Hallo collega's,
Ik zag daarjuist op de bovengenoemde website (zie link) een type 1 te koop staan.
https://www.tweedehands.nl/hobby-vrije-tijd/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/djh-type-1-nmbs-marklin-361260564.html
Hoewel er bij Olaerts geen type 1 te verkrijgen is en dat deze toch een serieuze droomloc is van me, lijkt die bod erg aantrekkelijk.
Het is een AC-model van DJH met een decorder (digitaal?).
Maar hebben jullie ervaring met deze website? Ik hoorde hier en daar wat klachten.
Kunnen jullie mij raad geven?
Anthony (AC-Stomer)
Ik vermoed dat je dit kan vergelijken met onze Belgische variant, trouwens allebei eigendom van e-bay.
Een beetje gezond verstand gebruiken, trouwens volgens mij is de lok zelf herschilderd en betreft het geen origineel belgische uitgave
is nooit als AC model uitgebracht.Wel uitgebracht als DC model door DJH in messingbouw.Eigen ombouw met volgens mij rare staat.Zoek eens goed en je vind die nog terug als te koop.Schildering moet trouwens blinkend groen zijn.
Beste Anthony,
Of een deal al dan niet goed afloopt is hier niet aan de site gelegen maar wel aan koper en verkoper.
Doch ik raad je hier aan de loc persoonlijk te gaan afhalen en niet te laten opsturen, daar het toch reeds om een behoorlijk bedrag gaat.
Een nutteloze verplaatsing breekt minder zuur op dan een verkeerde aankoop!
Dan zie en hoor je tenminste wat je koopt...
Ik ga deze loc niet afbreken, maar die DJH/Jocadis loc's stonden bekend voor minder goede rijkwaliteiten, en daar die in bouwdozen verkocht werden is de kans groot dat deze door een "amateur" samengesteld is,
Zelfs loc's die bij /door Jocadis zelf afgewerkt werden waren ook niet 100% qua rijgedrag.
Als hij enkel bedoeld is voor de vitrine dan doe je een goede zaak,
Ik heb er ooit ééntje weten verkopen via Catawiki voor 1.150€!
;)
Citaat van: bellejt op 03 januari 2018, 18:12:25 PM
Schildering moet trouwens blinkend groen zijn.
@ Johnny,
Je hebt misschien wel gelijk, maar ik herrinner mij dat de bovenvermelde loc (Catawiki)
ook mat was, ik heb hem hier bij mij thuis in handen gehad en zelfs onderhoud gegeven.
Deze was afgewerkt door wijlen Fernand Maes...
Dag allemaal,
Bedankt voor jullie raad. Nu ik aan jullie reactie's las leek het precies een "verdacht" zaakje te zijn.
Nu zal ik moeten afwachten wanneer er een betaalbare Type 1 uitkomt,
maar beter dat dan een geen leuke aankoop.
Groeten,
Anthony
inderdaad,niet de site is verdacht maar wel opletten wie wat verkoopt.
zelf heb ik slechte ervaring met DJH bouwdozen als het op rijgedrag aankomt.
Er waren maar een handvol mensen die deze locs deftig in mekaar konden zetten.
De type 1's en 12's van Jocadis/DJH waren wel de "betere rijders" in tegenstelling tot de rest.
https://veiling.catawiki.be/kavels/2818631-djh-h0-type-1-stoomloc-met-tender-1014-van-de-nmbs
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HLV
Dit was de catwiki version.Google maar eens op djh type 1 nmbs
Citaat van: bellejt op 03 januari 2018, 19:22:49 PM
https://veiling.catawiki.be/kavels/2818631-djh-h0-type-1-stoomloc-met-tender-1014-van-de-nmbs
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HLV
Dit was de catwiki version.Google maar eens op djh type 1 nmbs
is idd. de loc waar ik het over had Johnny,en je hebt dan ook gelijk.
Hij, (de verkoper) heeft dan tegen mij blijkbaar lichtjes overdreven qua verkoopprijs!! ;D
Hij liet mij ook geloven dat de koper iemand uit Noorwegen was...enfin soit...
;)
Beste,
Het type 1 van DJH in bouwdoos was een soort nachtmerrie. Om hem goed te laten rijden, moest je nog een heleboel stukjes zelf maken !
Ik heb er slechts één goed weten rijden, en dat is diegene die Jan Van Tassel heeft inééngestoken. Hij heeft voor mij ook één gemonteerd, maar ik ontbreek spijtijg genoeg één deel van de schuifbeweging.
Niet vergeten dat deze modellen oorspronkelijk statische modellen waren.
Roland
Heb jaren geleden in opdracht voor een dokter in Brussel een hele reeks DJH modellen
gebouwd en de enige die zonder veel moeite goede rijeigenschappen (bij de stomers) had was
de type 10 omdat deze als aandrijving een Roco tender van de baureihe 17 had.
De diesel modellen reden zonder uitzondering vrij goed.
Er is in het verleden nog een type 1 in H0 geweest, namelijk van Hünerbein in Aachen (Dtsl) die verschillende
Belgische modellen had geproduceerd (of laten produceren) op bestaande onderstellen. (bv: type 53, 07,,10 enz.)
Die had trouwens nog een heel stel typisch Belgische onderdelen en uitstekende afwrijf beschrifting
Nu wij toch bezig zijn,
deze heb ik hier thuis staan,hij rijdt, dat wel, maar de splinternieuwe motor kan het hele geval met moeite vooruit krijgen(https://farm3.staticflickr.com/2901/33708330851_08fac8e79c_k.jpg)
Wat Roland zegt klopt, het waren statische modellen en dat zullen ze best blijven...
btw; ik heb er een decodertje in geplaatst
;)