Ik heb een vraagje: ik ben net begonnen met het sporen leggen op mijn nieuwe modelspoorbaan. Voor de de stroomvoorziening op de sporen, soldeer ik draaitjes van 0,75 mm2 aan de buitenste spoorstaven. Nu is mijn vraag, is dit een goeie keuze van draaddikte, zijn de draadjes te dik of te dun naar jullie mening?? Kortom, welke draadjes gebruiken jullie hiervoor?
Alvast dank voor de info
Ik heb eerst een ringleiding gelegd van 1,5 mm?, en naar de wissels en rails gebruik ik draadjes van dezelfde dikte als deze die origineel aan de wissels zitten. Dus de door jou gebruikte 0,75mm? zijn zeker dik genoeg.
Heb ik ook gedaan, die ringleiding: 2 x 1,5 voor de rijstroom,2x 1,5 voor de wisselstroom (verlichting e.d.) Wel heb ik bij de rijstroom om de meter telkens een draad aan de rail-lassen gesoldeerd en wel aan de onderkant, zo zijn die draden onzichtbaar. (De reden hiervoor is dat ik digitaal rij, en dat je in zo'n geval een zo goed mogelijke stroom geleiding moet hebben. Indien je ooit van plan zou zijn ook digitaal te gaan rijden, doe dit dan ook ineens, het zal je later veel werk en ergernis besparen.
Peter
Ik kan me alleen maar bij Johnnytrein aansluiten. Voor de wissels de originele bedrading, voor de aansluiting van de sporen gebruik ik zoals jij 0.75mm die komen dan terecht op een stamleiding die parallel onder de sporen loopt van 1.5mm juist zoals bij Johnnytrein. je kan op je beide oen slapen, je zit op 'juiste spoor'
Groeten
Frank
Ik ben het volledig eens met de draaddiktes en het ringleiding-principe. E?n kanttekening echter: ik soldeer mijn draden niet aan de rail-lassen, maar aan de onderzijde van de rails zelf: onzichtbaar en je vermijd een mogelijk slecht kontakt tussen rail-las en rails. Immers, bij het schilderen, verlijmen, ... van de rails kunnen er elektrisch isolerende stoffen (verf, lijm, ...) tussen rail-las en rail kruipen. Voor mij zijn raillassen enkel nuttig als mechanische verbinding, dus om de rails 'in lijn' te houden.
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Ik heb zelfs geweten dat men de raillassen ook nog eens soldeerde om zekerdere stroomgeleiding te hebben. Voor de rest ben ik het met jullie eens!
Tony
Het nadeel van een gesoldeerde raillas: je rails worden ??n groot mechanisch geheel, en bij temperatuur- en vochtvariaties kunnen die rails dan gaan trekken en zelfs loskomen.
Onderbouw=meestal hout: zwelt bij koude, onder invloed van grotere relatieve luchtvochtigheid, en krimpt dus bij warmte,
Rails=metaal: krimpt bij koude, zet uit bij warmte.
Men moet, zoals in 't echt, de rails ruimte geven om uit te zetten/te krimpen t.o.v. de ondergrond. Vandaar dat ik mijn raillassen NIET vastsoldeer aan de rails.
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Maar idd niet overal, Gerolf.
Mijn baantje indertijd was maar 2 bij 3m en klapte neer op de eetkamertafel. Daar heb je weinig last van temperatuurschommelingen.
Ieder stuk flexrail had toen wel zijn eigen voeding.
Tony
Welk soldeer is het best voor het solderen van draadjes aan zilvernikkel rails ?
Happy sunday
Marc[:)]
Gewoon elektronikasoldeer doet het, Marc! Leg wel een nat watje een beetje voorbij de soldeerplaats om te vermijden dat je bedding helemaal smelt.
Tony
Dag treinenbouwers in het klein,
Die natte vod, Tony, da's een goeie gedachte. Eerlijk gezegd, mijn eerste reaktie was: "Oei; oei, hij gebruikt een 100 watter of klets lang met de stationschef [:o)]". Persoonlijk, gebruik ik een 30w soldeerbout, en soldeer langs de buitenkant der sporen met electronicasoldeer ( met hars erin). Het zijn wel Z-sporen, vandaar het zijdelings werken; het valt niet te veel op, trouwens.
Als je nu een metalen pincet of klem op de rail zou zetten - in de buurt van het soldeerpunt -, zou het ook niet werken, de warmte-afleiding? Dit is een vraag, een antwoord, 't ja, ik heb het nog niet uitgekiemd. Iemand van jullie, misschien?
Zuccezz,
Denis.
Een tangetje werkt inderdaad ook, maar vroeger soldeerden we chips zo, om ze koel te houden. Empyrisch, maar het werkt.
Tony