Hoi allemaal,
Even een vraagje ivm de Xtreme Keerlus module:
Wat me niet meteen duidelijk is: speelt de lengte van de secties A, B, D en E een rol of is dit vrij te kiezen?
Ik weet dat C2 de lengte moet hebben van mistens de langste trein.
In het archief heb ik een draadje teruggevonden over de ultieme keerlus waar er wordt vermeld dat het daar geen rol speelt, ik ben dan ook geneigd om er van uit te gaan dat dit bij deze versie dan ook zo is, maar onder het mom van "Better safe than sorry"...
Onderstaand het aansluitschema en bijhorende tekst.
(http://people.zeelandnet.nl/rosoft/xTreme2.JPG)
Bron:website van de fabrikant (http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html)
Aansluiting van de verschillende secties voor de xTreme Keerlus:
Let hierbij op dat de C2 aansluiting doorloopt over de secties voor B en D.
De lengte van het C1 gedeelte is bepalend voor de lengte van de trein die door de xTreme Keerlus sectie kan rijden.
De secties B en D mogen niet tegelijkertijd door de stroomafnemende trein bezet gehouden of gemaakt worden.
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Tom!
Beste Tom,
Dit is toch de xTreme keerlus uitvoering, dan lees je toch geen andere handleidingen, dus ook niet die van de magnetron.
Bij de xTreme keerlus is alleen de lengte van C1 bepalend voor de lengte van de langste stroomafnemende trein.
De aansluiting C2 is immers ook de tegenrail van B en D, en B en D mogen NOOIT tegelijk bezet gemaakt worden of zijn. Dan weet het relais namelijk niet in welke stand hij moet schakelen en heb je alsnog kortsluiting.
Hoi Wim,
Bedankt voor je reactie. Uit de handleiding had ik idd begrepen dat C1 bepalend is (en niet C2 zoals ik geschreven heb :-[).
Begreep ook dat de lengte van de andere secties niet de volledige trein moeten kunnen bevatten alleen vroeg ik me af (misschien veel te ver gezocht van mij) of er een min. lengte is van zo'n sectie A, B, D, E (bv min. 5cm of iets dergelijks)?
groeten,
Tom
Tom,
Als je de secties gebruikt als binnenkomstmelder en of als stopmelder afhankelijk van de richting waarin de keerlus bereden wordt. Dan is de lengte van a + b of d + e de totale lengte van de meldersectie die gebruikt wordt op de rest van de baan als zijnde stopmelder.
Voorbeeld als de stopmelders overal 30 cm lang zijn, dan maak je de secties A,B,D,E elk 15 cm lang. Sectie C is dan de zgn remmelder in het geval van een blok met 3 melders.
OK, super!
Thanks voor de toelichting.
Groeten,
Tom
Even een heel oud draadje terug oppakken. De reden is dat ik ook deze versie heb van de keerlus schakeling en de huidige er helemaal anders uit ziet. Mijn probleem is dat ik op de secties A en E met kortsluiting zit. Dat is toch wat mijn Ecos2 zegt als ik er een trein in stuur. Heeft iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn?
De secties ertussen rijdt de trein echter wel.
Met sectie A en sectie E moet je goed opletten met de polariteit. Neem het schema erbij, en voer precies uit wat er staat. Het is echt opletten. Kijk ook alle isolatielassen na. Zijn ze dubbelzijdig daar waar ze dubbelzijdig staan aangeduid op het plan. Niet dat ik er last mee heb gehad, maar het was wel goed opletten waar welke draad kwam.
Door de polariteit om te keren van de voeding van de print is er al 1 kortsluiting opgelost. Ik neem je raad mee, en ga eens met een multimeter meten of alle lassen die geïsoleerd moeten zijn, dat ook wel daadwerkelijk zijn en er nergens een zwerfstroom is.
http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Ik heb ze nu aangesloten zoals het bovenste schema. Het onderste schema heeft rechts aan de print nog een bruine en gele draad die naar een ongedefinieerde box gaan. Moeten die ook worden aangesloten? En wat is die box? Duidelijk niet een centrale, want die staat er naast!
Niet alleen plaatjes kijken, het staat ook in de tekst aangegeven. Die ongedefinieerde box is de trafo, voeding 14 - 16V~. ;)
Gr, Ben.
Even een vraag over de xtreme.
Werkt deze in beide rijrichtingen , kon het niet direct vinden op de rosoft-site.
Staat er waarschijnlijk niet bij omdat het zo vanzelfsprekend is. Alle keerlusmodules voor digitaal bedrijf die ik ken werken in twee richtingen, dus deze ook.
Net getest: hij werkt in beide richtingen. Ben er helemaal tevreden van nu. Op naar de test van het volgende product: de terugmelder.
Citaat van: Klaas Zondervan op 26 januari 2017, 16:13:16 PM
Staat er waarschijnlijk niet bij omdat het zo vanzelfsprekend is. Alle keerlusmodules voor digitaal bedrijf die ik ken werken in twee richtingen, dus deze ook.
Klaas,
Heb vroeger die van funky-rail gemaakt en daar moest je kiezen voor 1 of 2 rijrichtingen.
Vandaar de vraag.
De fabrieks modules heb ik nooit gebruikt.
De éénrichtingsvariant van Funky-rail was een uitgeklede variant. Een melder en een relais weggelaten. Maar andere zijn allemaal symmetrisch.
Oke,thanks Klaas en doornroosje
Even dit oude draadje kapen... :P
Ik ben momenteel op zoek naar een betrouwbare keerlusmodule, en de Xtreme Keerlus module lijkt me wel wat.
Ik heb wel een vraagje: kan deze module zelfstandig gebruikt worden, of moet dit werken met één of andere terugmeld module?
Op mijn baan zijn er momenteel geen terugmelders, maar ik zou de keerlus toch al willen opzetten.
Alvast bedankt.
Groetjes.
PP
Dag Patrick,
de XTreme keerlus is een standalone module die je kan je gebruiken zonder bijkomende bezetmelders.
Goede keuze Patrick , ik gebruik deze keerlusmodules al vele jaren met veel tevredenheid. ;)
Ik heb ze gisteren besteld en vandaag kwam de Xtreme keerlusmodule al toe.
Tijd om eens het één en ander uit te testen.
Bedankt voor de feedback.
Groetjes,
PP
Ik heb intussen de keerlus eens getest, en het is toch niet positief te noemen.
Als ik binnen kom via A dan krijg ik kortsluiting bij de overgang van D naar E
Als ik binnen kom via E dan krijg ik ook kortsluiting bij de overgang van E naar D
IK heb alles zeker 10 keer nagekeken en mijn alles lijkt correct aangesloten en ook correct gescheiden.
Weet er iemand wat ik verkeerd zou kunnen doen.
Ik heb de indruk dat de keerlus niet omschakelt op het moment dat dit zou moeten.
Groetjes,
PP
Je kijkt waarschijnlijk steeds over dezelfde fout heen. Sectie E is waarschijnlijk niet helemaal goed. Ligt het wel aan de goede kant?
Misschien hier eens goed nalezen ( nuttig als debug misschien ) , hier vindt men ook een schema van het geheel , ik denk zelfs dat het hetzelfde is maar dan in zelfbouw
Heb deze indertijd ( 20 jaar geleden ) zelf nagebouwd en doet hier nog altijd 100% zen werk ( heb er twee in men baan zitten )
of ander draadje : https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,3533.0.html
Je hoeft normaal niets te debuggen. Gewoon aansluiten zoals aangegeven. Hoe aan te sluiten staat op de website van Rosoft http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html , met een duidelijk plaatje. Eenmaal werkend, vergeet je gewoon dat ie er is. Het doet feilloos z'n werk. Ik heb er ook 2 in m'n baan zitten.
(http://www.rosoft.info/xTreme250.JPG)
Begin bij het begin. Maak alle draden los. Kijk of de secties liggen zoals in de handleiding aangegeven. Ga dan meten of de railisolaties echt isoleren. Sluit dan de draden stuk voor stuk opnieuw aan volgens schema.
de voeding niet vergeten hé ;) De twee uiterst rechts!
De xTreme Keerlus module wordt aangesloten op een eigen voedingsspanning van 14..16V, of vanuit een booster.
Hallo,
Voor het geval jullie er niet uitkomen, is er een veel eenvoudiger oplossing. Ik maak dan ook veel gebruik van een Frog Juicer geleverd door Weichen-Walter. Niet alleen vanwege de polarisatie van wissels zowel 2L en 3L (zelfbouw wissels) maar ook voor een keerlusschakeling. De printplaat aansluiten op een centrale dan wel booster en beide, geïsoleerde spoorstaven op de printplaat zelf. Klaar. Geen gedoe, slechts vier draadjes. Oh ja, je kunt de keerlus ook onderverdelen in blokken voor de terugmelding.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1645440858-kehrschleife-mit-weichek.jpg)
Bron: Weichen-Walter
Je hebt ook printplaten met een zestal ingangen. Deze gebruik ik voor een Hosenträger. In dit geval vier ingangen voor de polarisatie van de wissels en twee ingangen voor de schakeling van de hartstukken. Je kunt deze schakeling ook gebruiken voor de bezetmelding van de draaibrug van een draaischijf.
Inbouwen, geen omkijken naar ;)
Groetjes,
Rob
De Frog juicer is gebaseerd op kortsluitdetektie. Dat betekent dat hij de polariteit van de keerlus of het puntstuk omschakelt als er een kortsluiting wordt geconstateerd.
De Xteme keerlusmodule is juist ontwikkeld om de polariteit om te schakelen voordat er kortsluiting ontstaat.
De modules die op kortsluitdetektie werken zijn makkelijker te installeren, minder railscheidingen en minder draden. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.
Citaat van: AtMoPo op 21 februari 2022, 11:38:14 AM
de voeding niet vergeten hé ;) De twee uiterst rechts!
De xTreme Keerlus module wordt aangesloten op een eigen voedingsspanning van 14..16V, of vanuit een booster.
Moet die voeding er bij? Op het plaatje staat deze niet aangesloten.
Ik zal eens proberen.
Groetjes,
PP
... never mind.
Het was inderdaad die voeding die bijkomend moest aangesloten worden. Dat zou wel op het schema mogen staan voor stand alone gebruik.
Bedankt AtMoPo voor de hint. Nu doet hij het :)
Groetjes,
PP
In de handleiding (http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html) op de site van Rosoft staat de voeding wel beschreven. Werd die handleiding niet meegeleverd?
Er was inderdaad geen handleiding bijgeleverd, alleen een verwijzing naar de website.
Op het plaatje op de website (eerste plaatje met aansluitingen) staan alleen de verbindingen met de booster er op, geen aansluiting van een extra voeding. Ik dacht dat die voeding alleen nodig was als je eens met terugmelding begin te werken.
Ik wil hierover geen probleem maken, nu werkt het, en dat is het voornaamste.
Groetjes,
PP
Citaat van: trickl op 21 februari 2022, 20:56:48 PM
... never mind.
Het was inderdaad die voeding die bijkomend moest aangesloten worden. Dat zou wel op het schema mogen staan voor stand alone gebruik.
Bedankt AtMoPo voor de hint. Nu doet hij het :)
Groetjes,
PP
Graag gedaan. ;)
Op de club hebben ze er ook lang achter zitten zoeken, tot jawel er een voeding aangekoppeld werd. Vandaar dat het nog ergens achter in mijn geheugen zat. ;D