Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: argilla op 18 mei 2009, 12:37:39 PM

Titel: spoorweglift
Bericht door: argilla op 18 mei 2009, 12:37:39 PM
In de laatste nieuwe "model railroader" van juni 2009, staat een spoorweglift in H0. I.p.v. de helix die veel windingen heeft voor op-en neerwaartse verplaatsing van onze loc's en wagons, gewoon een liftje. Het staat er duidelijk in omschreven met de nodige elektrische kontakten . Uiteraard in het Engels maar dat is geen bezwaar.
Ik zo zeggen ik zet het hier op het forum, maar ik denk dat er ( naar USA normen)zware copyrights op rusten. Dus beter geen risico's nemen.
Maar als idee kan dit wel tellen en het werkt perfect.
Misschien een vertalingg maken, met aanpassingen ( maar of het copyright dan vervalt ????) Misschien weet de redactie hier meer over te vertellen.
In ieder geval het lezen waard !!!!
Titel: spoorweglift
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 mei 2009, 13:04:56 PM
Ik denk dat ge?nteresseerden het best proberen een nummer te bemachtigen.
Op de eigen site van Model Railroader is een filmpje te zien, maar alleen voor abonnees.
Titel: spoorweglift
Bericht door: Dirky op 18 mei 2009, 13:16:02 PM
Info betreffende copyright - voor zover ik op de hoogte ben - :
Voor eigen persoonlijk gebruik mag je alles proberen te copieren. Ook dingen die gepatenteerd zijn. Je mag er gewoon geen business van maken om hetzelfde te verkopen in de landen waar copyright/patent aangevraagd/toegekend werd. Ook mag je geen artikel schrijven dat in het vaarwater kan komen van het betreffende "uitvinding"...
Nu, als er in het artikel dat je aanhaalt niet expliciet staat dat er een patent op genomen werd zie ik niet in waarom een nieuw artikeltje niet zou mogen... vanzelfsprekend best niet met de foto's uit het ander magazine - want daar zal van die redaktie uit copyright op berusten - maar dus best van een copie die je zelf bouwt.[:)]
tenzij de MSM mensen me tegenspreken....[:)]

nog efkens aan toevoegen dat ik het wel heb over het copieren van de lift voor eigen persoonlijk gebruik, niet het artikel...
Titel: spoorweglift
Bericht door: Sicco op 18 mei 2009, 13:28:41 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Info betreffende copyright - voor zover ik op de hoogte ben - :
Voor eigen persoonlijk gebruik mag je alles proberen te copieren. Ook dingen die gepatenteerd zijn. Je mag er gewoon geen business van maken om hetzelfde te verkopen in de landen waar copyright/patent aangevraagd/toegekend werd. Ook mag je geen artikel schrijven dat in het vaarwater kan komen van het betreffende "uitvinding"...
Nu, als er in het artikel dat je aanhaalt niet expliciet staat dat er een patent op genomen werd zie ik niet in waarom een artikeltje niet zou mogen... vanzelfsprekend best niet met de foto's uit het ander magazine - want daar zal van die redaktie uit copyright op berusten - maar dus best van een copie die je zelf bouwt.
tenzij de MSM mensen me tegenspreken....[:)]



In het algemeen is de regel dat je geen media letterlijk mag overnemen en er je naam onder zetten of geen bronvermelding bijzetten. Ik denk dat je met een vertaling dan in een grijs gebied zit, aan de een kant vertaal je het letterlijk, aan de andere kant besteed je er zelf dan zoveel tijd aan dat het ook weer niet zo is. Het best kun je het denk ik even navragen bij de redactie van dat blad. Het lijkt me duidelijk dat je geen juridische ellende met de VS op je hals wilt halen [:)]
Als je zeker wilt zijn kun je het ook in het Nederlands herschrijven in je eigen woorden (dus niet 1:1 vertalen), dan gebruik je het oorspronkelijke artikel alleen als bron en daar is niks mis mee.
Titel: spoorweglift
Bericht door: argilla op 18 mei 2009, 16:33:20 PM
Nu dat copyright staat niets van in de colofoon. Maar dat wil nog niet zeggen.........

Is er nu niemand van de redaktie die meer uitleg kan geven aub.Dit kan voor iedereen wel nuttig zijn .
Titel: spoorweglift
Bericht door: Gerolf op 18 mei 2009, 17:17:48 PM
Informatie klakkeloos overnemen zonder bronvermelding mag niet. Zelfs vertalen zonder bronvermelding lijkt me niet toegestaan.

Anderzijds: elk artikel berust op "opzoekwerk", dus ook op informatie die anderen hebben "gevonden". Mij lijkt er geen copyright-probleem indien je ??n of meerdere idee?n gebruikt om een nieuwe toepassing ervan te beschrijven.

Toegepast op de lift uit Model Railroader (wat op zich alvast geen nieuw idee is):
Niet zomaar nabouwen, maar tracht het systeem verder te verbeteren [;)]
Titel: spoorweglift
Bericht door: argilla op 18 mei 2009, 20:47:30 PM
Gerolf
nieuw is het idee zekers niet. Maar wat mij treft , in vergelijking met "andere liften" , is het eenvoudige . Ik bedoel hiermee enerzijds de matrialen bv; gewoon schuiflade geleiders zoals bv van Ikea, en anderzijds de eenvoudige maar doeltreffende elektrische verbindingen gebruikmakend van microswitches.
De "andere" liftoplossingen die ik al gelezen heb in tijdschriften gebruikten bv. elektronica met lichtbundels die onderbroken worden, zelfs laserstralen  die dan door de voorbijrijdende trein onderbroken worden enz..enz..noem maar op.
Begrijp je waar ik naar toe wil.
"Kis" is nog altijd de beste oplossing in zulke gevallen. En het is juist in dit artikel die dat eenvoudige opbouw beschrijft. Vandaar.

Nu ben ik er wel van overtuigd dat de opbouw zelfs dan nog niet in ??n twee drie gefixed is. Het aanpassen aan ieders baanomstandigheid, aard van de baan, lifthoogte die moet genomen worden,lengte van de trein+wagons enz... vergt wel enige berekening en spelen een rol in het geheel van de lift.
Titel: spoorweglift
Bericht door: Rochevalien op 18 mei 2009, 21:36:51 PM
Argilla is precies aan het vissen naar een lift -artikeltje ,heb-d'em Gerolf??[:D][:D][:D]
Als ik de originele post goed begrijp heeft er ??n of andere Amerikaan een lift gebouwd voor komplete treinen en staat dat beschreven in de laatste Modelrailroader.
Ik denk persoonlijk dat zoiets bouwen"from scratch" niet aan iedereen gegeven is en dat zoiets meer als een rariteit moet gezien worden.Ik heb ooit zoiets gezien bij een Duitse clubbaan en die hadden een volledig automatisch opstelstation met sporen op ronddraaiende platen  kwestie van wat plaats te winnen zekers??[:0][:0][:0]
Ze gebruikten oa industieele benaderingsschakelaars en ditto motoren.
Niet voor doordeweekse modelspoorders maar ook weer niet onmogelijk[;)]

Gerrit

Titel: spoorweglift
Bericht door: MARKLINRIJDER op 18 mei 2009, 21:48:04 PM
In Duisland is er een baan waar ze ook zo'n lift hebben.  Ik heb er ergens al eens van gelezen, zelfs filmpje van gezien.

Ik zoek op waar en op welke locatie.  Zodra ik het weet, horen jullie het.

Groetjes,

David
Titel: spoorweglift
Bericht door: Gerolf op 18 mei 2009, 23:06:24 PM
In Dortmund stond er ene met een omgebouwde automatische apothekerskast als treinenlift. Het was op een spoor I-baan, maar hetzelfde kan ook voor H0, kwestie van de schabben wat dichter bij elkaar te zetten en extra sensoren te zetten.
Titel: spoorweglift
Bericht door: ERVIN op 18 mei 2009, 23:09:09 PM
Sorry h? mannen, maar ik weet nog altijd niet waar jullie het over hebben hoor, een lift ja, maar wat kan je ermee doen??[:I]
Titel: spoorweglift
Bericht door: Gerolf op 18 mei 2009, 23:15:48 PM
@ Erwin: Een fiddleyard-schuifbak, maar dan vertikaal.
Titel: spoorweglift
Bericht door: janjozef op 19 mei 2009, 07:16:39 AM
En die kast in Dortmund was zo duur als de ganse baan denk ik, wat is er mis met handmatig op plaatsen ???
Titel: spoorweglift
Bericht door: eve op 19 mei 2009, 09:31:56 AM
http://www.muet-digirail.de/modellbahn/public_html/article.php?story=20031114215842389

Erik
Titel: spoorweglift
Bericht door: tonycabus op 19 mei 2009, 11:57:24 AM
Zoiets werd toch door Stefaan Appelmans in MSM beschreven?
Alleen schoof zijn scaduwstation in horizontale richting.
Het idee is niet nieuw, en de principes zijn identiek. Alleen even in de andere richting denken: van boven naar beneden ipv van voor naar achter. Kama Sutra-oefening?[:I]

P.S.1: Zo'n vertikaal systeem bestaat ook in de handel, maar vraag me niet meer van wie...

P.S.2: Gerrit's topic zegt me ook iets: sporen worden op een draaiplateau aangelegd zoals dit: )I( en dat kan uitstekend dienen als schaduwstation voor mini- of smalspoorbanen.
Titel: spoorweglift
Bericht door: argilla op 19 mei 2009, 18:43:18 PM
ik weet niet of het lukt maar dit is de link
http://www.trains.com/mrr/default.aspx?c=a&id=3157

Hopelijk hebben de admins hiermee geen problemen (met het plaatsen van de link dan)[;)]
Titel: spoorweglift
Bericht door: argilla op 19 mei 2009, 19:00:02 PM
@ Roche : helemaal niet vissen , trouwens helemaal niet aan mij besteed het zitten langs waterkant en wachten tot"iets" bijt.[;)][:D]

maar een artikel schrijven voor ons lijfblad .....dat wil ik dolgraag
doen.
Titel: spoorweglift
Bericht door: conducteur op 19 mei 2009, 19:50:26 PM
Iemand die het waagt op luchtdruk? (pneumatica). Kan zo moeilijk niet zijn.
Titel: spoorweglift
Bericht door: Gerolf op 19 mei 2009, 21:17:44 PM
citaat:
Geplaatst door argilla
ik weet niet of het lukt maar dit is de link
http://www.trains.com/mrr/default.aspx?c=a&id=3157
Hopelijk hebben de admins hiermee geen problemen (met het plaatsen van de link dan)[;)]
Enige probleem: je moet ingelogd zijn om de link te bezien. Alleen voor abonnees?

Wat dat vissen betreft: ik doe niet mee. Ik heb al een systeem [8D] Maar ik geef toe ooit aan iets dergelijks te hebben gedacht [;)].
Titel: spoorweglift
Bericht door: Rochevalien op 19 mei 2009, 22:28:07 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

@ Roche : helemaal niet vissen , trouwens helemaal niet aan mij besteed het zitten langs waterkant en wachten tot"iets" bijt.[;)][:D]

maar een artikel schrijven voor ons lijfblad .....dat wil ik dolgraag
doen.



>>> ik hou je alvast niet tegen [:)]

Gerrit
Titel: spoorweglift
Bericht door: adrievans op 20 mei 2009, 14:22:46 PM
In Miba spezial 73 van juni 2007 staat ook een met spindels aangedreven fiddle yard of zoals de duitsers zeggen erhebende vitrinen.
Titel: spoorweglift
Bericht door: SuSke op 22 mei 2009, 16:23:36 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

[...]P.S.1: Zo'n vertikaal systeem bestaat ook in de handel, maar vraag me niet meer van wie... [...]


In de industrie is dit systeem gekend onder de naam "KARDEX".
Het is een computergestuurd systeem gebruikt in magazijnen om "kleine" onderdelen op te bergen in een vertikale kast ipv rekken.
Titel: spoorweglift
Bericht door: argilla op 22 mei 2009, 20:40:00 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
ik weet niet of het lukt maar dit is de link
http://www.trains.com/mrr/default.aspx?c=a&id=3157
Hopelijk hebben de admins hiermee geen problemen (met het plaatsen van de link dan)[;)]
Enige probleem: je moet ingelogd zijn om de link te bezien. Alleen voor abonnees?

Wat dat vissen betreft: ik doe niet mee. Ik heb al een systeem [8D] Maar ik geef toe ooit aan iets dergelijks te hebben gedacht [;)].



zelfs al niet abonnee kan je binnen. Hoe ?
je gaat naar home pagina, recht bovenaan zie " login" en "sign in" .
Je maakt een speudo aan en je e-mail adres geef je op. Nadien krijg je in je mailbox een link. Die klik je aan en hop......vertrokken met de trein.
Titel: spoorweglift
Bericht door: centauri167 op 23 mei 2009, 18:47:00 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Zoiets werd toch door Stefaan Appelmans in MSM beschreven?
Alleen schoof zijn scaduwstation in horizontale richting.
Het idee is niet nieuw, en de principes zijn identiek. Alleen even in de andere richting denken: van boven naar beneden ipv van voor naar achter. Kama Sutra-oefening?[:I]

P.S.1: Zo'n vertikaal systeem bestaat ook in de handel, maar vraag me niet meer van wie...

P.S.2: Gerrit's topic zegt me ook iets: sporen worden op een draaiplateau aangelegd zoals dit: )I( en dat kan uitstekend dienen als schaduwstation voor mini- of smalspoorbanen.



Moest je nog eens te weten komen wie zo'n systeem in de handel heeft, graag de gegevens.
Dit sysyteem lijkt me de beste oplossing die ik al in lange tijd ben tegengekomen.
Titel: spoorweglift
Bericht door: Stefan Appelmans op 25 mei 2009, 00:26:02 AM
Ik had ook eerst gedacht een lift te bouwen, in plaats van het horizontaal ding. Zoekende op de web had ik ro-ro.net gevonden. Inlichtingen genomen is dat in "hdf", (gelijk "mdf" maar high density in plaats van medium density) gemaakt. De lift werkt met kabels. Onmogelijk van een duidelijk plan van het ding te vinden (natuurlijk...[:)])
Ik heb daar MAANDEN over gedacht, maar nooit GEDURFT te voltooien...Dat gewicht op en neer, zonder tegengewicht. Ik "voelde" het systeem niet. De enigste manier dat voor mij deftig, op mijn manier(en relatief goedkoop) maakbaar was, was een "paternoster" of een"revolver" systeem, waar het gewicht "draait" en dus geen belang meer heeft. Maar daar had ik de plaats niet voor, dat moest op DIE plaats max.10cm breed zijn.
Met het bocht-systeem, waar ik later aan gedacht heb, was het dus eindelijk toch mogelijk horizontaal. En dat heb ik dus gemaakt.

Maar dat is dus een geheel schaduwstation! Ik heb dat ook op de web gezien (ik weet niet meer waar...)om juist ??n volledige trein van een hoogte naar een andere te liften, daar heeft het gewicht minder belang, en is ook gemakkelijker te bouwen.
Titel: spoorweglift
Bericht door: Rochevalien op 25 mei 2009, 17:26:17 PM
Ik heb gisteren  een lift gevonden op het net (voor ??n lok) die gebouwd is geweest door Gilbert Gribi .Die mens heeft ooit eens een mini-baantje [:D][:D][:D] gebouwd waar hij zo'n ding voor nodig had.
Straffen toer,straf baantje en Gilbert is bovendien een buitengewoon begaafd modelbouwer.(ik heb ook niet voor niks een link naar die mens zijn site op mijn blog[:p])Zo eentje die konstant grenzen verzet....met of zonder lift[:0][:0].
Ik zal straks eens zien of ik hier wat foto's kan droppen.

Gerrit
Titel: spoorweglift
Bericht door: centauri167 op 26 mei 2009, 17:15:35 PM
1 locje of wagon is nu oojk weer niet echt de moeite, zou minstens voor een paar rijtuigen moeten zijn. Maar dus moest er iemand een merk kennen die dat verkoopt, graag de link ernaar.
Titel: spoorweglift
Bericht door: argilla op 27 mei 2009, 18:40:01 PM
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Ik had ook eerst gedacht een lift te bouwen, in plaats van het horizontaal ding. Zoekende op de web had ik ro-ro.net gevonden. Inlichtingen genomen is dat in "hdf", (gelijk "mdf" maar high density in plaats van medium density) gemaakt. De lift werkt met kabels. Onmogelijk van een duidelijk plan van het ding te vinden (natuurlijk...[:)])
Ik heb daar MAANDEN over gedacht, maar nooit GEDURFT te voltooien...Dat gewicht op en neer, zonder tegengewicht. Ik "voelde" het systeem niet. De enigste manier dat voor mij deftig, op mijn manier(en relatief goedkoop) maakbaar was, was een "paternoster" of een"revolver" systeem, waar het gewicht "draait" en dus geen belang meer heeft. Maar daar had ik de plaats niet voor, dat moest op DIE plaats max.10cm breed zijn.
Met het bocht-systeem, waar ik later aan gedacht heb, was het dus eindelijk toch mogelijk horizontaal. En dat heb ik dus gemaakt.

Maar dat is dus een geheel schaduwstation! Ik heb dat ook op de web gezien (ik weet niet meer waar...)om juist ??n volledige trein van een hoogte naar een andere te liften, daar heeft het gewicht minder belang, en is ook gemakkelijker te bouwen.




--------------------------------------------------------------------
in dit systeem niks gewichten, kabels ed. Gewoon een fietsketting op een tandwieltje aangedreven door een ( naar ik goed engels kan lezen) een ruitewissermotortje Simpel.Het motortje kan links en rechtsdraaien meer niet.

Of zoals ik ( korte beschrijving geven) voor mijn zoon ooit een schuifraampje gemaakt heb in zijn voli?re. Gewoon een draadstang van 10;  de moer ( messing)vastgezet ( gesoldeerd) op een stukje dik messing dat op het raam vastgemaakt. Vanonder gewoon een iets kleiner moer uitgeboord om de stang in "te geleiden". Aan de stang een , inderdaad , een ruitenwissrmotor gemaakt en het raam laten geleiden in IKEA schuifgeleiders. alles mooi uitgelijnd. Werkte prima de lux ( ondertussen is mijn zoon gestopt met de vogellerij en zijn hobby). De stroom kan je regelen dus ook de snelheid van op en neergaande raamje. Heeft zo ( hij was 13 j toen hij begon en gestopt op zijn 21j en dus 8 jaar heeft het raam prima werk geleverd).

Misschien kan je op die manier een lift aandrijven ?
Titel: spoorweglift
Bericht door: Gerolf op 27 mei 2009, 19:35:24 PM
Mijn idee was destijds soortgelijk: fietsketting, groter wiel, de opgaande bakken (met telkens twee sporen) zijn het tegengewicht voor de omlaag gaande.
Op die manier heb je een viersporig schaduwstation, als je wil zelfs op meerdere niveau's tegelijk [;)]
Ik heb het enkele jaren geleden uitgetekend, en "op papier" was het perfect [^]
Titel: spoorweglift
Bericht door: Dirky op 27 mei 2009, 21:22:32 PM
ik zou gaan voor een systeem op een paar GOEDE KWALITEIT schuifrails met een stappenmotor. Er worden dagelijks printers op de vuilbak gegooid waar goeie motorkes inzitten. Aansturen via PC... Enkel een driver aan te kopen...
Titel: spoorweglift
Bericht door: ysbeer op 27 mei 2009, 23:22:00 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

ik zou gaan voor een systeem op een paar GOEDE KWALITEIT schuifrails met een stappenmotor. Er worden dagelijks printers op de vuilbak gegooid waar goeie motorkes inzitten. Aansturen via PC... Enkel een driver aan te kopen...


Stappen motoren,prima,maar een type dat een complete trein kan heffen
is DUUR tot ZEER DUUR.
wim
Titel: spoorweglift
Bericht door: Dirky op 28 mei 2009, 09:28:05 AM
Moet ik toch wel tegenspreken... [:)]

Op een CNC tafel heb je zware stappenmotoren nodig omdat die veel gewicht moeten verplaatsen en bovendien nog snel moeten zijn. Een eventuele treinlift stuur je bvb aan met een overbrenging 1/50 - want snel hoeft het systeem niet te zijn - wat ook je motorke 50x minder sterk laat definieren...

Juist?
Titel: spoorweglift
Bericht door: ysbeer op 28 mei 2009, 12:50:21 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Moet ik toch wel tegenspreken... [:)]

Op een CNC tafel heb je zware stappenmotoren nodig omdat die veel gewicht moeten verplaatsen en bovendien nog snel moeten zijn. Een eventuele treinlift stuur je bvb aan met een overbrenging 1/50 - want snel hoeft het systeem niet te zijn - wat ook je motorke 50x minder sterk laat definieren...

Juist?



ja juist,ze zijn er wel maar duur zei ik.
En bij stappenmotoren gaat niet op,vertragen maakt sterker.
Eerder het tegendeel
wim
Titel: spoorweglift
Bericht door: Dirky op 28 mei 2009, 13:07:06 PM
Vertragen met mechanische overbrenging verhoogt altijd het uitgangskoppel. Vertragen door aansturing is idd niet OK.

Een stappenmotorke uit een printer, typisch zo'n 250gr/cm koppel (25mN/m) met 1/50 mechanische overbrenging zou theoretisch een 12,5kg/cm koppel moeten hebben. Verliezen inclusief zou die toch nog 10kg moeten kunnen tillen met een arm van 1cm. Maar 't zal niet vlug gaan.... en dergelijke motorkes haal je op het containerpark [:)]

Maar misschien verhuizen we deze stappenmotor discussie beter naar het eene of het andere CNC forum...[:)]
Titel: spoorweglift
Bericht door: adrievans op 28 mei 2009, 15:53:17 PM
Hier een scan hoe het een en ander is opgebouwd door Dieter Westerhoff.
(http://i225.photobucket.com/albums/dd63/adrievanst/Afbeelding-1.jpg)
Titel: spoorweglift
Bericht door: Stefan Appelmans op 28 mei 2009, 17:40:08 PM
Ah, dat is schoon werk![:p]
Ik zou toch de "verklammerung" tegen een wand laten rollen via kogellagers bijvoorbeeld. Zo hangen...Daar heb ik geen vertrouwen in.
Maar anders is dat iets heel goed gedacht en getekend.
En de "stop", hoe werkt dat?
Titel: spoorweglift
Bericht door: ysbeer op 28 mei 2009, 19:11:22 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Vertragen met mechanische overbrenging verhoogt altijd het uitgangskoppel.



Oke ten slotte dan,Koppelvergroting is er alleen bij een constant lopende aan drijving.
Stappen motoren,die met schokjes lopen hebben daar van alleen maar last van ,de verplaatsing die telkens optreed verdwijn deels in spelling ,deels in terugval.
stel een motor met 360 stapen,is 1 graad per stap.
bij vertraging 50 op 1 =dat 1/50 graad
wim(en nu stop ik)
Titel: spoorweglift
Bericht door: Dirky op 28 mei 2009, 22:27:18 PM
Sorry Ysbeer,

beroepshalve gebruiken wij alleen maar stepper motoren MET reductie en dit gaat probleemloos... googled nekeer "stepper motor gearbox" en aanverwanten... honderden fabrikanten!

Je kan me best PM'en als je er dieper wenst op in te gaan...
Titel: spoorweglift
Bericht door: Gerolf op 29 mei 2009, 00:19:00 AM
De discussie tussen Dirky en Wim (ijsbeer) hoeft naar mijn mening niet per pm.
Naar diezelfde mening volg ik Dirk: een reductie (=tandwiel)kast geeft "per defintie" meer kracht.