Zoals al in een ander draadje gemeld ben ik, na eerst nog wat geoefend te hebben op wat messing kleinigheden, begonnen met mijn bekolingskraan van het merk Bochmann & Kochendorfer, later verandert in Bohemia en sinds geruime tijd is het merk nu onder de naam KHK eigendom van Karl Heinz Klier uit Köln. Onder de naam B&K waren het hoofdzakelijk zeer fijne kunststof bouwsets, evolueerde het geleidelijk aan zowel kunststof, messing of gemengde sets.
De kraanbrug was nog een van die gemengde die ik al een paar jaar geleden gebouwd heb, samen met de kolenbunkers en de waterkranen.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/P6010004.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/P6010003.jpg)
Maar nu dus het grotere werk. De bouwset voor de kraan (bijna geheel in messing) kocht ik toen via ebay en na het openen van de verpakking zakte de moed me in de schoenen. Niet enkel voor de moeilijkheidsgraad, maar ook omdat de verkoper blijkbaar al een aantal onderdelen uit de etsplaten had gesneden. Met uitzondering van een blad van de bouwbeschrijving was gelukkig alles kompleet. (bedankt voor dat blad Gerolf)
Op onderstaande afbeelding van de omslag (waarin het verpakt was) zie je hoe het ongeveer moet worden.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/P6010002.jpg)
En de inhoud, veiligheidshalve, in een platte doos gelegd
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/P6010001.jpg)
Een paar kleinigheden had ik reeds gemonteerd een tijdje geleden, maar nu zijn we dan echt begonnen.:)
Voor geintersseerden een link naar de website van KHK
http://www.khk-modellbahn.de/
Als je zo'n kleine metalen bakjes kan samensteken dan lukt dit
toch zeker ook wel. Veel geluk en super stabiele handen bij
dit project. Ik kijk al uit naar foto's.
Ik heb zelf nog nooooooit met messing gewerkt maar zal eens op
les moeten gaan denk ik, want de mogelijkheden tot detailering zijn
toch wel super.
Laat die foto's maar komen... ze worden echt bewonderd !
Peter veel plezier met bouwen, met jou ervaring moet dat goed komen.
Groeten Micha
WOW Peter , dat gaat een mooie kraan worden , er zullen heel wat uurtjes werk gaan inkruipen , maar als dit pareltje klaar is , heb je meteen een super-gedetailleerde kraan op je mooie baan staan.[;)]
Veel plezier ermee , en hou ons op de hoogte h
Gaat veel mooier worden dan de plastik broers.
Johan.
Peter,
bonne chance! Ik weet wat het is om deze kraan in elkaar te steken, alhoewel de kraanarm nu niet meteen een van de moeilijkste is. Jaren geleden heb ik de eer gehad, om aan een oermodel van een rijdende "Hochbekohlungskran" van Klaus Bochmann, met name de kraanarm en de grijper mechaniek, verbeteringen aan te brengen. Dit heeft toen veel moed, geduld, zweet en natuurlijk de nodige tijd gekost. Maar maak je niet ongerust, neem je de nodige tijd, rust en geduld en je zult zien, dat de opbouw nogal meevalt. Wat mij persoonlijk erg tegenviel, was dat de bekolingskraan tot nu toe nog niet in serieproductie gegaan is en waarschijnlijk ook nooit zal gaan omdat Weinert er al een in zijn programma heeft.
Jacques Timmermans
P.S. De huidige producent van de oorspronkelijke modellen van Klaus Bochmann, Karl-Heinz Klier heb ik persoonlijk al enkele malen ontmoet, waarbij ik jammer genoeg moest vaststellen, dat hij zijn achternaam niet gestolen heeft!
Mooi projectje ! Daar ga je veel plezier aan beleven !
Succes [;)]
Peter, Ben beniewd naar de foto's.
Dit gaat weer mooi worden.[:D]
citaat:
De huidige producent van de oorspronkelijke modellen van Klaus Bochmann, Karl-Heinz Klier heb ik persoonlijk al enkele malen ontmoet, waarbij ik jammer genoeg moest vaststellen, dat hij zijn achternaam niet gestolen heeft!
Daar ben ik het volmondig mee eens.[:(!]
Nogal veel van deze D...Heu mensen hebben last van dit heuvel.
Johan.
Onnodig te zeggen dat ik dit draadje met speciale interesse volg [:p] [;)]
ja ook en ik vraag mij af of ik er aan zou beginnen,
Jan
Dit wordt een HOT draadje !!! Letterlijk en figuurlijk.
Hier zal menig een zitten smullen van de beelden en uitleg.
[:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p]
Inderdaad.
Starten, maar, zou ik zeggen. En ...
VEEEEEEL foto's en uitleg [:)][:)][:)]
Dit weekend zal er weinig gedaan worden. We maken van de gelegenheid gebruik om de tuin nog eens een grondige beurt te geven voor we eind volgende week tot eind van de maand naar onze geliefde bergen zijn.
Eerst een weekje Mittenwald (bij Garmisch-Partenkirchen) en de rest in ons geliefde Schwarzwald.
Zal volgende week nog de onderwagen van de kraan monteren en het vervolg is dan voor juli.
Aan een brandertje ga ik me niet wagen. Voorlopig gaat het met bovengenoemde gereedschappen goed, en waarom zou ik dan veranderen.
Toch nog een negatief puntje van de bouwset. Het maschinistenhuis moet je zelf uit een (bijgevoegd) stukje plasticard snijden, en dat vind ik nogal povertjes. Inmiddels heeft KHK een setje voor een echt houten huisje maar dat is niet bepaald goedkoop. Trouwens al zijn prijzen zijn de laatste jaren zeeeeer fors gestegen.
een houten machinisten huisjes in beuken-fineer, gemakkelijk zelf te maken
Jan
Ik volg Jan. Maak dat huisje in hout [;)]
Peter, kan je dat machinistenhuisje niet (op basis van de aanwezige plannen) in hout laten laseren door een ander forumlid ?
Heb een tijdje zitten prakizeren wat er toch verkeerd was aan mijn gedeeltelijk gesolderde onderwagen, omdat de plasticard onderdelen maar niet wilden passen. Het blijkt dat de snijtekening (zichtbaar, rechtsonder op de 4e foto) voor de plasticard verkeerd (te groot) was afgedrukt door de verkoper of de producent. Dank zij de, door Gerolf, doorgestuurde bouwbeschrijving heb ik de juiste afmetingen. Toch moet er mij van het hart dat de bouwbeschrijving voor een bouwset van deze prijsklasse, wel heeeeeel magertjes is. Maar ....het zal wel lukken (het moet maar)
Deze poverige bouwbeschrijvingen is typisch voor duurdere stukken geloof ik,
Jan
Dat geldt wel niet voor alle merken hoor Jan. De vroegere bouwsets van Merker & Fischer en die van Weinert, alsook Ade enz. laten aan duidelijkheid niets te wensen over. De bouwdozen van Jocadis hadden ook een "redelijk" goede bouwbeschrijving.
Toch, met de moed in mijn schoenen, wat verder aan het prutsen aan die kraan. Die fragiele stukjes ontbramen en (voor mij toch) een hels werkje. Diep inademen en zo'n onderdeeltje staat al krom.
Heb hiervoor een hele zacht vijltje gekocht en een nieuwe tang.
Maar ondanks dat..... lukt het met heeeeeeeeeeeeel veel geduld.
Dan zijn bouwkits van loks (Paul Bellon, Jocadis enz. veel eenvoudiger)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN0057.jpg)
Als je dat ding wil motoriseren, Peter: ik heb nog heel kleine motorkes liggen![:D]
[:D][:D][:D]
Peter,
"?bung macht der meister"
Met wat je over de bouwdozen van Bellon en Jocadis aanhaalt, ben ik het niet meteen eens. Eigenlijk vergelijk je appelen met peren! Qua detaillering kunnen de aangehaalde merken niet in de verste verte met de detaillering van de bouwdozen, die momenteel door KHK uit Keulen op de markt gebracht worden resp. de erfenis van Bochmann en Kochend?rfer, concurreren. Vandaar dat er wat meer werk, precisie en geduld aan te pas komt.
Jacques Timmermans
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans
Peter,
"?bung macht der meister"
Met wat je over de bouwdozen van Bellon en Jocadis aanhaalt, ben ik het niet meteen eens. Eigenlijk vergelijk je appelen met peren! Qua detaillering kunnen de aangehaalde merken niet in de verste verte met de detaillering van de bouwdozen, die momenteel door KHK uit Keulen op de markt gebracht worden resp. de erfenis van Bochmann en Kochend?rfer, concurreren. Vandaar dat er wat meer werk, precisie en geduld aan te pas komt.
ik vind dat Peter gelijk heeft. als je ooit een bouwdoos van een lok gebouwd hebt, en zo een fijne "toebehoorbouwdoos" (vb armsein PB) dan weet je het wel[}:)] die fijne messing trekt al krom als het kwaad beziet[}:)]. Wat mij betreft is de "etchmate" (zo een miniplooibankske) onmisbaar om een dergelijk project goed af te ronden
Jacques Timmermans
Nee, echt!
(http://i1059.photobucket.com/albums/t422/huugooke/CENT.jpg)
Een van de grote problemen is wel het zeer summiere bouwplan.
Ik weet dat zelf op de "exploded view" plannetjes van bv. Jocadis je tenminste kon zien waar wat moest komen. Dit is hier zelfs niet het geval (op een paar uitzonderingetjes na)
Ik vind dat Herr "Klier" beter eens goed naar Weinert kijkt qua uitleg.
Op een punt ben ik het met Jacques eens. De bouwsets van KHK (voorheen B&K en Bohemia) zijn inderdaad supergetailleerd en dat mag wel voor die prijs (maar Weinert is ook zo getailleerd)
Maar rustig werk ik er af en toe aan verder, en wanneer het even teveel wordt, leg ik het weer even opzij
citaat:
Geplaatst door Huugooke
Nee, echt! ...
Hugo, is dat een motortje? of een electromagneet?
Afmetingen?
(stappen)motor
dat is 1 cent daaronder...
Die motortjes (ook "gewone" gelijkstroommotortjes) zijn blijkbaar via het web te bestellen in allerlei grootten en spanningen.
Dit is echter afbraak.
Met wat handigheid is hiermee een "lage vloer" aandrijving te maken.
Wat is de beste ondergrond om vlakke stukken, bv. de vier zijden van de kraanarm, aan elkaar te solderen
ik gebruik een stuk teflon van 2mm dik. Kan tegen de hitte en neemt geen vuil op van bvb flux...
citaat:
Geplaatst door Huugooke
(stappen)motor
dat is 1 cent daaronder...
Die motortjes (ook "gewone" gelijkstroommotortjes) zijn blijkbaar via het web te bestellen in allerlei grootten en spanningen.
Dit is echter afbraak.
Loos geschreeuw Hugo zonder bewijs,ik heb er een 4 euro en PRIMA geen schroot.
wim
citaat:
Geplaatst door Peter
Wat is de beste ondergrond om vlakke stukken, bv. de vier zijden van de kraanarm, aan elkaar te solderen
Ik heb me een tijd geleden een gegoten "stenen" blok met gaatjes aangeschaft.
In die gaatjes passen stalen pennentjes, en daarmee kan je de onderdelen positioneren.
Waar koop je zo'n stuk Teflon en/of zo'n stenen blok met gaatjes
citaat:
Geplaatst door ysbeer
citaat:
Geplaatst door Huugooke
(stappen)motor
dat is 1 cent daaronder...
Die motortjes (ook "gewone" gelijkstroommotortjes) zijn blijkbaar via het web te bestellen in allerlei grootten en spanningen.
Dit is echter afbraak.
Loos geschreeuw Hugo zonder bewijs,ik heb er een 4 euro en PRIMA geen schroot.
wim
Wil je deze opmerking even verduidelijken? Of had je begrepen dat ALLE motortjes op internet afbraak zijn?
Ik bedoelde dat wat je daar op de foto ziet afbraak is; door mezelf afgebroken dus.
Die "steen" misschien bij www.conrad.be ?
Bestnr.: 191526 - 89
Waar je teflon platen kan krijgen weet ik niet zo direct, een een teflon bakpan of ovenschotel is niet zo handig[:o)]. Er zijn wel van die teflon "zolen" voor strijkijzers die je eventueel zou kunnen gebruiken als onderlegger. Dat is aluminium (goede warmtegeleider) met een teflonlaag.
ziet er nog beter uit dan mijn stuk teflon... thx voor de link Hugo!
De mijne kwam van bij Fohrmann: http://www.fohrmann.com/kleben-loten/soldering-plate.html
citaat:
Geplaatst door Gerolf
De mijne kwam van bij Fohrmann: http://www.fohrmann.com/kleben-loten/soldering-plate.html
en die is twee maal groter, maar daarom ook duurder.
Voor 29? (met de stalen pennen dan) heb je een handig hulpstuk voor het solderen, groot genoeg voor de meeste projecten [;)]
Stap voor stap gaan we verder, verbrande vingertoppen ten spijt.
De steun voor de kraanarm, en de kraanarm zelf beginnen stillaan vorm te krijgen.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN0323-2.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN0322-2.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN0324-2.jpg)
foto's terug in orde gebracht.
Peter, hoever sta je ondertussen met de kraan?
Ik heb hier dezelfde set liggen en ondervind wel problemen met het samenstellen van de onderdelen 42 a/b van blz.6.
Die delen lijken mij niet helemaal te passen.
Benieuwd wat uw ervaringen zijn.
Grtz, RF
Heb het nog niet gemonteerd, maar als ik het nameet zou het moeten passen.
Je moet wel goed uitkijken dat je onderwagen de juiste breedte heeft.
Het is al weer een tijdje, (nou ja, 10 maanden) geleden, maar ik heb eindelijk terug de moed kunnen samenrapen om verder te doen aan de bouw van die kraan.
Nee, ik heb nog altijd geen stenen blok of een stuk Teflon (dit heb ik niet gevonden) maar om een ondergrond van MDF ging het de vorig keer ook, en dus zal het nu (hoop ik) ook wel lukken.
Rustig genoeg ben ik ondertussen wel geworden voor dat fijne, zenuwslopende en vingeren verbrandend soldeerweerk.
Binnen kort dus terug foto's van mijn ....vorderingen ::)
Peter
Heb nu pas je eerste foto's bekeken. Maar dat ziet er goed uit en vooral dat etch set is heel mooi Wens je veel plezierige bouwuurtjes
Wim
Citaat van: Peter op 16 november 2013, 13:40:56 PMvingeren verbrandend soldeerwerk.
Natte doek bij de hand om te blussen ? ;)
Voordeel van je mdf-ondergrond: daar kan je met spijkertjes een mal van maken,
dan hoef je met je handen niks vast te houden ...
Mischien een domme vraag: Wat is eigenlijk de ideale temperatuur die ik moet instellen op mijn regelbaar soldeer toestel om zo'n fijne dingen te solderen , en is S-39 goed als soldeervloeistof?
heb de webstek is proberen te bezoeken maar schijnt niet meer beschikbaar te zijn
[/size]http://www.bofiscal.com/ (http://www.bofiscal.com/)[/size].
[/size]
[/size]weet iemand meer ? ?
Ik zet mijn bout altijd op het heetste wat circa. 400°C zou moeten zijn. Snel werken zodat de hitte andere soldeerplekken niet losmaakt...
Snel en heet werken, inderdaad ;D
... en soldeerpasta gebruiken ;)
Toch weer wat gesoldeerd terwijl het hier heel stil is.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN1719_zpspvau6xwy.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Bekoling/DSCN1719_zpspvau6xwy.jpg.html)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN1721_zpsfsriuuag.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Bekoling/DSCN1721_zpsfsriuuag.jpg.html)
schoon werk Peter amaai
Een gedulds klusje, petje af.
Dat word een prachtding, waar nog veel geduld en gevloek zal inkruipen :D
Grtz,
Samuel.
benieuw naar het eindresultaat, maar geduld is een schone deugd zeker?
Beetje bij beetje doen we er af en toe aan verder. zal zo te zien nog wel wat soldeer moeten verwijderen met het soldeerlint
Het is ook zo verdomd moeilijk, maar we geraken er wel.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN2081-2_zpshpptjj6j.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Bekoling/DSCN2081-2_zpshpptjj6j.jpg.html)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN2080-2_zpsxmdubupf.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Bekoling/DSCN2080-2_zpsxmdubupf.jpg.html)
Word fraaier en fraaier 8)
Grtz,
Samuel.
S 39 is rotzooi van jewelste
vroeger een boot bovenbouw in messing gemaakt en s39 gebruikt
de boot heeeeeeeel goed afgewassen met van alles en zelfs gestraald met aluminiumoxide
na een 5 tal jaren begon ik blazen te zien onder de verf en bleek de messing weg gewreten te zijn geworden
ik gebruik dat spul nooit meer
ik gebruik soldeer tin met hars kern en dat vloeit ook mooi
gr raf
Citaat van: raf op 03 januari 2016, 17:54:01 PM
S 39 is rotzooi van jewelste
vroeger een boot bovenbouw in messing gemaakt en s39 gebruikt
de boot heeeeeeeel goed afgewassen met van alles en zelfs gestraald met aluminiumoxide
na een 5 tal jaren begon ik blazen te zien onder de verf en bleek de messing weg gewreten te zijn geworden
ik gebruik dat spul nooit meer
ik gebruik soldeer tin met hars kern en dat vloeit ook mooi
gr raf
Dan heb je het niet goed gebruikt Raf... Het enige gevaar schuilt hem in "ingesloten" product. Als je een bijvoorbeeld een plaat op een andere soldeert, en het vloeimiddel geraakt achter een soldeernaad ingesloten, dan gaat die inderdaad "bloeden" na verloop van tijd. Wreet als het ware door het soldeeroppervlak om dan verder alles aan te tasten. S39 >>> zuinig gebruiken!
dirk das reeds 30 jaar gelden hoor of toch een 20 tal jaren
de dekken waren van print plaat en de wanden van messing
en inderdaad zou het kunnen dat tussen de printplaat en de messing s39 opgesloten is geraakt
maar ik vind het een goed product om waterleidingen mee aan elkaar te zetten
maar niet voor modelbouw
gr raf
De orginele S39 is verboden om drinkwater leidingen aan elkaar te solderen, sorry Peter dat ik dit mooi topic even moest verstoren...
Geert
Peter ik ben benieuwd naar de vorderingen van de kraan.
Zoals je weet heb ik hem een maand geleden ook gekocht.
Als jij nu eens een mooie bouw beschrijving maakt, dan hoef ik niet zo te zoeken. ;)
Veel succes met de verdere bouw.
Edward.
Met veel gebibber, geduld en ....... toch wat verder kunnen doen aan mijn kraan.
De trap van vier treden tussen de beide kabines, en de achterzijde van het (bij het grote voorbeeld) kontragewicht, bestaande uit die negen stripjes er op gelijmd.
Met nog een beetje trillende handden lukt het me langzaamaan terug. We houden er dus de moed in.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN2180_zps8nubxf57.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Bekoling/DSCN2180_zps8nubxf57.jpg.html)
Succes er mee, Peter !
Er is nu een niet agressieve S39 op de markt.
Die moet je gebruiken geen spul van 20 jaar geleden.
Knap, Peter.
Succes verder.
Paul
Denk dat ik in de problemen zit.
Heb begin van de week de kraan een goed afgewassen (het soldeersel) en tot mijn grote schrik is dat soldeersel wit uitgeslagen,
Wat kan ik daar tegen doen??
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/DSCN2194_zpswalv41ef.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Zomaar/DSCN2194_zpswalv41ef.jpg.html)
Dat is een dikke tegenslag Peter. :-\
Je hebt toch geen S39 of zo gebruikt?
Toch zou ik nogmaals proberen om het geheel schoon te maken.
Neem gewoon water en een spoel middel zoals Dreft voor de afwas, hierna het geheel in de lak zetten.
Hopelijk sluit je het dan af van zuurstof en stopt het proces.
Ik wens je veel succes met de voortgang.
Edward.
IK heb inderdaad S39 gebruikt.
De oorzaak van het probleem was dat ik per ongeluk een verkeerd produkt (Antikal) gebruikt had om het te reinigen.
Heb inmiddels op aanraden van een gekend forumlid, het hele stuk ondergedompeld in azijn. Zal na het afspoelen en reinigen met water en afwasmiddel met zachte borstel een kijken of het in orde is. Enig nadeeltje, het koper kan wat rood verkleuren, maar dat is toch niet te merken onder de verflaag.
Citaat van: Peter op 29 mei 2016, 09:39:22 AM
IK heb inderdaad S39 gebruikt.
De oorzaak van het probleem was dat ik per ongeluk een verkeerd produkt (Antikal) gebruikt had om het te reinigen.
Heb inmiddels op aanraden van een gekend forumlid, het hele stuk ondergedompeld in azijn. Zal na het afspoelen en reinigen met water en afwasmiddel met zachte borstel een kijken of het in orde is. Enig nadeeltje, het koper kan wat rood verkleuren, maar dat is toch niet te merken onder de verflaag.
antikal is zuur dus dat is te verklaren... Ik zou na de azijn toch aanraden om goed te spoelen met water (of met soda) , want dat is ook zuur, weliswaar minder sterk...
Yannick
Soda is niet zuur, maar alkalisch. Detergent meestal ook.
Ik begrijp het probleem niet.
Wit uitgeslagen soldeerverbindingen = dof geworden, maar dat is alleen aan de buitenkant.
Is veroorzaakt door je (zure) azijn. Zuur tast metaal aan, je bent een beetje aan 't etsen geweest - maar zonder erg.
Dat wil dus niet zeggen dat je verbindingen niet meer stevig zijn, er is geen kalf verdronken
Als je wil verven moet alles goed vingerafdruk-vet-vrij zijn. Soda of "straf" detergent is prima
Voor het verven (metaalprimer) zou ik wel het overtollige tin weghalen (schrapen)
maar dat is alleen cosmetisch (voor scherpere randen) bedoeld, niet chemisch nodig
Citaat van: Gerolf op 30 mei 2016, 00:24:53 AM
Soda is niet zuur, maar alkalisch. Detergent meestal ook.
Klopt ik hadden het over de antikalk! Kalk is basisch en wordt met zuur verwijderd
Yannick
Toch weer wat verder gedaan aan die kraan.
Zal er nog een hoop werk aan hebben voraleer ze er perfekt uit ziet.
Ik weet dat ik met verschillende dingen bezig ben maar waar ik zin in heb werk ik wat verder aan, dus in dit geval aan die die kraan.
Het teveel aan soldeersel moet ik nog terug wegdoen vooraleer ik de kraanarm schilder, maar dat heeft nog tijd want er moeten nog veel stukjes aan gesoldeerd te worden.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN2821_zpsgzr03j7d.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Bekoling/DSCN2821_zpsgzr03j7d.jpg.html)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Bekoling/DSCN2822_zpsnmy5b7dj.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Bekoling/DSCN2822_zpsnmy5b7dj.jpg.html)
Peter,
Wat je kunt doen eerst alles grondig reinigen met een glasvezelpotlood zodat het metaal terug wat blinkt en vervolgens met soda reinigen. Nadien wel een goede primer gebruiken alvorens de schilderen/spuiten.
Wel een mooie kraan man.
Mvg
755philippe
Ziet er goed uit Peter.
Veel succes met de verdere bouw van haar. :D
Edward.
Mooi stukje werk Peter. Veel succes/plezier verder met het afbouwen. ;)
Gemakkelijk is anders maar we geraken er wel. ;)