Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: Dirk op 02 januari 2017, 17:28:56 PM

Titel: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 02 januari 2017, 17:28:56 PM
Heren,
na een 15tal jaar met AC gespeeld te hebben, een 5tal banen gemaakt en met koploper gespeeld ben ik AC grondig beu.
Dat vervelende geratel van de sleper over de puko's is de reden waarom mijn treinen al 2 jaar in de dozen staan en mijn baan stil ligt. Telkens ik een DC baan hoor ben ik jaloers op het feit dat die loks zo zacht rijden, geen geschuur, geen geratel gewoon het geluid van de wielen over de sporen. Ik heb ondertussen een 30 tal loks, die moet ik dan weg doen, en ongeveer 200 meter rails, C en K die ook nutteloos zijn, maar daar heb ik vrede mee, nu liggen de loks in de kast en de sporen verzamelen stof. Maar wat ik me afvraag, al die digitale en elektronische componenten, zijn die ook nutteloos? De bezetmelders waarschijnlijk wel, maar de wisseldecoders, zowel Viessman als Littfinski, de seindecoders van Rosoft, de Loconet spullen van Rosoft, is dat compatible?
Wat me voorlopig tegenhoudt is de techniek, bij AC is de terugmelding een fluitje van een cent en keerlus problemen zijn me onbekend, daar moet ik nog veel leren.
Ook 1 van de redenen is de prijs van AC spullen, ik wil op mijn nieuwe baan werken met flexen en slanke wissels, en ik weet dat die veel goedkoper zijn en dat er veel meer mogelijkheden zijn dan van Marklin.
Ik zou van nul weer willen beginnen, eerst met een testovaal en enkele loks zodat ik de electronica een beetje onder de knie krijg. Vooral de bezetmelding daar snap ik na 15 jaar massadetectie geen reet van, hoe ingewikkeld is dat eigenlijk?
Ik heb net op de site van Rosoft gekeken, keuze genoeg, maar welke moet ik nemen? Ik ben er ondertussen ook al enkele uit, en de techniek heeft niet stil gestaan. De wissels zou ik met servo's sturen, maar weet nog niet welke het gemakkelijkst zijn om te bouwen.... Samengevat, de bomen en het bos....
Mijn eerste grote taak is om de bestaande baan af te breken en een inventaris maken van alle spullen die ik ga verkopen en dan van nul starten.
mijn vraag is nu om wat hulp te te krijgen zodat ik weet wat ik als eerste aanzet moet aanschaffen. Ik zou Loconet van Rosoft willen gebruiken. Dus welke bezetmelders en indien nodig wisseldecoders, op de testbaan ga ik gewoon motoren gebruiken.

mvg

Dirk
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 januari 2017, 17:31:14 PM
tegenwoordig een mode je outen als DC rijder !  ;D ;)
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Ben op 02 januari 2017, 17:39:34 PM
Dirk,

Je huidige bezetmelders voor massadetectie kun je behouden. Rosoft heeft SD16 printjes, daarmee worden het bezetmelders op basis van stroomdetectie. Neem even kontakt op met Wim Ros RoSoft en laat je adviseren. http://www.rosoft.info/SD16.html

De overige decoders (wissel, sein etc.) kun je gewoon opnieuw inzetten op je 2rail baan.

Goed keus overigens overstappen naar 2rail. Een aantal jaren terug ook gedaan en nooit geen spijt van gehad. Marklin materieel verkocht, materieel van andere merken is vaak eenvoudig om te bouwen.

Gr, Ben.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Freek op 02 januari 2017, 17:42:40 PM
Je rollend materiaal kan je eventueel ook ombouwen naar 2rail.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: willem22 op 02 januari 2017, 17:52:49 PM
Misschien verstandig om je centrale even te vermelden.

willem.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Ben op 02 januari 2017, 18:51:39 PM
Want....?

Het maakt voor een centrale echt niets uit of je treintje op 2rail of 3rail rijdt. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Snobby Crash op 02 januari 2017, 19:23:37 PM
Hey Dirk,

Ik ben ook een zowel 2 als 3 rail rijder... Allee het is te zeggen ik
rij eigenlijk 2 rail ! Maar zoals je in je intro al zelf geschreven hebt, bij
je Marklin rails ben je gebonden aan de korte wissels.. Krappe bogen en
sporen die vaak onnatuurlijk ver uit elkaar liggen... Laat ons maar even zwijgen over
het geluid van de sleper, daar moet je van houden of niet.
Inderdaad met twee rail kan je je baan meer natuurgetrouw maken en zijn felxrails
vrij eenvoudig te plaatsen.

Ik denk zoals reeds hierboven beschreven je bijna alles kan hergebruiken, het grote verschil
is dat marklin massa detectie heeft, en 2-rail stroomdetectie. Op dit gebied is marklin dan wel
een pak beter omdat elke wagon gedetecteerd wordt ! Bij stroomdetectie enkel de wagons die
binnenverlichting hebben of een weerstandje over de as.

Al bij al moet je voor jezelf de keuze maken ! Sommigen zweren bij Marklin, anderen
vinden Marklin dan weer te veel lijkend op een treintje speelgoed...

Geert
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 02 januari 2017, 20:17:02 PM
Citaat van: Freek op 02 januari 2017, 17:42:40 PM
Je rollend materiaal kan je eventueel ook ombouwen naar 2rail.

hoezo, ook de locs? Ik heb toch wel wat verzamelstukken die ik niet zo dadelijk kwijt wil.

Dirk
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Freek op 02 januari 2017, 20:54:49 PM
Het hangt er altijd van af hoeveel moeite en geld je er voor over hebt.
Als eerste moeten de assen vervangen worden door DC assen. Voor wagons is dat meestal geen probleem, bij locs is het een paar andere mouwen.
Bij sommige locs kan je zo uit de handel een vervangende assen vinden, voor andere moet je er misschien zelfs op maat (laten) maken. In sommige gevallen kan je zelf de assen aanpassen.
Het sleep contact onderaan wordt verwijderd en er moeten dus ook andere contacten op de assen komen. Als je een beetje handig bent is dat vrij goed te doen.
Indien de locs al gedigitaliseerd zijn moet er normaal gezien verder niets meer veranderen. Als ze nog analoog zijn moet de motor vervangen worden.
Maar daar heeft bv ESU een hoop oplossingen voor.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 02 januari 2017, 21:05:11 PM
@ Freek,

De wagens is idd geen probleem, voor de meeste heb ik gelijkstroom wielen, maar aan de loks ga ik die veranderingen niet doen, dat is me toch wat te bewerkelijk, als ik daar geen DC modellen van vind is het jammer maar helaas.

Dirk
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Freek op 02 januari 2017, 21:08:03 PM
Ik zou zeggen, bekijk het eens, misschien valt het voor sommige goed mee.
Misschien kan je gelijkaardige DC modellen zoeken en de kappen over zetten?
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: PietB op 02 januari 2017, 22:21:40 PM
Citaat van: Ben op 02 januari 2017, 18:51:39 PM
Het maakt voor een centrale echt niets uit of je treintje op 2rail of 3rail rijdt. ;)
Mwah als het een mobile of central-station is toch wel een beetje dunkt mij.
Ik geloof niet dat alle apparatuur uit Göppingen allemaal DCC praat.

grt Piet
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 januari 2017, 23:19:17 PM
Die apparatuur hoeft toch geen DCC te praten? Op 2-rail kan je ook met Motorola werken, de meeste moderne decoders verstaan beide talen.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 03 januari 2017, 09:47:05 AM
Ik heb een IB, ik dacht dat het duidelijk was omdat ik vermelde dat ik Loconet van Rosoft heb. Het is weliswaar een IB van de eerste generatie, maar die doet het nog prima.

Dirk
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 januari 2017, 15:41:55 PM
Dat je een IB hebt was niet direct duidelijk. Loconet is een bedenksel van Digitrax maar zit ook op apparatuur van andere fabrikanten.
De IB praat zowel DCC als Motorola, en ook nog Selectrix, hoewel de kans dat je dat gaat gebruiken zeer klein is. Je hebt dus een ruime keus uit typen decoders.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 03 januari 2017, 23:35:50 PM
allen,

Ik ben me een beetje aan het inlezen wat betreft de overstap, en het eerste probleem dat ik tegenkom is de maat van de sporen. Er is code 100 en code 83 en nog wat exoten. Ik begrijp dat het te maken heeft met de rails hoogte, het scheelt een 0.3mm dus kan ik die niet samen gebruiken. Ik heb zitten zoeken op verschillende fora, maar eigenlijk geen passend antwoord gevonden. Is het verschil uitsluitend optisch? Of zijn er nog andere verschillen? En wat zijn de verschillen bij de wissels in verschillende code? is code 83 niet gevoeliger om op te rijden? Voor de DC rijders waarschijnlijk een evidentie, maar voor een overstapper weer iets waar ik me moet in verdiepen. En zijn de prijsverschillen groot bij de verschillende merken? Ik ben nog niet toe gekomen om prijzen op te zoeken en te vergelijken omdat ik nog niet weet wat ik zou gaan gebruiken.

Dirk
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 januari 2017, 23:44:51 PM
Citaat van: Dirk op 03 januari 2017, 23:35:50 PM
Ik begrijp dat het te maken heeft met de rails hoogte, het scheelt een 0.3mm dus kan ik die niet samen gebruiken.
Je kan rails altijd samen gebruiken. Kwestie van de bovenkant van de rails op gelijke hoogte brengen. Er zijn ook fabrikanten die overgangslassen leveren.
Een bijkomend verschil is de ruimte voor de flenzen, die is bij code 83 minder dan bij code 100, maar de flenzen van alle moderne materieel passen op beide, zelfs op code 75.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Gaspar op 03 januari 2017, 23:47:51 PM
Code 83 sporen zijn inderdaad minder hoog. Er bestaan verbindingslassen om van 83 nr 100 over te gaan. Oude wissels of sporen zijn dus geen probleem.
Roco verkoopt die overgangslassen.
Treinen rijden evengoed op de verschillende sporen. Alleen opletten voor heel oud materiaal of Marklin wielen, want die durven over de dwarsliggers dokken.
Grn   Guy
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 03 januari 2017, 23:55:27 PM
Dus als ik goed begrijp kan ik alle soorten wissels samen met alle soorten sporen gebruiken als ik maar blijf bij code 100 en code 83. En hoe zit het met de prijs, is dat code afhankelijk of merk afhankelijk? Ik heb net een Duitse site gevonden die alleen flexen code 100 in bulk verkoopt, en die prijzen vallen echt wel mee, als ik dat vergelijk met mijn Marklin flexen...

Dirk
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: marctje op 04 januari 2017, 02:40:29 AM
Code 83 en 75 worden vooral gebruikt voor Amerikaanse banen. Deze treinen rijden op rp25 wielen, dit zijn minder hoge flensen. Ik rij Amerikaans op Peco code 83.
Voor een mooi alternatief zou je kunnen gaan voor Piko A spoor, zeer fijne rails op code 100 en gunstig van prijs volgens mij. Ideaal om te starten zowel dc als dcc.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: doomslu op 04 januari 2017, 08:36:55 AM
Citaat van: marctje op 04 januari 2017, 02:40:29 AM
Code 83 en 75 worden vooral gebruikt voor Amerikaanse banen. ...
Dat moet ik even nuanceren.
Code 83 is vandaag algemeen gangbaar, ook voor Europese banen.
Verder is het een kwestie van smaak. Roco, Peco en Tillig zijn de meest verspreide merken.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: argilla op 04 januari 2017, 09:05:22 AM
Citaat van: doomslu op 04 januari 2017, 08:36:55 AM
Citaat van: marctje op 04 januari 2017, 02:40:29 AM
Code 83 en 75 worden vooral gebruikt voor Amerikaanse banen. ...
Dat moet ik even nuanceren.
Code 83 is vandaag algemeen gangbaar, ook voor Europese banen.
Verder is het een kwestie van smaak. Roco, Peco en Tillig zijn de meest verspreide merken.


He"t is zelfs zo Luc , als ik effe mag aanvullen op vorige "poster" dat USA branch Lines ( neven lijnen , eindigende lijnen , kleine industrie aansluitingen of private ) in schaal H0 de code 70 gebruiken  die geleverd worden door Micro Engineering.
Gewoon ter  info . ;)


PS :     Op dat gebied zijn wij in de schaal HO verwent. Als ik eventjes overstap maak naar mijn G scale garden RR  zouden wij eigenlijk op O schaal sporen moeten rijden  ( het ideaal zou zijn 1/32 schaal sporen code 200)  . Als je de codes in G scale beziet ( bedoel de rails , dus optisch ook) met codes als 250 and 332 zijn dit in werkelijke schaal 1/1 " brug liggers" .  maar ook hier zijn weer de wiel flanges  overzised.. werkelijk overzised !
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 januari 2017, 10:36:19 AM
Citaat van: marctje op 04 januari 2017, 02:40:29 AM
Code 83 en 75 worden vooral gebruikt voor Amerikaanse banen.
Hangt van het merk af. Code 83 van Peco is inderdaad Amerikaans, maar dat zit in de dwarliggerindeling en heeft niks met de hoogte te maken.
Code 83 van Roco heeft een Europees aanzien. Hoewel ze beide code 83 zijn kan je ze niet direct combineren. De dwarsliggermat bij Peco is dikker, waardoor die in totaal hoger uitkomt.
Code 75 van Peco heeft een Europees uiterlijk, en ondanks de lage railstaven rijdt alle moderne materieel daar probleemloos overheen.

Je kan het best eens rondkijken en dan voor één merk en type kiezen. Als je verschillende soorten door elkaar wil gebruiken dan kan dat ook, maar dan moet je soms je creativiteit te hulp roepen.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: oebr op 04 januari 2017, 14:11:36 PM
Citaat van: Dirk op 03 januari 2017, 23:35:50 PM
is code 83 niet gevoeliger om op te rijden? Voor de DC rijders waarschijnlijk een evidentie, maar voor een overstapper weer iets waar ik me moet in verdiepen.

Dirk

Bij OEBR zijn we door het willen houden van een aantal Hamo's en omgebouwde MTX'en wat gebonden aan code 100.
Net als jij ook wel eens code 75 en 83 overwogen, maar uiteindelijk toch bij 100 en zelfs voor sommige dingen bij Setrack gebleven.  Maar een evidentie vind ik het toch ook niet hoor.

Al bij al vind ik dat met de nodige aandacht voor scenery en verwering die 100 best wel door de beugel geraakt:

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/lammer1.jpg)
(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/6077lmthl.jpg)

Maar het blijft een smaakzaak natuurlijk.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: OlivierV op 04 januari 2017, 14:57:21 PM
Om de prijs te drukken kan je je schaduwstation in code 100 aanleggen. voor code 100 ben ik voorstander van Peco, vooral hun wissels zijn zeer kwalitatief en niet heel erg prijzig (beetje zoeken op internet en je vindt makkelijk bij bv Ehattons of tweedehands in gebruikte maar nog goede staat). Hier kan je dan perfect die goedkope code 100 flexrail van (GT-flex is het als ik goed heb) tussen leggen.

Eens je dan in het zichtbare komt gebruik je een railsoort naar keuze. Mijn voorkeur is tillig elite code 83 flexrail en hun wisselbouwsets om de prijs wat te drukken. Deze hebben hele mooie verende wisseltongen zonder scharnieren. Maar Peco code 75 is ook een goede optie, alsook de rocoline zonder bedding. Piko ben ik niet zo'n fan van op vlak van hun wissels. Tenzij ze dat euvel met het puntstuk van hun wissels al verholpen hebben natuurlijk, maar ik vrees ervoor.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: oebr op 04 januari 2017, 15:57:12 PM
vertel eens meer over dat Peco-puntstuk Olivier ?

En heb je 't over insul- of elektrofrog ?
Heb zelf problemen ondervonden met de meegebogen insulfrog waar de vbv 55/1800 lelijke manieren op deed (kortsluiting).
Met wat nagellak was dat euvel wel gauw van de baan.

Met de Piko's daarentegen had ik ook ks-problemen en die zijn niet opgelost geraakt.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 05 januari 2017, 18:49:19 PM
goedeavond,

Ik ben nu aan het rondkijken voor sporen, en ik lees veel positieve reactie over Tillig Elite, maar die zijn wel stevig aan de prijs.. Ik begrijp dat het code 83 is en mooie wissels heeft. Maar is het verschil met code 100 echt zo groot? Als ik de prijzen van de flexen vergelijk is Tilig bijna 2x zo duur als een code 100 bij http://www.flexgleise.de/preise.html (http://www.flexgleise.de/preise.html).
Dus dat is nog een heikel punt. Heeft er iemand ervaring met deze rails?
Ik heb ondertussen contact opgenomen met een persoon die loks ombouwt, en die vertelde me dat ik moet rekenen op een 35€ om een lok om te bouwen, dat is wel zeker een optie om enkele loks laten om te bouwen. Als ik verkoop en nieuw moet kopen ben ik minstens evenveel kwijt.
Ondertussen begonnen aan het ontmantelen van mijn baan en ik sta versteld hoeveel sporen ik er in heb zitten. Ik denk eraan om alles in 1 lot te verkopen of 1 C-rails en 1 K-rails, maar eerst een lijst en dan verder beslissen wat ik in CD ga doen.

Dirk
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Ben op 05 januari 2017, 19:09:11 PM
Ik rij Tillig Elite code 83 in het zichtbare en Piko A code 100 in het onzichtbare deel van de baan. Piko A is leuk geprijsd maar de wissels zijn bagger tenzij je ze gaat polariseren. Als ik opnieuw zou beginnen bouwde ik gelijk alles in Elite ondanks dat dit wat duurder is.

Overigens: als ik zie wat rail en wissels mij gekost heeft in relatie tot elektronica en rijdend materieel gaat het natuurlijk nergens over maar dat is persoonlijk. ;)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/922/b4pmXo.jpg) (https://imageshack.com/i/pmb4pmXoj)

Gr, Ben.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: doomslu op 05 januari 2017, 20:25:04 PM
Ik gebruik ook Tillig...

(https://c1.staticflickr.com/1/782/31751095000_a794475e1f_b.jpg)

(https://c6.staticflickr.com/1/597/32007357101_8c88235544_b.jpg)
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: OlivierV op 06 januari 2017, 11:09:26 AM
(https://c2.staticflickr.com/6/5349/30104016393_2c8784b946_b.jpg) (https://flic.kr/p/MSbXgp)
Van Biervliet NMBS HLE2502 (https://flic.kr/p/MSbXgp)

(https://c8.staticflickr.com/6/5672/31259128191_e3fa2e8cd3_b.jpg) (https://flic.kr/p/PCgcL4)
HLD6102 @ Bocht (https://flic.kr/p/PCgcL4)

Groetjes,

Het Tillig-clubje.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: SuSke op 06 januari 2017, 11:27:11 AM
Hier ook een Tillig Elite (code 83) fan  8) Vaerwegh Dok ligt er vol mee  ;) ;)

(https://c1.staticflickr.com/6/5767/29638202584_d7ba90cf61_k.jpg) (https://flic.kr/p/Ma2x3Q)20161012_000521 (https://flic.kr/p/Ma2x3Q) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr

Ook het schaduwstation is er mee gemaakt. Geen problemen met overgangen  ::)
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Ben op 06 januari 2017, 11:53:50 AM
Nou, we zijn er uit. Het wordt dus Tillig.  ;D ;D
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: TBCédric op 06 januari 2017, 12:09:37 PM
Citaat van: Ben op 06 januari 2017, 11:53:50 AM
Nou, we zijn er uit. Het wordt dus Tillig.  ;D ;D

Ik vind Roco line ook meer dan behoorlijk goed. En ik dacht dat Roco ietsje goedkoper is dan Tillig. Ook code 83. ;)
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: SuSke op 06 januari 2017, 14:39:05 PM
Helemaal gelijk Cédric, maar daar zitten van die scharnieren in die wisseltongen...  ;) ;) 8)
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: TBCédric op 06 januari 2017, 14:41:18 PM
Citaat van: SuSke op 06 januari 2017, 14:39:05 PM
Helemaal gelijk Cédric, maar daar zitten van die scharnieren in die wisseltongen...  ;) ;) 8)

Heb ik eerlijk gezegd geen probleem mee. Ik vind ze persoonlijk er nog steeds goed uitzien.   ::) ;)
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 januari 2017, 15:34:20 PM
De scharnieren in de tongen zijn een bron van elektrische storingen. Als je b.v. je spoorstaven roestig schildert, dan kun je het elektrisch contact wel vergeten. En als je ze niet schildert doet de tijd wel zijn werk in de vorm van corrosie.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: OlivierV op 13 januari 2017, 00:47:15 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 06 januari 2017, 15:34:20 PM
De scharnieren in de tongen zijn een bron van elektrische storingen. Als je b.v. je spoorstaven roestig schildert, dan kun je het elektrisch contact wel vergeten. En als je ze niet schildert doet de tijd wel zijn werk in de vorm van corrosie.
Zowel puntstuk als tongen polariseren dan maar, ahoi. Dat doe ik met de oude tilligs ook, bij de nieuwe enkel het hartstuk en dat klein stukje van de tongen dat apart zit, de tongen voed ik met de standaard voeding van de rails. zeg maar vaarwel tegen slechte contacten.
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: doomslu op 13 januari 2017, 08:51:14 AM
Citaat van: OlivierV op 13 januari 2017, 00:47:15 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 06 januari 2017, 15:34:20 PM
De scharnieren in de tongen zijn een bron van elektrische storingen. Als je b.v. je spoorstaven roestig schildert, dan kun je het elektrisch contact wel vergeten. En als je ze niet schildert doet de tijd wel zijn werk in de vorm van corrosie.
Zowel puntstuk als tongen polariseren dan maar, ahoi. Dat doe ik met de oude tilligs ook, bij de nieuwe enkel het hartstuk en dat klein stukje van de tongen dat apart zit, de tongen voed ik met de standaard voeding van de rails. zeg maar vaarwel tegen slechte contacten.
Foei!  :(
Titel: Re: Overstappen van AC naar DC
Bericht door: SuSke op 13 januari 2017, 15:55:25 PM
Citaat van: doomslu op 13 januari 2017, 08:51:14 AM
Foei!  :(

Er zijn zo van die hardleerse mensen  ;) ;) 8) 8) 8) ::)