Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: Steven86 op 12 maart 2006, 12:47:23 PM

Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 12 maart 2006, 12:47:23 PM
Een vraagje voor de decoder specialisten. Ik heb vandaag 2 locs proberen om te bouwen, telkens met een schijfcollectormotor en een relais.

Ik heb de ombouw met telkens twee decoders op de twee locs geprobeerd en beide locs rijden niet, met geen van de decoders. Dus ik ben zeker dat ik iets fout moet aangesloten hebben.

Ik heb zowel een AnDi 75000 geprobeerd als een LDW-3 na het demonteren van het relais in beide locs.

De aansluitingen zijn als volgt gemaakt :

decoder rood naar sleper
decoder groen naar de veldspoelaansluiting groen
decoder blauw naar de veldspoelaansluiting blauw
decoder grijs naar verlichting voor
decoder geel naar de verlichting achter
decoder zwart naar de onstoringssmoorspeol die met de motor is verbonden)
decoder bruin naar de massa (aangesoldeerd op hetzelfde contact als de smoorspoel).

Bij de Uhlenbrock AnDi 75000 doen beide locs helemaal niets. Zelfs niet bij een analoog test, wat de fabrieksinstelling is.

Bij de LDW-3 brandt de verlichting volgens de rijrichting en kan de decoder in de programmeerstand worden gezet en een nieuw adres gegeven worden.

De motor rijdt echter niet. E?n keer is bij de TAMS de motor onverwachts in gang geschoten, de loc heeft dan 7 centimeter gereden.

Beide locs reden analoog goed, de motors zijn schoon.

Ik vermoed dat ik ergens op de motor een foute aansluiting moet hebben maar ik kom er maar niet op wat. Beide decoders zijn volgens de handleiding aangesloten...


Heeft iemand een idee?



Thx,


Steven
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 12 maart 2006, 13:43:46 PM
Bruin en zwart op elkaar aangesloten, dat lijkt mij niet goed.

Bruin moet aangesloten worden op het lokframe. Met een beetje geluk doen je decoders het nog.

Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 12 maart 2006, 13:51:44 PM
(http://i41.photobucket.com/albums/e266/IBox/75000.jpg)

Hier kun je zien dat zwart en bruin niet met elkaar verbonden moet worden.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: svvander op 12 maart 2006, 14:28:33 PM
Steven, zoals IBox het juist schreef: het beste is dat je de bruine draad, aan een goede massa (best het frame van de loc), soldeert. Volgens mijn ligt daar het probleem. Ik heb hetzelfde voorgehad bij een test, een aantal maanden terug. Normaal, zal je decoder er geen last van gehad hebben.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: erik de noorman op 12 maart 2006, 16:49:12 PM
Steven,

De twee draadjes van het veldspoel die eerst verbonden waren met de  aansluiting van de rechter koolborstel. Moeten samengesoldeerd worden en dan geisoleerd.

Erik
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 12 maart 2006, 17:16:36 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Steven,

De twee draadjes van het veldspoel die eerst verbonden waren met de  aansluiting van de rechter koolborstel. Moeten samengesoldeerd worden en dan geisoleerd.

Erik



Erik,

Hier sla je de plank toch echt volledig mis. In het bovenstaande bericht met de afbeelding, is het aansluitschema van de Uhlenbrock 75000 (Andi) En deze wordt dus hetzelfde aangesloten als een Deltadecoder.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: erik de noorman op 12 maart 2006, 18:23:48 PM
Klopt, ik heb niet goed gelezen. Ik dacht dat het over de 75200 ging.
Sorry mijn foutje.

Erik
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 12 maart 2006, 18:34:42 PM
Ik vermoed inderdaad dat het de massa moet zijn.

Ik zal nog eens proberen en de massa op de locbasis aansluiten.

Update: ik heb er ondertussen een oude Delta decoder ingezet en dat werkt dus wel. Vermoedelijk zijn de Andi en de LDW-3 opgeblazen. [8)] Inderdaad de massa ergens onjuist aangesloten...


Steven
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 15 maart 2006, 21:31:19 PM
Wel mannen. Ongelofelijk, maar de LDW3 decoder heeft de kortsluiting overleefd. Ik heb hem voor de lol nog even aangesloten, met massa juist en dit is nu het vreemde verschijnsel. De loc staat stil maar trekt als ik de centrale op volle snelheid (stap 14) zet, zeer langzaam op gang...

Een delta decoder in dezelfde loc doet het wel, een LDW-3 met moeite en onregelmatig en een AnDi 75000 niet. De motor is een oude SFCM motor.

Mijn theorie is nu dat enkel een oude Delta decoder genoeg vermogen voor een SFCM levert... Onzin?


Steven
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 15 maart 2006, 21:40:27 PM
Wel van eens instelbare optrek en afremvertraging gehoort???

Dat de LDW3 onregelmatig loopt, tja kwaliteit misschien van de decoder zelf.

Een Andi of een Delta decoder zijn qua rijgedrag en opzet hetzelfde.
Oftwel de Andi biedt niet zoveel meer als een Delta of 6080 decoder van Marklin.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 15 maart 2006, 21:47:22 PM
citaat:
Geplaatst door IBox

Wel van eens instelbare optrek en afremvertraging gehoort???



Zeker, wie niet? Maar ik ben 100% zeker dat het niets met de optrek en afremvertraging te maken heeft. De F4 toets stond niet aan.

Het moet iets met dat type motor te maken hebben...
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 15 maart 2006, 21:55:45 PM
Als de F4 toets aan staat, dan is juist de optrek en afrem vertraging uitgeschakeld. Dus lees de gebruiksaanwijzing nog eens een paar keer, misschien wordt het dan duidelijker.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 15 maart 2006, 22:03:35 PM
citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door IBox

Wel van eens instelbare optrek en afremvertraging gehoort???



Het moet iets met dat type motor te maken hebben...



Het heeft dus absoluut niets met het type motor te maken, maar alles met de gebruikte decoder en zijn instellingen. En zijn bijbehorende rijgedrag.

Het rijgedrag van een digitale lok wordt voor 99% bepaald door de decoder. Alleen bij een defecte motor is er sprake van resterende 1%.
Je motor is goed, want met de Delta decoder doet hij het prima, dus laat deze er dan gewoon in, de LDW3 biedt echt geen beter rijgedrag. Iets meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld een lastgeregelde decoder, daar heb je meer aan. Deze kosten zo rond de 24,-- euro per stuk.
Hamo magneet erbij van ongeveer 7,-- en je hebt een perfect lopende digitale lok.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 15 maart 2006, 22:15:38 PM
citaat:
Als de F4 toets aan staat, dan is juist de optrek en afrem vertraging uitgeschakeld. Dus lees de gebruiksaanwijzing nog eens een paar keer, misschien wordt het dan duidelijker.

Ik zei "De F4 toets stond niet aan".
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 15 maart 2006, 22:19:38 PM
citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Als de F4 toets aan staat, dan is juist de optrek en afrem vertraging uitgeschakeld. Dus lees de gebruiksaanwijzing nog eens een paar keer, misschien wordt het dan duidelijker.

Ik zei "De F4 toets stond niet aan".



Ja, dat heb ik gelezen, dus dan staat de optrek en afremvertraging wel aan, of is actief, of is van toepassing, of is in werking.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 15 maart 2006, 22:20:58 PM
citaat:
Geplaatst door IBox

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door IBox

Wel van eens instelbare optrek en afremvertraging gehoort???



Het moet iets met dat type motor te maken hebben...



Het heeft dus absoluut niets met het type motor te maken, maar alles met de gebruikte decoder en zijn instellingen. En zijn bijbehorende rijgedrag.

Het rijgedrag van een digitale lok wordt voor 99% bepaald door de decoder. Alleen bij een defecte motor is er sprake van resterende 1%.
Je motor is goed, want met de Delta decoder doet hij het prima, dus laat deze er dan gewoon in, de LDW3 biedt echt geen beter rijgedrag. Iets meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld een lastgeregelde decoder, daar heb je meer aan. Deze kosten zo rond de 24,-- euro per stuk.
Hamo magneet erbij van ongeveer 7,-- en je hebt een perfect lopende digitale lok.



Het gaat hier om een locje van welgeteld 7 cm lang. Die lastregeling zal zelfs nooit in werking treden.
Er is wel degelijk een verschil tussen een Delta decoder met 701.21B chip en een LDW3 decoder. De mogelijkheid om licht te schakelen om er maar eentje te noemen.
Oorspronkelijk was deze loc een analoge loc met relais. Daarom dat ik er een LDW in geplaatst heb.
Wat me echt interesseert is of er een verklaring is voor het feit dat een Delta decoder de loc wel trekt, een LDW3 en een AnDi 75000 niet.
En de handleiding heb ik gelezen. Het is niet mijn eerste TAMS decoder. [:D] Wel mijn eerste SFCM motor...
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 15 maart 2006, 22:25:18 PM
Steven86, ik geloof dat wij dan uitgesproken zijn.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 15 maart 2006, 22:28:22 PM
citaat:
Geplaatst door IBox

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Als de F4 toets aan staat, dan is juist de optrek en afrem vertraging uitgeschakeld. Dus lees de gebruiksaanwijzing nog eens een paar keer, misschien wordt het dan duidelijker.

Ik zei "De F4 toets stond niet aan".



Ja, dat heb ik gelezen, dus dan staat de optrek en afremvertraging wel aan, of is actief, of is van toepassing, of is in werking.


Op een LDW3 is F4 de rangeerstand, F3 de optrek en afremvertraging. De rangeerstand reduceert de snelheid met 50%. Als ik schrijf "F4 stond niet aan" wil ik dus zeggen dat de snelheid niet gereduceerd is via de  rangeerstand...
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 15 maart 2006, 22:44:08 PM
citaat:
Geplaatst door IBox

Steven86, ik geloof dat wij dan uitgesproken zijn.


In elk geval bedankt voor een verdienstelijke poging. [:)]
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: n/a op 15 maart 2006, 23:32:07 PM
citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door IBox

Wel van eens instelbare optrek en afremvertraging gehoort???



Zeker, wie niet? Maar ik ben 100% zeker dat het niets met de optrek en afremvertraging te maken heeft. De F4 toets stond niet aan.

Het moet iets met dat type motor te maken hebben...



Goed dan heb jij nu even het voordeel van de twijfel.

Maar zoals je zelf schrijft in verband met de optrek en afremvertraging is dat F4 niet aan stond.

Nu is dit geen standaard gegeven dat F4 verantwoordelijk is voor het afremmen en optrekken, dus ik a van jouw eigen gegeven uit dat als het niet aan staat dat er gewoon sprake is van een optrek en afremvertraging.

Dit is overigens iets anders dan lastregeling, dat zijn twee totaal verschillende zaken.
Dus wie veroorzaakt hier in deze discussie nu voor onduidelijkheid?

Je schrijft zelf dat de lok erg traag opgang komt, dus waar lijkt dat op, op een actieve optrekvertraging toch.
Een Delta decoder heeft geen optrekvertraging, dus zal onmiddelijk op de snelheidsverhoging of verlaging reageren.

Gezien het verleden van de gebruikte decoder, is het helemaal geen garantie dat de decoder nog steeds zo werkt als dit zou moeten, er kan wel eens iets kapot zijn. Maar ik heb zo het idee dat je voor jezelf al de conclusie hebt getrokken dat het aan het gebruikte motor type ligt. Dus verdere adviezen hebben dan ook geen enkel nut meer, je heb de oorzaak al gevonden toch.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Steven86 op 16 maart 2006, 08:45:33 AM
OK, dus jij denkt dat de decoder enkel schijnbaar in orde is. Dat is ook een goede theorie.
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: ysbeer op 16 maart 2006, 11:57:22 AM
Hoezo langs elkaar heen praten[:0][:(!]

wim
Titel: Wat doe ik verkeerd?
Bericht door: Jordey op 18 maart 2006, 17:29:40 PM
Ik heb ook al eens een LDW3 decoder gebruikt voor een oude schijfcolletormotor. Doet het prima en heeft genoeg vermogen. Bij wegrijden met een te lage aanvangssnelheid kan je wat problemen hebben. Die kan je instellen op de LDW3. Ook de optrek en afrem vertraging kan je instellen. Er zit geen lastregeling op deze decoder.

Heb je ook gecontroleerd of al je solderingen goed zijn? Maakt de massa goed contact met je rails? En anders zou je bij slecht contact met je rails een elco op de decoder kunnen solderen. In de handleiding van de decoder staat welke en hoe. Kijk wel uit want de poling staat niet juist in de handleiding vermeld.  Kijk hiervoor op de website van TAMS.

Jordey