Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: svvander op 20 maart 2005, 21:13:53 PM

Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 20 maart 2005, 21:13:53 PM
Soms zie je ze wel eens... een buitelandse lok op onze baan. Meestal zijn het de meer bekende lokomotieven, maar soms ook wel eens eentje dat je niet kent of kan dan toch niet direct kan thuisbrengen.

Gisteren kwam ik er nog zo eentje tegen; ik stond in Vilvoorde bij een vriend aan de deur en juist voor zijn deur (overkant van de straat) is het station van Vilvoorde. Omstreeks 18u45 reed er een trein door met een hele sleep "B-cargo" Fallns wagons, richting Antwerpen. Vooraan stonden 2 lokomotieven in dubbeltractie. Ik kon ze niet echt goed zien, maar toch goed genoeg om te merken dat dit geen Belgische lokomotieven waren. Eerst dacht ik nog dat het onzer wel bekende 13 was, maar bij nader inzien, was deze rood-grijs gekleurd. Logo's kon ik niet opmerken. Dan dacht ik dat dit de lokomotieven waren van de CFL, maar dit klopte dus ook niet. Ze leken meer op de BR185 van de DB of van de SBB...
Iemand enig idee wat dit dan wel kon zijn?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: mark7758 op 20 maart 2005, 22:17:24 PM
Een franse Astride. Die rijden over lijn 130,96,26, 27 en 25 naar Antwerpen. Meestal met kolen.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: françois op 20 maart 2005, 22:22:10 PM
Hallo Sven,

het gaat hier om de Franse broers van onze 13 (de reeks (4)36000 van de SNCF) die frekwent et zien zijn op deze lijn. De ene keer is het een rood/grijze en dan weer een groen/grijze. Heb ze al meermaals gezien in Muizen,Hofstade,Weerde en Eppegem, maar nog nooit in dubbeltractie. W?l dubbeltracties met 3000'n van de CFL al dan niet gekoppeld met een 13 of twee 13'n.
Tot ooit eens langs de lijn...
Fran?ois.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: marctje op 21 maart 2005, 00:20:50 AM
kom maar eens langs de singel kijken in antwerpen regelmatig komen deze franse jongens voorbij

marc
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: JoVer op 21 maart 2005, 08:37:11 AM
Wij wonen naast de lijn Mechelen - Dendermonde - Gent (lijn 53) en daar komen die Fransmannen ook regelmatig voorbij met een goederentrein er achter. Meestal is het een rood-grijze maar af en toe ook eens een groen-grijze.

Jo.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: Hapag Lloyd op 21 maart 2005, 09:42:18 AM
Die loks komen op termijn in een poule met 13 en 30.  Helaas hebben ze nog geen vergunning om onder 25000 V~ te rijden.  Nochtans zijn er met die lok reeds testritten geweest op de Athus-Meuse lijn.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: ricky56 op 21 maart 2005, 11:02:08 AM
Hallo,

Ik woon in Luik, en de Astride's komen ook in Kinkempois elke dag met goederen trein. Zij komen via Naamen en neemen de lijn Fl?malle Haute - Val St Lambert - Kinkempois (oude Nord-Belge lijn).

Ik denk dat deze treinen komen vanuit Woippy (Frankrijk, bijna Metz). Onze 13 rijden ook naar Woippy en nu verder naar St Louis (in Frankrijk, bijna Basel SBB).

Een member van onze club in Luik heeft foto's van Astrides... Ik zal ook enkele foto's pakken in NK en in Fl?malle in een week of twee... Zal dan de foto's op het Yahoo forum stuuren.

Ricky.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 21 maart 2005, 12:01:46 PM
Ha, leuk idee. Ik wist niet dat er zoveel buitenlands tuig [:)] over onze spoorwegen raasde. De enigste dat ik dagelijks zie, is de 21 (? denk ik toch) in Bordeaux-met-gele-streep-livrei, die ingezet wordt in samenwerking met de NS. (Zal een IC zijn zeker?)
Zijn er nog van deze gevallen gekend?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: tonycabus op 21 maart 2005, 12:37:30 PM
Jij bedoelt een 11.8 zeker h? Sven?
Die "Astrides" zijn Franse loks, maar NIET de broertjes van onze 13!
De 13'en hebben SYNCHROON-motoren en zijn broertjes van de Franse SYBICS.
Onze toekomstige 14 zou wel eens een Astride kunnen worden, als het geen Siemens wordt als die van de NS of de CFL...

P.S. ASTRIDE = ASynchrone TRIpower Drive Engine en SYBIC = SYnchrone BICourant.

Tony

Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: Hapag Lloyd op 21 maart 2005, 16:04:40 PM
Tony ,

De 13/30 heeft asynchrone motoren (DMT).  En zijn zeker geen broertjes van de SYBICS.  De 13 is ontstaan uit de 36000.

De toekomstige 14 kan nooit een Astride worden , maar wel de PRIMA als de NMBS voor Alstom kiest.

Trouwens Franse collega's van depot Thionville rijden liever met de 13 dan met de 36000.

Groetjes ,

Tom.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 21 maart 2005, 21:26:19 PM
Hallo,

De franse "ASTRIDES" hebben ook een tijdje tijdens de weekends geparkeerd gestaan op de loc afstelplaats juist voorbij het station FR (=Brugge). Zij hebben treinen gereden tot FRZG (=Zeebrugge) en keerden pas de zondag/maandag nacht terug, na ophaling eerst van hun trein te Zeebrugge, naar Frankrijk terug.

Nu zijn zij niet meer te zien op deze lijn. Wel een Class 66 van DLC en elke keer met een fameuze containertrein aan de haak.

Dat als info,
Mvg

FREMO e.V. - Afd Belgi?

Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: tonycabus op 22 maart 2005, 12:21:25 PM
Tom,
Goed dat je me verbetert! Ik had vernomen via een discussirgroep (die ik intussen verlaten heb omwille van v??l flauwekul) dat de 13'en op SYBIC's gebaseerd waren.
Dat weten we nu dus ook weer.
Ok ben God niet!!![:(]

Tony

Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 22 maart 2005, 12:32:31 PM
Die Luxemburgers weten wel van aanpakken... las net in "Op de baan" dat hun hele vloot oudere loc's vervangen is door geleasde en gekochte BR185 loc's... De "krokodillen" (of strijkijzers), zouden ook allemaal vervangen zijn. Vond ik nochtans een leuke loc![V]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: Hapag Lloyd op 22 maart 2005, 12:54:43 PM
citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

Hallo,

De franse "ASTRIDES" hebben ook een tijdje tijdens de weekends geparkeerd gestaan op de loc afstelplaats juist voorbij het station FR (=Brugge). Zij hebben treinen gereden tot FRZG (=Zeebrugge) en keerden pas de zondag/maandag nacht terug, na ophaling eerst van hun trein te Zeebrugge, naar Frankrijk terug.

Nu zijn zij niet meer te zien op deze lijn. Wel een Class 66 van DLC en elke keer met een fameuze containertrein aan de haak.

Dat als info,
Mvg

FREMO e.V. - Afd Belgi?





Inderdaad , treinbestuurders van depot Bergen (Mons) deden die ritten tot Brugge en Zeebrugge.

Trouwens DLC gaat een depot openen te Zeebrugge.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: doomslu op 22 maart 2005, 14:05:58 PM
Kanttekening over de Luxemburgers : vrijdag werd de laatste van 20 nieuwe loks geleverd (Duitse BR185, CFL s?rie 4000). Knappe machines.
Kijk eens op www.rail.lu

luc
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 22 maart 2005, 16:33:26 PM
[/quote]

Inderdaad , treinbestuurders van depot Bergen (Mons) deden die ritten tot Brugge en Zeebrugge.

Trouwens DLC gaat een depot openen te Zeebrugge.
[/quote]

Ah, hebben die dan een echt depot? Ik bedoel maar, ik weet ni echt hoe zo'n bedrijven werken. Ik dacht dat deze van de fabriek naar hun eindpunt reden en terug. Voor onderhouden, zal er wel iets bestaan als een centrale werkplaats.

Ik vind het echter wel spijttig dat Shortlines niet meer bestaan, deze loc's zouden nu bij rail4chem ondergebracht zijn. Zo'n zelfstandige treintransportbedrijven, geven wel extra kleur aan het Belgische spoorweglandschap. [:o)]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 22 maart 2005, 16:38:30 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Kanttekening over de Luxemburgers : vrijdag werd de laatste van 20 nieuwe loks geleverd (Duitse BR185, CFL s?rie 4000). Knappe machines.
Kijk eens op www.rail.lu

luc



Ben is ff gaan kijken... die Siemens Dispolok, vind ik ook wel ne "fermen" bak.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 22 maart 2005, 16:39:41 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Jij bedoelt een 11.8 zeker h? Sven?
Die "Astrides" zijn Franse loks, maar NIET de broertjes van onze 13!
De 13'en hebben SYNCHROON-motoren en zijn broertjes van de Franse SYBICS.
Onze toekomstige 14 zou wel eens een Astride kunnen worden, als het geen Siemens wordt als die van de NS of de CFL...

P.S. ASTRIDE = ASynchrone TRIpower Drive Engine en SYBIC = SYnchrone BICourant.

Tony





Persoonlijk hoop ik dat het eerder de Siemens Dispolok wordt. Hier is ook al sprake van geweest. Er zelfs een dieselversie van uit, als ik het goed begrepen had.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: doomslu op 22 maart 2005, 17:41:46 PM
Sven, als je spreekt over de ME26 Dispolok die ook op die website van ALACF te zien is : dat is inderdaad ne "fermen" bak. Ze hebben vorig jaar een tijdje in Luxemburg rondgereden (het zijn diesels). Die bestaat ook in model, maar is helaas erg duur. Ik geloof meer dan 1000 euro !

luc
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 22 maart 2005, 17:43:49 PM
Inderdaad, die bedoel ik [:p]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: FREMO e.V. - afd België op 22 maart 2005, 21:08:00 PM
Hallo,

Betreft de Dispo Diesel loc ME26, ex NSB locomotieven, maar wegens de vele kinderziekten terug naar de fabriekgestuurd. Nu zijn zij terug voor een volledige revisie naar de werkplaats, ik dacht van de NEG, om dan terug diensten te gaan rijden voor een maatschappij in het noorden van Duitsland.

Model werd trouwens gemaakt door de Noorse firma MNJ en koste 1240,00,-?. Daarvoor was het dan ook een supermodel zoals de 202.020 en de huidige 54.07 van dezelfde NMJ.

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: Hapag Lloyd op 23 maart 2005, 00:15:17 AM
citaat:
Ah, hebben die dan een echt depot? Ik bedoel maar, ik weet ni echt hoe zo'n bedrijven werken. Ik dacht dat deze van de fabriek naar hun eindpunt reden en terug. Voor onderhouden, zal er wel iets bestaan als een centrale werkplaats.


Hoi Sven ,

Met depot bedoelde ik bestuurdersdepot.

Groetjes ,

Tom.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 26 maart 2005, 16:08:15 PM
Heb zojuist de nieuwe uitgave van het zusje of het nichtje (zoals jullie wensen [;)]), van ons lijfblad MSM, Spoorweg Journaal gekocht (nr 144) en daarin stond een pracht van een reportage over Astride.
De SNCF zou van deze loc 60 exemplaren hebben besteld! Dus m.a.w. bijna dagelijks kan men deze loc ver over de Franse grens, richting Antwerpen - Noord zien bollen.

Merkwaardigheidje: de 36000 in de kleuren van Fret zouden de enig loc's zijn waar het opschrift "Fret" ontbreekt.

Bij deze, allen uw dank voor deze leuke toelichting! [:p]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: svvander op 21 juni 2005, 12:12:24 PM
Zijn er eigenlijk nog meer buitenlandse loc's die onze grens oversteken?
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: mark7758 op 21 juni 2005, 17:29:07 PM
Genoeg.
CFL
1800 tot in Stockem
3000 tot in Antwerpen
4000 met dosto tot in Athus.
2100/Z2/Moulinx tot in Athus.
DB
212 Zelden meer tot in Montzen
215/225 tot in Montzen en soms verder tot in Genk en Kinkempois.
241 tot in Montzen.
NS
6400/6500 tot in Gent en Kinkempois
Class 66 tot in Gent.
SNCF
67000 tot in Mons en soms verder
36000 tot in Antwerpen en Mons

En natuurlijk alles wat aan meettreinen bestaat en ik zal er heus wel 1 vergeten zijn.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: trainfreak op 21 juni 2005, 17:33:23 PM
hallo,

NS 6400 en 6500 tot in gent??
welke lijn nemen die dan?
kheb hier nog nooit een NS zien voorbijrijden

groetjes, trainfreak
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: mark7758 op 21 juni 2005, 18:31:09 PM
Lijn 59.
Er heeft een heel artikel over in een blad gestaan.
Alleen vraag nu niet welk blad.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: trainfreak op 21 juni 2005, 18:40:43 PM
srry, ben niet zo goed in lijnen, hoe loopt die?

en nee, zal het niet vragen[:)]
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: tonycabus op 21 juni 2005, 19:11:16 PM
Vorige donderdag stond er een CFL3000 in Gent St.Pieters...
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: mark7758 op 21 juni 2005, 19:42:31 PM
Lijn 59 Gent Antwerpen.
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: Break302 op 21 juni 2005, 19:58:52 PM
citaat:
Geplaatst door mark7758
36000 tot in Antwerpen en Mons

En tot Kinkempois en zelf tot Montzen als ik me niet vergis !
Ik heb hem deze morgen rond 10.30 gezien te Namen toen hij los terug kwam van het Luikse !

Jos
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: trainfreak op 21 juni 2005, 20:53:28 PM
idd maxim, maar met die netkaart moet je wel even zoeken

vorige zaterdag nog een 30 gezien met een 13
en natuurlijk, ..... net toen ik aan het eten was[:(]
Titel: Vreemde eenden in de bijt...
Bericht door: janjozef op 22 juni 2005, 07:39:57 AM
een 30 met 13 is helemaal geen uitzondering, als je er twee ziet zijn het dikwijls een 3000 met een 13, meer dan twee 13 samen.