Af en toe vul ik mijn voorraad NMBS details aan voor toekomstig gebruik. Deze km- en hm-paaltjes zijn messing freesstukjes. De afmetingen zijn afgeleid van echte exemplaren in de buurt. Ik hoop dat die afmetingen in de loop van de jaren niet drastisch gewijzigd zijn zodat de palen ook in tijdperk III dienst kunnen doen ...
De hoogte van de zwarte cijfers (15 cm in het echt) is op schaal; de witte cijfers hadden iets groter mogen zijn (25 cm in werkelijkheid). Ik heb arial bold als lettertype genomen maar misschien is er een font die beter past. Iemand een idee?
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/KMenHMPalen_zpsb1efa8b7.jpg)
Groeten.
Gino,
misschien een domme vraag, maar waarvoor dienen deze paaltjes naast de spoorbaan...
(domme vragen bestaan wel niet, maar ik ben geen sein expert he )
Thanks,
Geert
ziet er zeker niet slecht uit Gino, mooi resultaat
@ Geert, kilometerpaaltjes ... het woord zegt het zelf. paaltjes die de lengte van de spoorbaan aangeven ...
aanduiding van de kilometers :)
zo weten de spoormannen waar ze moeten werken ;)
Vroeg TP III (Lijn 12)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg194/YannickDV/160jaar/17.jpg)
Naast het tweetje een klein hectometerpaaltje. Zo herinner ik mij ze toch. Nu zijn het grote knoeften die in de weg staan ;)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg194/YannickDV/160jaar/13.jpg)
nog eentje
(http://i248.photobucket.com/albums/gg194/YannickDV/160jaar/14.jpg)
Meer info over bovenstaande foto's en andere niet paaltjes-foto's vindt je hier; http://lijn-12.be/jubileum.php (http://lijn-12.be/jubileum.php)
Yannick
Yannick, dank voor de foto's. Van mijn km-paaltjes heb ik fotografisch bewijs uit de jaren '50 dus die passen in tijdperk III. De hm-palen op jouw foto's zijn van een ander type en lijken km én hm aan te duiden. Weet iemand wanneer de eenvoudige vierkante uitvoering zijn intrede gedaan heeft? Dank bij voorbaat.
Thanks, maar van waar wordt er dan gerekend met de afstand ? Vanuit het vorige station
of naar het volgende station toe of is het de lengte van de gehele lijn die opgedeeld is in km.
Geert
Vanuit brussel word er geteld, lijn 50A start daar naar oostende op 0km, het A spoor loopt weg van brussel, spoor B loopt naar brusel, geheugen steuntje... A spoor van Au revoir brussel en B spoor Bienvenu Brussel, lijn en die ni in brussel starten is meestal vanuit de grootste stad he, vb lijn75 start in gent en loopt naar kortrijk
En ja, we hebben da nodig om te laten weten waar we staan na een aanrijding of incidenten...
.... Of uw snelheid hernemen op een bepaalde punt door een beperking daarvoor.
(Lees: als de totale lengte van de trein ergens voorbij is) ;)
Nu met die afstandsmeter in onze TRAXX loks is dat net iets eenvoudiger :) (ik weet nu niet dat de Siemens loks dat ook hebben Kurt?)
In verband met de aanzet van 2012...
De blauwe km borden staan dus oplopend vanaf kant vb Brussel of oorsprong van de lijn aan beide kanten van de lijn bij twee sporen of links bij enkel spoor om de km.
De hectometerpaaltjes staan om de 100 meter, maar bij een dubbelsporige lijn staan de oneven cijfers kant spoor A en de even cijfers spoor B. Dus alternerend...
Op deze wijze kan men ten velde het onderscheid maken tussen spoor A en B van een dubbelsporige lijn.
Groetjes
Das heel duidelijk !
Weer iets bijgeleerd !
Geert
dat was eens leerijke informatie
Citaat van: C.B. op 02 december 2014, 06:20:22 AM
.... Of uw snelheid hernemen op een bepaalde punt door een beperking daarvoor.
(Lees: als de totale lengte van de trein ergens voorbij is) ;)
Nu met die afstandsmeter in onze TRAXX loks is dat net iets eenvoudiger :) (ik weet nu niet dat de Siemens loks dat ook hebben Kurt?)
Nee, onze 18 heeft dat systeem niet, heb eens een traxx moete loodsen en daar dan dat systeem zien gebruiken... wij tellen nog altijd de paalkes dus ;D
Met een 77 zit er ook zo een systeem op.
Mvg
Citaat van: evan op 02 december 2014, 06:52:29 AM
De hectometerpaaltjes staan om de 100 meter, maar bij een dubbelsporige lijn staan de oneven cijfers kant spoor A en de even cijfers spoor B. Dus alternerend...
Op deze wijze kan men ten velde het onderscheid maken tussen spoor A en B van een dubbelsporige lijn.
En was dat met de blauwe 3-hoekige exemplaren ook het geval? Of heeft men dat pas ingevoerd vanaf de witte palen?
Driehoekig blauw is de km paal en wit tweezijdig is de hectometerpaal
;)
Citaat van: evan op 02 december 2014, 19:43:18 PM
Driehoekig blauw is de km paal en wit tweezijdig is de hectometerpaal
;)
Vroeger waren de hectometerpaaltjes identiek aan de kilometerpalen, alleen dan veel kleiner. Het zijn die paaltjes die ik bedoel. Zoals op de foto met de thalys te zien is.
hier het paaltje naast het overweg gebouwtje bij ons is as
(https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/10460911_851033538282130_6560622694453759805_o.jpg)
helemaal verwilderd en de kleur is wel iets lichter dan de andere
hoe reken je in model die KM uit ??of worden der gewoon om de BV meter zo een paaltje gezet
eigenlijk zie je op 99% van de banen deze paaltjes nooit staan .
gr raf
(https://farm7.staticflickr.com/6167/6237210162_ca8ee1af97.jpg)
Mijn paaltjes giet ik met resin rond een kern van staaldraad. Eénmaal langs de baan geplaatst zijn ze supersterk. Wanneer je ze raakt tijdens het reinigen van de rails zal je jezelf pijn doen. Het paaltje geeft echter geen krimp.
http://hamsart.blogspot.be/2012/01/hectometerpaal.html (http://hamsart.blogspot.be/2012/01/hectometerpaal.html)
Peter, dit is een prachtfoto! De locomotief is niet van echt te onderscheiden. Verbluffend!
Citaat van: raf op 03 december 2014, 09:38:36 AM
...hoe reken je in model die KM uit ??of worden der gewoon om de BV meter zo een paaltje gezet
eigenlijk zie je op 99% van de banen deze paaltjes nooit staan .
gr raf
Kan je helemaal niet uitrekenen. Je rijtuigen zijn op 1/87 en je baan heeft een lengteschaal van 1/500 tot 1/750 en misschien zelfs nog kleiner.
Je zou om de 30cm een HM paaltje moeten plaatsen en dat is zo ver uit elkaar als je rijtuig lang is.
Gewoon op goed gevoel naast een lang traject zetten en beperken in aantal is het enige mogelijke
K'ee dacht het wel dat het natte vinger oefening zou worden .
heb die cijfers besteld voor op de paaltjes
prijs valt nog mee
dus nu paaltjes maken tegen de sterren op LOL
gr raf en inderdaad mooie foto
Peter, dat is echt een prachtplaat van die loc zeg. ;D ;D Mooie weathering ook.
psssst niet afwijken van het draadje omdat nu iedereen het een mooie weathering van de loc is ;) ;) ;)
Citaat van: PeterVG op 03 december 2014, 13:00:57 PM
foto
Mijn paaltjes giet ik met resin rond een kern van staaldraad. Eénmaal langs de baan geplaatst zijn ze supersterk. Wanneer je ze raakt tijdens het reinigen van de rails zal je jezelf pijn doen. Het paaltje geeft echter geen krimp.
http://hamsart.blogspot.be/2012/01/hectometerpaal.html (http://hamsart.blogspot.be/2012/01/hectometerpaal.html)
Ya Peter, dit is een prachtfoto ! :D :D
By the way... Gino, knappe paaltjes trouwens ;)
Als je realistisch zou werken zou je om de 115 cm een hm paaltje pas mogen plaatsen en om de 11, 5 meter een kilometer paaltje. Enkel heel realistische banen kunnen dat eigenlijk op de juiste plaats zetten.
Gisteren gebladerd in mijn documentatie en geen enkele foto gevonden uit de jaren '50 of '60 waarop een wit vierkant hectometerpaaltje te zien is. Het lijkt erop dat dit type eerder thuishoort in tijdperk IV en later. Had beter mijn research gedaan vooraleer aan de bouw te beginnen ... >:(
De blauwe driehoekige kilometerpalen waren wel al te zien in tijdperk III en dus dringt de vraag zich op met welke hm-paaltjes die dan gecombineerd werden. Waren dit de kleine driehoekige zoals te zien op de mooie foto van Peter VG?
Aangezien de kleine driehoekige versie zowel km als hm aanduidt, zijn er theoretisch geen aparte km-palen nodig. Zou dit in realiteit toegepast zijn?
Tenslotte nog een vraagje ivm de opstelling langs een enkelsporige lijn. Volgens mijn info staan km-palen aan één kant van het spoor en worden de hm-paaltjes alternerend links en rechts geplaatst. Kan iemand dit bevestigen of verbeteren?
Groeten.
Prachtig foto, Peter
Lijkt helemaal echt
Citaat van: GVL op 04 december 2014, 10:34:43 AM
Tenslotte nog een vraagje ivm de opstelling langs een enkelsporige lijn. Volgens mijn info staan km-palen aan één kant van het spoor en worden de hm-paaltjes alternerend links en rechts geplaatst. Kan iemand dit bevestigen of verbeteren?
Groeten.
Ik fiets nogal regelmatig langs de RaVeL-fietspaden in het Waalse gedeelte en tenzij de paaltjes verplaatst werden na aanleg van het fietspad staan ze meestal allemaal aan 1 kant, al is dat wel afhankelijk van lijn tot lijn. En soms staan ze dan allemaal links, soms allemaal rechts, dus niet alternerend.
Ik heb er nog niet echt een logica in gevonden. Maar zoals ik al zei, het kan zijn dat de paaltjes verplaatst werden na aanleg van het fietspad. Al moet ik toegeven dat ik daar soms over twijfel als je ziet hoe drastisch ze te werk gaan om zo'n fietspad aan te leggen en dan de staat van die paaltjes bekijkt, meestal goed verstopt tussen struikgewas dat ze niet aangeraakt hebben tijdens de aanleg van het fietspad.
Dus, eigenlijk heb ik hier nu een heel antwoord getypt en ik durf wedden dat je nog niets wijzer geworden bent. ;D
Citaat van: Jurgen op 04 december 2014, 16:11:02 PM
Dus, eigenlijk heb ik hier nu een heel antwoord getypt en ik durf wedden dat je nog niets wijzer geworden bent. ;D
Jurgen, jij zou een goed onderwijzer geweest zijn ! ;D
Groeten Peter ;)
Tja, ik zou als besluit zeggen: alles kan en alles mag! ;D
Watte...onder de wijzer ???
Enkelspoor : zelfde kant
Dubbelspoor : alternerend : even spoor B en oneven spoor A
Spoor a ligt links als de oorsprong van de lijn achter je ligt.
Groetjes
En is het voor enkelspoor dan links of rechts in de richting van het eindpunt gezien?
Citaat van: evan op 02 december 2014, 06:52:29 AM
In verband met de aanzet van 2012...
De blauwe km borden staan dus oplopend vanaf kant vb Brussel of oorsprong van de lijn aan beide kanten van de lijn bij twee sporen of links bij enkel spoor om de km.
De hectometerpaaltjes staan om de 100 meter, maar bij een dubbelsporige lijn staan de oneven cijfers kant spoor A en de even cijfers spoor B. Dus alternerend...
Op deze wijze kan men ten velde het onderscheid maken tussen spoor A en B van een dubbelsporige lijn.
Groetjes
Jurgen, volgens Evan dus links (gezien vanaf de oorsprong van de lijn) bij enkel spoor.
Ow, heb ik dus duidelijk over gelezen. ;D :-[
Citaat van: GVL op 04 december 2014, 10:34:43 AM
Gisteren gebladerd in mijn documentatie en geen enkele foto gevonden uit de jaren '50 of '60 waarop een wit vierkant hectometerpaaltje te zien is. Het lijkt erop dat dit type eerder thuishoort in tijdperk IV en later. Had beter mijn research gedaan vooraleer aan de bouw te beginnen ... >:(
De blauwe driehoekige kilometerpalen waren wel al te zien in tijdperk III en dus dringt de vraag zich op met welke hm-paaltjes die dan gecombineerd werden. Waren dit de kleine driehoekige zoals te zien op de mooie foto van Peter VG?
Aangezien de kleine driehoekige versie zowel km als hm aanduidt, zijn er theoretisch geen aparte km-palen nodig. Zou dit in realiteit toegepast zijn?
Tenslotte nog een vraagje ivm de opstelling langs een enkelsporige lijn. Volgens mijn info staan km-palen aan één kant van het spoor en worden de hm-paaltjes alternerend links en rechts geplaatst. Kan iemand dit bevestigen of verbeteren?
Groeten.
Inderdaad, Gino, vroeger waren de hm-paaltjes ook blauw, bovenaan km en onderaan hm, hier 14,2 km :
(https://farm5.staticflickr.com/4142/4894147546_a71304b4de_z.jpg) (https://flic.kr/p/8stMyf)027 (https://flic.kr/p/8stMyf) by rixkezrail (https://www.flickr.com/people/51724461@N05/), on Flickr
en hier 11,5 km :
(https://farm5.staticflickr.com/4100/4894152824_6480660d65_z.jpg) (https://flic.kr/p/8stP8f)033 (https://flic.kr/p/8stP8f) by rixkezrail (https://www.flickr.com/people/51724461@N05/), on Flickr
Deze foto' zijn genomen op de Bocqlijn.
Nu nog uitvissen wanneer de witte hectometerpaaltjes ingevoerd zijn. Iemand ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
http://app.infrabel.be/akac/appl/techbep/pdf/201410N_Veilig%20werken%20bij%20INFRA_NL.pdf eens lezen staat geen datum wel uitleg km.,hm. en bovenleidingspalen !
Groeten Peter ;)
en als je het nu nog niet weet ??? ewel dan ga je wat anders moeten vinden Peter...
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 december 2014, 18:44:06 PM
http://app.infrabel.be/akac/appl/techbep/pdf/201410N_Veilig%20werken%20bij%20INFRA_NL.pdf eens lezen staat geen datum wel uitleg km.,hm. en bovenleidingspalen !
Groeten Peter ;)
Haha, ik ben eens aan het kijken in die brochure.
Daar staat op de pagina na die van de hm en km-palen een foto van een overweglicht met als uitleg dat het overweg 16 van lijn 50 is.
Toevallig is dat nu net een foto van bij mij in Aarschot en ik weet 100 % zeker dat dit lijn 16 is, dus niet lijn 50. Hoe ik dat weet? Achter dat licht op de foto staat een oorlogsmonument en het gebouw op de achtergrond is dat van "Cooremans", een verkoper van allerlei auto-onderdelen.
Ik vraag me dus af wie dat document heeft opgesteld en of die er zelf wel iets van afweet. ;D
Eric, dank voor de nuttige foto's.
hahahaha, Jurgen ja zeker : https://www.google.fr/maps/@50.9985928,4.8341105,3a,15y,81.05h,85.29t/data=!3m4!1e1!3m2!1soP6gMYKr9o8qwtalwfMnAg!2e0
of
https://www.google.fr/maps/@50.9985928,4.8341105,3a,15y,167.67h,86.13t/data=!3m4!1e1!3m2!1soP6gMYKr9o8qwtalwfMnAg!2e0
Voor INFRABEL dit is een serieuze dokter? ;)
Citaat van: Jurgen op 07 december 2014, 19:13:10 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 december 2014, 18:44:06 PM
http://app.infrabel.be/akac/appl/techbep/pdf/201410N_Veilig%20werken%20bij%20INFRA_NL.pdf eens lezen staat geen datum wel uitleg km.,hm. en bovenleidingspalen ! Groeten Peter ;)
Haha, ik ben eens aan het kijken in die brochure.
Daar staat op de pagina na die van de hm en km-palen een foto van een overweglicht met als uitleg dat het overweg 16 van lijn 50 is.
Toevallig is dat nu net een foto van bij mij in Aarschot en ik weet 100 % zeker dat dit lijn 16 is, dus niet lijn 50. Hoe ik dat weet? Achter dat licht op de foto staat een oorlogsmonument en het gebouw op de achtergrond is dat van "Cooremans", een verkoper van allerlei auto-onderdelen.
Ik vraag me dus af wie dat document heeft opgesteld en of die er zelf wel iets van afweet. ;D
Je hebt de locatie gevonden Bernard. :D