Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => Huidig nummer => Topic gestart door: loebaske op 14 augustus 2008, 09:38:15 AM

Titel: MSM 73
Bericht door: loebaske op 14 augustus 2008, 09:38:15 AM
Was me dat een verrasing deze morgen:0
De nieuwe MSM zat in de bus, sebiet eens in bladeren, in ieder geval precies een mooie Ardeense baan " TANSIMONT "
??n ding weet ik zekers;) zal vandaag niet veel gewerkt worden:D:D
Ondertussen al gebeurt: het voorwoord van Guy > de nagel op de kop geslagen ontrend LS - de modelbaan is ongelooflijk mooi, zeeeer veel details en ik herken idd. sommige zakens van Vencimont - Herwig zijn bijdrage tot het ombouwen van een Esso station zoals het dagelijks te vinden is in onze steden,zeer geslaagd - en natuurlijk de Gerolf kon weer niet ontbreken > een zelfbouw meetwagentje een ++++ net als zijn reportage over "rook uit de schouw" ook een ++++ voor degene die houden van Antw. dokken komen aan hun trekken - Jan Nickmans brengt verbluvend een bijdrage over ??nvoudig verweren, een aanrader;) - en onze Emmanuel is er ook weer van de partij met muurreclames maken een +++
Voila, zo weten jullie wat er te verwachten valt:):)
Titel: MSM 73
Bericht door: Jurgen op 14 augustus 2008, 13:30:00 PM
Wat het voorwoord betreft zou ik zeggen "touch?".
Als men het vertikt om de vakbladen in te lichten, dan moeten ze niks verwachten ook niet. Uiteindelijk gaan ze zichzelf de das omdoen.

De rest van het nummer heb ik even snel doorbladerd en ik moet zeggen dat het weer een leuk nummer geworden is.
Een zelfgemaakte wagen met een snelheidsmeter erop, het is goed geslaagd. Ik vraag me wel af of men voor het 3-rail systeem volgens hetzelfde principe moet werken of niet.

De Ardeense baan is weer een pareltje om jaloers op te worden.
Ook het plan van Antwerpen Dokken ziet er goed uit.

Afin, voor mij is het weer een geweldig geslaagd nummer.
Nadeel is wel dat, nu ik dit nummer in mijn handen heb, het einde van mijn vakantie nu echt wel dichtbij komt. [}:)]
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 14 augustus 2008, 16:11:30 PM
foutje jurgen nog een nummer slapen en ik vertrek weer op verlof
Titel: MSM 73
Bericht door: Fretbol op 14 augustus 2008, 19:16:06 PM
En ik zie dat MSM nu ook de Redline Ferrari's ontdekt heeft... ondertussen staan er hier al een tiental te blinken [:D]

Fretbol [;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: Tom op 14 augustus 2008, 20:07:13 PM
Ik zal mijn leesvoer maar maandag krijgen, maar zo te horen ziet het er veelbelovend uit. [:p]
Titel: MSM 73
Bericht door: Gerolf op 14 augustus 2008, 20:20:45 PM
'k Zal hem ook pas maandag in kunnen kijken, vermoed ik. Ik ben benieuwd [:p]
Twee artikeltjes van mezelf [?] Dan staan er nog twee in de wachtrij voor de volgende nummers. Ik zit op schema [8D]
Titel: MSM 73
Bericht door: loebaske op 14 augustus 2008, 21:04:52 PM
Gerolf, hoe krijg je dit draadje bovenaan[?][?] ik zou het niet weten[;)]
enne nog twee in de wachtrij..jawade dat beloofd [;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: Michiel op 14 augustus 2008, 21:51:35 PM
Mijn eerste Modelspoor Magazine in mijn eigen brievenbus; met blijschap en trots heb ik 'm naar binnen gedragen, en heb hem met geanticipeerd genot naast me klaar gelegd. Ik weet dat als ik hem open, het einde van de vreugde nabij is, wanneer ik 'm verslonden terug neerleg... Nog even geniet ik van de anticipatie... maar niet te lang! De nieuwsgierigheid is nauwlijks nog te harden.

Aan allen die bijgedragen hebben tot dit mooie nummer, rechtstreeks of onrechtsreeks: bedankt!

...en nu ga ik 'm verslinden! [:D]
Titel: MSM 73
Bericht door: DWL op 14 augustus 2008, 23:15:35 PM
Heb MSM 73 deze morgen ontvangen, samen met "depeche" van lgb, wat moest ik nu eerst lezen, neen eerst aan de tuinbaan verderwerken, de zon was van de partij, dus...
Kon het toch niet laten om even snel in beide boeken te bladeren, weer vol interressante onderwerpen en prachtige foto's... maar ...
moet toch nog even wachten, misschien voor morgen.

Lucien
Titel: MSM 73
Bericht door: Rochevalien op 14 augustus 2008, 23:18:04 PM
citaat:
Geplaatst door Saraan

Mijn eerste Modelspoor Magazine in mijn eigen brievenbus; met blijschap en trots heb ik 'm naar binnen gedragen, en heb hem met geanticipeerd genot naast me klaar gelegd. Ik weet dat als ik hem open, het einde van de vreugde nabij is, wanneer ik 'm verslonden terug neerleg... Nog even geniet ik van de anticipatie... maar niet te lang! De nieuwsgierigheid is nauwlijks nog te harden.
Aan allen die bijgedragen hebben tot dit mooie nummer, rechtstreeks of onrechtsreeks: bedankt!

...en nu ga ik 'm verslinden! [:D]



>>> Dit komt vrij dicht bij een literair orgasme,als het er al geen is natuurlijk.Modelspoormagazine brengt duidelijk wat in beweging!!![:D][:D][:D][:D]

Gerrit
Titel: MSM 73
Bericht door: Michiel op 15 augustus 2008, 07:57:52 AM
citaat:
Dit komt vrij dicht bij een literair orgasme,als het er al geen is natuurlijk.Modelspoormagazine brengt duidelijk wat in beweging!!!


Het lezen van MSM weekt een hele emoties los. Om er een paar op te noemen: bewondering, met een tikkeltje jaloesie, aansporing tot soms ontmoediging, Ijver, maar eerst lui bladeren, blijschap en anticipatie, popelen bij ontvangst, maar een hoop verdriet als ie veslonden is...

Gelukkig verteert ie gemakkelijk en geeft ie je een enorme hoop energie om er weer een maand flink tegenaan te gaan! In elk geval, ga ?k me nog eens goed laten gaan. Nah!
Titel: MSM 73
Bericht door: doomslu op 15 augustus 2008, 11:02:42 AM
citaat:
Geplaatst door loebaske

Gerolf, hoe krijg je dit draadje bovenaan[?][?] ik zou het niet weten[;)]
enne nog twee in de wachtrij..jawade dat beloofd [;)]

Dat kunnen enkel de admins. Is bij deze gebeurd.
Titel: MSM 73
Bericht door: DWL op 15 augustus 2008, 22:20:42 PM
Heb al een stuk kunnen lezen, was te ongeduldig.
Guy slaat inderdaad nagels met koppen in zijn voorwoord over LS models, zo moet dat zijn,sommige firma's denken echt dat wij aan hun voeten liggen maar vergeten dat de media en hun klanten voor hun ondergang kunnen zorgen.We moesten allemaal wat slimmer zijn en niets meer op voorhand bestellen, want dat wordt een noodzakelijk kwaad, waarop zij hun handeltje kunnen afstellen, niet genoeg bestellingen = geen interesse = niet in productie brengen.
We moeten terug naar de jaren 1950 -1960, toen bestonden er geen pc's, dus kon er enkel reclame gemaakt worden door winkeliers en via hun catalogus (toen was deze dus nog gratis ook, of je kreeg hem gratis als klant), toen moesten de de artikelen eerst in de winkels komen alvorens ze werden gekocht, geen beperkte oplagen of ??nmalige reeksen, geen kunstgrepen.
Ik beklaag de huidige jonge mensen die pas beginnen, zij zien een enorme keuze in de catalogus, maar meer dan de helft is voor hen niet bereikbaar ( qua prijs, op voorhand inschrijven of direkt aankopen of het is te laat, voor sparen is er geen tijd meer)
Jongeren haken dan snel af, en met reden.

Tansimont,een modelbaan in de ardennen, subliem, ??nvoudig van sporenplan, maar afwerking en detaillering, perfect, ook mooi in beeld gebracht, chapeau Guy en Nico.

Het artikel over "muurreclames", heb daar enorm bewondering voor, je kan het niet "echter" maken, met engelengeduld, ik heb er geen woorden voor.

Heb nog niet alles gelezen, maar het ziet er weer zeer goed uit.

Lucien
Titel: MSM 73
Bericht door: modelbaanHO op 15 augustus 2008, 22:49:11 PM
Spijtig genoeg zat hij gisteren niet in de brievenbus. 't Zal dus voor na de vakantie zijn[:(]. We vertrekken zondag en zijn pas terug op 28 augustus.
Titel: MSM 73
Bericht door: Michiel op 16 augustus 2008, 08:18:38 AM
In princiepe kan je LS-Models niets verwijten. Het is een commercieel bedrijf, gericht op winstbejach in een kwijnende sector. Het is hun vrij om verkoopstechnieken te gebruiken die het meest rendabel zijn. Ze stellen de kosten vast, en bepalen de kwasie gegarandeerde inkomstenkapitaal. Het systeem werkt en brengt geld in het laadje. Dat is voor hun waar het om gaat.

Ik heb nog nooit een LS-Model gekocht. Ze zijn me te duur en vooral totaal onvindbaar (vooral in N). Ik hou niet van hun verkoopstechniek van voorintekening, en ga er dus ook niet mee beginnen. Ik vind deze verkoopstechniek beneden elke waardigheid en respect voor de klant, maar het is hun recht om louter voor de gegarandeerde winst te kiezen. Of dit langetermijnvisie heeft, is een totaal ander verhaal, maar dan zijn "de mannen" al lang binnen.

Voor de rest, ik heb genoten van Tansimont; een juweeltje, werkelijk. De wisselstandterugmelder is geniaal in zijn eenvoud. Wel een vreemde inleidende foto van een engelse wissel die daarmee niet uit te rusten is (dacht ik). Met verweren zou ik ook eens willen starten, maar ik heb geen diesels. Misschien een artikeltje over stoomloks verweren? (of is dat al geweest?) De twee artikels van Gerolf zijn meesterlijk inspirerend, schitterend!
Titel: MSM 73
Bericht door: prulleman op 16 augustus 2008, 13:12:39 PM
We zullen ook eens aan de stoomloks beginnen. Er staan er genoeg in de wachtrij[:D] Maar dan is de airbrush wel een noodzaak, want er zonder een stoomlok doen, dat zie ik niet zitten[}:)] Daarom begin je beter met een diesel of elok. die zijn ook minder duur trouwens, kwestie van drempelvrees[:o)]
Titel: MSM 73
Bericht door: conducteur op 17 augustus 2008, 20:00:07 PM
ik was op reis naar Itali?,en zag,toen ik gisteren thuiskwam dat mooie nummer liggen. Vooral de baan 'Tansimont' vond ik zeer mooi.het was trouwens mijn eerste msm dat de postbode kwam brengen.

voor mijn goed rapport op school,en mijn verjaardag mocht ik van mam iets kopen met een waarde van ?60. Ik moest niet lag denken[:D]
Titel: MSM 73
Bericht door: SuSke op 17 augustus 2008, 22:27:53 PM
Ik wacht vol spanning de komst van de postbode af.
Titel: MSM 73
Bericht door: doomslu op 17 augustus 2008, 22:29:51 PM
citaat:
Geplaatst door SuSke

Ik wacht vol spanning de komst van de postbode af.

Nog ??n kleer slapen... als 't goed is.
Titel: MSM 73
Bericht door: Gerolf op 18 augustus 2008, 00:27:37 AM
citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door SuSke

Ik wacht vol spanning de komst van de postbode af.

Nog ??n kleer slapen... als 't goed is.

knikkebollen en terug wakker schieten is dus niet genoeg [:D]
Titel: MSM 73
Bericht door: mini-bs op 18 augustus 2008, 02:01:32 AM
De kritiek op (bijna hetze tegen) LS-Models vind ik nogal unfair, zelfs bij het haar getrokken.
Samengevat komt die kritiek hier op neer:

-   LS werkt met voorintekening en daardoor lage oplages
-   Het duurt langer dan aangekondigd eer een model uitkomt
-   LS maakt geen of te weinig (informele) reclame
-   LS stelt geen demo-exemplaar ter beschikking van MSM/TMM

Het is natuurlijk jammer voor wie naast de eerste oplage van een model grijpt, maar de strategie die ze bij LS volgen is toch gerechtvaardigd: anders dan bij de grote merken moeten hier slechts enkele personen de ontwikkeling en productie van de modelletjes financieren.
Ze vragen geen voorschot (wat andere kleine producenten overigens wel doen), alleen maar een intentieverklaring. Op basis daarvan nemen die mensen het gereduceerde risico, wat toch wel een risisco blijft zolang de modellen niet effectief uitgeleverd worden en er toch al kosten gemaakt worden.
Wie voorintekent weet inderdaad niet wat het uiteindelijke model zal worden, maar diens risico blijft beperkt tot de aankoop van slechts (een) enkel(e) exemplaren die wanneer (het)ze niet voldoe(t)(n) aan de koper z?n verwachting nog altijd (met winst misschien zelfs) verkocht (kan)kunnen worden in het 2e handscircuit. (overigens weet je bij MSM ook niet wat je koopt, en als abo heb je je boekje al vooruit gefinancierd) (en overigens moet je ook voor MaTrix modellen voorintekenen, en dan ben je zeker dat je veel meer zal betalen voor minder)  Wie vindt dat die mensen eerst maar eens een grotere oplage moeten voorfinancieren om een hoop modellen in de winkel te leggen voor het geval hij eventueel daar wel eens eentje van zou kunnen kopen is toch op z?n minst veeleisend.

LS heeft al bewezen zeer mooi werk af te leveren en de lat steeds hoger te leggen. Dat zou toch wel mogen gelden als garantie bij voorintekening.

Dat het langer duurt dan aangekondigd is vervelend, maar liever een goed model wat later in handen, dan een te snelle uitlevering van een gebrekkig model.

De mensen achter LS zijn niet erg communicatief, dat is zeker waar, maar je kan niemand verplichten om reclame te maken, in wat voor vorm dan ook.
Dreigen met een boycot zal er niet aan helpen. Ze hebben sowieso toch genoeg fans.

Ik heb eigenlijk feitelijk totaal geen binding met die firma, maar sinds de 40100 en 18 ben ik er van overtuigd dat ze superb werk leveren. Vandaar dat ik hier toch efkes een andere klok wou laten horen, en uiteraard ben ik een van die fans (allez toch van de modellen [:)] ).




citaat:
Geplaatst door DWL

Heb al een stuk kunnen lezen, was te ongeduldig.
Guy slaat inderdaad nagels met koppen in zijn voorwoord over LS models, zo moet dat zijn,sommige firma's denken echt dat wij aan hun voeten liggen maar vergeten dat de media en hun klanten voor hun ondergang kunnen zorgen.We moesten allemaal wat slimmer zijn en niets meer op voorhand bestellen, want dat wordt een noodzakelijk kwaad, waarop zij hun handeltje kunnen afstellen, niet genoeg bestellingen = geen interesse = niet in productie brengen.
We moeten terug naar de jaren 1950 -1960, toen bestonden er geen pc's, dus kon er enkel reclame gemaakt worden door winkeliers en via hun catalogus (toen was deze dus nog gratis ook, of je kreeg hem gratis als klant), toen moesten de de artikelen eerst in de winkels komen alvorens ze werden gekocht, geen beperkte oplagen of ??nmalige reeksen, geen kunstgrepen.
Ik beklaag de huidige jonge mensen die pas beginnen, zij zien een enorme keuze in de catalogus, maar meer dan de helft is voor hen niet bereikbaar ( qua prijs, op voorhand inschrijven of direkt aankopen of het is te laat, voor sparen is er geen tijd meer)
Jongeren haken dan snel af, en met reden.

Tansimont,een modelbaan in de ardennen, subliem, ??nvoudig van sporenplan, maar afwerking en detaillering, perfect, ook mooi in beeld gebracht, chapeau Guy en Nico.

Het artikel over "muurreclames", heb daar enorm bewondering voor, je kan het niet "echter" maken, met engelengeduld, ik heb er geen woorden voor.

Heb nog niet alles gelezen, maar het ziet er weer zeer goed uit.

Lucien

Titel: MSM 73
Bericht door: Roderik op 18 augustus 2008, 08:34:17 AM
Ik stoor mij vooral aan de getruceerde foto's bij de baan Tansimont. Over de baan zelf: gen slecht woord maar MSM plakt zelf een achtergrond achter de baan wanneer die er niet is.

Dit geeft een vertekend beeld van de baan.
Mijn oog viel er vooral op omdat ik momenteel zelf aan mijn achtergrond werk. Ik was al van plan om contact op te nemen met deze bouwer om te vragen hoe hij zijn achtergrond maakt... tot ik plots het verschil zag tussen de foto op de voorkaft en de foto binnenin (beiden met de blauwe 62). Ineens zijn de weilanden weg en alle bomen!

Ik geef zeker toe dat die baan er nog beter uit ziet met de toegevoegde achtergrond, maar vermeld dat dan ergens, misschien bij de beschrijving van de foto.
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 18 augustus 2008, 13:31:58 PM
Roderik is dat de eerste keer dat je dat ziet, dat gebeurd altijd en in elk tijdschrift, gewoon om alle niet terzake doende achtergronden uit de foto te verwijderen, toegegeven het geeft een toegevoegde waarde aan de foto's maar ik vind dat niet negatief,  

Over LSM kan ik maar een zaak zeggen, aangezien ze enkel bouwen voor wie besteld lopen ze een pak productie dus winst mis. en op langere termijn kan dat zich vreken. Hoogstwaarschijnlijk zal ook voor LSM de franse en zelfs de duitse markt een stuk belangrijker zijn.

Jan
Titel: MSM 73
Bericht door: Peter op 18 augustus 2008, 16:10:11 PM
Kan enkel maar Guy en Jan gelijk geven.
Ik vind het geen manier van zaken doen, en ben bang dat dit zich in de toekomst gaat wreken, want vandaag of morgen is er een snuggere zakenman die wel winst ziet in grotere oplagen en betere service.
De Chinezen interesseerd het geen bal, wie, wat en hoeveel. Zij maken een basis en een stukprijs, die lager is naarmate men een groter volume afneemt, en als er bij hen vandaag of morgen iemand komt die zegt dat hij meer verkoopt, kan Piron een andere producent zoeken.Nee, ik vind het geen mentaliteit.
Waar gaan we naatoe als je een bedrijf je verplicht dingen te kopen wanneer zij het willen, omdat het anders niet meer te krijgen zal zijn. De opmerking dat zij al genoeg "Fans" hebben, blijft ook niet bestaan. Dat duurt zolang tot die "Fans" er ook eens naast grijpen.  
Titel: MSM 73
Bericht door: Rochevalien op 18 augustus 2008, 17:38:58 PM
Ik heb net even (vlug) door nr 73 gebladerd ?n het voorwoord gelezen en wil dit al even kwijt.
1: ik vindt het niet kunnen dat lS models zo tegen de schenen getrapt wordt (ook hier op het forum) omdat ze later leveren dan was voorzien en omdat er geen ICR wagons werden aangeboden ter recensie.
In de plaats daarvan zouden wij LS models voor EEUWIG EN 3 DAGEN dankbaar moeten zijn voor al de Belgische modellen die ze al hebben laten produceren ,zelfs van voor "de chinees" op het toneel is verschenen Denk maar eens terug aan de "jouef+jocadis" tijd .(=jaren 90)Ik heb daar nog talrijke graanwagons en Rs wagons van bollen.
Ik weet niet hoe men bij LS models geoganiseerd is en hoeveel volk daar werkt maar als je ziet hoveel verschillende modellen er uitkomen en aan welk tempo kan ik daar alleen maar voor in bewondering staan.
Dat ik niet alle modellen kan of wil kopen is natuurlijk een andere zaak.
2.Tansimont :mooie baan maar ze komt mij niet uitgesproken Ardeens over.Het zou evengoed in de vlaamse ardennen kunnen zijn.

de rest heb ik dus nog niet goed bekeken en gelezen.

Gerrit
Titel: MSM 73
Bericht door: doomslu op 18 augustus 2008, 18:31:59 PM
Toen ik een paar weken geleden het voorwoord voor het eerst las heb ik spontaan een mailtje naar Guy gestuurd om hem te feliciteren.
LS-models maakt fantastische modellen en we hopen allemaal dat ze er nog lang mee zullen doorgaan.
Maar een firma die lacht met de klanten en de vakpers mag gerust even met de voetjes op de grond worden gezet.
Pas op ! Dit is geen hetze tegen LS-Models. Vele andere bedrijven zijn in hetzelfde bedje ziek (ik weet waarover ik het heb). En het is absoluut niet zo dat dit de eerste keer is dat de vakpers wordt genegeerd. Neen, dit was de spreekwoordelijke druppel... [:(]

We kunnen alleen maar hopen dat onze fabrikanten eindelijk eens de ogen  gaan openen. [;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: erik50 op 18 augustus 2008, 20:07:52 PM
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Ik heb net even (vlug) door nr 73 gebladerd ?n het voorwoord gelezen en wil dit al even kwijt.
1: ik vindt het niet kunnen dat lS models zo tegen de schenen getrapt wordt (ook hier op het forum) omdat ze later leveren dan was voorzien en omdat er geen ICR wagons werden aangeboden ter recensie.
In de plaats daarvan zouden wij LS models voor EEUWIG EN 3 DAGEN dankbaar moeten zijn voor al de Belgische modellen die ze al hebben laten produceren ,zelfs van voor "de chinees" op het toneel is verschenen Denk maar eens terug aan de "jouef+jocadis" tijd .(=jaren 90)Ik heb daar nog talrijke graanwagons en Rs wagons van bollen.
Ik weet niet hoe men bij LS models geoganiseerd is en hoeveel volk daar werkt maar als je ziet hoveel verschillende modellen er uitkomen en aan welk tempo kan ik daar alleen maar voor in bewondering staan.
Dat ik niet alle modellen kan of wil kopen is natuurlijk een andere zaak.

Gerrit



Dus kort samengevat Gerrit als iemand in het verleden zijn best heeft gedaan dan mogen ze volgens jou nu eens duchtig met onze voeten rammelen ??[:(]
Ik denk van niet h?
Erik
Titel: MSM 73
Bericht door: Rochevalien op 18 augustus 2008, 22:29:15 PM
Eric,, de reeks 15 laat lang op zich wachten ,dat is waar en de ICR's zijn wellicht al uitverkocht maar om daar nu moord en brand voor te gaan schreeuwen? Het zou inderdaad gemakkelijk zijn moesten de modellen die uitgebracht worden 25 jaar-onveranderd-in de catalogus blijven staan(zoals bij Fleischmann en Marklin vroeger ) maar dat is dus niet meer h?.Als je maar 5 modellen in je gamma hebt kan dat,als je er 150 hebt niet.Trouwens is het zo onlogisch om datgene wat geproduceerd wordt ook daadwerkelijk verkocht te krijgen? Ik denk als LSM een andere startegie zo volgen en met "overstocks" zou blijven zitten ze al lang bankroet zouden gegaan zijn,zou het dan beter zijn voor de Belgische modelspoorder?
Ik denk dat men hier ook t? gemakkelijk voorbijgaat aan wat er allemaal komt kijken bij het totstandkomen van een model.Je moet daar in China w?l met een kompleet dossier afkomen h?:foto,s ,tekeneningen enz,en dat voor zovele modellen.Je moet het maar doen.
Tussen haakjes,wat mij ook opvalt dat niemand het hier heeft over de eerste 2 paragrafen in het voorwoord van Guy en men alleen Lsm op de korrel neemt,vreemd.[:(]

Gerrit
Titel: MSM 73
Bericht door: tufken op 18 augustus 2008, 23:16:59 PM
De ICR's kunnen nog worden besteld bij uw handelaar, voor een laatste productie.
Titel: MSM 73
Bericht door: SuSke op 19 augustus 2008, 00:01:01 AM
Eigenlijk geeft Guy in zijn voorwoord inderdaad aan hoe we onze hobby kunnen uitdiepen. Een prachtige repliek op de "dalende" koopkracht die in alle toonaarden wordt tegengesproken door hen die er minder last van hebben.

Toch ook even mijn mening over het stukje over LSModels:
Wie denkt dat het systeem van voorintekening alleen bij de modellen van LSM bestaat, die heeft het toch mis.

Zowat alles wordt vandaag "op bestelling" gefabriceerd. Denk maar aan het hele "just in time delivery" systeem dat zich overal opdringt omdat niemand nog stock houdt. Zelfs wanneer je gewone standaard dingen besteld, moet je vooruitbestellen en meestal zelfs nog een dik voorschot betalen.

Bedenk dat het houden van stock een gigantische belasting is op het kapitaal van een onderneming en geen enkele ondernemer kan zich dat heden veroorloven. Hij heeft te kiezen: een degelijke cash-flow draaien of z'n boeltje de fles op. Keuze snel gemaakt denkt ik dan zo

Schiet dus niet op een fabrikant die hetzelfde gezonde marketing principe er op na houdt.

By the way: voor hen die het nog niet moesten weten - ook ik ben een zelfstandig ondernemer en weet dus wel wat het is om te zorgen dat je bedrijf gezond blijft.
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 19 augustus 2008, 07:26:21 AM
niet volledig akkoord Frans, dat je moet bestellen ok, maar wanneer je moet bestellen dat gaat mij niet goed, als ik vandaag niet bestel kan ik later niet meer bestellen, daar wringt het voor mij.

Wat die eerste 2 paragrafen betreft : niet meer kopen als je kunt/wil uitgeven dat is bij mij al jaren zo, ik heb zo nog 2 kostelijke hobby's en daaren boven zijn dat onderwerpen waarbij wij 100%het lijdende voorwerp bij zijn, zonder mogelijke tegenacties.

Jan
Titel: MSM 73
Bericht door: Brunel op 19 augustus 2008, 07:42:56 AM
Wen er maar aan. LSmodels en vergelijkbare producenten hebben een trend gezet die ook de grote fabrikanten overnemen, zeker voor kleinere markten als Belgi? of Nederland. Kan vervelend zijn, maar het levert ook modellen op die anders nooit zouden worden gefrabriceerd.

De ICR modellen zijn al helemaal een verkeerd voorbeeld van een kennelijk verongelijkte redactie. LSmodels heeft in ??n keer 20 varianten op de markt gezet, ofwel een kleine 10.000 exemplaren. In de herfst komen de gemoderniseerde varianten in soortgelijke aantallen. En dat van een rijtuig waarvan al twee H0 modellen bestonden. Kwalitatief minder natuurlijk, maar voor veel mensen goed genoeg.

Makkelijk praten door zo'n redactie. In Nederland is de eerste productie nog lang niet op. Iemand nog een Benelux setje?

Wat mij irriteert bij LSM is van alles en nog wat aankondigen en dan jaren niet leveren.
Titel: MSM 73
Bericht door: loebaske op 19 augustus 2008, 21:35:44 PM
Zou het nie simpel zijn zoals Roco het doet, hun producten blijven jaren meegaan en zo kan iedereen wanneer het hem past zijn model kopen, en ook kwa prijs/kwaliteit gunstig.
Als men maar bedenkt dat een model(bv goederenwagon) amper +/- 5? kost bij het verlaten van de fabriek, wie slurpt al de rest op zijn rekening??????? zal zekers de winkelier nie zijn[:(]
We kunnen zo blijven neuten....maar de zwakelingen zullen er van tussen gaan, 70 soorten van elk model uitbrengen met verschillende nrs. en kleur, want onze bruinen kan dat niet trekken (kijk maar naar de overstock) van de Mehano modellen. Is misschien allemaal wel mooi voor onze hobby dat we keuze kunnen maken in nrs. en kleur maar zo gaat het niet blijven duren.
Misschien kan ik mis zijn, maar denk het niet[;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 19 augustus 2008, 23:05:26 PM
Niet helemaal mee eens. Iedereen heeft liever dat zijn wagons verschillende nummers hebben,
Titel: MSM 73
Bericht door: eric op 19 augustus 2008, 23:17:08 PM
Of iedereen dat wil????????
In mijn geval hoeft dat niet.
Elke verandering van tampondruk kost extra geld.
En als je elk rijtuig of goederenwagon met een ander nummer wil, dan moet je nog goede ogen hebben ook om ze te zien.
Bij loc's is dat wat anders, daar staan ze meestal groot genoeg op.
Titel: MSM 73
Bericht door: Brunel op 19 augustus 2008, 23:45:23 PM
citaat:
Geplaatst door loebaske

Zou het nie simpel zijn zoals Roco het doet, hun producten blijven jaren meegaan en zo kan iedereen wanneer het hem past zijn model kopen, en ook kwa prijs/kwaliteit gunstig.
Als men maar bedenkt dat een model(bv goederenwagon) amper +/- 5? kost bij het verlaten van de fabriek, wie slurpt al de rest op zijn rekening??????? zal zekers de winkelier nie zijn[:(]
We kunnen zo blijven neuten....maar de zwakelingen zullen er van tussen gaan, 70 soorten van elk model uitbrengen met verschillende nrs. en kleur, want onze bruinen kan dat niet trekken (kijk maar naar de overstock) van de Mehano modellen. Is misschien allemaal wel mooi voor onze hobby dat we keuze kunnen maken in nrs. en kleur maar zo gaat het niet blijven duren.
Misschien kan ik mis zijn, maar denk het niet[;)]



Toch wel. Roco werkt bij veel modellen tegenwoordig ook met eenmalige kleine nummeroplages. De andere grote fabrikanten ook. Zeker voor de kleinere markten is dat nog de enige manier. Het jarenlang op voorraad houden van modellen kost juist bakken met geld, zowel bij de fabrikant als in de winkel.
Titel: MSM 73
Bericht door: mini-bs op 19 augustus 2008, 23:51:26 PM
blijf er toch bij dat je moeilijk van een clubje als LS kan verwachten dat ze zich in de schulden zouden steken om langdurig modellen aan te kunnen bieden. Het is meer zo iets van:  "het zou leuk zijn mocht dat model ook in H0 bestaan, laten we eens kijken wie interesse heeft en bij voldoende respons de molen in gang steken."
Firma's als Roco en Maerklin zijn (hopelijk) wel kapitaalkrachtig genoeg om te investeren in langdurige marktaanwezigheid. Nadeel is dan wel dat je op de duur overal dezelfde locs herkent, denk maar aan de 1605, 5401, 2735, 5504, 5517, 5541, 5916, 6218, 6215... Beetje saai toch, maar als je niet zo'n goeie schilder bent moet je't met die dingen wel stellen.
Titel: MSM 73
Bericht door: MARKLINRIJDER op 20 augustus 2008, 01:06:35 AM
Volgens mij moeten we het meer gaan zoeken in hoeveel shots kan de matrijs aan.  De matrijzen van Marklin, Roco, Fleishmann, ... zijn hoogstwaarschijnlijk en ik ben daar bijna zeker van van hoogwaardiger staal gemaakt dan de matrijzen die Ls laat maken.  Indien een model het dan goed doet, maken ze een nieuwe matrijs voor weer een beperkte oplage.  Ze doen dus net zoveel shots met een matrijs tot het niet meer kan.  Vandaar dat het in beperkte oplages is.  

Groetjes,

David
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 20 augustus 2008, 10:35:39 AM
Ik heb de indruk dat hier een heel eind uit de nek geluld wordt. Waarom zou een matrijs van marklin van betere kwaliteit zijn als die van LS. Waarop steunt ge u om tot die bevinding te komen. Gezien en Marklin en Roco de laatste jaren falliet zijn geweest zal hun spaarpotje om gek te doen ook niet overdreven groot zijn.

Jan
Titel: MSM 73
Bericht door: Brunel op 20 augustus 2008, 13:06:55 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik heb de indruk dat hier een heel eind uit de nek geluld wordt.


Stevige taal, maar ik ben het eigenlijk wel met je eens.
Nogmaals, ook de grote fabrikanten maken tegenwoordig relatief kleine aantallen per productie, zelfs voor Duits materieel. De tijd dat er tienduizenden locs met hetzelfde nummer werden aangemaakt die dan jarenlang uit voorraad leverbaar waren, is echt voorbij. Zo'n berg dood kapitaal op de plank is peperduur.
Titel: MSM 73
Bericht door: centauri167 op 20 augustus 2008, 15:50:31 PM
Toen ik het voorwoord las, dacht ik zoiets van, amaai die zijn op hun tenen getrapt en nu gaan ze eens mooi natrappen.
Als ik de meeste recensies over modellen lees in msm, staat daar meestal een dankwoord aan winkels voor het uitlenen van de modellen en bijna nooit een dankwoord aan een merk.
De meeste modellen van ls models zijn gewoon in de winkel te koop zonder voorintekening.
Dat ze dit soms eens anders doen is hun volste recht. Kijken we maar eens naar de ex-grote 3. Allemaal failliet of overgenomen omdat hun strategie zo goed werkte.
Laten we dus maar gelukkig zijn dat er nog een Belgisch merk is dat aandacht geeft aan onze kleine markt. Al is het natuurlijk ook te hopen dat ze rekening houden met de kritiek van de consument.

Persoonlijk stoorde de verwijzing naar Ricky-models me meer. Ben eens op de site gaan kijken, 90 euro om een gewone loc te verweren ?? Als je een Mehano of Roco koopt kost die maar iets meer en voor een beetje verf en een beetje werk dan 90 euro vragen. Heb iemand op een expo ook locs zien verweren en die deed daar maximum een half uurtje over en dat waren prachtstukken. Heeft toen mijn loc verweerd voor 10 euro en op het resultaat ben ik nog steeds trots.
Die zijn pas goed voor de dalende koopkracht.
Titel: MSM 73
Bericht door: MARKLINRIJDER op 20 augustus 2008, 15:53:15 PM
@ Janjozef.

Ik heb bepaalde contacten met mensen die spuitgiet matrijzen dagdagelijks gebruiken.  En zei zeiden me dat dit volgens hen de reden is dat LS met kleine oplages werkt.

Dus uit de nek ........ zou ik nu ook niet direkt noemen.  Sorry.

Groetjes,

David
Titel: MSM 73
Bericht door: loebaske op 20 augustus 2008, 23:45:06 PM
Heb dat ook gezien wat betreft dat verweren, denk dat ik ook een zaakje ga opstarten[;)] en voor 40? [:D][:D][:D] dan moet ik niet meer gaan werken misschien en verdien ik VEEL geld met men hobby om te zeten in werk[:D][:D][:D] maar dan moeten jullie massaal jullie spullen laten bevuilen.
Effekes serieus, maar die prijs is toch behoorlijk bij het haar gegrepen, of denk men nog steeds dat 100? > 100 oude belgische franken is [xx(][xx(][xx(]
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 21 augustus 2008, 08:03:55 AM
Over dat verweren moet ik zeggen dat ik hier op het forum al stukjes gezien heb die zeker zo goed en zelfs beter waren

Jan
Titel: MSM 73
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2008, 11:01:01 AM
100? om een loc te verweren lijkt inderdaad veel, hoewel...
Wanneer je het artikel in MSM over de dieselloc-verwering erop naslaat, is dat een behoorlijk arbeidsintensief gebeuren. Reken die werkuren en wachttijden maar eens om, en kijk eens wat het uurloon is...
...al denk ik wel dat Ricky een snellere methode hanteert dan die uit MSM.

Wat MSM73 betreft: er staan weer knappe artikels in, vind ik. De voor mij meest opvallende:
- het voorwoord vind ik best knap. De link tussen "dalende koopkracht" en "we hoeven dat model niet te kopen" vind ik origineel, grappig eigenlijk. Natuurlijk maakt iedereen een eigen keuze.
- Tansimont: een mooie Belgische baan, niet per s? Ardeens, zelfs universeel voor ons landje.
- De garage: mooi kitbashing-project. Inspirerend.
- Havenbaanplan: eenvoudig, doordacht, zo'n gebouwde baan zal zeker niet vervelen
- Verwering: Erg knap, voor mij originele methodes, maar ??n bedenking: Jan doet veel moeite om de ruitjes te vrijwaren, maar moet ze uiteindelijk toch nog uitgebreid retoucheren. Waarom die ramen er niet eerst uithalen?
- De muurreclames: nog niet helemaal doorgelezen, maar 't ziet er weer schitterend uit. Alvast wat tips bijgeleerd...

Titel: MSM 73
Bericht door: erik de noorman op 21 augustus 2008, 14:27:49 PM
Reken die werkuren en wachttijden maar eens

Gerolf, wachtijden mag je niet mee verrekenen in de werkuren.
Normaal gezien werden enkel het werkelijke arbeidsuur (in min.) geteld die je besteed aan iets. Ik ga er vanuit dat er een max. van 90 min (vind ik zelf ruim geschat)nodig is om een loc te verweren.

Erik.
Titel: MSM 73
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2008, 14:46:47 PM
Wachttijd is natuurlijk geen werktijd, maar je hebt wel plaats nodig om modellen veilig te laten drogen, je moet in de gaten houden of de wachttijd om is,...
Materiaalkost is dan weer niet meegeteld, net zo min als het onderhoud (of vervangen) van je gereedschap, transportkosten,...
Titel: MSM 73
Bericht door: erik de noorman op 21 augustus 2008, 15:10:03 PM
Gerolf, allemaal mee akkoord. Maar dit gaat wel over ondernemen en niet amateuristich bezig zijn. Onderhoud, aankoop van materiaal zijn dingen die worden afgeschreven over enkele jaren en worden natuurlijk mee verrekend in de onkostprijs. Materiaalkost aan produkten is hier te verwaarlozen. Tijdens droog en wachttijden voer je normaal gezien iets anders uit dat is dus geen verloren tijd. Neen ik vind dit stevig door gerekend en weinig professioneel.

Erik
Titel: MSM 73
Bericht door: centauri167 op 21 augustus 2008, 19:03:59 PM
Tijdens de wachttijd begin je gewoon aan je volgende model. De materiaalkost lijkt me ook niet al te veel. Een goed airbrushset kost ongeveer 250 euro en met 50 euro aan verfjes kan je tientallen modellen doen.
Gewoon waanzinnig, ik hoop dat er snel wat andere personen komen die tegen een "eerlijke" prijs ook aan verwering doen. Ik heb persoonlijk zeker intersse voor een professionele verwering van sommige van mijn modellen te laten doen, maar de kost mag niet hoger zijn dan het model zelf, met wat zijn we dan bezig ??
Titel: MSM 73
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 augustus 2008, 19:15:42 PM
Jongens toch, wat een gedoe over de kosten van verwering. Als je het te duur vindt dan doe je het toch gewoon zelf?
Titel: MSM 73
Bericht door: centauri167 op 21 augustus 2008, 20:27:10 PM
Het zijn de belachelijke kosten die deze hobby steeds meer onbetaalbaar maken en waardoor ze aan het uitsterven is.
De dag dat merken/handelaars zullen snappen dat we geen melkkoe zijn, is de redding misschien nabij.
Een ander voorbeeld, de reeks 59 ( in alle varianten ) die marklin/ trix met de regelmaat uitbrengt. Prijzen van 200 tot 300 euro voor modellen die zeker niet speciaal zijn. Geef me dan maar een prachtige ls 13, met of zonder kritiek van de heren van msm.
Titel: MSM 73
Bericht door: ruben13 op 21 augustus 2008, 20:54:27 PM
centauri167
ik geef je volkome gelijk
ik vind dat ze het iets goed koper
moeten maken
dan zouden er meer mensen beginnen met
modeltreinen.


ruben
Titel: MSM 73
Bericht door: Michiel op 21 augustus 2008, 21:19:27 PM
citaat:
Geplaatst door ruben13

ik vind dat ze het iets goed koper
moeten maken dan zouden er meer mensen beginnen met modeltreinen.
ruben


...en zo zijn we weer rond; goedkoper betekend ontwikkelingskosten drukken en spreiden over grote productiehoeveelheden... Maar waar het schoentje echt knelt is de bloedarmoede bij de modeltreinliefhebbers. Het is een kwijnende hobby, met een schrinkende afzetmarkt. Geen enkele fabrikant blijkt voorlopig een antwoord te hebben gevonden.

Ik ben nog jong (46) en ben echt van plan om nu stap voor stap voldoende ervaring op te bouwen, om later modelbouw letterlijk te nemen, en dus mijn modellen zelf te bouwen, maar dan waarschijnlijk niet in schaal N. [xx(]
Titel: MSM 73
Bericht door: Havoc op 21 augustus 2008, 21:48:16 PM
citaat:
Het zijn de belachelijke kosten die deze hobby steeds meer onbetaalbaar maken en waardoor ze aan het uitsterven is.
De dag dat merken/handelaars zullen snappen dat we geen melkkoe zijn, is de redding misschien nabij.


Wanneer de massa zich als koeien gedraagt, dan zullen ze gemolken worden...

Sorry maar dat liedje van die dalende koopkracht moet toch ook eens onder de loep genomen worden. Iedereen wil alles gewoon nu. Hoeveel het kost maakt niet uit, wel zullen er enkel over klagen.

Als het merendeel van de modelbouwers alles blijft kopen, als ze niet kunnen weerstaan om alle nummers die uitkomen te kopen, als ze liever alles kopen dan zelf iets te maken, als ze altijd de laatste snufjes willen aan eender welke prijs wel gaat er niks veranderen.

Het is niet enkel met modelbouw hoor. Iedereen klaagt van de "dalende koopkracht" en de restaurants zitten vol want het is gemakkelijker dan zelf eten maken. Kijk maar eens rond in de winkel: meer en meer producten worden aangeboden die "gemakkelijk" zijn maar eigenlijk niet meer dan een product in een andere vorm maar duurder. (Vb apart verpakte sneetjes peperkoek...echt moeilijk om zelf 2 sneetjes in een folie te draaien) Mensen betalen liever dan zelf iets te doen.
Titel: MSM 73
Bericht door: mini-bs op 21 augustus 2008, 23:37:23 PM
Ja , da's waar.
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 22 augustus 2008, 10:16:07 AM
het is inderdaad waar wat Johan zegt, maar je moet niet meedoen, stap er gewoon uit. Ik koop ook al die voorverpakte spullen niet, is goed voor het milieu en goed voor de portemonee.

Jan
Titel: MSM 73
Bericht door: Gert1 op 22 augustus 2008, 11:20:37 AM
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het iets typisch Hollands was om het eigen nest te bevuilen. Maar kennelijk kunnen jullie daar in Belgi? er ook wat van!

Onvoorstelbaar kleinzielig van de redactie om zo te reageren op het feit dat LS Models even geen ICR rijtuigen ter recensie beschikbaar wilde stellen. En dan nog dreigen met een boycot ook...
Valt me vies tegen. Ik ben abonnee van het eerste uur en ik denk een van de allereerste Hollanders die dit magazine ontdekten. Abonnee zal ik blijven, maar ik verwacht dat de redactie ons blijft informeren over ALLE voor de B + NL-markt uitgebrachte modellen.

Weten jullie hoe het gaat bij het Nederlandse Railmagazine? Die krijgen modellen vaak toegestuurd door een winkelier of ze gaan bij een winkelier langs om even een model te lenen. Na de recensie en het maken van de foto's gaat zo'n model gewoon terug naar de winkelier.

Kom op beste redactie, herpak u, stel u grootmoedig op tegenover Daniel Piron en zijn mannen en blijf hun modellen recenseren. Ze verdienen het.

mvg,
Gert (die recent zwaar in de buidel heeft getast om 20 ICR-rijtuigen aan te kunnen schaffen)
Titel: MSM 73
Bericht door: Peter op 22 augustus 2008, 11:51:39 AM
Gert, in het andere draadje schreef je:

citaat:
Wij in Holland zijn bijzonder content dat we nu een echte modelspoorfabrikant hebben. En eentje die behoorlijk snel na aankondig ook daadwerkelijk uitlevert


Maar van LSM moeten we blijkbaar goedvinden dat de leveringsdata telkens weer uitgesteld worden (de reeks 15 al 2 jaar)
Ze maken mooie modellen, maar laat ze aub zich aan hun woord houden qua leveringen, en een betere onderdelen service geven.
Titel: MSM 73
Bericht door: Gert1 op 22 augustus 2008, 12:06:43 PM
Peter, ik zeg toch nergens in dit draadje dat ik blij ben met de levertermijnen van LS Models? Die zijn inderdaad en helaas idioot lang! En wat erger is, is dat er zeer gebrekkig wordt gecommuniceerd. De website van LS Models verkeert al sinds december in een soort winterslaap met maar heel af en toe een update.

Dat zijn zaken die ik betreur en zaken die men bij LS Models beslist beter moet aanpakken. Anderzijds: tot nu toe hebben ze alles wat ze aankondigden waarvoor ik belangstelling had, uiteindelijk ook uitgebracht. En als je gemiddeld 18 maanden optelt bij de door hen aangegeven leverdatum, dan klopt het aardig.

Bovendien kun je je door de lange levertijden ook financieel instellen op wat komen gaat. Ik ben erg blij met de Plan W's van Artitec, maar aangezien ik er zomaar 8 van wil hebben, betekent dat ook dat ik op nogal korte termijn iets meer dan 400 euro vrij moet zien te maken voor de aanschaf van deze modellen.

Was het niet een bekende Hollander die ooi zei "Ieder nadeel heb zijn voordeel"!  [:D]

mvg,
Gert
Titel: MSM 73
Bericht door: prulleman op 22 augustus 2008, 13:59:10 PM
Wat die ruitjes betreft, die haal je er inderdaad beter gewoon uit. Men leert met schade en schande( en veel prullen[:o)]). Tis om te laten zien dat niemand alwetend is. iedereen leert nog altijd bij. En in verband met de uren. Het duurt wel een week, maar na de eerste ronde ii het amper 5 minuutjes per dag. De rest is droogtijd, intussen doe ik andere dingen hoor[;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: centauri167 op 22 augustus 2008, 14:06:13 PM
Persoonlijk vind ik het ook belangrijker dat je zeker bent dat iets effectief gaat uitkomen dan dat je er wat langer ( of zelfs heel lang ) op moet wachten. Hetzelfde met de uitgaven van Jocadis, hoelang hebben we daar niet op moeten wachten. Maar het was een prachtige realisatie die commercieel ook aanslaat, hoewel de wachttijd met jaren is overschreden. Kijk maar op de covers van msm.
Titel: MSM 73
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2008, 15:42:23 PM
citaat:
Geplaatst door Gert1

...
Weten jullie hoe het gaat bij het Nederlandse Railmagazine? Die krijgen modellen vaak toegestuurd door een winkelier of ze gaan bij een winkelier langs om even een model te lenen. Na de recensie en het maken van de foto's gaat zo'n model gewoon terug naar de winkelier.

...
mvg,
Gert (die recent zwaar in de buidel heeft getast om 20 ICR-rijtuigen aan te kunnen schaffen)

Zo gaat dat -helaas- in Belgi? ook. Een totaal gebrek aan respekt voor de vakpers ?n de klanten, niet enkel van LS-Models, maar van vele anderen.
Dus nogmaals... het gaat hier niet om ??n keertje, maar om de spreekwoordelijke druppel.

Natuurlijk gaat MSM nog modellen bespreken. Vooral dan modellen die in de winkel beschikbaar zijn. [;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: Peter op 22 augustus 2008, 16:17:55 PM
Centauri schreef:

citaat:
Persoonlijk vind ik het ook belangrijker dat je zeker bent dat iets effectief gaat uitkomen dan dat je er wat langer ( of zelfs heel lang ) op moet wachten.


Ik zit er niet mee om te wachten. MAAR BELOOF HET DAN NIET[}:)][}:)]
En zeker dat iets uitkomt ben je nooit. Je bent pas zeker als het in de winkel ligt.

PS. die reeks 15 heb ik al lang bij Olaerts gekocht (en met mij vele anderen.[:D][:D][:D]

PS 2: Op het Franstalig TMM forum zijn ze ook niet mals voor Mr.Piron
Titel: MSM 73
Bericht door: Rochevalien op 22 augustus 2008, 22:47:07 PM
Wat mij vooral opvalt bij de commentaren op dit draadje is het totale gebrek aan enig chauvinisme tegenover de modellen van LSM.Als je dan vergelijkt met Jouef en met wat voor een "cultstatus" die hebben  in Frankrijk,dan is het verschil toch enorm groot.
Vooral als je weet dat de ouwe Jouef modellen(die in de rode dozen)niet echt om over naar huis te schrijven waren.
Niet te verwonderen dat we maar niet aan een medaille geraken[V]

Gerrit
Titel: MSM 73
Bericht door: Havoc op 22 augustus 2008, 23:00:23 PM
citaat:
Wat mij vooral opvalt bij de commentaren op dit draadje is het totale gebrek aan enig chauvinisme tegenover de modellen van LSM.Als je dan vergelijkt met Jouef en met wat voor een "cultstatus" die hebben in Frankrijk,dan is het verschil toch enorm groot.
Vooral als je weet dat de ouwe Jouef modellen(die in de rode dozen)niet echt om over naar huis te schrijven waren.


Toont je eigen vergelijking met Jouef niet aan dat chauvinisme vaak misplaatst is?

Indien de fransen niet zo chauvinistisch geweest waren (en nog altijd zijn) dan was Jouef misschien sneller met zijn tijd meegegaan. Maar omdat die modellen "die niet om naar huis te schrijven waren" toch verkochten aan die chauvinistische fransen zijn ze te lang blijven stilstaan en op de fles gegaan. Eigenlijk grappig dat het nu engels is...
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 23 augustus 2008, 08:50:22 AM
Dus Gerrit als het van belgische makelij is mag voor U de kwaliteit gereduceerd worden naar babyspeelgoed, nog zul jij het goed vinden, awel ik geloof u niet. En ik denk zeker anders, vanwaar het komt waarde voor mijn geld
Titel: MSM 73
Bericht door: Rochevalien op 23 augustus 2008, 10:20:00 AM
Voor de (h??l)slechte verstaners:Jouef uit de rode dozen= niet meer van deze tijd qua detaillering en motorisatie en dus brol volgens mijn mening.Maar nog gezocht ?n verzameld door chauvinistische mensen (ook in Belgie)gewoon omdat het Frans is.

LSM (made in China):voortreffelijke detaillering en motorisatie,goed op schaal en Belgische modellen ? volont?.Maar alleen maar geklaag en gez..g door Belgische modelspoorders die nu modellen kunnen kopen die anders misschien nooit zouden uitkomen.
Het zal wel zijn zoals met de grote schilders :Picasso kreeg ook nooit erkenning en maar een paar stuivers voor zijn werk...tot hij dood was .
Misschien worden de modellen van LSM nog h??l fel gezocht , een jaar of 20 ...nadat ze gestopt zijn.

Gerrit
Titel: MSM 73
Bericht door: Ludwig op 23 augustus 2008, 12:40:45 PM
Ik heb vandaag de laatste editie van ons lijfblad ingekeken.
En ik moet zeggen dat het met een maand zonder blad weer deugd doet.
Alleen de heisa die ik hier lees over het voorwoord begrijp ik niet goed.
Als verdelers van modelspoor materiaal allerhande de vakpers niet informeren over hun nieuwe producten dan denk ik dat ze een fout maken die kan tellen.
Tenslotte is een blad als M.S.M toch een prima uithangbord voor hun producten en een directe link naar hun klanten toe.
Het genoemde merk heeft prachtige creaties afgeleverd maar een beetje serieus blijven over leveringsdatums van aangekondigd materiaal is toch een vorm van respect naar de klanten toe dacht ik.
Groeten
Ludwig
Titel: MSM 73
Bericht door: erik de noorman op 23 augustus 2008, 13:12:25 PM
Het genoemde merk heeft prachtige creaties afgeleverd

Is inderdaad zo. Maar dat mag ook wel voor het prijskaart (en het geduld) voor hun modellen.  

Erik
Titel: MSM 73
Bericht door: Havoc op 23 augustus 2008, 13:25:29 PM
citaat:
Voor de (h??l)slechte verstaners:Jouef uit de rode dozen= niet meer van deze tijd qua detaillering en motorisatie en dus brol volgens mijn mening.Maar nog gezocht ?n verzameld door chauvinistische mensen (ook in Belgie)gewoon omdat het Frans is.


Ik vrees dat je hier de bal misslaat Roche. Verzamelen volgt andere "regels". Kitsch wordt ook verzameld. Vaak is er een nostalgische reden die overheerst. Hier zal het eerder zijn omdat het merk op zich niet meer bestaat.
Titel: MSM 73
Bericht door: mini-bs op 23 augustus 2008, 16:18:04 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Het genoemde merk heeft prachtige creaties afgeleverd

Is inderdaad zo. Maar dat mag ook wel voor het prijskaart (en het geduld) voor hun modellen.  

Erik



bwa, zo duur zijn ze toch niet, Mehano is natuurlijk in vergelijking nog veel meer kwaliteit voor z'n geld (allez, de 51 en zeker de 26 toch) maar er zijn andere merken die veel meer voor veel minder durven vragen.
Titel: MSM 73
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 augustus 2008, 21:32:17 PM
Vandaag ook maar eens een exemplaar wezen halen.
Als elektrotechnieker ben ik altijd geinteresseerd in elektroverhalen. En daar heb ik ook een paar opmerkingen over.

Allereerst de meetwagen van Gerolf. Hoewel het idee niet nieuw is is het een aardig artikel voor iemand die overweegt zoiets te bouwen, maar niet weet hoe dat aan te pakken. Bij het schema zat ik even te denken, hoe kan dit nou werken? Er klopte iets niet, maar het duurde even voordat het tot me doordrong: het batterijsymbool staat verkeerdom getekend. De lange streep is de plus.
Verder nog een opmerking over de spleetschijf. Gerolf legt tamelijk uitvoerig uit waarom er geen twee sleuven in kunnen. Maar dit is wel afhankelijk van de gebruikte fietscomputer. Als je een standaard wiel hebt met een diameter van 1m in het grootbedrijf, dan is de omtrek 3,14 meter. Uit ervaring met soortgelijke projectjes weet ik echter dat er fietscomputers zijn waar de maximaal in te voeren waarde voor de wielomtrek 2999 mm is. Dus bij zo een wiel zul je wel 2 sleuven moeten maken.

Dan het artikel over de ??ndraads wisselstandterugmelding. Zoals Tony zelf al stelt: een geniaal idee. Alleen een opmerking bij het schema. Daar staat een 1N4148 diode getekend waarvan de functie niet wordt verklaard. Het enige wat ik kan verzinnen is dat deze diode de leds moet beschermen tegen verkeerde polariteit. Echter zal dat in deze opstelling niet werken. De beide leds staan nl. tegengesteld in serie. Aangezien tussen de lijnen J en K een wisselende blokspanning staat zullen beide leds afwisselend geleiden en sperren. Maar de diode staat daar letterlijk buiten. Als de bedoeling is om de leds te beschermen tegen de sperspanning, dan kan dat alleen door beide leds een eigen diode te geven.

Tot zover mijn opmerkingen. Verder een zeer lezenswaardig nummer.
Titel: MSM 73
Bericht door: Gerolf op 23 augustus 2008, 23:20:00 PM
Dat batterijsymbool: Je hebt gelijk, Klaas. Stom van mij [:I]
Titel: MSM 73
Bericht door: Gert1 op 24 augustus 2008, 21:06:33 PM
Nog even een opmerking aangaande het voorwoord in verband met LS Models: er komt nog deze herfst een nieuwe oplage van de ICR-rijtuigen. Zowel in de NS- als in de Benelux-uitvoering. Reden genoeg dus voor de redactie om haar woorden terug te nemen en de genoemde modellen alsnog te bespreken.

Komaan heren, u maakt werkelijk een magazine om fier op te zijn!
Laat u van uw beste kant zien, laat zien dat u niet rancuneus bent en haal de Benelux-rijtuigen straks gewoon voor uw camera.

En aan alle Belgen: helaas wilde het met nmedailles op de Olympische Spelen niet zo lukken. Da's jammer, maar probeer een beetje trots te zijn op jullie modelspoorfabrikanten. Ze verdienen het!

groeten uit Holland,
Gert
Titel: MSM 73
Bericht door: Stefan Appelmans op 25 augustus 2008, 13:25:26 PM
Ik herriner me de tijd, wanneer de dieren nog spraken....[:)]
Men ging naar de modelwinkel, "de ogen uit de kop" en men kon kopen wat er in de winkel was.
Nu "the times they are a changin'" en alhoewel de dieren niet meer spreken, en dat alles ferm duurder is, hebben we nochtans veel geluk van al dat belgisch materiaal te kunnen vinden[:p].
Ik weet wat werk het is een echt nieuw model te maken, maar spijtig wordt dat allemaal echt "commerciaal"[xx(]. Ja. Maar kan het anders?
Titel: MSM 73
Bericht door: ricky56 op 31 augustus 2008, 07:59:26 AM
Kleintje antwoord over de prijsen van loks verwerven...

1) Als ik een lok zal verwerven, eerst ik start met een zoek voor foto's (kleur foto's) van de schaal 1/1 model.

2) foto's drukken, dan leren om welke methode ik zal gebruiken om te verwerven en notes nemen... (vanaf hier, 1 1/2 uur werk...)

3) Spruiten een "matt varnish" op de hele model (voor instelling van mask over de ramen...) --> 1 Uur meer

4) Verwerven met Airbrush, brush, en acrylverf... om een diesel of Elok te verwerven, ik zal nog 3 tot 5 Uuren werken, om een Stoomlok zal ik soms tot 8 Uuren werken, als de verwerving is gedaan als op de foto's !

5) "Grimmy Black" spruiten met mijn "Airbrush" om als zij zeggen in de VS "Blending the tones"[:D]"

6) Spruiten "matt varnish" op de hele model.

7) Mask weggaan...

Om een diesel of Elok is er bijna 8 Uuren werk, bijna 10 tot 12 Uuren voor een stoomlok. Dan met de prijs is het minder dan 10 euros per Uur !!!!!

Al profession?le modelbouwer voor Architekten, ben ik betaald 25 euros per Uur !!!

Denken nog jullie dat het is Duur ?

Mvg,

Ricky.
Titel: MSM 73
Bericht door: n/a op 31 augustus 2008, 19:10:21 PM
Kan iemand mij zeggen hoe ik mij kan abonneren op ModelSpoorMagazine?
Titel: MSM 73
Bericht door: SuSke op 31 augustus 2008, 21:30:36 PM
citaat:
Geplaatst door minitrix1954

Kan iemand mij zeggen hoe ik mij kan abonneren op ModelSpoorMagazine?


Heel eenvoudig:
voor Belgi? 65? (1 jaar) of 124?(2 jaren) overschrijven op rekeningnr. 000-1605665-24 ten name van Meta Media nv met vermelding "Abo MSM".
Meer uitleg staat meestal op het 1ste blad van ModelSpoorMagazine.
Titel: MSM 73
Bericht door: n/a op 31 augustus 2008, 22:44:14 PM
citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door minitrix1954

Kan iemand mij zeggen hoe ik mij kan abonneren op ModelSpoorMagazine?


Heel eenvoudig:
voor Belgi? 65? (1 jaar) of 124?(2 jaren) overschrijven op rekeningnr. 000-1605665-24 ten name van Meta Media nv met vermelding "Abo MSM".
Meer uitleg staat meestal op het 1ste blad van ModelSpoorMagazine.


Bedankt voor je reactie.
Maar vanuit Nederland?
Titel: MSM 73
Bericht door: eric op 31 augustus 2008, 22:52:16 PM
Oei, dat is iets duurder

Namelijk 80 euro voor ??n jaar of 154 euro voor twee jaar.

Giro 115884, ten name van Meta media NV, postbus 4, 4530 AA Terneuzen met als vermelding ABO MSM

TIP
Als je een Belg kent en regelmatig ziet via hem abonneren misschien?[;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: n/a op 01 september 2008, 19:00:21 PM
citaat:
Geplaatst door eric

Oei, dat is iets duurder

Namelijk 80 euro voor ??n jaar of 154 euro voor twee jaar.

Giro 115884, ten name van Meta media NV, postbus 4, 4530 AA Terneuzen met als vermelding ABO MSM

TIP
Als je een Belg kent en regelmatig ziet via hem abonneren misschien?[;)]




Bedankt Eric voor de suggestie. Maar helaas ken ik geen Belg dus dan maar via de winkel misschien.
Titel: MSM 73
Bericht door: martintje op 01 september 2008, 22:25:59 PM
Sorry ricky, maar wat je daar schrijft is echt je reinste onzin, spijt me dat ik het zo moet zeggen
ten eerste de punten die je noemt om dingen te bestuderen en dan te bedenken welke methodes je gaat gebruiken, kosten geen uren, en ten tweede, je hoeft niet steeds weer de methodes onder de knie te krijgen.
Ik denk dat alle goede verweerders het met me eens zullen zijn, als je langer dan een 10 minuten met een wagon of een half uur met een lok bezig bent, ben je bezig met overkill van vervuiling.
UIiteraard heb ik het schoonmaken van de luchtkwast niet meegenomen [:)].
Een goed verweerder ( daar val ik overigens niet onder) doet hooguit een haluur over een lok, en  geloof me, ik heb al heel wat profi's aan de slag gezien.
Ok ik moet eerlijk bekennen, ik heb de MSM nog niet gehaald,  dus ik hou nog even een deurtje open om mijn mening bij te stellen, maar je vroeg of wij het duur vonden, Ja ik vind het schrikbarend duur, en ik ben echt niet iemand die iets gauw duur vind, ben namelijk zelfstandig ondernemer en weet wat geld kost [:)]
Titel: MSM 73
Bericht door: ricky56 op 01 september 2008, 23:13:07 PM
[:(!] Half uur om een lok te verwerven ? Dan zal jij een slechte werk hebben ! Wat wij zeggen, in het frans, "une patine ? la louche" ![xx(]

Om een realistische patina te hebben, ik zal altijd foto's van de 1/1 schaal model studeren ! en de patina zal de echte 1/1 model volgen !

Ja, denk ik, het is mogelijk om een patina in aleen 10 minutes te maken... dezelfde dat jij zal op M?rklin models vinden... een verf (bruin of zwart) en niks meer : "A Dirty Toy"...[xx(][xx(][xx(]
Titel: MSM 73
Bericht door: martintje op 01 september 2008, 23:19:37 PM
ricky, als u denkt dat ik nog wat met wat plakaat verf op een marklin lok ziet te kliederen, vind ik dat best hoor, het ga u verder goed.
Ik ga in ieder geval zo snel als mogelijk mijn copy  halen in de winkel en gewoon weer genieten van een zeer leuk blad, met af en toe lachwekkende dingen, en dat is goed, het is maar een hobby
Titel: MSM 73
Bericht door: ERVIN op 01 september 2008, 23:40:27 PM
Een half uurtje lijkt mij toch wat weinig hoor om een loc volledig te verweren,als je het enkel en alleen over het spuiten hebt dan kunnen h??l goed geoefende spuiters het mss wel in een half uurtje doen, alhoewel??

Als ik verweer, dan haal ik de kast van het chassis, ook de draaistellen worden gedemonteerd, dan bekijk ik net zoals Ricky het zegt, een foto van het grootbedrijf, de draaistellen alleen al hebben een tint of 3-4 nodig, het chassis soms nog meer, je moet dan elke tint ook goed laten drogen h?, maar laten we die tijd nu even niet meerekenen, ik ben toch ook al snel zo'n 2?3 uur bezig hoor, vooralleer mijn loc volledig af is.
Goederenwagons gaan iets sneller, maar reken hier toch ook minstens ??n uur voor.

Nu kan je verweren en verweren h?, ik ken er die een laag grijs-zwart over hun loc spuiten en voila, die is verweerd, dat heb je op 10 minuten wel voor mekaar, maar als je echt alle details erop wil, nee, daar heb je wel wat meer tijd voor nodig.
Titel: MSM 73
Bericht door: martintje op 01 september 2008, 23:47:20 PM
zoals ik al zei, een overkill is zo gebeurt, en zie je vaker dan een goede verwering, en meestal is de boosdoener toch het teveel en te gevarieerd willen aanbrengen.
Inwassen, spuiten en Tamiya oogschaduw, en misschien wat peoder, meer is er echt niet nodig.
Laten we noe geen werk gaan verzinnen wat er niet is.
Dat je er als een hobbist er een paar uur voor uittrekt, prima, maar als je het gaat verkopen en je geeft je uit als profi, dan moet je echt nog een keer goed kijken of je wel iets goed doed als je meer dan 10 uur bezig bent met 1 lok.
Ik ga er verder niet over soebatten, volgens mij ben ik zo duidelijk als een groffe Nederlander [:)]
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 02 september 2008, 08:21:35 AM
Ik zit toch ook iets langer bezig als een half uurtje hoor, uiteindelijk moet je op de verschillende plaatsen verschillend verweren, onderaan vuiler als bovenaan ramen vooraan zijn proper, dak wordt haast nooit gekuist, afdruipstrepen van de regen, duurt toch allemaal iets langer als een half uur. Natuurlijk als het in de massa gedaan wordt duurt het een stuk korter, maar dan heb je een paar mensen die ieder hun ding doen, en niet telkens hun borstels of airbrush moeten kuisen.

Jan
Titel: MSM 73
Bericht door: tonycabus op 02 september 2008, 14:03:30 PM
@Klaas: de diode dient inderdaad om de leds tegen inverse spanning te beschermen, en tegelijk alleen de positieve helft van de blokspanning (DCC) door te laten. En het werkt, ?cht!
Het idee kwam bijna vanzelf in me op toen de betrokkene me in de zaak de vraag stelde. Gewoon optimaal de middelen gebruiken die ter beschikking staan...[;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: doomslu op 02 september 2008, 15:20:50 PM
Ik wou toch graag nog iets kwijt over de prijzen van Ricky Models.

Eerst en vooral is het iedereen vrij toegestaan iets duur of goedkoop te vinden. Dat is altijd een beetje subjectief en daar kunnen we uren over discussi?ren zonder tot een vergelijk te komen.

Op een vrije markt is het dan ook iedereen toegestaan zo veel te betalen als hij zelf redelijk acht.

Als je als modelbouwer tevreden bent met een half uurtje spuitwerk om een lok te verweren is dat jouw goede recht. En het hoeft er daarom zelfs niet eens "slecht" uit te zien.

Maar, toen ik deze commentaren las moest ik spontaan denken aan een voorbeeld "uit het echte leven". Toen ik als student verschillende vakanties bij mijn oom werkte heb ik geleerd om te schilderen. Neen, geen modellen, maar muren en deuren en ramen. Mijn oom was een professionele schilder die heel veel zorg besteedde aan zijn werk. Het resultaat was er dan ook naar(en de prijs ook). Schilderen is iets wat iedereen kan, maar om het echt goed te doen? Zelfs zogenaamde professionelen gaan er soms erg los door. Ik heb er ooit eentje bezig gezien die al aan het schilderen was 10 minuten nadat hij gearriveerd was. Hoezo eerst alles afschuren, reinigen en afplakken ? De kwast er over en ? over twee jaar doen we er nog een laagje bij !
Ik wil maar zeggen dat ik best geloof dat er heel wat werk gaat zitten als je iets echt goed wil doen. Om op het verweren terug te komen, zoals Ricky al aangeeft : het gaat hier niet om ??n laagje spuitwerk, maar om heel veel bewerkingsfasen (ik heb hem al bezig gezien).

Ik stel voor om het hierbij te laten. Ieder zijn gedacht, niet waar ?
Titel: MSM 73
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 september 2008, 16:06:26 PM
@Tony,

Ik vrees dat je de essentie van mijn opmerking hebt gemist.

Ten eerste: zonder die diode werkt het ook, want de leds zijn zelf ook diodes, dus die laten vanzelf maar ??n helft van de blokspanning door.

Ten tweede: de diode beschermt de leds niet. Je hebt twee leds, die samen direct tussen de J- en de K-lijn staan. De ene geleidt, de andere staat op sper, en wel nagenoeg de volle digitale spanning.

Als je de leds echt wilt beschermen tegen inverse spanning, dan moet je ze ieder een eigen diode geven.
Zoals het er nu staat is die diode in twee opzichten zinloos.
Titel: MSM 73
Bericht door: jacques timmermans op 02 september 2008, 16:25:43 PM
Al jullie meningsverschillen wekten mijn nieuwsgierigheid, zodat ik eens een kijkje ben gaan nemen op de site van ricky-models. Hamvraag bij de geschillen was de al of niet overdreven vraagprijs om modellen te verouderen. Ik moet toegeven, dat ik zelf het predicaat van ?meester veroudenaar? niet waardig ben, maar zelf toch al verschillende modellen met welslagen verouderd heb, zodat ik over deze materie kan meespreken.

Wat mij het meeste ergert, is dat wanneer iemand bepaalde diensten aanbied er meteen individuen zijn die de kostprijs bekritiseren. Hebben zij zelf wel eens als zelfstandige gewerkt en weten ze ook, dat wanneer iemand die op zelfstandige basis werkt ook zijn verplichtingen bij de fiscus en BTW diensten moet nakomen? Hoeveel blijft er dan nog netto van het oorspronkelijk bedrag van 90,75 Euro, zijnde de kosten om een stoomlocomotief te verouderen, over en van een wagon, waarvan de kosten een schamele 12,10 Euro bedragen? Hoeveel zaken moet zo iemand verouderen om een leefbaar maandloon te verdienen?

Dan spreken we nog niet van het werk, dat er nodig is om eender welke locomotief maar in het bijzonder een stoomlocomotief te verouderen. Wil men zijn werk naar behoren doen, dan is het absoluut nodig om de locomotief volledig uiteen te nemen en daarna alle delen, in het beste geval groepsgewijze, apart te verweren. Eventjes met een airbrush een ?vies? uitziend grijs/zwart bruinachtig vleugje verf over het rijtuig te spuiten komt in de verste verte niet overeen met het kunstig en voorbeeldig verweren van eender welk rijtuig. Hierbij komen verschillende technieken  aan te pas. Daarbij komt dan nog eens de investering in verf, spuitgereedschappen, penselen enz. en een goed verlichte en verluchte werkplaats zodat een gezond en veilig werken gewaarborgd is. Diegenen onder ons die deze materie enigszins beheersen weten waarover ik spreek en ik kan jullie verzekeren, dat mijn eerste 10 verweerde modellen eigenlijk juist nog goed voor de vuilnisbak waren. Dus bezint eer ge begint met commentaar te geven, of probeer eens zelf een rijtuig te verweren, dan weten jullie hoeveel tijd, geduld en vooral niet te vergeten (leer)geld het kost om eender welk model voorbeeldig te verweren!


Jacques Timmermans

Titel: MSM 73
Bericht door: Peter op 02 september 2008, 16:49:13 PM
Jacques,

Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Als iemand voor een bepaald iets een prijs vraagt die je niet kan of wil betalen dan doe je het gewoon niet.
Als je iets te duur vind.....koop het dan niet, maar geef geen negatieve kommentaar.
Titel: MSM 73
Bericht door: martintje op 02 september 2008, 17:05:14 PM
tja ik wou er niet meer over beginnen, maar als ik persoonlijk wordt aangevallan op onwaarheden, moet ik toch nog 1 keer reageren...
Jaques, ja ik weet hoveel werk erin zit, ik heb al hele speelgoedwinkels vol aan materieel verouderd, en ja ik ben zelfstandige en ja ik weet wat ik af moet dragen en ja ik weet wat de investeringen zijn, en ja ik weet wat ik aan BTW afdraag en ja ik weet wat ik per maand kwijt ben aan verzekeringen, huur van een pand, afschrijvingen van machines.
Mijn stelling is alleen maar het maakt niet uit heo lang je er over doet,, het is een hobby, en bij een hobby moet je je horloge afdoen.
Maar als je hier gaat pretenderen dat het je vak is en dan zeggen dat je er 10 uur over doet, dat kan er bij mij gewoon niet in.
Voorbeeld: Als iemand zelf zijn auto beletterd doet hij er 8 uur over, als ik het doe doe ik het in 3 uur over hetzelfde ontwerp.
Dat is geen schande ik doe het dagelijks.
als dat andersom zou zijn dat ik er 8 uur over doe en de klant doet het zelf in 3 uur, dan moet ik eens heel goed nadenken of ik het wel goed doe.
Of iemand het geld er voorover heeft moet ie helemaal zelf weten en ik gun Ricky al het werk van de wereld en ik zal de laatste zijn om zijn werk af te kraken, daar gaat het helemaal niet om, het enige wat ik doe is onwaarheden bestreiden met argumenten, mij zal je nooit betrappen op ongegrond afkraken.... hoop ik [:D]
En nu hou ik er echt over op, belooft [:)]
Titel: MSM 73
Bericht door: erik de noorman op 02 september 2008, 18:23:33 PM
Wel Peter en Jacques het feit dat ik zelfstandige ben heeft me juist doen reageren. Als Ricky maar 10 euro/uur gaat verdienen kan hij er best al mee stoppen want hij gaat er enkel geld insteken dan er aan te verdienen. Voor alle misverstanden te mijden ik gun Ricky veel werk en een bloeiende zaak.
Het is zoals Martintje schrijft hobbymatig kan je er zoveel uren over doen als jezelf wil maar ga je er geld voor vragen doe het dan professioneel. Met professioneel bedoel ik niet enkel het eind resultaat maar het hele gebeuren. Time is money. Vooral de werkuren en daar wringt het schoentje.

En ja ik blijf het een hoog prijskaartje vinden. Het is niet omdat ik zelf een amateur ben in het verouderen van rollend materiaal dat ik zomaar elke prijs normaal moet vinden.

Erik


Titel: MSM 73
Bericht door: rgp op 02 september 2008, 21:51:44 PM
Dag,

Ik denk dat men een paar dingen vergeet.
Als een zelfstandige (de zelfstandigen worden gevraagd mij eventueel tegen te spreken) 25 euro per uur aanrekent, dan houdt hij daar vandaag in Belgie?27% van over, of iets minder dan 9 euro !

Als ik het aantal uren ziet die men telt, is het precies, of men alles opnieuw moet beginnen, en dat geloof ik niet.

vb: ik wil een 13 verweren, dan moet ik - als ik 20 exemplaren van de 1330 ga verweren -  toch niet 20 keer het opzoekingswerk verrichten.

Dus die tijden zijn schromelijk overdreven, want ik ben er zeker van dat van de meeste modellen Ricky die documentatie al lang heeft.

Als je tijdens de wachttijd van het ene model aan een ander bezig bent en je rekent enkel de werkuren, rekeninghoudend met de kost die gezamelijk is, dan kom je op zeer hoge uurlonen.  Dan optimaliseer je je inspanning en ga je niet op de fles (lees maar eens de krant: 1 op 3 starters gaat de fles op en niet alleen door de dalende koopkracht)

Roland
Titel: MSM 73
Bericht door: ricky56 op 02 september 2008, 23:14:33 PM
Tja, als ik een "grote serie" van dezelfde lok zal verouderen, zijn er kortingen ! Maar mijn prijslijs prijzen zijn voor "one shot" loks veroudering (bij voorbeeld 1 x 1354, 1 x 1501, 1 x 1602, enz.)

En ook, kan ik ook de klant enkele foto's stuuren en dan kan hij de type van veroudering kiezen ! twee verouderings van dezelfde lok zullen nooit dezelfde zijn !

Ook er zijn kosten als verf & pastels, marder brushes, enz. En ook de airbrush en compressor vragen voor werktijd om een goede verwerving te maken (met de "nettoyage" (sorry ik kan dat niet in nederlands vertalen[V]) tussen elke kleur + de "entretien" (kan nog niet vertalen, sorry...[xx(])

Tja, prijzen zijn "indicatifs" (verdomme, kan nog niet vertalen...[:(]) en modificaties zijn mogelijk als er zijn een "set" van loks & wagons te verouderen...
Titel: MSM 73
Bericht door: prulleman op 02 september 2008, 23:23:13 PM
Weet je, diegene die het te duur vinden, kunnen het dan beter zelf doen[:D]. Of anders met een speelgoedlok blijven rondrijden. Maar vergeet niet dat een goed verweerde lok een serieuze meerwaarde heeft en een individueel karakter krijgt. Dus heeft die niet veel meer van doen met massaproductie[:)]. En de prijzen zijn relatief. Als je bij Lokladen (Duitsland) een spoor 1 model laat verweren betaal je 400 euro voor een stoomlok. Dat is pas duur. maar vergeet niet dat als er bij het verweren een ongelukje gebeurd, ze dit voor jou rechtzetten. Soms kopen ze dan een nieuwe lok voor jou en herbeginnen op hun eigen kosten. Vandaar de hoge prijs[;)]
Titel: MSM 73
Bericht door: janjozef op 03 september 2008, 09:18:51 AM
@prulleman : een verweerde loc heeft geen meerwaarde, integendeel meestal zal hij op veilingen goedkoper verkocht worden, ook al vind iedereen ze mooier.

Jan
Titel: MSM 73
Bericht door: Kees-Jan op 05 september 2008, 12:50:45 PM
Voor het eerst dat ik het blad gekocht heb en ik moet zeggen: aangenaam verrast over de inhoud.

Leuk stukje over de haven baan en oude reclame op oude muren.

Ja ik zal hem vaker gaan kopen.

Kees-Jan
Titel: MSM 73
Bericht door: Ludwig op 05 september 2008, 18:21:22 PM
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Voor het eerst dat ik het blad gekocht heb en ik moet zeggen: aangenaam verrast over de inhoud.

Leuk stukje over de haven baan en oude reclame op oude muren.

Ja ik zal hem vaker gaan kopen.

Kees-Jan



Nu pas Kees-Jan....shame on you [;)]
Ludwig
Titel: MSM 73
Bericht door: Kees-Jan op 05 september 2008, 18:50:53 PM
Hahaha,

Ja en dan nog wel bij de Bruna in Heereveen.............

Nogmaals leuk blad, erg leuk blad.

Kees-jan