Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Spoorwegen in de media => Topic gestart door: eddy op 24 mei 2009, 19:42:42 PM

Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: eddy op 24 mei 2009, 19:42:42 PM
Gisteren is er een ongeval gebeurt in het station van Dinant.Een reiziger wilde nog opstappen nadat de treinbegeleider toestemming had gegeven voor vertrek.Beide zijn onder de vertrekkende trein geraakt.Gevolgen treinbegeleider beide benen geamputeerd,en reiziger voet kwijt.Hoeveel dergelijke incidenten zouden er dagelijks niet gebeuren weliswaar zonder zulke gevolgen?Maar heb zelf maar een keer die pech.

spijtig;
groeten Eddy
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Greg op 24 mei 2009, 19:44:47 PM
Oei dat is minder[:(]
Lijkt me toch vrij uitzonderlijk, zeker met zulke kwalijke gevolgen.
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: factageklerk op 24 mei 2009, 21:00:01 PM
Mensen die zoiets uithalen moesten ze hun rechten afnemen, uitsluiten van ziekenfonds en verzekering dat ze v[:(!][:(!]mme zelf de kosten kunnen betalen pluimen tot de laatste euro. Ik leef vooral mee met de treinbegeleider die mens is gekraakt voor de rest van zijn leven. Ik heb het nogal gezegd he treinbegeleiders of ander spoorwegpersoneel zijn wandelende schietschijven,loslopend wild waarvan ze denken dat ze er alles ongestraft mee kunnen uithalen. Het strafbeleid trekt hier op niks [xx(]
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Greg op 24 mei 2009, 21:26:24 PM
citaat:
Geplaatst door factageklerk

Mensen die zoiets uithalen moesten ze hun rechten afnemen, uitsluiten van ziekenfonds en verzekering dat ze v[:(!][:(!]mme zelf de kosten kunnen betalen pluimen tot de laatste euro. Ik leef vooral mee met de treinbegeleider die mens is gekraakt voor de rest van zijn leven. Ik heb het nogal gezegd he treinbegeleiders of ander spoorwegpersoneel zijn wandelende schietschijven,loslopend wild waarvan ze denken dat ze er alles ongestraft mee kunnen uithalen. Het strafbeleid trekt hier op niks [xx(]



Rustig, rustig[:D]
Het is idd een gigantisch zware dobber voor de treinbegeleider, stel je maar eens in zijn plaats.
Nu ik ken de exacte omstandigheden niet, en wat de reden is dat ze onder de trein zijn geraakt. Dus ik denk dat ik er mij niet echt kan over uitspreken of de persoon die wou opstappen nu al zijn rechten moet verliezen[:D]
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 24 mei 2009, 21:38:07 PM
Ik heb het er vandaag over gehad met spoorwegpersoneel in Namen.

Bij het vertrek van een trein sluit de treinbegeleider, (kaartjesknipper) de deuren van zijn trein, uitgezonderd ??n waar hij straks instapt. Vervolgens geeft hij een slotje, hierdoor verandert de 'bloem' (zes witte lichtjes) in een rood lampje. (Sorry, ik ken de exacte naam niet van dit sein). Hierna heeft de kaartjesknipper nog 10 seconden om op zijn trein te stappen, te controleren of alles veilig verloopt rond zijn trein en vervolgens de laatste deur te sluiten.

Wanneer de persoon in Dinant op zijn trein stapt komt er een reizend koppel die nog deze trein wil nemen. Doordat de 10 seconden ontoereikend zijn om nog op te stappen kwam het tot wat getrek en geduw waarbij beiden onder de trein zouden beland zijn.

De bedoelde trein was een kayaktrein, die slechts om de twee uur rijd, vandaar dat deze reizigers nog pers? mee wilden...
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: rixke rail op 24 mei 2009, 21:50:46 PM
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

hierdoor verandert de 'bloem' (zes witte lichtjes) in een rood lampje. (Sorry, ik ken de exacte naam niet van dit sein).


A.V.G. = Aanduider Verrichtingen Gedaan
of noem met dat ook niet "Margriet" ?
Edit : en't is trouwens net andersom, Rik, Eerst wordt het rode lampje middenin rood, pas als de zes witte aangaan mag de TB vertrekken en de TBG zijn deur sluiten !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Rochevalien op 24 mei 2009, 22:50:13 PM
Pech zou ik dat niet willen noemen,elke jaar sukkelen er mensen onder de kusttram.Niet gehoord of gezien zegt men dan.Al eens zo'n tram gezien? en horen rijden??
Hetzelfde fenomeen kan je dagelijks in het verkeer meemaken: mensen steken zonder te kijken de baan over en zijn dan kwaad als je eens even claxonneerd.
Zo zal het in de stations er ook wel aan toegaan zeker: "ik moet mijn trein hebben en die gaat op mij wachten."
In het nieuws zegt men dat men de procedure van het deuren sluiten gaat herbekijken.Het is juist om zeker te zijn dat er op het laatste moment geen ezels zich op de trein willen gooien dat men de huidige procedure heeft.
Deuren dicht = pech gehad en een volgende trein nemen.Beter dat dan een voet verliezen of nog erger: door jouw schuld iemand anders in zijn ongeluk duwen.
Misschien moet de NMBS maar eens een spotje maken voor op tv,zoals dat van die vent die ongegeneerd de sporen oversteekt[:0][:0][:0]

Gerrit

Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Gerolf op 25 mei 2009, 00:27:28 AM
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek
Doordat de 10 seconden ontoereikend zijn om nog op te stappen kwam het tot wat getrek en geduw waarbij beiden onder de trein zouden beland zijn.
Verkeersagressie?
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Jurgen op 25 mei 2009, 12:16:04 PM
Ik mocht van een treinbegeleider ooit ook eens opstappen toen alle deuren dicht waren en de trein vertrekkende was. Ik heb het niet gedaan.
Het gedacht alleen al dat ik tussen de trein en het perron moest vallen. Brr.

Ik ben toen dus braaf blijven wachten op de volgende trein, die trouwens pas meer dan een half uur later kwam.


Ongeveer hetzelfde probleem heb je soms met vriendelijke busbestuurders van De Lijn. Een passagier ziet zijn halte op enkele honderden meters, maar de bus staat in de file. Er zijn buschauffeurs die de passagiers al laten afstappen dan, terwijl er eigenlijk alleen aan haltes mag opgestapt of afgestapt worden. Er moet zo maar eens een (brom)fietser afkomen waar de passagier niet op let.


Nu, in het geval van de treinbegeleider hierboven was het niet zijn fout. Hij volgde de regels. Spijtig genoeg is het voor hem fout afgelopen.
Ik vind het erg. De treinbegeleider moet nu de rest van zijn leven in een rolstoel doorbrengen terwijl voor de reiziger een kunstvoet gemaakt kan worden waarmee hij nog steeds kan gaan en staan waar hij wil.

En wat heeft die reiziger nu gewonnen? Ipv 2 uur te wachten om te kajakken was hij liever een voet kwijt zonder te kajakken. Het is een overweging als een ander. [V]
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: chef garde op 25 mei 2009, 13:04:25 PM
Zoals Jurgen zegt, soms wordt het toegelaten, soms niet, en dat schept op den duur ook verwarring bij de reizigers.  Maar op dat moment moet de treinbegeleider (en niet kaartjesknipper...) de situatie inschatten, als ik mn avg gedraaid heb en er komt op het moment dat ik mij naar de trein begeef nog een jonge gast of een frisse deerne af in mijn onmiddellijke nabijheid, dan kunnen die er nog op, staan ze te ver, of ist opa en oma, of mammie met de kindjes die nog meewillen, dan gaat het niet meer!!

Onze vertrekprocedure deugt niet!!  In Nederland heeft men de blauwwitte lamp boven een bordje met een V.  Eens die lamp brandt, weet de treinbegeleider (en niet kaartjesknipper ...) dat het vertrek kan gebeuren: de blokpost heeft immers diezelfde lamp doen branden, de trein vertrekt pas, als alle deuren gesloten zijn ...  In Lille-Flandres (Frankrijk) hebben we de Seifelpaal waar je als treinbegeleider (en niet kaartjesknipper ...) je aanwezigheid meldt, iets later brandt een lamp, het vertrek is ok, je voert nog enkele handelingen uit aan die paal (attentiesignaal) en je trein vertrekt pas, als alle deuren gesloten zijn.

Hier in ons belgenlandje moet je je deuren sluiten 20 seconden voor vertrek, 10 seconden voor vertrek moet je AVG draaien, en in veel gevallen moet je dan nog een 2 ? 3 minuten wachten eer het sein wordt opengezet.  Als het madeliefje dan eindelijk brandt wordt je veronderstelt nog eens te kijken of alle deuren gesloten blijven om dan al rijdend je eigen deur toe te gooien.  Omgekeerde werking niet??  Waarom geen signaal dat de trein kan vertrekken en dan pas deuren sluiten en vertrekken???

De huidige vertrekprocedure dateert uit de tijd van rijtuigen met couchettes die door de reizigers konden worden geopend.  De treinbegeleider (en niet kaartjesknipper ...) sloot alle couchettedeurke individueel, gaf dan het vertrek en eens de trein in beweging en alle couchettes bleven dicht, kon hij ook zijn couchettedeur toesmijten.  Spreken we hier van tijdperk I of II dacht ik ...  

2,5 jaar geleden werden 6 treinbegeleiders aan tests onderworpen, waaronder hartslagmeters, de vertrekprocedure zorgde telkens voor een behoorlijk hoger hartslag en meer stress.  1,5 jaar geleden werd een andere vertrekprocedure (alle deuren dicht) getest op de lijn 25, 27, iedere treinbegeleider vond heeft die positief beoordeelt, daarna bleef het ijzig stil.  Nu zaterdag twee mensen die ledematen kwijtspelen.  Mijn gedacht over die hele vertrekprocedure???  Over 14 dagen kraait niemand daar nog over en blijven wij maar onze AVGtjes draaien ...
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: janjozef op 25 mei 2009, 14:27:44 PM
Chef garde hebt gij iets tegen de benaming kaartjesknipper [:D]

Over het ongeval zelf, dat is zeer spijtig maar chef garde zelf geeft aan dat er met 2 maten en 2 gewichten wordt gewerkt. Als elke treinbegeleider (niet kaartjesknipper [:D] ) konsequent nee zouden zeggen tegen mensen die nog willen opstappen na omdraaien van het sleuteltje kan dat al veel de mensen meer gewoon maken dat het niet mag. Dus eigenlijk is de vriendelijkheid van sommige treinbegeleiders hier volledig fout. Mogelijk is er een betere veiliger procedure maar daar kan ik geen uitspraak over doen.
Over het ongeval zelf weet ik te weinig om uitspraken te doen,

Iemand die al 40 jaar pendelt
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: factageklerk op 25 mei 2009, 15:57:33 PM
Ik zou het volgende voorstellen :
Terug invoeren van perronkaartjes, dat klinkt misschien ouderwets maar men kan dan toch al een beetje het kaf van het koren scheiden en tegelijkertijd loopt er dan geen volk rond op het perron dat er niet moet zijn. Een soort van personensluis(hoe noemt men dat anders) plaatsen voor naar het perron te gaan die kan afgesloten worden op het vertrekuur van de trein en de mensen verplichten van ten laatste 5 minuten voor het vertrek aanwezig te zijn op het perron. Dit zou een oplossing kunnen zijn maar je hebt dan wel problemen tijdens de spitsuren en de aansluitingen op andere verbindingen + personeelsonkosten en dergelijke.....
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: chef garde op 25 mei 2009, 16:25:34 PM
Janjozef, goe lezen wat Factageklerk schrijft, want in zijn oplossing schuilt het beroep van "kaartjesknipper", dit was de man die in lang vervlogen tijden de kartonnen perronkaartjes knipte.  De treinbegeleider is diegene die meespoort ...  Maar kvergeef het u!! [:D]
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Tom op 25 mei 2009, 19:09:48 PM
Die controle van de treinbegleider die controleert of wel alle deuren nog gesloten zijn tot dat de trein effectief vertrekt, is dat niet een overblijfsel uit de tijd dat de deuren nog manueel geopend en gesloten werden?
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 25 mei 2009, 19:58:16 PM
Sorry chef garde, ik was ook de mening toegedaan dat de TREINBEGELEIDER, ook kaartjesknipper genoemd kon worden, daar hij de vervoersbewijzen controleert.

Excuseer voor mijn onwetendheid, 'k zal 't nooit meer vergeten !!! [^][^][^]
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Peter op 25 mei 2009, 20:35:04 PM
Wat is er verkeerd aan het gebruik van het fameuze "spiegel-ei" zoals in Duitsland. Vroeger een plaatje met een staaf aan, nadien met in het midden een lampje en nu enkel nog een schijfje dat de treinbegeleider omhooh houdt tewijl hij een fluitsignaal geeft.
Na het signaal stapt hij op, en gaat de deur "onheroepelijk" dicht Of de trein direkt begint te rijden of niet maakt geen verschil. De treinbestuurder kijkt door het open raam naar het signaal van de treinbegeleider. In grotere stations is een, met hier in Belgie vergelijkbaar, systeem in gebruik, maar wel iets uitgebreider (ZP9 in het Signalbuch)
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: ysbeer op 25 mei 2009, 21:59:29 PM
citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ik zou het volgende voorstellen :
Terug invoeren van perronkaartjes, dat klinkt misschien ouderwets maar men kan dan toch al een beetje het kaf van het koren scheiden en tegelijkertijd loopt er dan geen volk rond op het perron dat er niet moet zijn. Een soort van personensluis(hoe noemt men dat anders) plaatsen voor naar het perron te gaan die kan afgesloten worden op het vertrekuur van de trein en de mensen verplichten van ten laatste 5 minuten voor het vertrek aanwezig te zijn op het perron. Dit zou een oplossing kunnen zijn maar je hebt dan wel problemen tijdens de spitsuren en de aansluitingen op andere verbindingen + personeelsonkosten en dergelijke.....



Anno Domini 1905 [:0][:0]
wim
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: factageklerk op 25 mei 2009, 23:35:24 PM
[?][:(] Ik weet dat dit lachwekkend overkomt. Heeft u dan misschien een ander idee. Moeten de spoorwegen zich dan altijd blijven aanpassen aan de labiele mentaliteit van sommige "probleemgroepen"of het snel oprukkende individualisme (ikke,ikke,ikke) van cli?nteel. Neen, ik wil trouwens de klok ook niet terug draaien in de tijd daarentegen mag men niet vergeten dat deze werkwijze begin jaren 80 is verdwenen; nog niet lang geleden dus. Als we zo blijven redeneren zal dit nooit opgelost geraken en zal dit niet de eerste en de laatste sukkelaar (spoorman/vrouw)zijn die zulk drama zullen meemaken

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ik zou het volgende voorstellen :
Terug invoeren van perronkaartjes, dat klinkt misschien ouderwets maar men kan dan toch al een beetje het kaf van het koren scheiden en tegelijkertijd loopt er dan geen volk rond op het perron dat er niet moet zijn. Een soort van personensluis(hoe noemt men dat anders) plaatsen voor naar het perron te gaan die kan afgesloten worden op het vertrekuur van de trein en de mensen verplichten van ten laatste 5 minuten voor het vertrek aanwezig te zijn op het perron. Dit zou een oplossing kunnen zijn maar je hebt dan wel problemen tijdens de spitsuren en de aansluitingen op andere verbindingen + personeelsonkosten en dergelijke.....



Anno Domini 1905 [:0][:0]
wim

Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: SuSke op 26 mei 2009, 00:21:29 AM
Zou het zo'n groot probleem zijn om met de huidige stand van zaken in de elektronica en besturingstechnieken ervoor te zorgen dat een trein pas kan vertrekken nadat alle deuren (die van de begeleider inbegrepen) gesloten zijn. De te volgen startprocedure kan dan gewoon blijven.
Zit er op de trein dan nog een gek die met de noodknop de deur wil opendoen, dan gaat het hele stel toch in de noodrem.
En die gek die voor of onder de trein wil springen, die hou je toch niet tegen.
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Greg op 26 mei 2009, 10:11:21 AM
Het idee van fantageklerk is nog zo gek niet, in die zin dat men het ook wil/heeft gebruikt in de brusselse metro. Juist om te vermijden dat er mensen nutteloos op het perron rondhangen, maar ook om zwartrijders te vermijden. Dus dubbele functie lijkt me. Zowel wordt het onmogelijk zwart te rijden en verhoog je de veiligheid.
Maar wat zal dat dan weer kosten? En op de duur wordt een treinbegeleider dan helemaal "nutteloos", en het gevolg daarvan kent ook iedereen.

Maar ik had me ook al dezelfde vraag gesteld als Suske doet. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Peter op 26 mei 2009, 11:18:12 AM
In de treinstellen van de BSB zoals op onderstaande (eigen)foto, is er geen treinbegeleider. (tijdens de spits 3 gekoppelde stellen)
Deuren sluiten automatisch (zoals hier op de hermelijn trams)
Toch zullen weinigen het riskeren niet te betalen (kaartjesautomaat in ieder treinstel) Een enkele keer is er kontrole en buiten de boete is er ALTIJD vervolging.
Op het laatste nippertje opstappen, waarbij je tussen de deuren komt te zitten is al helemaal een dure zaak (boete en vervolging) het sluiten wordt trouwens altijd met geluid aangekondigt (binnen en buiten hoorbaar)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/P6200038.jpg)
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: chef garde op 26 mei 2009, 12:03:15 PM
De techniek bestaat reeds in al onze motorstellen, de lamp deur genoemd.  Daarmee wordt er vertrokken in stopplaatsen zonder AVG.  Deurkes dicht, behalve die van de begeleider, die drukt dan op een zwarte knop; een lampje met het symbool van de deur licht op bij de bestuurder, die mag vertrekken.  De begeleider lost het knopje, lichtje gaat uit, en sluit zijn laatste deur, het lichtje brandt weer!!!  Dit zelfde principe zit ook in trek- en duwers M4 en M5, maar wordt de antisliplamp genoemd, de bewerking gebeurt hier met de driewegsleutel ipv de zwarte knop.

Eigenlijk ist simpel hoor, zonder veel aanpaswerk op te lossen.  Eerst fluiten, dan AVG draaien (de blokpost kan dan wakker schieten), dan deuren sluiten en als laatste de eigen deur, gevolg, de bestuurder heeft lamp deuren en akke akke tuut tuut, weg zijn wij ...  maar das misschien te makkelijk...
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: rixke rail op 03 maart 2010, 21:51:25 PM
Even dit draadje terug tot leven gewekt, want ik las daarover dit [:(][V] :
http://spoorvreter.be/blog/?p=5201

Lees ook de commentaren a.u.b. ...
Wat denken jullie ervan ?
Laat ons hopen dat iedereen in deze zaak het hoofd koel houdt !!
Modelspoorse groeten,,
Eric.
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: stefanic op 03 maart 2010, 22:49:30 PM
Wel Rixke,

Ik vind dit onwaarschijnlijk mega hemeltergend. In welke wereldvreemde biotoop leeft justitie feitelijk??? Pure WAANZIN!!![xx(][:(]
Ik voel tot in mijn kleinste teen dat als dit verhaal negatief uitdraait voor de treinbegeleider de NMBS 100% plat gaat, en niet voor 'maar' 24u, en dan zal ik ZEKER sympathie hebben voor deze actie. Dit grenst echt aan het ongelofelijke, maar wat kunnen we anders verwachten van ons gerechtelijke apparaat.[V][V][V][V]
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: janjozef op 04 maart 2010, 08:10:51 AM
En dat zou voor mij een echt goede reden zijn om de NMBS plat te leggen, alleen de houding van het parket al om te vervolgen is schandalig, eerder die reiziger moest vervolgd worden.

jan
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: Greg op 04 maart 2010, 16:40:50 PM
Ik verschoot ook toen ik het deze morgen op de radio hoorde, en moest direct aan dit draadje terugdenken.
Natuurlijk is het zo dat ik (we) de exacte omstandigheden niet kennen van het ongeluk. Dus mss is er wel een reden dat justitie dit doet. Maar het lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk.
Titel: ongeval in Dinant
Bericht door: chef garde op 04 maart 2010, 18:13:39 PM
Tja, we leven nu ??nmaal in een apenland h?!  Die man heeft volgens mij gehandeld om goed te doen, en volgens een manier van werken zoals 99 %  van de treinbegeleiders doet!!  De eersten in fout waren dat kleinkind dat er nog op geraakt was en dan opa die er nog op wou (als we de gazetjes mogen geloven h?!).  Verbaal mocht opa tegengehouden worden, aanraken is verboden.  

Als dat gebeurt (iemand die de verbale kant weigert) moeten wij in theorie aan de noodrem trekken, maar dan begint pas de miserie!  In het allerbeste geval kan er na enkele minuten opnieuw verder gereden worden, maar dan begint het, waarom vertraging?, ga ik mn aansluiting nog halen?, tis ier altijd hetzelfde bij NMBS! ...  

En dan nog meer gezeik van RDV, en Traffic Control (want we bestaan nu ??nmaal uit drie firma's, hoera!) die ons constant bellen op onze gsm, om info in te winnen en zo hun grafiekskes te kunnen maken.  De vraagjes zijn dan: wat is uw samenstelling?, uw tonnage?, uw toegestane last?, uw geremde massa?, het nummerke van de locomotief of van de stellekes?, van welke depot bent u?, en van welke depot is de treinbestuurder?, en waarom heb je aan de noodrem getrokken???  Dit telefoongesprek herhaalt zich minstens twee keer, daarna mogen we het nog op papier zetten (D43 voor het spoor) en een D233 (omdat er een derde bij betrokken is).  

Snapt u waarom de noodrem gemeden worden en een reiziger dmv "fysiek contact" de toegang tot de vertrekkende trein ontzegd wordt??

Mijn reactie kan misschien overdreven zijn, maar dit nieuws maakt mijn enerzijds droevig en anderzijds best kwaad ook.  Waarom droevig, ik, mijn madam, of een andere geliefde collega kan de volgende zijn, en kwaad, zou het niet kunnen dat opa daar zn spaarpotje aan een goede advocaat gaat spenderen??!