Niet dat we de nieuwe trams hebben gemist, want we mogen er niet naartoe, naar 't zeetje, maar
hoe zit dat met de bestelde 'brede' Albatrossen voor de kustLijn ? ( waren ooit beloofd voor 2019 ... )
Het zijn geen Albatrossen, dat is van een andere leverancier. Geen idee hoe ze deze gaan noemen. Maar die zitten daar in hun kot, juist gelijk wij hier.
Het zullen trammen worden van CAF, een Spaanse fabrikant. Ik vind de Albatros mooier, maar dat is mijn persoonlijke mening.
(https://cdn.uc.assets.prezly.com/c2d1a35f-1b41-4203-8b6a-b4c4dd3ce6a1/-/preview/600x600/-/quality/best/-/format/auto/)
Fotootje van Prezly.
Toeristisch gezien had er toch beter een soort Mallorca-trammetje gereden. Zo'n modern stroomlijnding geeft allesbehalve een vakantiegevoel. Jammer.
Niet alleen de kust maar ook Antwerpen zullen deze lagevloer trams krijgen. In Antwerpen is het de bedoeling om telkens 2 oude (persoonlijk vind ik ook mooie) pcc trams te vervangen door 1 nieuwe.
Je hebt toerisme en je hebt comfort...
Het is een keuze.
Ik geloof dat de Luxemburgse trams van dezelfde fabrikant zijn.
(https://live.staticflickr.com/65535/48190301157_1ea1c65742_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48190285581_c09ee1dfe3_b.jpg)
CiteerToeristisch gezien had er toch beter een soort Mallorca-trammetje gereden
Ze zitten aan de kust in de zomer nu al dikwijls overvol. Dus liefst geen trammetje
Citaat van: doomslu op 12 mei 2020, 12:30:36 PM
Je hebt toerisme en je hebt comfort...
Niet helemaal. Op vakantie zoek je niet naar comfort, je zoek een belevenis. Je doet geen trektocht te voet of op fiets voor het comfort. Je campeert niet voor het comfort. Je gaat niet op ontdekking voor het comfort. Een vakantie is een belevenis, en comfort is helemaal bijzaak. Een comfortabele kusttram heeft geen meerwaarde met meer comfort. Wel met meer charme en beleving zoals ... met een Majorkiens overvol waggelding terug naar Peurto de Soller te rijden na een dag door de bergen en het stekelig maqui te hebben geploeterd in de snikhete zon. ;D
Citaat van: Michiel op 12 mei 2020, 12:07:09 PM
Toeristisch gezien had er toch beter een soort Mallorca-trammetje gereden. Zo'n modern stroomlijnding geeft allesbehalve een vakantiegevoel. Jammer.
Troost is dat het toch voor ons niet meer is, mensen uit het binnenland mogen vanaf nu niet meer naar zee... >:( :( :(
;)
Citaat van: Peter op 12 mei 2020, 12:41:42 PM
CiteerToeristisch gezien had er toch beter een soort Mallorca-trammetje gereden
Ze zitten aan de kust in de zomer nu al dikwijls overvol. Dus liefst geen trammetje
Dat gaat niet veranderen vrees ik.
Die Spaanse Spook-trams (wie kent zijn klassiekers ? ) lijken qua 'smoel' toch meer op een Albatros dan op een Hermelijn.
We hebben geduld. Reeds twee maanden is 't verboden om naar Duindijke-aan-Zee te gaan en 't zal nog niet voor overmorgen wezen.
In kilometers wandelen wij meer aan zee, dan we tram rijden. Maar kreeg op die bijna 30 jaar zeevakanties toch de indruk dat de meeste passagiers eerder geïnteresseerd zijn in vervoer-op-zich en niet zozeer in nostalgische trammetjes met of zonder wattman .
Vind persoonlijk de huidige actieve driedelige standaard kusttrams, met de aangepaste ophanging en bollend op de recent vernieuwde sporen, redelijk comfortabel.
Citaat van: Herwig op 12 mei 2020, 14:09:50 PM
...nostalgische trammetjes met of zonder wattman ....
Dat is nog eens een idee...
"Chef! De fleche is af!"... ;D
Dan moet ge Urbanie & Germaine toch eens inviteren naar het Belle Epoque-weekeinde aan de tramstatie in De Haan-aan-Zee.
( hopelijk volgend jaar of zo ? ) Nostalgie in 't meervoud...
Onder normale omstandigheden, dus zonder Corona, zitten wij verschillende malen voor een à twee weken in Middelkerke.
De kusttram die tot nu daar in gebruik zijn zijn onder normale omstandigheden (dus niet tijdens de schoolvakanties) ruim voldoende.
Wij gebruiken die enkel voor langere afstanden, want wij wandelen graag naar Mariekerke, Oostende of naar Westende en komen dan met de tram terug.
Een voorbeeld van deze trams is te zien op onderstaande foto, toevallig een van de Antwerpse geleende trams, gefotografeerd op het stuk tussen Middelkerke en Raversijde op 25 september 2019.
(https://live.staticflickr.com/65535/49886426531_392a7fd386_h.jpg) (https://flic.kr/p/2j1hYAg)Kusttram Antw (https://flic.kr/p/2j1hYAg) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Een helpende Hermelijn op de meest fotogenieke plek met de tramsporen 'bijna' op 't strand
( wel gevaarlijk voor spelende kinderen en onoplettende grote mensen desondanks paaltjes en hekwerk )
Voor mij is de tram aan zee ook een vervoermiddel. Gaan winkelen in Oostende zonder parkeerzorg. Of iets gaan eten en/of een glas kunnen drinken zonder je daar zorgen over te moeten maken.
Als je nostalgie wil aan de kust moet je tussen kerst en nieuwjaar eens met de oude tram gaan rijden in De Panne bij het T.T.O.
Die smoelen van de trams, dat heeft vooral te maken met de huidige wetgeving voor het aanrijden van voetgangers. Die moeten "opgeschept" worden zodat de kans dat z onder de tram komen kleiner is. Maakt dat al die nieuwe trams zo'n ijsbreker boeg hebben. Niet mooi, maar weinig andere keuze. Net zoals auto's ook meer en meer op elkaar gaan lijken door al die wetgeving ter zake.
Citaat van: Rangeerduivel op 12 mei 2020, 13:25:46 PM
Citaat van: Michiel op 12 mei 2020, 12:07:09 PM
Toeristisch gezien had er toch beter een soort Mallorca-trammetje gereden. Zo'n modern stroomlijnding geeft allesbehalve een vakantiegevoel. Jammer.
Troost is dat het toch voor ons niet meer is, mensen uit het binnenland mogen vanaf nu niet meer naar zee... >:( :( :(
Euh, zo lang gaat die situatie nu ook niet meer duren zekers? En die nieuwe trams, die zijn er toch nog niet...
Ze zijn er, de nieuwe. Per boot zelfs.
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,9959.msg451251.html#msg451251 ( met dank aan Luc Dooms. )
Met de tramsnoet toch nog wat verschillend dan op de foto in Reactie#2 hierboven . Met een iets meer uitgesproken 'bumper' .
Ik zal de foto hier ook plaatsen.
(https://i0.wp.com/www.treinennieuws.nl/wp-content/kusttram-3.jpg?w=600&ssl=1)
Het artikel op treinennieuws.nl: https://www.treinennieuws.nl/nieuwe-kusttram-per-boot-gearriveerd
Roepnaam ? Hoe gaat hij bij De Lijn heten?. Van fabriek uit is het "Urbos" ( "stedelijk" , niet te verwarren met oerbos )
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/22/nieuwe-kusttram-aangekomen-in-belgie/
https://www.hetnieuwsvanwestvlaanderen.be/nieuwe-kusttram-per-boot-in-oostende-gearriveerd-eerste-van-48-stuks/
"Lelijk ding met te weinig zitplaatsen voor de lijn die hij moet bedienen"? Kan er nog wel wat verzinnen.
cool, carlos de tweede-trams! 8)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_II_van_Spanje
De Spaanse Bouwer CAF komt toch wel sterk opzetten.
Ook o.a. in Nederland, het VK en Ierland rijden er wat spullen van hen.
Gr,
Jan(tje)
Verse Urbos aan zee, zand, dijk te Raversijde
En volgens mij lijkt hij toch min-of-meer op een (zee-)Albatros ....
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Kusttram_05-21.jpg
( slechts ter illustratie, met dank aan wiki )
Op die laatste foto valt het smoelwerk nog niet te sterk op. Die paar keer dat ik er nu mee meegereden heb viel het mee. Maar dat was wel op het stuk tussen Oostende en Westende, bijna kaarsrecht spoor.
Zullen we hem de"Snoek" noemen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51239543250_370bbdc0f6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2m4S43S)snoeken (https://flic.kr/p/2m4S43S) by rudi nelissen (https://www.flickr.com/photos/192121877@N04/), on Flickr