Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: treinvirus op 04 juli 2010, 18:54:20 PM

Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: treinvirus op 04 juli 2010, 18:54:20 PM
Elok roco type 20 met oude ronde motor, esu decoder geplaatst, correct zoals ik reeds ontelbare malen gedaan heb. kabine verlichting met led en weerstand aangesloten op groen (aux1), sluitlichten 1 kant ( de kant met koppeling, voorzijde accessoires aangebracht, dus niet meer voor dubbeltractie) aangesloten op aux 2 .
Alles werk perfekt ...maar de led flikkert bijna niet zichtbaar en als ik  de kabieneverlichting laat aanstaan en de lok rijdt voor of achterwaarts neemt de flikkerfrekwentie toe en wordt duidelijker. Dit fenomeen is zelfs afhankelijk van de snelheid.De led heeft het altijd zelfs als ik de dimmer die op 3 staat op 15 zet , ook als ik 122 +3 zet enzv. Wat kan daar in hemelsnaam de oorzaak van zijn, iemand een idee?
Ps zelfs analoog als verlichting aanstaat zelfde fenomeen.
Treinvirus
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: eddy op 04 juli 2010, 19:31:42 PM
Mischien een onstoorcondensator,of spoeltje dat voor de storing zorgt???????
Mijn eerste idee.
groeten eddy
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 juli 2010, 20:20:32 PM
Met wat voor systeem rij je?
En hoe is de andere kant van de led aangesloten, zit die op de blauwe draad?
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: treinvirus op 05 juli 2010, 11:10:24 AM
ja de blauwe draad is aangesloten, de condensator en de spoel zijn wel verwijderd. het gaat om de ronde condensator en de groene spoel zichtbaar op de foto in de rubriek digitaal onder roco type 20 digitaliseren geplaatst door een lezer.
Indien ik deze terugplaats moet dat dan zo: de condensator (bruin ) tussen de polen van de motor? waar moet de spoel nu tussenkomen?
bedankt voor de eerste reakties
treinvirus
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juli 2010, 11:31:34 AM
Waarom heb je de spoel en de condensator er eigenlijk uit gehaald? De handleidingen van ESU zeggen daar niks over, dus je kan ze net zo goed laten zitten. Maar het is ook niet erg als ze er uit zijn.
In ieder geval kan dat niet de oorzaak zijn van het probleem.

Ik zie de oplossing nog niet. Maar werken de frontseinen en sluitseinen wel knippervrij?
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: treinvirus op 05 juli 2010, 14:50:57 PM
jawel, alles gaat perfect, de led met weerstand werd getest met roco transfo dc, dus analoog en brande zonder knipperen. Die condensator heb ik bij al de loks uitgehaald daar op duitse en andere forums iedereen zegde dat deze geen enkele functie meer had bij esu decoders..Nu moet ik wel toegeven dat mijn eerste lok  die ik gedigitaliseerd heb in 2003 of 2004(een tee van roco) ik daar twee diodes met tegengestelde uiteinden aaneen gesoldeerd tussen de polen vn de motor heb geplaast (deze dioden gekocht bij conrad ) omdat een artikel in duits over de digitalisatie van deze lok dit aangaf (+ ref conrad) ter  bescherming decoder vermits oude ronde motoren soms veel stroom vragen die de decoder niet kan geven. Nu jaren later vraag ik me af of dat wel iets van effekt geeft : de dioden werden in tegengestelde richting gesoldeerd , er kan dus geen enkele stroom door, noch in de ene richting. Over het al dan niet wegnemen van de contstoringscondensator of spoeltje (weerstand?) is al eerder in dit forum gediscuteerd. BIj fleischmann loks is op duitse forums altijd toch te lezen alles te verwijderen. De invoerder van esu zou toch eens goed moeten navragen wat nu wel of niet van toepassing is en indien  iets moet bliven zitten het WAAROM en de WERKING ervan.
Iemand nog ideeen? bedankt alvast klaas en eddy.
dirk
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juli 2010, 15:52:32 PM
Wat de ontstoorspoelen en -condensatoren betreft ligt voor mij de zaak duidelijk. Sommige decoderhandleidingen stellen expliciet dat ze er uit moeten, andere handleidingen zeggen expliciet dat ze moeten blijven zitten. De ESU handleidingen zeggen er niks over, en daaruit concludeer ik dat het voor ESU decoders niks uitmaakt.
Wat mensen daar op een forum over zeggen vind ik niet zo indrukwekkend. Dat heeft alleen maar belang als ze dat van de fabrikant van de decoder hebben gehoord.

Twee dioden tegengesteld in serie tussen de polen van de motor is inderdaad tamelijk zinloos. Tenzij het zenerdiodes zijn, maar dan nog vraag ik me af wat daar de bedoeling van kan zijn.

Verder heb ik weinig idee?n meer over. Je zou nog eens de aansluitingen kunnen verwisselen, zodanig dat de cabineverlichting op Aux2 komt en de sluitlichten op Aux1. En dan kijken of het probleem zich verplaatst.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: treinvirus op 05 juli 2010, 16:16:23 PM
Dat laatste is goed idee , de sluitlichten zijn wel klassieke lampjes, zal het zo snel mogelijk eens proberen en hou je op de hoogte! de diodes waren inderdaad zenerdiodes maar ik weet wel niet hoe de juiste beschermende werking er van is , neem nu dat ze geleidelijk stroom doorlaten of minder doorlaten hoe beschermd dat de decoder dan indien er 1 ervan tussen twee motorpolen gesoldeerd is en laat staan 2 stuks.
dirk
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juli 2010, 16:39:16 PM
Als het zenerdiodes waren dan begrenzen ze alleen maar de spanning over de motor, maar ze begrenzen zeker niet de stroom die de decoder moet leveren. Dus mijn eerste conclusie is dat het een onzinnige maatregel is.

Voor de rest horen we wel wat het resultaat van je experiment is.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: conducteur op 05 juli 2010, 20:08:41 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wat de ontstoorspoelen en -condensatoren betreft ligt voor mij de zaak duidelijk. Sommige decoderhandleidingen stellen expliciet dat ze er uit moeten, andere handleidingen zeggen expliciet dat ze moeten blijven zitten. De ESU handleidingen zeggen er niks over, en daaruit concludeer ik dat het voor ESU decoders niks uitmaakt.
Wat mensen daar op een forum over zeggen vind ik niet zo indrukwekkend. Dat heeft alleen maar belang als ze dat van de fabrikant van de decoder hebben gehoord.




Die moeten er toch altijd allemaal uit? Anders maak je toch sluiting op de uitgangen van de decoder?
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juli 2010, 21:44:08 PM
Rian, waarom moeten die er uit? Dat moet alleen als de handleiding dat zegt. En de handleidingen van ESU zeggen er niks over. Dus mogen ze blijven zitten.
Waarom zouden die sluiting geven op de decoder?
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: conducteur op 05 juli 2010, 22:38:01 PM
Tony heeft mij dat onlangs verteld, en hij had als uitleg dat die dingen het hoogfrequente signaal verstoren en zo kortsluiting geven op de uitgangen van de decoder doordat er spanning zal staan op de uitgang terwijl er eigenlijk geen puls is vanuit de decoder... (of iets gelijkaardig)
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: ToThePoint op 05 juli 2010, 22:46:33 PM
Condensatoren moeten eruit als u een ESU decoder installeert.
De uitgang van de decoder is selecteerbaar tussen 16khz en 32khz. Er staat GEEN gelijkspanning op de uitgang voor de motor.
Een condensator zal voor kortsluiting zorgen.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juli 2010, 23:23:05 PM
ToThePoint, waar heb je die wijsheid vandaan?
Ik weet vrijwel zeker dat je het mis hebt.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: INFO op 05 juli 2010, 23:42:29 PM
Als je goed luistert kun je ze horen KLIK (//%22http://www.bertnap.nl/image/klokken.jpg%22)
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: ToThePoint op 06 juli 2010, 12:42:35 PM
citaat:
Geplaatst door INFO

Als je goed luistert kun je ze horen KLIK (//%22http://www.bertnap.nl/image/klokken.jpg%22)



? Verklaar u nader ?
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2010, 13:28:53 PM
De hint lijkt me duidelijk. Je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Ludwig op 06 juli 2010, 20:19:08 PM
citaat:
Geplaatst door INFO

Als je goed luistert kun je ze horen KLIK (//%22http://www.bertnap.nl/image/klokken.jpg%22)



Knappe opmerking.....maar wat zijn we daar mee? [:(]
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: ToThePoint op 06 juli 2010, 20:35:27 PM
In de handleiding van ESU staat te lezen.
Op blz 15 van de 72tigste blz tellende PDF.

Die beiden Entst?rkondensatoren, die jeweils von den Motoranschl?ssen
zum Motorgeh?use f?hren, m?ssen unbedingt enfernt
werden (siehe Abbildung 9 auf der n?chsten Seite).

Op blz 16 van diezelfde pdf staat een mooie picture voor diegene die er een tekening bij nodig hebben, zoals ik dus.

Ik heb vele loc's in occasie gekocht. Allen zijn voorzien van een digitale decoder van ESU. Uit allen zijn de C's verwijderd omdat ze kortsluiting veroorzaken op de uitgang van de decoder. En wat nogal wiedens is aangezien een C voor wisselende spanningen de stroom doorlaat en dus voor kortsluiting zorgt met daarbovenop een fazeverschuiving.

In diezelfde handleiding staat voor de Gutzold loc deze paragraaf.
G?tzold Loks (Motor-PWM auf 15 kHz einstellen, siehe Kapitel 10.3.) 4 56 20 30.

Wees verzekert om bij gutzold of beter bremer motoren(kan hier mis zijn met de naam) om de decoder op 15khz in te stellen op de uitgang want  ze gaan er aan stuk. Spreek van ondervinding !!!

Verder te lezen in de handleiding van ESU

L?schen Sie Bit 2 in CV 49, um die PWM-Frequenz von ca. 32 kHz
auf ca. 16 kHz zu halbieren.

Zo Klaas ik heb argumenten genoeg vermoedelijk.
Die C's (kondensatoren) moeten eruit (volgens mijn vermoeden en ervaring)!
Aangezien u als medemens een redelijke reactie gaf krijgt u het antwoord.


(Kompleet off-topic)
Dat kan niet gezegt worden van andere die de medemens willen kleineren.
De overbodige kommentaar van andere brengt geen zode aan de dijk, brengt ons niet dichter tot een oplossing noch geeft het blijk van enige positive ingesteldheid tegenover de medemens.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2010, 21:18:08 PM
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Die beiden Entst?rkondensatoren, die jeweils von den Motoranschl?ssen
zum Motorgeh?use f?hren, m?ssen unbedingt enfernt
werden (siehe Abbildung 9 auf der n?chsten Seite).
Dat stukje met het bijbehorende plaatje ken ik ook. Maar dat gaat alleen maar over een bepaald type M?rklin motor. Het betreft twee condensatoren die tussen de koolborstels en de locmassa zitten.

Over alle andere condensatoren en smoorspoelen zegt die handleiding niks. Als die er ook uit moeten, dan had het er vast wel in gestaan.

Verder staat er op de motor een pulserende gelijkspanning, dat is niet hetzelfde als een wisselspanning.

Denk er nog eens verder over door. Roco heeft veel locs waarin een 8-polige decoderaansluiting zit. Daar kan je de stekker van de decoder zo in steken. Dat is speciaal zo gemaakt voor de a-technische modelspoorder. Als je daar de condensator en de smoorspoelen moest verwijderen zou het hele gemak van deze vorm van decoderplaatsing verloren gaan.
Kortom, je draaft gewoon een beetje door en trekt onnodige conclusies uit wat je in de handleiding ziet staan.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: ToThePoint op 06 juli 2010, 21:39:07 PM
@Klaas

Ik spreek over wisselende spanning en niet wisselspanning.
Wisselende spanning betekend spanning die varieert en wisselspanning is spanning die alterneert met een sinusvorm en waarbij de geleiders afwisselend van + en - wisselen.

Voor een kondensator maakt het niet uit of het wissel dan wel wisselende spanning is. De kondensator merkt alleen een spanningsvariatie. Door zijn opslagcapasiteit van energie zorgt die voor een faseverschuiving.

Onlangs kocht ik voor 34 euro nieuwe PIKO loc's voorzien van 8 pins connector. Als u simpel de decoder inplugt dan werken ze niet omdat de motor voorzien is van ontstoorkondensators tussen de 2 polen van de motor en eentje naar het chassis.
De ontstoorcondensators dienen verwijderd te worden alvorens de loc naar behoren functioneert.
Ik heb er nog 2 die voorzien moeten worden van decoders. Ik kom naar u en u mag eens voortonen hoe het dan wel moet.
Als u de loc kan laten werken zonder het verwijderen van de C's dan krijgt u de loc, zo niet dan hou ik de loc met decoder.

Allee Klaas er staat wel degenlijk op blz 15 de volgende titel.
Aansluiten van gelijkstroommotoren en glockenankermotoren.

6.6.4.1. Anschluss von Gleichstrom- und GlockenankermenotorEs k?nnen alle im Modellbahnbereich ?blichen Gleichstrommotoren
verwendet werden, sofern deren Stromaufnahme die zul?ssigen
Werte des Decoders nicht ?berschreiten.
An manchen Loks mit 5-poligem Hochleistungsantrieb von
M?rklin? kann es sein, dass direkt am Motor insgesamt 3 Entst?rkondensatoren
vorhanden sind:
Die beiden Entst?rkondensatoren, die jeweils von den Motoranschl?ssen
zum Motorgeh?use f?hren, m?ssen unbedingt enfernt
werden (siehe Abbildung 9 auf der n?chsten Seite).

De smoorspoelen laat ik zitten. Die hebben vormen geen nadeel voor de wisselende spanning uit de decoder.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2010, 22:13:45 PM
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Allee Klaas er staat wel degenlijk op blz 15 de volgende titel.
Aansluiten van gelijkstroommotoren en glockenankermotoren.
Daar citeer je weer datzelfde stukje. Maar daar gaat het alleen over twee van de drie condensatoren op een M?rklin hoogvermogen motor. Over alle andere condensatoren wordt niks gezegd. Je leest echt dingen die er niet staan.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: conducteur op 08 juli 2010, 10:46:38 AM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

CiteerGeplaatst door ToThePoint

Je leest echt dingen die er niet staan.


Dat moet je mij toch wel eens uitleggen hoe je dat doet[:D]
Nu ik mijn verlichting heb vervangen in mijn 62, en dus ook het printplaatje met die dingen rijd hij precies deen stuk rustiger.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: INFO op 08 juli 2010, 11:24:39 AM
Hi,

Ik heb in mijn C1 de onderste plug eruit gehaald en het ronde potje vervangen, daarna heb ik hem opnieuw op niveau gebracht en nu loopt hij een stuk soepeler. Klaas, kun je eens uitleggen hoe dat komt.[B)]
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 juli 2010, 13:13:28 PM
Dat kan ik wel uitleggen Wim, maar ik ben bang dat jouw dat boven  de pet gaat gaan.[:D]
Maar ik kan wel een poging wagen. Die onderste plug sleepte natuurlijk over de stoep, en in een vierkant potje kan meer stroop dan in een rond potje van dezelfde afmetingen. Omdat de plug er uit is loopt de stroop er vanzelf uit en smeert daardoor de straat. Tsja, en met meer stroop loopt alles soepeler. En het is nog lekker ook. Ik hoop dat dit een beetje verhelderend is.[8D]
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 juli 2010, 13:15:03 PM
citaat:
Geplaatst door conducteur

Dat moet je mij toch wel eens uitleggen hoe je dat doet[:D]

Rian, ik doe helemaal niks. Ik lees alleen wat er in de handleiding staat.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: eddy op 08 juli 2010, 16:24:16 PM
@ Rian
Ik ben en denk nog velen onder ons,in blijde verwachting van de geboorte van de vervangprint voor de reeks 62.

groeten Eddy[;)]
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: ERVIN op 08 juli 2010, 17:41:04 PM
citaat:
Geplaatst door conducteur

Nu ik mijn verlichting heb vervangen in mijn 62, en dus ook het printplaatje met die dingen rijd hij precies deen stuk rustiger.



Ja hierover wil ik ook meer weten , mijn 62ers rijden al goed , maar het kan altijd beter h?.[;)]
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: treinvirus op 10 juli 2010, 18:04:23 PM
beste vrienden, ik heb de aansluitdraden aux 1 en aux 2 omgewisseld maar voordien viel het mij op dat de sluitlichten aangesloten op aux 2 ook lichtjes flikkerden maar alleen zichtbaar in het donker, nu waren daar wel de klassieke rode lampjes van roco op aangesloten. Natuurlijk na het wisselen gaf dit hetzelfde effekt als tervoren,de beide uitgangen aux1 en aux 2 gaven inderdaad een flikkerend licht maar dit viel meer op bij de kabieneverlichting daar dit door een led (met weerstand) gebeurde. Besluit beide aux geven geen konstante stroom en het is inderdaad een raadsel waarom! gebruikte centrale ecos, decoder esu (niet de basisdecoder, die heeft maar 1 aux). Dus zou er een fout in de decoder moeten zitten maar toch lijkt mij dat minder waarschijnlijk.
Wat al de commentaar betreft in deze rubriek,  misschien heeft men gelijk als men zegt dat je alles moet laten zitten, maar zonder diode en spoeltjesz gaat alles ook en om geen enkel risico te lopen is het dus het meest logisch dat je al die dingen verwijderd. Treinservice dankaert zou eens en voor altijd klaarheid moeten scheppen maar ik vrees hier ten sterkste voor daar de service niet meer is zoals in het begin. Getuige daarvan een kortgesloten 21 pins decoder zonder enige aanleiding met branduitslag , na onlangs plaatsing in een benelux lok lsmodels. Deze decoder werd na defekt vervangen op juist dezelfde manier door een 21 pins decoder specifiek voor lsmodels (duurder) en deze werkte normaal. Na kontakt firma werd mij gewoon aangeraden de decoder op te sturen naar duitsland en niet...naar hen! Ze gaven wel een dossiernummer voor de klacht en de boodschap dat decoders alleen zo stuk gaan als de koper ze verkeerd  aansluit(dat is nogal moeilijk als hij alleen maar op een manier in te pluggen is!!).  De handelaar die de decoder verkocht had, francis depr? gaf mij zelf de raad om de verdeler esu in Belgie te kontakteren om  alles vlugger te doen gaan, ....Hijzelf wachte sedert maanden op reaktie op door hem doorgestuurde defekte decoders. Voila daarmee is dit ook gezegd . Iemand anders nog een idee wat de flikkering betreft? of ook een korsluiting gehad met branduitslag bij een korrekt aangesloten decoder? Vooral wat dat laaatste betrft ben ik ook nieuwsgierig.
Dirk
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juli 2010, 19:53:36 PM
Ik heb wel een idee. De lichtuitgangen kunnen gedimd worden. Dat gebeurt niet door de spanning te verlagen, maar door de uitgang zeer snel aan en uit te schakelen. Misschien is die schakelfrequentie zodanig dat je dat nog kan zien. Hoewel me dat wel vreemd zou voorkomen. Maar je zou eens met de dimwaarde kunnen experimenteren om te zien of dat wat uitmaakt.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: treinvirus op 11 juli 2010, 22:22:15 PM
hallo
heb alles al getest, dimmen enz helpt niets!
jammer, zou de oplossing kunnen geweest zijn
dirk
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 juli 2010, 23:11:34 PM
Dan heb ik even geen idee?n meer.
Titel: probleem verlichting kabine met led 1,8 mm
Bericht door: INFO op 12 juli 2010, 00:10:36 AM
Ik wel het is normaal gedrag.