Wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de Otmm 61 of 64 van de DB en de Type Tds-wagon van de NMBS?
Dit is de link naar de Tds via Cooltrain:
https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=592&controller=product (https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=592&controller=product)
en dit voor de Otmm 64 van Lenz (wel schaal 0, maar maakt niet uit):
https://www.modellbahn-fokus.de/product/spur/Lenz/Selbstentladewagen/5-9-0-002012-215534-0-de-3-3-2-0-0-1-0-0/index.html (https://www.modellbahn-fokus.de/product/spur/Lenz/Selbstentladewagen/5-9-0-002012-215534-0-de-3-3-2-0-0-1-0-0/index.html)
Ik zie heel veel kleine verschillen, maar zijn deze Otmm om te bouwen naar Tds-wagons van de NMBS? En zo ja, waar moet ik dan op letten. (Ik kan ze misschien zelf tekenen en printen, maar dat zal dan niet voor direct zijn).
die Tds is met afgesloten dak ( dat uiteraard open kan ) voor stortgoederen die niet vochtig ( nat ) mogen worden
Die andere Otmm is bovenaan open en meer voor transport van bvb kolen of ertsen.
Saskia
Met niet meer dan die foto's uit je linkis het niet zo eenvoudig. Maar buiten de daken zijn vooral de einden van de bak sterk verschillend. De duitse versie heeft een platte kant met verstijvingsribben, de belgische heeft een opgebouwde 3D structuur. Dan nog de luiken uiteraard en de ladders die daardoor anders zijn. De rest...
Ooohwww... ik was zo gefocust op de onderkant van de wagon, dat ik dit allemaal zelf niet gezien had. Ok, daar ben ik dus niets mee, dat wordt hertekenen.
Als je die dakluiken niet gezien had.... ::)
Je had toch ook gezien dat in je link de Brawa h0 was en de Lenz 0? Anders was je met de lengte ook in de problemen gekomen :D
Verdorie... veel moelijker dan gedacht. Is er weet dat deze Otmm ooit in Belgiƫ hebben gereden?
Lijkt de Piko 54564 niet erg op die Otmm?
Inderdaad! Dus eigenlijk geen Tds, maar een Fc(s). Bedankt... dan weet ik wat doen :-)
Er is ook nog de Roco-variant van de NMBS TDS > https://marnan.eu/roco-76176-h0-3-delige-set-nmbs-zwenkdakwagens-tds
Maar in hoeverre deze zogenaamde Belgische TDSen correct zijn en niet slechts een DB-wagen met NMBS-beschrifting, valt na te kijken >
https://interessante-bilder.startbilder.de/1200/tds-nmbs-mit-nummer-88-416986.jpg (foto Hans vd Sluis) is Ć nders dan
https://lh3.googleusercontent.com/-qPvYVIvEi0E/VT-844BO1EI/AAAAAAAADh0/nbEsV2bvnW4/s1024/A4362%252520Tds%252520kalkwagen%252520axel%2525206.jpg (foto Cooltrain)
let ook op t gat in de middensteun. De wagens met "staand" gat zijn korter dan de wagens met "liggend" gat (daar in dat gat zit ook het lengteverschil).
Verder zo uit mn hoofd geen idee welke variant de nmbs had, maar weet wel dat ik een brawa kocht met liggend gat om geel te spuiten omdat cockerill zo'n wagen had, maar dat bleek bij nader inzien een wagen met staand gat. Is er ook, van piko.
(https://live.staticflickr.com/65535/50557268687_d4d8b66d11_h.jpg) (https://flic.kr/p/2k2zdAk)IMGP3190 (https://flic.kr/p/2k2zdAk) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
5 (?) verschillende > https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/sets/72157668671109043/ (foto's F. Maes / Peter V.Gestel)
Mannen, hartelijk dank voor de info! Ik kan verder.