Mogen we ooit nog eens een model van de reeks 64 in H0 verwachten want ik meen me te herinneren dat er enkel ooit een resin kap heeft bestaan.
Of is er ondertussen ergens toch een uitstekend model.
Hierbij alvast een (eigen) foto van het grote voorbeeld in Antwerpen Centraal
(https://live.staticflickr.com/65535/46963571205_4ce83bf3b9_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ey1zwV)6404 (https://flic.kr/p/2ey1zwV) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Peter, bij mijn weten enkel in HO bestaan als hars kap.
Herinner mij nog de dagelijkse trein op weekdagen van Antw Caal ,vertrek rond 14u ,naar Hasselt over Mol .
Die heb ik 1 keer voor de lens gehad te Herentals - Kanaal .
mvg
Jaren geleden, nog in de Nekkerhal te Mechelen, kondigde VanBiervliet het model aan maar alles is toen stilgelegd voor de 60 en de 60 proto.
nauwelijk 20 jaar in dienst geweest en eigenlijk nooit een succes gebleken (60 presteerde beter)
Je kan moeilijk alles uitbrengen.
Den Eric.
Het zou beter zijn deze lok als model uit te brengen in plaats van allemaal reeks 80 modellen ;)
en beperkt inzetbaar........
Als het een paar jaar geleden mogelijk was om, door een forumlid, een praktisch perfekte kap uit te brengen van de reeks 75 (passend op de Roco 62/63) zou het toch mogelijk moeten zijn op een kap van de 64 te maken met de moderne toestellen die verschillende leden hebben.
(https://live.staticflickr.com/65535/47845530982_46682ea7a7_o.jpg) (https://flic.kr/p/2fTWRrY)OLYMPUS DIGITAL CAMERA (https://flic.kr/p/2fTWRrY) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
die 65/75 die week nauwelijks af van het ontwerp van een 62 alleen het dak en de zijkant roosters diende veranderd te worden, voor die 64 lijkt het op "beginnen van 0" en wat ga je gebruiken voor onderstel Kleinbahn, VBV?
Je kan evengoed het onderstel van de Roco 62 gebruiken. Van Biervliet gebruikt toch ook het onderstel van de 62,voor zijn 75, ofschoon in de beschrijving van MSM stond dat dit niet 100% juist was (afstand tussen de draaistellen ??)
Kan je zelf geen onderstel maken op de juiste lengte? Als je bogies van een andere loc herbruikt en je plaats deze op een zelfgemaakt onderstel?
Sven, ter info: ik zoek geen onderstel want dat heb ik. Ik vraag of er een mogelijkheid bestaat of er iemand, forumlid of handelaar/producent? eventueel met zo'n kap op de markt zou komen. Indien niet....wachten we af wat de toekomst misschien brengt.
Het enige onderstel met de juiste tap afstand van de draaistellen zijn die van de Roco 215 / 59
Jos
Klein model heeft deze toch ook uitgebracht... en die kom je soms tegen op beurzen voor een heel goedkope prijs omdat het onderstel wegrot. Misschien past deze kap, mits kleine aanpassingen wel op je Roco he !
Geert
Citaat van: Snobby Crash op 22 mei 2019, 12:18:00 PM
Klein model heeft deze toch ook uitgebracht... en die kom je soms tegen op beurzen voor een heel goedkope prijs omdat het onderstel wegrot. Misschien past deze kap, mits kleine aanpassingen wel op je Roco he !
Geert
Ik vind hiervan geen spoor terug in de Traintamarre database hoor.
reeks 60/61 was hetgeen Kleinbahn met rot onderstel verkocht :( VBV de prototypes reeks60(uitzicht 51 met4assen) al die reeksen kwamen in dezelfde periode in dienst, de64 werd eerst afgevoerd !
VBV (met LS) heeft/had ook de gewone diesel type210~reeks60
( heb zelf een 210 van zowel VBV als KMB (KleinModellBahn) )
Opvallend is dat de 210-locs reeds dubbele front-seinen hadden, maar de 211 nog enkele .
Later behield de reeks 60 deze horizontale dubbele frontseinen, maar de 64 kreeg dan weer schuin geplaatste.
( type210~reeks60 type211~reeks64 )
( de 64 met andere verluchtingsroosters in de flanken plus een vlakkere, kortere snuit voor de ramen ...)
( zie Nicolas-boeken over deze diesels )
Eigenaardig is wel dat de 6403 slechts enkele frontlampen heeft en een ander beschildering, alhoewel beide loks (de 6403 en de 6404) dezelfde dag gefotografeerd werden (beiden eigen opnames)
(https://live.staticflickr.com/65535/47855622182_bdc6b5aa7d_o.jpg) (https://flic.kr/p/2fUQzdb)6403 (https://flic.kr/p/2fUQzdb) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
In de Nicolas vind je foto's van de 211004 211005 / 6403 6404 6405 6406 nog met enkele front-seinen.
In Delie's boek "Diesel-B" : de 211002 211003 / 6406 nog met enkele front-seinen.
Peter, uw foto's (vanuit de Zoo ?) zijn minstens zo goed .......
vermoedelijk eentje voor en eentje na revisie
Klein heeft volgens mij de type 60 reeksuitvoering uitgebracht maar niet de 64.
Als je dan een harskap of kap van een 3D printer hebt van een type 64 moet je ook nog zorgen voor een juist onderstel ,spilafstand van de draaistellen en juiste radafstand van de wielen.
Ook de juiste wanden van het draaistel zul je moeten produceren.
Succes !
Citaat van: jodo op 23 mei 2019, 16:03:34 PM
Als je dan een harskap of kap van een 3D printer hebt van een type 64 moet je ook nog zorgen voor een juist onderstel ,spilafstand van de draaistellen en juiste radafstand van de wielen.
Ook de juiste wanden van het draaistel zul je moeten produceren.
Succes !
Zijn er dan merkelijke verschillen met de reeks 60 proto?
Zo niet zijn er met enkel (spuitwerk en) hernummering toch Roco proto's te verkrijgen die ze nu voor een spotprijsje naar onze kop slingeren....
De draaistelflanken schelen mijns inziens alvast niet zo erg van de reeks 60 :-\
Ook verschillen van spilafstand draaistellen zijn mij niet bekend.
;)
De reeks 64 heeft de kast van de 60/61 serie uitvoering.
Er zullen wel verschillen zijn anders zou ik verwachten dat VBV zijn 60/61 al in de 64- serie versie zou hebben uitgebracht.
De 60 proto heeft de snuit van de reeks 51 (allez die gaat toch meer in die richting).
Het zal veel moeilijker zijn voor zo te verbouwen dan jullie denken. Zelfde probleem doet zich voor met een MY/TMY en de MX /TMX versie bij bolle neuzen. Zijn ook afwijkingen bij.
Het is een volledig ander proces dat je moet kunnen maken.
Veel succes met den bouw ervan.
Den Eric.
draaispilafstand van type 211/reeks 64: 8.500 mm
draaispilafstand van type 210/reeks 60/61: 9.300 mm.
( maattekeningen door Rik De Bleser in B-Diesel , maar in dit boek is er blijkbaar géén tekening van type210/reeks 60-prototype)
( > de afgedrukte afmetingen van de locs op deze Rik De Bleser-tekeningen zijn in mm )
-------------
citaat #22 : "De reeks 64 heeft de kast van de 60/61 serie uitvoering" .
> Lijken mogelijk wat op elkaar van vér, maar front en flank zijn merkelijk ànders.
De 64 heeft bijvoorbeeld een 'stompere' en kortere snuit met een meer horizontaal bovenvlak en een minder schuine
voorzijde dan de gewone reeks 60.
Citaat van: Herwig op 23 mei 2019, 17:51:07 PM
draaispilafstand van type 211/reeks 64: 8.500 cm
draaispilafstand van type 210/reeks 60/61: 9.300 cm.
( maattekeningen in B-Diesel , maar in dit boek is er blijkbaar géén tekening van type210/reeks 60-prototype)
Citeer
Draaispilafstand reeks 60 proto = 8100 cm (bron https://www.lijn58.be/RollendMaterieel/HLD/Reeks60_61/Reeks%2060-1.html (https://www.lijn58.be/RollendMaterieel/HLD/Reeks60_61/Reeks%2060-1.html))
Paul
[ de afgedrukte afmetingen van de locs op de Rik De Bleser-tekeningen zijn in mm , pardon. (en ook die op de site "Lijn58") ]
goed gezien Herwig , het verschil tussen 60 reeksuitvoering en 64 is aanzienlijk
Vroeger, ik denk al meer dan 20 jaar geleden, waren er franstalige "kunstenaars" BONGE en PEDERZOLI die al deze kappen maakte.
Van eloc's, tweetjes, railbussen en diesels. Ik heb zelf 10 jaar geleden een generatorwagen kap op een beurs gevonden! Dat had ik op een EAOS onderstel van Märklin geplaatst.
Wel in resin/giethars en, zoals al aangehaald, gingen die bijna allemaal "banaan" staan.
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=HLD#Série 64 (http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=HLD#S%C3%A9rie%2064)
Stomme vraag eigenlijk.
Ik zie in die lijst een hele reeks 84 staan van LSM .??
Wist niet dat die dat gemaakt hadden
Die moeten er OOIT nog komen ( in 2050 zeker ? ) . >:( >:( >:( >:(
LSM heeft nog geen enkele geproduceerd , en zal dat in de toekomst waarschijnlijk ook niet doen.( te kleine oplagen voor hun) :-\
Met die lijst probeerden zij de rechten voor productie te claimen , zodat een ander ze niet zou kunnen maken. >:(
Citaat van: Peter op 27 mei 2019, 14:48:52 PM
Stomme vraag eigenlijk.
Ik zie in die lijst een hele reeks 84 staan van LSM .??
Wist niet dat die dat gemaakt hadden
Ja net zoals een hele lijst van Goover models.... ::)
Daar staan tenminste nog foto's (van een tekening) bij...
;)
Citaat van: stoomlokje op 27 mei 2019, 15:03:33 PM
Met die lijst probeerden zij de rechten voor productie te claimen , zodat een ander ze niet zou kunnen maken. >:(
Ik heb geen (lees niets) verstand van marketing, maar ik vraag mij wel af, als ze niet van plan zijn het ooit uit te brengen, waarom moeten zij dan het produktierecht vrijwaren?
Of is het hun enkel om ons budget te doen...? :-\
LS :D :D :D :D ze gingen de reeks 73/74/82 uitbrengen....wie is er mee gaan lopen >>>Piko
Veel bla bla bij LS
herinner dat er nog eentje was die alleen recht wou maar ondertussen reeds verdwenen.In Belgie bestaat geen exclusiviteit op nmbs modellen en hopelijk doet piko zo voort dat er nog andere modellen komen.Of VBV waar ik ondertussen toch al de bud heb besteld. Heeft maar 2 jaartjes zagen gekost aan papa VBV zijn oren :)
Citaat van: bellejt op 27 mei 2019, 17:07:57 PM
In Belgie bestaat geen exclusiviteit op nmbs modellen
Helaas wel.
De producenten moeten een akkoord sluiten met de spoorwegen. Het is zelfs zo dat bepaalde modellen niet kunnen uitgebracht worden omdat een andere producent de rechten bij NMBS heritage heeft vastgelegd.
oei
En heeft er dan mogelijk reeds een producent de rechten op de reeks 64-diesel (zie titel van dit rubriekje) onderhandeld & vastgelegd met de NMBS ?
Citaat van: Herwig op 27 mei 2019, 18:42:22 PM
En heeft er dan mogelijk reeds een producent de rechten op de reeks 64-diesel (zie titel van dit rubriekje) onderhandeld & vastgelegd met de NMBS ?
Dat is mogelijk Herwig,
Maar de ware reden van het niet verschijnen van dit model is volgens mij te zoeken in het te weinige productieaantal.
Hooguit 2 versies, en zoals meestal is hier het sop weer de kool niet waard...
;)
Eigenlijk schandalige houding van de rechten vast te leggen enkel en alleen om de konkurentie dwars te zitten.
Zeker als je, waarschijnlijk, zelf niet van plan bent dat model uittebrengen.
Dat is de harde wereld van het "zaken doen", Peter en ja daar zijn de consumenten de klos van.
Blijkbaar is dat dan alleen hier in Belgie want bv. in Duitsland maakt Piko, Fleischmann, Roco, Märklin enz; gewoon modellen die
ze willen. De enige uitzondering daar is dat bv. een lok met Märklin reklame enkel door Märklin gemaakt mag worden en een met bv, zoals op onderstaande foto een lok met Roco sponsering enkel door Roco mag gemaakt worden.
(https://live.staticflickr.com/7807/40614704223_2b7ca6a087_o.jpg) (https://flic.kr/p/24SYYz6)DSCN1923-2 (https://flic.kr/p/24SYYz6) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), on Flickr
Zou het kunnen dat er toch een paragraafje in dergelijk contract met de NMBS terug te vinden is dat de vastgelegde (re)productierechten
beperkt in tijd ?
Met andere woorden, als er binnen een bepaalde periode niks van komt, dat de rechten automatisch opnieuw te negotiëren zijn, ook door andere kandidaat-producenten ? Zoiets kan toch bezwaarlijk als 'eeuwigdurend' gelden, in deze zogenaamd vrije economische tijden .
Anders zou dat inderdaad als een soort handels-obstructie kunnen worden beschouwd.
Rechten... laat me niet lachen!
Voor enkele jaren heb ik gesmeekt om "toestemming" te krijgen – mits de nodige betalingen – om een reeks 59 voor spoor 1 te bouwen. Ik heb zowat 20 emails verstuurd omdat "de juiste persoon" nooit via telefoon kon bereikt worden en geen enkele van die sukkels heeft me ooit antwoord gestuurd. Wat ze (enkele medewerkers) ondertussen wel doen is boekskes uitgeven waarin foto's uit het NMBS-archief te zien zijn en waarvoor ze zelf gegarandeerd geen cent betaald hebben!
Ik heb dan maar aan een vriend-advocaat gevraagd welk risico ik loop en het antwoord was vrij simpel. Zorg ervoor dat je model NIET juist is en dan heb je iets uitgebracht dat sterk lijkt op hun locomotief. (beetje in de zin van de opzettelijke fout in valsmunterij)
De plannen, waarvoor ik 400€ zou moeten betaald hebben, heb ik vanwege hun "niet antwoorden" dus ook niet gekocht, en mijn model, waar nu trouwens actief aan verdergewerkt wordt, zal dus effectief zeeeeer sterk lijken op een 59 maar daar de uitvoering gebaseerd is op fotomateriaal en enkele schaarse schetsen niet echt een juiste 59 zijn.
Ooit al afgevraagd waarom een nieuw model toch altijd een beetje verkeerd is?
Citaat van: Dirky op 28 mei 2019, 08:22:26 AM
Rechten... laat me niet lachen!
Voor enkele jaren heb ik gesmeekt om "toestemming" te krijgen – mits de nodige betalingen – om een reeks 59 voor spoor 1 te bouwen. Ik heb zowat 20 emails verstuurd omdat "de juiste persoon" nooit via telefoon kon bereikt worden en geen enkele van die sukkels heeft me ooit antwoord gestuurd. Wat ze (enkele medewerkers) ondertussen wel doen is boekskes uitgeven waarin foto's uit het NMBS-archief te zien zijn en waarvoor ze zelf gegarandeerd geen cent betaald hebben!
Ik heb dan maar aan een vriend-advocaat gevraagd welk risico ik loop en het antwoord was vrij simpel. Zorg ervoor dat je model NIET juist is en dan heb je iets uitgebracht dat sterk lijkt op hun locomotief. (beetje in de zin van de opzettelijke fout in valsmunterij)
De plannen, waarvoor ik 400€ zou moeten betaald hebben, heb ik vanwege hun "niet antwoorden" dus ook niet gekocht, en mijn model, waar nu trouwens actief aan verdergewerkt wordt, zal dus effectief zeeeeer sterk lijken op een 59 maar daar de uitvoering gebaseerd is op fotomateriaal en enkele schaarse schetsen niet echt een juiste 59 zijn.
Ooit al afgevraagd waarom een nieuw model toch altijd een beetje verkeerd is?
Treurige realiteit (NMBS-SNCB-houding) met een schitterende oplossing.
Mvg, Erik.
Ja Dirk, dat is een heel triest beeld van de betrokken dienst binnen de NMBS-SNCB. Maar ik snap iets niet. Het model dat je zou willen maken trekt toch van geen kanten op het echte model: 32 keer kleiner, zonder dieselmotor of operationele stuurposten,... De verschillen lijken me toch evident dat je niet nog eens extra "fouten" moet introduceren. Men kan een originele 59 toch makkellijke onderscheiden van een schaalmodel: welke is nu de echte.... eeeeeuuuhhhhmmm ::)
En dan stel ik me ook de vraag of de huidige NMBS de "rechten" heeft overgenomen van de oorpronkelijke NMSB na zoveel statuutswijzigingen. De NMBS heeft zich toch nooit bekommerd om archief en behoud van cultureel of technologisch erfgoed. Overname van reproductierechten op vergane glorie is niet meteen waar men bij de statuutbepaling van de nieuwe NMBS holding zal hebben van wakker gelegen. Wie heeft er in feit nog die "rechten" op reproductie van locomotieven van vóór te tijd van de huidige NMBS Holding?
Het bouwen van een schaalmodel is toch iets heel anders dan valsmunterij of onherkenbaar kopieren van kunstwerken of merkproducten. Ik snap het hele verhaal eigenlijk niet. :-\
Ik weet het ook niet Michiel. Het is wel zo dat men bij B-rail beweert dat we toestemming moeten hebben om een schaalmodel te commercialiseren. Dat heb ik zwart op wit. Maar als je dan de toestemming vraagt loopt het op een sisser uit.
Bij mij was het zo dat de persoon die ik moest aanschrijven de bevoegdheid NIET had ????. Ik werd doorverwezen naar een ander persoon die dus wel degelijk kan schrijven want hij publiceert boekjes, maar die te lui of te lomp was om mij een antwoord te sturen. Later vernam ik via een zeer goeie vriend dat men nog steeds "iemand" moest aanstellen om de toelatingen te verlenen/verkopen. Ook die trein is voor mij dus te laat gekomen...
Beeld je dat eens in in de wereld van de private bedrijven... :(
Als je deze pagina doorleest, zijn er toch een paar merkwaardige vermelding. Om er eentje te noemen: intellectueel eigendomsrecht op modellen kunnen maximaal 25 jaar duren (maximaal 5 keer 5 jaar mits explicite verlenging van termijn). Wanneer werd het type 201 geproduceerd, en produceerde de huidige NMBS-holding het type 201?
https://economie.fgov.be/nl/themas/intellectuele-eigendom/tekeningen-en-modellen
> Een bedrijf dat eerst een eenmanszaak was, dan een Pvba/Bvba en later een NV werd, behoudt normaliter zijn rechten & plichten uit het verleden. 't Zou anders nogal onpraktisch zijn.
't Is kersen met krieken vergelijken, maar mogen we veronderstellen dat de huidige NMBS grotendeels de lasten & baten uit het verleden
meedraagt, of niet ? Dus oude ontwerpen van bijvoorbeeld een reeks 64 of een andere antieke loc zouden zo nog steeds volle eigendom zijn van de NMBS. Dit klopt niet meer indien er een bankroet was, ooit. Dan neemt men slechts over wat men wenst en niet wat men niet wil hebben, (te) eenvoudig gesteld.
> C. I. W. L. - modelrijtuigen ( ter vergelijking ) :
In MSM 190 vind je een artikel over Amati die in overleg met "C. I. W. L. -Diffusion" het schaal 1-slaaprijtuig heeft uitgebracht. Het oogmerk van deze "Diffusion" is de oudere merken, rechten, logo's, database & archieven van de C. I. W. L. te vertegenwoordigen en te controleren.
Hoeveel Euro's hierbij over-en-weer gaan is MSM "on the record" blijkbaar niet medegedeeld .......
Ik blijf het merkwaardig vinden. Men zou geen model mogen maken van een vb een locomotief. Dus ook geen foto trekken van een locomotief, want dat is ook een afbeelding op schaal. Geen tekening maken van een locomotief, want dat is ook een afbeelding... Geen fotos maken van een auto, een strijkbout, een tandenbortsel...? Ik snap nog niet welk "intelectueel eigendomsrecht" er in gedrang komt, en wie er voorbehoud kan inroepen... op welke basis?
Maar ik denk dat we best terug gaan naar onderwerp, want dit glijdt teveel af in oeverloos gekwebbel (vooral van mij): NMBS reeks 64. ;)
Reeks 64:
Slechts een half dozijn échte reeks 64-locs + te weinig kleurvarianten + de productiekosten + de factuur voor de NMBS-rechten + te weinig liefhebbers voor een eventueel model....dit wil vermoedelijk zeggen: géén type211/reeks64 als toekomstig MSM/VBV-actiemodel, tot nader order ?
[ strikt persoonlijk zou 'k zo'n type 211 wel plezant en interessant vinden, naast het type 210-gewoon (KMB en VBV) en
210-proto (VBV en Roco) en type 212 (Roco) ]
@Dirky,
1° In het verleden heb ik een plan gevraagd van de schildering van HLE 27: 50 euro voor een A3 ! Ik heb vriendelijk bedankt.
2° Het is een drama als je iets moet bekomen en ik kan het weten: ze zitten juist boven mij ! Ikzelf heb een plan van een kast gevraagd en zelfs via "de bevoegde dienst" niets kunnen bekomen.
@ Michiel
1° Je mag gerust een lokomotief exact nabouwen, alleen mag je hem niet commercialiseren ! Dit om te voorkomen dat men een drol van een model zou maken wat slechte publiciteit is.
2° NMBS is geen uitzondering, ook SNCF, CIWL, SHELL, ..... hanteren dezelfde politiek: om iets te commercialiseren moet je betalen. En het speelt geen rol in welke schaal. En is in mijn ogen logisch dat je minstens de toestemming moet vragen en krijgen en het productierijp model zou moeten voorleggen.
Roland
Moet er dan voor het maken van een kap dan ook toelating gevraagd worden. Of hebben al degen die die resin kappen (en andere) er ook voor moeten betalen want een kap is nog steeds GEEN lok, nietwaar??
Willy Bonge heeft de productie van zijn kappen nooit gecommercialiseerd. Hij heeft ze steeds gemaakt voor eigen plezier. Daarvoor heb je geen toelating nodig. Op vraag kon je bij Willy wel een kopie krijgen en die kappen goot hij aanvankelijk af in epoxy en later in polyurethaan. Hij heeft hier nooit reclame voor gemaakt. Dat was voor hem een heel bewuste keuze. Hij heeft zich nooit vragen gesteld over licenties en rechten. Alleen was hij op zijn hoede voor de belastingen. Voor zover ik mij kan herinneren heeft Willy nooit een 64 gemaakt.
Ook van anderen zoals Antoin De Winter, HDB, RR, GVM en EV kan ik mij niet herinneren dat zij ooit een diesel reeks 64 hebben gemaakt. Ik kan me ook niet herinneren dat zij zich zorgen maakten om licenties, toelatingen en wat dan ook. Als ze zich zorgen maakte, dan was het gewoonlijk over de mogelijk belastingdiensten die mee zouden kijken. MTE verkocht kappen van Antoin De Winter en na zijn overlijden deden ze het een tijdje verder in eigen beheer. Hobby Verborgh haalde zijn kappen waar hij ze kon krijgen (kopen). Serge van Hobby Verborgh maakte zich ook geen zorgen over toelatingen edm.
Ik denk dat MTE een kap van de 64 verkocht. En die kwam dan waarschijnlijk van Antoin De Winter (zaliger).
Misschien waren er nog aanbieders van een reeks 64 , maar dat kan ik mij niet herinneren.
Ik denk dat die commotie rond rechten vooral de laatste decennia is ontstaan. Sommigen wilden alleenrecht en vroegen dit dan aan de NMBS, Infrabel, Siemens, Bombardier, ... enz. Ik kan mij alleen herinneren dat dit alleenrecht om ze in model te produceren alleen afdwingbaar was voor de M6 rijtuigen die uitgebracht zijn door Classix. Hiervoor hbben LSM en Classix een prijs moeten betalen. Ik heb onlangs nog gevraagd naar de status van dit dossier (proces) tijdens een toevallig gesprek met LSM, maar eigenlijk interesseert mij dit niet (meer).
Hallo,
Zoals Loco zegt is het ontstaan in de jaren 90 van vorige eeuw: het is de CIWL en SHELL die toen veto's hebben gesteld om rijtuigen/wagons zonder hun respectievelijke toelating te produceren.
Rivarossi heeft in die periode een tijdje geen CIWL-rijtuigen geproduceerd.
Roland