Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Recente berichten

#1
Weatheren, vervuilen / Re: Ook aangestoken door de mi...
Laatste bericht door SuSke - Vandaag om 20:58:08 PM
Meer dan 3 jaar geleden dat ik hier nog iets heb laten zien van mijn pogingen. Tijd om daar verandering in te brengen.

Deze keer een maatje groter: Een Gr20 van Lenz.

Uit elkaar gehaald en eerst die houten vloer er eens laten uitzien als hout.
De gebruikte materialen zijn de gekende Life-color tinten voor hout en verweerd hout, wat roest en een zilverpotlood van AK.

Gr20 DB - Lenz by Frans Peeters, on Flickr

441509648_10224886255124275_107150171412350245_n by Frans Peeters, on Flickr

441493819_10224886254564261_2108090516947315173_n by Frans Peeters, on Flickr

441548570_10224886254164251_2329894536606299795_n by Frans Peeters, on Flickr

Nu de beurt aan de kast en schuifdeuren.
#2
Gezocht / Re: Info verstevigingsbanden
Laatste bericht door Klaas Zondervan - Vandaag om 20:56:43 PM
Zo een dradenspaghetti bij de railtransfo's heb ik in België vaker gezien. Het lijkt wel of de monteurs geen zin hebben om de kabels op lengte te knippen.

Evan, heb je voorbeelden van trajecten met toonfrequente spoorstroomkringen?
Ik ken ze uit een brochure van Scheidt & Bachmann, maar heb ze in werkelijkheid nog nergens gezien.
#3
Weatheren, vervuilen / Re: Ook aangestoken door de mi...
Laatste bericht door SuSke - Vandaag om 20:52:37 PM
...
#4
Gezocht / Re: Info verstevigingsbanden
Laatste bericht door evan - Vandaag om 20:13:28 PM
Citaat van: mark7758 op Vandaag om 19:51:04 PMLeuke foto's. Termietlas en nog geen meter verder weer een normale ES-Las.

Dat is een isolatievoeg en geen gewone las.  Die stukken worden zo geleverd en dan in het spoor gelast.  Dit wordt enkel nog toegepast met lijnen die voorzien zijn van laag frequentie spoorstroomkringen.  In nieuwere secties worden hoog of toon frequentie spoorkringen gebruikt en behoeven deze geen geïsoleerde voegen meer.
#5
Gezocht / Re: Info verstevigingsbanden
Laatste bericht door evan - Vandaag om 19:58:41 PM
Even inpikken op de foto's van Michiel,

Foto 1 is voor Peter niet van toepassing. 
Deze zie je enkel op geëlektrificeerd spoor.  Dit is een Inductieve verbinding over een geïsoleerde voeg.  De Voeg bakent een laag frequentie spoorstroomkring af (oude manier van detectie, want nu is het hoge frequentie zonder de geïsoleerde voegen.).  De Kabels en filters zorgen er voor dat de terugstroom van de elektrische tractie door kan.  De signalen van de spoorstroomkring worden tegengehouden.  De foto is echter geen schoolvoorbeeld.  Wat een rommeltje :o   Het losmaken van deze kabels is trouwens levensgevaarlijk als de bovenleiding onder spanning staat en er tractie is op de lijn.

Foto 2:
De VETPOT.  Leuk om er een smeerboeltje van te maken en typisch tijdperk 3 en 4.

Foto 3: 
Een Tiefenbach assenteller.  Te modern voor Peter zijn tijdperk.

Foto 4: De klassieke essenteller of pedaal en een prima item voor het tijdperk.  Dit was vooral te vinden in wisselstraten.

Groetjes

#6
Nieuwe leden / Re: Even voorstellen past wel
Laatste bericht door Kristof1984 - Vandaag om 19:57:23 PM
Dag Patrick. Ik ben er nog niet helemaal uit maar de voorliefde gaat wel naar stoomtreinen. Ik dacht te beginnen met een eerder industriële baan (bv rond de Belgische steenkoolmijnen ofzo).
 
#7
Gezocht / Re: Info verstevigingsbanden
Laatste bericht door mark7758 - Vandaag om 19:51:04 PM
Leuke foto's. Termietlas en nog geen meter verder weer een normale ES-Las.
#8
Gezocht / Re: Info verstevigingsbanden
Laatste bericht door Michiel - Vandaag om 19:27:13 PM
Een paar foto's uit eigen doos ter inspiratie:







#9
Nieuwe leden / Re: Even voorstellen past wel
Laatste bericht door perk - Vandaag om 17:56:53 PM
Welkom Kristof !

het bouwen met legoblokjes klinkt me zeer bekend, toen we jong(er) waren hadden we veel verbeelding en maakte ik ook allerlei constructies met en rond de trein ermee.   En toen de kinderen klein waren was er dan ook de Duplo trein.

Ik zou ook eerder voor 'nieuw' digitaal gaan, er is trouwens genoeg 2dehands te vinden.  Mijn collectie is vooral 2dehands trouwens.
Ik vind de nieuwere locs zachter en beter rijden, en Delta is dan nog schokkerig tegenover de recente decoders en motoren.

Heb je al een idee van welk tijdperk en land je een baan wil bouwen?

Patrick



#10
Gezocht / Re: Info verstevigingsbanden
Laatste bericht door PeterVG - Vandaag om 17:30:34 PM
Daar zitten er enkelen tussen waar ik nog niet aan gedacht had.
Een bal bij huizen langs de spoorlijn is er eentje die ik zeker ga toepassen. ;) 

Dat houten paaltje dat 10 cm boven het grindbed uitsteekt.
Momenteel zijn ze in onbruik geraakt maar tot tijdperk IV stonden deze massaal langs de spoorbaan als ijkpunt. Bij dubbelspoor in het midden tussen de sporen. De paaltjes stonden op exact 1m van de naastliggende spoorstaaf van het hoofdspoor. Bij bochten werden ze ongeveer +/- om de 10m geplaatst. Bij rechte stukken ongeveer om de 50m. Naast houten palen met een nagel als ijkpunt bestonden er ook betonnen versies met nagel of bout als ijkpunt.

Als ik het fout heb hoor ik het graag.