Zijn temperatuurschommelingen erg schadelijk voor modeltreinen; wat is de beste manier om uw treinen op te bergen.
Voor treinen zal het wel meevallen, tenzij de temperatuurschommeling gepaard gaat met schommelingen in de luchtvochtigheid. Een te vochtige omgeving is niet te best.
Voor rails op een houten ondergrond is er wel een probleem: metaal en hout hebben een tegengestelde reactie op temperatuur. Mijn rails hebben dat al ondervonden vorige zomer ... [xx(]
Gerolf peters wrote: "Voor rails op een houten ondergrond is er wel een probleem: metaal en hout hebben een tegengestelde reactie op temperatuur. Mijn rails hebben dat al ondervonden vorige zomer ... "
ja de mijne ook, er zijn dan plots verschillende secties waar de snelheid verlaagd moet worden lol
Hallo Allemaal, het uitzetten en krimpen van materialen komen voor op onze modelbanen zowel als bij het grootbedrijf. Bij extreme temperaturen worden bij de NS stukken rails wit geschilderd. Is dit misschien ook een oplossing voor de modelbaan? [:)][:)]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan Simons
Nogmaals hallo, Het uitzetten en krimpen van materialen op de modelbaan heeft meer met de vochtigheid dan met de temperatuur te maken. Bij hogere temperaturen is de luchtvochtigheid ook hoger. Warme lucht bevat meer water dan koude lucht. Het is daarom ook aanbevelenswaardig een hygrometer in de ruimte te hebben hangen zodat men de vochtigheidsgraad in de gaten kan houden. Is deze te hoog, dan extra ventileren, of te laag lucht bevochtigen. Vooral in de winter bij het stoken van de centrale verwarming. Vooral hout reageert hierop. Metalen van rails etc reageren op temperatuur, maar veel minder als het houtwerk op vocht. Hoop jullie hiermee iets geholpen te hebben.[;)]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan Simons
Probeer gewoon de temperatuurschommelingen te beperken ook de luchtvochtigheid zal dan binnen de perken blijven. In de modelbouw wordt niet meer met ijzer gewerkt en de meeste andere materialen verroesten niet echt. Ok ook op kunstof kan oxydatie komen maar bij normale temperatuur en luchtvochtigheid hebt ge er weinig of geen problemen met. Als natuurlijk in de winter de temperatuur daalt tot het vriespunt en in de zomer tijdens een hittegolf stijgt tot 50?C dan krijgt ge natuurlijk problemen.
Stefan,
In MSM 47, momenteel in druk, wordt ingegaan op het bewaren van treinen, meer bepaald de invloed van temperatuurschommelingen en vocht. Aan de hand van enkele treffende voorbeelden wordt een overzicht gegeven van wat er zoal kan mislopen. Dus, nog even geduld.
Groeten,
Guy
Vergeet dan ook niet om even te vermelden dat wagens ook kunnen vergelen. En natuurlijk, hoe dit te voorkomen.[:o)]
Dit heeft helemaal niets met temperatuurschommelingen te maken, maar wel met het bewaren van treinen natuurlijk. [^]
Mijn wagentje van Christiaensen is spijtig genoeg al tenonder gegaan. [V][:(]
Hoe kan je temp. schommelingen binnen de perken houden? Als het in de zomer 32?is kan je daar toch niet veel aan doen.
Luchtverplaatsing voorzien of airco... maar dat laatste is niet zo evident en nog minder goedkoop.
Ik ga op mijn treinzolder, een ventilator plaatsen, die ervoor moet zorgen, dat vooral de warme lucht naar buiten wordt getrokken. Dit in combinatie met een klein Airco-toestel, zou voldoende moeten zijn. Maar of dit de oplossing is????
Wat natuurlijk ook helpt... een goede isolatie. Temperatuurschommelingen op zich kunnen nooit kwaad, maar zoals al gezegd; de uitersten in temperatuur en vochtigheidsgraad, zijn zeer slecht.
Wat kan dit dan aanrichten bij locomotieven?
Je locomotieven kunnen vastroesten, rails trekken krom, schimmel in je hout,...
Kortom, je wil het niet voorhebben. [:D]
Voor in de winter kan je een luchtbevochtiger kopen. Een goede is er al vanaf 100 Euro. Of je legt een natte handdoek over de verwarming.
Jordey
Als het zo koud is dat de olie van je locs vastzit dan heb je een probleem.
Ik denk dat vocht over het algemeen een groter probleem is dan temperatuur. we hebben hier niet alle dagen 32?, en als dat zo is bij mijn treinen, dan ga ik wel iets anders doen.
Vocht kan je in eenvoudige gevallen door verluchten oplossen. Hardnekkiger gevallen met een ontvochtiger. Als het zelden een probleem is, dan kan chemisch ontvochtigen een oplossing zijn. Te droog is ook niet goed! Niet gezond, statische electriciteit en hout kan barsten.
Hoe bedoel je; iets anders doen?
Waar bouwen jullie eigenlijk jullie banen.[?]
In vochtige en tochtige donker kelders of half lekke en natte zolders[:(!]
Volgens mij(maar ik ben ook maar een mens[:0])valt het allemaal reuze mee
Als je een ruimte heb waar je als mens redelijk gezond kunt verblijven val het voor de trein ook wel mee.[:)]
Het enige wat ik ooit heb gehad was krom getrokken rails die in de zon lagen.
Klein beetje ruimte bij de lassen,en nooit meer last gehad.
Ook niet van houtrot,schimmels over roestige loks.
Trouwens een roestige lok zie in werkelijk heid ook wel eens[:D]
wim
Volgens mij werd er vroeger zeker niets aan temperatuur- en vochtigheids schommelingen gedaan omdat men de middelen niet had; en zie eens, de meeste oude loks zien er nog steeds stralend uit en rijden zelfs soms nog.
citaat:
Als je een ruimte heb waar je als mens redelijk gezond kunt verblijven val het voor de trein ook wel mee.
Ja, maar meestal worden die door mensen opge-eist. Dus de treinen moeten het met de rest stellen.
citaat:
Hoe bedoel je; iets anders doen?
Treinen bouwen in de werkplaats (friste plaats in huis) of buiten laten rijden (met frisse pint en/of bbq). Een tuinbaan heeft zo zijn voordelen.
citaat:
Geplaatst door guy holbrecht
Stefan,
In MSM 47, momenteel in druk, wordt ingegaan op het bewaren van treinen, meer bepaald de invloed van temperatuurschommelingen en vocht. Aan de hand van enkele treffende voorbeelden wordt een overzicht gegeven van wat er zoal kan mislopen. Dus, nog even geduld.
Groeten,
Guy
Een voorsmaakje. [:p] [:p]
Mijn treinen liggen ook op zolder, en ik ben vaak bang dat er iets zou kunnen gebeuren.
In de zomer kan het daar vrij warm worden en laat ik een ventilator draaien, al betwijfel ik of het iets helpt.
Voor de koude moet je minder bang zijn denk ik.
@Tom en alle andere. Zoals ik eerder al vermelde, is een simpele hygrometer van een paar euro al een mogelijkheid om de zaak in de gaten te houden. Vochtigheidsgraad tussen 40 en 70 % is normaal. Hoger gaat het hout van de onderbouw werken, lager dan 40% wordt het hout te droog en gaat scheuren. Centrale verwarming geeft vooral in het stookseizoen droge lucht, dus bevochtigen. Let op bij het gebruik van airco's. De meeste onttrekken ook vocht uit de lucht, maar er zijn ook type's die de lucht bevochtigen om te koelen(goedkopere types)
Daarom meten is weten en met een hygrometertje zie je hoe de zaak ervoor staat.[:)]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan Simons
Op naar de winkel dus morgen achter een hyfrometer. [;)]
Het gaat hier altijd over hout en sporen; maar kunnen temp.versch. ook invloeden hebben op het chassis en de metalen kap van de loc.
Ik ben verzamelaar dus voor mij persoonlijk is dit wel iets belangrijker.
@ Stefan.
Heb hier geen ervaring mee, maar er is op dit forum een draadje over een kromtrekkende lok van Klein Modelbahn. Ook op de Beneluxrailforum staat een stukje over zelfvernietiging van goederenwagens van hetzelfde merk. Zou gaan over Zamac. Dacht dat hierover berichtjes waren van Fremo B.
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan Simons
Ik slaap niet van nacht.
En zo wel dan droom ik van Kromgetrokken locs,verbogen rails,en gemenen schimmels die mijn wagens op vreten.
Mannen ten strijden.
Jan ik het een hydrometer opgehangen 56% van middag netjes he.
wim
Geweldig Wim, Je ziet meten is weten. Dus droom prettig en slaap wel.
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan Simons
Ik vrees dat sommige plastics er eerder last van gaan hebben dan metalen.
Voor we hier de pessimistische doemdenker gaan uithangen, er zijn echter andere punten die mee gaan spelen. Zo kan een dagje wat vochtiger geen kwaad voor hout. Het begint een probleem te worden als het een hele winter duurt. En er zijn simpele oplossingen zoals reeds aangehaald.
Waar staat dat ergens op het forum; die kromgetrokken lok.Ik kan het niet vinden
Stefan,
Ik denk onder "Belgische modellen" bovenaan bij "blijvend KMB model 60"...
Daar worden allerlei problemen met dit model beschreven, ook het kromtrekken dacht ik...
Ter info: met de zoekfunctie vind je makkelijk topics terug ...[:)]
Benny
Er worden wel de problemen die zich voor kunnen doen bij grote temp. verschillen zoals kromtrekken van hout en rails . Maar wat te denken van de fijne electronica in bv. decoders , wisselaandrijvingen , besturingen . Bij een hoge luchtvochtigheid kan men deze apparatuur binnen 5 a 6 jaar niet meer probleemloos gebruiken vawege de oxidatie .Denk maar eens aan een g s m , vocht is hier ook de grote boosdoener en valt buiten de garantie .
... en aandrijvingen met geheugendraad: die zijn pas temperatuurgevoelig!
geheugen draad is inderdaad moeilijk.
Ik had 10 wisel er mee,toe ik er negen op motor had omgebouwd dacht ik als je de draad 15 cm i.p.v 10cm maakt en je zorgd dat hij slap hangt bij geen stroom dan moet het beter gaan.
En inderdaad zelfs op een snikhete dag gen problemen meer
Kost natuurlijk wel meer draad
Wisselmotoren voor 3.25 euro geruisloos /zeer simpel ook de mechanica/geen eindcontacten nodig/prachtig langzaam om
Ook voor een overweg/seinpaal e.d.
http://www.verkoop.licht-geluid.nl/showtec-spiegelbol-motor-battery-operation-hl60417.html
is een broertje van feather motoren zie MSM (lees de tekst er bij niet,die is fout).
Deze hebben echter spleetogen (made in china)
wim
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
... en aandrijvingen met geheugendraad: die zijn pas temperatuurgevoelig!
Ben vorig weekend wat aan 't experimenteren en meten geweest met geheugendraad. Het valt allemaal best mee. Deze gaat pas op een temperatuur van meer dan 50 graden samentrekken. Eer het in mijn hobbyruimte zo warm is ben ik al lang op 't terras een frisse pint aan't drinken [;)].
hey wim,
heb je deze spiegelbolmotoren al lang in gebruik ? Betrouwbaar ?
en met welke spanning stuur je ze aan ?
Benny
volgend verhaal is van een ander forum lid. rene smits
Mijn ervaring betreft 1 motor .(ervaring 2 dagen)
Ik heb er alle vertrouwen in.
Heb nog wel 12 orginelen feather ingebruik en die doen het prima.
.Hetgeen er gedaan moet worden... verwijder het bovenste deel waar normaal de batterij insteekt , de schakelaar kan je gebruiken voor andere projecten .Dan hou je in principe een kopie over van zo'n Amerikaanse SwitchMaster , maar dan wel made in China .Als je de originele gebruikt is het gemakkelijk . Kan je afkijken ! Er moeten twee gaten geboord worden , en twee plastic ,of beter koperen buisjes afgezaagd worden om afstand te houden van de bodemplaat . Er kan ook plaats uitgespaard worden met de behuizing te verwijderen . Zonder behuizing gaat het ook . Wij bestelden 100 stuks tegelijk , maar met een stuk of vijf gaat het ook , alleen zijn de verzendingskosten dan hoger . Experimenteren maar .
Denk eraan dat er een voorschakelweerstand nodig is . Ik geloof zo'n 800 ohm , maar dat moet je wel uittesten . De voeding is hier 1.5 volt ipv 4 volt zoals de Amerikaanse .
De motoren blokkeren inderdaad.Zowel de US als de Chinese .Ze verbruiken zo weinig stroom dat ze altijd aan kunnen blijven . Wij hebben ze een maand laten aanstaan in een test en ze worden nog niet eens warm ! Nadeel is dat het wissel niet kan opengereden worden , maar dat is in werkelijkheid ook zo. voordeel is dat de wisseltong blijft aandrukken .
P.s Wij is een modelbaan club
Ik las daarnet een bijdrage van Deltic Power over kromtrekkende KMB-wagons (die met een Zamac-onderstel).[:0] Ik heb zo twee containerwagens en enkele eaos-wagens.[:(] Blijkbaar ben ik dus niet alleen [:I]. Waaraan ligt dat ? Het Zamac [?], want ik bewaar al mijn materiaal op kamertemperatuur. Heeft er nog iemand anders daar problemen mee [?] Ik hoop dat ik ze zal kunnen herstellen door een platicard onderstel te maken.
Hallo Emmapeel, inderdaad is het Zamac de oorzaak. Door oxidatie gaat het plaatje uitzetten. Als je er op tijd bij bent en de wagen is nog niet te ver uit elkaar gedrukt kun je de metalen bodemplaat vervangen door plasticard. Let op voor wegspringende veertjes van het koppelingsmechanisme. Ben vanmiddag ook in de dozen op zolder aan het zoeken geweest, maar de vier open bakwagens (type E) van het betreffende merk hebben geen Zamac plaat en zijn dus nog als nieuw. Veel succes bij het repareren van jouw wagens.
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Emmapeel, Deltic en anderen,
Het renoveren van een Eaos wagentje van KMB zit in ??n van onze volgende nummers van Modelspoormagazine (wellicht 48). Mits wat handigheid en het juiste materiaal is deze klus in minder dan een uurtje te klaren.
Groeten,
Guy
Hallo Wim Ijsbeer, jouw berichtje van 28/02 18:17 zou je dat aub eens voor mij willen vertalen ik versta er niks van.[:I] Johnny
Mijn berichten kun je ook niet verstaan,je kunt ze alleen lezen[:D][:D]
hallo johnny.
=====================================================================
geheugen draad is inderdaad moeilijk.
Ik had 10 wisel er mee,toe ik er negen op motor had omgebouwd dacht ik als je de draad 15 cm i.p.v 10cm maakt en je zorgd dat hij slap hangt bij geen stroom dan moet het beter gaan.
En inderdaad zelfs op een snikhete dag gen problemen meer
Kost natuurlijk wel meer draad
Wisselmotoren voor 3.25 euro geruisloos /zeer simpel ook de mechanica/geen eindcontacten nodig/prachtig langzaam om
Ook voor een overweg/seinpaal e.d.
http://www.verkoop.licht-geluid.nl/showtec-spiegelbol-motor-battery-operation-hl60417.html
is een broertje van feather motoren zie MSM (lees de tekst er bij niet,die is fout).
Deze hebben echter spleetogen (made in china)
==========================================================================
VERTALING
Daar gaat hij dan
ik had op mijn baan 10 stuks wissels die ik omzetten van recht naar rond en omgekeerd met een geheugen draad aandrijving.
Bij warm weer,dus in de zomer,kromp de draad uit zich zelf door de zon beschijning.
Dat was niet leuk.
Na enig gepieker besloot ik dus 10 faether motoren te kopen a 23 euro per stuk(rib uit je lijf)en de wissels omtebouwen op motor aandrijving
Je weet wel van recht naar krom of omgekeerd.
Dat werkte (en werkt nog)perfect.
Toen ik bij de laatste was zag ik het licht en bedacht(zeer gevaarlijk)dat als ik de draad wanneer er geen electrische spanning op staat niet strak maar slap laat hangen dan zal door de zon ,of zo iets ,de draad wel krimpen maar de wissel niet doen bewegen.
Je verlist dan natuurlijk een stukje werkzaamheid,en daar om moet de draad iets langer(50%).
Toen werkte de laatste wissel ook bij heet tot zeer heet prima.
Hij zit er nog steeds in.
Nu het tweede die motoren (zie msm 46) van feather.
De tekst daar bij geschreven die uitlegt hoe de motor werkt is onzin.
Zo werkt hij niet.[:(]
Maar deze aandrijving werkt prachtig gruisloos/langzaam/en betrouwbaar
Nu gevonden de zelfde motor(met hulp van een mede forum lid)echter niet uit amerika maar uit china
Zo goed koop 3.25 is geen enkele wissel aandrijving.
Wie meer wil weten hij mailen mij.
Nu duidelijk[?][?]
Tja niet echt maar nederlands is dan ook een heel moeilijke taal.
Jan
Zeg, zoo moeilijk is dat nu ook niet h?.
Ysbeer heeft er iets op gevonden om de wisselaandrijving met geheugendraad pefect te laten werken ook bij heet weer: je gebruikt 50% meer draad en laat die slap hangen.
Voor de Feather motoren heeft hij een alternatief uit china voor veel minder geld en een beetje knutselen.
Was dat nu echt niet te verstaan?
citaat:
Geplaatst door Havoc
Was dat nu echt niet te verstaan?
Ik was eerlijk gezegd wat aan't twijfelen om een reactie ? la JanJozef te geven. Ik begrijp zijn knipoog wel.
Ik denk echter dat Johnny vooral een "vertaling" vroeg van het technische antwoord, dat Wim vanwege iemand uit zijn club hier neerzette. Voor een niet-techneut kan dat inderdaad chinees lijken:
citaat:
Hetgeen er gedaan moet worden... verwijder het bovenste deel waar normaal de batterij insteekt , de schakelaar kan je gebruiken voor andere projecten .Dan hou je in principe een kopie over van zo'n Amerikaanse SwitchMaster , maar dan wel made in China .Als je de originele gebruikt is het gemakkelijk . Kan je afkijken ! Er moeten twee gaten geboord worden , en twee plastic ,of beter koperen buisjes afgezaagd worden om afstand te houden van de bodemplaat . Er kan ook plaats uitgespaard worden met de behuizing te verwijderen . Zonder behuizing gaat het ook . Wij bestelden 100 stuks tegelijk , maar met een stuk of vijf gaat het ook , alleen zijn de verzendingskosten dan hoger . Experimenteren maar .
Denk eraan dat er een voorschakelweerstand nodig is . Ik geloof zo'n 800 ohm , maar dat moet je wel uittesten . De voeding is hier 1.5 volt ipv 4 volt zoals de Amerikaanse .
De motoren blokkeren inderdaad.Zowel de US als de Chinese .Ze verbruiken zo weinig stroom dat ze altijd aan kunnen blijven . Wij hebben ze een maand laten aanstaan in een test en ze worden nog niet eens warm ! Nadeel is dat het wissel niet kan opengereden worden , maar dat is in werkelijkheid ook zo. voordeel is dat de wisseltong blijft aandrukken .
Je hebt aan die uitleg inderdaad niet veel als je zo'n ding niet voor je hebt liggen. Langs de andere kant denk ik dat als je er eentje hebt het met die uitleg niet moeilijk moet zijn om de ombaouw te realiseren.
En de winner is .... Gerolf, inderdaad nu ik het zo lees begrijp ik er iets meer van nog wel niet alles.Welke soort motor betreft het hier want bij Conrad hebben ze voor ongeveer de zelfde prijs servo motoren voor wissels.
johnny
De faether motor staat in MSM 46 kijk dus daar.
De conrad aandrijving kost zonder contacten 5,25.
Is perfect ,maar maakt nogal wat herrie,en echt langzaam gaan de wissel nu ook weer niet om.
De speudo feather motor is geruisloos/eenvoud te plaatsen/en de wissel gaat langzaam om.
Wim
En zijn dergelijke wisselmotoren ook bruikbaar met wisselstroom ( dus bij M?rklin ) ?
Voor mijn nieuwe baan ben ik nl op zoek naar een betrouwbaar en goedkoop systeem om de wissels traag en geluidloos om te zetten
Fretbol ;)
Dat jij marklin rijdt,d.w,z dat je treinen op wisselspanning rijden betekend natuurlijk niet dat alles wat je doet op wisselspanning moet.
De bedoelde motoren lopen op gelijkspanning n.l 1.5 volt een dergelijke spanning is vrijsimpel te maken b.v met een stopcontact voeding zoals je b.v gebruit bij het laden van je telefoon of voor draagbare radoi s e.d
Dat soort dingen bestaat met in stelbare spanning en kost heel weinig
Om hem(de motor)heen en weer te laten draaien is ,zoals bij vrijwel elke motor aandrijving een relais nodig.
KOst alle maal niet zoveel.
Ik heb eventueel ook wel een schema voor e.e.a
langzaam en geruisloos en betrouwbaar.
rij je digitaal ????
Wim
Ja, de modelbaan wordt digitaal bestuurd ( M?rklin digital en Koploper op de pc )
Mijn huidige modelbaan zal binnenkort worden afgebroken en ik wil een nieuwe modelbaan bouwen die volledig belgisch moet worden. Op de nieuwe modelbaan zal ik eventueel ook het Faller Car System gaan gebruiken en daarvoor moet ik ook gelijkstroom gebruiken, dus het aansturen van de wissels met gelijkstroom zal wel geen probleem zijn
Als je mij het schema zou kunnen doorsturen kan ik de zaak alvast even bekijken :)
Alvast bedankt,
Anthony ;)
hallo fretbol
hierbij een schema.
Wat niet duidelijk is even vragen
(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/MMSBIT.jpg)[/img]
wim
Een te hoge luchtvochtigheid kan toch opgelost worden met een luchtontvochtiger, ok , zo'n toestel kost wel wat geld maar als dit het probleem kan oplossen denk ik dat het zijn geld wel waard is.
Om de temperatuur constant op 16?graden te houden kan dit eigenlijk alleen opgelost worden met een aircosysteem. Denk iemandsoms nog aan een andere oplossing?
Ik heb zopas vernomen dat een airco niet mogelijk is op mijn treinenkamer; zouden enkele ventilators in de zomer de temperatuur naar beneden kunnen halen? Hoe lossen andere vezamelaars dit probleem op?
Het zal wel een beetje elpen denk ik, maar ventilators zullen meer lucht verplaatsen dan afkoelen.
Gordijnen voor de ramen of ladestoors naar beneden kan ook wel helpen.
Het helpt om zomerse warme lucht buiten te krijgen. Zeker niet gebruiken om lucht aan te zuigen.
En hoe doe je dat dan best als je geen airco kan zetten en geen ramen hebt om open te zetten?
Een gat in de muur maken (als het een buitenmuur is tenminste)
Heb jij thuis een airco of een gat in je muur?
citaat:
Geplaatst door stefan rosiers
Heb jij thuis een airco of een gat in je muur?
Geen airco, maar zolderraampjes, en mijn spuitcabine heeft een afzuiging naar buiten toe, via een gat in de muur [8D]
en zorgen dat ze niet roesten: artikeltje in de nieuwste modelspoormagazine
citaat
===================================================================
Je locomotieven kunnen vastroesten, rails trekken krom, schimmel in je hout,...
===================================================================
Ja ja.
In afrika gaan ze dood van de honger.
Maar wij hebben ook onze problemen.
denk daar wel aan.
wim
citaat:
En hoe doe je dat dan best als je geen airco kan zetten en geen ramen hebt om open te zetten?
Wie niet sterk is moet slim zijn, voor alle problemen is er een oplossing in de bouw- of supermarkt: vochtvreters, geurvreters, inlegkruisjes, spuitbussen etc.[;)]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Wat lost dit nu op?
@ Stefan
citaat:
Wat lost dit nu op?
Het vochtprobleem. Plaats maar eens een vochtvreter (uit de bouwmarkt) en zie hoeveel water er na een paar dagen inzit.
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Dit (toestel?) zorgt er dan voor dat de luchtvochtigheid verlaagd?
Dat klopt, vandaar ook de naam voor het 'toestel'
Hallo Stefan, dit "toestel" bestaat uit een tweedelig plastic bakje met daarin een hoeveelheid korrels die het vocht uit de omgevingslucht opneemt en dan in het onderste bakgedeelte opslaat.
Vermindert tevens ook de muffe lucht. Daar waren die andere producten ook voor bedoelt.[;)]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Inderdaad een goed product alleen mag je niet vergeten het bakje leeg te gieten. [:I] Anders krijg je een mini zwembad. Johnny