Ik heb een vraag voor mijn bestaande vaste baan in L-vorm. Het thema is Zuid-Duitsland in tijdperk III. De sporen zijn C-rails. Het grootste deel beslaat een stationsbuurt van een middelgrote stad. Dit gedeelte is ongeveer klaar. Het kleinere deel in het andere been heeft vooraan beneden een kleine rangeerheuvel die aansluit op het hoofdstation. Achteraan op een niveau hoger is er nog een ruimte vrij.
Hier zou ik graag een eindstation aan een klein stadje verwezelijken. Terwijl er beneden al moderne ontwikkelingen zijn met nieuwbouw en een dieseltankinstallatie, zou dit gedeelte een beetje vergane glorie moeten uitstralen. Ik dacht dus aan een kleine beperkte stoomlocstelplaats.
Op de foto hieronder zie je de zone met een voorlopig gelegd spoor. Het stationsgebouw, de locloods, kolendepot en zandinstallatie zou ik graag gebruiken.
IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/eindstation.jpg/IMG
Hieronder zie je het sporenplan dat ik initieel ontwikkeld had. Ik zette er ook de afmetingen op van de beschikbare ruimte. De rode lijn is de rand van het hogere niveau.
IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/eindstationplan.jpg/IMG
Maar hier zit nu mijn twijfel. Het valt jullie waarschijnlijk op dat de Marklin draaischijf heel veel plaats in neemt. Heljan heeft een draaischijf die iets kleiner is, maar veel verschil zal het niet maken. Waarom voorzag ik een draaischijf? Wel het is een eindstation en dan kon de loc daar draaien om dan voorwaarts en aan de kop van de trein terug bergafwaarts te rijden. Ik heb al uitgemeten, maar plaats voor een keerdriehoek is er niet.
Maar hoe zat dit in de werkelijkheid in die kleinere eindstationnetjes? Ik heb wel foto's gezien met achterwaarts rijdende locs, maar was dit courant?
Dirk
In kleine landelijke stations was uiterst zelden een draaischijf te vinden, maar er waren er dus wel. Ik zou in zo'n stationnetje geen draaischijf plaatsen, al was het alleen al voor de plaats die zoiets inneemt, en die de rest van de omgeving zou onderdrukken.
In Duitsland waren er heel veel stomers die treinen trokken en duwden, zowel met de ketel, als met de tender vooraan.
Voorbeelden zijn bv. de Baureihe 38, de 23, de 50 enz.
Veelvuldig werd er ook gebruik gemaakt van tenderloks waarvan er een groot aantal verschillende van bestonden, waaronder ook redelijk grote zoals de Baureihe 85, 86, 78, 62 enz.
De loc die ik al heb is een baureihe 75 die blijkbaar ook reed in Schwarzwald.
Qua sporenplan betekent dat dus dat ik minimum een omloopspoor nodig heb. Maar hoe plaatsten ze dan de installaties zoals locloods kolenbunker, inspectieput, waterkraan, enz. ... in zo'n eindstation?
Dirk
Tja, er zijn nogal wat verschillende baureihe 75 modellen.
Liliput heeft een baureihe 75 (Bad VI c) dus het juiste model.
Brawa heeft een baureihe 75 (W?rt.T5) dus voor W?rtenberg en die kwmen niet echt in het Schwarzwald (wel vlakbij en waarschijnlijk per uitzondering soms wel)
G?tzold heeft een baureihe 75.5 (S?chsische XIV HT) en die reed enkel in Sachsen (voormalige DDR)
Maar als je het Liliput of het Brawa model hebt zou ik me er niets van aantrekken, want Villingen is bv. Baden en Schwenningen is W?renberg (nu als deelstaat Baden-W?rtenberg[:)] en de stad heet nu trouwens Villingen-Schwenningen[:)])
Ik zal je wat scans doorsturen met voorbeelden voor de plaatsing van een bunker, wterkraan enz enz.
Dankjewel Peter. Het is een Marklinloc. In de beschrijving die er bij zit, staat dat het een W? T5 van de Deutsche Reichsbahn is die later ook voor de DB reed. Blijkbaar trokken die zowel reizigerstreinen als goederen.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/_DSC1989.jpg)
Ik zou er ook een railbus laten langskomen.
In het station zou ik volgende functies willen onderbrengen:
- ??n (max twee) perrons
- locloods voor ??n stoomloc
- alle functies voor onderhoud van die stoomloc
- kort goederenspoor voor het laden van voornamelijk boomstammen uit de bossen in de omgeving
- een omploopspoor zodat de loc terug aan kop van de trein kan komen bij het afdalen naar de stad [/*]
Ik ben zeker ge?nteresseerd in je scans.
Dirk
Railbus is heel goed van tijdperk III tot en met heden. Op de Schwarzwaldbahn worden nog regelmatig "Tunnelfahrten" dus toeristische ritten georganiseerd tussen Hausach en St.Georgen, het deel waar alle 37 tunnels op een afstand van 27 km. te vinden zijn.
Meest gebruikt is de VT98, VS98, en VB98 kombinatie.
Heb eindelijk tijd gevonden om met Wintrack eens iets uit te proberen. Wat denken jullie hier van?
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/alternatiefeindstation.jpg)
Het station en een stadsimpressie zouden rechts achteraan tegen de muur komen. Rechts onder het stationsemplacement met op ??n spoor zowel de waterkraan, slakkenkuil, bekolingsinstallatie, zandinstallatie als locloods.
Het doodlopende spoor links zou voor het laden van hout (onderkant) uit de omliggende bossen zijn met eventueel een kleine goederenkoer (langs de bovenkant).
Klopt dit zo een beetje?
Dirk
Je moet dan met je goederenwagens het lokdepot spoor op rijden.
Lijkt mij niet geheel logisch. Het linkse sppoor aan de andere kant plaatsen zou overtuigender overkomen.
Zoals Leon al voorstelde: Verplaats de loods en de behandelings-installaties naar het links spoor.
Het rechtse spoor zou ik gebruiken om bv. goederenwagens te laden en lossen.
Je kan het misschien niet zo heel goed zien op de foto bovenaan het bericht maar de berg (met een stuk net gekapt bos) ligt helemaal links. Ik heb getwijfeld om de onderste wissel te vervangen door een Engelse wissel zodat er achter de behandelingsinstallaties nog een spoor loopt met daar nog een wissel zodat er nog een spoor naar links loopt. Maar Engelse wissels werden in zo'n kleine emplacementen dacht ik niet gebruikt of wel? Indien ja, zou ik er ook ??n kunnen steken een beetje hoger zodat het linkse doodlopende spoor in het verlengde van het omploopspoor zou komen te liggen.
En zou het in realiteit niet gebeurd zijn dat er op kleinere emplacementen werd gerangeerd op het spoor waar ook de behandelingsinstallaties lagen?
Ik ben eens opnieuw begonnen en had het plannetje ook meegedaan naar Ontraxs. Na deskundig advies van Prulleman zal het dit worden:
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/nieuwalternatiefeindstation.jpg)
Onderaan komt de locloods met een kleine watertoren en waterkraan, slakkenkuil en steenkoolbevoorrading. Volgens Prulleman was er in dergelijke kleine depots geen zandtoren, dus die zal ik nog een plaats proberen te geven in mijn hoofdstation.
Links komt het goederenspoor met de laadplaats voor hout. Bovenaan komt het station met ??n perron.
Dirk
En hoe zit dat met de seinen, want daar geraak ik nooit goed aan uit [:I]
Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Dus waar kan ik me beperken tot dit:
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/03.gif)
En waar moet ik welk armsein plaatsen?
Dirk
In kleine stations is het goed mogelijk dat seinen vrijwel achterwegen bleven: de stationschef geeft daar de toelating om door te rijden.
Groeten,
Pol
Het hierboven getoonde sein dient om aan te duiden tot waar het uitgaande spoor gebruikt mag worden om te rangeren. Dit bord wordt, in tegenstelling tot de meeste Duitse seinen, LINKS van het spoor geplaatst. Wat seinen in je station betreft: wat wil je gebruiken mechanische seinen (zeg maar armseinen) of lichtseinen.
In het eerste geval is een mechanisch sein met 1 arm voldoende, ingeval van lichtseinen zou ik opteren voor een zogenaamd Blocksignal, d.w.z. een signaal met op het hoofdseinbord enkel groen en rood (horizontaal baast elkaar) met daaronder (moet niet echt) een vorsignal met twee groene en twee gele lampen. Deze seinen worden RECHTs van het spoor geplaatst. Meer zou ik zeker niet plaatsen.
Hoi Dirk,
Nog even wat extra info meegeven bij Peter zijn correcte uitleg.
Een gewoon blok lichtsein of enkelvoudig armsein is enkel te plaatsen bij de uitrit van het station in het geval dus zoals POL aangeeft.
Als je toch verkiest van meerdere seinen te plaatsen dan moet je meerdere types plaatsen. Zoals "Ausfahrt, einfahrt, rangier of gleissperrsignal" Dat brengt natuurlijk ook weer extra kosten mee en zou je klein station misschien wat overladen raken. Indien toch die keuze, helpen we je graag verder[;)]
Groetjes en succes
Dank voor jullie reacties. En ik had het er niet bij gezet, maar ik wil armseinen gebruiken. Als ik jullie goed begrepen heb, plaats ik ??n armsein voor de "Ausfahrt" (rode bol) en twee keer een "Gleisspersignal" (blauwe bol)?
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/nieuwalternatiefeindstationmetseinen.jpg)
Staan die blauwe bollen juist? Ik plaatste ze links van het spoor waar volgens mij de overgang is tussen de rangeersporen en het bovenste spoor waar de reizigerstrein zal toekomen. Het middelste spoor is het omploopstpoor voor de loc van de reizigerstrein, maar er zal natuurlijk ook op dat spoor met andere dingen gerangeerd worden.
Dirk, ook Gleissperrsignalen moeten in de rijrichting rechts van het spoor staan. Je mag deze in een klein station ook vervangen door Wartezeichen, dit is een gele W met zwarte randen. Al dan niet voorzien van twee diagonaal geplaatste witte lampen en/of aan lamp die de leteer W verlicht. (ook in tijdperk II- III enz.)
Hoi Peter,
mijn Duits is ook niet mijn sterkste kant. Het moest niet Gleisspersignal zijn maar Rangierhalttafel, dat zijn die halfronde wit-zwarte borden. Vanuit een ander draadje weet ik dat die links moeten staan en op de op de plaats waar er daarachter niet meer mag gerangeerd worden. Ik tekende ze als de blauwe bollen. Staan ze dan juist? Blijkbaar hebben die borden dezelfde betekenis als de gele W die je beschrijft.
citaat:
Geplaatst door Peter
Dirk, ook Gleissperrsignalen moeten in de rijrichting rechts van het spoor staan. Je mag deze in een klein station ook vervangen door Wartezeichen, dit is een gele W met zwarte randen. Al dan niet voorzien van twee diagonaal geplaatste witte lampen en/of aan lamp die de leteer W verlicht. (ook in tijdperk II- III enz.)
Bij mijn weten staan die toch rechts zelfs vaak bij het betreffende sein om te vertrekken van ??n van de stationsporen. Bij lichtsignalen zitten de diagonale witte lampen dan zelfs mee in het sein.
Ik snap niet op je tekening wat je bedoelt met de functie van je rechtse blauwe bol/sein.
Ik zou aangezien het een klein stationnetje is het signaal aan de uitgang laten staan en enkel de "gele "W" seinen" plaatsen op je rangeersporen. Eventueel uitgerust met de twee witte diagonalen lichten zoals Peter aangaf.
Je kan ook een enkelvoudig armsein zetten op de uitrit van het bovenste spoor.
Een armsein met dubbele arm op de uitrit van het middenste spoor samen met een rangeersein/ Gleissperrsignal.
Het derde of onderste spoor ook voorzien van een rangeersein daar het enkel dient als rangeerspoor.
Maar het is echt maar een klein stationnetje he[:)]
Een enkel uitrit sein na je wissels lijkt me voldoende om de lijn te beveiligen.
Groetjes
Op internet vond ik nochtans verschillende foto's waar dat bord links staat bvb.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/rangierhalttafel.jpg)
En wat beschouw jij als rangeersporen? Alles wat onder het bovenste spoor ligt? Want dan zou ik op de sporen die daar op uitgeven links een rangierhalttafel plaatsen. Zoals de blauwe bollen dus.
En aan de uitgang zet ik ??n enkelvoudig armsein.
citaat:
Geplaatst door evan
Bij mijn weten staan die toch rechts zelfs vaak bij het betreffende sein om te vertrekken van ??n van de stationsporen. Bij lichtsignalen zitten de diagonale witte lampen dan zelfs mee in het sein.
Ik snap niet op je tekening wat je bedoelt met de functie van je rechtse blauwe bol/sein.
Ik zou aangezien het een klein stationnetje is het signaal aan de uitgang laten staan en enkel de "gele "W" seinen" plaatsen op je rangeersporen. Eventueel uitgerust met de twee witte diagonalen lichten zoals Peter aangaf.
Je kan ook een enkelvoudig armsein zetten op de uitrit van het bovenste spoor.
Een armsein met dubbele arm op de uitrit van het middenste spoor samen met een rangeersein/ Gleissperrsignal.
Het derde of onderste spoor ook voorzien van een rangeersein daar het enkel dient als rangeerspoor.
Maar het is echt maar een klein stationnetje he[:)]
Een enkel uitrit sein na je wissels lijkt me voldoende om de lijn te beveiligen.
Groetjes
Hoi Dirk,
Het bord is niet hetzelfde als een gleisspersignal of eender welk type rangeersein.
Het bord duid aan hoe ver een rangeerbeweging mag plaats vinden op de uitrit van het ganse stationscomplex.
Bij jouw geval is dit links voorbij je"rode bol"
Wat info:
http://www.lokifahrer.ch/Signale/Schutzsignale.htm
Hier staat het rangeersein mee rechts met het "Ausfahrtsignal"
http://www.panoramio.com/photo/59483016
Handige info:
http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html
Groetjes[;)]
De Rangiertafel Ra 10 staat normaal steeds links van het spoor.
Tot daar mag je komen in rangering. (ingval je toch voorbij dit bord moet , is een bevel nodig ...)
Dit bord vind je meestal voorbij de uitrit van het station op het linkerspoor van de volle baan.
Wartezeichen Ra 11 staat normaal rechts van het spoor en geeft enkel de toestemming om als rangering dit bord voorbij te mogen rijden door het branden van de 2 witte lampjes schuin op de W.
of mondeling als deze lampjes ontbreken.
Deze seinen bevinden dan weer in de stations.
Dan heb je nog de Schutzsignale
Deze bestaan uit gleissperrensignal, sperrsignal en abschlussignal.
Gleissperrensignal is niet hetzelfde als een sperrignal.
Als mechanische vorm (ronde witte schijf met zwarte streep) zien ze net hetzelfde uit ,
maar bij Sh1 toont het gleisspersignal enkel dat de stuitklamp op het spoor is omgelegd en niet dat het rangeerverbod is opgeheven.
Ik weet dat de uitleg misschien verder gaat dan wat nodig is voor de modelbaan , maar wou even de betekenis ervan geven.
Bedankt voor jullie uitleg allemaal en zolang het in het Vlaams is kan ik het nog ongeveer volgen. Maar eens in het Duits begint het al snel te dansen voor mijn ogen [8)]
Ik denk dat ik het inderdaad ga houden bij een enkelvoudig armsein bij de uitgang van het station ...
Raar, maar ik had hier na Ontraxs nog iets gepost en dat staat er niet meer. Dus even herhalen. Op Ontraxs legde ik mijn plan nog eens voor aan prulleman en dat gaf volgend resultaat.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/eindstationdefinitief.jpg)
Dan even naar de sporenboer gegaan en de sporen al eens gelegd en de scenery voorlopig geplaatst.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/eindstationsporenplan-1.jpg)
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/eindstationsporenplan-2.jpg)
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/eindstationsporenplan-3.jpg)
Ter hoogte van de kolenbevoorrading zou ik ook een slakkenkuil maken.
Dirk
Komt precies wel goed, he?
Benieuwd naar de aankleding ...
Ik ben geen expert in de materie, maar een zandvulinstallatie lijkt me "teveel" in zo'n klein depot.
Kolen en water, en misschien ontslakken ook OK, maar ik denk niet dat zand zo vaak moest aangevuld worden.
Volgens mij werd in zo'n klein depot het zand gewoon met de hand bijgevuld en niet met een zandtoren.
In zo'n klein depot was er een klein gebouwtje (zoals op de foto, het afgebeelde is geschikt) waarin het zand droog werd bewaard.
daarna werd het zand in een emmer naar boven op de lok gedragen, waar het in de daarvoor voorzien zandkast werd uitgekapt.
Ja, ja, vroeger was handenarbeid in zo'n kleine depots niet te onderschatten.
Het boek "Liebe alte Bimmelbahn" van Karl-Ernst Maedel bevat een ware schat aan foto's van kleine loks en depots. Een echte aanrader, maar nog moeilijk te vinden
Dan laat ik de zandvulinstallatie achterwege. Prulleman had mij eerlijk gezegd ook hetzelfde gesuggereerd.
Ik laat het draadje hier eindigen. Vorderingen zal ik in "Waar zijn we mee bezig" zetten. Maar eerst is er nu werk in den hof!
Dirk
Hoi Dirk,
Wie zoekt die vind zeggen ze, en ik wist dat ik meerdere foto's heb van eind de zestiger jaren in Freudenstadt (Schwarwald naruurlijk[:)])
Zo zag toen een klein depot er uit.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Freudenstadtimsechziger.jpg)
Let op het kleine kolenbunkertje van waaruit de kolen (met een schop) in gevlochten manden of kleine metalen bakken werden geschept, waarna een arbeider die boven op het dak van de lok stond, die uitkapte in de kolenbak. ook op de foto: een voor die tijd moderne telefoon (miden voor de lok) en een half vergaan afdak, waar de rangeerlok onderstond s'nachts (niet die 78 !!)
Prachtig Peter en dankje. De foto geeft ook goed aan hoe de grond tussen de sporen er moet uitzien.
Vandaag steekt er in mijn hoofdstation een kolenbunker die kleiner is als op mijn foto's en die er eerder uitziet zoals op jouw voorbeeld. Ik denk dat ik ze ga verwisselen.
Prulleman zei me dat ik ook aan een kleine slakkenkuil genoeg had, juist een korte ondiepe put tussen de rails net voor de loods. Ik kan me ongeveer wel voorstellen hoe dat er moet gaan uitzien, maar hoe werd die kuil dan leeggemaakt? Daar heb je toevallig geen foto van [:D]
Dirk