Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: SuSke op 14 maart 2007, 17:49:05 PM

Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 14 maart 2007, 17:49:05 PM
Hier is het dan - het eerste deel van een mogelijke baan die ik denk te leggen.

Ik zou zeggen, vuur maar af.

Bovenbaan op +1,35m
IMGhttp://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout61-bovenbaan-V2.jpg/IMG

Schaduwstation op +0,70m
IMGhttp://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout61-schaduwstation.jpg/IMG

Tussen het schaduwstation en de bovenbaan moet nog een laag komen om de beide uiteinden van de bovenbaan op een willekeurige manier aan te sluiten op het schaduwstation. Daar wordt nog aan gewerkt.

Even bijkomende info:
afmetingen kamer: 4,00x3,20m
afmetingen baan: 3,50x2,70m - voorzien van een centrale "technische" opening (onder het resterende dorp)

H0-2 rail
analoog met behulp van Dinamo/Koploper of Rail IO/Miracos.
tijdperk voornamelijk IVb en begin V - dus diesels en e-locs
personentreinen met halteplaats voor IR/L - doorgangstation voor ICR/IC
goederentreinen zowel in doorgang als rangeer


edit: sporenplan terug on-line gezet (hopelijk iets duidelijker te volgen nu) met enkele kleine wijzigingen ter hoogte van de loc-loods en het industriecomplex.
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Gerolf op 14 maart 2007, 18:37:41 PM
[:0] Wat een plan!
Eerste indruk is zeker niet slecht ...

Enkele bedenkingen:
- Het lijkt wat druk in de bovenbouw. Zijn er rustpunten voorzien?
- Is heel de baan vanuit elk oogpunt te zien of zijn er visuele blokkages ingebouwd? (dat komt het drukke bovenzicht tegemoet)
- Aan je locloods zijn twee afstelsporen enkel bereikbaar vanuit de loods zelf. Is dit de bedoeling?
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Frank_N op 14 maart 2007, 18:37:43 PM
Hallo Frans,

Je ontwerp ziet er smakelijk uit! Lekker veel afwisselend verkeer mogelijk. Waar ik mijn twijfels heb is de bereikbaarheid voor werken vanuit je opening in het midden. In een ander topic (en eigen ervaring) heb ik gezien dat een halve meter zoeen beetje het maximum is wat je kan behappen [:I]

groeten van Frank
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: ERVIN op 14 maart 2007, 19:01:40 PM
Amaai, daar is over nagedacht, hier ga je uren en uren rijplezier aan beleven, niet alleen kan je hier druk reizigersverkeer over laten bollen, maar ook de goederen worden hier blijkbaar niet vergeten, prachtig ontwerp Suske, en hou ons goed op de hoogte tijdens de bouw h?, want dit smaakt naar meer, veel meer!!!!![:p][;)]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 14 maart 2007, 20:34:46 PM
bedankt al voor de snelle reacties.

@Frank
De baan wordt op blokkeerbare wielen gezet zodat ze tijdens de opbouw zo'n beetje alle kanten van de kamer kan zien. Normaal is elk stukje te bereiken binnen een 55cm van de randen en vanuit het "centrale" luik. Dat luik is eventueel nog anpasbaar in functie van de complete scenery.

@Gerolf
De bedoeling is dat het personenverkeer en doorgaand goederenverkeer (lange stammen) automatisch over de buitenkant blijven lopen en rust vinden in het schaduwstation (of over een paradebaan een etage lager tegen de rand van de baan).
Mijn activiteit zit hem in het binnenroepen van bepaalde stammen op het ontvangstspoor en dan te verdelen en naar het industriepark te brengen.
Het sporenplan in het industriepark is gebaseerd op de beruchte "timesaver".
De "woonwijk" zijn eigenlijk een rij arbeiderswoningen met een verdieping en zadeldak. Sommige daarvan zijn reeds onteigend en wachten op de sloop voor nieuwe industrie of uitbreiding van het goederencomplex. Die dienen eigenlijk een beetje als scheiding, maar ook niet te veel of de toeschouwers zien niks meer van het industriegedeelte.

Het stukje boven de goederen loods zit me ook nog altijd dwars. De diesels zouden daar moeten gaan tanken, dus er moet een mogelijkheid zijn om een paar ketelwagens neer te poten, een opslagtank en een pompstation. Die hoek zal waarschijnlijk nogsterk veranderen.

Het geheel is inderdaad misschien nog te druk, en dan zijn er al een heleboel dingen afgesmeten wegens te weinig plaats.

@Ervin
Ik blijf nog wel even verder puzzelen want moeder de vrouw heeft eerst andere prioriteiten gesteld, zo staan er nog eerst enkele andere werken op het lijstje voor ik mag beginnen bouwen.
Maar niets belet me om verder te dromen en tot iets moois te komen.
Je zal er zeker nog meer van horen in dit draadje

Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Frank_N op 14 maart 2007, 22:24:13 PM
Frans,

Is het misschien een idee om "timsaver" en je station te wisselen van plaats? Je kan dan denk ik iets ruimere boogstralen toepassen, je perronsporen kunnen dan recht worden en je zou de de huizen kunnen laten vervallen. Het station heeft dan aansluiting op de weg, volgens mij leverd dat wat meer rust op in je prachtige ontwerp.

Groet van Frank
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Gerolf op 15 maart 2007, 01:37:52 AM
citaat:
Geplaatst door SuSke

Ik blijf nog wel even verder puzzelen want moeder de vrouw heeft eerst andere prioriteiten gesteld, zo staan er nog eerst enkele andere werken op het lijstje voor ik mag beginnen bouwen.
Bedank je vrouwtje maar. Je hebt een mooi plan, maar verder puzzelen is ook een leuke bezigheid, ?n op termijn kostenbesparend.
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: modelbaanHO op 15 maart 2007, 10:22:01 AM
Dag Sus(ke),

Het is idd. een heel mooi plan ! Veel rij en rangeermogelijkheden.

Met welk programma heb je dit plan getekend ? Mij lijkt de binnenbocht links bovenaan een beetje aan de krappe kant, zeker met meegebogen wissels erin, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

Ivm met de opmerking van Gerolf dat 2 opstelsporen alleen maar bereikbaar zijn vanuit de lokloods zou je kunnen oplossen door een lokloods te nemen met slechts 2 sporen.

Alhoewel ik het op mijn eigen baan ook heb gedaan zijn kopsporen in een schaduwstation niet aan te raden. Wat ik wel heb voorzien is een 'uittrekspoor' waar treinen die ik op die afstelsporen wil zetten eerst op binnenrijden, dan achteruit naar een kopspoor rijden en zo met de lok vooruit klaar staan om opnieuw te worden ingeschakeld. Kan je niet naar een 2de niveau afdalen om daar ook opstelsporen te maken ?
 
Groetjes,
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Greg op 15 maart 2007, 20:44:06 PM
Amaai, een indrukwekkend plan.
Ziet er naar uit dat je er veel plezier kan aan beleven[:)]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 15 maart 2007, 20:55:10 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
[br[... maar verder puzzelen is ook een leuke bezigheid, ?n op termijn kostenbesparend.



Er zal nog aardig gepuzzeld worden Gerolf, want dit is nog maar de 6e mogelijke inplanting van de baan. We zijn er dus echt nog niet. [:)]

Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 15 maart 2007, 21:03:01 PM
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Dag Sus(ke),

Het is idd. een heel mooi plan ! Veel rij en rangeermogelijkheden.

Met welk programma heb je dit plan getekend ? Mij lijkt de binnenbocht links bovenaan een beetje aan de krappe kant, zeker met meegebogen wissels erin, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

Ivm met de opmerking van Gerolf dat 2 opstelsporen alleen maar bereikbaar zijn vanuit de lokloods zou je kunnen oplossen door een lokloods te nemen met slechts 2 sporen.

Alhoewel ik het op mijn eigen baan ook heb gedaan zijn kopsporen in een schaduwstation niet aan te raden. Wat ik wel heb voorzien is een 'uittrekspoor' waar treinen die ik op die afstelsporen wil zetten eerst op binnenrijden, dan achteruit naar een kopspoor rijden en zo met de lok vooruit klaar staan om opnieuw te worden ingeschakeld. Kan je niet naar een 2de niveau afdalen om daar ook opstelsporen te maken ?
 
Groetjes,




Hallo Luc,

Het plan is getekend in AutoCad met de technische fiche van de wissels naast de pc. Bij het omzetten naar jpg verliest het blijkbaar wel wat van z'n kwaliteit.
De bochten linksboven (en rechtsonder) zijn in derdaad zeer krap, maar dat is het gevolg van de beschikbare boogwissels op een spoorwissel te maken met 59mm parallelafstand.

De locloods zal inderdaad gedecimeerd worden tot op 2/3 van z'n capaciteit om een bijkomend omloopspoor te creeren. De 3 stelsporen boven moeten ook een andere layout krijgen ivm het tanken van de diesels.

De kopsporen in het schaduwstation zijn zeer specifiek bedoeld voor de trek-duw treinen en de stellen (826 en 806).
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: depovero op 16 maart 2007, 12:31:55 PM
Dag SuSke,

Amaai, als je je met je baan zou beginnen te vervelen, dakani!

Betreffend de locloods, twee ideetjes:
 - actuele loods voor 2 locs, rechts ervan, omloopspoor voor diesels, op de sporen links een tweede dubbele loods. Maar, waar dan de watertoren zetten?
 - de driesporige loods naar links verplaatsen - parallel met het hoofdspoor, dan zou je watertoren gemakkelijker gezet kunnen worden. Wie weet, kan je dieseldepot hierdoor een ander inplanting hebben.

Dit zijn 'zien'-ideetjes, daar ik het niet heb uitgetekend. Het is middagpauze, bij Fluxys.

Ik hoop dat ik hiermee je loks niet iverans laat rijden. Gna, gna, gna

Zuccezz,

Denis
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 16 maart 2007, 20:06:22 PM
Er is eigenlijk nog een bijkomend probleemke.

Ik ben namelijk in het bezit gekomen van een onderstopmachine van Liliput MET een motor, een draisine en het obligate hersporingsrijtuig. Verder staat de hersporingskraan ook nog te wachten bij tufken, en die moet ik ook wel ergens een plaatske geven, want dat is te interessant om niet te gebruiken.

Ge ziet, er moet nog gepuzzeld worden en ik vrees dat er wat gesnoeid zal worden in het goederencomplex
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: depovero op 21 maart 2007, 12:32:12 PM
Dag Suske,

En als je nu je spoor links van de locloods behoudt voor je hersporingstrein, de loods - met 2 of 3 sporen - rechts hiervan en 1 of twee sporen voor je diesel-emplacement (zelfs 1 om in diesel te bevoorraden), zou het dan beter kunnen uitkomen?

Shuffled is met de sporen (virtueel dan wel) [:p]

Laat iets weten, of het al dan niet een goed spoor is

Denis
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 21 maart 2007, 19:13:22 PM
citaat:
Geplaatst door depovero

Dag Suske,

En als je nu je spoor links van de locloods behoudt voor je hersporingstrein, de loods - met 2 of 3 sporen - rechts hiervan en 1 of twee sporen voor je diesel-emplacement (zelfs 1 om in diesel te bevoorraden), zou het dan beter kunnen uitkomen?

Shuffled is met de sporen (virtueel dan wel) [:p]

Laat iets weten, of het al dan niet een goed spoor is

Denis



We zijn aan 't puzzelen met de gegeven mogelijkheden en het ziet er naar uit dat het toch nog iets gaat worden. [;)]

Ik wil het industrieterrein ook iets strakker (logischer) maken zonder evenwel het spel-element van de timesaver te verliezen.

Ik houd jullie op de hoogte. [:D]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 05 augustus 2007, 16:39:53 PM
Ik heb ondertussen nog wel verder gewerkt aan verbeteringen aan het ontwerp van Iverans versie 6.1 naar aanleiding van deopbouwende kritieken die ik hier mocht ontvangen maar, ik ben er nog niet helemaal uit. Toch niet getreurd, een up-date van die versie komt later nog in dit draadje [:)].

Maar om een beetje scherp [}:)] te blijven toch nog even getracht een andere lay out op papier (electronisch papier dan toch [8D])te zetten. Basis was een rondgaande baan met een breedte van om en bij de 50cm. Een andere uitdaging om toch weer dat station met z'n perronlengtes van 2,20m te kunnen plaatsen. Maar om aan het raam te kunnen moest ik afstappen van de rondgaande baan en werd het dus een geplooid hondenbeen.

Hierbij dus de resultaten van Iverans versie 7.1.

Geniet er van en deel jullie commentaren met de hele bende hier.

Bovenbaan - zichtbaar gedeelte:
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout71-bovenbaanzichtbaar.jpg)

Bovenbaan - verborgen gedeelte:
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout71-bovenbaanverborgen.jpg)

Paradebaan - zichtbaar en verborgen gedeelte:
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout71-paradebaan.jpg)

Schaduwstation:
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout71-schaduwstation.jpg)

Een kleine verduidelijking:
Grootte kamer: 4,00x3,20m
Plan voorzien van 1 centrale dubbelsporige klimspiraal: dalend spoor 591mm radius ? 2,7%, stijgend spoor 650mm radius ? 2,5%.
Klimspiraal voorzien van de nodige aftakingen op de verschillende niveau's.
Rechterdeel voorzien van een montageopening onder het stationsplein.

Dikkere blauwe lijnen zijn zichtbaar, dikkere groene zijn verborgen.
Spoorbeddingen zijn aangegeven, wegen en een poging [:D] tot scenery.

Kleinste radius op zichtbare gedeelten: 484mm
Sporen: Tillig H0 Elite code 83

Hoogtematen zijn gegeven boven de vloer.
Perronlengten zijn ook aangegeven.

Geniet ervan. [;)]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Jean op 05 augustus 2007, 17:02:26 PM
Ik heb even naar het verlaten stationnetje gezocht, maar niet gevonden....[8D]

Groeten,
Jean
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Kiwi_Ed op 06 augustus 2007, 11:44:32 AM
Dag Frans,

Ziet er weer netjes uit, ware kunst van het schrappen denk ik. Dit plan is een stuk rustiger en denk ik gemakkelijker te behappen.

Zie nog niet helemaal hoe het paradespoor komt te liggen op deze baan. Als ik de plannen over elkaar heen leg (lang leve de digitale wereld [:D]) dan ligt het paradespoor voor het grootste gedeelte onder je bovenbaan. Begrijp ik daaruit dat je je baan op twee niveaus (dus inclusief scenery op het onderste niveau) gaat bouwen?
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Jurgen op 06 augustus 2007, 13:04:53 PM
Volgens mij is het zoals Kiwi_Ed zegt, er zit ergens een probleem in je plan.
Ik probeer een beetje het plan te volgen en probeer me voor te stellen hoe de treinen zouden rijden. Maar ik rijd helemaal verloren aan je klimspiraal. Ook de paradebaan zie ik nog niet meteen geplaatst in je baan. Het kan natuurlijk ook aan mijn inbeeldingsvermogen liggen.
Ook in het schaduwstation staan 2 lijntjes die volgens mij niet helemaal juist lopen. [:D]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 06 augustus 2007, 21:36:37 PM
Het is inderdaad een baan in 3 verdiepingen [:I]. Het schaduwstation, de paradebaan en de bovenbaan liggen alle 3 exact boven elkaar en vertrekken uit dezelfde piraal en komen er elke keer weer in toe [;)].

De 2 lijnen die zo uit het schaduwstation komen zijn de aansluitingen van het etalagerek - treinen in volle lengte op en af de baan krijgen [:p].

De spiraal stijgt wijzerszin, en ik begrijp dat het een beetje moeilijk te volgen is [B)], daarom staan er enkele niveau's bij.
Een poging om een en ander uit te leggen [^]:

Als je uit het schaduwstation komt (+600) draai je 1 voledige en een 3/4 toer (+775) daar kan je dan de paradebaan op ofwel gewoon verder stijgen naar de bovenbaan.

Op de paradebaan kan je kiezen ofwel terug naar het schaduwstation via de weg waarlangs je gekomen bent, via een omweg met een stukje tegenspoor [8D], ofwel naar de aansluiting op +900. De kruising aan de rechterzijde is eigenlijk geen kruising (deel +800 is verborgen). De kruising bovenaan is een brug [:o)].

Ondertussen is de stijgspiraal gewoon verder geklommen naar datzelfde niveau +900 en klimt ze verder naar niveau +1000 en +1100. Daar had voor de goede orde een onderbreking moeten getoond worden aan de linkerkant van de stijgspiraal [V].

Op niveau +1175 kan je dan terug kiezen, ofwel de verborgen bovenbaan, ofwel verder klimmen naar +1225, waar je weer moet kiezen. Daar kan je het enkelspoor op ofwel rechtdoor de grote brug over en het station binnen.
Gelijk welke van deze 3 opties je neemt, de trein komt elke keer op een andere plaats op de bovenbaan. En weerom kan je kiezen langs welk spoor je de trein terug naar het schaduwstation laat vertrekken, al dan niet met een ommetje via de paradebaan.

Oef, het staat erop [|)].

Het is inderdaad veel rustiger op de bovenbaan, hoewel ik toch een beetje m'n industrieterrein met z'n rangeermogelijkheden mis.
Kan dat misschien inbouwen in het paradestuk [:D]. Moet ik eens nakijken voor versie 7.2 [:I].

De besturing van deze baan zal in ieder geval ook wel een vette kluif worden, vermits ik in geen geval digitaal ga rijden(moet dan zo'n 30 locs ombouwen [B)]). Misschien dan toch een stukje Koploper met Dinamo ????
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Kiwi_Ed op 08 augustus 2007, 10:15:27 AM
Dag Frans,

Dat maakt een heel stuk duidelijk! Het plan wordt alleen maar mooier, vindt het altijd erg leuk om meerdere keuzes te hebben voor de weg die je een trein wil laten lopen.

Het bouwen in meerdere verdiepingen vind ik ook erg mooi uitgewerkt. Je bovenste laag is een mooi hoogte om bij te staan en de paradebaan is fijn om gewoon lekker bij te zitten en treintjes voorbij zien gaan. Heb zelf ook met dit idee lopen spelen, maar was bang dat de hoogte tussen de verschillende niveaus te klein zou worden, waardoor het onderste niveau teveel op een donkere kist zou gaan lijken. Maar jou hoogte verschillen lijken me op zich wel prima te doen. Ben benieuwd of er meer mensen zijn op dit forum die daar ervaring mee hebben??

Wat betreft je besturing, ik las laats op deze website http://www.wimgiel.nl/ een stuk over het 'van meekeren besturingssysteem' waarbij je gewoon analoog kunt rijden, maar dat wel je treinen in 'goede banen' leidt. Het werkt met treindetectie en is misschien wel interresant om eens naar te kijken (scheelt je heel veel decoders inbouwen...). De website van het systeem is http://www.mecktronics.nl.
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 08 augustus 2007, 21:32:22 PM
Ik heb inderdaad geen alleenrecht op het idee van een dubbel-dekker of een ontwerp op meerdere niveaus.

Kijk ook eens bij ModelbaanHO (ook werkzaam op dit forum) maar voor de goede orde zijn webstek: http://home.scarlet.be/modelbaanho/Index.htm
Daar vind je ook meer info over het principe van een dubbeldekker.

In verband met het besturen ben ik bezig met een heleboel websites uit te pluizen:
Koploper met Dinamo: http://www.pahasoft.nl/ en http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
Het reeds veel besproken systeem van Hans De Loof: http://users.telenet.be/deloof/
Modeltech met RailIO en Miracos: http://www.modeltech.be/
TER: http://www.terailways.nl/
en natuurlijk de vermelde Van Meekeren.

Je ziet, nog meer dan genoeg werk voor de boeg
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: modelbaanHO op 08 augustus 2007, 23:03:02 PM
Dag Frans,

Het plan ziet er veelbelovend uit. Heel veel rijmogelijkheden.

Op de laatste tekening (onderste niveau) begrijp ik 2 lijnen niet: diegene die helemaal naar de rechterbenedenhoek van de kamer gaat (op 600 mm hoogte) en een soortgelijke lijn die uit je opstelbundel komt en naast je klimspiraal afloopt. Ik zie niet waar die op je andere tekeningen aanluit.

En bedankt om reclame te maken voor mijn website. Het stukje over de dubbeldekker staat onder het menu 'plannen maken -> ruimte' In de tekst, bijna onderaan, staat een link naar de pagina 'op 2 niveaus bouwen'.

Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 08 augustus 2007, 23:50:17 PM
Hallo Luc,
Die 2 "aansluitingen" moeten de rails voorstellen waarop de treinen staan die uit de "vitrinekast" komen. Een volledige trein in ??n keer vanuit de vitrinekast op en af de baan rijden.

Ook gewoon een wild gedacht. De treinen niet mooi in een vitrinekast achter glas, maar elke stam in zijn eigen acryl tube met een echt spoor dat aangesloten kan worden op de baan (idee eigenlijk gezien op Rail 2005 bij Train Safe: http://www.train-safe.de/index.php?section=1
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Gerolf op 09 augustus 2007, 10:05:39 AM
Zo'n Train-Safe-achtig systeem wil ik me ook maken. De echte is behoorlijk duur, vind ik: 160 Euro voor een tube van 300cm [xx(]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Kiwi_Ed op 09 augustus 2007, 10:21:17 AM
Dag Frans,

Allereerst bedankt voor je lijstje besturingssystemen. Aangezien ik zelf ook herbeginner ben en het liefst analoog rijd zal ik daar zeker baat bij hebben.

Ik bedoelde trouwens mijn vraag over andere 'meerdere-niveau-ers' niet als kritisch of zo, was gewoon nieuwsgierig of er hier anderen waren die het zo doen zodat ik daar wellicht eens een kijkje kon gaan nemen op hun website. Hoop dat je het niet verkeerd opgevat hebt en bedankt voor de link naar ModelbaanHO.

Mooi he, dat trainsafe-systeem...

Heb net ook de site van ModelbaanHO bekeken (werken doen we later wel weer [8D]). Best wel interressant allemaal en denk dat ik mijn plannen nog maar eens ga herzien. Aangezien ik een ruimte van ongeveer 2.90m bij 1.50m heb is een beetje extra rijtijd altijd mooi meegenomen.

Trouwens, ModelbaanHO, je tekening van het bovenste niveau van je baanplan doet het niet.
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 09 augustus 2007, 20:14:48 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zo'n Train-Safe-achtig systeem wil ik me ook maken. De echte is behoorlijk duur, vind ik: 160 Euro voor een tube van 300cm [xx(]



Ik heb via via een verwerker van kunststof gevonden in de buurt (Imatex in Schoten), die zelf z'n eigen acrylaatplaten en kleine series maatwerk levert (producties vanaf zo'n 150kg).
Ik ga daar eens mijn licht opsteken na de vakantieperiode of die mogelijk ge?nteresseerd is in een kleinschalige productie van zulke opbergkokers.
Als er dan misschien op het forum nog liefhebbers zijn van een dergelijk opberg systeem kunnen we misschien overgaan tot een groepsaankoop.

Ik laat hierover in ieder geval nog wel iets vallen op het forum (zal dan wel in een ander draadje zijn).
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 09 augustus 2007, 20:19:57 PM
citaat:
Geplaatst door Kiwi_Ed

...Ik bedoelde trouwens mijn vraag over andere 'meerdere-niveau-ers' niet als kritisch of zo, was gewoon nieuwsgierig of er hier anderen waren die het zo doen...


God, Ed, je moest de lengte van mijn tenen eens kennen [:D][:D][:D]

Maar alle gekheid op een stokje...Ik neem niet zo vlug iets op als beledigend en kan bovendien wel een pakje gezonde kritiek verdragen. Zolang hij maar opbouwend is en de mensen niet afkraakt tot diep in de grond.
"Met zwart schilderen is heel eenvoudig, maar zet daar later maar eens een kleurtje over".

Ik hoop dat je iets hebt aan de links en zoals ik ook ergens iets kunt vinden dat je behaagt in de uitbouw van je modelspoorbaan.
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: modelbaanHO op 09 augustus 2007, 20:26:06 PM
Dag Ed,
Bedankt voor de melding dat een afbeelding op de pagina niet wordt getoond. Dat is ondertussen rechtgezet.
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Gerolf op 10 augustus 2007, 01:15:23 AM
citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zo'n Train-Safe-achtig systeem wil ik me ook maken. De echte is behoorlijk duur, vind ik: 160 Euro voor een tube van 300cm [xx(]



Ik heb via via een verwerker van kunststof gevonden in de buurt (Imatex in Schoten), die zelf z'n eigen acrylaatplaten en kleine series maatwerk levert (producties vanaf zo'n 150kg).
Ik ga daar eens mijn licht opsteken na de vakantieperiode of die mogelijk ge?nteresseerd is in een kleinschalige productie van zulke opbergkokers.
Als er dan misschien op het forum nog liefhebbers zijn van een dergelijk opberg systeem kunnen we misschien overgaan tot een groepsaankoop.

Ik laat hierover in ieder geval nog wel iets vallen op het forum (zal dan wel in een ander draadje zijn).

Hou ons op de hoogte, en start er eventueel een nieuw draadje over [:p]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 17 augustus 2007, 17:11:09 PM
Zoals beloofd vroeger in dit draadje, de versie 6.2 van Iverans.

Ik heb hierbij getracht met jullie opmerkingen rekening te houden.
Het volledige station omdraaien om het stationsgebouw aan de kant van de woningen te krijgen was niet eenvoudig, maar het is me toch gelukt.
Het ontvangstspoor en de triage is wat aangepast, maar heb er gelijk een container losplaats bij geplaatst [8D].
Of goederenloods 2 geplaatst wordt is een beetje afhankelijk van de ruimte als ik alles zou gaan opbouwen.
Ook de jeugd heeft nu een plaatsje gekregen op de baan. Zo zijn die ook weer van de straat af [:D].
In de industrie heb ik ook wat gesnoeid. We zitten nu wel echt dicht tegen de woningblok aan.
Wat er juist moet komen???
We zien wel welke dingen ons kunnen bekoren en na te bouwen zijn.[;)]

Laat maar horen wat jullie er van vinden. [:)]

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout61-bovenbaan-V2-1.jpg)
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: modelbaanHO op 18 augustus 2007, 08:03:43 AM
Hey Frans,

Ik zou zeggen: begin eraan!
Je hebt heel veel rij en rangeermogelijkheden op deze baan. Ik denk niet dat je snel zal 'uitgespeeld' geraken. Bovendien liggen alle rangeerbundels buiten de hoofdsporen zodat je daar ongestoord je gang kan gaan.

Als het mag, toch enkele bedenkingen:
1) Is de bocht naar de lokloods niet een beetje krap ? Je zou dit kunnen oplossen door de industrie (graansilo's e.d) van plaats te wisselen met je depot. In industrie-sporen zijn korte bochten geen abnormaliteit. Het bedrijf waar ik vroeger werkte (aan het "groot dok" in Merksem) had een toegangsbocht waar de NMBS locomotieven niet doorkonden. Als er een spoorwagon bij ons moest worden binnengereden deden we beroep op een industrielokje van de verderop gelegen "Antwerpse Walserijen". Spijtig genoeg is dat alles reeds lang verleden tijd. De fabriek is failliet gegaan en afgebroken en de sporen zijn grotendeels uitgebroken.

2) Zou je het rechtse uittrekspoor om naar je containerterminal te gaan niet een beetje langer kunnen maken? Je hebt daar vrij lange opstelsporen t.o.v. het uittrekspoor.

Maar zelfs zonder rekening te houden met dit commentaar: uitvoeren !

Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 18 augustus 2007, 15:01:33 PM
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

...Als het mag, toch enkele bedenkingen:
1) Is de bocht naar de lokloods niet een beetje krap ?
...
2) Zou je het rechtse uittrekspoor om naar je containerterminal te gaan niet een beetje langer kunnen maken? Je hebt daar vrij lange opstelsporen t.o.v. het uittrekspoor
...


Hallo Luc,

Bedenkingen zijn altijd welkom [:)].

De bocht naar het loc-depot is inderdaad slechts 377mm straal, een relatief krappe radius, maar volgens de info zouden mijn loc's er allemaal over kunnen (zonder ontsporen)[;)].
Om de radius te vergroten zou het loc-depot iets meer gekantelt moeten worden en iets meer naar rechts verschuiven. Een kleiner woningen blok als gevolg en misschien het stationsplein iets aanpassen.
Het loc-depot verwisselen met het industriecomplex is ook een mogelijkheid.

Het uittrekspoor aan de rechterkant kan nog iets langer gemaakt worden (zo'n 30cm) door de boog aan te passen en het iets verder te laten lopen over de weg. Verder gaat niet meer want dan zou de hoofdbaan al in de tunnel moeten zitten en is de overloopwissel niet meer vlotjes bereikbaar.

Het sporen verloop in het industriecomplex ligt me nog niet helemaal goed. Ik vrees een beetje vast te rangeren met men loc's (80ers en 77ers).

We gaan de boel nog een beetje verder perfectioneren [;)], dus op naar versie 6.3 en 7.2 van Iverans.

Op het bouwen zal het nog even wachten zijn. Mijn vrouwke heeft eerst nog andere dingen op haar verlanglijstje staan [:I] en die hebben zowiezo een hogere prioriteit [:)].

[edit: er was iets compleet fout gelopen met m'n reactie - dus even aangepast]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 05 juli 2008, 22:52:58 PM
Zoals hierboven reeds aangehaald hebben educatieve eisen van een van de kinderen het gehaald van de recreatieve eisen van het "gezinshoofd".[:o)]

Resultaat: de hobbykamer wordt voor onbepaalde tijd (dus tot ze de deur uit zijn) gebruikt door de kinderen [:(] en moeten wij een andere oplossing vinden om onze modelspoorplannen in goede banen te leiden.[|)]

We hebben dan maar besloten om onze baan een beetje aan te passen en ze op te bouwen uit segmenten, zodat ze niet volledig moet klaar zijn om reeds rijplezier te hebben.[;)]

Het resultaat is hieronder te zien:

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/layout61-bovenbaan-V4.jpg)

De segmenten werden zo aangepast dat ze nergens een wissel snijden, het sporenplan werd ook een aangepast zodat het een beetje logisch blijft, zonder het speelelement te verwaarlozen.

En nu de tijd vinden om er aan te beginnen in de kelder in plaats van in de hobbykamer. [:D][8D]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: ERVIN op 05 juli 2008, 23:05:16 PM
WOW Suske, mooi plan man!!!

En ook erg mooi en netjes getekend, een baan die zeker niet snel zal vervelen, ik ben benieuwd naar het verdere verloop, ik hou je in de gaten hoor.[;)]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: doomslu op 06 juli 2008, 10:26:21 AM
Ook al liggen er veel sporen op, ik blijf het een mooi plan vinden, met veel mogelijkheden. Alles goed uitgekiend !

Zeer verstandig trouwens om op te delen in segmenten en al van wal te steken. Goed zo, Frans ! [;)]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: Tom op 06 juli 2008, 18:53:59 PM
Als ik me niet vergis is dat geen keerdriehoek voor stoomlocs in het midden.

Verder vind ik het wel een prima sporenplan met vele mogelijkheden, ook voor mij een beetje te veel sporen, maar ieder zijn goesting. [;)]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: conducteur op 06 juli 2008, 19:27:47 PM
ga jij Blankenberge nabouwen?als dat zo is dan zullen de treinen snel in de zee rijden[:D]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: doomslu op 06 juli 2008, 20:04:33 PM
citaat:
Geplaatst door conducteur

ga jij Blankenberge nabouwen?als dat zo is dan zullen de treinen snel in de zee rijden[:D]

Rian, ik snap het niet. Wie zegt dat hij Blankenberge gaat nabouwen ?? [?]
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: SuSke op 06 juli 2008, 22:20:12 PM
citaat:
Geplaatst door Tom

Als ik me niet vergis is dat geen keerdriehoek voor stoomlocs in het midden.

Verder vind ik het wel een prima sporenplan met vele mogelijkheden, ook voor mij een beetje te veel sporen, maar ieder zijn goesting. [;)]


Eigenlijk is het een stukje industriespoor waar een loc moet kunnen omlopen.  De locs kunnen nu alleen opduwen naar het industriegebied en om te zorgen dat ze niet vast lopen moest daar zo?n gekke spooropstelling komen.  Het leuke daarvan is dat het een belangrijk stuk zelfbouw zal moeten worden omwille van de hoeken.
Bedoeling is om daar met 2 hooguit 3 wagens aan te komen zetten.


citaat:
Geplaatst door Doomslu

Ook al liggen er veel sporen op, ik blijf het een mooi plan vinden, met veel mogelijkheden. Alles goed uitgekiend !


Moest ik alles op de zolder kunnen leggen dan was de lengte van de baan zo?n 8m geworden in plaats van de huidige 3m50 en had alles mooi achter elkaar gelegen.  Nu is eigelijk alles in elkaar gedraaid en dan geeft het inderdaad een zeer drukke indruk.[:I]

Ik denk eraan om tussen het stationgedeelte en de rest, zo?n beetje op de rand van de weg een wand met huizen gevels te zetten. Op die manier verdeel de baan dan in 2 delen. Er moet dan enkel nog een oplossing gezocht worden aan de rechter kant, maar daar kunnen we het kantoor van de "technische directie" nog een andere plaats geven.
Het wordt dan enkel een beetje moeilijker om het overzicht te behouden over de baan.[V]


citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Zie ik het juist;

Stationsporen 1 - 2 - 3 zijn perronsporen, spoor 4 het snelspoor,
spoor 5 het goederenspoor -> Opsplitsing naar de verschillende industrie?n (Container - Graan overslag - Loc Werkplaak - Kleine Goederen overslag).

Voor je personenvervoer kun je lange treinen laten rijden, voor je goederen is dit echter beperkt. Misschien een mogelijke oplossing is een wisselstraat tussen spoor 4 en 5 voorzien Links in de bocht aan het bureeltje en rechts het spoor 4 ev. mee aan 't doodlopende spoor aan te sluiten. Hierdoor blijft spoor 4 een snelspoor, maar ook een omloopspoor voor de loc op spoor 5 zonder op het hoofdspoor terecht te komen. Hier zou je een lange goederentrein toch kunnen opsplitsen naar de verschillende industrie?n (Vb; Containertrein uit elkaar trekken op spoor 5 en mooi in de opstelsporen rechts boven zetten, wachtende op hun behandeling links bovenaan).

Hoeveel opstelsporen teld je schaduwstation ??? ?


Snelverkeer zal helaas gewoon langs de perrons komen razen (zoals nu in Leuven het geval is [:o)]).  De in te halen trein wordt dan in wacht gezet op spoor 3.  De voorziene perronlengte ongeveer 2m40.

Spoor 5 is inderdaad het ontvangst en opstelspoor voor de goederentreinen tot een globale lengte van 2m60 (ik had er zeker graag nog ??ntje meer gehad).  Die wissel tussen spoor 4 & 5 links heeft er gezeten maar is weggehaald om de treinlengte te maximaliseren [:(].  Als ik Spoor 4 zou willen gebruiken als omloopspoor moet ik die wissel er terug in steken.  Doen we waarschijnlijk toch nog.  De aansluiting naar het uithaalspoor rechts moeten we eens grondig gaan bestuderen.

In het schaduwstation zijn 5 doorgaande sporen met een lengte van ongeveer 6m en 3 kopsporen van 4m voor de trek-duw stellen voorzien.  Een redelijke capaciteit dus.

Verder wordt er nog een tussenniveau voorzien met een stuk paradebaan van ongeveer 7m50 langs de buitenrand en een ingewikkeld wisselcomplex [8D] om overal te geraken.
Titel: Sporenplan Iverans
Bericht door: conducteur op 08 juli 2008, 14:40:00 PM
met een kleine camera het zicht verbeteren?