Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Ooit zal het klaar zijn... => Topic gestart door: rixke rail op 19 november 2008, 21:46:28 PM

Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 19 november 2008, 21:46:28 PM
Elders op het forum wordt de nieuwe Trix P8 de hemel in geprezen, ...
Terecht, zeer mooi model, maar wat met de oudere modellen van bv. Fleischmann ?
Ik wilde er een model TP IIIb (jaren '60) van maken, met elektrische lantaarns.

Zo ziet de 64.103 (Fleischmann 874167) er origineel uit.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-01.jpg)
Stap 1 : alle lantaarns zijn verwijderd.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-02.jpg)
Stap 2 : er moet ??n lantaarn bovenop de rookkastdeur geplaatst worden.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-03.jpg)
Stap 3-1 : we halen de onderdelen bij Paul Bellon.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-04.jpg)
Stap 3-2 : de baanruimers en elektrische lantaarns zijn geplaatst. Nu nog schilderen. (Stap 4)
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-05.jpg)
Stap 5 : achter op de tender dienen deze lantaarns ook vervangen door dezelfde elektrische exemplaren, of toch niet ?
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-06.jpg)
Wordt vervolgd ? Wat vinden jullie ervan ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
P.s. : ik ga ervan uit dat deze lok zo rondgereden heeft, niet alle P8'en hadden blijkbaar dezelfde configuratie kwa verlichting !
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: Michiel op 19 november 2008, 22:22:45 PM
Eric, ik volg je project met argusogen. Ik heb ondertussen een beeld liggen opsnorren van wat je zou willen bereiken om te kunnen vergelijken. De nieuwe lantaarns blijken inderdaad van het juiste type, maar misschien een tikkeltje groot (ik zwijg nu beter denk ik! [B)]). Ga je werkelijk die lantaarns laten "branden"? Ga je de buffers ook nog aanpakken, met het typische Belgische gat? Ga je...

Bon, ik denk da'k beter zwijg en languit ga zitten en genieten van wat nog komt. Eric, goe bezig! [^]

(http://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/P8_64135.jpg)
afbeelding van: "Livesteam - Ma passion des trains (//%22http://livesteam.webbuilder02.hostbasket.com/page130650.htm%22)"
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: Kees-Jan op 19 november 2008, 23:28:42 PM
mooi hoor Eric, alleen:

(http://www.rees-cees.nl/p8-02.jpg)

[;)]

Kees-jan
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: dgrr57 op 20 november 2008, 00:28:00 AM
Even in mijn database gezocht en volgende gevonden.

Hieronder een foto van de echte 64.103 waar men ziet dat het nummer hoger staat dan bij Fleischmann maar lager dan bij Kees-jan :

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/64103_001.jpg)

Ik vond wel dat dat nummer bij Fleischmann heel laag stond, maar blijkbaar kan dat bij de NMBS. Zie hier onder een foto van 64.002 met lage nummer :

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/64103_002.jpg)


Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: Kees-Jan op 20 november 2008, 05:27:57 AM
ja kan dus ook. ik zag het nummer hoog staan op de eerder getoonde foto! ( zal maxi wel geschilderd hebben[:o)])

Kees-Jan
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 21 november 2008, 22:40:07 PM
De lantaarns zijn in messing gegoten door Paul Bellon, inderdaad wat grof, zoals Michiel aanhaalt, maar weet iemand een alternatief ? En nee ze zullen dus niet branden, om dezelfde reden  !
Het vervolg : ondertussen fotomateriaal gevonden, waarop de tender te zien is, zonder lantaarns ! Dus weg ermee op ons model !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-07.jpg)
Er moet ook nog een extra lantaarnhouder (?) aangebracht, die heb ik zelf gemaakt met een fijne metaaldraad !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-08.jpg)

Edit : Het gat in de buffer heb ik proberen te simuleren met een zwart punt op de buffer !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: doomslu op 22 november 2008, 17:57:44 PM
Mooi Eric !
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: Peter op 22 november 2008, 18:06:20 PM
Inderdaad, een mooi stukje werk.

Nu we het toch over de 64 hebben: heeft er al iemand een 64 gemaakt met zo'n ACFI installatie, zoals bv. met die ombouwset van PBModelbouw.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 23 november 2008, 18:10:58 PM
Dank U allemaal, voor Uw massale aandacht ! [B)]
Dat met die acfi, heb ik nog niet geprobeerd, maar ik beb wel ontdekt dat er nog iets niet juist is aan mijn lok, dankzij foto's teruggevonden met Patrick's geweldige zoekmachine !
In de versie die ik gemaakt heb ,staan er dingen teveel op ! [:o)]
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-09.jpg)

Het onderdeel aangeduid met pijlen  1 en 2, de Knorr-voorverwarmer, verdween vanaf 1955 geleidelijkaan op de P8'en, daarmee uitgerust. Op de versie jaren '60 hoort die dus niet thuis !
Edit : tekst aangepast ! (foutje [:o)])
Wordt vervolgd ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 25 november 2008, 16:32:43 PM
Vanwege de grote [B)] belangstelling : het vervolg.
 
64.103 zonder Knorr-voorverwarmer, wacht op finale afwerking :
- door het weghalen van voornoemde toestel, is er een deel van de linkse leiding weg ! (omcirkeld) Dit moet dus hersteld worden !
- Tevens zie je nu dat er twee "vleugels" uit de ketel steken ! Dit zijn de steunpunten van deel 1 van de K-v (zie foto hoger) en dienen dus weggesneden te worden !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-10.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-09a.jpg)

Op de foto van de 64.149, de enige Belgische P8 met voedingsstoomdom, zien we, dat door deel 2 van de K-v weg te nemen (zie foto hoger), een gat achterblijft in de ketel. Dit dient  opgevuld met wat putty (omcirkeld), en de overbodige details weggesneden en opgeschuurd  !
Deze p8 had tevens trapjes op de ketel, om de toegang tot de zandkist te vergemakkelijken. Deze werden bijgevoegd, gerecupereerd van de recent verbouwde Eilzugwagen, het blijft dus in de familie !
Deze wacht op verdere afwerking :
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-11a.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-11.jpg)

Wordt vervolgd ... [?]
Edit op 21-02-2009 : wat meer uitleg en foto's bijgevoegd !
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 30 november 2008, 15:41:13 PM
Al meer dan 400 keer gelezen ... [^]
Volgende onderwerp : de tender. Die dient ook wat aangepast te worden :
die koffer bak, met de witte pijl aangeduid, hoort op onze Belgische versie niet thuis !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-12.jpg)
Dus weg ermee ! Wegsnijden gaat vrij eenvoudig. Het onderdeel zit niet zo stevig vast !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-13.jpg)
Ik heb ook nog wat briketten toegevoegd en een "T-ijzer" (na een tip van Marc "Dieselfreak" Clarysse, merci man !) Ik heb daarvoor stuk (metalen) gietbraam in t-vorm gebruikt van onderdelen voor een ander model ! Dit moet uiteraard nog geschilderd worden !
De tender is nu ook van elektrische lantaarns (pbMM # 90508) voorzien.

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-14.jpg)

Wat vinden jullie er tot nu toe van ?
Nog tips of kritiek ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Op naar de 500 ! [8D]
Edit op 07-12-2008 : tekst en foto's aangepast !
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: conducteur op 30 november 2008, 15:52:10 PM
In ??n woord: prachtig!
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: doomslu op 30 november 2008, 17:50:32 PM
Om het met een klassieker te zeggen : doe zo voor, Rixke ! [:D]
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: dgrr57 op 30 november 2008, 22:55:07 PM
Prachtig werk, Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: Gerolf op 01 december 2008, 08:46:34 AM
Erg interessant, rixke [8D]
Dat T-ijzer, waar diende dat voor?
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: just4fun op 01 december 2008, 12:34:39 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Dat T-ijzer, waar diende dat voor?


Als ik me niet vergis duidde dat T-ijzer de maximum te stapelen hoogte van de tender aan.
Verbeter me als ik het fout heb.
Paul
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: Michiel op 01 december 2008, 13:14:04 PM
Mij werd inderdaad hetzelfde verteld: maximale stapelhoogte. [;)]

groeten
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 01 december 2008, 22:10:20 PM
Toch wel leuk, zo'n hulplijn van alerte collega's ! [:D]
Dan kan ikzelf rustig verder doen met de afwerking. [8)]
Terug naar de lok : handrails op de ketel werden aangebracht, de originelen zijn op de lok gegoten [:0] (zie vorige foto's)

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-15.jpg)

Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : fotolink aangepast ! [:o)]
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 07 december 2008, 16:38:04 PM
Een aantal dingen zijn aangepast : het t-ijzer vond ik niet gepast, ik heb het vervangen door een ander exemplaar (zie vorige pagina).
Ik wacht nu nog op een aantal onderdelen van pbmm voor de afwerking !
Wordt vervolgd ...
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 11 december 2008, 18:26:21 PM
Rookdemper (zie pijl) gemonteerd ! (pbmm 90194)

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-16.jpg)

Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 13 december 2008, 14:43:27 PM
En tenslotte ... rangeeropstapjes vooraan op de lok (zie pijlen)
Zeer precies werk, met z??r fijne onderdeeltjes !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-17.jpg)

De loc is dus nu volledig verbelgischt  ...
Kritieken mogen volgen hoor ! [8)]
Ook mocht ik nog iets vergeten zijn, had ik dat graag geweten ... [:I]
Modelspoorsge groeten,
Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 13 december 2008, 18:40:43 PM
Even wat in sc?ne gezet :
De 64.103 versierd met bloemen en herinneringsplaat.

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/pb-20.jpg)

Op de plaat staat : "O Stoom, wat waart gij schoon ! R.I.P."
Een enscenering van een foto uit een fotoboek !
Edit :
- de stoker (links naast de stationsklerk en -chef) is eigenlijk een Duitse kaartjesknipper (Preiser), verbelgischt.
- de machinist (rechts naast de lok), is eigenlijk een Franse flik ! (MKD) [:o)] Ik heb zijn kepie wat afgevijld, en zijn uniformjas een andere kleur blauw gegeven, zodat het op een werktenue van een echte machinist lijkt !
-Hit of shit ?-
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: dgrr57 op 14 december 2008, 01:15:29 AM
citaat:
Geplaatst door rixke rail

En tenslotte ... rangeeropstapjes vooraan op de lok (zie pijlen)
Zeer precies werk, met z??r fijne onderdeeltjes !
De loc is dus nu volledig verbelgischt  ...
Kritieken mogen volgen hoor ! [8)]
Ook mocht ik nog iets vergeten zijn, had ik dat graag geweten ... [:I]
Modelspoorsge groeten,
Eric.


Prachtig werk [:)]
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: marcgoovaerts op 14 december 2008, 01:24:07 AM
Eeric,

Die ziet er echt prachtig uit !
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: Gerolf op 14 december 2008, 09:15:17 AM
Geweldig, Eric!
Dit is een draadje om te onthouden. Mijne P8 wordt ongeduldig [:p]
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 14 december 2008, 17:21:49 PM
Er is wat essenti?le info bijgevoegd bij foto's over het verwijderen van de K-v, op de vorige pagina !
En bij mijn laatste bijdrage over het personeel ! (= Edit)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 11 januari 2009, 15:46:42 PM
Na lang zoeken in de rommeldozen eindelijk goeie handvatten gevonden om de rookkastdeur te "modernizeren".
Tevens het nummer hoger geplaatst, zoals ook gebruikelijk was na deze ingreep in het grootbedrijf.
De 64.149 is nu ook helemaal Belgisch geworden.

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-19.jpg)

Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foto en tekst aangepast !
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 17 januari 2009, 18:28:47 PM
Bijgevoegd : mechanisme om de rookdemper te bewegen (van fijne elektrische draad):

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-20.jpg)

Tevens de stoomfluit wat geaccentueerd :

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-21.jpg)

Modelspoorse groeten,
Eric.

THE END
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: doomslu op 18 januari 2009, 17:02:45 PM
Ben je zeker dat dit "the end" is ?

Knap project Eric. Op naar het volgende [;)].
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 15 maart 2009, 17:32:52 PM
?t Was inderdaad niet ?cht ?the end?.
Ik had eigenlijk nog een beetje werk aan de tender. Belgische stoomloks reden namelijk meestal met briketten (cokes). Dit moest ik nog proberen aanpassen.
Op de foto hieronder heb ik een deel van de kolen weggezaagd :

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-t01.jpg)

Nu we de kap van de tender toch losgemaakt hebben, kunnen we evengoed het verlichtingssetje eruit halen, dit hoort op onze tenders niet thuis. Er blijven nu twee gaatjes achter : opvullen met putty, afschuren en  herschilderen (zie vorige pagina) :

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-t02.jpg)

Het gewraakte verlichtingssetje :

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-t03.jpg)

Nu moeten we het uitgezaagde deel weer opvullen met een flexibele ondergrond, de motor van de lok zit hier namelijk onder !
Ik gebruikte hiervoor een stukje karton.

Spijtig genoeg is geen goeie foto van deze operatie beschikbaar ! [:o)]

Voor de briketten zelf gebruikte ik afwisselend een setje bakstenen van Auhagen en fijne stukjes plasticard.
Ziehier drie verschillende tenders :

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-t05.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-t06.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-t07.jpg)

Bij deze laatste zijn ze wellicht wat te mooi gestapeld !
Wat vinden jullie ervan ?





Ondertussen is ook de 64.168 (DR 38 3204) onder handen genomen.
Al past deze heel eigenlijk niet in mijn tijd-ruimte bestek, want hij is al in 1950 aan de DB teruggeven !
Maar goed, dan is het maar een anachronisme, ik zal hem ook inzetten als museumloc, net als  de andere 2 !
Ik zou zeggen : zoek de verschillen met het origineel ! [;)]

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-22.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-23.jpg)

En ? Hebben jullie ze gevonden ?
Hij is nog niet perfect, maar 't is volgens mijn bescheiden mening al h??l wat beter dan de originele Fl 416701B ! [:I]
Modelspoorse groeten,
Eric


Edit : nieuwe foto bijgevoegd en tekst aangepast !
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: doomslu op 15 maart 2009, 18:05:49 PM
Om op jouw vraag over de briketten op de tenders te antwoorden: ik kies voor de middelste foto.
Misschien nog een fijn laagje echte kolen er bovenop kleven (niet op de briketten natuurlijk) ?
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: janjozef op 15 maart 2009, 18:52:10 PM
As je foto's in het echt bekijk waren ze ook altijd mooi gestapeld, ik zou dus voor nr 3 gaan met dezelfde opmerking erbij als Luc

Jan
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 22 maart 2009, 21:03:38 PM
Ok, bedankt voor de reacties [8D] !
Terug naar de loc nu :
De binnenkant van de cabine is grijs (primer) geschildert en de metertjes, leidingen, ... zijn wat verduidelijkt !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-24.jpg)

Ook de andere twee p8'en wacht deze behandeling ! (Edit)
Nu nog wachten tot Preiser het lokpersoneel wil leveren bij mijn winkel !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: loebaske op 14 april 2009, 20:41:05 PM
Zeeeer mooi gedaan Rixke, knap staaltje modelbouw[:)][:)]
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 21 juni 2009, 20:49:44 PM
citaat:
Geplaatst door rixke rail
Nu nog wachten tot Preiser het lokpersoneel wil leveren bij mijn winkel !
Modelspoorse groeten,
Eric.



Was nog altijd niet geleverd, maar er waren er wel van Faller in voorraad, welke ik dan maar meegenomen heb !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-25.jpg)
Stoker
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-26.jpg)
Machinist

Nu de andere loks nog voorzien !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: Johnnytrein op 22 juni 2009, 19:23:37 PM
Mooi ombouw verhaal. Ik heb hier zo van genoten dat ik tussen mijn locs ben gaan zoeken ik bezit nl een 64130 ooit uitgebracht door de firma Dacker en een ander 64 uitgebracht door liliput. [:)]
Titel: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 28 juni 2009, 22:21:05 PM
Ook de 64.149 heeft zijn lokpersoneel gekregen, even een detailfoto :

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-27.jpg)
Close-up van de voorkant, nieuw type rookkastdeur, nummer hoger, geperforeerde buffers. De laatste details zijn aangebracht !

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-28.jpg)
Voor de liefhebbers: zo zit een ?chte p8 (64.045) er uit binnen in de stuurpost :

(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/project%20p8/p8-99.jpg)

Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Re: P8 verbelgischen
Bericht door: loebaske op 25 januari 2015, 08:11:16 AM
Was misschien een goed draadje om ook te verplaatsen, maar helaas zijn de gegevens totaal vergaan...zal eerder verplaatsen richting vuilbakje zijn  :(
Titel: Re: P8 verbelgischen
Bericht door: rixke rail op 25 januari 2015, 17:44:53 PM
Ik heb de foto's nog op USB-stick.
Misschien zet ik ze ooit terug on-line ... als ik ooit eens tijd heb.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Re: P8 verbelgischen
Bericht door: PeterVG op 25 januari 2015, 17:51:13 PM
Als P8 fan ben ik wel benieuwd naar de fotos.
Toch maar plaatsen zou ik zeggen.
Titel: Re: P8 verbelgischen
Bericht door: loebaske op 25 januari 2015, 18:51:54 PM
Rixke zal die wel eens terug plaatsen en kunnen we het draadje bij andere verbouwingen zetten...