Hallo,
Kan er mij iemand zeggen of de Marklin 5106 de standaard spoor is voor zowel analoog of digitaal? Of is er al een nieuwere versie uitgebracht?
Luc
Hey belair
De 5106 zijn de oude M-rails van M?rklin, die worden niet meer geproduceerd. Nu zijn er de nieuwe C-rails waarvan de art. nrs. met 24xxx beginnen.
Maar er zijn ook K-rails, dat zijn rails zonder ballastbed. Die art. nrs. beginnen met 22xx.
Maar dat heeft niets met analoog of digitaal te maken hoor. Daarvoor dienen de regelapparaten. Je kan analoog gaan met een gewone transfo zoals de 6647, of je kan meteen digitaal gaan met het nieuwe Mobile Station. Daarmee kan je max 10 locs onafhankelijk van elkaar besturen. Nadien kan je uitbreiden met het Central Station waarmee je heel veel locs kan besturen, maar ook seinen, wissels, enz.
Uiteindelijk zou dit alles ook kunnen aangesloten worden op een pc, maar daarvoor zijn de nodige apparaten nog niet ontwikkeld.
Hopelijk heb ik je nu niet met nog meer vragen opgezadeld. Het beste kan je nog steeds naar je plaatselijke handelaar gaan en daar een paar infobrochures gaan halen. Ze zullen je al een heel eind op weg helpen. [;)]
Of hier vragen natuurlijk
Wim ysbeer
Ik zag de rails staan op ebay en dacht dat ze redelijk goedkoop waren, soms geen ? voor een recht stuk. Daarom de vraag. Dus analoog of digitaal zijn het altijd dezelfde sporen?
Je kan met alle rails digitaal rijden.
En passen alle rails ook met elkaar? Tussen dezelfde merken en tussen de verschillende merken? Ik wil zeggen Marklin onder Marklin en dan bv Marklin onder Fleischmann of Fleischmann onder Roco.
Luc
Marklin kan alleen samen met Marklin,
Ook om de reden dat Marklin wisselstroom is en andere merken gelijkstroom,
Je kan wel de drie verschillende Marklin rails aan mekaar koppelen.
Dat wilde ik weten, omdat je dan de goedkopere occasie sporen kan gebruiken om een schaduw station te maken, je ziet ze toch niet.
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Ook om de reden dat Marklin wisselstroom is en andere merken gelijkstroom
Ik kan het weer niet laten[:D]
M?rklin is 3-rail, de anderen 2-rail.
Heeft met wisselstroom of gelijkstroom niks te maken.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Ook om de reden dat Marklin wisselstroom is en andere merken gelijkstroom
Ik kan het weer niet laten[:D]
M?rklin is 3-rail, de anderen 2-rail.
Heeft met wisselstroom of gelijkstroom niks te maken.
Ja je hebt gelijk, dat had ik verkeerd geschreven [:I]
Bij M?rklin bestaan overgangsrails voor de overgang van C- naar K-rails, K- naar M-rails en M- naar C-rails. Daar is dus geen probleem.
Maar die werken dus alleen maar voor de M?rklin-rails.
Met M?rklin heb je ook geen problemen bij het maken van keerlussen. Bij 2-rail heb je dit probleem wel en moet je beetje electronica gebruiken om dat probleem op te lossen.
Ooit, toen ik nog maar een jaar of 9 was, heb ik mijn Lima-rails met de Fleishman-rails van mijn vader gecombineerd. Dit ging mits een paar kleine aanpassingen.
Maar nogmaals, M?rklin-rails kan je alleen maar met M?rklin-rails verbinden. Ik gebruik zelf de C-rails van M?rklin en ik ben daar tevreden over.
Trouwens, het is bijna altijd zo dat iemand je iets aanbeveelt wat hij zelf gebruikt. Dus mensen die 2-rail rijden, raden je aan om dat te kopen. Mensen die M?rklin rijden, raden je aan M?rklin te kopen. Het is een keuze die je zelf moet maken en gegarandeerd, je gaat later zeggen, "had ik toch maar die andere genomen". Maar zo is het met alles in het leven h?. [;)]
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Trouwens, het is bijna altijd zo dat iemand je iets aanbeveelt wat hij zelf gebruikt.
Dat is niet altijd zo :D Ikzelf rijd 3-rail met C-rails, maar als ik iets aan iemand zou moeten aanraden zou ik nu 2-rail aanraden. Wat voor rails heb ik totaal geen idee van want weet niet veel van 2-rail. Het is niet dat ik niet tevreden ben met mijn 3-rail met C-rails, integendeel zelfs! Maar als ik kon herbeginnen van nul zou ik met 2-rail beginnen denk ik.
Hallo Jurgen
citaat:
Het is een keuze die je zelf moet maken en gegarandeerd, je gaat later zeggen, "had ik toch maar die andere genomen". Maar zo is het met alles in het leven h?.[;)]
Toevallig sprak ik van de week iemand die zei het zelfde over zijn vrouw. Treinen en vrouwen hebben toch veel gemeen.[:D][:D]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
citaat:
Het is een keuze die je zelf moet maken en gegarandeerd, je gaat later zeggen, "had ik toch maar die andere genomen"
citaat:
Ikzelf rijd 3-rail met C-rails, maar als ik iets aan iemand zou moeten aanraden zou ik nu 2-rail aanraden
Een mooiere illustratie van Jurgen's laatste zin kan ik me niet inbeelden, Anarchy [:D]
@ Delticpower: LOL, ik had eerlijk gezegd al wel zo'n reactie verwacht hier. [:D]
@ Gerolf: Je ziet, ik heb gelijk h?. [:D]
@ Anarchy: Ik zei dan ook "bijna" h?. [;)]
citaat:
Geplaatst door DelticPower
Treinen en vrouwen hebben toch veel gemeen.[:D][:D]
Belangrijk verschil: als je een trein inruilt krijg je daar nog wat geld voor terug. [8D]
C-rail heeft 1 groot voordeel je kan in 1 uur een grote baan gelegd hebben. Twee aansluitdraden en je kan al rijden. Dat kan je met de andere soorten rails niet. Wil je het even veranderen. Je bent zo klaar en je hebt geen last van klemzittende railassen en stroomvoorziening is erg goed te noemen.
Gewoon klikken en je bent klaar.
Toch opletten met rails, eigenlijk de "spoortoestellen", als je digitaal gaat! Sommige wissels e.d. zijn niet zo "DCC-friendly"[:p].
In 2-rail is het zaak wissels met polariseerbare hartstukken te hebben, want bij een kortsluitinkje staat anders de hele baan stil[:(]
K rails en c rails van marklin zijn te kombineren met 2 rail sporen.
De kombinatie 2 rail + 3 rail werkt maar dan zijn de middenpuntkontakten van de 3 rails overbodig. De kombinatie 3r. + 2r.
werkt niet geen middenpuntkontakten.[:D]
Erik
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
De kombinatie 2 rail + 3 rail werkt maar dan zijn de middenpuntkontakten van de 3 rails overbodig. De kombinatie 3r. + 2r.
werkt niet geen middenpuntkontakten.[:D]
Erik
Maar dan heeft het toch geen zin om de duurdere K-rails te kopen, als je toch 2-rail wil rijden. [}:)]
Het lijkt mij vreemd dat iemand dat wil doen. Als je de rails liggen hebt, tot daar aan toe. Maar je gaat die toch niet speciaal kopen.
Ik heb me laten zeggen dat de Peco rail, flex rails toch ??n van de beter zijn. Klopt dit? Of was het nu PIKO ik weet het iet meer.
Je ziet dat ik nog maar een beginner ben h?.
Luc
Ieder heeft zo zijn voorkeuren, maar ik vind Peco een van de betere.
Jurgen,
Maar dan heeft het toch geen zin om de duurdere K-rails te kopen, als je toch 2-rail wil rijden.
Dit was maar om duidelijk te maken dat 3 rail wel te kombineren is met 2 rail. Ik zou dit zelf ook nooit doen. Een 2 rail rijder zal nooit 3 rail sporen gebruiken voor die mannen is dat heiligschennis.
Erik
Ik heb niet alles gelezen, maar 3-rail sporen die hebben toch de 2 railstaven electrisqch verbonden? Of is dat niet meer? Dat kan je nooit voor 2-rail systeem gebruiken.
Bij 3-rail zijn de beide spoorstaven elektrisch met elkaar verbonden, maar bij C-rail is die verbinding makkelijk te verbreken, en zo nodig ook weer te herstellen.
Bij k rails zijn altijd beide spoorstaven van elkaar gescheiden. Is het zelfde als een een 2 rail maar met middenpuntkontakten.
Erik
Is er dan nergens een voorbeeld om aan te tonen welke rails welke zijn, eventueel met een tekening of foto erbij? Zou dat niet handig zijn voor de leken onder ons?
Luc [;)]
Je kan gewoon naar de winkel gaan en alle catalogi aanschaffen. [:D] Maar dat wordt dan wel een kostbare zaak denk ik.
Her en der op internet zullen wel foto's staan van alle rails. Misschien kan iemand hier foto's online plaatsen van verschillende rails.
Die van M?rklin kan je gewoon online bekijken op hun website.
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Jurgen,
Maar dan heeft het toch geen zin om de duurdere K-rails te kopen, als je toch 2-rail wil rijden.
Dit was maar om duidelijk te maken dat 3 rail wel te kombineren is met 2 rail. Ik zou dit zelf ook nooit doen. Een 2 rail rijder zal nooit 3 rail sporen gebruiken voor die mannen is dat heiligschennis.
Erik
Vanwege het puntstuk en de puko's zijn K-rail wissels een voor tweeraillocs onneembare hindernis.
Afgezien van het feit dat er voor tweerail voor minder geld aanzienlijk fraaier railmateriaal te koop is. Dat is geen heilig geloof, maar een objectief feit. [8D]
2 rail systemen
http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=shop&grand_id=4&parent_id=4
http://213.239.212.34/?viewproduct=625&pid=17&trackgauge=1&label=10&equipment=&epoch=&query=&onlynew=
http://www.roco.cc/media/image/produkte/prod_thumbs/1110808195.jpg
Drierail systeem
http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=&nr=5106&picname=5106.jpg
http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Recht+railstuk.&nr=2200&picname=2200.jpg
http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Rechte+rail.&nr=24188&picname=24188.jpg
Zoeken blijft voor velen moeilijk, het is altijd makkelijker als iemand anders dat dan doet.
Het antwoord op de vraag van belair of de metalen rails van Marklin standaard voor analoog of digitaal is, daar is het antwoord ja op, het is standaard voor analoog en digitaal, net als alle andere rails van alle andere merken.