MODELSPOORMAGAZINE BRENGT DE EERSTE LOCOMOTIEF IN TUC RAIL LIVREI IN MODEL!
TUC RAIL 5508
(https://mcusercontent.com/d85bcc35dc1cb71ceed1a9038/images/e5fba7a8-ec2a-438c-c7e6-9e3ccde38f30.jpg)
Op vrijdag 16 juli 2021 moest bij de 'Chemin de Fer du Bocq', in het station van Spontin de officiële voorstelling plaatsvinden van de eerste locomotief in de kleuren van TUC RAIL, een onderdeel van Infrabel, de Belgische infrastructuurbeheerder. TUC RAIL staat in voor het Project Management van grote infrastructuurprojecten. Wegens de watersnood in Wallonië werd echter beslist om deze voorstelling te verplaatsen naar een latere datum, maar de locomotief in de nieuwe kleuren was wel te zien tijdens de Foto-safari van 17 juli.
De eerste locomotief met deze speciale schildering is de 5508. De locomotief werd door vrijwilligers van TSP in juli in een fraai wit jasje gestoken, met het rood/grijze logo van TUC RAIL.
(https://i2.wp.com/www.modelspoormagazine.be/wp-content/uploads/2021/07/B-Models-HO-Tuc-Rail-5508-tpVI-MSM5508-2022-onbekend-_MG_5161-63-1-scaled.jpg?w=2400&ssl=1)
In samenwerking met Modelspoormagazine wordt door B-Models een model gemaakt van deze 5508 TUC RAIL. Een prototype zal te zien zijn op het evenement ter gelegenheid van de officiële voorstelling van de echte 5508.
Modelspoormagazine biedt zijn lezers de mogelijkheid dit H0-model van een interessante locomotief aan een attractieve prijs te bekomen. Aangezien de uitlevering pas voorzien is in juni 2022, hebben we deze actie logischerwijze "ACTIE 2022" genoemd.
Het model van de 5508 wordt, zoals onderhand gebruikelijk, uitgebracht in een éénmalige oplage en is enkel te verkrijgen via Modelspoormagazine, voor zowel abonnees als niet-abonnees van Modelspoormagazie en Spoorwegjournaal. Ook nu weer is voorzien in 5 uitvoeringen, 2-rail of 3-rail, analoog of digitaal, met of zonder geluid. Lezers en niet-lezers kunnen van dit uniek aanbod gebruik maken en het model bestellen aan een interessante prijs. De normale winkelprijs is 239 euro voor de 2-rail analoge versie. Digitale versies kosten vanzelfsprekend meer (zie tabel). Voor al onze lezers kunnen we een korting van 10 euro aanbieden, met gratis verzending. Voor onze abonnees is er bovendien een extra aantrekkelijke korting voorzien van nogmaals 20 euro, zodat zij maar liefst 30 euro en de verzendkosten uitsparen ten opzichte van de catalogusversies. Indien er voldoende inschrijvingen zijn start de productie in het voorjaar 2022. Als alles volgens planning verloopt worden de locomotieven verzonden kort voor de zomervakantie volgend jaar.
HOE GAAT DEZE ACTIE IN ZIJN WERK?
Om een vlotte afhandeling te garanderen raden we iedereen ten stelligste aan online in te schrijven. Per mail zullen we de inschrijvers op de hoogte houden van de actie. Per brief is dit niet mogelijk. Vermeld ook uw abonneenummer dat u kunt terugvinden op de plastic omslag van het magazine dat u per post wordt toegezonden. Om online in te schrijven gaat u naar onze website www.modelspoormagazine.be en klikt u op 'Loc-actie'. U kunt ook in het menu 'Ons aanbod' de keuze 'loc-actie' maken (https://www.modelspoormagazine.be/ons-aanbod/loc-actie/). Op de desbetreffende pagina vindt U nogmaals alle uitleg en onderaan klikt u op de knop "INSCHRIJVEN". U wordt dan doorverwezen naar het inschrijvingsformulier dat u zorgvuldig invult. We hebben uw adres nodig om de locomotief later te kunnen opsturen en we hebben een geldig email-adres nodig om u een bevestiging te sturen. Besteed hieraan de nodige zorg. Wat u invult komt ook zo op het etiket voor de verzending. U krijgt vervolgens een bevestigingsmail van ons. Het is zeer belangrijk om deze te openen en de link aan te klikken! Dit is een controle dat het email-adres geldig is en dat de bestelling door u aangevraagd is. Zonder deze bevestiging is uw inschrijving niet geldig en komt die ook niet bij ons terecht! Ontvangt u geen bevestigingsmail kijk dan even in de spam-folder. Gelieve eventueel uw spamfilter even uit te zetten en het opnieuw te proberen.
Voor abonnees is er bij ons nog een manuele controle nodig op naam, adres en abonneenummer. Eens we voldoende exemplaren hebben bereikt sturen we alle inschrijvers een uitnodiging tot betaling. Pas als deze betaling verwerkt is wordt uw inschrijving definitief. Wacht u rustig onze uitnodiging om te betalen af over enkele maanden. We zullen dit ook melden in Modelspoormagazine. Iedereen (dus ook een niet-abonnee) kan zonder limiet een aantal modellen bestellen aan de prijs die in de tabel staat (kolom 'LEZERSPRIJS'), deze is reeds inclusief een korting van 10 Euro op de normale winkelprijs.
Abonnees krijgen van ons automatisch een éénmalige extra korting van € 20 op de bestelling. Duid in elk geval duidelijk aan dat u abonnee bent, zelfs als u uw abonneenummer niet kent! Inschrijven kan tot 30 september 2021. Levering volgt dan meer dan waarschijnlijk voor de zomer van 2022.
mooi model , maar ik haak af.
Te modern tijdperk voor mij , en door de moeilijkheden i.v.m. die tandwielen
Saskia
andere uitvoering zelfde nr,mooie loc, verkeerd/ander tijdperk(na 2015),mechanisch te onzeker.....
lag in de lijn van verwachting de fabrikant lag nagenoeg vast (wegens geen interesse van andere,....) alleen moest er nog een model en nr gekozen worden. Eens men met deze loc ten tonele verscheen .....
Tijdens de presentatie van de renovatie van deze loc werd al gewag gemaakt van een "schaalmodel". De goede verstaander wist toen al van wanten.
Wel een loc in een fraaie livrei, dus...
Citaat van: SuSke op 04 augustus 2021, 16:03:29 PM
"schaalmodel". De goede verstaander wist toen al van wanten.
ik dacht dat er gesproken was van 3 verschillende, misschien was voor men begon te schilderen al de loc voor 2022 vastgelegd enkel de juiste uitmonstering
En of ik ga reserveren... bij deze reeds gebeurd.
Er waren inderdaad 3 mogelijke livreien en het zou me niet verbazen dat één of andere kunstenaar deze op een model van VBV heeft aangebracht waarna de keuze gemaakt werd voor de schildering van het levensechte model.
Wat er ook van zij, de keuze voor het MSM-model werd daardoor natuurlijk een stuk makkelijker vermits zowel model als leverancier gekend zijn.
Mooi Mooi Mooi, nu nog mezelf overtuigen om me in te schrijven...
Geert
Nee bedankt verkeerd tijdperk en geen antislipbandjes. :(
Erik.
Citaat van: erik de noorman op 04 augustus 2021, 19:16:25 PM
Nee bedankt verkeerd tijdperk en geen antislipbandjes. :(
Erik.
die antislipbandjes zijn ni echt nodig , mijn loks gaan zonder probleem de hellingen op ( tuurlijk ni met 30 wagens achter , maar da kan bij mij ni bollen 😉)
Budgetgewijs pas ik en ook tijdperkgewijs pas ik.
Op zich ben ik altijd blij als er een model verschijnt dat niet in mijn tijdperk hoort, dat maak de keuze om van aankoop af te zien altijd makkelijker. ;D
Het is dubbel. Ik mis niet graag stukken uit een collectie. Maar aan de andere kant, dees is echt te verkeerd.
Citaat van: krispy op 04 augustus 2021, 20:26:56 PM
Citaat van: erik de noorman op 04 augustus 2021, 19:16:25 PM
Nee bedankt verkeerd tijdperk en geen antislipbandjes. :(
Erik.
die antislipbandjes zijn ni echt nodig , mijn loks gaan zonder probleem de hellingen op ( tuurlijk ni met 30 wagens achter , maar da kan bij mij ni bollen 😉)
Ik heb de 3 rail versie en daar is de trekkracht zeer slecht van. Enkele wagonnetjes er achter is voldoende om ter plaatse te staan slippen.
Erik.
Citaat van: erik de noorman op 04 augustus 2021, 22:37:38 PM
Citaat van: krispy op 04 augustus 2021, 20:26:56 PM
Citaat van: erik de noorman op 04 augustus 2021, 19:16:25 PM
Nee bedankt verkeerd tijdperk en geen antislipbandjes. :(
Erik.
die antislipbandjes zijn ni echt nodig , mijn loks gaan zonder probleem de hellingen op ( tuurlijk ni met 30 wagens achter , maar da kan bij mij ni bollen 😉)
Ik heb de 3 rail versie en daar is de trekkracht zeer slecht van. Enkele wagonnetjes er achter is voldoende om ter plaatse te staan slippen.
Erik.
Erik,
misschien kunnen de tips voor Piko Autorail helpen voor de VBV 55 https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,32192.msg475524.html#msg475524 (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,32192.msg475524.html#msg475524) . In de kast is een VBV 55 beter dan de Marklin. Maar op de baan is het omgekeerd.
ACFI
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 augustus 2021, 21:17:37 PM
Citaat van: Thommy op 04 augustus 2021, 21:04:31 PMdees is echt te verkeerd.
???????
hier kun je niet meer zeggen, zoals bij vorige modellen, ok er kloppen details niet meer voor hun eigen tijdperk maar die zijn "verwaarloosbaar". Hier kun je enkel stellen, dit is een tp6 loc. iets waar ik geen voeling mee heb (wil hebben)
.
Rustig mannen, dit is niet meer dat een omgeschilderd ouder model ter gelegenheid van de presentatie. Dat soort dingen komen wel goed.
Tuc Rail? Neen bedankt... ;D
Citaat van: evan op 05 augustus 2021, 18:57:54 PM
Tuc Rail? Neen bedankt... ;D
Verklaar u nader... ;D ;D ;D
Citaat van: Sicco op 05 augustus 2021, 17:08:05 PM
Rustig mannen, dit is niet meer dat een omgeschilderd ouder model ter gelegenheid van de presentatie. Dat soort dingen komen wel goed.
Het prototype is inderdaad enkel gebaseerd op de ontwerptekeningen.
Volgende week wordt de echte loc opgemeten en alle details zullen kloppen op het uiteindelijke model.
niet echt verassend, waarom steeds uit hetzelfde vaatje tappen .......
omdat het de enigste herbergier is die wil tappen met een happy houre, hoewel die andere pinten ook had....
Ook al moet ik toegeven dat dit niet mijn cup of tea is waardeer ik de moeite van MSM wel om toch telkens weer een mooie loc aan te bieden. Ja, het is alweer een VB diesel in een ander jasje, maar ik kan me inbeelden dat een liefhebber van deze locs het leuk moet zijn om de verschillende versies te verzamelen. Je ziet immers ook veel Duitse en Oostenrijkse modelbouwers die er een sport van maken honderden Taurus/Vectron/Traxx locs te verzamelen in telkens een ander jasje. Je moet natuurlijk ook de fabrikant vinden die bereid is om dit soort acties toe te laten, en dan ook nog een model dat binnen een redelijke prijsklasse blijft. Bovendien zal geen enkel model ooit alle lezers aanspreken.
Dus ja. Ik pas ook omdat dit niet echt in mijn tijdperken past, maar toch bedankt voor de moeite. Ik ben benieuwd naar wat de toekomst brengt ;).
Je slaagt de nagel op de kop Alan... we mogen inderdaad blij zijn dat we een lijfblad hebben die dit wil doen. En het is moeilijk om voor iedereen goed te doen... stel dat ze nu eens iets compleet anders doen en dat ze met alles blijven zitten, waardoor het niet uitgeleverd kan worden: is dat dan veel beter?
Eigenlijk mogen we gelukkig zijn dat we als klein landje, met een toch wel een beperkt publiek, zoveel verschillende loc's te koop aangeboden krijgen! Hoe was het 30 jaar geleden?
als er niet genoeg zijn worden ze niet gemaakt zo eenvoudig is dat...dus er wordt nergens blijven zitten. Tja er zullen er altijd heel gelukkig mee zijn....misschien voor anderen en mij die het niet zien zitten spaarcentjes voor iets anders
Worden ze niet gemaakt... en dan hebben we helemaal niets ;D (En gene ja maar... dit is de realiteit)
trouwens goed nieuws voor VBV https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210730-160326-copy-3024x2268-61095dde497d4.jpg voor Nederland
Ex 62?
'Photoanstrich' + NMBS-jaren zeventig-livrei ?
( maar heeft niks vandoen met de MSM-actie )
Heel eerlijk, het was echt niet onze bedoeling om opnieuw een 55 uit te brengen, maar deze mogelijkheid werd ons werkelijk in de schoot geworpen door de initiatiefnemers van dit project.
Dat kan je toch niet laten liggen?
Zo krijgen we bovendien nog wat extra tijd om het volgende project te ontwikkelen, ... tegen 2023. ;)
modelwereld /1/87 is zoals in het echt "Het leven neemt soms een vreemde of onverwachte wending"
Zou men vanuit het W-Vlaamse enige inspraak gehad hebben door medesponsering bv ? in het project van de te beplakken loc ?
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 augustus 2021, 10:13:58 AM
Zou men vanuit het W-Vlaamse enige inspraak gehad hebben door medesponsering bv ? in het project van de te beplakken loc ?
Neen. Het is iets tussen Tuc Rail en het TSP.
Kan MSM dikwijls die andere uitvoeringen (want het waren toch 3 modelloc's ) die het niet haalden ook tevoorschijn toveren?
https://www.youtube.com/watch?v=PuFCCE0pmSE
Van mij mogen ze gerust 2 nog actieve tuc-55ers in de andere kleurstellingen gieten ;D
Al is de huidige wel de mooiste!
Deze reactie van Guy Van Meroye werd naar hier verplaatst, want ze was eigenlijk in de verkeerde rubriek terechtgekomen:
Ik meng me zeer zelden in de discussies op dit forum, maar nu vind ik het toch wel tijd om even 'mijn gedacht' mee te geven.
Wat zitten hier toch een stel mensen met een eerder negatieve ingesteldheid...
OK, het actie-model 2022 is misschien jouw ding niet, maar er zijn ongetwijfeld wel mensen die een tijdperk VI-model op prijs stellen. Afgaande op het succes van de Vectrons en Traxxen in hun diverse livreien is er belangstelling voor wat er 'nu' op de sporen rijdt. De TUC 5508 hoort daar nu eenmaal bij, en ja, TUC koos uiteindelijk voor een reeks 55.
Tot spijt van wie het benijdt, maar tot nu toe is voor onze acties enkel een samenwerking met Van Biervliet mogelijk. Geen enkele andere fabrikant past zijn productie aan aan het bestelde aantal, zorgt voor verzending en kan een fikse korting voor de abonnees bieden. Je kan dromen, maar enig realisme is hier op zijn plaats. Wat het model zelf betreft, de getoonde foto's zijn van een prototype, gemaakt op basis van de tekeningen van TUC. Het definitieve model wordt een getrouwe weergave van het origineel. De reeks 55 van VBV kende bij sommigen problemen, ik meen dat door de keuze voor andere tandwielen de problemen uit het verleden zijn verholpen. Wat de trekkracht voor de drierail-rijders betreft, daar kan ik niet over oordelen. Bij modelspoorwegen met realistische hellingen en dito sleep geeft een tweerail 55 normaliter geen problemen, ook zonder de anti-slipbandjes.
De H0-modelspoorders naar Belgisch voorbeeld worden de laatste jaren verwend, velen maken een keuze inzake tijdperken uit interesse (of gebrek aan plaats en middelen). Er mag kritisch gereageerd worden, geen enkel probleem, maar opmerkingen over 'verkeerde loc-keuze' of 'verkeerde livrei' doen niet ter zake. Het is alleszins geen aanmoediging voor de initiatiefnemers om op zoek te gaan naar toekomstige projecten. Wat een verschil met de houding (algemeen, uitzonderingen bevestigen de regel) van de Nederlandse modelspoorders die steevast enthousiast reageren op zowat alles wat Nederlands is en in H0 wordt uitgebracht.
Guy Van Meroye, hoofdredacteur Modelspoormagazine
en helaas de vergelijking maken tss Nederlanders en Belgen (hier Vlamingen) maken is dezelfde als die van Fransen en Belgen (waaronder Walen en Brusselaars) .
3 landen(netjes op de rij) waar van 2 buurlanden waarvan de cultuur, ingesteldheid,....... totaal verschillend is op alle vlakken. Misschien zijn Belgen gewoon kritischer, Nederlanders spraakvaardiger en Fransen chauvinistischer.
Aan Guy v M :
Het is niet omdat iemand zegt dat hij of zij deze lok niet zullen aanschaffen ,omdat het hun tijdperk of wat ook niet is ,
dat deze personen toch vrijuit mogen spreken dacht ik.
Daarom wordt het model en het initiatief nog niet afgebroken.
Het is tenslotte ieder zijn vrije keuze of hij deze aanschaft of niet.
Ik zelf bezit enkele 55-ers van VBVL maar voor mij is het ook een te laat tijdperk , en dat mag ik ook vermelden, dacht ik.
Dat is geen aanval naar het nieuwe model, dat tenslotte wel mooi oogt.
Diegene die in dit tijdperk verzamelen of rijden zijn vrij om deze al dan niet aan te schaffen.
Saskia
Het is niet omdat ik het model niet leuk vind dat ik daarom het initiatief en de kwaliteit van het model afbreek want dat doe ik niet.
het enige dat (ik persoonlijk) spijtig vind zijn het altijd weer moderne versies, maar zoals al is gezegd en geschreven dat daar minder vraag naar is.
Spijtig vind ik dat het altijd loks zijn(zal zijn reden hebben) maar wordt het eens niet hoog tijd dat er rijtuigen gemaakt worden en dan bedoel ik bv. GCI, K en M rijtuigen want die zijn praktisch niet meet te koop en achter een lok hang je normaal gesproken toch, afgezien van het goederen vervoer,toch ook rijtuigen.
Citaat van: Peter op 06 augustus 2021, 16:05:26 PM
Het is niet omdat ik het model niet leuk vind dat ik daarom het initiatief en de kwaliteit van het model afbreek want dat doe ik niet.
het enige dat (ik persoonlijk) spijtig vind zijn het altijd weer moderne versies, maar zoals al is gezegd en geschreven dat daar minder vraag naar is.
Spijtig vind ik dat het altijd loks zijn(zal zijn reden hebben) maar wordt het eens niet hoog tijd dat er rijtuigen gemaakt worden en dan bedoel ik bv. GCI, K en M rijtuigen want die zijn praktisch niet meet te koop en achter een lok hang je normaal gesproken toch, afgezien van het goederen vervoer,toch ook rijtuigen.
Misschien brengt de nieuwe folder bij VB een minder moderne versie of ' gewonere ' versies?
Het is net uniek dat MSM altijd opteert voor een 'special' in hun soort = zie 2302 - museum 59 - 2202 - AM54 TBL
En daar past deze 5508 net even goed bij...al ben ik zeker dat zo'n loc zonder msm actie even goed over de toonbank zou gaan.
Het doet deugd om eens een post van Guy te lezen, niet zozeer omdat het Guy is, maar om de inhoud.
De klanten van modeltreinen kijken in de meeste gevallen naar wat hun interesseert en hopen dan dat hun wens aan een zo laag mogelijke prijs onmiddellijk op de markt gebracht. Er is in de meeste gevallen dus geen sprake van enige economische overweging.
Het is en blijft een feit dat Belgische materieel een kleine afzetmarkt is en dus te kampen heeft met twee grote handicaps:
1. De aantallen zijn klein
2. Binnen de productiecapaciteit van een producent komen we altijd na de grote landen en zijn we een groter financieel risico.
Ieder initiatief genomen door een producent moet toegejuicht worden, ook al past het gekozen model niet in uw tijdperk/budget/schaal.
Wat de rijtuigen betreft is denk ik het risico te groot. Velen hebben al M, K en/ of L rijtuigen zodat het afzetaantal te beperkt is en dus het risico te groot.
Tenslotte herhaal ik, ook al zal ik het model niet kopen (HO interesseert mij steeds minder) het initiatief van MSM /VBV zeer te waarderen.
Roland
De helderheid en eerlijkheid is inderdaad bewonderenswaardig, ik hoop dat men dit nu eens leest en we niet elk jaar dezelfde discussie gaan krijgen ;D
Dat zoiets kan voor een zo kleine markt, dat er überhaupt een maandblad is voor een relatief kleine hobby in een kleine markt, daar mogen we erg dankbaar voor zijn.
En inderdaad, ik heb ook het gevoel dat deze keuze vooral logisch is gezien de actualiteit.
Ik heb soms de indruk dat de meeste onder ons niet beseffen hoe verwend wij worden. Als ik de klok 30 jaar terug draai (goh, wat klink ik oud ;D), was iedereen ongelooflijk enthousiast als er al eens een Belgisch model uitgebracht werd. Nu zijn er tal van fabrikanten die Belgische modellen uitbrengen en wat gebeurt er? Men is niet tevreden want dit is niet goed, dat ontbreekt, deze schildering is toch net iets anders van kleur dan de reële loc ... enfin, noem maar op.
Het lijkt mij de ziekte van de tijd.
Als we niet opletten, wordt de klok 30 jaar terug gedraaid en houden de initiatiefnemers het voor bekeken. En dan ben ik wel eens benieuwd hoe men in die situatie zou reageren. Zouden jullie dan ook zo klagen of zouden jullie misschien dan toch tevreden zijn met wat er beschikbaar zou zijn?
Laat ons hopen dat dit zich nooit voordoet en wees blij met het prachtige aanbod dat we voorgeschoteld krijgen.
Groetjes,
Koen
Klopt 100% Koen en nee 30 jaar is er plat op.
Net omdat het een 'specialeke' is, ben ik ondanks mijn voornemen om geen reeks 55 meer te kopen toch overstag gegaan.
Ook mijn echtgenote, die zich daar normaal totaal niet mee bemoeit, vindt het een leuke loc die zo eens iets anders is dan de standaard loc.
Nu dus een leuke sleep wagons met een wat andere belading om daar achter te hangen bij elkaar sprokkelen.
Eens (domme) vraag een TUC en een INFRABEL-loc zie je die geregeld samen gekoppeld rijden/ misschien door de omstandigheden nu wel in de Ardennen ?
Citaat van: SuSke op 06 augustus 2021, 22:59:52 PM
Nu dus een leuke sleep wagons met een wat andere belading om daar achter te hangen bij elkaar sprokkelen.
lijkt mij meer een loc voor een werktrein/ballasttrein of met fantasie met TSP wagons te rijden. Trouwens is op die wagons van TSP de TSP aanduiding gekomen in plaats van die B (zoals dat eerdere stortwagonnetje van Piko ik veronderstel dat die juist is ?)
Het is niet echt mijn tijdperk maar ik vind het een mooie loc en vooral een mooi initiatief. Bij deze steun ik dus het initiatief en heb mijn bestelling geplaatst ;).
Groetjes,
Koen
Koen
Uw voorlaatste reactie was er plat op en die 30 jaar herinnert mij hoe oud ik ben😁
In 1991 met moeite en met medewerking van een aantal clubs "het model van het jaar" uit de grond gestampt. Bij invoerders (toen bestonden die nig) gaan smeken om een model in bruikleen te krijgen om te testen. Bij diezelfde invoerders zagen voor een Belgisch model.
Tien jaar ervoor waren we tevreden met een 16 en 204 van marklin, een 25, 27 en een 800 van lima, een 52 van Fleischman, een 81 van piko, een 59 van Roco. Rijtuigen ? M2 van lima.
Hopelijk gaan we idd niet terug naar dit schraal en soms weinig kwalitatief aanbod.
Roland
Welkom in het land van schaal N (en andere schalen) anno 2021. ;D
Ik heb dit draadje nog eens volledig terug door gelezen. Wat ik vaststel is dat sommige onder ons schrijven dat het uitgebrachte model niet in hun tijdperk (verzameling) past. Dat dit de reden is waarom ze het model aan hun gaan laten voorbij gaan. Verder is er opmerking dat er hier en daar nog enkele details niet kloppen maar dat het getoonde model hoogst waarschijnlijk een prototype is. Dat de definitieve versie aangepast zal worden naar een correcte versie. Dat de 3 rail versie onvoldoende trekkracht heeft zonder antislipbandje (weet ik door ervaring) maar verder geen afbreuk wordt gedaan aan het model. Ik begrijp niet goed hoe men kan vaststellen uit deze commentaren dat er zoveel negatieve reacties worden gegeven. Kritische opmerkingen mogen en kunnen schrijft Guy. Aangeven dat men niet inschrijft voor de aankoop van dit model wegens verkeerde tijdperk (niet het model) vind ik een kritische opmerking. Je kan dit ervaren als een negatieve opmerking of meenemen als positieve raad bij het overwegen van een eventuele nieuwe actie. En ja ik moedig elke genomen initiatief aan ook al pas ik voor het uitgebrachte model.
Erik ;)
Eén grote reclame campagne en bovendien wordt de machine in de korte toekomst buiten dienst gesteld.. Misschien volgend jaar een 59 met logo van Coca Cola voorstellen? Dat wordt ook verzameld. ;D ;D ;D
Anyway, ieder zijn meug en het is een aparte campagne die zeker wel zijn gegadigden zal vinden.
Ik pas ervoor, ik heb gewoon teveel in bestelling staan en die euro kan ik maar 1 keer uitgeven. Volgende keer dan maar weer.
Citaat van: evan op 07 augustus 2021, 11:52:10 AM
Eén grote reclame campagne en bovendien wordt de machine in de korte toekomst buiten dienst gesteld.. Misschien volgend jaar een 59 met logo van Coca Cola voorstellen? Dat wordt ook verzameld. ;D ;D ;D
Anyway, ieder zijn meug en het is een aparte campagne die zeker wel zijn gegadigden zal vinden.
Ik kan je geen ongelijk geven, de 5540 werd ook door het tsp buitenaf volledig gereviseerd, werd een msm actie waarna ze nog 1 jaar dienst heeft gedaan e. Ik geloof dat ze nu ergens veilig binnen staat in FSR. Kan niet gezegd worden van de 5505 - 5515 - 5529 - 5531 - en enkele gele 55ers...die buiten staan.
Maar : Het blijven oude machines die al ver over hun 'houdbaarheidsdatum' zitten. Dus ik vind het niet mis dat men ze nog in de kijker zet voor de laatste jaar(en). 1 technisch mankement kan er voor zorgen dat de kosten meer opwegen dan baten en het snel gedaan kan zijn voor deze machine. Toch vind ik het een leuke 'stunt' en kan ik dit enkel maar aanmoedigen.
Citaat van: evan op 07 augustus 2021, 11:52:10 AM
Eén grote reclame campagne en bovendien wordt de machine in de korte toekomst buiten dienst gesteld.. Misschien volgend jaar een 59 met logo van Coca Cola voorstellen? Dat wordt ook verzameld. ;D ;D ;D
Anyway, ieder zijn meug en het is een aparte campagne die zeker wel zijn gegadigden zal vinden.
Dat was eigenlijk iets dat ik nog wilde dragen, krijgt de echte nog een levensduur verlenging of is deze ook binnenkort uit dienst. Blijkbaar dus het laatste.
Ik heb hem trouwens ook besteld want ik vind hem eigenlijk best wel te pruimen in deze kleuren :)
Citaat van: evan op 07 augustus 2021, 11:52:10 AM
Eén grote reclame campagne en bovendien wordt de machine in de korte toekomst buiten dienst gesteld.. Misschien volgend jaar een 59 met logo van Coca Cola voorstellen? Dat wordt ook verzameld. ;D ;D ;D
anderzijds heeft TSP een loc om(aantal keer ) mee rond te rijden en TUC eens een propere loc win-win situatie zeg maar ....... en hoeveel loc's worden niet gespaard die niet eens bestaan of rondgereden hebben.....je hebt een merk die daar WK in is.
Zeker geen afbreuk naar het initiatief, maar VBV heeft ook nog andere modellen. ;)
Ik begrijp het wel dat ze op de kar springen en een hot item willen uitbrengen. Voor de tijdperk VI-rijders een leuk hebbeding.
Maar voor de andere tijdperken, laat staan voor diegene die Vlaanderen als thema hebben, zijn de 55'ers weinig in real life te zien geweest.
Wat ik wil zeggen dat een 55'er vooral in het zuidelijk en oostelijk deel van ons land werkzaam was.
Ik heb één lok van de reeks 55 omdat deze proeven kwam doen in het Gentse.
Maar geen nood, ik kan mijn centjes gebruiken voor een klassiekje van Jocadis 8)
Tja, niet iedereen staat te springen om zo'n model uit te brengen.
@ Luc, wat Piko kan voor Railhobby, kan deze firma dat niet doen in België?
Ik kijk nu al uit welk actiemodel er volgend jaar komt ::)
Citaat van: ronny-vdv op 07 augustus 2021, 14:58:50 PM
Ik kijk nu al uit welk actiemodel er volgend jaar komt ::)
Een 55 in MSM-outfit! ;D ;D
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 07 augustus 2021, 15:34:08 PM
Citaat van: ronny-vdv op 07 augustus 2021, 14:58:50 PM
Ik kijk nu al uit welk actiemodel er volgend jaar komt ::)
Een 55 in MSM-outfit! ;D ;D
;)
Moet voor mij niet eens een loc zijn, maar het zou wel grappig zijn om MSM-materieel te kunnen laten rondrijden. Een speciale goederenwagen ofzo? :P
Dat zou moeten kunnen dergelijke wagon van het 3 railforum bestaat toch ook, zelfs een loc
Citaat van: Rangeerduivel op 07 augustus 2021, 15:34:08 PM
Citaat van: ronny-vdv op 07 augustus 2021, 14:58:50 PM
Ik kijk nu al uit welk actiemodel er volgend jaar komt ::)
Een 55 in MSM-outfit! ;D ;D
;)
misschien net voor je naar Italie vertrekt nog gauw een 55 gaan beplakkken
Ik hoorde onlangs dat er een bepaalde club wagons had laten maken een hele tijd terug... met verschillende nummering, maar fictieve. Blijkbaar is daar heel veel commentaar op gekomen. (Wat ik niet begrijp, maar goed)
ja ze zijn toch alle 500 verkocht (AMSAC met pausibele opschriften dankzij PeterVG). Er zouden wel wagons geweest zijn maar wij hebben geen vb gevonden.
Officieël hebben wij niet echt achterklap gehoord......maar ze waren toch tegen alle verwachtingen heel populair in verkoop dankzij het luidopdenken/schrijven hier op het forum
Ik heb ze gezien: ik vond ze knap. En aan de prijzen die ze aangeboden werden... heel mooi initiatief. En als er dan 500 verkocht kunnen worden, hebben de klagers ongelijk zou ik zeggen. Maar die van het 3-rail forum vind ik persoonlijk ook maar niets.
misschien hebben ze toen wat te goedkoop verkocht ......maar we zijn met geen winkeldochters blijven zitten
Troouwens was ik vandaag bij CC Rails en daar stond nog een (stort)wagentje van Het Spoor te koop van Lima
Citaat van: erik de noorman op 07 augustus 2021, 11:09:54 AM
Ik heb dit draadje nog eens volledig terug door gelezen. Wat ik vaststel is dat sommige onder ons schrijven dat het uitgebrachte model niet in hun tijdperk (verzameling) past. Dat dit de reden is waarom ze het model aan hun gaan laten voorbij gaan. Verder is er opmerking dat er hier en daar nog enkele details niet kloppen maar dat het getoonde model hoogst waarschijnlijk een prototype is. Dat de definitieve versie aangepast zal worden naar een correcte versie. Dat de 3 rail versie onvoldoende trekkracht heeft zonder antislipbandje (weet ik door ervaring) maar verder geen afbreuk wordt gedaan aan het model. Ik begrijp niet goed hoe men kan vaststellen uit deze commentaren dat er zoveel negatieve reacties worden gegeven. Kritische opmerkingen mogen en kunnen schrijft Guy. Aangeven dat men niet inschrijft voor de aankoop van dit model wegens verkeerde tijdperk (niet het model) vind ik een kritische opmerking. Je kan dit ervaren als een negatieve opmerking of meenemen als positieve raad bij het overwegen van een eventuele nieuwe actie. En ja ik moedig elke genomen initiatief aan ook al pas ik voor het uitgebrachte model.
Erik ;)
Ik beaam. Ikzelf heb gereageerd dat ik hem 'verkeerd' vind in de zin van: geen compromis om te zeggen dat ze bijna in een vorig tp kan passen (antenneke ofzo kun je weg denken) een schildering is iets compleet anders.
Zo zijn de meeste commentaren idd op tijdperk gericht, niet op het model! Ondanks dat het reeds de 4e MSM 55 is, is dit een minderheid!
Het is gewoon een feit dat tp 6 bij de meeste minder populair is. Net als tp 3 modellen en stomers
Citaat van: Thommy op 08 augustus 2021, 11:18:31 AM
Het is gewoon een feit dat tp 6 bij de meeste minder populair is. Net als tp 3 modellen en stomers
Tjah, ik moet toegeven dat mijn interesse in Belgisch tp VI is beginnen afnemen toen de Desiro's bijna het hele net overgenomen hebben :P. Ik ben ook niet echt fan van de meeste new-look livreien van ouder materieel. Ik denk wel dat voor mensen die wel dat tijdperk volgen deze loc een leuke variatie vormt op de baan.
Maar zijn TPIII modellen echt minder populair? Als je ziet hoe veel mensen de type 1 van Märklin hebben gekocht valt dat nog wel mee denk ik.
Citaat van: Alan On Track op 08 augustus 2021, 11:30:02 AM
Citaat van: Thommy op 08 augustus 2021, 11:18:31 AM
Het is gewoon een feit dat tp 6 bij de meeste minder populair is. Net als tp 3 modellen en stomers
Tjah, ik moet toegeven dat mijn interesse in Belgisch tp VI is beginnen afnemen toen de Desiro's bijna het hele net overgenomen hebben :P. Ik ben ook niet echt fan van de meeste new-look livreien van ouder materieel. Ik denk wel dat voor mensen die wel dat tijdperk volgen deze loc een leuke variatie vormt op de baan.
Maar zijn TPIII modellen echt minder populair? Als je ziet hoe veel mensen de type 1 van Märklin hebben gekocht valt dat nog wel mee denk ik.
Ik doel eerder op de vraag van velen om 62's in 6 delig cijfer enz.
De stomer type 1 is idd buiten categorie
Een type 62 in tp III zo ook vlotjes verkopen deze is zeer gewild als er al een te koop wordt aangeboden.
Erik.
Tja, weer een loc... zo'n ding wat de snijbrander
zeer binnenkort al gaat voelen. Daarbij meegenomen,
heeft het gros van de modelspoorders niet al een
loc of veertig in de collectie? Word het dan niet
gewoon tijd om eens een wagenset uit te brengen?
Of bijvoorbeeld een set werkwagens die gebaseerd
zijn op een eerder ontwerp. Met Braakwa of Piko
zijn best afspraken te maken, mits er met een goed
initiatief gekomen wordt. Wat ik aan loc's de afgelopen
jaren voorbij heb zien komen, doet mij de broek
niet bollen. En zo te lezen voor meerdere niet.
Welk merk is Braakwa... :o
Brawa ken ik ;D
die dus ;D ;D ;D
Citaat van: erik de noorman op 08 augustus 2021, 11:59:25 AM
Een type 62 in tp III zo ook vlotjes verkopen deze is zeer gewild als er al een te koop wordt aangeboden.
Erik.
Maar Peter heeft gepolst bij VBV en zouden ze niet maken wegens 'geen afzetmarkt voor' dacht ik hier gelezen te hebben. Zou ik persoonlijk interessantere keuze vinden.
Dat was inderdaad het antwoord dat ik bij VBV door Kristof gekregen heb, en dit ondanks het feit dat het alleen maar
een andere beschildering zou zijn want de inzet met enkel koplampen (2 loks dacht ik) was heeeeel beperkt in tijd
Citaat van: Peter op 08 augustus 2021, 16:24:57 PM
Dat was inderdaad het antwoord dat ik bij VBV door Kristof gekregen heb, en dit ondanks het feit dat het alleen maar
een andere beschildering zou zijn want de inzet met enkel koplampen (2 loks dacht ik) was heeeeel beperkt in tijd
Roco heeft die toch uitgebracht?
roco heeft er 2 uitgebracht met lichtbakken waarvan alvast waarvan 1 de oude nr 's spontaan terug aan het oppervlakte kwamen (verflaag afgesleten) 2 nr's vernummerd voor TSP ?
Dergelijke locs koop ik nooit, blijkbaar gaat er geen dag voorbij of er wordt er ergens een loc aangeboden van één of andere spoorwegmaatschappij in één of andere (reclame)livrei, voor je bij wijze van spreken de loc in je bezit hebt is de livrei alweer verdwenen. Handelaars geraken na enige tijd die locs zelfs niet meer aan de straatstenen kwijt, reden, men ziet hem niet meerop de baan! Ik woon in Zwitserland, onlangs een handelaar (1 van de 3 in mijn stad) gestopt en totale uitverkoop aan -70%, het enige dat hij niet verkocht krijgt zijn al die locs met speciale livrei, al de rest vloog de deur uit tot zelfs Belgische modellen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZojL32d4DHI
In duitsland hebben ze ook een oude diesellloc een nieuw jasje gegeven waar Marklin & Piko mee aan samengewerkt hebben (Vanaf 6.00)
veel grotere markt en als Marklin er zijn naam opzet dan vechten ze voor zo'n loc hoeven de producent niet de verzendkosten te betalen,trouwens leuke fraaie loc
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/235770678_3042127232687884_1142031164364276337_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-4&_nc_sid=19026a&_nc_ohc=9w_R1ZkBq18AX9hTf4a&tn=cPfledl52iX6WZIS&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=e1c1b8df448c62e3b9f09e8ba883406e&oe=613BEA0D)
Bron: Jean-Louis Chevalier Facebook
tja, dat merkfetisjisme. Märklin is natuurlijk een sterk merk dat zelfs chocolade modellen begerenswaardig zou maken ;D. Daar hebben Belgische merken kansen laten liggen.
Duitsers weten wel hoe ze dat moeten aanpakken. Kijk maar naar de modelbouw, de auto's, de wasmachines, radio en tv toestellen, enz... Kijk naar de websites ook.
Belgische merken en logo's zijn duidelijk door amateur marketeers bedacht.
Nu, het belangrijkste zijn uiteraard de modellen, en wat dat betreft staan Belgische producenten wel zeer terecht te blinken.
Citaat van: oebr op 13 augustus 2021, 18:36:46 PM
Belgische merken en logo's zijn duidelijk door amateur marketeers bedacht.
Als iemand die veel bezig is met graphic design geef ik je gelijk dat de websites, logo's, folders en publiciteit van de Belgische merken niet altijd even mooi is. Maar kan je hen dat kwalijk nemen? Er is natuurlijk een groot schaalverschil. Bedrijven als Märklin, Roco, Piko, enz. kunnen het zich veroorloven om marketeers en grafisch ontwerpers vast in dienst te nemen en ook een sterke en visueel aantrekkelijke reclamestrategie betalen. Ik denk dat we heel tevreden mogen zijn dat onze fabrikanten telkens opnieuw de investering bij elkaar krijgen om ons fraaie nieuwe modellen te kunnen aanbieden. En de meesten zullen volgens mij niet echt kijken naar de lay-out van de website als ze hun langverwachte trein maar kunnen kopen.
Het enige wat ik denk is dat met een betere reclamestrategie (bijvoorbeeld door ook meer in te zetten op sociale media) wel meer nieuwe modelspoorders kunnen worden gewonnen. De indruk die ik soms krijg is dat publiciteit eerder gericht is op een bestaand doelpubliek dan op het uitbreiden daarvan.
ik ben het niet helemaal met je eens Alan. Als je de verpakkingen ziet en effectief ook de producties zelf, dan zouden ze best wel in staat zijn om op een goede basis verder te bouwen.
Zeker van LS vind ik het bizar dat ze zich op zo'n grote markten begeven zonder daar al teveel om te malen en verder een inderhaast verzonnen naam en logo blijven gebruiken op overigens prachtige verpakkingen. Ook de zwarte dozen van VBV zijn heel mooi, maar de namen en logo's zijn te banaal om er love brands van te kunnen maken. Idem met de houten kistjes van Rocky.
Overigens hoeft een goeie huisstijl niet gigantisch veel te kosten, en het omgekeerde kan ook, kijk maar naar hoe de vrt een belabberde huisstijl heeft die waarschijnlijk niet goedkoop zal geweest zijn. Maar gelukkig zitten daar de submerken wel in goeie handen.
Maar zoals ik ook al zei liever zo dat de producties knap zijn en de huisstijl minder, dan omgekeerd.
Maar dat was niet mijn punt, ik wilde aantonen dat sterke merken als Märklin en Porsche niet alleen een bepaalde kwaliteit uitstralen, dat doen de onze ook, maar zelf ook een hebbeding zijn geworden. Mensen houden van die merken. De Belgische modelmerken zitten eerder in de categorie E5-mode of Light Gallery, die hebben wel herkenningswaarde maar wanneer ze morgen van naam veranderen zal niemand daar om malen.
Alan,
Ik kan je alleen maar bijtreden, maar "sociale media" is niet heiligmakend, ook houden van beloftes in verband met termijnen inzake levering, het leveringstijdstip en marktkennis zijn ook zeer belangrijk.
Een paar voorbeelden:
- Eind jaren 80 kwam lima met een eerste verbeterde HLE23. De voorziene leveringsdatum werd verschoven van midden november (top) naar midden januari (flop).
- LS Models kondigt al 15 jaar een MS96 aan ..............................
- Märklin belooft de M2 voor begin zomer is nu september ?
En dan wil ik het nog niet hebben over de prijszetting en de kunstmatig gecreeerde schaarste.
Zo ga je je markt niet uitbreiden of mss zelfs behouden.
Een schril contrast met de game wereld, waar bijna 20 jaar geleden een nieuw spel werd aangekondigd voor een bepaalde dag, ik die bepaalde dag telefoon kreeg dat het beschikbaar was en er in de desbetreffende winkel 2 paletten van dat spel voorhanden was. Mijn zoon was heel tevreden.
Roland
Een goede verpakking en de zorg je model zonder te beschadigen in- en uitnemen is voor mij prioriteit nr1.
LS is nu wel een firma die metzijn gat in de boter gevallen is, er was eigenlijk niet echt iets Belgisch te krijgen ofwel een te goedkoop probeersel(kwa kwaliteit Lima, Lima mits iets meer investeren zou veel meer gekunnen hebben zie maar hun M4 die mits een tikkeltje nog steeds topklasse zouden zijn), verschildering, niet bestaand, flauw probeersel (grote merken die met een logo of een groen kleur Belgisch suggeerden op enkele modellen na...)
ja, dat is allemaal waar, maar onze discussie gaat om het beeldmerk zelf. De naam en het logo.
En over hoe Belgische merken het moeten afleggen tegen Duitse waar het gaat om de capaciteit om uit te groeien tot namen die klinken als een klok. Voor een lokje met Märklinlogo wordt best veel (overdreven veel zelfs) geld op tafel gelegd, voor een lok met Rocky Rail er op zullen ze veel minder storm lopen :-)
Eigenlijk hoeft een goed merk niet eens duur te zijn. Kijk naar NATAN. Poepsimpel beeldmerk, heel eenvoudige en pure huisstijl. Die mensen steken ook liever hun tijd in ontwerpen en produceren, maar ze hebben ook een love brand waar over nagedacht is. Of een merk in die categorie zit kan je nagaan op basis van bvb de winkelverpakking. Ga je een zakje van Natan of zelfs Märklin als vuilniszak gebruiken ? Waarschijnlijk niet.
Enfin, als consument liggen we inderdaad beter niet wakker van wat er op de doos staat en wel van wat er in zit, maar het is toch opmerkelijk hoe een paar letters een groot verschil kunnen maken qua perceptie.
Citaat van: Alan On Track op 14 augustus 2021, 08:45:59 AM
Citaat van: oebr op 13 augustus 2021, 18:36:46 PM
Belgische merken en logo's zijn duidelijk door amateur marketeers bedacht.
Als iemand die veel bezig is met graphic design geef ik je gelijk dat de websites, logo's, folders en publiciteit van de Belgische merken niet altijd even mooi is. Maar kan je hen dat kwalijk nemen? Er is natuurlijk een groot schaalverschil. Bedrijven als Märklin, Roco, Piko, enz. kunnen het zich veroorloven om marketeers en grafisch ontwerpers vast in dienst te nemen en ook een sterke en visueel aantrekkelijke reclamestrategie betalen. Ik denk dat we heel tevreden mogen zijn dat onze fabrikanten telkens opnieuw de investering bij elkaar krijgen om ons fraaie nieuwe modellen te kunnen aanbieden. En de meesten zullen volgens mij niet echt kijken naar de lay-out van de website als ze hun langverwachte trein maar kunnen kopen.
Het enige wat ik denk is dat met een betere reclamestrategie (bijvoorbeeld door ook meer in te zetten op sociale media) wel meer nieuwe modelspoorders kunnen worden gewonnen. De indruk die ik soms krijg is dat publiciteit eerder gericht is op een bestaand doelpubliek dan op het uitbreiden daarvan.
Dit vind ik een heel interessant gespreksonderwerp. Misschien wel voeder om een apart draadje rond op te zetten. Ik ben graficus van opleiding en erger mij dood als ik soms de "huisstijl" zie van sommige grote bedrijven. Ok, ik ben er al meer dan 20 jaar uit... maar een basis? Soms ver te zoeken toch. Wat de impact is op verkoop (marketings-gewijs dan...), daar kan ik ook wel het één en ander over vertellen.
soms een ander kleur van belijning en een iets futurische Logo van CFL maakten die 3000 net iets mooier dan die belgisch alvast mijn idee
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 augustus 2021, 10:21:31 AM
Kan MSM dikwijls die andere uitvoeringen (want het waren toch 3 modelloc's ) die het niet haalden ook tevoorschijn toveren?
ik had er over gekeken op 0.45 3 versies ;)
Nu ff terug ontopic. Ik zie niet wat dit nog te maken heeft emt het MSM model 2022...
Het gaat om de loc, niet om de verpakking... blijkbaar mis ik de link
op '45 stonden de 3 mogelijkse versies die het hadden kunnen zijn
Dit is een plaatje geschoten tijdens de officiële voorstelling van de locomotief op 12 augustus.
(https://live.staticflickr.com/65535/51393502987_bdef2eca09_b.jpg)
En ondertussen verklaart ene ondernemer met nauwe banden op facebook dat Märklin deze ook zou uitbrengen ??? 8)
Citaat van: SuSke op 22 augustus 2021, 13:34:23 PM
En ondertussen verklaart ene ondernemer met nauwe banden op facebook dat Märklin deze ook zou uitbrengen ??? 8)
Heb ik ook gehoord uit de mond van een trouwe Märklinist. Komt in ... 2023. ;) Eerst zien.
De 5508 gisteren gespot in de buurt van Schaarbeek bundel met nog enkele denk ik rijvaardige 55ers. Prachtige loc! Die zal mooi staan op de baan.
Voor de loods buiten staat de groene 5540 samen met een hlr 82 al een jaar stil. Is het niet wat vreemd dat het TSP destijds "volgens hen" kostbare vrijwilligerstijd hierin steekt, om de loc volledig in het groen te herschilderen en dat tuc-rail deze kort er na uit dienst neemt. Ze staat nu in weer en wind te rotten in de bundel van Schaarbeek. Dit terwijl het TSP hun eigen materieel die opknapbeurten beter kan gebruiken....mijn gedacht.
Er stonden ook nog enkele blauwe 55ers, daarmee is het nog slechter gesteld. (5505-5515-5529)
Waarom vreemd? Deze loc's zijn door TUC-rail, vermoedelijk als plukloc gebruikt voor andere loc's. Het doel van het TSP is juist om deze loc's te kunnen "conserveren". Ok, die nieuwe schildering mag dan een beetje vreemd klinken (uitzien eerder)... maar misschien is het een stuk promotie, waarmee ze dan ook het onderliggende onderhoud (lees motor etc.) van deze loc kunnen financieren.
Sven,
Het zijn gissingen, maar het is een feit dat TSP geen langetermijnsvisie heeft.
Veel mensen van goede wil die fantastisch serk verrichten, en dan stopt het.
Voorbeelden ?
Hl 26.101: geen reserve voor een te voorziene ketelrenovatie
Hl 64.168: staat ook al stil
Het materieel dat ze met grote trom kochten want ze konden beter dan nmbs en hetdan stillekes naar de schroothandelaar brachten.'
Hierdoor hebben al veel vrijwilligers afgehaakt.
Roland
Deze loks zouden ze in Duitsland helemaal kunnen opknappen tot ze weer rijklaar zijn.
Maar ze moeten willen en ze moeten het geld hebben (inzamelen??)
Maar TSP....
Ik heb heel veel respect naar het TSP toe.
Ze hebben gewoon pech dat ze :
1. Niet welkom zijn op het nmbs net voor commerciele ritten
2. Dure veiligheidssystemen moeten instaleren
3. Hun loodsen en lijn 128 niet bij elkaar liggen.
4. Hun materieel op lijn128 in weer en wind staan.
Indien ze die mogelijkheden hadden gehad konden ze volgens mij al uitgegroeit zijn tot een van de grootste museums met rijvaardige locs binnen de Benelux. Niettemin hebben ze nu een schat aan materieel.
Nicolas,
1. Is zever (omdat discutabele sujetten de (veiligheids) regels aan hun laars lapten
2. Geldt voor iedereen
3. Dat wisten ze
4. Idem
Roland
Wellicht stoppen het TSP te bashen?
Ten eerste omdat het offtopic is
Ten tweede omdat het nogal makkelijk is naar een vereniging die broodnodig is voor ons (euh, jullie?) erfgoed. Er gaan vast dingen niet goed en in elke vereniging is wel eens gedonder, maar ze doen ook ontzettend veel wél voor ons wat anderen niet doen.
En de klacht is feitelijk dat ze wel eens een loc hebben overgeschilderd in een oude toestand voor het genot van de liefhebbers maar dat die loc vervolgens door derden niet meer in commerciële dienst wordt gebruikt? Wat een schande zeg!
Weer maar eens wordt bewezen dat dit het grootste zeur-, zeik- en zanikforum is dat ik in onze hobby ken. Over een paar jaar zijn er hier nog twee man over die alleen maar klagen dat ze elkaar niet kunnen uitstaan.
Amen
Citaat van: Sicco op 22 augustus 2021, 18:24:59 PM
Wellicht stoppen het TSP te bashen?
Ten eerste omdat het offtopic is
Ten tweede omdat het nogal makkelijk is naar een vereniging die broodnodig is voor ons (euh, jullie?) erfgoed. Er gaan vast dingen niet goed en in elke vereniging is wel eens gedonder, maar ze doen ook ontzettend veel wél voor ons wat anderen niet doen.
En de klacht is feitelijk dat ze wel eens een loc hebben overgeschilderd in een oude toestand voor het genot van de liefhebbers maar dat die loc vervolgens door derden niet meer in commerciële dienst wordt gebruikt? Wat een schande zeg!
Weer maar eens wordt bewezen dat dit het grootste zeur-, zeik- en zanikforum is dat ik in onze hobby ken. Over een paar jaar zijn er hier nog twee man over die alleen maar klagen dat ze elkaar niet kunnen uitstaan.
Alleen met die laatste zinnen ben ik het niet 100% eens. ;D
Aangezien het hier over onze actie 2022 gaat, gaan we vanaf hier enkel daarover schrijven... OK? ;)
Ik wil allesbehalve het TSP bashen, daarom net dat ik vermeld heb dat ik veel respect heb voor hen. Ik bedoelde het in de richting van TUC die een netjes opgeknapte 5540 door het tsp zomaar aan zijn lot over laat. Als ze dit binnen een jaar met de 5508 hetzelfde doen dan vind ik dat gewoon een jammere zaak van het prachtige werk die TSP erin stopte.
Maar je hebt gelijk, ik ben door mijn reactie off-topic gegaan. Mijn excuses daarvoor.
Sicco,
Herlees mijn eerste zin van mijn eerste post !
Roland
Citaat van: Koen op 06 augustus 2021, 20:27:54 PM
Ik heb soms de indruk dat de meeste onder ons niet beseffen hoe verwend wij worden. Als ik de klok 30 jaar terug draai (goh, wat klink ik oud ;D), was iedereen ongelooflijk enthousiast als er al eens een Belgisch model uitgebracht werd.
Ik zou er nog 10 of 20 jaar bij doen toen hadden we enkel Lima met enkele loc's en rijtuigen met "geplakte ramen" en Fleischmann met 2 rijtuigen en een Bolle neus en als Lima het vierdelig stel uitbracht(alhoewel niet correct) waren we super blij.
Nu zit men te kankeren over details zoals een antenna, enz....
Persoonlijk vind ik het en mooie schildering.
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2021, 13:36:01 PM
Citaat van: SuSke op 22 augustus 2021, 13:34:23 PM
En ondertussen verklaart ene ondernemer met nauwe banden op facebook dat Märklin deze ook zou uitbrengen ??? 8)
Heb ik ook gehoord uit de mond van een trouwe Märklinist. Komt in ... 2023. ;) Eerst zien.
Nu ik dit lees twijfel ik of ik ga inschrijven (problemen met de overbrenging) en te wachten op Märklin model (nog niet zeker) dat eventueel ook in een Trix versie kan worden uitgebracht en dat misschien iets bedrijfszeker is qua overbrenging.
Citaat van: Sicco op 22 augustus 2021, 18:24:59 PM
Weer maar eens wordt bewezen dat dit het grootste zeur-, zeik- en zanikforum is dat ik in onze hobby ken. Over een paar jaar zijn er hier nog twee man over die alleen maar klagen dat ze elkaar niet kunnen uitstaan.
Misschien stoppen met "bashen" van de mening van andere mensen :o een forum is een afspiegeling van de gemeenschap zoals een club, voetbalkantine, werkplaats, enz... ook een afspiegeling van de gemeenschap is. En op al die plaatsen wordt er ook verschillende meningen gedeeld. (Sorry is off topic)
In elk geval een mooi initiatief van MSM om Belgische rijdend materieel te laten produceren.Misschien kan MSM een bevraging organiseren naar wat de lezers willen wat het volgende MSM model zou kunnen zijn voor 2023 en het model dat het meest voorkomt dat dan te laten produceren(misschien ben ik naïef om eventueel in een bevraging te geloven ::) )
Janie,
Zo n bevraging kun je op twee manieren doen:
1° Volledig open, ttz iedereen mag gelijk welk model in welke schaal ook voorstellen. Je krijgt een waaier van antwoorden met misschien één uitsteker, maar toch nog met beperkt aantal "stemmen".
2° MSM bevraagt fabrikanten om te kijken wat mogelijk is tegen welke prijs (ik wens veel geluk aan MSM) en stelt een lijst voor van mogelijkheden. Op de lijst gaat zeker kritiek komen en de uitslag zal al beter zijn; dat "beter" zal des te groter zijn naarmate de voorgestelde lijst korter is.
Maar één ding moet men toch voor ogen houden: de beperktheid van de Belgische markt en de nog grotere beperktheid van nieuwe (lees"nog niet uitgebrachte") modellen in de gewenste prijsklasse. Maar over dat laatste aspect valt ook serieus te discussiëren.
Roland
Citaat van: Koen op 06 augustus 2021, 20:27:54 PM
Ik heb soms de indruk dat de meeste onder ons niet beseffen hoe verwend wij worden. Als ik de klok 30 jaar terug draai (goh, wat klink ik oud ;D), was iedereen ongelooflijk enthousiast als er al eens een Belgisch model uitgebracht werd.
Een nogal simpele beschouwing van de feiten hé Koen, al weet ik maar al te best dat je het zeer goed meent,
De werkelijkheid mag volgens mij volledig omgekeerd klinken;
ipv "wij moeten blij zijn dat ze treinen maken"is het eerder "zij moeten blij zijn dat wij treinen kopen!"
In het beste geval een win-win situatie.
De meeste fabrikanten weten dit wel, maar ze doen alsof het anders is....'business' man!
Citaat van: janieburton op 23 augustus 2021, 11:14:58 AM
Misschien kan MSM een bevraging organiseren naar wat de lezers willen wat het volgende MSM model zou kunnen zijn voor 2023 en het model dat het meest voorkomt dat dan te laten produceren(misschien ben ik naïef om eventueel in een bevraging te geloven ::) )
@ Janie,
Elk jaar loopt hier op dit forum toch een draadje(of zelfs méér dan één) over wie welk model als jaarlijks MSM-model verkiest.
En daarbij kan men het telkens niet laten om "op de pianist te schieten"!
Neem gerust aan dat er maar één fabrikant bereid is om een loc hiervoor te presenteren, anders hadden de mensen van MSMook reeds andere modellen/merken aangeboden.
En ik ben er vrijwel zeker van dat de producent die bereid is dit te doen, het enkel doet uit financieel/commercieel oogpunt, het resultaat hiervan is dat hij bepaalt welk model er komt, en geen ander.
;)
al 10,15 jaar horen wij inderdaad dat we blij mogen zijn dat iemand die.....eigenlijk werkt een economie niet zo maar op noden/wensen van de klanten en niet op het al dan niet graag op de markt brengen van zaken voor onze schone ogen.
Wanneer die mensen waar je naar refereert dat niet meer zullen doen dan springen gewoon andere mensen in dat gat.
Ik hoor jaren je moet blij zijn........blijkt toch ook een beetje de voorkeur voor mensen/fabrikanten die bepaalde modellen uitbrengen.........te meer dat dit blijkbaar niet kan voor een fabrikant als LSModels die al jaren prachtige modellen uitbrengt.
NB modellen die niet kromtrekken(trouwens niet alleen Kleinbahn), ook anderen ..... die blijven rijden en waarvan steeds blijft kankeren dat ze al lang beloofd waren.
Ik wacht liever achter iets dat 10,15 jaar geleden beloofd werd om te mogen ervaren dat het 15 jaar later nog steeds rijdt zonder problemen. Trouwens heb ik de afgelopen jaren weet van 1enkele machine van LS, ik hield toen mijn hart vast want ondertss zitten er iets meer dan een 20 loc van LS bij mij in de collectie. Nooit meer van problemen gehoord.
LS hoefde nooit aanpassingen doen en bleef kwaliteit leveren.....anderen hoop ik voor de meesten onder U kunnen nog altijd niet die zekerheid leveren (want ik mocht al een paar reacties ontvangen van mensen die langs deze weg schijnbaar niet meer durven reageren op de kwaliteit van sommige(vernieuwde) onderdelen......
Ik dacht dat een forum diende voor oplossingen te zoeken niet voor het verzwijgen van zaken die eigenlijk niet kunnen.....
Citaat van: Rangeerduivel op 23 augustus 2021, 12:58:23 PM
@ Janie,
Elk jaar loopt hier op dit forum toch een draadje(of zelfs méér dan één) over wie welk model als jaarlijks MSM-model verkiest.
En daarbij kan men het telkens niet laten om "op de pianist te schieten"!
Neem gerust aan dat er maar één fabrikant bereid is om een loc hiervoor te presenteren, anders hadden de mensen van MSMook reeds andere modellen/merken aangeboden.
En ik ben er vrijwel zeker van dat de producent die bereid is dit te doen, het enkel doet uit financieel/commercieel oogpunt, het resultaat hiervan is dat hij bepaalt welk model er komt, en geen ander.
;)
Eén bemerking, Rudy. Het is niet de fabrikant die het model bepaalt, maar wij. Alleen is het zo dat de keuze steeds beperkter wordt omdat we ondertussen toch al heel wat modellen hebben uitgebracht.
Uiteraard is er samenspraak met de fabrikant om de technische mogelijkheden te bespreken.
Peter,
1. Je hebt bijna volledig gelijk, maar LS heeft ook al "probleem"modellen geleverd. Bij wijlen Jocadis heb ik alle chassis van mijn PBA rijtuigen kunnen vervangen.
2. "in dat gat springen": idd dan doen anderen het ...... aan dezelfde condities.
3. En je laatste zin is er boenk op.
Roland
@Rangeerduivel
De keuze is nog niet zo beperkt. Ls kondigde al in 2015?? M5 en M4 aan in beide kleurstelling. Ook MS96 ... ze hebben nog keuze genoeg, laat staan hoeveel stuks ze hiervan niet kunnen verkopen! Ik zou maar al te graag bepalen dat dit spul er komt ;D
Volgens mij heeft LS een lijst gemaakt om de concurentie ervan te weerhouden die modellen op de markt te brengen.
Ander ga je toch geen lijst maken van modellen die je binnen jaaaaren misschien op de markt gaat brengen.
Ik kan verkeerd zijn, maar toch...... :-\ :-\ :-\
inderdaad maar hun geld dubbel waard ! ;)
SORRY voor nog eens "off topic " te gaan,
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 augustus 2021, 14:01:38 PM
al 10,15 jaar horen wij inderdaad dat we blij mogen zijn dat iemand die.....eigenlijk werkt een economie niet zo maar op noden/wensen van de klanten en niet op het al dan niet graag op de markt brengen van zaken voor onze schone ogen.
Dat is gedeeltelijk waar dat de economie op de noden/wensen van de klant werkt, modelspoor is niet levensnoodzakelijk en volgens mij gaat geen enkele fabrikant kijken wat de
noden (met nadruk op "noden") zijn van de "modelspoorders"; vergeet niet dat
geen enkele fabrikant of het nu een fabrikant van wasmachines is of flatscreens is of modeltreinen is dit doen om ons te plezieren of voor onze schone ogen; bij iedere fabrikant telt de opbrengst en wat ze er aan winst aan over houden; conclusie we mogen blij zijn dat ze Belgische modellen willen fabriceren.
Citaat van: Rangeerduivel op 23 augustus 2021, 12:58:23 PM
ipv "wij moeten blij zijn dat ze treinen maken"is het eerder "zij moeten blij zijn dat wij treinen kopen!"
Ja, wij moeten blij zijn! En zeker dat ze Belgische modellen willen maken :o
Denk je nu echt dat er één CEO wakker(een paar uitzonderingen maar het zullen er zeker geen 5 zijn) ligt als zijn firma op de fles gaat, in het gunstige geval blijft die CEO tot het einde aan het hoofd van het bedrijf maar meestal gaat die weg een paar maanden voor het failliet en komt er een CEO die gespecialiseerd is in bedrijven failliet laten gaan maar de laatste CEO is wel rijkelijk betaald om de firma op de fles te laten gaan.
Nogmaals mij excuses om off topic te gaan.
En ik ben blij dat er
een Belgische winkelier/fabrikant in samenspraak met MSM een loc wil uitbrengen!!!!
Citaat van: doomslu op 23 augustus 2021, 16:22:36 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 23 augustus 2021, 12:58:23 PM
@ Janie,
Elk jaar loopt hier op dit forum toch een draadje(of zelfs méér dan één) over wie welk model als jaarlijks MSM-model verkiest.
En daarbij kan men het telkens niet laten om "op de pianist te schieten"!
Neem gerust aan dat er maar één fabrikant bereid is om een loc hiervoor te presenteren, anders hadden de mensen van MSMook reeds andere modellen/merken aangeboden.
En ik ben er vrijwel zeker van dat de producent die bereid is dit te doen, het enkel doet uit financieel/commercieel oogpunt, het resultaat hiervan is dat hij bepaalt welk model er komt, en geen ander.
;)
Eén bemerking, Rudy. Het is niet de fabrikant die het model bepaalt, maar wij. Alleen is het zo dat de keuze steeds beperkter wordt omdat we ondertussen toch al heel wat modellen hebben uitgebracht.
Uiteraard is er samenspraak met de fabrikant om de technische mogelijkheden te bespreken.
waar rudy dus gedeeltelijk ook gelijk heeft... jullie kijken wat kan, maar toch stuurt de fabrikant in 1 bepaalde richting naar 'mogelijkheden' ;D
beetje zoals ze proberen bij een smartphone te verkopen. Ja maar dit toestel kan net dat meer en als je vaak dit of dat doet dan...
Janie je zou een slechte commercant zijn.......
Je draait ook de zaken om de fabrikant mag blij zijn dat zijn artikel beantwoord aan onze noden. Als wij met z'n alleen beslissen geen Belg.zaken dan stopt het voor de fabrikant van Belg.zaken.....
Handel drijven is het voldoen aan behoeften tegen betaling......als je wilt kun je deze stelling zelfs heel breed opnemen ! ;D
Langs deze weg zou ik willen stellen dat VBV blij kan zijn loc's te leveren via een tijdschrift, dat weer blij kan zijn te kunnen rekenen op veel trouwe lezers.Die dan (al dan niet)weer blij kunnen zijn dat hun favoriete blad er nog eens in slaagt voor een leuke prijs nog eens aan de hun behoeften te voldoen( om via een leuke prijsvoorstel/deal nog eens aan hun nooit stoppende behoefte te voldoen aléz voor sommige toch ;D ) En wat mij nu betreft over naar de MSM aktie 2022
Peter
+1
Janie: gefrustreerd ? En nog een tip: doe nooit zaken, want je bent failliet voor ge begonnen zijt
Roland
https://www.youtube.com/watch?v=nuje7-Zw1ng (https://www.youtube.com/watch?v=nuje7-Zw1ng) de tuc in het echt
De Tuc gespot in Schaarbeek. Ze staat nog steeds op dezelfde plek als 3 weken geleden. Zal dat ding ooit wel nog rijden? :-\
Goedemorgen,
Ik heb in december een betalingsvraag gekregen en ook voldaan. Deze diende voor 15 januari in orde te zijn.
Heeft er iemand van jullie reeds een betalingsbevestiging ontvangen?
Alvast bedankt
In december ook betaald en tot nu eveneens nog geen betalingsbevestiging ontvangen, maar die zal wel komen zeker.
We hebben de mensen die niet betaalden nog een tweede kans gegeven. Sommigen hadden blijkbaar de eerste mail gemist.
Ondertussen is hun uiterste betaaldatum ook verlopen en zodra alles verwerkt is zal ik de bevestigingen versturen. ;)
En wat wordt de Actie voor dit jaar?
Een HLD 200 in een experimenteel jasje of moeten we wachten tot het volgende festival op de Bocq lijn?
Met de huidige doorlooptijden is het sowieso een model voor 2023.
ACFI
Ik gok een reeks 51
Een 51 met een set bananen transportwagons ;D
Citaat van: doomslu op 06 maart 2022, 13:48:08 PM
We hebben de mensen die niet betaalden nog een tweede kans gegeven. Sommigen hadden blijkbaar de eerste mail gemist.
Ondertussen is hun uiterste betaaldatum ook verlopen en zodra alles verwerkt is zal ik de bevestigingen versturen. ;)
Dag Luc,
Je hebt een PM.
Groetjes,
Koen
Citaat van: Koen op 06 maart 2022, 20:21:46 PM
Citaat van: doomslu op 06 maart 2022, 13:48:08 PM
We hebben de mensen die niet betaalden nog een tweede kans gegeven. Sommigen hadden blijkbaar de eerste mail gemist.
Ondertussen is hun uiterste betaaldatum ook verlopen en zodra alles verwerkt is zal ik de bevestigingen versturen. ;)
Dag Luc,
Je hebt een PM.
Groetjes,
Koen
Ik heb net geantwoord per mail.
Ik gok voor de actie van 2022 op een 186 ;D
Da zou ik wel leuk vinden ;D
Moesten ze iets heel speciaals willen: de 24 met gestroomlijnde neus.
Citaat van: svvander op 07 maart 2022, 06:07:38 AM
Da zou ik wel leuk vinden ;D
Zeker weten!
En VB is die volop aan het maken, dus alles is mogelijk ;D
Gisteren de bevestigingsmail gekregen.
Citaat van: 1885 op 07 mei 2022, 09:39:22 AM
Gisteren de bevestigingsmail gekregen.
Graag iets duidelijker aub, bevestigingsmail...van wat? :)
Is er geweten wat het actiemodel wordt?
Een week of twee geleden heb ik een Email gedaan naar VBv om een bepaalde versie van de HLD51 te reserveren, op voorwaarde dat hij niet uitgebracht werd als MSM actie, (want dan zou ik die nemen uiteraard) en ik kreeg als antwoord dat er nog niks beslist was ivm die actie....
Of ben ik
weer eens, "niet mee"? ;D
;)
Over het actie model 2025... ::) ;D (Het draadje gaat over MSM actie 2022... de witte 5508 van TUC-Rail)
Hier ook het mailtje gehad.
Citaat van: svvander op 07 mei 2022, 15:14:40 PM
Over het actie model 2025... ::) ;D (Het draadje gaat over MSM actie 2022... de witte 5508 van TUC-Rail)
Hier ook het mailtje gehad.
Ach ja, nu je 't zegt ben ik weer mee...!
Ouderdom eist zijn tol nietwaar? ;D
;)
Op de foto staan de ruitenwissers nog steeds verkeerd. Kan iemand bevestigen dat het nog om het oude proto model gaat op de foto?
Citaat van: the_gold op 08 mei 2022, 16:12:52 PM
Op de foto staan de ruitenwissers nog steeds verkeerd. Kan iemand bevestigen dat het nog om het oude proto model gaat op de foto?
Op de foto staat nog steeds de eerste versie.
Bedankt Luc :) ;)
Levering voorzien in het late najaar las ik.
Op facebook pagina MSM bericht van 30.09. Loc's in het land, decoders op komst, verpakking nog niet geleverd. Planning levering nog in 2022.
Zal blij zijn als ik hem eindelijk heb. Heb er dit jaar in mee kunnen rijden.
Volgens de laatste update zouden ze uitgeleverd worden tegen 't jaareinde... Tenzij het schip ergens strandt... ???
Citaat van: the_gold op 08 mei 2022, 16:12:52 PM
Op de foto staan de ruitenwissers nog steeds verkeerd. Kan iemand bevestigen dat het nog om het oude proto model gaat op de foto?
Ik verontschuldig mij op voorhand omdat ik zeer zeker een aantal mensen tegen de schenen schop omdat ik volgende vraag stel:
Als de ruitenwissers toch nog verkeerd zouden staan op het model dat je ontvangt zou je dan het model weigeren?
Voor mij persoonlijk is het een mooi model alhoewel ik het vergeten ben om in te schrijven
Als je een mailtje stuurt naar VB zal dat wel goed komen. Er zijn altijd een aantal mensen die hun loc niet komen op halen...
Eind december gaat de 5508 'uit dienst'.
Wanneer wij onze loc krijgen zal ze dus in grootbedrijf net/wel niet meer rijden.
Citaat van: the_gold op 14 november 2022, 07:58:31 AM
Als je een mailtje stuurt naar VB zal dat wel goed komen. Er zijn altijd een aantal mensen die hun loc niet komen op halen...
De MSM-actie wordt toch altijd standaard per post opgestuurd?
Wie ingeschreven had, zal dus sowieso een pakketje mogen ontvangen. Wie de loc niet goed vindt, zal hem enkel kunnen verkopen.
Daar ben ik me niet bewust van. Ik dacht dat het zo mogelijk was indien iemand zich toch nog bedacht.
Het is mogelijk dat er door omstandigheden hier en daar een loc onverkocht blijft. Daarom zetten we geïnteresseerden op een wachtlijst.
Vandaag een bericht op FB gezien dat de container bij Van Biervliet gearriveerd is.
Uitlevering nog steeds voorzien voor het jaareinde. :)
Ik ben benieuwd naar een foto van het afgewerkte model :)
Helaas is het morgen de laatste dag van de TUC-RAIL 5508, we zullen dus een historische loc als MSM-actie krijgen.
Je kan hem nog een laatste maal spotten in het station van Schaarbeek om 15u12 en 16u18.
Wie kan nog een foto maken?
op FB serie 55 zal hij ongetwijfeld te vinden zijn
Op 21 en 22 december rijdt de 5508 afscheidsritten. Alle ritten worden verzekerd als losse locomotief.
21 december
Z93403
08:45 Angleur
08:50 Bressoux
09:00 Visé
Z93404
09:12 Visé
09:26 Angleur
09:46 Rivage
10:04 - 10:18 Stoumont
10:45 Gouvy
Z93405
11:04 Gouvy
11:46 Rivage
12:02 Angleur
12:05 Kinkempois-Formation
Z93406
12:10 Kinkempois-Formation
12:13 Angleur
12:14 Angleur CLI
--------------------
22 December
Z93407
08:43 Angleur
08:58 Rivage
09:12 Bomal
09:32 Marloie
09:37 Rochefort-Jemelle
10:06 Libramont
Z93408
10:18 Libramont
10:28 Bertrix
Z93409
10:40 Bertrix
11:25 Houyet
11:45 Dinant
12:17 Namur
Z93410
12:21 Namur
12:37 - 12:51 Gembloux
13:04 Ottignies
13:22 Etterbeek
13:32 Schaarbeek
Hou het veilig!
Waarom moet dat nu toch altijd in Wallonië gebeuren?? :(
Bedankt voor de lijst Nicolas. ;)
Citaat van: ERVIN op 16 december 2022, 17:37:27 PM
Waarom moet dat nu toch altijd in Wallonië gebeuren?? :(
Bedankt voor de lijst Nicolas. ;)
Waarschijnlijk omdat die loc 2/3 van zijn leven over de taalgrens heeft doorgebracht.
Graag gedaan trouwens Ervin ;)
en daar het minst druk is op de lijnen?
dat hat nu toch in vlaanderen ook gekund, wat is me dat nu
Ik denk dat we al blij mogen zijn dat de loc een echt afscheid krijgt, en dat TUC hem tot op het laatste uur wil benutten. Al is dat maar voor de liefhebbers te plezieren.
Het was mooi geweest als TUC-MSM en het TSP de handen in elkaar hadden geslaan om een afscheidsrit te organiseren (zoals het TSP bij elke reeks deed). We konden natuurlijk van vooraf niet weten dat de uitleverdatum en uitdienststelling van de loc zo dicht bij elkaar ging liggen. Dat ging nog eens een mooie P.R stunt zijn voor de organisatoren en fabrikant, om op dat moment het eerste afgewerkte actie-model te overhandigen.
Citaat van: factageklerk op 16 december 2022, 23:52:32 PM
dat hat nu toch in vlaanderen ook gekund, wat is me dat nu
Kwestie van Thuismatch voor de initiatiefnemers. Dat is alles...
Niets verder achter zoeken en de loc zelf tja... die is zo rot als snot. Ik vond het leuk er mee te werken toen ik nog bij TR werkte, maar de Dames waren afgeleefd en zeker niet echt proper voor de omgeving.
Ohla, zou de 5508 op weg zijn?
Edit: net de eerste foto gezien, loc voorzien van antennes en correcte ruitenwissers.
Ik had ergens in een FB groep gezien dat de uitlevering gestart is...... ;D
Bericht van B-post gekregen dat zij onderweg is.
*Spoiler Alert*
https://youtu.be/5cUtoKcfE2k
(https://live.staticflickr.com/65535/52578493080_b5d3c516ba_z.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52577591587_33e1d2c1df_z.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52578513355_2c348f4a77_z.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52579429275_0201e3f65c_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52578990581_157f6f86b8_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52579516743_d7c0b01bb9_k.jpg)
Bevestiging van de antennes - zitten los dus verlijmen als je deze niet kwijt wil.
(https://live.staticflickr.com/65535/52577671347_3432b80eda_z.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/52578663023_71c0ecf3e6_z.jpg)
Bizar die gaten waar de ruitenwissers voorheen zaten :o
Zojuist aangekomen.
Uitgepakt en aan eerste controle onderworpen. Op het eerste zicht alles prima in orde.
Prachtige loc en mooi afgewerkt naar mijn gevoel.
Nu geen tijd meer, straks alles grondig nazien.
Groeten.
Ludo.
Citaat van: ronny-vdv op 22 december 2022, 10:53:28 AM
Bizar die gaten waar de ruitenwissers voorheen zaten :o
De echte loc heeft op die plaats precies nog een stuk van de originele ruitenwissers, maar die zijn dan wit gekleurd ipv zilver.
Nu in het zilver vallen ze wel enorm op.
Maar de gaten waar de relingen en handvaten op de voorkant inzitten, dat vind ik maar een klodderboel.
Maar als ik dan detailfoto's van andere B-Models modellen van de 55 reeks bekijk, is dit altijd zo geweest.
Dus in het wit zal het wel sneller opvallen.
Citaat van: ceuleer op 22 december 2022, 12:18:56 PM
Citaat van: ronny-vdv op 22 december 2022, 10:53:28 AM
Bizar die gaten waar de ruitenwissers voorheen zaten :o
De echte loc heeft op die plaats precies nog een stuk van de originele ruitenwissers, maar die zijn dan wit gekleurd ipv zilver.
Nu in het zilver vallen ze wel enorm op.
Maar de gaten waar de relingen en handvaten op de voorkant inzitten, dat vind ik maar een klodderboel.
Maar als ik dan detailfoto's van andere B-Models modellen van de 55 reeks bekijk, is dit altijd zo geweest.
Dus in het wit zal het wel sneller opvallen.
Bij alle andere locs met ruitenwissers boven zijn de gaten dichtgemaakt of niet aanwezig.
Wat jij bedoelt zijn de sproeistukken denk ik. De originele ruitenwissers zaten in de hoeken. (Waar je de gaten ziet bij de 5508)
Dat zal het zijn, op foto's van de groene 5508 staan de ruitenwissers dus onder de hoek van de ruit.
Citaat van: ceuleer op 22 december 2022, 13:31:17 PM
Dat zal hhttps://forum.modelspoormagazine.be/Smileys/default/smiley.gifet zijn, op foto's van de groene 5508 staan de ruitenwissers dus onder de hoek van de ruit.
Van een groene 55 heb ik geen weet. Hier staan ze bv. op de originele plaats.
Ik vermoed dat er een kap gebruikt is voor deze 5508 met voorzieningen voor ruitenwissers onder, net zoals op het proto-model.
Bij alle andere modellen met ruitenwissers boven zijn deze gaten dichtgemaakt (zoals in het echt)
(https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/9/7/7/8/9/97789-thickbox_default.jpg)
De TUC Rail MSM 5508 valt in de bus.
Ik vind nergens een aanduiding van het type digitale decoder dat er in zou moeten voor het geval ik er eentje zou willen inbouwen. Ik heb hem dus nog niet opengedraaid om dit te bekijken.
Iemand een idee?
Dank voor uw inzichten...
Geniet van dit kerstcadeau, eindejaarsfeesten en zet het nieuwe jaar met het juiste elan in.
Groetjes
BomPaPol
Hier ook netjes afgeleverd door Bpost.
En al meteen even op de baan voor een kiekje...
(https://live.staticflickr.com/65535/52579973208_9d7e9c7cf4_b.jpg)
Knap Doomslu! Toch een mooie toevoeging in de 55 collectie.
Citaat van: BomPaPol op 22 december 2022, 14:49:30 PM
...
Ik vind nergens een aanduiding van het type digitale decoder dat er in zou moeten voor het geval ik er eentje zou willen inbouwen. Ik heb hem dus nog niet opengedraaid om dit te bekijken. ...
Er zit toch een blaadje bij waar alles op staat.
Op de handleiding zijde:
"model voorzien van een decoder plug, 21 pins"Op de kant met de decoder functies wordt melding gemaakt van:
- voor de digitale versie:
"ESU lokpilot 5 M4/Mfx - Railcom+"- voor de digitale sound versie:
"Speciaal geprogrammeerde decoder !!! ESU Locsound 5 M4/Mfx - Railcom+ 31 funties"En dat de sound decoder anders geprogrammeerd is dan de gewone digitale blijkt uit de functie uitgangen die compleet anders liggen.
Waarom ????
Hou de basis functies nu toch eens gewoon gelijk voor alle versies. Dat maakt het leven alleen gemakkelijker om te rijden.
Wordt weer een leuk projectje om alles om te programmeren naar een 'meer normale' setting
Dag 'Suske'
Zoals zo vaak gebeurt als je veel te enthousiast bent, heb ik weer te snel willen zijn en over deze regel heen gelezen. Dank voor je terechtwijzing en alle bijkomende info.
Ik zeg het vaker...!
Ik beloof beterschap maar geef daar geen garantie op...!
Groetjes
BomPaPol
Mooi model, ik zit vol spanning te wachten op mijn bestelling(en) Eentje voor mezelf en eentje om cadeau te doen aan mijn vader.
Mooi model, maar buiten mijn tijdperk.
Ik ben enkel tijdperk 4 à 5-rijder. ;)
Hopelijk denken ze in de toekomst eens aan anderen die geen tijdperk VI verzamelen :D
Citaat van: ronny-vdv op 26 december 2022, 21:15:31 PM
Mooi model, maar buiten mijn tijdperk.
Ik ben enkel tijdperk 4 à 5-rijder. ;)
Hopelijk denken ze in de toekomst eens aan anderen die geen tijdperk VI verzamelen :D
Hoezo? Van de reeks 22 en 23 zijn toch al modellen verschenen voor deze tijdperken? En van de reeks 55 zijn ook al versies voor dat tijdperk verschenen.
Er is zelfs al een tweedelig stel geweest dat puur TP IV was, het TBL-stel.
Laat ze maar rustig doen met hun TP VI, dan kan ik tenminste sparen!
Citaat van: Jurgen op 27 december 2022, 19:29:37 PM
En van de reeks 55 zijn ook al versies voor dat tijdperk verschenen.
Klopt, maar de reeks 55 is niet inzetbaar in het noordelijk landsgedeelte ;)
Citaat van: ronny-vdv op 28 december 2022, 18:54:27 PM
Citaat van: Jurgen op 27 december 2022, 19:29:37 PM
En van de reeks 55 zijn ook al versies voor dat tijdperk verschenen.
Klopt, maar de reeks 55 is niet inzetbaar in het noordelijk landsgedeelte ;)
Ronny,
Gedurende een korte periode zijn er 55'ers vanuit Hasselt ingezet. Een 55'er uit Hasselt is dus redelijk uniek maar toch echt bestaand. Vanbiervliet heeft trouwens een model uitgebracht van een lok gestationeerd in Hasselt. (Meer info te krijgen op traintamarre).
En er waren ook exemplaren in het depot van Schaarbeek. Dus die kwamen ook al in Vlaanderen op het spoor. (Meer info te krijgen op traintamarre).
Ik weet niet of VBV echt alle varianten van Tp IV al heeft uitgebracht trouwens.
Ik wacht nog altijd op het eerste MSM model voor tijdperk III trouwens. (De HLD 201 was een TP IV interpretatie van de TP III livrei.)
ACFI
55-ers reden sowieso langere tijd tot Genk en hadden diensten naar Antwerpen van Luik uit. De meest bizarre (eenmalige) inzet van een 55 buiten de normale regio is echter wel een reizigerstrein geweest naar.... De Panne
Inderdaad. Van NK reden we goederentrein naar Hasselt, Antwerpen, Aken, Gent, Charleroi en zelfs Kortrijk.
Bijna allemaal kwam het wekelijks voor. In het weekend kon het wel eens losse loc heen en met trein terug. of andersom.
Hier in Aarschot heb ik de 55'ers inderdaad regelmatig zien passeren. Welke nummers het precies waren, dat weet ik ook niet meer, maar de reeks is hier wel gepasseerd, dat staat vast.
Bijzonder weinig foto's van het 55 model hier. Hoeveel stuks zijn er besteld?
FOTO.
Hij is besteld. Maar nog niet binnen. (Helpt dat? 8) )
Ik heb mijn 55-er binnen maar nog geen tijd gehad om hem op de rails te zetten. Tja, er zijn mensen die met de feestdagen moeten werken hé. Beveiliging van huizen en gebouwen stopt nooit ::).
Morgen heb ik een dagje verlof. Ik hoop dat dit de uitgelezen kans is om de loc eens op het spoor te zetten en om een fotootje te maken :).
Groetjes,
Koen
Citaat van: the_gold op 28 december 2022, 21:55:32 PM
Bijzonder weinig foto's van het 55 model hier. Hoeveel stuks zijn er besteld?
Genoeg om geproduceerd te worden...
Mijn twee locs zijn gisteren aangekomen..... ;D :)
Beste forumgenoten,
Kunnen jullie mij zeggen in livreien deze in het district Nood-West en in welke periode reden? Alsook op de lijn 50?
Of kan ik dit ergens terugvinden?
Alvast bedankt,
http://www.treinfoto2000.be/juli2007/5506%20in%20Neerpelt%2015.09.1991.jpg (goed zoeker hé
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 december 2022, 19:04:50 PM
http://www.treinfoto2000.be/juli2007/5506%20in%20Neerpelt%2015.09.1991.jpg (goed zoeker hé
Thx, ;)
https://www.jorisrail.be/Nederlands/NMBS/HLD/55/55J.php blijven zoeken
Ronny vraagt of de reeks 55 in het district NoordWest actief was en vooral op lijn 50?
Daar lijkt het antwoord mij vrij simpel: NEE
Of ben ik fout?
In 1991 hadden we de inzet vanuit Hasselt voor reizigersverkeer maar dat werd niets. Dat is trouwens district Noordoost.
http://www.aula.com/peter/default.asp?HxQ=0030&Qo=11&Nee=003410402440&mx1=392&Mpx=Z&Px=Ok (http://www.aula.com/peter/default.asp?HxQ=0030&Qo=11&Nee=003410402440&mx1=392&Mpx=Z&Px=Ok)
Na 2000 werden enkele locs voorzien van ATB om op de IJzeren Rijn ingezet te worden. We wachten trouwens nog steeds op de opening van de IJzeren Rijn. De locs werden wel ingezet vanuit de Kempen (Genk, Herentals) maar dan richting Montzen en Vlissingen.
Er zijn de TVM 55ers ingezet vanuit ATH op de HSL lijn.
Verder uiteraard veel goederendiensten vanuit het Luikse richting Antwerpen.
Diensten op Zeebrugge ken ik echter niet? Of ben ik iets vergeten?
Hier de 5508 in Diest in 1995 met een trein vanuit Zeebrugge. Maar in Antwerpen was er een tractiewissel waardoor de 55 slechts vanuit Antwerpen de trein sleepte.
(https://live.staticflickr.com/65535/51360439997_81ee8377d3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mfxFrx)NMBS 5508 @ Diest (https://flic.kr/p/2mfxFrx) by Peter Van Gestel (https://www.flickr.com/photos/petervangestel/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52593735737_fe59a8b06f_z.jpg)
Nog een extra setje tremie aangeschaft.
(https://www.rogeville.be/foto/5508.jpg)
Ook hier aangekomen. Is wel het verkeerde tijdperk maar omdat het een 55er is.
Gewoon omdat ik het leuk vind.
Mark, leuk rijtje.
55,....110.....,165.....220...............knap rijtje ;)
Zoals eerder beloofd, vinden jullie hier een paar foto's van MSM-loc.
Groetjes,
Koen
(https://live.staticflickr.com/65535/52596623053_96ba545607_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/151962858@N03/y2nDNN7934)Untitled (https://www.flickr.com/gp/151962858@N03/y2nDNN7934) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/52596101556_42cb635bad_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2o8JLzb)Untitled (https://flic.kr/p/2o8JLzb) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr
Ziet er ook leuk uit.
TUC RAIL wat is dat eigenlijk?
https://www.tucrail.be/nl/over-ons
Citaat van: evan op 30 december 2022, 20:43:28 PM
TUC RAIL wat is dat eigenlijk?
Die verzorgen de spooraansluiting van die koekjesfabriek ;)
zoute koekjes dan .....
Citaat van: Alan On Track op 30 december 2022, 20:50:40 PM
Citaat van: evan op 30 december 2022, 20:43:28 PM
TUC RAIL wat is dat eigenlijk?
Die verzorgen de spooraansluiting van die koekjesfabriek ;)
Keuze zat https://www.tuc.be/#page-section-assortiment
@ PeterVG
Bedankt voor de info.
Dat vermoeden had ik ook dat de reeks 55 nooit over de lijn 50 reed.
Eén lok wel, de 5526, maar enkel voor tests ATB - PZB 90.
Hallo,
Komt er nog een msm aktie voor 2023 want heb het nog nergens in msm zien staan ??
Mvg
De kans dat een volgend actiemodel nog kan geproduceerd en geleverd worden in 2023 is klein.
Maar, er wordt wel aan een nieuwe actie gewerkt. Het zal wellicht 'actie 2024' worden... ;)
Ok dat is duidelijk en bedankt voor de info. Had wel een stil vermoeden dat het voor 2023 wat krap zou worden.
Mvg