In deze tijden is lezen een niet vreemde bezigheid. Waar msm zeker zijn plaats vindt.
Na het herlezen van msm 183 en vooral het artikel Ls models express nord rijtuigen,
is m'n interesse aangewakkerd !
Ja zeker , sncf rijtuigen .
Zeker als die rijtuigen einde jaren 60 als type N rijtuigen door de NMBS gebruikt zijn .
Volgens Wikipedia zijn er niet zoveel ingeschreven geweest bij onze NMBS .
M'n vraag is dan ook waar deze ingezet werden en vooral als ze Brugge , Oostende aandeden ?
Waren zij bestemd voor internationaal verkeer of eerder binnenlands ?
Kwamen ze voor in "gemengde "treinen , samen met bv L of M of I rijtuigen ?
Of waren de stammen eerder homogeen , dus uitsluitend N rijtuigen ?
Veel vragen dus waar het scherm op de buitenwereld geen antwoord op heeft .
Op deze modellen in HO zoals belooft door ls-models ( heilig woord in msm 183 pag 16 ), ben ik nu wachtende !
hopelijk niet lang ?!
Te meer daar zij samen met de rapid nord toch al een 30 tal set hebben uitgebracht .
Dit is wat ik heb teruggevonden in 50 jaar reizigersvervoer.
"Vóór de oorlog werden deze rijtuigen door de Nord-Belge ingezet op Brussei-Paris en Liège-Erquelinnes-Paris. Na de oorlog werden zij o.m. gebruikt als radio-trein bij speciale treinreizen en later voor proefritten. De rijtuigen eindigden hun dienst in de streek van Gent en reden rond 1974 nog op lijn 52 Antwerpen Zuid Dendermonde. In de dienstregeling werden zij soms gelijkgesteld met type L. Vanaf 1975 werden zij geleidelijk uit dienst genomen. Op 01.01.76 waren nog 8 rijtuigen in regelmatige dienst."
Ik veronderstel dat ze enkel in binnenlandse dienst werden ingezet, alhoewel ik niet weet wat er tijdens de oorlog en kort na de oorlog met deze rijtuigen gebeurde.
Hartelijk dank .
Maar wat bedoeld men met "radio-trein" ? Kan je dat vergelijken met een bar-disco rijtuigen ?
Vroeger organiseerde de NMBS excursies voor allerhande verenigingen en groepen. De NMBS zette hiervoor dan speciale treinen in. Ze werden
"radiotreinen" genoemd. Ten minste, dat is wat ik afleid van de fragmenten informatie die ik ervan tegen kwam.
De Nord Belge rijtuigen kwamen ook regelmatig voor op Lijn 59 Antwerpen-Gent. Hierbij een foto van Hugo Nauwelaerts genomen in 1965 in Sint-Niklaas:
https://www.flickr.com/photos/66600931@N03/25246974788/in/photolist-EsZm1L-W5TsCG-Wrs3bH-X4UpWf-WDeYTf-WHsVLR-rSAs4G-21frZYH-X4UpUb-rVjJ1a-2188MxK-WfjRqf-DaXfqw-WHsVxV-sgeVMF-XPzb21-JwsqCD-WfjRvW-WPTSUE-XYSsjn-rUK1SW-XFqHJk-XNkGaS-rYNjAD-rD1JGF-rD1Nvn-rVkVFy-YtzzAN-Yzoe8p-Wzob2d-rjqZGv-WADnbG-X4UpXY-YHfHGC-WJMs6Q-DaXfo7-JwsqEn-sg64XU-WWMsyL-rAAzPt-CNKREu-YvbGoA-sdWNch-Xffzhm-DaXfmy-WCEP5F-XFqHAz-WzZVCF-XJGPVP-rURTKV
Overgens, binnenkort verschijnt er bij TSP een mooi boek over Spoorlijn 59, het is maar even dat jullie het weten. ;)
Prachtige foto. Niet alleen de loc en de rijtuigen, maar ook de omgeving. Huisje van de bareelwachter en de bareelwachter, achterkant reclamepaneel, huizen, mensen, fietsen, .... Deze foto ademt echt de sfeer van de jaren '60.
Dank u, voor mij was dit de mooiste periode van de Belgische spoorwegen, je zag toen zowel stoom- diesel als elektrisch materieel en van graffiti 'kunstenaars' was nog geen sprake.
Vree bekende en beruchte coté, vervlogen jeugdjaren.
Den Eric.
Kan ik volledig beamen !
Zulke foto's mogen voor mij dagelijks gepost wordenn ;D
Waren er wezenlijk verschillen met franse zusjes ?
Maw volstaat het om ( we spreken van model schaal Ho ) een set franse rapid nord of express nord enkel te voorzien van belgiesch opschrift ?
Als er tenminste geen onderling verschil is tussen rapid en express .
Dan heb ik zo een belgisch stel . toch ?
Blijk dus wel als ik de foto bekijk dat dit een homogene stam is .
Heeft er iemand weet of ze niet gemengd werden met bv L rijtuigen ?
Steven,
LS gaat de NMBS versies ooit nog wel maken, maar in welk jaar dat zal zijn is niet duidelijk. Als ik jou was zou ik toch maar hierop wachten want naast de beschrifting is ook de donkergroene kleur niet helemaal hetzelfde. Hier is nog een foto uit 1970 genomen in het station Sint-Niklaas van een diesellocomotief type 212 met als eerste rijtuig een Nord Belge bagagerijtuig:
https://www.flickr.com/photos/21602076@N05/3637792055/in/album-72157625960619096/
Da's natuurlijk de kunst . Is precies op de beurs spelen .
Sncf wagons kopen , lekker omspuiten en hernummeren ; komt ls af met belgische rijtuigen.
Doet je niets , en wacht je, wacht je ,... tot brengen ze niet uit vanwege...
Zo wacht ik al enkele jaren op een type 212 ( van biervliet ) en bagaewagen Ric kort ( ls-models ).
Een mens wil in zijn tijdperk ook eens vooruitgaan he ;D ( lees nieuwe aanwinst ).
Maar het blijft inderdaad compromis sluiten .
Zo staat vermeld in "wiki" de volgende rijtuigen:
A3B4 (aantal 4 )
B9 (3)
C11 (6)
C7p (5)
Die laatste vind je dus niet bij de franse express nord rijtuigen .
Schitterende foto marc.
Ik nlijf die maar bekijken.
Het eerste na de loc lijkt me het bagagerijtuig . Invallende deuren en net na het dak van de loc kan je het verhoogde uitkijkpostje zien.
Schittend gewoon.
Dikke merci, maar blijf posten he..
Zijn er daar ook specifieke boeken of gedetailleerde informatie over geschreven of bewaard gebleven ?
Marc heeft nog meer foto's van de tijd dat er nog afwisseling genoeg was op het Belgische spoorwegnet, vooral op de lijn die het station van Sint-Niklaas aandoet. Je vindt die foto's meer dan waarschijnlijk in zijn lijvig boek over lijn 59 dat binnenkort bij het TSP verschijnt. Mijn exemplaar is alvast besteld.
Citaat van: guy holbrecht op 12 april 2020, 17:18:06 PM
Marc heeft nog meer foto's van de tijd dat er nog afwisseling genoeg was op het Belgische spoorwegnet, vooral op de lijn die het station van Sint-Niklaas aandoet. Je vindt die foto's meer dan waarschijnlijk in zijn lijvig boek over lijn 59 dat binnenkort bij het TSP verschijnt. Mijn exemplaar is alvast besteld.
Het mijne ook! ;)
Bedankt heren, zoveel gratis reclame, ik ga er bijna van blozen. ;D Mijn boek over Lijn 59 was normaal gezien verschenen in de loop van deze maand maar door het corona gedoe zal het wellicht in de loop van mei worden. En idd, er zullen ook een aantal foto's in staan van Nord Belge rijtuigen die in de jaren 60 regelmatig op Lijn 59 te zien waren. Twee boeken die ik ook van harte kan aanbevelen, en Luc kan dat beamen, zijn deze:
50 jaar reizigersvervoer- de metalen rijtuigen (deel 1 & 2) uitgegeven door ARBAC.
In Op De Baan nr. 128 en 129 heeft een uitgebreid artikel gestaan over de ex NB rijtuigen type N (ex Z). Teveel om hier weer te geven. Maar je kunt de nummers zeker nog nabestellen. Zo lang is het nog niet geleden.
Hey hey dank je heren voor de verhelderende input ,mooie foto's en tips.
Wij reden in Merelbeke in de jaren 70 van de vorige eeuw een omnibus trein van Gent-Sint-Pieters naar Piéton in de namiddag met vertrek rond ± 16u30.
Het was een trein bestaande uit L-rijtuigen met daarbij soms één Nord-rijtuig daartussen.
Het rijtuigstel was van Haine-Saint-Pierre
zie daar eens , dus het kan toch met gemende stammen.
er bestaat een gezegde , iets met de duivel z'n staart...
https://www.lsmodels.com/mailing/pdf/Mailling%20Nord%20Belge.pdf?idU=2
Dit is toch te vinden op "het spoor"- net.
Welke rijtuigen zijn bewaard gebleven?
volgens ik wiki goed begrijp zouden er 13 herbruikt worden , maar
velen waren in slechte staat en werden toch nog gesloopt .
Doch er zou 1 a3b4 in dienst zijn bij dienst elektriciteit en seininrichting ( uic 80 88 983 0 200 oud nr 32203 )
Bij diezelfde dienst is er ook een c11 in dienst ( 30 88 793 0 529 oud nr 32405 )
Bij de dienst Materieel hebben ze ook een c11 ( uic 30 88 974 0 025 oud nr 32403 )
Dan zijn er nog 3 rijtuigen als museumrijtuig bij CFV3V :
een b9 ( 32303 )
een c11 ( 32402 )
een c7p ( 39104 )
Flickr foto van Edwin Werner: 1995 Ronet
https://www.flickr.com/photos/lok1501/32843561120/ (https://www.flickr.com/photos/lok1501/32843561120/)
En kijk wat er bij de reactie staat: Sinds Januari 2011 is dit rijtuig in Leykaul, waar het wordt gebruikt voor de verkoop van warme wafels en dergelijke.
Hier bij Railbike, de derde foto:
http://www.butgenbach.be/nl/de-gemeente/de-dorpen/kuechelscheid/ (http://www.butgenbach.be/nl/de-gemeente/de-dorpen/kuechelscheid/)
https://www.railbike.be/de/waffelhaus.aspx# (https://www.railbike.be/de/waffelhaus.aspx#)
Vandaag set 42 177 mogen ophalen :D echt mooie rijtuigen .
terdorie... gelukzak ;D ;D
Weet iemand of LSM nog van zin is om deze rijtuigen in tp IIIa-versie uit te brengen (op Nord-Belge gaat geen ene verstandige ziel hopen)?
In Zevenembos zijn ze nu al een tijdje in dienst : zie HIER (https://www.youtube.com/watch?v=dfYKTV_oSXc)
Modelspoorse groeten,
Eric
Ik zie alleen maar ketelwagens en een PROTO60 hoor, Eric.
Ik bedoel de Nord-Belgewagens zoals ze in het begin van de jaren '50 rondreden: met viercijferige nummering. Die heb ik nog nergens gezien. In bestelling bij Het Spoor, maar nog niets van gehoord.
Misschien dat je nog even moet wachten tot ze geproduceerd zijn en dan geleverd worden aan de handel. Voor zover ik goed geïnformeerd ben, is LS Models nog steeds van plan om ze te produceren. Ik zou niet weten waarom niet. Er zijn trouwens nog veel andere modellen die al aangekondigd en nog niet geproduceerd zijn. Enfin, het lijstje is oneindig. En dat is zeker niet alleen het geval bij LSM. De versie van de NB uit de jaren '30 is volgens mij ook niet aangekondigd tenzij je de versie begin jaren '40 als versie van NB beschouwd. Maar wie weet, wat niet is, kan nog komen.
Aangekondigd zijn ze al. Ze zouden er normaal gezien inderdaad moeten komen. Echte Nord-Belge-versies, niet, bij mijn weten (tpII). De modellen in bestelling zouden tpIII modellen moeten zijn, van toen de NMBS ze overnam van de Nord. Het gaat dus over de versie van de jaren '40- begin jaren '50 met viercijferige nummering (i.p.v. vijf cijfers, vanaf '57).
Het zijn dezelfde rijtuigen, kan je ze niet omnummeren naar NB ?
Ik weet nu wel niet onmiddellijk vanbuiten of ze na overname door de nmbs al verbouwd werden. Zal opgezocht moeten worden ...
Mijn post met video was trouwens algemeen bedoeld, niet als antwoord op de vraag van Thomas
Modelspoorse groeten,
Eric
Citaat van: rixke rail op 02 februari 2021, 17:36:56 PM
Het zijn dezelfde rijtuigen, kan je ze niet omnummeren naar NB ?
Ik weet nu wel niet onmiddellijk vanbuiten of ze na overname door de nmbs al verbouwd werden. Zal opgezocht moeten worden ...
Eric
Ja natuurlijk, silly me. zie
HIER (https://nl.wikipedia.org/wiki/N_(spoorwegrijtuig)) :
de drie klassen waren vertegenwoordigd. De nmbs maakte er allemaal B's van vanaf 1957 ...
Je zal dus wat werk hebben ...
Modelspoorse groeten,
P.s. : in mijn herinnering zaten die ook op lijn 54. Kan iemand dat bevestigen of is mijn geheugen hopeloos ?
Dat zal dus hopelijk niet moeten hè, Eric! Ze zouden er in elk geval moeten komen. De I2's heeft LS ook in IIIa uitgebracht. Heb ik jammer genoeg nog niet hier. Mia, ne mens kan niet alles hebben hè?
Bij deze , zie nieuwigheden Ls-models : https://www.lsmodels.com/index.php/fr/
Mooi. Hier word je blij van. Had ze al gezien in de webshop van die grote Duitse handelaar. Nog niks gehoord van mijn bestelling bij de plaatselijke treintjestent. 't Zal wel komen zeker.
Citaat van: Michiel op 12 april 2020, 10:02:47 AM
Vroeger organiseerde de NMBS excursies voor allerhande verenigingen en groepen. De NMBS zette hiervoor dan speciale treinen in. Ze werden
"radiotreinen" genoemd. Ten minste, dat is wat ik afleid van de fragmenten informatie die ik ervan tegen kwam.
'Vroeger' was in de jaren 1930 en volgende, toen de werkende klasse voor het eerst een paar dagen verlof kreeg. De NMBS organiseerde speciale treinen, met meestal oudere rijtuigen waarin een muziekinstallatie aangebracht was en er platen gedraaid werden! De reis met een trein én de muziek was toen echt wel een revolutionair concept (Nog niet iedereen had al een radio thuis!). Vaak was de bestemming van de trein niet eens gekend bij de reizigers, maar de uitstap op zich was voldoende om alle treinen vol te krijgen! Bestemmingen waren onder meer de kust, Monschau, Luxemburg, de Ardennen, .. Er staat een artikel over deze treinen in het oude tijdschrift 'Rail-Revue' nr 13 (uit 1988). Eens opzoeken, en hier publiceren zal na zoveel jaar wel mogen zeker?
Daar zou ik mijn akkoord voor geven ;D