vandaag hebben we zitten experimenteren met echte kolen....eerste probeersel..
imghttp://i583.photobucket.com/albums/ss273/patatje70/IMG_6529.jpg/img
imghttp://i583.photobucket.com/albums/ss273/patatje70/IMG_6530.jpg/img
Niet slecht, de kolen zien er goed uit, de golvende beweging die de hoopjes maken ook alleen vind ik dat de bak nogal vol zit.
Voor de rest is dit heel goed voor uw eerste poging ![^][;)]
Ik deel de mening van Binco , ook ik denk dat ze de wagons t? vol zitten , ik heb er geen foto's van hoe de " echte " wagons toen beladen werden , maar mss hebben andere collega's die wel.[;)]
Een heel ander type wagen natuurlijk , maar zo heb ik mijn kolenwagons beladen...
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen172.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/treinen182.jpg)
De wagen zit inderdaad wat te vol, er hoort bij de randen wat ruimte te zitten zodat de helft er niet uit trilt bij het rijden. Waar je verder op moet letten is dat kolen klein en licht zijn en dus geen steile heuvels maken omdat die snel inzakken (de onderste foto van de B Cargo zelflosser is wat dat betreft het meest 'fout'.
Verder heel mooi gedaan
de kolen lijken me teveel "gebonden" door de lijm... of de foto is gewoon slecht[:)]
Ik heb bij mijn experiment de ondergrond eerst zwart geverfd met glanzende verf. Dan met acrylvernis uit de gamma of zo een laag aangebracht en kolen+gruis er over gestrooid. Waar het niet OK was de oefening herhaald.
Wat de hoeveelheid betreft heb ik geen idee hoeveel er in 't echt in zo'n bak geladen wordt.
bedankt iedereen.. voor de opbouwende kritiek en tips...daarom is het ook een probeersel h?...
Voor diegenen die denken dat de bak te vol zit, je kan dat (grofweg) berekenen.
Gebroken kolen hebben een dichtheid van 833-1105 kg/m?. Dus...als je het laadvermogen kent van de wagen (een eaos is 60 ton dacht ik), dan kan je grofweg 60m? kolen in die bak doen. Een 1m? wordt op schaal 1.5cm? belading (dit is 1 ml). Dus je kan 60ml belading in de bak gieten.
Je kan natuurlijk ook het oppervlak berekenen en dan rekenen hoe hoog je kan gaan in de bak maar ik heb hier niet direct zo'n wagon liggen.
De bak zit niet zozeer te vol vanwege het (lage) soortelijk gewicht, maar vanwege het feit dat een deel van de lading zo gemakkelijk uit de wagen glijdt als het echt zou zijn.
citaat:
Geplaatst door Sicco
Waar je verder op moet letten is dat kolen klein en licht zijn en dus geen steile heuvels maken omdat die snel inzakken (de onderste foto van de B Cargo zelflosser is wat dat betreft het meest 'fout'.
Sicco , ik heb mij gebaseerd op onderstaande foto's , dus " het meest foute" wil ik dat nu niet echt noemen hoor.[;)]
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/PICT0076.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/150.jpg)
Dit punt is voor jou [:D]
Zijn die wagons al gaan rijden, of zijn ze enkel omgerangeerd? Ik kan me voorstellen dat van dat puntige hoopje niets meer overschiet als de machinist eens op zijne rem heeft geduwd, of zelfs nadat de wagon een rangeerheuvel is tegengekomen?
@Johan , deze foto's zijn genomen in Berchem , dus in volle vaart.
@Sicco [;)]
waarschijnlijk ook gefixeerd met lijm? [:D][:D]
marc
De onderste "Fals" wagen die Ervin behandeld heeft met kolen is best mogelijk.
Hoeveel keer ik al wel niet gezien heb in de treinen van Zandvliet , dat deze tot boven beladen zijn ... [:D]
Meer als je denkt.[;)]
Inderdaad de wagons die we klaar zetten op zandvliet zijn overvol geladen. Het meeste valt er bij de eerste wissels af waardoor deze vol kolen liggen. En voor johan deze wagons worden niet geheuveld.
De wissels voor het gebouw van zandvliet ;) En zoals de treinen vertrekken op zandvliet zo gaan ze naar 1 klant. Leeg komen ze dubbel terug 40+ wagons en vol vertrekken ze ongeveer 20+ wagons.
Niet mis als probeersel, maar volgens men bedenkingen (kan ook mis zijn) heeft een EAOS wagon nooit kolen vervoert, containers,schrot enz..maar kolen[?][?]wie gaat ze daar uitscheppen[?][?]ikke nie zenne [;)][;)]
Het zijn meer speciaale zijlossers zoals Erwin vb heeft geplaatst.
En zoals aangehaald is de wagon zeeeer proper voor kolen, als lading gebruik AUB geen echte kolen, maar ga naar de aquarium zaak en koop daar een zakje filter kolen, goedkoop, natuur getrouw en belangrijk..zeeer licht.
Alle begin is moeilijk en al doen leerd men het.[:)][:)]
citaat:
Geplaatst door stefan
De wissels voor het gebouw van zandvliet ;) En zoals de treinen vertrekken op zandvliet zo gaan ze naar 1 klant. Leeg komen ze dubbel terug 40+ wagons en vol vertrekken ze ongeveer 20+ wagons.
En tot enkele maanden geleden vertrokken ze met ongeveer 40 wagons vanaf Zandvliet richting Dillingen of Mannheim met 2x T28 (totdat het niet echt goed meer vooruit ging op lijn 24 [:D])
Ga hier dit topic verder zetten, in de plaats van weer een nieuw, ga eens de handen uit de mouwen steken om ook eens die van mij onderhanden te nemen en ook nadien te vullen...
Het eerste wat ik heb gedaan is alle wagens gans uit elkaar halen, de reden is dat men beter aan alles kan om te verweren, want niet elk onderdeel moet hetzelfde lot ondergaan, sommige onderdelen mogen wel eens meer aandacht hebben..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9129_zpsen8wwxaj.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9129_zpsen8wwxaj.jpg.html)
Gebruik 1/1 foto's als hulpje bij het verweren..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/3739147230_f5575b0036_b_zpsivawlpj2.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/3739147230_f5575b0036_b_zpsivawlpj2.jpg.html)
foto > Erwin
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/scan95-96img579_zpsfj9ycruo.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/scan95-96img579_zpsfj9ycruo.jpg.html)
foto > Mark7758
en nu eens aan de slag...
Het kan ook bij Roco voor komen dat niet alles mooi aansluit, hier is dit nu geen groot probleem want niets is gelijmd en kan nog gecorrigeerd worden nadien...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/falsopen_zpsplymvhpe.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/falsopen_zpsplymvhpe.jpg.html)
Ik ga je volgen Eric. Heb er hier ook nog een heel reeksje liggen van Fleishmann die onder handen mogen genomen.
Frans, ik heb geen Fleishmann wagens van dit type (misschien zijn die dezelfde als Roco, komen uit dezelfde stal), weet dus totaal niet hoe je die zou kunnen uit elkaar halen....iemand??? plaats dan hier je bijdrage ;)
Zou er een verschil zijn in prijs/kwaliteit/produktie ?
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9136_zpsgh7vbymr.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9136_zpsgh7vbymr.jpg.html)
een schoendoos met onderdelen...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9166_zpsco73brq0.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9166_zpsco73brq0.jpg.html)
nu dat de onderdelen uit elkaar zijn gehaald is het een stuk gemakkelijker om de binnenkant in het zwart te verven, want als je die gaat vullen kan je onmogelijk mooie plastieken binnenkant hebben, indien je met lege vracht gaat rijden maak dan de volledige binnenkant zwart !!!!
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/5b14cebf-e393-4c85-bd49-eef6141f2dcf_zpsfrucpbds.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/5b14cebf-e393-4c85-bd49-eef6141f2dcf_zpsfrucpbds.jpg.html)
Citaat van: loebaske op 30 augustus 2011, 21:32:31 PM
Niet mis als probeersel, maar volgens men bedenkingen (kan ook mis zijn) heeft een EAOS wagon nooit kolen vervoert, ...[?][?]wie gaat ze daar uitscheppen[?][?]ikke nie zenne [;)][;)].[:)][:)]
Dat heb ik tegen VBV ook ooit gezegd, en toen heeft hij mij geantwoord met een foto die ik ooit gemaakt heb en naar hem heb doorgestuurd. De foto is gemaakt ...... in Zolder Mijn. Je ziet de lading goed liggen in de wagens. Ze hebben enkele jaren geleden ook bieten vervoerd, en die werden ook niet met de hand eruit geschept, maar met water eruit gespoten in Moerbeke Waas. Dus voor die kolen zullen ze ook wel een oplossing bedacht hebben.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/MSM_loco/Zolder%20koolmijnen%204%20A1934%20-%20Copy_zpslzpmy8b6.jpg)
Zou eens interessant zijn om dat te weten, bieten mogen nu eenmaal nat worden, maar kolen???
De kolen werden er gewoon uitgeschept met een brugkraan of havenkraan met grijpbak.
Nadien was wel nog beetje werk om de laatvloer te kuisen met de hand.
Dit werd/wordt ook bij schepen gedaan,en bij grotere schepen wordt dan met de kraan een bobcat of bulldozer in het laadruim gelaten om de resten bij elkaar te schrapen.
Citaat van: loebaske op 06 februari 2015, 15:18:11 PM
bieten mogen nu eenmaal nat worden, maar kolen???
Kolen ook,als ze buiten op hopen gestockeerd liggen worden ze ook nat...
;)
Uiteraard mogen kolen nat worden. Toen deze met de kipwagen bij mijn vader toekwamen (ooit steenkoolhandelaar), waren ze altijd nat, omdat ze op het mijnterrein tegen de stofvorming onderweg natgespoten werden. Trouwens, er zijn genoeg foto's te vinden waarbij de steenkoollading op een stoomlocomotief nat gespoten werd, eveneens om stofvorming tegen te gaan.
Groeten,
Guy
hm weeral iets dat we weten...
en al de redakteurs hun thuis hadden een kolenhandel??
De luc en nu de Guy ;)
Citaat van: loebaske op 06 februari 2015, 19:57:32 PM
hm weeral iets dat we weten...
en al de redakteurs hun thuis hadden een kolenhandel??
De luc en nu de Guy ;)
Dat klopt! Gek hé.
Ook een "dafke" voor Guy :) ;)
Met wat is men allemaal bezig...
bogie en wielen schilderen
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/wwiel_zpsdrd5qq9k.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/wwiel_zpsdrd5qq9k.jpg.html)
Wat fijne schilderwerken uitvoeren nu alles uit elkaar ligt
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/punt_zpseujs9ejr.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/punt_zpseujs9ejr.jpg.html)
De binnenhoeken afkleven met 3M tape, ik doe dit omdat dan niet de isomo opvulling gaat aankleven, want de wagens worden gevuld met kolen en met 50/50 houtlijm/water besprankeld om de kolen vast te leggen en dit sijpel naar beneden..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/tape_zps8bhh1qkz.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/tape_zps8bhh1qkz.jpg.html)
driehoekjes snijden die nadien dienst gaan doen voor opvulling, want anders heb je veel kolen nodig
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/wwh_zpsbb0gv9ic.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/wwh_zpsbb0gv9ic.jpg.html)
en die kan je in de wagons plaatsen
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9193_zpslgq1cuur.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9193_zpslgq1cuur.jpg.html)
wel opletten als je de driehoeken terug in de wagens steekt, want er staat een kruis op en die moet langs de buitenkant, zoniet kan je het chassis niet terug monteren, heb hier het kruis wit gekleurd om het beter te zien..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9222_zpsu4jvwweh.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9222_zpsu4jvwweh.jpg.html)
Moment om het shassis er terug op te klikken, dit doe je best voor je verder doet met opvullen, indien er iets niet past (zoals het verkeerd plaatsen van de driehoek) kan je nog aanpassen..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9224_zpspisdd0fu.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9224_zpspisdd0fu.jpg.html)
restjes van pluimkarton komen van pas om hoger op te vullen, hiervoor heb ik 4m/m gebruikt, afgeschuimd zodat die beter aansluit in de wagen bak..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/fe2a9c45-793b-4630-89df-c1c06cd72b55_zpsyjyfamhn.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/fe2a9c45-793b-4630-89df-c1c06cd72b55_zpsyjyfamhn.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/b56d1dc2-954b-4049-8e84-37b8232a4cc4_zps6itvfwod.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/b56d1dc2-954b-4049-8e84-37b8232a4cc4_zps6itvfwod.jpg.html)
Indien nodig kan je nog wat bijvullen, tenslotte is het de bedoeling om slechts een dun laagje kolen te storten..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9217_zps1bubhdqm.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9217_zps1bubhdqm.jpg.html)
Nu kan je de kap er terug opplaatsen
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/ww3_zpsbmxs9ngs.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/ww3_zpsbmxs9ngs.jpg.html)
Niet alle wagens kan je uit elkaar halen zonder schade, je kan er de isomo er wel inkrijgen maar hoger op kan je niet netjes een bodem leggen door de schuine kanten, of je leg er 2 delen naast elkaar in de lengte in of je leg er een laagje schuimrubber, die kan je plooien om het in de bak te krijgen. Met een breedte van 29m/m past het in de meeste wagons, de lengte hangt af van wagon tot wagon.
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/aefa8ad1-3e8e-420b-8b5b-ebefaff770d5_zps5nn7qdpv.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/aefa8ad1-3e8e-420b-8b5b-ebefaff770d5_zps5nn7qdpv.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9226_zps5usxzr8v.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9226_zps5usxzr8v.jpg.html)
We kunnen beginnen met verweren...
na de kleine details te schilderen, zoals vet sporen aanbrengen word het stilaan tijd om de buffer balken en andere onderdelen er terug aan te brengen, en is het bijna tijd om de wagen te beladen met kolen...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/vet_zpsxphgvnok.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/vet_zpsxphgvnok.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9259_zpsobnzvdzb.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9259_zpsobnzvdzb.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9252_zpsqmszfij8.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9252_zpsqmszfij8.jpg.html)
Hier al eerder gemeld dat je niet alle wagons kunt ontmantelen zonder breuk, beter laten zoals het is
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/Afbeelding1_zps3bdixzwl.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/Afbeelding1_zps3bdixzwl.jpg.html)
enkele om het af te leren....
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/58d20239-5828-438c-9b5d-c5240febaf16_zpswqiigc8v.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/58d20239-5828-438c-9b5d-c5240febaf16_zpswqiigc8v.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9280_zpsmgcht2cy.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9280_zpsmgcht2cy.jpg.html)
fraai werk Eric ;)
Vind ik ook. Leerzame foto's 8)
Was ook mijn bedoeling om men ervaring mee te delen.
.
In sommige wagons zit reeds een kolenlading, die in de Mehano is tamelijk aanvaardbaar maar plastieken en honderd dezelfde zijn uit de boze
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9207_zpsbqlhaeb7.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9207_zpsbqlhaeb7.jpg.html)
gaan andere vulling nemen, je kan zoals sommige doen echte kolen verbrijzelen of het gruis van kolen gebruiken door te zeven, ik verkies iets even natuurlijk van uitzicht en licht, namelijk houtskool die gebruikt word voor de filter van aquariums
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/kolen_zps41jadzsg.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/kolen_zps41jadzsg.jpg.html)
en wat heb je nog nodig...een plantenspuit met water met enkele druppels detergent in om de oppervlakte spanning te breken en uiteraard lijm, daarvoor gebruik ik houtlijm vermengd met water, verhouding 50/50 en weer ook enkele druppen detergent, speciale bussen heb je niet nodig, lege bussen uit de keuken kunnen perfect dienst doen
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/modelbouw/b9b96424-96c3-472c-8432-042c993db565_zpscrx46xhg.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/modelbouw/b9b96424-96c3-472c-8432-042c993db565_zpscrx46xhg.jpg.html)
en nu aan de slag
Beginnen met het instrijken van de bodem met onverdunde lijm (de bodem is reeds zwart geschilderd)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/b51a7a1d-77f8-48ff-897b-c81bc42ec25f_zpsreynv1hc.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/b51a7a1d-77f8-48ff-897b-c81bc42ec25f_zpsreynv1hc.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/30224444-5dcc-467e-9447-895fefdc8033_zpstix9q6db.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/30224444-5dcc-467e-9447-895fefdc8033_zpstix9q6db.jpg.html)
rondom de wagen heb ik een masking tape gekleefd, reden daarvoor is als je met de plantenspuit te werk gaat er geen druppels op je verweer werk komt, want er zit detergent in en dit kan plekken nalaten als het uitgedroogd is.
Dan leggen we een eerste laagje houtskool , verdelen die over de hele oppervlakte met een theelepeltje
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9285_zpsf47ldnud.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9285_zpsf47ldnud.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9289_zpsar9ioqcp.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9289_zpsar9ioqcp.jpg.html)
Nadien vul je voorzichtig bij tot de gewenste hoeveelheid, dit doe je volgens uw keuze, zelf opteert ik om net tot de rand
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/436e1fc2-2d04-4980-90b4-7d25405b0849_zpswa3bgrkf.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/436e1fc2-2d04-4980-90b4-7d25405b0849_zpswa3bgrkf.jpg.html)
Nu is het de beurt aan de plantenspuit, wees geduldig en overdrijf niet, die paar millimeter houtskool is snel voldaan
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/nat_zpszgsicfqn.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/nat_zpszgsicfqn.jpg.html)
nu kan je druppels van de verdunde houtlijm er laten inlopen, weer niet overdrijven, net bedekt, het loopt wel in alle richtingen, dankzij de oppervlakte spanning weg te nemen.
Hou er ook rekening mee dat al wat je er teveel in laat lopen , het er terug zal uitlopen langs onderaan, om die reden is het best dat je de wielen en/of bogie verwijderd.
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/nlijm_zpsk7hf7fjy.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/nlijm_zpsk7hf7fjy.jpg.html)
Je kan de wagen nu op een stukje papier zetten en laat dit gerust enkele uren staan, als het kan een ganse nacht tot alles mooi is uitgehard, dan kan je uw wagen eens omdraaien en hopen dat alles gefixeerd is. Indien nodig kan je nog her en der een korreltje bij kleven..
Post morgen een foto als alles is uitgedroogd en laat jullie pen maar spreken, kan ook nog bijleren... ;)
Eric, mooi en goed verteld, goed gedocumenteerd, ik heb alleen een vraag over je eerdere post, daar heb je op sommige foto's iets omcirkelt, voor mij niet helemaal duidelijk wat je dan precies bedoeld, 't zou tof zijn om daar ook nog een woordje uitleg bij te krijgen. Maar ga zo door, fijn dat je nu tijd hebt om dit allemaal te documenteren met de nodige foto's. Zo willen we het allemaal heel graag zien.
'k Zal mijn best doen om je voorbeeld in de toekomst te volgen.
aaah dacht dat het duidelijk zou zijn, bvb vertel ik dat er vetsporen zijn aangebracht, wel dat zijn die cirkels die de plaatsen aanduid of bij die bufferbalk met opstap is de handrem geel geschilderd en zijn de reflectors wit geschilderd...is dit duidelijk ?? anders zet ik op de foto tekst...laat maar weten..
Vraag er maar op los...
Michiel, als je dit later nog gaat terug vinden???in het forumbos.... of als fotobucket stopt, tja dan zijn alle beeldjes verloren
Als er belangstelling is wil ik dit in een tekstje gieten met alle foto's er bij, trouwens komen er nog enkele, zoals de laadrand indeuken geven en het verweren van bruine Falns....
Knap zeg, ik gebruik ook van deze korrels om mijn koolwagons (http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/Realistisch%20vullen%20kolenwagon.htm) te beladen.
Deze link is wel al van enkele jaren geleden. Maar uw wagon(s) verwering daar ben ik nog niet aan toe, dus ik volg dit draadje :)
Geert
Amaai Geert, je heb er ook uw werk van gemaakt, bijna de zelfde werkwijze en best mooi gedaan...
Als je uw wagons wil bewaren/stockeren in de OVP zal je even moeten insnijdingen maken, de reden is dat de zijkant nogal wat klem zit en door de wrijving maak je kans dat de verf er na tijd zal afgaan, de wielen zitten grotendeels mooi gevangen in de uitsparingen, eventueel kan je aan de kant van de buffers nog een stukje schuimrubber plaatsen.
Dit is voor me een tijdelijke oplossing, want nadien gaan ze allemaal in een opberg koffer.
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9304_zpss8qa7byj.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9304_zpss8qa7byj.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/doos_zpso7qjqigs.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/doos_zpso7qjqigs.jpg.html)
Uit een plastiek zakje kan je een stukje folie snijden en de wagon er insteken, is stuk gemakkelijker om die er uit te halen, je maak anders kans op beschadiging aan handvatten bij het uit nemen...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9306_zpsdvk7ekks.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9306_zpsdvk7ekks.jpg.html)
Als je beschading aan de rand van de wagons wil aanbrengen doe je dit met een soldeerbout, mag gerust eentje zijn die warmte produceert (35W )
zorg er voor dat je de plastiek niet aanraakt, anders smelt het weg... gewoon langs de binnenkant laten opwarmen, doordat je de binnenkant opwarmt ga de plastiek zich aan de buiten kant gaan krom trekken, warm je het op langs de buiten kant dan plooi het zich naar de binnenkant.
Kan helemaal geen kwaad als je het een beetje meehelp omplooien, let er wel op dat je vinger afdrukken niet op de pvc staat !!!!!
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9303_zpsusdp3qct.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9303_zpsusdp3qct.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9300_zpsaj7fqdnc.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9300_zpsaj7fqdnc.jpg.html)
Dit kan je bij alle open wagons toepassen en zeker bij openbak wagons eaons type...
Veel succes
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9312_zpscfleuz5c.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9312_zpscfleuz5c.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9313_zpstfybwqqa.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9313_zpstfybwqqa.jpg.html)
eens wat verder gedaan....wat denken jullie er van??
een onderhoudsbeurt gekregen, want de buffers waren aan vervanging toe..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9320_zpsuxzyce7z.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9320_zpsuxzyce7z.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9321_zpsewomhhbm.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9321_zpsewomhhbm.jpg.html)
voor de verandering eens de bruine..
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9319_zpsng40qfr6.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9319_zpsng40qfr6.jpg.html)
afdruipend roest en bij de onderhoud niets gemerkt ;)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9318_zpslxoiryf6.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9318_zpslxoiryf6.jpg.html)
Ziet er geslaagd uit ...
Als ik eens veel tijd heb moet ik mijn Fals'en ook maar eens een vervuilbeurt geven.
Citaat van: B_Modelbouw op 15 februari 2015, 18:27:00 PM
Als ik eens veel tijd heb moet ik mijn Fals'en ook maar eens een vervuilbeurt geven.
Smijt u ook eens van een ladder en ge kunt starten!! ;D
idd. heb nu veel tijd, had ik eerder al eens wat tijd ingestoken kan strop het niet allemaal samen, maar ja, men stel zoiets altijd uit...
Ziet er goed uit, was ook leuk om te volgen. Persoonlijk vind ik de bruine iets beter gedaan dan de groene, maar dat kan men persoonlijke smaak zijn.
Eric, mooi verslag van hoe je het hebt aangepakt, jij bent tevreden met het resultaat, dat is het enige wat telt, maar ik heb wel een vraag, heb je een foto van zo'n wagon (groene versie) die er zo uitziet als jij je weathering hebt toegepast? Als ik naar de foto in het begin van je verhaal kijk ziet die er toch heel anders geweatherd uit, nu hoef je niet precies een kopie te maken maar ik zie weinig overeenkomsten.
Ik kan het zeker niet beter dan jij Eric, maar ben nu al een paar pogingen verder, en ik ben met mijn wagons nog steeds niet tevreden, dus ze worden weer schoongepoetst.Van mijn volgende poging zal ik ook foto's maken. Het is altijd makkelijk om commentaar te leveren, maar zelf iets laten zien is al een stuk lastiger, dus binnen kort zal ik met foto's komen.
Bedoel je foto's van het begin tot het einde ???
wat ik bvb eerst zoal doe?? welke verven ik gebruik??
Je vraag er maar op los...
Ieder wagon is uiteraard anders, basis is bijna het zelfde en bij de afwerking komt er verandering in...
Deze bedoelde ik Eric
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/3739147230_f5575b0036_b_zpsivawlpj2.jpg)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9321_zpsewomhhbm.jpg)
Dat het minder bruin is dan het grootmodel??
Moet toegeven dat ik al een paar pogingen heb gedaan en het stond me helemaal niet aan, ga er wel komen, moet enkel roeien met wat ik in huis heb, heb andere kleuren nodig maar geraak er niet aan, komt nog wel...en met de airbrush zal het meer korrel achtig uitzicht hebben, voorlopig heb ik de airbrush nog niet...
Heb dan maar men toevlucht gezocht naar andere voorbeelden, met meer zwart tinten....
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/kool7_zpsgcla1tqf.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/kool7_zpsgcla1tqf.jpg.html)
foto > Erwin Jansens
Ik vind het toch best geslaagd Eric!
Citaat van: OlivierV op 17 februari 2015, 11:11:23 AM
Ik vind het toch best geslaagd Eric!
+1
Zeker als het een "eerste poging" is 8)
alle begin is moeilijk, wel her en der wat geprobeerd...
Bedank voor de positieve reactie.
Denk dat ik dicht de werkelijk benaderd, een kopie van de echte zal nooit echt het zelfde zijn, hang ook allemaal wat af van de belichting...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9329_zpspdndwuf0.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9329_zpspdndwuf0.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/80515af2-e97c-4123-a6cb-f9488ff4de78_zpsuwpqpuv8.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/80515af2-e97c-4123-a6cb-f9488ff4de78_zpsuwpqpuv8.jpg.html)
reactie of ervaring welkom...
Citaat van: centauri167 op 16 februari 2015, 12:58:46 PM
Ziet er goed uit, was ook leuk om te volgen. Persoonlijk vind ik de bruine iets beter gedaan dan de groene, maar dat kan men persoonlijke smaak zijn.
Nu eens de rode van de DB Cargo
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9335_zpssybzzwfi.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9335_zpssybzzwfi.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9333_zpskdog294q.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9333_zpskdog294q.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9334_zpsk8zaviep.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9334_zpsk8zaviep.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9332_zpsclvoplw9.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9332_zpsclvoplw9.jpg.html)
Ik vind ze meer dan geslaagd!
Groet Tom
Dank u Tom, de originele kolen lading van Mehano er uit gesneden, te plastiek achtig, niet men ding ;)
Wat gebruik je van verfjes voor de wash en om het buffervet te imiteren?
Groet Tom
Voor het vet en olie imitatie kan je volgende gebruiken;
73002 > Vallejo
P410 > MIG
85 satin > HB of 21 gloss van HB (Humbrol)
Voor de washes maak ik die zelf of gebruik voor roest 76807 | 76506 van Vallejo
Tnx Eric !
een proefstukje...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9390_zpsta3qqwc0.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9390_zpsta3qqwc0.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9391_zpsupi3psea.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9391_zpsupi3psea.jpg.html)
Ziet er super uit, Eric !!!!
ziet er héél goed uit, ben benieuwd hoe het eruit ziet als hij weer volledig is
Nadien een fotootje van een volledige sleep met dubbeltractie ervoor? :D
Of 3 locomotieven als trekkracht waarom niet?
Den Eric.
Citaat van: bollen neus op 23 februari 2015, 13:30:33 PM
Of 3 locomotieven als trekkracht waarom niet?
Den Eric.
Alle, 4, een even getal is altijd mooier.
Moe kunnen dan hé.(of 20 maar das teveel zekerst?)
Den Eric.
Kan nog niet voldoen aan jullie goesting om een volledige ram op foto vast te leggen, zal misschien nog een dikke maand duren voor ik de trap op kan :( :( :(
Zoveel goesting heb ik nu ook weer niet hoor.
Den Eric.
Eric,
ziet er super uit.
eens een experiment met een fijne stift van 0.4mm, heb ook een model waar ik lijntjes heb ingekrast...weet nog niet wat het beste gaat zijn...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/c46aae79-de56-48e9-ac44-1e402f5ee49d_zpsyqri9w7b.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/c46aae79-de56-48e9-ac44-1e402f5ee49d_zpsyqri9w7b.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/kool9_zpslqiyafye.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/kool9_zpslqiyafye.jpg.html)
Foto > Erwin Jansens
zijn dat lassen die doorroesten? of? want op 1e zicht lijkt tussen de afstand van de grote vakken gelijk op het echte model
Dat zijn lassen die doorroesten, niet altijd gemakkelijk om die precies aan te duiden, doe mijn best en plaats wel een foto als de rest ook is bevuild...en dan oordelen als het goed is of slecht, is men eerste poging ;) ;)
Heb er proberen het beste van te maken.....met die doorroesting ;)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9470_zpsfsn0ps5a.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9470_zpsfsn0ps5a.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/01b6e335-3bee-44d7-b6f3-741cfd5fd19a_zpsdskgsese.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/01b6e335-3bee-44d7-b6f3-741cfd5fd19a_zpsdskgsese.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9469_zpskt2cjhmv.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9469_zpskt2cjhmv.jpg.html)
Uw mening is welkom!!!
.
oei...was van plan om geen foto's meer te plaatsen....
fraaie kleuren, allé het ontbreken van kleuren maar het vuile, het roest, enkel mis je eigenlijk de blutsen en de beschadigingen die menig wagon (ont)sieren !
Groeten Peter ;)
PS op 3 rail-forum onder de rubriek weatheren heeft Baureihe 103 (bert) ook een draadje voor het beschadigen (of zo te lijken) van wagons !
Groeten Peter ;)
Toch niet verkeerd gelukt Eric.
Dat is misschien interessant voor me op de weathering dag, want ga anders niet veel bijleren denk ik...
Citaat van: loebaske op 09 maart 2015, 17:55:20 PM
Dat is misschien interessant voor me op de weathering dag, want ga anders niet veel bijleren denk ik...
hoe je kwam niet, je moet wel weten wat je wilt hé ;D
ik las je pm en wij gaan eens kijken of we daar een mouw of een been kunnen aanpassen, hé Eric !
Groeten Peter ;)
Ziet er weeral heel goed uit Eric. :)
Dit zijn de laatste drie van een reeks van 18stuks, ontbreek er nog een tweetal waarvan eentje wordt uitgerust met sluitlicht, anders weet het systeem niet wanneer de trein uit het blok is...
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9476_zpseci6jd5m.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9476_zpseci6jd5m.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9475_zpsadvuo9ir.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9475_zpsadvuo9ir.jpg.html)
(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/fals/_DSC9473_zpsehxoahx8.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/fals/_DSC9473_zpsehxoahx8.jpg.html)
Citaat van: loebaske op 09 maart 2015, 17:55:20 PM
Dat is misschien interessant voor me op de weathering dag, want ga anders niet veel bijleren denk ik...
Mooi dan hoef ik niet zo veel te doen. Ik ga dan lekker in een hoekje stil
zitten genieten van een trapist met bubbels en u zorgt voor de rest. ;D
Groetjes Bert
Trouwens netjes gewerkt ik bedoel de boel goed vervuild 8)
Netjes gedaan. (Of slordig gedaan.) Net echt.
Zeer knap Eric, doe zo verder .
Citaat van: Flushworkz op 23 september 2021, 18:51:37 PM
Zeer knap Eric, doe zo verder .
Oud topic. Niks erg mee en je kan het niet weten maar Loebaske is enkele jaren geleden overleden, RIP.
Hij had veel goeie tips en trics ;)
Wel straf, en een geluk, dat zijn Photobucket nog steeds bestaat.
zelfs zijn Fb account....