Volgens de handleiding van de ESU ledstrip 50708 (met ingebouwde dcc decoder) zou je deze kunnen instellen met de lokprogrammer. Ik slaag daar maar niet in! Zijn er mensen die weten hoe je dit precies doet? Als ik de ledstrip aansluit op de programmer en probeer de decoder uit te lezen krijg ik een foutmelding en zegt hij no decoder found...
Ook nieuwe cv waardes wegschrijven lukt niet.
Ik wil deze ledstrips gebruiken voor de I6 rijtuigen van ls models, zie artikel in de huidige MSM.
Bij alle andere decoders van het merk lukt dit zonder problemen. (Loksound en lokpilot decoders)
Wie heeft raad?
Patrick
Heeft iets te maken met dat de decoder een motor "verwacht"
uit de handleiding:
Connect to AUX1 a load of 60mA to 100mA , in order to read CVs!
terug het veel gezegde RTFM . Read the fuc*** manual. Zo simpel kan het zijn :)
Het gaat hier om een funktiedekoder. Heb je dit juist ingesteld. Dus geen soundtype of decoder die een motor aanstuurd. Dit moet je eerst selekteren alvorens je kunt beginnen.
Mvg
755philippe
Nu nog iets vinden met dat verbruik!
Een achterlicht lampje van een fiets is ongeveer 50mA bij 6 volt
Maar hoeveel is de spanning die de decoder op die aux zet?
Waarschijnlijk meer dan 15 Volt
Weerstandjes proberen... Wet van Ohm eens opfrissen :D
180 ohm 2 of 3 watt .Waarde industrieel kan dus vanaf 180 ohm tot 330 ohm.Neem zeker 2 Watt minstens.
Citaat van: bellejt op 06 september 2017, 20:40:56 PM
terug het veel gezegde RTFM . Read the fuc*** manual. Zo simpel kan het zijn :)
Dat is nochtans exact wat ik gedaan heb, alleen staat er bij het gebruik van de lokprogrammer niet vermeld dat je iets aan de AUX 1 moet hangen...
Een LokProgrammer is niet anders dan een centrale. In DCC lezen kan alleen met belasting op AUX1, schrijven kan wel en de foutmelding kun je dan negeren. Dit geldt voor alle functiedecoders.
Gr, Ben.
Ook even controleren: in de recente updates van de lokprogrammer software (momenteel 4.6.0 van 26/7/17) is er blijkbaar ook gesleuteld aan het werken met de ESU-ledstrips.
J.
probeer eens een gewoon gloeilampje van 16v of zo...
Citaat van: dani op 07 september 2017, 12:29:24 PM
probeer eens een gewoon gloeilampje van 16v of zo...
Dani, er hangt een 19V 65 mA gloeilampje aan de AUX 1 maar nog steeds kan ik niks uitlezen/wegschrijven...
heb je een centrale waarmee je kan de decoder inlezen ??
Misschien werkt hij inderdaad niet ... of heb je nog een andere decoder van zelfde type ?
Even testen dan. Lokadres is 3 en onder F2 gaan alle leds aan............
ik heb de ledstrip 50708 aan de ECoS aangesloten en nu kan ik wel alle CV's uitlezen en wegschrijven (???)...waarom lukt dit dan niet met de lokprogrammer?
Al mijn lokpilot en loksound decoders heb ik zo perfect kunnen instellen en met de ledstrip lukt het maar niet, om moedeloos van te worden :(
geen idee... ik heb zelf geen lokprogrammer en dus ook geen ervaring er mee
Citaat van: Ben op 07 september 2017, 16:23:12 PM
Even testen dan. Lokadres is 3 en onder F2 gaan alle leds aan............
Via driver's cab op de lokprogrammer kan ik de strip wel aansturen F0 en F2 werken perfect.
Ondertussen heb ik een andere led strip aan de lokprogrammer gehangen en deze laat zich wel gewillig uitlezen en beschrijven...volgen wie kan!
Exemplarische fout ???? (moet mij weer overkomen) al blijft het dan wel raar dat het via de ECoS wel lukte bij de eerste!
Omdat ik de AUX1 toch niet ga gebruiken zou ik graag iets definitief aansluiten i.p.v. het 19V lampje, iets dat permanent mee kan worden ingebouwd in de wagens.
Ik ken zelf niks van weerstanden daarom wil ik vragen welke types ik moet gebruiken om de led strip te kunnen uitlezen? Het moet een verbruik hebben tussen de 60mA en 100mA.
Graag het juiste type en waar ik deze kan vinden.
Bedankt
Patrick
waarom niet gewoon dat lampje? Een weerstand wordt alleen maar warm als je per ongeluk de aux hebt geactiveerd. Een lampje zie je tenminste branden.
180 ohm 2 of 3 watt .Waarde industrieel kan dus vanaf 180 ohm tot 330 ohm.Neem zeker 2 Watt minstens.
Citaat van: Alberke op 08 september 2017, 18:28:57 PM
waarom niet gewoon dat lampje? Een weerstand wordt alleen maar warm als je per ongeluk de aux hebt geactiveerd. Een lampje zie je tenminste branden.
Omdat die 19v lampjes nogal aan de forse kant zijn om mee in te bouwen. Een klein weerstandje lijkt me dan beter.
Via de lokprogrammer kan ik die AUX1 trouwens volledig uitschakelen.
Mvg
Pateick
Citaat van: bellejt op 08 september 2017, 20:21:08 PM
180 ohm 2 of 3 watt .Waarde industrieel kan dus vanaf 180 ohm tot 330 ohm.Neem zeker 2 Watt minstens.
Dus als ik het goed versta (ben een complete leek in die dingen) dien ik dus een weerstand te zoeken tussen de 180 en 300 ohm en tussen de 2 en 3 watt. Zijn er daar ook verschillende types in of is dat allemaal gelijk?
Waar zou ik die kunnen vinden?
Mvg
Patrick
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1474554/Panasonic-ERG-2SJ271-Metaalfilmweerstand-270-Axiaal-bedraad-2-W-1-stuks?ref=searchDetail
Bedankt Gerolf!
Is er ook een plus en min zijde aan zo'n weerstand of is dit een volkomen belachelijke vraag?
Een weerstand mag je gerust "andersom" monteren ;)
er is geen plus of min aan een weerstand.Ik zou eerder iets zwaarder nemen om safe te zijn want bij 19 volt en 10 mA zit je snel aan het max (1.9 W) :
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1474639/Panasonic-ERG-3SJ271-Metaalfilmweerstand-270-Axiaal-bedraad-3-W-1-stuks?queryFromSuggest=true
Citaat van: bellejt op 09 september 2017, 10:23:54 AM
Ik zou eerder iets zwaarder nemen om safe te zijn want bij 19 volt en 10 mA zit je snel aan het max (1.9 W) :
Je bedoelt natuurlijk 100mA.
Citaat van: Belgaboy op 08 september 2017, 17:48:03 PM
Omdat ik de AUX1 toch niet ga gebruiken zou ik graag iets definitief aansluiten i.p.v. het 19V lampje, iets dat permanent mee kan worden ingebouwd in de wagens.
Waarom wil je dat? Als je 6 ledstrips hebt in 6 wagons heb je een extra stroomverbruik van 0,6A. Het programmeren van zo'n ledstrippie is een eenmalige zaak en daarna kijk je er niet meer naar om........
Gr, Ben.
yeps.Rekenmachine sloeg door :)
Bij 19V, 270 Ohm heb je een dissipatie van U²/R = 19²/270 = 1.337 W - 2 Watt is dus ruim genoeg ;)
(de stroom is dan 70,3 mA = netjes binnen de grens van 60...100)
... maar het lijkt me inderdaad niet nodig om die weerstand er heel de tijd aan te hangen - enkel als je met de CV's bezig bent
Om de juiste lichtsterkte van de interieurverlichting te bepalen is het nodig dat het rijtuig terug volledig gesloten is. Alleen op deze manier kan ik zien of de ramen voldoende verlicht zijn.
Als ik dan de weerstand laat hangen kan ik perfect alles uitlezen en wegschrijven...dat is het opzet achter dit verhaal.
Is er trouwens een verschil tussen deze :
https://www.elektronica-online.nl/?content=5156
(kosten 0.25€ per 5 stuks)
en die uit de conrad winkel (kosten 0.51€ per stuk)
Andere kwaliteit?
evengoed
Citaat van: Gerolf op 09 september 2017, 11:32:21 AM
Bij 19V, 270 Ohm heb je een dissipatie van I²/R = 19²/270 = 1.337 W - 2 Watt is dus ruim genoeg ;)
(de stroom is dan 70,3 mA = netjes binnen de grens van 60...100)
... maar het lijkt me inderdaad niet nodig om die weerstand er heel de tijd aan te hangen - enkel als je met de CV's bezig bent
Zit er hier geen foutje in?
I= stroom (uit gedrukt in Ampere) en U= spanning (uitgedrukt in Volt)
Citaat van: Belgaboy op 09 september 2017, 12:07:42 PM
Om de juiste lichtsterkte van de interieurverlichting te bepalen is het nodig dat het rijtuig terug volledig gesloten is. Alleen op deze manier kan ik zien of de ramen voldoende verlicht zijn.
De ingebouwde lichtstrip kun je configureren en mappen met de programmer, dan het rijtuig sluiten en de lichtsterkte programmeren op de baan onder POM. Waarden die je wegschrijft eventueel tussentijds noteren.
Gr, Ben.
Citaat van: Bolje op 09 september 2017, 13:25:17 PM
Citaat van: Gerolf op 09 september 2017, 11:32:21 AM
Bij 19V, 270 Ohm heb je een dissipatie van I²/R = 19²/270 = 1.337 W - 2 Watt is dus ruim genoeg ;)
(de stroom is dan 70,3 mA = netjes binnen de grens van 60...100)
... maar het lijkt me inderdaad niet nodig om die weerstand er heel de tijd aan te hangen - enkel als je met de CV's bezig bent
Zit er hier geen foutje in?
I= stroom (uit gedrukt in Ampere) en U= spanning (uitgedrukt in Volt)
Goed gezien - dat was inderdaad fout :-[
Citaat van: Ben op 09 september 2017, 13:37:02 PM
Citaat van: Belgaboy op 09 september 2017, 12:07:42 PM
Om de juiste lichtsterkte van de interieurverlichting te bepalen is het nodig dat het rijtuig terug volledig gesloten is. Alleen op deze manier kan ik zien of de ramen voldoende verlicht zijn.
De ingebouwde lichtstrip kun je configureren en mappen met de programmer, dan het rijtuig sluiten en de lichtsterkte programmeren op de baan onder POM. Waarden die je wegschrijft eventueel tussentijds noteren.
Gr, Ben.
Inderdaad dat is ook een optie, is er echter een goede reden waarom ik de weerstand niet aangesloten zou laten?
Voor de kostprijs moet ik alleszins niet laten...
Als gezegd: de weerstand verbruikt onnodig digitale stroom. Ik weet niet hoeveel rijtuigen je hebt met zo'n strip maar het kan ten koste gaan van het beschikbaar vermogen van je centrale of booster.
Ben,
Wordt er ook stroom verbruikt als de aux 1 is uitgeschakeld?
Ik kan dit zo instellen in de lokprogrammer.
Mvg
Patrick
Nee dan niet.
Ok, perfect dan is de oplossing gekend voor mij!
Aan allen bedankt om mij te voorzien van de nuttige tips en uitleg.
Fijn weekend nog
Patrick