Hallo allemaal.
Hierbij zet ik mijn verzameling op het forum, het betreft een combinatie van originele foto's met
mijn modellen.
Ik gebruik de Baureihe op telling zoals in Duitsland is gebruikt, en dus begin ik met de 01.
Veel kijk plezier. :)
(https://farm5.staticflickr.com/4439/36601909770_743268b902_k.jpg) (https://flic.kr/p/XLomzQ)P9030193 (https://flic.kr/p/XLomzQ) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4373/36601908850_9f1230c3f9_k.jpg) (https://flic.kr/p/XLomiY)Br 01-009 (https://flic.kr/p/XLomiY) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4389/36827564332_a6853b56fc_k.jpg) (https://flic.kr/p/Y7jTPJ)P9030195 (https://flic.kr/p/Y7jTPJ) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het model van de Br 01-009.
(https://live.staticflickr.com/4412/36827258502_ace98096e4_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/G947ty)br 01-009 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/G947ty) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
En dan hier het origineel.
nu de 01-069.
(https://live.staticflickr.com/65535/51852419890_5d530b9ee3_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/55AzmB)Br 01 003 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/55AzmB) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier de 01 003.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/mijn01s010_zps785acc26.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/mijn01s010_zps785acc26.jpg.html)
De 01-128.
(https://farm5.staticflickr.com/4408/36624109200_9fb6608fcb_k.jpg) (https://flic.kr/p/XNm8GC)Br 01-196 (https://flic.kr/p/XNm8GC) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4389/36624108680_1c668c4019_k.jpg) (https://flic.kr/p/XNm8xE)Br 01-196 (https://flic.kr/p/XNm8xE) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De 01-196.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/mijn01s009_zps68c44b57.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/mijn01s009_zps68c44b57.jpg.html)
Edward
Citaat van: 3rail op 06 maart 2016, 12:12:16 PM
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,78,80,81,86,99
ga jij die dan ook allemaal (ver)bouwen, dat Duitse materiaal niet echt mijn ding, daarom niet niet minder bewondering voor jouw fraaie verbouwde loc's ! ;)
Laat ik het zo zeggen.
Een aantal heb ik zo gekocht, en probeer dan dus ook de originele foto's er bij te zoeken. ;)
Ook zijn er een paar die ik dus naar het voorbeeld heb na gebouwd, maar dit is niet het gros.
Vaak zijn het de modellen die wel te koop zijn, maar zo een enorme prijs hebben dat ik ze dan maar
uit financiële oog punt zelf na bouw.
Edward.
en dat lukt je heel aardig ;D ;)
Dank je wel Peter.
Hier de volgende, de 01-10.
Misschien wel de meest bekende van allemaal.
Het origineel.
(https://farm5.staticflickr.com/4437/36874728501_fe732af20f_b.jpg) (https://flic.kr/p/YbuC64)01-1089 (https://flic.kr/p/YbuC64) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Met dank aan de Eisenbahn stiftung.
(https://farm5.staticflickr.com/4406/36832633236_90789a31cf_k.jpg) (https://flic.kr/p/Y7LSCC)Br 01-1090 (https://flic.kr/p/Y7LSCC) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4439/36185161824_6c47b840fd_k.jpg) (https://flic.kr/p/X8ypWq)Br 01-1090 (https://flic.kr/p/X8ypWq) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4381/36623689080_fea6e3b222_k.jpg) (https://flic.kr/p/XNiYPb)Br 01-1090 (https://flic.kr/p/XNiYPb) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Naast deze 01-10 van Liliput, heb er er nog 2 van Roco.
(https://farm5.staticflickr.com/4659/27821390139_c50feb7084_k.jpg) (https://flic.kr/p/JotU1k)BW Hof (https://flic.kr/p/JotU1k) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Ben benieuwd naar het vervolg. Prachtig modellen alvast.
Leuk dat je reageert Peter. :)
Hier de volgende, de 02.
En wel de 02-009.
(https://farm5.staticflickr.com/4354/36844111742_9995b2a062_k.jpg) (https://flic.kr/p/Y8MGMU)006 (https://flic.kr/p/Y8MGMU) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4435/36874887091_73653c8886_z.jpg) (https://flic.kr/p/Ybvren)br 02 009 (https://flic.kr/p/Ybvren) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4438/36874887051_7f2a334c76.jpg) (https://flic.kr/p/YbvrdF)br 02 (https://flic.kr/p/YbvrdF) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier het origineel, welles waar met grote windleidsplaten.
Edward.
Interessante verzameling, leuk om te volgen. Het zijn dan ook prachtige machines.
Mooi!
Dank jullie wel voor de reactie's.
Tja en dan nu misschien wel de meest elegante lok van allemaal, de 03.
Hier de dames net nieuw uit de fabriek.
Let even op de voorloop wielen, de plaats van de pompen en ander rand apparatuur.
Hier de 03-156.
(https://farm5.staticflickr.com/4569/38130349286_caa574f432_b.jpg) (https://flic.kr/p/216s1ph)br 03-156 (https://flic.kr/p/216s1ph) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
En de 03-273.
(https://farm5.staticflickr.com/4447/24334015318_17296f1284_b.jpg) (https://flic.kr/p/D5jbYf)br 03 273 (https://flic.kr/p/D5jbYf) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Let ook eens op de windleidsplaten.
Met dank aan: Eisenbahn stiftung.
(https://farm1.staticflickr.com/830/41766758672_91cb4fdb74_h.jpg) (https://flic.kr/p/26CMydQ)MINOLTA DIGITAL CAMERA (https://flic.kr/p/26CMydQ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier mijn 03-161 van Fleischmann.
Edward.
knappe verzameling precies en heel leerrijk draadje !
De 03 was i.v.m de as last van maar 18 ton natuurlijk zeer geschikt om als (versuch) probeer lok te dienen.
Ze is dan ook regelmatig in gezet met van alles en nog wat aan haar ranke lichaam. :P
Hier de 03-154, ze is regelmatig van gedaante veranderd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51002788831_19700469fa_b.jpg) (https://flic.kr/p/2kGWCd8)Br 03 154 links Grunenwald (https://flic.kr/p/2kGWCd8) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51002800381_fcc3c41218_b.jpg) (https://flic.kr/p/2kGWFDg)Br 03 154 Grunewald C Bellingrodt (https://flic.kr/p/2kGWFDg) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Een aantal jaar geleden heb ik haar in model gekocht, het is een Marklin onderstel en een ombouw set van de
firma Gunther.
Hier mijn model. :)
(https://live.staticflickr.com/65535/48198785951_174035fc43_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2granQT)Br 03 154 (https://flic.kr/p/2granQT) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/48198786396_8048f9eb8a_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2granYy)Br 03 154 (https://flic.kr/p/2granYy) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/48198830807_502d157c88_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2graBbg)Br 03 154 (https://flic.kr/p/2graBbg) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Naast deze schoonheid is ook deze byzondere dame er nog geweest, en wel de 03-193.
(https://farm5.staticflickr.com/4421/36265232813_64d7027ae4_b.jpg) (https://flic.kr/p/XfCNfH)03-193 (https://flic.kr/p/XfCNfH) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4360/36844111542_6988dbd59f_b.jpg) (https://flic.kr/p/Y8MGJs)03-193 (https://flic.kr/p/Y8MGJs) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4523/38186733151_3f0fe1d36e_b.jpg) (https://flic.kr/p/21bqZmT)Br 03-193 Micro-Metakit (https://flic.kr/p/21bqZmT) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier het model van Micro Metakit.
Helaas bezit ik haar nog niet ( de 03-193) :'( :'( :'(
Edward
Tja, en dan dus de volgende, de 03-10.
De stroomlijn versie van de 03 met 3 i.p.v 2 cilinders.
(https://farm5.staticflickr.com/4441/36183955514_589232e306_k.jpg) (https://flic.kr/p/X8sekY)Br 03-1004 (https://flic.kr/p/X8sekY) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4428/36622542360_bf3afebf89_k.jpg) (https://flic.kr/p/XNd6W9)Br 03-1004 (https://flic.kr/p/XNd6W9) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ja dat zijn ze allemaal van M, ook die van Fleischmann heb ik nog. ;)
(https://farm5.staticflickr.com/4411/36179561744_acc2f8e7d4_b.jpg) (https://flic.kr/p/X84Hej)Br 03-1008 (https://flic.kr/p/X84Hej) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
03-10 in dubbel tractie.
(https://farm5.staticflickr.com/4399/36207169643_3b9d3a2c9c_b.jpg) (https://flic.kr/p/Xavd6z)03-1080 (https://flic.kr/p/Xavd6z) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4369/36207169763_05a26f1b64_b.jpg) (https://flic.kr/p/Xavd8D)03-1020 (https://flic.kr/p/Xavd8D) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier wat originele, met dank aan de eisenbahn stiftung.
Edward.
Tja en dan maar weer eens een stapje omhoog.
En wel met de 04. ;)
Vele van jullie hebben destijds mijn draadje gevolgd over haar, dus hier van alleen maar een paar foto's.
(https://farm5.staticflickr.com/4341/36190659273_ad7e779b2a_k.jpg) (https://flic.kr/p/X93A92)P9030197 (https://flic.kr/p/X93A92) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4398/36827851292_8546d8b340_k.jpg) (https://flic.kr/p/Y7mn8j)P9030198 (https://flic.kr/p/Y7mn8j) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4340/36163491064_68624d1869_k.jpg) (https://flic.kr/p/X6DkYC)P9030199 (https://flic.kr/p/X6DkYC) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4347/36190658963_0fb1067fff_k.jpg) (https://flic.kr/p/X93A3F)Br 04-002 (https://flic.kr/p/X93A3F) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4381/36858926271_ac0b39df02.jpg) (https://flic.kr/p/Ya6CCP)04-001 (https://flic.kr/p/Ya6CCP) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Met dank aan de Eisenbahn stiftung.
Edward.
Knappe verzameling en leuk draadje om te volgen...
Wel enig minpuntje.... waarom bouw je niet een heel klein
diorama of gewoon een geprinte foto op a3 in kleur of zwart wit die je
Kan gebruiken als achtergrond.... Nu zijn je fotos wel mooi, maar de zitbenk
en lampekap zijn soms storend.....
Ik blijf dit draadje in elk geval volgen hoor !
Succes
Geert
Bedankt voor het commentaar Geert.
Ja ik was wel van plan om een soort diorama te maken voor de foto's.
Helaas schort het me gewoon aan tijd om dit te realiseren, laat staan het fotograferen van meer dan 100 stuks.
Ik moet het dus gewoon doen met foto's van toen. :-[
Toch ga ik weer een stapje verder vandaag de Br 05.
Hier een kleine line up van de 05's, de 05-001 en 003.
De laatste in kolenstof met lok huis voor op.
(https://live.staticflickr.com/1800/43142406784_abaa09a6b6_4k.jpg) (https://flic.kr/p/28Jm7tJ)Br 05-001. (https://flic.kr/p/28Jm7tJ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/1818/43142405164_cf04b7f328_4k.jpg) (https://flic.kr/p/28Jm6ZN)Br 05-001, (https://flic.kr/p/28Jm6ZN) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/7881/40589459363_8602d0b659_4k.jpg) (https://flic.kr/p/24QKA9T)Br 05 003 kohlenstaub (https://flic.kr/p/24QKA9T) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/7803/40589459603_f14a03ebac_4k.jpg) (https://flic.kr/p/24QKAe2)Br 05 003 kohlenstaub (https://flic.kr/p/24QKAe2) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
De 001 van M, de andere van Liliput.
(https://farm5.staticflickr.com/4382/36179562554_11a629c5b0_b.jpg) (https://flic.kr/p/X84Hth)05-1 (https://flic.kr/p/X84Hth) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4360/36844578342_c6f92eb374_b.jpg) (https://flic.kr/p/Y8Q6uJ)Bild 102-16692 (https://flic.kr/p/Y8Q6uJ) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
de BR 05 en cab forwards ??maar dan de Duitse versie?
Die 05 "Cab Forward" had ik ook nog nooit gezien. Merkwaardige machine 8)
Toch maar eens begonnen met het opnieuw foto's maken en dan nu met een kleine diorama. ;)
Hier nogmaals de 05.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P3130087_zpslok5f8og.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P3130087_zpslok5f8og.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P3130089_zpsd17pwh4j.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P3130089_zpsd17pwh4j.jpg.html)
Marklin 05-001.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P3130085_zpshqhuvkip.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P3130085_zpshqhuvkip.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P3130084_zpsbk0sotkz.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P3130084_zpsbk0sotkz.jpg.html)
05-002 Liliput.
De 05-003 kan ik helaas niet zo snel vinden. :-\
Edward.
indrukwekkend, haast science-fiction, wist dat er wel wat stroomlijn-loks bestaan hebben maar je toont er hier behoorlijk wat. En je zit nog maar aan nr 05...
Hier nog zo een science-fiction apparaat.
En wel de Br 06, helaas maar 2 van gemaakt, de grootste en sterkste stoom lok ooit gebouwd in
Duitsland.
Helaas hadden ze alle bij geen lang leven, uitgekomen in 1939 en na de oorlog zwaar beschadigt.
Ook had de DB geen intressen meer in deze lok's en zijn zij alle bij in 1954 verschrot. :'( :'(
Hier wat originele foto's van haar.
(https://farm5.staticflickr.com/4359/35944488084_80f0649935_b.jpg) (https://flic.kr/p/WLhU2b)br 06 Wurzburg (https://flic.kr/p/WLhU2b) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4343/36844111462_0ff690bef7_b.jpg) (https://flic.kr/p/Y8MGH5)06-001 1 (https://flic.kr/p/Y8MGH5) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4357/36179562364_e633fa904d_b.jpg) (https://flic.kr/p/X84Hq1)06-001 krupp (https://flic.kr/p/X84Hq1) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4346/36179561804_48288ff209_b.jpg) (https://flic.kr/p/X84Hfm)Br 06-001 (https://flic.kr/p/X84Hfm) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Met dank aan de Eisenbahnstiftung voor de afbeeldingen.
Hier mijn modellen.
(https://farm5.staticflickr.com/4413/36183955284_ae06bc76f3_k.jpg) (https://flic.kr/p/X8seh1)Br 06-001 (https://flic.kr/p/X8seh1) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4442/36183954884_4770e3bfd8_k.jpg) (https://flic.kr/p/X8sea7)Br 06-001 (https://flic.kr/p/X8sea7) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4357/36183953494_ee49ea0977_k.jpg) (https://flic.kr/p/X8sdK9)Br 06-001 (https://flic.kr/p/X8sdK9) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De 06-001
(https://farm5.staticflickr.com/4337/36622541590_eeaaf9583e_k.jpg) (https://flic.kr/p/XNd6GS)Br 06-002 (https://flic.kr/p/XNd6GS) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4414/36183954004_5e73630a2c_k.jpg) (https://flic.kr/p/X8sdTW)Br 06-002 (https://flic.kr/p/X8sdTW) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4402/36622541460_482c7c159a_k.jpg) (https://flic.kr/p/XNd6EC)Br 06-002 (https://flic.kr/p/XNd6EC) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4335/36622541240_5bc873130c_k.jpg) (https://flic.kr/p/XNd6AQ)Br 06-002 (https://flic.kr/p/XNd6AQ) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De 06-002
Edward.
Edward, was er een speciale reden om het loc huis vooraan te plaatsen?
Ja.
Dit is bij deze lok gedaan om het uitzicht op het spoor te verbeteren.
Zo als je wel weet kijkt de machinist altijd langs de lok, en kan dus alleen de rechter zijde bekijken.
De stoker staat aan de linker kant en bekijkt dus de linker zijde.
Dit geeft natuurlijk altijd hinder van de lok zelf, ook de rookpluim uit de schoorsteen levert soms momenten
op dat men niets ziet.
Door de lok om te draaien was men van deze problemen af.
Toch heeft men de lok later tot een normale stoom lok terug gebouwd, aangezien zij was voorzien van een kolenstof
tender met een druk buis die de stof in de vuurkist moest drukken.
Helaas blokkeerde de buis regelmatig door de vette kolenstof, dit probleem was meer regelmaat dan uitzondering.
Maar het was natuurlijk ook een test.
Edward.
Aangezien de Br 07,08,09,10 en 11 niet in de DRG tijd hebben bestaan, gaan we verder met de Br 12.
Dit is toch wel een bijzondere locomotief, gebouwd in Oostenrijk en na de aansluiting van Oostenrijk met Duitsland
is zij omgenummerd.
BR214 ÖBB, was haar oorspronkelijke nr.
In model maakt Liliput haar.
(https://farm5.staticflickr.com/4399/36844578112_2f95045c03.jpg) (https://flic.kr/p/Y8Q6qL)br 12 013 (https://flic.kr/p/Y8Q6qL) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4420/36618858120_041bd03b57_b.jpg) (https://flic.kr/p/XMTdJL)br 12 met orient express (https://flic.kr/p/XMTdJL) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Met dank aan Eisenbahn stiftung.
Hier mijn Br 12-008.
(https://live.staticflickr.com/1864/43028608450_d18173bb49_4k.jpg) (https://flic.kr/p/28yhScu)Br 12 008 Liliput (https://flic.kr/p/28yhScu) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/1875/43028608540_c4e1300c0e_4k.jpg) (https://flic.kr/p/28yhSe3)Br 12 008 Liliput (https://flic.kr/p/28yhSe3) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Ook apart is de as in deling, 1 D 2.
Edward.
Goed, na al dit enorme geweld is het nu tijd voor iets kleiners.
En wel de Br 13, in dit geval van Fleischmann ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/52535637761_f4c5a3b4f2_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2o3oSMX)Pruisische S 6 mit abteilwagen (https://flic.kr/p/2o3oSMX) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52535927329_eac65ca01c_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2o3qmSv)Pruisische S 6 mit abteilwagen (https://flic.kr/p/2o3qmSv) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Als je haar koopt moet je natuurlijk niet de wereld aan trekkracht verwachten, maar zet er een paar mooie wagonnetjes achter
en laat haar rond lopen, het is een schatje. :)
Edward.
en dan ben je in het lijstje nog enkele Baureihen vergeten zoals de BR 65 ; 74 ; 93 ; 98
Hallo Saskia.
Een Br 65, is een Neubau lok, en dus na de oorlog, en komt dus niet voor in mijn lijst.
De 74,93 en 98, heb ik nog niet in mijn verzameling, en staat dus ook niet in mijn lijstje.
Groeten,
Edward.
Dan nu ook zo een schat.
De Pruisische S9 of Br 14, toch zijn er na de eerste wereld oorlog weinig S9's over gebleven in Duitsland.
Hier het model van Brawa. :D :D
(https://live.staticflickr.com/1799/43142299954_7fbdb18987_4k.jpg) (https://flic.kr/p/28JkyHQ)Brawa S9 (https://flic.kr/p/28JkyHQ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Edward.
We gaan weer een stapje hoger. :)
En jawel de Br 15-001, alhoewel ze dit nummer wel had toe gewezen gekregen, heeft ze er
nooit mee rond gereden.
Sterker nog, het schild heeft nooit aan de lok gehangen.
Gelukkig is ze er nog steeds en te bewonderen in het museum in Neurenberg.
We hebben het over de S2/6 van de firma Maffei, ze heeft in 1907 het wereld snelheids-record gereden met een
top snelheid van 154 km/u.
(https://farm5.staticflickr.com/4454/24337391658_e8741bfceb_z.jpg) (https://flic.kr/p/D5BuD1)Br 15 001 (https://flic.kr/p/D5BuD1) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4521/26413259569_0fb0e245bb_b.jpg) (https://flic.kr/p/Gf3RR4)S 26 3201 (https://flic.kr/p/Gf3RR4) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier het origineel.
(https://farm5.staticflickr.com/4725/38824457514_f7468d486a_k.jpg) (https://flic.kr/p/229MuAw)Slakkenkuil (https://flic.kr/p/229MuAw) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4684/27757103169_83ff76453c_k.jpg) (https://flic.kr/p/JhNpJi)Slakkenkuil (https://flic.kr/p/JhNpJi) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ze is in mijn ogen toch wel 1 van de mooist stoom lok's ooit. :) :)
Edward.
Nu gaan we naar de volgende schoonheid.
En wel de Br 16, deze lok is ook in Oostenrijk gebouwd en na de oorlog reed zij in heel Europa rond.
Ook de as volgorde is weer eens apart, met een 1 C 2 as indeling. :P
Hier wat foto's van haar.
(https://farm5.staticflickr.com/4583/38133920656_0a4c682b14_b.jpg) (https://flic.kr/p/216Lj3C)br 16 005 (https://flic.kr/p/216Lj3C) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4532/38133920446_02039a626f_b.jpg) (https://flic.kr/p/216LiZ1)br 16 (https://flic.kr/p/216LiZ1) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier het origineel met de Orient Express er achter , met dank aan Eisenbahn stiftung.
Natuurlijk is ze er ook in model.
(https://live.staticflickr.com/65535/52639632307_7ce759a58c_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2oczSKn)Br 16 005 mit Orient Express (https://flic.kr/p/2oczSKn) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52640402349_a5de68618a_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2ocDPDX)Br 16 005 mit Orient Express (https://flic.kr/p/2ocDPDX) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Edward.
Gisteren was het hier mooi weer, dus mooi de gelegenheid gehad om een deel van de verzameling
te fotograferen. :)
Dus we gaan weer een stapje hoger, en wel met de S 10, of de Br 17.
Het speciale aan deze lok is dat ze er in diverse vormen is geweest als 4 cilinder fulldampf, 4 cilinder verbund en als
3 cilinder fulldampf.
Helaas hebben weinig van hun de snijbrander overleeft, en al helemaal de 4 cilinder fulldampf versie.
Aangezien deze lok een kolen en water vreter was werd zij door de DRG al snel naar de schroot gebracht.
Hier wat foto's van haar. ;)
(https://live.staticflickr.com/4487/26413729389_7960a2b8d3_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0R717E)br 17-007 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0R717E) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/4456/38158359882_c48568b3f1_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/JF2U99)Br 17-107 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/JF2U99) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Met dank aan de Eisenbahn stiftung voor het beeld materiaal.
(https://live.staticflickr.com/65535/49756902326_d1164c401f_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iNR8yj)Br 17 007 Marklin. (https://flic.kr/p/2iNR8yj) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49700440548_1fa3d25a72_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iHRKro)Br 17 007 DRG (https://flic.kr/p/2iHRKro) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Tja, en dan nu de eerste 18.
En wel de 18.0, voor de meeste een onbekende lok.
Ze is gebouwd bij Maschinen fabriek Hartmann in Chemnitz.
In model kun je haar kopen van de firma Gutzold.
De aandrijving bevind zich in de zware metalen tender en alle assen worden aangedreven.
De lok zelf is voorzien van mooie filigrane wielen met RP 25 flenzen en zitten er 2 draai punten onder de lok.
Hierdoor draaien de loopwielen naar rechts. en de drijfwielen naar links.
Hier wat foto's van deze 3 cilinder schoonheid.
(https://farm5.staticflickr.com/4474/38133920056_3305e23eb5_b.jpg) (https://flic.kr/p/216LiSh)br 18 010 (https://flic.kr/p/216LiSh) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4471/38133920196_fff08e8ecd_b.jpg) (https://flic.kr/p/216LiUG)br 18 010 (2) (https://flic.kr/p/216LiUG) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
hier haar in 1 op 1.
(https://live.staticflickr.com/65535/50145106306_7c9ca90e88_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2jp9M5o)Br 18.0 Gutzold. (https://flic.kr/p/2jp9M5o) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50145346057_c9fb4a3a70_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2jpb1m2)Br 18.0 Gutzold. (https://flic.kr/p/2jpb1m2) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Na deze schone dame een volgende, en wel de 18.1.
Deze dame is in Esslingen gebouwd, en word ook wel Die schone Wurttembergering genoemd.
Helaas is er van deze dame ook niets over gebleven, maar er gaan wel stemmen op om haar nieuw te bouwen. :D
We hebben het dan over de Wurttembergse C, voor al de strakke belijning van haar maakt haar zo geliefd.
Hier wat foto's van mij.
(https://farm1.staticflickr.com/866/40909374215_8145c6e8a8_z.jpg) (https://flic.kr/p/25k2eGc)20180225_39 Bahnbetriebswerke (https://flic.kr/p/25k2eGc) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4376/36844111302_25f6ebc693_b.jpg) (https://flic.kr/p/Y8MGEj)18-111 (https://flic.kr/p/Y8MGEj) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
En dan is het nu tijd voor de 18.2.
Of ook wel de Badische IV f, Helaas werd zij door de Reichs bahn snel uit dienst genomen door dat deze lok
regelmatig last had van de drijfwerk dat kapot liep.
Dat kwam omdat de drijfwielen te klein waren voor de snelheid waar mee men de lok liet lopen.
De laatste van haar werd in 1930 uit de dienst gehaald, toch was zij de eerste Pacific in Duitsland.
(https://farm5.staticflickr.com/4470/37449170110_8746e55380_b.jpg) (https://flic.kr/p/Z4fMyJ)Badische IV f (https://flic.kr/p/Z4fMyJ) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4539/37481851074_868b90b0c5_k.jpg) (https://flic.kr/p/Z79htC)Badische IV f (https://flic.kr/p/Z79htC) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4444/37707053301_c211671b7e_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs3vfD)Badische ivf (https://flic.kr/p/Zs3vfD) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De onderste is van Micro-Metakit, met dank aan Frits Osterhun.
En dan hier de foto's van haar in het echt.
(https://farm5.staticflickr.com/4502/37449687760_ae3e221d24_z.jpg) (https://flic.kr/p/Z4irrJ)IVf_4_849_rsv_600 (https://flic.kr/p/Z4irrJ) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4486/37661122786_313bc91c2e_b.jpg) (https://flic.kr/p/ZnZ6Hd)BadischeIVf-img (https://flic.kr/p/ZnZ6Hd) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4488/37674679492_7630a9030d_h.jpg) (https://flic.kr/p/ZpbzDw)BadischeIVf (https://flic.kr/p/ZpbzDw) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Dag Edward,
je Fleischmann S101. Is dit de wisselstroomuitvoering of heb je deze zelf omgebouwd? Indien twee, ging dit makkelijk?
Groetjes,
ACFI
Hallo Steven.
Ik heb deze omgebouwd naar 3 rail, dit is bij Fleischmann goed te doen.
Vaak even de print in de tender aanpassen zodat alle wielen massa maken.
Ook in de lok zelf even een aanpassing maken en er voor zorgen dat de door schakeling van de wielen van de
lok en tender op de zelfde draad zitten.
Je houd dan nog 1 soldeer aansluiting op de print in je vuur kist over, hier op sluit je je sleper aan.
Ook heb je genoeg ruimte voor de sleper aan de onder zijde van de lok.
Je zult wel die mooie chromen paddenstoel onder de lok weg moeten halen.
Veel succes met de ombouw, :D :D :D
Edward
Bedankt Edward,
Staat op mijn lijstje voor ombouw, als tijdperk twee in groen of choco kleur.
Net als de matrix S10 naa HL60.
Groetjes
ACFI
En dan nu de Badische IV h, of ook wel de Br 18.3.
Een echte plattelands renner met 2.1 meter drijfwielen.
Deze dame heeft tot 1969 nog dienst gedaan bij de DB, ze was de laatste 4 cilinder verbund maschine bij de DB.
Ze werd in 1918 tot 1920 gebouwd door de Firma Maffei in Munchen, en er zijn er 20 gebouwd.
Hier wat plaatjes van haar. :)
(https://farm5.staticflickr.com/4363/36179562324_7c4376cf52_b.jpg) (https://flic.kr/p/X84Hpj)18 315 (https://flic.kr/p/X84Hpj) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4562/26416036979_980805c4d1_b.jpg) (https://flic.kr/p/Gfi6tr)Br 18-323 (https://flic.kr/p/Gfi6tr) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4585/38160592402_0c169f5bcc_b.jpg) (https://flic.kr/p/21981Cj)Br 18-319 (https://flic.kr/p/21981Cj) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/864/27939727368_1a36a0adb0_k.jpg) (https://flic.kr/p/JyWpxo)20180225_27 Bahnbetriebswerke (https://flic.kr/p/JyWpxo) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/947/27939664198_ff70471f27_k.jpg) (https://flic.kr/p/JyW5Lf)3J9A0064 (https://flic.kr/p/JyW5Lf) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Deze groenen van Liliput, ook omgebouwd naar 3 rail.
En deze van Trix (omgebouwd naar 3 rail)
Met dank aan de Eisenbahn stiftung.
Edward.
Wat is dit op de neus, afweer geschut ??
De beschermingen rond de zuigerstangen van de binnenliggende cilinders.
De IVh heeft 4 stoomcylinders in totaal. de binnenliggende cylinders liggen zo ver naar voor dat de zuigerstang door de voorplaat uitsteekt,
Je ziet dat bijv. ook bij een BR44 - maar die is driecylinder.
ACFI.
We gaan weer een stapje verder, en wel de Br 18.4.
Ik denk nog steeds dat dit de meest beroemde locomotief is, het is de Bayerische S3/6.
(https://live.staticflickr.com/7903/32612334877_ef195e8c56_4k.jpg) (https://flic.kr/p/RFQJXP)Br 18 486 Fleischmann (https://flic.kr/p/RFQJXP) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/7876/32612335107_3af6bc4445_4k.jpg) (https://flic.kr/p/RFQK2M)Br 18 486 Fleischmann (https://flic.kr/p/RFQK2M) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Hier de dame van Fleischmann.
.(https://live.staticflickr.com/1948/43342194450_0c5df2b704_4k.jpg) (https://flic.kr/p/29315oE)Seinhuis Schwartsburg (https://flic.kr/p/29315oE) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/1948/43342193930_03319ae376_4k.jpg) (https://flic.kr/p/29315eG)Seinhuis Schwartsburg (https://flic.kr/p/29315eG) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
En de dame van Roco.
Natuurlijk zijn er ook nog foto's van haar in het echt. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/50130286802_5b59dede1b_b.jpg) (https://flic.kr/p/2jnQPKG)Br 18 418 drg (https://flic.kr/p/2jnQPKG) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Zoals jullie zien, is ze er geweest met en zonder gestroomlijnde lok huis.
Hier de 18.4 van Liliput met 2 meter drijfwielen.
(https://farm3.staticflickr.com/2807/33367817392_153724767e_k.jpg) (https://flic.kr/p/SQAMAq)Br 18.4 Liliput (https://flic.kr/p/SQAMAq) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm3.staticflickr.com/2936/33483918846_3512dbb241_k.jpg) (https://flic.kr/p/T1RQvC)Br 18.4 Liliput (https://flic.kr/p/T1RQvC) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Edward, gewoon prachtig wat je hier laat zien !
Geert
Dankjewel Geert. :) :)
Tja, en dan de 18.5.
(https://live.staticflickr.com/65535/52251053103_5df017a5b7_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2nBfiFV)Br 18.5 Fleischmann voor Rheingold. (https://flic.kr/p/2nBfiFV) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50145361042_1c328a36be_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2jpb5No)Br 18.504 Fleischmann (https://flic.kr/p/2jpb5No) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Edward.
We gaan weer een stapje hoger en wel met de Br 19.0
De in Sachsen gebouwde locomotieven van Richard Hartmann.
Deze locomotief had de grootste ketel in de Landerbahn tijd, ook de as volgorde is apart voor haar doen.
Het is namelijk een 1D1 locomotief met een 4 cilinder verbund drijf werk, de cilinders aan de binnen kant zijn schuin geplaatst en drijven de voorste drijfwielen aan ( hoge druk).
De buitenste cilinders zijn dan dus de lage druk en drijven de 2 de as aan.
Ook de diameter van de drijfwielen is apart met 1905 mm.
Er zijn er in totaal 23 gebouwd.
Hier de dame in het echt. :P
(https://live.staticflickr.com/1970/45344278131_ce07af709f_b.jpg) (https://flic.kr/p/2c5Vh7P)br 19 001 (https://flic.kr/p/2c5Vh7P) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/1958/45344279001_e5a46d478c_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/rs2HX5aM53)br 19 001 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/rs2HX5aM53) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Met dank aan de Eisenbahn stiftung.
En haar dan hier in model van Gutzold.
(https://live.staticflickr.com/1894/30784377358_445f932ff4_4k.jpg) (https://flic.kr/p/NUiYSS)Br 19 017 (https://flic.kr/p/NUiYSS) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/1871/30784377768_f368044e6a_4k.jpg) (https://flic.kr/p/NUiYZW)Br 19 017 (https://flic.kr/p/NUiYZW) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/1857/44654848091_483888aecc_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2b2ZLzZ)Br 19 017 (https://flic.kr/p/2b2ZLzZ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
De aandrijving van haar zit in de tender en is van Buhler deze drijft alle 4 de assen aan.
De voorste en achterste as zijn voorzien van slip banden, aangezien de tender compleet van metaal is
zit het met de trekkracht wel goed.
De lok en tender zijn voorzien van RP 25 wielen wat haar bijzonder fijn maakt.(behalve de voorste loopas in AC uitvoering)
De wielen zijn van metaal en het frame ook, de rest is een mix van kunststof en metaal.
De loop eigenschappen zijn er mooi en het model is erg fijntjes.
Edward.
Prachtige lok met zeer goede rij-eigenschappen.
Spijtig dat Gützold zo moeilijk te vinden is en niet echt goedkoop
Een baureihe 75.5 zou meer dan welkom zijn (heb nog wel het oeroude modelletje)
Komt hierna de baureihe 19 1001 ??? ;D ;D ;D
Helaas nog niet Peter. ;)
Eerst komt de 19.1 nog aan bod, inmiddels heb ik deze lok.
Je kunt haar kopen van Brawa, helaas is de prijs nog al aan de forse kant.
Voordat zij de 19.1 werd, was zij ingelijfd als Br 39.10.
Het is een Poolse locomotief die door de Duitsers is ingelijfd na de bezetting van Polen.
Hier wat afbeeldingen van haar.
(https://live.staticflickr.com/65535/51915571806_d9a83c8055_k.jpg) (https://flic.kr/p/2n6ASMC)Br 39 1012p Brawa (https://flic.kr/p/2n6ASMC) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51915894674_d90bd1e726_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2n6CwLj)Br 39 1012p Brawa (https://flic.kr/p/2n6CwLj) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51916187175_05a2210351_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2n6E2Hr)Br 39 1012p Brawa (https://flic.kr/p/2n6E2Hr) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51931375888_8b27339855_b.jpg) (https://flic.kr/p/2n7ZSMN)Br 39 1008p (https://flic.kr/p/2n7ZSMN) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Met dank aan de Eisenbahn stiftung.
Edward.
En dan nu Peter de 19-1001. ;)
Deze lok is toch wel een apart ding, i.p.v een 2,3 of 4 cilinder aandrijving, vind deze plaats door een stoom
V motor van 2 cilinders op iedere as.
Deze door Henschel ontwikkelde lok is toch ook weer een samen raapsel van onderdelen.
De ketel is van een 44 er, het frame van een 19 (daarom ook de br 19), de stroomlijn bekleding en de tender van een 01-10.
De as indeling is ook het zelfde als van de 19, 1D1, de V motoren hangen om en om aan het frame.
Dus de eerste links voor (1 ste as),de tweede recht ( 2 de as), de derde links ( 3 de as) en de laatste rechts achter
(4 de as).
(https://live.staticflickr.com/65535/52074372872_1c447c33cb_k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/k6cCm0)Br 19 1001 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/k6cCm0) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier de damen in kwestie.
(https://live.staticflickr.com/65535/48735553227_d8350808b6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2hfAs46)Motor Br 19 1001 (https://flic.kr/p/2hfAs46) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier een doorsnede van de V motor.
(http://i289.photobucket.com/albums/ll235/borgers/tn_Br19-1Carrellomotore.jpg) (http://s289.photobucket.com/user/borgers/media/tn_Br19-1Carrellomotore.jpg.html)
Hier de 2 motoren aan de rechter zijde.
(http://i289.photobucket.com/albums/ll235/borgers/tn_Br19-1Foto3.jpg) (http://s289.photobucket.com/user/borgers/media/tn_Br19-1Foto3.jpg.html)
En dan het model van Brawa.
De motor bevind zich in de lok zelf en drijft de 4 drijfassen aan, ze loopt fluister zacht.
De lok en tender zijn van metaal en mooi kort gekoppeld, natuurlijk is zij voorzien van geluid, maar of dit
realistisch is blijft natuurlijk altijd maar de vraag ?
(https://live.staticflickr.com/1887/30784378548_29703d0233_4k.jpg) (https://flic.kr/p/NUiZeo)Br 19 1001* (https://flic.kr/p/NUiZeo) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/1866/43936176964_6d3f550542_4k.jpg) (https://flic.kr/p/29WuoGu)Br 19 1001* (https://flic.kr/p/29WuoGu) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Naast deze zwarte kleur stelling heb ik haar ook nog in het grijs. :-[
Ook kun je de lok voorzien van de schorten bij het voor loop en na loop wiel.
Edward.
Een super lok, zowel als schaalmodel, als ook zeker bij het grote voorbeeld. De, toen, nieuwe techniek door het gebruik van stoom motoren, was revolutionair.
Spijtig dat deze techniek, en deze lok te laat en op het verkeerde ogenblik zijn gekomen.
Wat het Brawa model betreft: het is een super model, met uitstekende rijeigenschappen. Het is wel een aanpassing als je de digitale geluidsversie hebt want het geluid is heel anders als dat we van een stoomlok gewoon zijn.
Helaas heb ik dit model nog niet zelf, want Brawa brengt ze momenteel enkel op de markt (in 2-rail versie) in de fantasiekleuren blauw en rood.
Over de grijze kleur zijn experten het nog wel niet eens. In het prachtige boek 19.1001 van Horst Troche (E.K.Verlag) staan foto's in de vermoedelijk licht grijze fotografieranstrich/of grondverf, maar dat is enkel op het fabrieksterein van Henschel zelf.
PS: een 19 kopen via Ebay enz doe ik niet want je loopt kans een lok met slecht chassis te treffen.
Ik vond nog wat foto's van de 19.10 in het zwart.
(https://live.staticflickr.com/1866/43936176964_6d3f550542_4k.jpg) (https://flic.kr/p/29WuoGu)Br 19 1001 (https://flic.kr/p/29WuoGu) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/30784378758_6365b9e832_4k.jpg) (https://flic.kr/p/NUiZi1)Br 19 1001 (https://flic.kr/p/NUiZi1) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/1887/30784378548_29703d0233_4k.jpg) (https://flic.kr/p/NUiZeo)Br 19 1001 (https://flic.kr/p/NUiZeo) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Edward.
Dit oude draadje maar wer eens wat leven in blazen. ;)
En wel met de Br 23.
Deze lok zou als vervanging van de Br 38 gepland zijn, helaas heeft de oorlog roet in het eten gegooid en is het bij 2 stuks gebleven.
Na de oorlog zijn ze allebei in de DDR beland, de 23-002 heeft dienst gedaan tot 1967, deze werd toen verschroot omdat er schade aan het frame zat.
De 23-001 heeft nog een reko ketel gehad en kreeg een nieuw nr, namelijk de 35-2001-2.
Later is zij ook verschroot omdat men haar niet langer nodig had (1975).
(https://farm5.staticflickr.com/4468/37479123794_14e98785a7_b.jpg) (https://flic.kr/p/Z6UiKy)Br 23-001 (https://flic.kr/p/Z6UiKy) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Later hopelijk meer. ;)
Edward.
Indrukwekkende locomotief, ook als model.
Ja we gaan weer een Baureihe omhoog.
En wel de Br 24, deze is afgelopen week binnen gerold.
Ze is van Roco en heeft een SB modelbau motor, helaas heeft de decoder er de geest aan gegeven en gaat dus nog
vervangen worden.
De dame komt ook nog op de gevoelige plaat.
De 24 werd ook wel het Steppenpaard genoemd en was ontwikkeld voor lange afstanden op zijlijnen.
Er zijn er in totaal 95 gebouwd en was op vele punten gelijk kwa onderdelen als zijn tender zusje de Br 64.
Ook zijn er nog 2 aparte exemplaren geweest, zo werden de 24-069 en 70 met een hogere druk ketel uit gevoerd ( 25 bar) en werden door Borsig gebouwd.
De 24-069 was ook nog met een 2 cilinder verbund aandrijving voorzien, rechts de hoge druk en links de lage druk cilinder.
Later is ook nog de 24-070 voorzien van dit drijfwerk.
Gelukkig zijn er van de 95 stuks nog 4 bewaard gebleven.
Edward.
Edward, helaas zijn alle foto's verdwenen in dit draadje......
.
Citaat van: Chrisrail op 03 september 2017, 13:06:26 PM
Citaat van: Michael op 03 september 2017, 07:34:51 AM
Edward, helaas zijn alle foto's verdwenen in dit draadje......
Allemaal in de Photovuilbak..... :o :o :o :(
of
(https://medias.francoischarron.com/thumbnail/medias.francoischarron.com/gifs/original/gifs-sourires-emotions-lfmA3Y7gBJ.gif)
PhotoBucked
Ik ga van de week kijken of ik alle foto's weer terug kan zetten.
Edward.
Onder tussen zijn er weer een aantal foto's vervangen.
Afgelopen maand deze zeer mooie dame gekocht van Micro Metakit.
Ze past niet helemaal in het rijtje maar is later omgenummerd naar Br 15.
(https://live.staticflickr.com/65535/53326373716_f04c06b95a_k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfgB3u)Bbö_10-18_bruck_mur_ca_1930_konschegg (https://flic.kr/p/2pfgB3u) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Hier boven een originele foto van haar, met dank aan Wikipedia voor de afbeelding.
(https://live.staticflickr.com/65535/53326955244_2dfd72c481_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfjzUQ)BBO Reihe 10 Micro metakit 0 (https://flic.kr/p/2pfjzUQ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53326837803_49a1946c56_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfiYZZ)BBO Reihe 10 Micro metakit 1 (https://flic.kr/p/2pfiYZZ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53327068565_7286f34545_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfkaAD)BBO Reihe 10 Micro metakit 2 (https://flic.kr/p/2pfkaAD) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53327068510_1befa3b4a4_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfkazG)BBO Reihe 10 Micro metakit 3 (https://flic.kr/p/2pfkazG) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53327068480_e4761dea7d_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfkazb)BBO Reihe 10 Micro metakit 7 (https://flic.kr/p/2pfkazb) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53326955169_47d3f8a9f9_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfjzTx)BBO Reihe 10 Micro metakit 8 (https://flic.kr/p/2pfjzTx) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53326955149_b021d96ec9_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfjzTc)BBO Reihe 10 Micro metakit 10 (https://flic.kr/p/2pfjzTc) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Edward.