Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: Frank_N op 01 februari 2009, 22:40:57 PM

Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Frank_N op 01 februari 2009, 22:40:57 PM
Wie "spoort" nog altijd "gewoon" analoog ?^

Waarom?

En hoe?

Ben benieuwd.....
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 februari 2009, 22:43:52 PM
Ik spoor nog analoog.
Waarom: ik ben elektrotechnieker, en bij de besturingsfilosofie die ik volg levert digitaal geen meerwaarde.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: janjozef op 01 februari 2009, 23:03:05 PM
Ik spoor nog steeds analoog, waarom : digitaal is te ingewikkeld, te duur, te veel in evolutie, gewoon te veel te's

Jan
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Gerolf op 02 februari 2009, 00:05:22 AM
Ik spoor ook (nog steeds overtuigd) analoog [^]
Waarom: ik ben elektro-amateur, en bij de besturingsfilosofie die ik volg levert digitaal geen meerwaarde [;)]
Maar JanJozef's reactie volg ik ook: de evolutie loopt nog, het is te duur voor wat de meerwaarde kan zijn, ... [8]
Wat me vooral stoort aan het "digitale modelspoortijdperk": de fabrikanten - met ??n ervan voorop - willen de digitale techniek per s? als "het enige middel" verkopen [xx(]
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: arkema op 02 februari 2009, 10:50:27 AM
Ik spoor ook nog steeds analoog. Ik ben meer bouwer dan rijder en besteed graag aandacht aan wat zichtbaar is. Rhenen is onderdeel van een modulebaan, waar de voornaamste loc-leverancier (Les Ateliers Dilz) zijn collectie niet of tegen zeer hoge kosten kan digitaliseren. Aangezien ik zijn (uitstekend traag lopende ) zelfbouw materieel niet van mijn baan wil weren ga ik (nog) niet digitaal. Ik ben echt niet falikant tegen en mijn eigen bouwsels zijn in een later stadium prima te digitaliseren, maar voorlopig functioneert het prima analoog en heeft digitaal behalve het bovenstaande nadeel, geen meerwaarde.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Dirky op 02 februari 2009, 10:50:28 AM
Ben voorlopig nog steeds met het oude analoge materiaal best tevreden. Voor de fabrikanten is digitaal echt een "must"! Winstmarges op electronica liggen veeeeeel hoger! Op enkele hardnekkige analoge gebruikers na zal digitaal toch overnemen. De jongeren worden nu eenmaal in die wereld geduwd...
Wat ik dan ook bij mezelf als 50-plusser merk is dat er een soort drempelvrees is om digitaal te gaan. Het analoge ken je tot in de laatste detailkes en dat lijkt ook een reden om niet digitaal te gaan, alhoewel ik er zeker van ben dat - eenmaal onder de knie - digitaal minstens zo gemakkelijk is. Voor mezelf best te vergelijken met hoe ik vroeger op de klassieke tekentafel mijn ontwerpen moest klaarstomen, waar ik nu met 3D CAD programma's de meest complexe ontwerpen veel sneller en juister kan ontwerpen.
Dirk

... 't zal toch nog een tijdje analoog blijven ...
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: adrievans op 02 februari 2009, 12:04:28 PM
Ik ben een soort halfbloedje,mijn loks worden digitaal maar de rest blijft analoog.
Waarom?? De prijzen van electronica,de hoeveelheid aan meer bedrading,ik wil zelf keuze`s maken en dit niet overlaten aan een computer.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: bumper op 02 februari 2009, 12:33:28 PM
Ik ga analoog rijden. Ik ben van plan om zoveel mogelijk zelf en zo waarheidsgetrouw mogelijk met mijn treinen te rijden. Ik wil zelf seinen kunnen aanzetten en mijn treinrit daarop afstemmen. Analoog is dit voor mij realiseerbaar denk ik, van digitaal snap ik niets. Bijvoorbeeld bij onze laatste forumbijeenkomst in Aalst,zonder afbreuk te willen doen aan hun realisatie,trouwens proficiat mannen knap werk, verwonderde het mij dat zij zelf in hun introductie schreven dat ze buiten rood, maar twee seinbeelden konden weergeven namelijk groen en twee geel. Dit om het aantal decoders (kosten?) te beperken.
Tenzij ik het verkeerd begrepen heb, maar voor zulk een mooie baan vind ik dat zonde.
Ik denk dus te duur en te ingewikkeld. Dus gewoon analoog.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: swa op 02 februari 2009, 12:38:28 PM
Ik ben ook van de "analogenclub", pas twee maanden geleden begonnen met een baan. Gezien de beperkte plaats, is het een (z??r) kleine baan geworden, vandaar trouwens mijn keuze voor "N"!
Digitaal brengt voor mij onvoldoende meerwaarde, vanwege de kleine baan, en is zelfs qusi onmogelijk bij sommige kleine kocjes, welke bij dit kleine concept nu eenmaal thuishoren! Bovendien, de tegenstrijders ten spijt, is digitaal veel duurder, kijk maar naar eenzelfde loc ana of digi, en neem daarbij nog de ruimere keuze tweedehands van analoog materiaal. Ook het "digitale stuurmateriaal" komt extra op de rekening! Trouwens kan een analoge baan, met enkele schakelaartjes en wat gepruts, best meer treinen bevatten. Ikzelf "parkeer" 2 stoomlocs in een dubb.loklood met aparte stroomkringen, en 2 volledige treincombinaties (op doodlopende sporen, welke bij het verleggen van de wissel "stroomloos" worden), terwijl ik met een vijfde exemplaar kan rondrijden. Op een kleine baan zoals de mijne is dat echt het maximum! Zowel digi als analoog! Mijn wissels zijn elektrisch, en ik werk met 2 trafo's. Een aantal schakelaars regelen de toevoer naar beperkte stroomkringen (zoals lokloodsen). Meer moet (kan) dat niet zijn voor mij, en ik heb het op deze manier allemaal onder de knie! 50-plussers -ik ben hier niet alleen lees ik- houden misschien wat hardnekkiger vast aan het bestaande, het bekende??
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: chef garde op 02 februari 2009, 13:25:51 PM
Analoog, ben geen programmeur ...
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: watman op 02 februari 2009, 13:38:08 PM
Ik rij ook analoog.  Omdat ik, voor mij, modelspoor zie als een zijsprongetje van mijn andere hobby : modelbouw.  En omdat electriciteit en electronica heel veel geheimen hebben voor mij.  Maar vooral omdat ik maar 1 enkel gemotoriseerd rijtuig heb.

Groeten
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 februari 2009, 13:46:56 PM
citaat:
Geplaatst door watman

En omdat electriciteit en electronica heel veel geheimen hebben voor mij.
Dat is geen goede reden. Elektro en elektronica hebben voor mij weinig geheimen (het is mijn vak) maar juist daarom rijd ik nog steeds analoog. Ik snap gewoon wat ik aan het doen ben.

Mensen die weinig snappen van elektronica adviseer ik juist om digitaal te gaan. Waarom? Omdat je bij digitaal veel meer gebruik kunt maken van voorgekauwde systemen. Bij analoog moet je veel meer zelf "uitvinden", zeker als je de zaak ook nog wilt beveiligen.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Rochevalien op 02 februari 2009, 17:13:08 PM
Voor mijn ho baan rij ik nog steeds analoog ,ik heb t?veel lokomotieven die geen decoderplug hebben en zie op tegen de inbouw van een decoder.
2de reden :de kostprijs
3de reden : ik heb een paar goede ,analoge handregelaars en zie geen meerwaarde in het digitale systeem.
Voor mijn trams en lokjes op 1/35 is het een ander verhaal:dit materieel rijd te snel en niet soepel genoeg naar mijn zin .Hier zou digitaal wel een uitkomst kunnen bieden.Bovendien gaat het over beduidend minder traktievoertuigen als bij ho.
Voor als we eens 5 min tijd hebben....

Gerrit
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: cyberbeast op 02 februari 2009, 19:48:13 PM
Analoog? Wat is dat?

Bij mij is alles digitaal: ik ben zo in de wereld gestapt en is ideaal voor mijn persoonlijke situatie (een baan die ik steeds weer moet afbreken en opzetten).

Verder ken ik helemaal niks van elektriciteit of elektronica. Dat is geen probleem maar ik ken niemand die het ook deftig kan/wil uitleggen.

Ik kan me wel vinden dat het allemaal te snel evolueert.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: prulleman op 02 februari 2009, 20:04:09 PM
ik ben analoog tot op het bot. Digitaal is aan mij niet besteed. Waarom?
1 ik kan met elctronica mijne plan trekken en zodoende geen behoefte
2 geluidsdecoders zijn mooi maar in HO weggegooid geld omdat de luidspreker nu eenmaal te klein is. Ik verwijs naar al diegene met een 55 van Trix met geluid.[;)] In de grote schalen vind ik het wel een aanwinst.
3 de voortdurende veranderingen aan de systemen zijn om gek te worden.
4 prijs van de decoder die je er per lok moet bijtellen. Het is zo eigenlijk al duur genoeg.
5 80% van mijn collectie kan niet zonder freeswerkzaamheden gedigitaliseert worden.
6 ik geef liever geld aan een goede motorisatie dan aan een electronisch foefje dat de mechanische tekortkomingen moet maskeren. Als de lok analoog niet goed rijd, zal het niet beteren met een decoder
Das zo een beetje mijn gedacht
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: rgp op 02 februari 2009, 20:22:23 PM
Dag,

HO 2R: van analoog naar digitaal.
0: digitaal

Er moet dringend meer eenvoudige info verstrekt worden over digitaal zodat een hoop misverstanden verdwijnen.
Duur: een decoder kost maximaal 30 euro.
Een instapsysteem: 150 euro
Besparing: een hoop draad, secties.
Meerwaarde: rangeringen (probeer maar eens met een rangeerloc een stam weg te trekken als die niet op een bepaalde plaats staat, dubbeltracties
Beveiliging: men kan meer seinbeelden tonen, mits wat electronica.
DCC: al 15 jaar onveranderd (zelfs M?rklinisten gaan er overschakelen)

Roland
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Rikkie op 02 februari 2009, 21:14:08 PM
N-spoor analoog

Te kostelijk en te moeilijk om digitaal te maken (bij verschillende modellen was het niet mogelijk wegens geen plaats).

De hoofdsporen werken via TER-bloksysteem en rangeringen met de handregelaars van TER en met simplex koppeling.

Rikkie

Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: erik de noorman op 02 februari 2009, 22:26:16 PM
Wat hier in feite vergeten word. Is dat digitaal een ver gevorderde veredeling is van:
een reeks anologe logische schakelingen onder-verdeeld over enkele (vele) printplaten (samengesteld met vele electronische compenenten) maar dan in  een printplaatje.
Voor de leek, voor wie  anologisch gestuurde elektonika een groot mysterie is, is dit een pracht (en vooral goedkope)van een oplossing.

Een leek,
[;)]was ik vergeten[:I]
Erik
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: ysbeer op 02 februari 2009, 22:28:16 PM
Hier dan nog een analooggist,reden is de hoge ombouw kosten voor al mijn loks,inbouw problemen.
En ik rij analoog zeker zo mooi als digitaal,wel met de computer als stuureenheid.
Geluid is aan mij niet besteed,ik heb de RAM van ROCO met geluid (hij is er niet zonder)maar je hoort hem door de hele ruimte, idioot natuurlijk
Nee geluid ,weg er mee.
Ik heb wel wat vaste geluiden,B.V op het station de omroeper
wim
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Stefan Appelmans op 02 februari 2009, 23:07:47 PM
Ik rij natuurlijk ook analoog. Ten eerste en vooral omdat digitaal te duur is.
Ik koop een maximum in tweedehands en ga dan geen 30 euro bijzetten voor een decoder...
Ik heb een kleine eensporige baan en kan toch maar "een trein tegelijkertijd" doen rijden. Mijn wissels zijn handbedient met "tiretten". Als ik toch soms een electronisch dingske nodig heb, zoek ik en pruts dat graag alleen, het simpelst mogelijk.
Als er iets in panne valt kan ik dat alleen hermaken.
Digitaal is wel buitengewoon maar waarom een loc hebben dat zo traag vooruitrijdt dat het pas 50mm verder is op 30minuten...[:D]
In analoog is de hobby meer "volledig", denk it toch. Je leert daar van alles mee![:p]
Kijk eens jongske wat papy gemaakt heeft[8D]...Bof,Pffff![xx(]

Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: n/a op 02 februari 2009, 23:20:04 PM
analoog,
omdat je in schaal Z weinig andere keuzes hebt,
bovendien is mijn baantje zo klein dat digitaal rijden een beetje belachelijk zou zijn.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: modelbaanHO op 02 februari 2009, 23:53:07 PM
Ik rijd ook analoog en dat zal zo wel blijven.
Te veel (oude) locs om een decoder in te bouwen waardoor de kostprijs astronomisch hoog zou worden.
Bovendien vind ik dat er nog te veel problemen zijn met digitale besturingssystemen. Lees sommige posts maar op dit en ander fora.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 februari 2009, 23:58:56 PM
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

....maar waarom een loc hebben dat zo traag vooruitrijdt dat het pas 50mm verder is op 30minuten...[:D]
Dat is ook onzinnig, want een echte loc kan dat ook niet. Het belangrijkste punt vind ik dat je vloeiend kunt optrekken en tot stilstand komen. Maar daar heb je geen digitaal voor nodig, dat lukt ook met een pulsregelaar en een kloek vliegwiel.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: marc goovaerts op 03 februari 2009, 00:22:08 AM
Analoog. Zeker in N. Te duur, te ingewikkeld, te weinig ruimte in de locs, ... De 'extra's' van digitaal zien er dan wel heel aanlokkelijk uit, maar 'kosten-baten' zie ik het niet zitten. Ben trouwens een fervent e-bayer, en dan zit je al gauw logischerwijze met analoog.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: arkema op 03 februari 2009, 10:10:14 AM
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans
50mm verder is op 30minuten

Dat is niet voorbehouden aan digitaal, hoor. Ik heb laatst op een beurs een stoomloc met een klokankermotor zo langzaam laten rijden dat je het alleen bij goed kijken aan de spaken zag. De eigenaar stond met zijn camera erbij om een foto te maken en schold op de camera, 'omdat die de scherpte niet vast kon houden'[:D]
De rijregelaar is/was een Piko adapter-handapparaatje met zo'n instelschroef aan de achterzijde, die kan geen kwaad meer doen, natuurlijk.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Bundesbahnfreak op 03 februari 2009, 11:09:38 AM
Heb wel nog geen baan, maar een te grote hoeveelheid loks om om te bouwen.  Ik ben wel gecharmeerd door dinamo, zodat analoog en digitaal doorheen kan rijden.  Ben er zelf nog niet aan uit, ofwel dit systeem met koploper ofwel zelf iets ineen boksen

Groeten

Rudy
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: TECHWIL op 03 februari 2009, 11:15:39 AM
Analoog maar tot het clubje behorend dat op MARKLIN sporen analoog met gelijkstroom rijdt.
Jaren terug werd een basisprincipe  vooropgesteld :
ALLE SYSTEMEN EN MERKEN MOETEN OP DE BAAN KUNNEN RIJDEN;
Dat daarvoor kleine aanpassingen aan de locs nodig waren werd als geen bezwaar gezien.
De keuze :
a) MARKLIN sporen en wissels met de grootst mogelijke spoorcircel, eerst  M en K-rails, sinds 3 jaar zijn alle wissels C-Rail  slanke wissels.
b) 14 V gelijkstroom voeding met stroombeperking tot 6 A en automatische herstelling na kortsluiting.
c) Alle elektrische locs worden via de panto gevoed, 90% van de baan heeft functionele bovenleiding.
d) Stoom en diesels worden gevoed via MARKLIN-sleper. Bij niet MARKLIN locs wordt deze sleper onder de loc gekleefd of gevezen.
e) Bij 2-rail locs worden de wielen elektrisch met elkaar kortgesloten, laat terugmelding via het spoor toe..
f) Bij 2-rail locs wordt ofwel een weerstand van 5 tot 10 ohm ofwel een serieschakeling van2 tot 4 silicondiodes in de kabel komend van de panto of sleper gesoldeerd, dit vermindert de spanning van 14 tot ongeveer 12V of tot een spanning welke een realistische snelheid garandeert.
g) De MARKLIN locs worden met behulp van de klassieke 2 of modernere 4 diodes(motorspoel wordt in parallel gebruikt) omgebouwd naar DC locs.
h) Besturing via zelfgebouwd elektronisch bloksysteem met optrek en vertragingsschakelingen. Detectie van de treinen met contactrail of stroomdetectie.
i) Wisselkeuze en wisselstraten elektronisch met zelfgebouwde modules, geen computersturing!
Het eindresultaat :Locs van ACME,BRAWA,ELECTROTREN,FUGGERTH,FLEISHMANN,GUTSOLD,HELJAN,KLEINBAHN,MEHANO,MARKLIN,TRIX,PICO,ROCO,LILLIPUT,JOUEF,RIVAROSSI,VITRAINS,LIMA,LSM,OLAERTS,JOCADIS,METROPLITAN, rijden met wagons van evenveel merken gezellig door elkaar
Alle locs hebben hun originele wielen behouden zowel de ACME locs met RP25 wielen als de  locs met ge?soleerde of niet ge?soleerde wielen .Wel controleren of de wisseltongen goed aansluiten.
Bij aankoop van een nieuwe loc is de goedkoopste versie, zijnde  DC ANALOOG, voor mij de beste keuze
Weet dat in DUITSLAND verschillende treinliefhebbers met soortgelijke hybride banen bestaan.Zijn er ook hier in het forum ?
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 februari 2009, 11:37:21 AM
Techwil, jouw verhaal komt er op neer dat je alles ombouwt naar 3-rail stroomafname en voeding met gelijkspanning. Dat zou ik niet echt hybride willen noemen.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: bumper op 03 februari 2009, 12:30:41 PM
Ik had ook besloten om mijn 3rail wisselstroom van M?rklin om te bouwen naar 3rail gelijkstroom. Maar nu lees ik dat M?rklin weerom in de problemen zit, en nu waarschijnlijk voorgoed? Ik vraag mij af of ik in de toekomst nog wel voldoende materiaal, vooral rails en wissels ga bijeenkrijgen om mijn baan af te maken. Dus weerom twijfelen over wat gedaan.
Groeten.
Ludo.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Stefan Appelmans op 03 februari 2009, 13:07:19 PM
citaat:
Geplaatst door bumper

Ik had ook besloten om mijn 3rail wisselstroom van M?rklin om te bouwen naar 3rail gelijkstroom. Maar nu lees ik dat M?rklin weerom in de problemen zit, en nu waarschijnlijk voorgoed? Ik vraag mij af of ik in de toekomst nog wel voldoende materiaal, vooral rails en wissels ga bijeenkrijgen om mijn baan af te maken. Dus weerom twijfelen over wat gedaan.
Groeten.
Ludo.



Ja, M?rklin is (was...)nog de enigste dat met drie-rail werkte. Te oud om te veranderen![xx(]

Maar als ik dat allemaal lees zijn er dan nog veeeelen die analoog rijden. Geruststellend.[:)]
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: janjozef op 03 februari 2009, 14:22:00 PM
En te denken dat de meerderheid van de modelspoorders gewoon te oud is voor computers en nooit hier op het forum zit, je weet dan meteen dat de er nog heeeel veel analoog rijders zijn, trouwens evengoed bij de marklinrijders zijn er die nog analoog rijden met locs met een decoder in.

Jan
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: BigCedric op 03 februari 2009, 18:31:33 PM
Nog steeds analoog want ik heb maar ??n oude trein op een eenvoudige baan, dus geen nood aan dat dure digitale systeem.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 februari 2009, 18:52:09 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

En te denken dat de meerderheid van de modelspoorders gewoon te oud is voor computers
Hoe oud is dat, te oud voor computers?
En ook analoog of digitaal heeft volgens mij niks met leeftijd te maken. Op onze club hebben we iemand die altijd analoog heeft gereden, en na zijn 80e met digitaal is begonnen.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Peter op 03 februari 2009, 20:07:27 PM
Ik rij digitaal en schakel analoog.
Digitaal heeft voordelen, maar ook nadelen. Wat anderen er ook van mogen zeggen: een decoder kost zo'n 20 a 30 euro, met sound ongeveer 80 a 100 euro en dat is nog altijd veel geld (800 tot 4000 Bfr)
In een aantal modellen (met stekker) is het nog altijd een gepruts om ze in te bouwen, is er geen stekker is er nog meer gepruts. Dit beterd nu stilaan met de nieuwere types decoder (zonder draden)
Toch (ondanks het vorige) zou ik niet terug willen naar analoog.
De voordelen: geen stopsekties (of toch heel weinig), schakelen van licht, sound, koppeling enz, enz ...het is toch gemakkelijk.

Het is zoals met auto's, sommigen willen een handgeschakelde versnellingsbak, andere hebben liever een automatische.
Beiden hebben ze gelijk[:D][:D][:D][:D][:D]
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: mini-bs op 04 februari 2009, 10:48:05 AM
2 rail - analoog omdat... het sturen met de computer dan simpeler is.
Ben bezig met een interface die moet toelaten om een baan computergestuurd te bedienen, al dan niet geautomatiseerd, en op dit moment schijnt dat nog het simpelst te realiseren zijn met analoge locs. Bestudeer wel de mogelijkheid om DCC aan te sturen, maar het voordeel van dat principe is meteen ook het nadeel: elke loc kan je apart bedienen op eenzelfde baan(stuk), maar je moet ook elke loc apart bedienen (en dus 'kennen'). Via truukjes als ABC kan je wel algemene commando's als "afremmen" en "tijdelijk stoppen" doorgeven, maar als je adresonafhankelijk diverse functies wil aanspreken wordt een en ander wel wat omslachtiger. Een mogelijkheid is dan om op bepaalde baangedeelten andere dcc-interfaces te voorzien waar bvb alle adressen hetzelfde commando toegestuurd krijgen (en treinen in dat bereik dus ook reageren op dat 'algemene' commando), maar voorlopig is dat nog geen optie. Vooral omdat de uitgebreidere bedrading die dan nodig is alvast geen voordeel meer tov analoog  oplevert wat net die bekabeling betreft.
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Frank_N op 05 februari 2009, 00:36:15 AM
citaat:
Geplaatst door mini-bs

2 rail - analoog omdat... het sturen met de computer dan simpeler is.
Ben bezig met een interface die moet toelaten om een baan computergestuurd te bedienen, al dan niet geautomatiseerd, en op dit moment schijnt dat nog het simpelst te realiseren zijn met analoge locs. Bestudeer wel de mogelijkheid om DCC aan te sturen, maar het voordeel van dat principe is meteen ook het nadeel: elke loc kan je apart bedienen op eenzelfde baan(stuk), maar je moet ook elke loc apart bedienen (en dus 'kennen'). Via truukjes als ABC kan je wel algemene commando's als "afremmen" en "tijdelijk stoppen" doorgeven, maar als je adresonafhankelijk diverse functies wil aanspreken wordt een en ander wel wat omslachtiger. Een mogelijkheid is dan om op bepaalde baangedeelten andere dcc-interfaces te voorzien waar bvb alle adressen hetzelfde commando toegestuurd krijgen (en treinen in dat bereik dus ook reageren op dat 'algemene' commando), maar voorlopig is dat nog geen optie. Vooral omdat de uitgebreidere bedrading die dan nodig is alvast geen voordeel meer tov analoog  oplevert wat net die bekabeling betreft.



Hoi mini-bs,

Nu ben ik even benieuwd naar je interface...........Hoe moeten we dat ons voorstellen?
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: mini-bs op 12 februari 2009, 22:17:27 PM
wel, via een usb-adapter (digi-bee) komen signalen die vanuit een vbasic programma verstuurd worden op een 'geheugenkaart'. Zo'n kaart kan je je voorstellen als 32 schakelaars. In totaal zijn er dertig van die kaartjes aanspreekbaar door de pc, dus samen goed voor 960 aan/uit- schakelaars. Voor een beetje station is dat denk ik / hoop ik voldoende om alle seinbeelden, alle wissels (1 schakelaar is voldoende voor een wissel die met geheugendraad aangedreven wordt) en eventueel ontkoppelaars, overwegen, en de stroomtoevoer naar alle railsecties te kunnen schakelen. (grote beweging met automatisch afremmen en optrekken, en kleine beweging met een handregelaar en mogelijkheid om de rijrichting om te schakelen binnen een al aangelegde rijweg)
Eens dat werkt zal ook de terugmelding (reedcontacten, lichtsluisjes en/of verbruiksdetectie) moeten kunnen zodat de pc weet wanneer dat remmen precies moet aanvangen of wanneer een wisselstraat weer vrijgegeven mag worden voor een andere trein.

Ben nu weer studentje om dat programmeren onder de knie te krijgen, dat is nodig om een handig bedieningspaneel te kunnen ontwerpen. In tegenstelling tot een hardware-paneel bestaat zo'n pc-paneel vooral uit gestandaardiseerde printplaten (de interface dus)en wat regeltjes code (om het sporenplan op 't scherm te toveren). Een wijziging in dat sporenplan, en vooral heel het proces van beveiligen en het co?rdineren van seinen enz... wordt veel simpeler daardoor.
Ben op dit moment ook nog zo'n hardware paneeltje voor een fiddleyard aan het afwerken en dat is om suf van te worden met honderden draadjes naar evenzoveel ledjes, schakelaars, flipflops enz...
Doet er me aan denken dat ik nog wat soldeerwerk moet gaan doen, meteen werk van maken, byebye !

Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: amest op 18 februari 2009, 21:18:22 PM
ik heb een kleine , heel simpele N-baan (40 op 550cm) en daar rijden de treinen digitaal.(het zijn er nog maar drie [:D])

Ben ook begonnen aan een H0-baan en die is analoog. Er is niets automatisch (zelfs de wissels zijn handbediend), ik zoek mijn locs nu via ebay of tweedehandsbeurzen en dat zijn in veel gevallen oude analoge gevallen. Digitale versies gaan direct een pak duurder vandaar.

Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Frank_N op 25 februari 2009, 20:48:04 PM
Gezien de reacties, en aantal "hits" van dit draadje toch voor velen een interessante kwestie, blijkbaar.
Als "Rode-draad" valt tot op heden enerzijds op te merken dat digitaal meer kosten met zich meebrengt, anderzijds dat digitaal eenvoudiger (een mening die ik niet ondersteun) zou zijn voor spoorders zonder electronica kennis.

De vraag gaat echter niet over voor of nadelen analoog/digitaal.

Beide hebben voor, maar ook nadelen.

Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: Frank_N op 25 februari 2009, 20:54:00 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Geluid is aan mij niet besteed,ik heb de RAM van ROCO met geluid (hij is er niet zonder)maar je hoort hem door de hele ruimte, idioot natuurlijk
Nee geluid ,weg er mee.



@Wim "Knut" Euhh.......spieker eruit slopen[:0][:D]
In de N schaal word je er vast helemaal beroerd van.........[}:)]
Titel: Wie "spoort" analoog?
Bericht door: mahtoska1 op 25 februari 2009, 21:57:33 PM
Voorlopig spoor ik nog analoog met de nodige ondersteuning van electronische schakelingen en rijregelaars met puls breedte modulatie.
Ik zal echter binnenkort de eerste stappen willen zetten naar digitaal. Het is de bedoeling dat ik in een paar (twee) Z locomotieven decoders inbouw en wat zal testen met de Roco Multimaus. Dan zal ik beslissen of ik analoog of digitaal verder doe.
Alle mogelijkheden liggen nog open...

Beste z groeten,
Pieter