Een kort beeldverslag van de gloednieuwe onderhoudswerkplaats te Melle.
Didactisch materiaal voor modelbouwers die binnen 70 jaar een loods wensen na te bouwen uit 2019...
Of gewoon voor modelbouwers die het heden wensen na te bouwen... ;D
https://youtu.be/29Q3gfwUDBs
Veel kijkplezier. ;)
Toffe reportage!
Op 3'52" is er een bekende in beeld. Suske?
Citaat van: evan op 19 april 2019, 19:51:07 PM
Toffe reportage!
Op 3'52" is er een bekende in beeld. Suske?
De enige echte Suske!
Yep, mekaar tegen het lijf gelopen en blijven lopen... ;) ;)
Rik,
zeer mooi filmpje. nu zie ik onze werkplaats eens door iemand anders ogen.
voor mij is alles wat jullie te zien kregen, dagelijkse kost.
nu zie ik wat de mensen eigenlijk niet weten en dus zeer verwondert zijn over de technologie die op treinen gebruikt wordt.
dank u voor de mooie reportage.
Suske is dat niet pijnlijk zomaar tegen elkaar lopen en dan nog blijven doorlopen? ;)
ongeloofelijk pijnlijk, zeker als ge let tweeën een foto van hetzelfde wil nemen ;) ;)
Dank voor het delen. Was in de buurt, maar kon toch niet gaan kijken...
Wat is de functie van de grijze en rode kabels die te zien zijn tussen tijdstempels 2:14-2:28?
Willy
Citaat van: nmbssncb op 04 mei 2019, 12:30:49 PM
Dank voor het delen. Was in de buurt, maar kon toch niet gaan kijken...
Wat is de functie van de grijze en rode kabels die te zien zijn tussen tijdstempels 2:14-2:28?
Willy
Ik denk eerder dat het leidingen zijn ipv kabels, dus ik heb een sterk vermoeden dat deze dienen voor de aanvoer van smeerolie/vet van de wiellagers...
Dat smeermiddel zou volgens mij binnen in de loc in grote(re) hoeveelheid opgeslagen worden daar in de lager zelf de ruimte beperkt is.
;)
Leidingen i.p.v. kabels (= elektrische leiding :) ).
Smeerolieleidingen? Daaraan twijfel ik wanneer ik naar de "aansluitpunten" kijk. Wanneer ik het beeld met tijdstempel 2:16 uitvergroot, wordt het helaas te onscherp om e.e.a. duidelijker te zien.
Willy
Citaat van: nmbssncb op 04 mei 2019, 18:10:01 PM
Smeerolieleidingen? Daaraan twijfel ik wanneer ik naar de "aansluitpunten" kijk.
Als je gelijk hebt heb je gelijk!
Willy, je hebt gelijk!!! ;D ;D
Ditmaal zat ik er naast, het was echter een veronderstelling van mij zonder aandachtig te kijken... :-[
;)
Ik ken daar eigenlijk niet zo veel van, zou het niet gewoon de aansluiting zijn voor stroom afname van de sporen? ::)
Groet, Rik
Citaat van: Rangeerduivel op 04 mei 2019, 18:19:32 PM
Citaat van: nmbssncb op 04 mei 2019, 18:10:01 PM
Smeerolieleidingen? Daaraan twijfel ik wanneer ik naar de "aansluitpunten" kijk.
Als je gelijk hebt heb je gelijk!
Willy, je hebt gelijk!!! ;D ;D
Ditmaal zat ik er naast, het was echter een veronderstelling van mij zonder aandachtig te kijken... :-[
;)
Misschien is de grijze een (elektrische) kabel en de rode toch wel een (smeerolie) leiding...
Citaat van: Val-Rikard op 05 mei 2019, 07:26:13 AM
Ik ken daar eigenlijk niet zo veel van, zou het niet gewoon de aansluiting zijn voor stroom afname van de sporen? ::)
Groet, Rik
Dat was aanvankelijk ook mijn eerste conclusie. Pantograaf + en rail -. Maar ik heb geen idee hoe elektrische tractiemotoren worden aangesloten op de aansturing binnenin de lokomotief. Mijn zoektocht op het web heeft mij nog niet wijzer gemaakt.
Ben op zoek in men foto's welke kabels je bedoel, bij wie horen deze toe, DMU-21xx-Disero??
Citaat van: loebaske op 05 mei 2019, 11:49:13 AM
Ben op zoek in men foto's welke kabels je bedoel, bij wie horen deze toe, DMU-21xx-Disero??
Zo moeilijk is het niet hé Eric, het betreft hier een 21XX...
Citaat van: nmbssncb op 05 mei 2019, 11:38:10 AM
Misschien is de grijze een (elektrische) kabel en de rode toch wel een (smeerolie) leiding...
Willy, ik denk dat jouw eerste mening dichter bij de waarheid zit, zoals ik het zie zijn het beide identieke electrische kabels, enkel de isolatie verschilt van kleur.
Maar waarvoor ze dienen...geen idee, al zal de rode waarschijnlijk wel voor stroomtoevoer staan en de grijze voor massa...? :-\
;)
ah OK, heb daar geen foto van met losse kabels....
Zou anders die vraag gesteld hebben aan de man die deze loks in onderhoud had...
https://1drv.ms/u/s!AjfdpqC77T5ijChbv-T-1yNUYM0y (https://1drv.ms/u/s!AjfdpqC77T5ijChbv-T-1yNUYM0y)
https://1drv.ms/u/s!AjfdpqC77T5ijCdPU_PHB6PEx5Xj (https://1drv.ms/u/s!AjfdpqC77T5ijCdPU_PHB6PEx5Xj)
Het gaat om de 2124.
De vraag is gesteld...
Vermoed dat dit een smeerpunt is voor de aslagers...alhoewel enkel op één punt.
Van het moment ik antwoord heb, post ik het hier.
Citaat van: loebaske op 05 mei 2019, 16:31:18 PM
De vraag is gesteld...
Vermoed dat dit een smeerpunt is voor de aslagers...alhoewel enkel op één punt.
Van het moment ik antwoord heb, post ik het hier.
Als je goed kijkt dan zie je dat dit geen smeerpunt is, de kabel is namelijk met twee bouten vast geschroefd op het platte uiteinde van de kabel.
Bon wat uileg ontvangen, die rode kabel is een snelheidsmeter + een controle over het doorslippen van de traktie motoren, is ook een beveiliging voor deze motoren. Als deze niet centraal gelijk lopen komt de machine tot stilstand.
Alle rode kabels zijn elektrisch, waar dan ook in de resente loks. Merk ook de aardingslint die aanwezig is op de as.
(https://www1.picturepush.com/photo/a/16139162/1024/Forum/Werkplaats---Kabels-of-leidingen-co.jpg)
Bij oude diesels was de controle op de amperase van de 2-4 motoren.
Hopelijk is het een antwoord op de vraag.
Wie meer weet mag het gerust posten.
Bedankt Eric. Het antwoord roept natuurlijk weer een serie andere vragen op, maar we houden het hier voorlopig maar bij. Er komen vast nog wel wat reacties.
En ja, die platte verbinding lijkt mij inderdaad een (massa)doorverbinding tussen het vaste en verende deel van het gemotoriseerde draaistel.