hoeft niet de tang van kadee te gebruiken
groeten stezven
Sorry, ik wist niet dat er al een draadje was over de Kadee koppelingen, als ik nog vragen daar ontrend heb zal ik die hier plaatsen...
iemand enig idee waar ze die hier nog verkopen? Heb er ooit gehaald in Engeland, maar ik raak er niet in het eerste... :-[
Ook interesse voor een 100tal koppelingen...
Heb geprobeerd ( via e-mail gevraagd) om bij Kadee zelf koppelingen voor NEM in "bulk" te kopen ( dwz 200 stuks nem 362 midden lange) noppes...dat doen zij niet. Dan via mijn Amerikaanse collega's misschien ? Maar ook daar niets . Geen bulk verkoop.
Ha neen ? wat wil je 2 stuks voor 4.68 $ ( toen 3 jaar geleden) ... Ze verkopen wel 200 stuks aan de zelfde prijs . Dus 200 stuks dat zijn (200/2 per pakje= 100 pakjes) reken zelf uit.
Wat je wel kan is bulk kopen van "typische " amerikaanse couplers zelfs per 20 25 of 50 standaard couplers w/o gear box ( zeg maar schachtje) en dan nog alleen ( 50 stuks) van de Whisker 150 en 151 item = 158. Maar die kunnen niet in de nem schacht.
is er misschien iemand of in de EU iemand die het wel kan ? ?Kadee in bulk moet toch ergens kunnen.
Bulk is een groot woord.
Ik hou Ebay in de gaten; regelmatig verschijnt er wel iets uit Duitsland en Verenigd Koninkrijk.
Reken ± 5,5 Euro voor twee paar koppelingen.
Er zijn weinig alternatieven. :'(
Groeten, Jean-Luc
Ooit enkele jaren geleden voorgesteld om ze voor hen te verdelen in België. Hun antwoord : Jocadis is onze verdeler voor jullie land en we wensen geen
verdere verdelers. Bij Jocadis hadden ze sporadisch voorraad, vandaar toen mijn vraag rechtstreeks.
Maar ik ben toch gestopt met verdelen van modelspoorproducten dus nu is het aan een ander om het initiatief te nemen.
Citaat van: Paulogic op 06 juni 2013, 07:18:14 AM
Ooit enkele jaren geleden voorgesteld om ze voor hen te verdelen in België. Hun antwoord : Jocadis is onze verdeler voor jullie land en we wensen geen
verdere verdelers. Bij Jocadis hadden ze sporadisch voorraad, vandaar toen mijn vraag rechtstreeks.
Maar ik ben toch gestopt met verdelen van modelspoorproducten dus nu is het aan een ander om het initiatief te nemen.
Ja Paul ik weet het , zijn geen gemakkelijke kadees bij Kadee ! Ik heb de indruk dat de EU markt hen niet echt interesseert of toch zo min mogelijk, meer uit beleefdheid !
en nu zonder Jocadis?
Wordt aan gewerkt... ;) (maar niet ikke)
Mijn kadees koop ik bij HET SPOOR in Haasrode
De in MSM 125 besproken magneten heb ik intussen in huis. En inderdaad het is een prijsgunstig alternatief voor de Kadee ontkoppelmagneten. De tip komt overigens net op tijd omdat de bouw aan mijn baan net aan het punt kwam dat ontkoppelmagneten moeten ingebouwd worden. Een dank u wel aan de schrijver is hier meer dan op zijn plaats.
Het lukt mij echter niet om met de kleine magneet de kadee koppelingen in ontkoppelde stand op te duwen. Ze worden immers beiden naar dezelfde kant getrokken en haken weer in mekaar. Dit omdat ik de magneet langs de zijkant van het spoor plaats zoals aangegeven.
Voor alle duidelijkheid, gewoon ontkoppelen lukt perfect.
@Peter VG:
- heb je vooraf de polariteit van de magneet getest? In het artikel staat dat ik aan de goede zijde een merkteken aanbreng. Dit vergt toch enkele keren proberen.
- Anderzijds loopt het bij mij best als de rand van de magneet gelijk komt met de binnenzijde van de rail.
- Het is ook belangrijk dat de haak van de koppeling op de magneet staat op hem op te duwen.
- Zijn de haken correct gebogen?
* proberen is de boodschap, eens lukt het je wel!
Ik ben blij dat het artikel voor jou op tijd gepubliceerd werd :)
Nog een tip voor het ontkoppelen: doe het rustig, te snel lukt het nooit.
Plaats misschien enkele foto's van je opstelling, dan kunnen we allemaal eens kijken.
Ooit lukt het wel, nu heb ik al vier van die magneten en alles werkt feilloos.
Succes, Jean-Luc
Heb zo juist een heel ander ( voor mij nogal onwaarschijnlijk maar het kan) klokje gehoord van over de grote plas Kadee magneten ( beide nog wel dus elekt. en de gewone) die zouden in het geval van DCC als je met je loc er over rijd nml de decoders , opgeslagen data "wissen" ? ?
Vergelijkbaar met bankkaarten die je ook niet in de buurt van magneten of magnetische dingen mag komen , omdat het dan de magnetische strook zou aan tasten en data wissen op de strook.
Nogmaals persoonlijk stel ik hier vraagtekens bij maar misschien...misschien kan het wel ? In ieder geval ik geef het hier mee omdat er misschien wel een verklaring, zal, kunnen ...enz..enz.. , zijn ? ? ?
Lijkt me sterk, Marc.
Klinkt als een indianenverhaal - en dat kan wel vanuit de States, natuurlijk ...
Citaat van: jean-luc op 06 juni 2013, 21:50:11 PM
@Peter VG:
- heb je vooraf de polariteit van de magneet getest? In het artikel staat dat ik aan de goede zijde een merkteken aanbreng. Dit vergt toch enkele keren proberen.
- Anderzijds loopt het bij mij best als de rand van de magneet gelijk komt met de binnenzijde van de rail.
Ooit lukt het wel, nu heb ik al vier van die magneten en alles werkt feilloos.
Succes, Jean-Luc
Nu is het me wel gelukt om herhaaldelijk goed te voorontkoppelen. Tijdens de vorige poging had ik de magneet iets te ver naar het midden van het spoor geschoven waardoor er impact op beide koppelingen was. Ook was je regeltje over polariteit me niet ten volle duidelijk. Nu dus wel, slechts in één stand werkt de magneet perfect.
Uw jaren testwerk zijn zeker niet vruchteloos geweest. Nu kunnen we genieten van een goedkope ontkoppelmagneet voor onze kadee koppelingen.
Bedankt voor de hulp.
joehoe :D :D :D
Ik ben een beetje benieuwd ... ??? ... zijn er nog mensen die het geprobeerd hebben met de neodymium magneet?
Zo ja, resultaat gehaald?
Heb van die vierkante tussen de rail liggen werkt ook gewoon, aantal 5x5's naast elkaar....wil de 3x3 nog effe proberen...
Ik heb heel wat Fleischmann loks zonder schacht, maar met een koppeling waar op het einde een gaatje in zit, en de koppeling wordt op zijn plaats gehouden door een rond busje met twee kleine weerhaakjes. Je moet dus eerst het busje uit de lok trekken en dan pas komt de koppeling vrij.
Nu heb ik gekeken welk type kadee koppelingen ik daarvoor moet gebruiken, maar kom er niet direct uit...
Weten jullie welk type kadee koppeling ik hiervoor nodig heb ?
Alvast bedankt,
Geert
Hallo snobby Crash,
Ik heb ook eens gekeken en kan je niet meteen van een antwoord dienen, al heb ik toch al wat ervaring met hun producten.
Ik denk dat een conversiekit nr 505 of 508 misschien wel zou werken.
Anderzijds hebben ze ook de testkits 13 en 1030. Daarin zit van iedere koppeling of conversiestuk een of meerdere exemplaren.
Vooral die 13 lijkt me wel wat.
Succes.
Bedankt Jean-Luc, ik zal me inderdaad best die set eens aanschaffen waarin alle koppelingen zitten omdat ik ook nog loks heb van andere merken waar ik niet direct de gepaste koppeling voor vind.
Verder heb ik een paar Roco locs uitgerust met Kadee koppelingen en het resultaat is verbluffend goed !
Geert
Mooi, ik ben benieuwd naar je ervaringen met de testkit.
Citaat van: Gerolf op 09 juni 2013, 12:43:11 PM
Lijkt me sterk, Marc.
Klinkt als een indianenverhaal - en dat kan wel vanuit de States, natuurlijk ...
Citaat van: argilla op 09 juni 2013, 10:12:09 AM
Heb zo juist een heel ander ( voor mij nogal onwaarschijnlijk maar het kan) klokje gehoord van over de grote plas Kadee magneten ( beide nog wel dus elekt. en de gewone) die zouden in het geval van DCC als je met je loc er over rijd nml de decoders , opgeslagen data "wissen" ? ?
Vergelijkbaar met bankkaarten die je ook niet in de buurt van magneten of magnetische dingen mag komen , omdat het dan de magnetische strook zou aan tasten en data wissen op de strook.
Nogmaals persoonlijk stel ik hier vraagtekens bij maar misschien...misschien kan het wel ? In ieder geval ik geef het hier mee omdat er misschien wel een verklaring, zal, kunnen ...enz..enz.. , zijn ? ? ?
Hier verder nog iets over gehoord?
Heb sinds een tweetal weken kadee koppelingen geinstalleerd op 4 digitale loks, en tot heden nog geen problemen gehad door het magnetis veld dat eventueel mijn decoders zou kunnen beinvloeden...
Geert
Heb ik na jaren rijden nog nooit problemen mee gehad.
Dan is het een indianenverhaal