Dag iedereen,
Een klein vraagje:
Vandaag in de Hubo kwam ik dit tegen:
(https://farm8.staticflickr.com/7918/46572325015_dec1aae6fa_k.jpg) (https://flic.kr/p/2dXrkEX)20190328_161313 (https://flic.kr/p/2dXrkEX) by Patrick VdBossche (https://www.flickr.com/photos/157450788@N06/), on Flickr
Het lijkt mij een goede en niet zo dure (ongeveer 20€ de rol) oplossing om wat geluidsdemping te voorzien voor mijn in aanbouw zijnde baantje.
Ik zou dan de reeds uitgezaagde houten trajecten op de kurk leggen, er langs gaan met een scherp cuttermes en zo op maat gemaakte kurkstroken maken die ik op de houten ondergrond kan lijmen.
Maar wat ik mij afvraag: gaat de kurk niet gaan afbrokkelen aan de zijkanten?
Heeft er iemand hier ervaringen mee?
Vriendelijke groeten,
Patrick.
Ik gebruik altijd 4mm kurk op mijn baan.
kanten schuin (45°) snijden en kurk plakken met houtlijm op de plank...
Eens de ballast is aangebracht kan kurk niet meer afbrokkelen.
idem hier wel 2 tips :
- gebruik een zeer scherp mes om af te snijden, wanneer het mes te bot is kan de kurk wel is afbrokkelen tijdens het snijden
- houtlijm op kurk heeft soms de neiging dat de droogtijd wat lang is, als het snel moet gaan gebruik ik ook wel eens tec 7 of een goedkoper alternatief (wel heel goed uitsmeren met een spateltje om oneffenheden te voorkomen)
ik lijm hem met speciale spuitbussen voor kurk.Scherp acto of stanley mes gebruiken om te snijden
Wat je daar hebt gevonden, is zeker bruikbaar.
Ik leg 2mm dik over een breedte van 7cm op het baanbed.
Dan 2 stroken 4mm met een breedte van 2cm naast elkaar op de as van het spoor. Op hoofdspoor zelf nog strippen van 2mm erbij.
De stroken van 2cm kan je met de bocht mee plooien.
Die snij je aan de zijkanten op ongeveer 45° met een scherp mes.
Lijmen met boekbinderslijm
Bedankt voor de tips allemaal, bij een volgend bezoekje aan de Hubo breng ik zo'n rolletje mee! :)
Goedemorgen,
Belangrijk voor kurk is om een niet capillaire lijm te gebruiken. Deze zuigt namelijk in de kurk, waardoor de isolerende werking afneemt. Dit is zeker van belang als je meerdere lagen op elkaar wilt bevestigen.
Zowat de zelfde methode die ik gebruik, eerst over de ganse breedte 2mm en als spoorbedding 4 mm, wat ik nooit doe is lijmen, verkleind de geluids isilatie, door het inbedden en druppelen van 50% water-50%houtlijm komt de kurk lichtjes vast te liggen op uw houten ondergrond,
een 80% van de nageltjes worden verwijderd als alles is uitgedroogd.
Ik gebruik ook dergelijke kurkrollen, maar in schaal N werk ik met de omgekeerde maten: 4mm voor de basis, en stroken van 2 mm voor de bedding (4mm bedding is waanzinnig hoog in N). Het verlijmen van de baanbrede 4mm laag doe ik met houtlijm, maar met "dots". Niet het hele oppervlak insmeren, maar puntjes lijm. De laag kurk ligt dan deels los op de onderlaag en geeft dan een veel betere geluidsdemping.
Ook een goede tip Michiel om dotjes te gebruiken..
Kan best geloven dat je omgekeerd werkt....zou geen zicht zijn ;)
Citaat van: loebaske op 29 maart 2019, 06:54:45 AM
...
een 80% van de nageltjes worden verwijderd als alles is uitgedroogd.
Nageltjes? Dat is toch slecht voor de geluidsoverdracht?
Ja ik dacht ook dat nageltjes not done waren omdat deze de geluidsdempende werking teniet doen??
Ik heb gisteren al een flesje witte houtlijm (D2) meegebracht om eens te experimenteren met het lijmen van de rails. Is deze lijm ook bruikbaar voor kurk?
Just daarom dat er maar om de 2meter één nageltje blijft...
Ik heb de kurk gelijmd met houtlijm, en de sporen tijdelijk gefixeerd met schroefjes (wel opletten dat de kurk niet omhoog komt door splinters/brokjes), en als de balast erop ligt met verdunde houtlijm ligt het spoor ook meteen vast.
(https://farm2.staticflickr.com/1933/44816680764_60b387c8d3.jpg) (https://flic.kr/p/2bhicNu)
(https://farm5.staticflickr.com/4820/45274938575_19ae82e5f6.jpg) (https://flic.kr/p/2bYMTTe)
Misschien er wel even op wijzen dat met de schroeven de flex rails wel eens durven schuiven, zeker als je voor het balasteren nog aan de onderkant van de bak wil werken... Ik zou volgende keer waarschijnlijk ook kiezen om de rails meteen vast te lijmen, of op meerdere punten een tijdelijk nageltje of schroefje.
Citaat van: Waterman op 29 maart 2019, 09:05:22 AM
Ja ik dacht ook dat nageltjes not done waren omdat deze de geluidsdempende werking teniet doen?
Deze onderwerpen zijn hier al meerdere keren aan bod geweest op dit forum,
Als je later de ballast fixeert met verdunde houtlijm doe je de isolerende werking van de kurk toch teniet...
Maar mijn mening is, een trein moet je horen rijden, anders had men hem wel op rubberbanden gezet! ;D
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 29 maart 2019, 10:22:16 AM
Als je later de ballast fixeert met verdunde houtlijm doe je de isolerende werking van de kurk toch teniet...
;)boekbinderslijm gebruiken om zowel kurk als ballast te lijmen;daardoor blijft alles flexibel;
en behoud je de geluidsdemping
In beperkte mate, maar beter dan met houtlijm ;D
Maar zoals Rudy - Rangeerduivel zegt, een trein moet je horen rijden (en niet alleen de loc)
En waar kan je die boekbinderslijm kopen?
Citaat van: Waterman op 29 maart 2019, 13:35:45 PM
En waar kan je die boekbinderslijm kopen?
ik koop de mijne bij Pipoos,kan zowel online als in de winkel,
Hm ja die hebben een winkel in het shoppingcenter in Gent denk ik. Wanneer ik daar nog eens in de buurt ben loop ik wel eens binnen.
Bedankt voor de tip :)
Ik gebruik deze:
https://www.dhz-proshop.be/soudal-kurklijm-22a-emmer-5kg
Hij kleeft ontzettend goed en blijft elastisch en is akoestisch isolerend op zich.
Volgens mijn ervaring geeft het gebruik van boekbinderslijm tov houtlijm voor het verlijmen van de kurk op de bodemplaat geen verschil kwa geluid. Ik heb een test gedaan met twee gelijke stroken van rail op 4mm kurk op 8mm multiplex. Eentje werd gekleefd met boekbinderlijm, de ander met houtlijm. En na uitharden blijkt er geen hoorbaar verschil.
Ik vermoed dat dit komt omdat de lijmlaag maar een paar micrometer dik is, en daarom geen voordeel heeft met het meer of minder elastisch zijn. Het is in dit geval vooral de kurk die voor de geluidsdemping zorgt (ik heb dus ook ander isolatiematerialen ipv kurk gebruikt om te vergelijken).
Waar boekbinderslijm wél een hoorbare bijdrage geeft, is bij het indruppelen en vastkleven van de laag ballast, maar dat is een ander verhaal, dat buiten het onderwerp "Kurk" valt.
Sorry dat ik even van het onderwerp hoe kurk lijm afwijk maar:
Ik ben terug op mijn oude manier overgestapt en die werkt het best.
Stroken karton met een dikte van4 tot 5 mm. met wafelstructuur (of hoe noemt dat). Vasttappen met schilderstape. Schilderen met latex verf en laten drogen. De stroken insmeren met dikke behangerslijm de rails in de dikke lijm duwen en dadelijk belasteren. Laten drogen een laag roestkleur, weinig zwart en soms licht beige (nat op nat) en daarna kleurloze vernis (mat) van de spuitbus erover en klaar is kees. Geen klankkast met rol geluid maar rol geluid van wielen over rails met een regelmatige cadans van de railovergangen.
Erik.
Ik dacht me ook zo een rol aan te schaffen. Bij Hubo Tessenderlo hebben ze die niet, en op de website ook niet. :-\
Er zijn blijkbaar niet zoveel verdelers van te vinden. Zijn er andere merken die geschikt zijn als ondergrond voor het spoor (en per rol verkrijgbaar)?
Ik heb zelf kurktegels gehad van de Brico (30x50cm ofzo), maar om mijn bogen te snijden had ik precies toch liever grotere stukken :D Die van de Brico was ook niet echt buigzaam.
Brico heeft ook de rollen kurk van 2mm en 4mm dikte. ;) (zowel de vestiging van Waterloo als Eigenbrakel).
Citaat van: Michiel op 01 april 2019, 14:54:58 PM
Brico heeft ook de rollen kurk van 2mm en 4mm dikte. ;) (zowel de vestiging van Waterloo als Eigenbrakel).
Die van Beringen niet :p Online nog niet gekeken.
Er is ook een site kurk24, die zelfs spoorbedding stroken verkoopt :o iemand daar al ervaring mee?
In stroken van 2 cm breed snijden en dan tegen elkaar leggen (4cm) zo heb je geen problemen met bogen. de naad tussen de 2 stroken is dus de uitgetekende middenlijn. Op deze manier heb je ook amper restafval; lees zuinig werk.
PS: Suske heeft dit ook reeds aangehaald en het is ook de meest gangbare manier van werken.
Citaat van: evan op 01 april 2019, 15:20:30 PM
PS: Suske heeft dit ook reeds aangehaald en het is ook de meest gangbare manier van werken.
Ja nu je het zei dacht ik er aan. Dan maakt het op zich niet zoveel uit.
Was even verschoten van de verschillende 'soorten' kurk op kurk24, daarmee dat ik dacht 'er moet ook iets zijn dat zéér geschikt is als bedding' :D
In bijna alle Brico vestigingen hebben ze die 2 mm en 4 mm dikke kurk op een rol
Je kan ze natuurlijk ook online bestellen bij Brico
Is dat het zelfde merk in de Brico? Want ook daar vind ik dat precies niet op de website. Er staat wel dat ze aan het werken zijn aan hun site, geen idee of het daardoor komt?
In Beringen ben ik zaterdag nog geweest, en daar kreeg ik als antwoord 'enkel kurktegels' (die ik al eens had thuis).
Ik heb ook nog ergens gelezen dat celrubber interessant kan zijn als bedding.
https://www.rubbermagazijn.nl/celrubberband-epdm-zk-20x4mm_zwart_10923.html (https://www.rubbermagazijn.nl/celrubberband-epdm-zk-20x4mm_zwart_10923.html)
Op mijn tafel komt op het volledige oppervlak 4 mm isolatiekurk. De rails ga ik monteren op Fix-gleissbettung. (https://www.youtube.com/watch?v=RfYS43uwYxE) Iets dergelijks is - dacht ik ook bij ER-DEcor te verkrijgen. Voor met name k-rail erg geschikt, aangezien het werken met water in de lijmen de pukostrip kans loopt op roesten.
Water alleen is niet genoeg om te metaal (staal of ijzer) te laten roesten. Er is ook zuurstof voor nodig en daar is door de lijm geen doorkomen meer aan.
Een ijzeren staaf die constant onder water zit roest wel, maar veel trager dan boven het water in de zogenoemde splash-zone (nat-droog-gebied). Roest omdat er permanent nieuwe zuurstof wordt aangevoerd maar traag omdat de ontrekking van zuurstof uit water veel trager gaat.
Dus als je die K-rails op een goede manier lijmt, zullen die puco's echt niet gaan roesten, hooguit een beetje uitslag krijgen.
Goedemorgen,
Grappig, dat er meteen een verhandeling volgt op de uitspraak: 'kans op roesten'. Laat ik het dan maar zo stellen, dat ik huiver voor de wet van Murphy. Toevallig zal dat beetje uitslag maar net gebeuren, waar je flexrails aan elkaar bevestigd. Dan kan het zoeken naar de storing lang duren.
Het is mijn keus om de rails niet te lijmen. Wat iemand anders doet is zijn/haar keuze. Hoe klein het risico dan ook moge zijn, ik heb er niet de behoefte aan een risico. Daarbij bouw ik ook niet een baan voor de eeuwigheid en dus zullen zaken met enig regelmaat aangepast of veranderd worden. Fix geeft mij die mogelijkheid. Dus voor mij twee goede argumenten om te werken op deze manier.
Maar SuSke, in ieder geval bedankt voor je commentaar. Ik hoop, dat het voor anderen geruststellend is.
plak de K rails al jaren met tec7
nooit problemen gehad en nadien in shotteren maar ja ik bouw wel een baan die niet meer veranderd
ze is dan ook groot genoeg en met een mogelijkheid om ze dubbel zo groot te maken als het nodig moest worden .
aan scenery is er voor meer dan 40 jaar werk aan dus ik heb geen probleem met gelijmde rails
gr raf
@raf: Ik ben enigszins jaloers op het feit dat je de baan dubbel zo groot kunt maken. Deze mogelijkheid heb ik niet, vandaar de kans, dat ik aanpassingen moet doen. Er is mij ook gezegd, dat een modulebaan dan ook een optie is, maar daar wordt de ruimte, waarin ik de baan kan opstellen niet groter door. Ik ben helaas gebonden aan 3x2,5 m met een naar binnen draaiende deur. En dat betekent dus ook dat het werk aan de scenery minder is. :( :'(
Citaat van: BR-59 op 02 april 2019, 07:47:42 AM
...Toevallig zal dat beetje uitslag maar net gebeuren, waar je flexrails aan elkaar bevestigd. Dan kan het zoeken naar de storing lang duren...
Daarom dat het aangewezen is om elk stuk rail van een aansluiting op een ringleiding te voorzien op een vaste baan. Overgangen zijn altijd ingebouwde risico's (gewoon oxidatie door de luchtvochtigheid en vuil).
Bas, wat jij doet is volgens jou goedvinden. Ik hou er aan om een stelling in een juist perspectief te plaatsen, de ingenieur in mij waarschijnlijk.
>>> Waarvan akte en niets ontkend te hebben.