Ik heb een paar jaar terug toen ik nog met de delta control 4f reed een overweg van marklin aangeschaft. Daar werkte hij zonder problemen(niet zo erg realistisch)
Ik heb hem opgeruimd en plaatsgemaakt voor een station.
nu ik met een ms rijd wil ik hem terug een plaatsje geven.
probleem: Hij werkt met spoorbezetmelding door middel van een ge?soleerde spoorstaaf. D.w.z dat de negatieve pool op de baan is aangesloten en de positieve pool op een andere transfo moet aangesloten worden.
dit mag toch niet? weet er iem. hoe ik ze wel moet aansluiten?
Ik heb zelf geen overweg, maar als ik het me goed herinner dan staat er in de handleiding van het MS iets geschreven over het gebruik van een overweg.
Zo moet je het aansluiten en niet anders. Heb het al getest en het werkt. Ik heb er zo een maar gebruik hem niet.
(http://i125.photobucket.com/albums/p61/thalysken/overig/overwegaansluiting.jpg)
De bruine draad die ik tekende wel voor de overweg plaatsen anders gaat de overweg heel de tijd branden.
Met vriendelijke groeten,
Thijs
En niet vergeten dat je NIET mag aansluiten op dezelfde transfo van het MS.
Voor toebehoren moet je een andere gebruiken.
Thijs,
kun je ook uitleggen hoe dat werkt? Ik zie niet hoe de trein invloed uitoefent op de overweg.
Laten we zeggen dat het nu DC zou zijn (maar dat is niet zo bij marklin), dan staan op de spoorstaven de plus en op de puntjes in het midden de min. De min van de rails heeft helemaal niets te maken met de overweg. Op de overweg staat de min de hele tijd in verbinding, maar de plus niet. dus hij werkt niet. Eens je er over rijd met de trein maken de wielen zo het contact en geven du plus voledig door.dan werkt de overweg.
Ik hoop dat je het zo begrijpt. Anders roep je maar h?.
Met vriendelijke groeten,
Thijs
citaat:
Geplaatst door thalysken
Eens je er over rijd met de trein maken de wielen zo het contact en geven du plus voledig door.
Maar waaraan wordt die plus dan doorgegeven? Dat zie ik niet in jouw schema.
Van de ene spoorstaaf naar de andere door de wielen. Zo maakt het dan een elektrische kring (de overweg begint te werken dus).
Met vriendelijke groeten,
Thijs
De middenleider is toch de + en de sporen zijn de -.
Door twee sporen die in het setje van je overweg aanwezig zijn wordt er een spoorstaaf ge?soleerd(stroomloos) waar de - mee verbonden is.
via de gele draad komt de+ naar de overweg. Omdat de- niet is verbonden met de transformator(ge?soleerde spoorstaaf) gaat de elektromagneet niet werken. Als er een wiel op de spoorstaaf rijd die stroomloos is gaat ze werken.(- gaat via wielstellen naar andere spoor => overweg gaat dicht + lampjes branden)
(loc werkt hier als schakelaar), de loc(wielstel) zorgt voor een gesloten stroomkring indien ze op het stuk staat.
gouden regel bij marklin => sluit noot je baan en een accessoire aan op een transformator.
Daar de - dus aangesloten staat op de rails(gevoed door transformator uit start met ms) en de + gevoed moet worden door een andere transformator zit je met het probleem dat je geen twee transformatoren mag gebruiken om een accessoire te voeden.
hoe los je het dan wel op dat hij werkt als er een wielstel op het stuk staat met de stroomloze spoorstaaf? en toch alles gevoed word door mijn 6002 die vroeger dienst deed bij het delta rijden en nu ingezet word voor accessoires te voeden en schakelen.
er stond inderdaad iets in de handleiding van je ms(een plannetje ofzo)maar dit hielp me niet.Ik verstond het niet goed.Weet iem. dat plannetje even te ontcijferen?
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Handboek%20Marklin-Systems.pdf
In deze handleiding(p46) staat er een schema.
De transformator die de overgang voed heeft een gele draad die op de klemmetjes wordt aangesloten.Waar gaat de bruine draad heen?Wat is dat blokje in 't bruin?
Wat bedoel jij met het bruine blokje????
Aansluiten is gewoon zoals je een normale rail aansluit.
Je moet gewoon de bruine draad aanluiten op het daarvoor voorzien lipje, en dit na de overwegsectie.
De isolatie zorgt ervoor dat de stroom op 1 railstaaf niet doorkan, en de wielen van de locs/wagonnen zorgen voor de verbinding.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Thijs,
kun je ook uitleggen hoe dat werkt? Ik zie niet hoe de trein invloed uitoefent op de overweg.
Massa detectie Klaas. De wielen van de trein verbinden beide spoorstaven, de speciale rails voor de overweg daar zijn de railstaven gescheiden van elkaar.
Jullie snappen mijn probleem niet goed.
je moet een accessoire aansluiten op ??n transformator. als de + via mijn 6002 gevoed word en de - op de rails dan voed je de overgang met twee verschillende transformatoren(ik rijd met een ms!!![:D])
lees nog eens m'n eerste bericht!
citaat:
Geplaatst door INFO
Massa detectie Klaas. De wielen van de trein verbinden beide spoorstaven, de speciale rails voor de overweg daar zijn de railstaven gescheiden van elkaar.
Ja, dat snap ik ook wel. Maar daarna? Op dat schemaatje van Thijs zit die geisoleerde spoorstaaf nergens meer aan vast, dus waar moet die stroom dan naar toe?
Via de twee electromagneten naar de trafo, die verantwoordelijk is voor de spanning op de gele draad denk ik Klaas. Gewoon common-ground. De overweg moet gevoed worden uit een andere trafo dan die de MS van energie voorziet.
citaat:
Geplaatst door conducteur
Jullie snappen mijn probleem niet goed.
je moet een accessoire aansluiten op ??n transformator. als de + via mijn 6002 gevoed word en de - op de rails dan voed je de overgang met twee verschillende transformatoren(ik rijd met een ms!!![:D])
Rian,
Als ik de uitleg van Info goed begrijp zijn er twee stroomkringen. De ene is van je MS via de puntcontacten naar de trein en dan via de rail naar het MS terug.
De andere kring is van de gele draad van de trafo, via de elektromagneten in de overweg naar de geisoleerde spoorstaaf, en dan verder via de wielen en de andere spoorstaaf terug naar de bruine draad van de trafo.
De beide kringen zitten dus op 1 punt aan elkaar, nl. de bruine draad aan de doorlopende spoorstaaf. Zolang dat het enige punt is waar ze aan elkaar zitten is dat geen probleem.
Idd zoals Klaas het zegt klopt het, maar bekijk gewoon even de tekening op p46.
Zo moeilijk is het toch niet?
De tekening illustreert duidelijk wat er moet gebeuren, en er staat nog de nodige uitleg bij ook.
- combinatie MS + transfo 1 zorgt voor het aansturen van de treinen, en wordt gewoon aangesloten op de rails.
- de overweg neemt de stroom van transfo 2, via de gele en de bruine uitgang.
- de gele draad aansluiten op de overgang
- de bruine draad op de rails BUITEN de sectie van de overweg
- via de isolatie wordt er binnen de sectie van de overweg aan slecht 1 railstaaf stroom doorgegeven ipv aan de 2 rails
- de wielstellen zorgen voor de verbinding van de 2 railstaven, en dit zorgt ervoor dat de overweg sluit
Kortsluiting zou pas optreden indien je ook een 2e keer de rode draad zou aansluiten op je baan.
Dus wanneer je een 2e transfo met je Delta control of met een ander MS zou aansluiten dan zou er kortsluiting ontstaan.
Maar in dit geval waar je enkel de bruine draad aansluit is er geen gevaar
gewoon de bruine draad aansluiten buiten de overweg?
Mag dat?
Toen ik eerst mijn gele draad aansloot en de bruine draad gewoon via de rails....
dan kwam e een heel raar geluid uit mijn overweg.
Dan lijkt het er op dat de overweg niet goed werkt.
Probeer hem eerst eens werkend te krijgen, los van de baan. Dus alleen maar de overweg en de trafo.
Dat rare geluid zal wel normaal zijn, het is een soort deurbel en er zal een ratelend geluid uitkomen. Je zet er tenslotte een wisselspanning op.
Het zal waarschijnlijk het geluid zijn van enn ingeschakelde spoel percies, niet? Maar werkt de overweg of doet ie niets en maakt hij het geluid? M.a.w. Leg eens percies uit wat hij doet wanneer je alles aansluit.
Met vriendelijke groeten,
Thijs
ik zal maar best een nieuwe kopen.
vroeger toen ik delta reed deed hij dat geluid niet.Heb hem gewoon eens aangesloten aan mijn 6002(+zoals anders en - aan de tongen die vasthangen aan de rail)en dan maakt hij het geluid wel.
wie weet waar ik een treffelijke realistische met een goede prijs/kwaliteit kan krijgen(geen ondervloeraandrijving,ik kan geen gat in de grond maken).
Als het echt niet anders kan zal ik moeten wachten,we zijn namelijk plannen aan het tekenen om mijn kamer te herinrichten. Er zijn ook al plannen om een tafel in elkaar te steken,dan zal ik die met ondervloer aandrijving kunnen gebruiken.Tips met overwegen met ondervloeraandrijving mogen ook,maar liefst dus zonder.
Koop dezelfde, trouwens is je garantie al verlopen? Normaal heb je 24 maand.
heb ze al meer dan 2 jaar...(is een van de eerste dingen dat ik heb bij gekocht)
er zijn er toch nog?
die van faller,kan je die gebruiken?
zij hebben een heel assortiment.