Een nieuw projectje.
Deze week moet ik er dan toch maar eens mee aan het werk. Het kitje van de Davenport met open cabine
imghttp://www.backwoodsminiatures.com/xgmtropic.jpg/img
Het wordt een oud barrel met roest en vuil.
Dagelijks verslag is (bijna) live te volgen op: www.wolfscreek.nl
sorry Ren? je hebt een rotsite [:D], ik heb er bijna een ganse avond in zitten rondkijken, knap werk
Jan
Sorry voor het verpesten van je avond [:D]
Bwoah bij enkel een groot deel van mijn dag.
Om te beginnen zal ik de hoofdrolspelers maar een voorstellen.
Allereerst is er een Bachmann Davenport van nog geen $30 + verzendkosten
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6522-kopie.jpg)
Hier is de kap er alvast af gehaald en twee?n gedeeld. De cabine gaat naar de rommelbak.
De tegenspeler is een ombouwkitje van Backwoods Miniatures.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6525-kopie.jpg)
Verslavend he?
Het is zo verslavend dat ik nu al weer bruis van ideeen en plannen voor andere ombouwwerkjes. Toch zal deze eerst af moeten.
Dat belooft weeral [8D] [:p]
Als je hulp nodig hebt om je locje te bewonderen je kent mijn account
Tijd voor een update
Als de davenport straat af is, is het ook de bedoeling dat er nog een beetje geluid uit komt. Daarvoor heb ik een passende luidspreker gevonden die straks achter de grill geplaatst wordt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6524-kopie.jpg)
Voor het zover is moet ik toch eerst echt aan het werk.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6526-kopie.jpg)
De overbodige randjes worden van het resterende deel van de kap geknipt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6527-kopie.jpg)
Daarna even de randjes vlak maken met een vijltje.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6528-kopie.jpg)
Kieren en gaten worden gevuld met putty.
Nu de vorm van de kap een beetje is zoals hij moet worden kunnen de eerste messing deeltjes erbij gezocht worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6529-kopie.jpg)
Straks ga ik weer verder.
Wil je de bouw dagelijks volgen, kijk dan op de blog. http://wolfscreek.wordpress.com/
Na wat knip- en vijlwerk aan de kleine onderdelen is het tijd om ze aan te brengen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6532-kopie.jpg)
De roosters en bedrijfsnummers worden met secondenlijm op de kap aangebracht.
Met warm weer (en meer vocht in de lucht) is die lijm eerder halve secondenlijm. Het zit al vast nog voor het bordje recht zit.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6530-kopie.jpg)
Er komt ook een houder voor de bel op de kap te zitten.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6535-kopie.jpg)
Boven op de kap komen een demper en een luchtfilter. Voor de volledigheid komen er ook nog bordjes met de naam van de fabrikant (Davenport) op de kap te zitten.
That, that, thats all folks.
For now
Ren?,
als ik iemand zo lustig een bestaand locke zie uiteenhalen en verknippen, hou ik steeds mijn hart vast.
Maar geen twijfel: het eindresultaat zal zeker een verbetering zijn.
Succes !
In dit geval is het verprutsen van het originele locje niet zo erg. Het ding kost nog geen 25 euro als je een beetje kijkt waar je het koopt. Het ombouwsetje is nog duurder.
Ondanks het mooie weer van de afgelopen dagen heb ik toch nog iets aan de Davenport kunnen doen.
Allereerst is er de voetplaat
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6545-kopie.jpg)
Die is voorzien van een lipje voor de bevestiging van de originele koppeling.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6546-kopie.jpg)
Met een paar druppeltjes secondelijm zit hij zo vat op de originele voetplaat.
Op de voetplaat komen de staanders van het dak.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6547-kopie.jpg)
Die worden voorzien van hun eigen bevestigingsplaat die alleen een cosmetisch doel heeft.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6547detail.jpg)
Als de staanders op de plaats staan kunnen de dwarsbalken geplaatst worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6548-kopie.jpg)
Met een kaartje wordt deze netjes parallel en op de juiste hoogte van de voetplaat gehouden. Voor de bevestiging werkt een beetje soldeer weer beter dan secondelijm.
De dwarsbalken aan de zijkant worden op dezelfde manier bevestigd.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6549-kopie.jpg)
De al voorgebogen ronding van het dak kan dan geplaatst worden waarna de overtollige lengte van de staanders wordt afgeknipt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6552-kopie.jpg)
En zo wordt langzamerhand zichtbaar hoe de cabine eruit komt te zien
Hey ook hier. jij doet hetzelfde als ik[:D][:D]
Bouw jij ook een Davenport dan?
ilovecopypaste
nee, maar ik had een deja vu. Zag dit ook al ergens anders.[:D]
Nu het frame voor de cabine er op zit kunnen de zijplaten gemonteerd worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6553-kopie.jpg)
De vier openingen kunnen daarna voorzien worden van kleppen
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6557-kopie.jpg)
Bij deze loc blijft 1 klep open staan.
Heb je er meer dan?
Leon, je bent wel wakker vandaag.
Ik heb er meer [:D] maar dit is wel de enige met dit ombouwsetje. Dat wil zeggen die IK heb.
Ik zal ze binnenkort allemaal meenemen naar Leerdam
Verder met de kap van de Davenport.
Eerst wordt het nieuwe rooster gemaakt. Dat steelt niet veel voor. Alleen maar de lipjes ombuigen waarmee het op de plaats wordt gehouden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6555-kopie.jpg)
En dan kan het schil met de naam van de fabrikant er nog op
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6556-kopie.jpg)
De kap wordt voorzien van een laag roest.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6543-kopie.jpg)
Die wordt later weer bedekt door de eigenlijke kleur. De roest kan er dan op bepaalde plaatsen al een beetje door komen.
in de voorkant van de kap komt een gat waarachter de luidspreker wordt geplaatst
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6559-kopie.jpg)
Niet alleen de kap krijgt een roestlaag, ook het chassis moet eraan geloven.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6560-kopie.jpg)
Zeg nu niet dat het er goed uitziet. Dit is echt een puinhoop geworden. Maar kijken wat er nog van te maken valt. [8D]
Ren?,
iets zegt me dat dit zeker goed komt [:)][:)]
Je hebt die roest met de kwast aangebracht, denk ik? Verlies je zo geen details?
Voor een beetje detailverlies ben ik niet zo bang. Dat geeft straks ook wel weer een verweerd en versleten uiterlijk (hoop ik)
De laatste paar handelingen aan de Davenport voordat er een decoder in geplaatst worden.
Eerst nog even de bestuurder een paar kleren aantrekken.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6565-kopie.jpg)
Dat glanspakkie staat niet echt goed. Gewone kleren dus. En een hoedje
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6567-kopie.jpg)
Terwijl de bestuurder droogt is de loc aan de beurt om een kleurtje te krijgen.
De uitlaat en demper op de kap worden afgeplakt en het spuitwerk kan beginnen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6568-kopie.jpg)
Een beetje geel
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6569-kopie.jpg)
en beetje geel er af en dan weer een beetje geel
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6572-kopie.jpg)
Met het kapje in de verf en het plakwerk er nog op kan de luidspreker geplaatst worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6575-kopie.jpg)
Het testen van de decoder kan beginnen
We zijn er bijna.
Nog even een decoderke onder de kap monteren.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6573-kopie.jpg)
De decoder wordt uiteindelijk met hot melt onder de kap bevestigd (geen ploatje)
Na het sluiten van de kap kan het programmeren beginnen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/img_3710-kopie.jpg)
Daarna mag hij een stukje rijden (op de rollenbank)
Daar is een filmpje van gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=Ty11GQH8GFI
Vanavond isie echt klaar [:D]
Zo de laatste update.
Na het inbouwen en testen van de decoder kunnen ook de frutsels erop gekit worden.
Maar niet voordat er nog wat roest, vuil en vlekken bij zijn gekomen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6576-kopie.jpg)
Daarna is het de beurt aan handles, krukje, bestuurder (met aangepaste voet), bel en dergelijke zooi.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6582-kopie.jpg)
Plankies erop
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6583-kopie.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6584-kopie.jpg)
Dan nog een keer naar de spuitcabine voor wat stof.
Met een paar karretjes er achter lijkt het al een beetje ergens op.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6589-kopie.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6590-kopie.jpg)
Ooops! nog iets vergeten.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6596-kopie.jpg)
Wattan?
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6655-kopie.jpg)
Ohh da lampie en een emmertje
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6654-kopie.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6656-kopie.jpg)
En zo zijn we aan het einde van het bouwwerkje gekomen.
Kannie zaterdag mee naar Leerdam.
Mooi hoor! [:p]
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf, een echte Rene[:D]
Ferm resultaat, Ren? [:p] [8D]
Dank voor de complimenten.
Ik zal de veren een goed plaatsje geven. [:D]
Oven een poosje komt er wel weer een nieuw bouwwerkje.
Nog een pluim: Goed gedaan Rene!
Up to the next one[8D]
Echt prachtig
Jan