Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: n/a op 07 juli 2006, 11:51:25 AM

Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: n/a op 07 juli 2006, 11:51:25 AM
Hallo ,

Heb vorige week van een treinbestuurder volgend verhaal gehoor.
Om de 3 of 4 jaar (wil ik kwijt zijn) moeten deze een examen afleggen.Indien ze niet geslaagd zijn worden ze voor ??n maand geschorst en mogen ze dan herkansen.Als ze dan niet geslaagd zijn is het onherroepelijk C4.
Deze man had reeds 20 jaar dienst,en was wel geslaagd.
Is dit allemaal nog logisch?

Spoorse Groetjes
Locorail
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: Peter op 07 juli 2006, 12:02:03 PM
Tja, zo is het overal.
Bij mijn vroegere werkgever kreeg iedereen een jaarlijkse "appraisal" of beoordeling.Van de laagste arbeider tot de hoogste manager.
Je moest voldoende punten halen.
Indien onvoldoende-geen loonsverhoging
2e maal onvoldoende- schorsing van ...dagen
3e maal ---C4
Dus het systeem van beoordelingen geraakt stilaan overal ingeburgerd.
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: ysbeer op 07 juli 2006, 12:10:36 PM
citaat:
Geplaatst door Locorail
Deze man had reeds 20 jaar dienst,en was wel geslaagd.
Is dit allemaal nog logisch?

Spoorse Groetjes
Locorail



En mocht dus blijven[?][?][?]

wim ysbeer
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: Kedeng Kedeng op 07 juli 2006, 12:11:46 PM
Waar ik gewerkt hebt heb ik gehoord dat ze elk jaar een lasproef moesten doen,

Het zal erg zijn als een gebouw zal instorten door een verkeerde las of zo?

Maar ik weet niet wat de gevolgen zijn als je niet slaagt [:I]
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: DelticPower op 07 juli 2006, 13:48:21 PM
Hallo Locorail, aan een machinist worden hoge veiligheidseisen gesteld. Daarom moet in Nederland (ik ken de Belgische Situatie niet)
een machinist om de vier jaar medisch en psychologisch gekeurd worden. Vooral concentratie en reactievermogen maken deel uit van deze testen. Verder moet je een maal per jaar een compleet computerprogramma afwerken met instruktie en testvragen over de reglementering, storingen en vooral wat er te doen bij calamiteiten. Bij fouten worden er op de computer extra lessen vrijgemaakt. Dan opnieuw de testen. Bij dan nog slecht resultaat gaat er automatisch een berichtje naar de veiligheidsfunctionaris. Deze neemt weer contact op met je baas en worden er maatregelen getroffen. Deze zijn van een ernstig gesprek met mogelijke herkansing tot niet meer rijden.
Sinds de privatisering zijn de handhaving van de regels veel strenger geworden, en word je veel eerder van de trein gehaald als vroeger.
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: n/a op 07 juli 2006, 14:26:43 PM
Hallo iedereen,

Kan er volledig inkomen dat een treinbestuurder een zeer grote verantwoordelijkheid heeft.
En er op technisch vlak steeds vooruitgang is,waardoor de persoon moet bijscholen volledig akkoord.
Maar om dan bij niet slagen in een examen deze persoon gewoon te ontslagen vind ik grof.
Er zullen binnen de NMBS of eender welk bedrijf toch nog functie's zijn waar hij/zij wel perfect kan functioneren.

@ijsbeer
Ja hij is weer gerust voor enkele jaren.

Spoorse groetjes
locorail
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: Peter op 07 juli 2006, 14:59:55 PM
Ja, zo is het nu eenmaal. In bedrijven (ondanks dat de Human resources manager soms heel sociaal kan zijn) is men meestal onverbiddelijk. Daarbij komt nog, dat hoe hoger op de ladder, hoe harder (en soms bitsiger) het eraan toe gaat. Verplaatsen naar andere funkties wordt meestal niet gedaan. Waarom ook? Een nieuw personeelslid opleiden is veel eenvoudiger (geen vooroordelen) en meestal ook nog is veel goedkoper in loon. Het is nu eenmaal een harde wereld waarin we leven (helaas)
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: DelticPower op 07 juli 2006, 16:47:04 PM
Jazeker Peter, De wereld is hard. Na 30 jaar machinist, hartklachten.
Geen ander werk, ivm reorganisaties. Dus ontslag. Zo gaat dat.
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: Peter op 07 juli 2006, 17:20:35 PM
Zo gaat dat inderdaad. Je hoeft er niet mee akkoord gaan, of het systeem goed te keuren, maar dat is helaas de werkelijkheid.
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: patrick smout op 08 juli 2006, 00:56:24 AM
Ik ben het er mee eens dat de maatregel nogal drastisch is als het resultaat van een examen en een herexamen wat tegenvalt. Aan de andere kant kan ik natuurlijk niet beoordelen of dergelijk examen misschien toetst of de broodnodige kennis en of vaardigheden (nog) wel aanwezig is/zijn?
Eveneens vind ik dat het begrip *20 jaar in dienst* niet mag leiden tot uitzonderingsmaatregelen. Ik werk al meer dan 20 jaar in een totaal andere brache (electronica & embedded software) waar ik dagelijks geconfronteerd wordt met nieuwe technologie?n. Als ik voor mezelf de keuze zou maken om me niet meer te verdiepen in deze materie, dan teken ik in principe mijn eigen doodvonnis. Bij ons bestaan geen expliciete tests om onze vaardigheden te testen, maar impliciet kan je die wel direct afleiden uit je dagelijkse prestaties.
(Gelukkig geen momentopname dus ...)

Patrick Smout
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: janjozef op 08 juli 2006, 10:59:18 AM
Het ontslag zal wel niet onmiddelijk volgen, daarvoor is er teveel geld in een treinbestuurder gestoken. maar als je niet meer met de trein kunt rijden om welke reden ook is het normaal dat je niet meer met de trein rijd.

Jan
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: rgp op 08 juli 2006, 18:51:33 PM
Dag,

Locorail, van die geplaceerden heb ik bij de NMBS mijn buik vol.  Want wat is de "bijkomende" waarheid ?

Als een treinbestuurder, maar vooral treinbegeleider genoeg jaren ienst heeft behoudt hij zijn voordelen en weddeschaal als hij een "aangepaste" job krijgt.  En ze kunnen goed rekenen, want vanaf dat ze genoeg jaren dienst hebben, hebben ze allemaal rugpijn, stress, ....)

Ga maar eens uitleggen aan een opsteller dat er naast hem een "planqu?" zit die 30% meer verdient en die zijn job maar half zo goed kent als hij.[:(!]

Bij de NMBS noemen ze dan "sociaal"

Als de treinbestuurderd niet meer in staat is om zijn job te doen, moet hij medisch gepensioneerd worden (als hij 5 jaar dienst heeft, trekt hij 1000 euro maandelijks).

Denkt men soms dat een piloot ook baliebediende wordt, of een kapitein van de lange omvaart, dekmatroos ?

Roland
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: janjozef op 09 juli 2006, 10:28:08 AM
Awel roland dat lijkt mij een logische verklaring.

Jan
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: rgp op 09 juli 2006, 11:00:40 AM
Dag,

Jan, dat is nu al vier keer dat ge mij geen ongelijk geeft.  Als ik terugben in augustus uit verlof kom ik op een donderdagavond u een pint betalen.[:D]

Roland
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: jarikd op 09 juli 2006, 11:05:29 AM
citaat:
Waar ik gewerkt hebt heb ik gehoord dat ze elk jaar een lasproef moesten doen


Dat zijn meestal "fotolassers". Die lassen bijvoorbeeld hogedruk pijpleidingen aan elkaar. En dan is het inderdaad wel zo veilig om iemand jaarlijks te controleren of hij zijn werk nog wel naar behoren uitvoerd.
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: janjozef op 09 juli 2006, 11:42:30 AM
Afgesproken Roland je mag nog kiezen welke ben ze allemaal in de club. O ja ik betaal steeds terug want op een been kunt ge niet staan.

Jan
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: C.B. op 29 juli 2006, 19:07:30 PM
citaat:
Geplaatst door Locorail
Kan er volledig inkomen dat een treinbestuurder een zeer grote verantwoordelijkheid heeft.
En er op technisch vlak steeds vooruitgang is,waardoor de persoon moet bijscholen volledig akkoord.
Maar om dan bij niet slagen in een examen deze persoon gewoon te ontslagen vind ik grof.
Er zullen binnen de NMBS of eender welk bedrijf toch nog functie's zijn waar hij/zij wel perfect kan functioneren.




Om de 3 jaar krijgt een TB de 3 jaarlijkse overhoring.
Alvorens je dit krijgt, moet je nog enkele dagen permanente vorming volgen.
Indien je niet slaagt, krijg je inderdaad een herkansing.echter, ik heb nog niet gehoord dat er iemand daarvoor is ontslagen (je moet al heel wat verkeerd doen indien je op deze overhoring niet slaagt...)
Er wordt ook met u meegereden, om te zien dat je correct de juiste handelingen verricht.


Je wordt ook elk jaar aan een medische controle onderworpen.

Maar door de Europese hervormingen van het spoor worden binnenkort de hercerficatie van de TB gewijzigd.
zoals de kennis van:
- vreemd net
- taal





Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: wimmeke op 01 augustus 2006, 22:28:09 PM
Als BT met 31 j dienst wil ik reageren op het evetueel ontslag na niet slagen voor 3JO .

Je moet of te wel oerlui , oerdom zijn om niet te slagen
als je een beetje eergevoel hebt voor je beroep en ik denk wel dat de meeste dat zijn en je zaken een beetje in orde houdt moet het grellig doen om te buizen
Doe je niet voor hen dan doe je het voor u eigen uiteindelijk zit je als BT ALTIJD op de ??rste rij
Tevens ben ik van mening dat zij die BT zijn er uiteindelijk genoeg voor moeten doen hebben om het zover te brengen om het dan op een onnozele manier te verspelen
Ik heb in mijn werkend leven niets anders gedaan en wees maar zeker ik wil met niemand niet ruilen niet tegenstaande er oook nadelen zijn (OA de uren ; weekend enz )  [;)]
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: Brunel op 11 augustus 2006, 13:34:43 PM
citaat:
Geplaatst door rgp


Als de treinbestuurderd niet meer in staat is om zijn job te doen, moet hij medisch gepensioneerd worden (als hij 5 jaar dienst heeft, trekt hij 1000 euro maandelijks).




En wie betaalt dat dan?
Lijkt me toch beter als een voormalig machinist nog wat nuttigs doet voor zijn geld.
Titel: Niet geslaagd ontslag bij NMBS
Bericht door: wimmeke op 12 augustus 2006, 13:18:24 PM
een BT bij NMBS wanneer hij geneeskundig wordt afgekeurd (buiten de veiligheid gezet)en krijgt een herklassering voorgesteld indien hij deze aanvaard is er geen enkel probleem
Wanner hij deze niet aanvaard zal denk ik wanneer hij op pensioen gezet(komt op hetzelfde neer als elders op invaliditeit gezet worden) worden uit deze kas betaald worden

Uiteindelijk worden andere werknemers ook als eens op invaliditeit gezet en worden deze betaald door deze kas zoals er zovele verschillende zijn in belgie