Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Fretbol op 25 februari 2015, 15:44:01 PM

Titel: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 25 februari 2015, 15:44:01 PM
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik bezig aan het ombouwen van de garage tot nieuwe modelspoorkamer. Het zal echter nog heel wat tijd en werk vragen voor de ruimte klaar is dus ondertussen ben ik al eens aan het nadenken over hoe de nieuwe modelbaan er moet gaan uitzien.

Net als bij mijn vorige modelbaan wil ik een baan waar lange treinen automatisch hun rondjes draaien (een echte rangeerbaan moet dit dus niet gaan worden). Centraal moet een groot doorgangsstation komen dat bij voorkeur in een grote boog zal liggen. Daarnaast wil ik een aftakking naar een klein depot/museumlijntje om een plaatsje te hebben waar ik mijn oudere stoomlocs en diesels een plaatsje kan geven.

Na enkele pogingen ben ik voorlopig tot dit sporenplan als basis gekomen:

(http://i82.photobucket.com/albums/j266/Fretbol/modelbaan/sporenplan01.jpg)

Enkele details:

- De modelbaan op dit plan is 10 m lang en 1,75m breed. De perronsporen zijn tussen de 4,5 m en 5 m lang en alle sporen in de schaduwstations zijn 5 m lang.

- De klimovalen hebben een maximum stijgingspercentage van 2,3%.

- Boven beide klimovalen is er plaats voor een locdepot en/of fabrieksaansluiting.

- Op het bovenste zichtbare gedeelte is nog plaats om voor het station een traject voor de tram in meterspoor (HOm) aan te leggen.

Wat denken jullie?

Fretbol  ;)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: SuSke op 25 februari 2015, 15:56:57 PM
1,75m breed ? Je zal lange armen nodig hebben om overal bij te komen. Zelfs van beide kanten bereikbaar is de benodigde reikwijdte nog bijna 90cm.

Verder een summier plan, maar je wil alleen treinen zien rondjes rijden, dus is dit je ding  :).
Sporen in het schaduwstation kunnen zelfs nog langer (goederentreinen) en eventueel opgesplitst worden in verschillende stukken  8).

Had ik die oppervlakte te beschikking, ik zou andere dingen maken  ::), maar dat is mijn keuze.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: OlivierV op 25 februari 2015, 20:34:09 PM
Redelijk mooi plan maar die zichtbare bocht links zou ik toch wat ruimer maken, net zoals de spiralen zelf voorzien van ruimere bochten ipv rechte stukjes ertussen te gooien.

Wat voor rails ga je gebruiken?
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: conducteur op 25 februari 2015, 20:40:46 PM
Misschien moet hier wel nog een paradetraject, of een splitsing van 2 lijnen ofzo in te krijgen zijn?
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 26 februari 2015, 09:54:24 AM
Citaat van: SuSke op 25 februari 2015, 15:56:57 PM
1,75m breed ? Je zal lange armen nodig hebben om overal bij te komen. Zelfs van beide kanten bereikbaar is de benodigde reikwijdte nog bijna 90cm.

Verder een summier plan, maar je wil alleen treinen zien rondjes rijden, dus is dit je ding  :).
Sporen in het schaduwstation kunnen zelfs nog langer (goederentreinen) en eventueel opgesplitst worden in verschillende stukken  8).

Had ik die oppervlakte te beschikking, ik zou andere dingen maken  ::), maar dat is mijn keuze.

De baan zou inderdaad aan beide kanten bereikbaar zijn Frans, en tussen de schaduwstations en het grote station op het bovenste niveau zijn open ruimtes van ongeveer 60cm. Het feit dat ik hier later met uitneembare delen zou moeten werken eens de baan van scenery is voorzien is inderdaad niet ideaal dus moet ik maar eens werk maken van een smaller baanplan. Het baanplan dat ik nu heb dient dan ook als basis en ik probeer jullie opmerkingen en suggesties erin te verwerken om tot een beter plan te komen ;)

De sporen in het schaduwstation zijn momenteel even lang als de sporen in het station maar die kunnen uiteraard verlengd worden als de ruimte dit toelaat.

En uit nieuwsgierigheid ... wat zou jij maken op deze oppervlakte?  :)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 26 februari 2015, 10:00:38 AM
Citaat van: OlivierV op 25 februari 2015, 20:34:09 PM
Redelijk mooi plan maar die zichtbare bocht links zou ik toch wat ruimer maken, net zoals de spiralen zelf voorzien van ruimere bochten ipv rechte stukjes ertussen te gooien.

Wat voor rails ga je gebruiken?

Olivier, de modelbaan zal gebouwd worden met Märklin k-rails. De boog naar het station kan inderdaad ruimer worden als de ruimte dit toelaat.

De spiralen zelf kan ik in principe volledig rond maken maar dan wordt de diameter wel heel groot. Momenteel heb ik voor de spiralen gebruik gemaakt van de grootste standaardbogen uit het Märklin k-rail assortiment aangevuld met rechte stukken. De spiralen zijn nu 1,8 m lang en 1,4 m breed. Als ik ronde spiralen wil maken heb ik cirkels van zo'n 2 m diameter nodig. Ik zal eens kijken of het lukt om een plan uit te tekenen met volledig ronde spiralen  :)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 26 februari 2015, 10:03:25 AM
Citaat van: conducteur op 25 februari 2015, 20:40:46 PM
Misschien moet hier wel nog een paradetraject, of een splitsing van 2 lijnen ofzo in te krijgen zijn?

Rian,

Ik zit er ook aan te denken om nog een paradetraject te voorzien maar ik weet niet of ik dit in een aanvaardbaar modellandschap kan krijgen. Het station zal op een verhoogde spoorberm liggen en voor het station moet een stationsplein komen met een halteplaats voor bussen en trams. Het paradetraject zou dan nog een niveau lager moeten komen waardoor de hoogteverschillen tussen het station en het paradetraject al heel hoog zouden zijn.

Ik denk er in ieder geval nog even over na hoe ik dit kan oplossen  :)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: dani op 26 februari 2015, 10:17:33 AM
ik vraag me af waarom schaduwstations op 2 niveaus ?  Je kan als je wil die 2 "takken" op hetzelfde niveau leggen, dan kan je met 2 niveaus toch dubbel zo veel treinen stockeren. (het gaat je wel wat geld extra kosten aan sporen en wissels, maar je zou bvb kunnen beginnen met 1 niveau en dan later uitbreiden.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: OlivierV op 26 februari 2015, 10:37:28 AM
Citaat van: Fretbol op 26 februari 2015, 10:00:38 AM
Citaat van: OlivierV op 25 februari 2015, 20:34:09 PM
Redelijk mooi plan maar die zichtbare bocht links zou ik toch wat ruimer maken, net zoals de spiralen zelf voorzien van ruimere bochten ipv rechte stukjes ertussen te gooien.

Wat voor rails ga je gebruiken?

Olivier, de modelbaan zal gebouwd worden met Märklin k-rails. De boog naar het station kan inderdaad ruimer worden als de ruimte dit toelaat.

De spiralen zelf kan ik in principe volledig rond maken maar dan wordt de diameter wel heel groot. Momenteel heb ik voor de spiralen gebruik gemaakt van de grootste standaardbogen uit het Märklin k-rail assortiment aangevuld met rechte stukken. De spiralen zijn nu 1,8 m lang en 1,4 m breed. Als ik ronde spiralen wil maken heb ik cirkels van zo'n 2 m diameter nodig. Ik zal eens kijken of het lukt om een plan uit te tekenen met volledig ronde spiralen  :)
Hij leek gewoon nogal klein, bij ons in AMSAC hebben we 2 klimspiralen (baan die zowel 2 als 3 rail is), overal is met flexrail gewerkt, dan kan je nog ruimer gaan, maar als je al met de grootste boogstralen werkt dan komt het wel in orde.

Ik zou ook nog aanraden om dan voor het zichtbare gedeelte de slanke marklin k-rail wissels te nemen, dat oogt weer een pak mooier, denk enkel dat ze geen slanke kruiswissels in hun assortiment hebben.

Verder misschien ook het zichtbare gedeelte wat smaller uitbeelden opdat je overal goed bij kan voor het maken en plaatsen van scenery, 80cm is diep genoeg zegt mijn ervaring.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 26 februari 2015, 10:52:36 AM
Citaat van: OlivierV op 26 februari 2015, 10:37:28 AM
Citaat van: Fretbol op 26 februari 2015, 10:00:38 AM
Citaat van: OlivierV op 25 februari 2015, 20:34:09 PM
Redelijk mooi plan maar die zichtbare bocht links zou ik toch wat ruimer maken, net zoals de spiralen zelf voorzien van ruimere bochten ipv rechte stukjes ertussen te gooien.

Wat voor rails ga je gebruiken?

Olivier, de modelbaan zal gebouwd worden met Märklin k-rails. De boog naar het station kan inderdaad ruimer worden als de ruimte dit toelaat.

De spiralen zelf kan ik in principe volledig rond maken maar dan wordt de diameter wel heel groot. Momenteel heb ik voor de spiralen gebruik gemaakt van de grootste standaardbogen uit het Märklin k-rail assortiment aangevuld met rechte stukken. De spiralen zijn nu 1,8 m lang en 1,4 m breed. Als ik ronde spiralen wil maken heb ik cirkels van zo'n 2 m diameter nodig. Ik zal eens kijken of het lukt om een plan uit te tekenen met volledig ronde spiralen  :)
Hij leek gewoon nogal klein, bij ons in AMSAC hebben we 2 klimspiralen (baan die zowel 2 als 3 rail is), overal is met flexrail gewerkt, dan kan je nog ruimer gaan, maar als je al met de grootste boogstralen werkt dan komt het wel in orde.

Ik zou ook nog aanraden om dan voor het zichtbare gedeelte de slanke marklin k-rail wissels te nemen, dat oogt weer een pak mooier, denk enkel dat ze geen slanke kruiswissels in hun assortiment hebben.

Verder misschien ook het zichtbare gedeelte wat smaller uitbeelden opdat je overal goed bij kan voor het maken en plaatsen van scenery, 80cm is diep genoeg zegt mijn ervaring.

Het plan is volledig uitgewerkt met slanke wissels, en ook de kruiswissels zijn in de slanke uitvoering. Het C-rail programma van Märklin heeft nog altijd geen kruiswissel, enkel een kruising, maar in het K-rail programma zijn deze wissels wel beschikbaar. De reden dat de spiralen nogal klein lijken is door de grote lengte van het baanplan denk ik.

Het grootste nadeel aan het werken met de flexrail van Märklin is dat het niet evident is om 2 stukken flexrail aan elkaar te zetten zonder dat er knikken in komen te zitten. De K-rail flexrails zijn nogal stug en de bedding bestaat uit een reeks beweegbare stukjes spoorbedding met vaste metalen dwarsverbindingen. Deze rails zijn dus moeilijker aan te passen dan soortgelijke flexrails van de gelijkstroommerken omdat de spoorbedding hier niet zomaar kan verschoven worden ten opzichte van de railstaven.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 26 februari 2015, 10:54:52 AM
Citaat van: dani op 26 februari 2015, 10:17:33 AM
ik vraag me af waarom schaduwstations op 2 niveaus ?  Je kan als je wil die 2 "takken" op hetzelfde niveau leggen, dan kan je met 2 niveaus toch dubbel zo veel treinen stockeren. (het gaat je wel wat geld extra kosten aan sporen en wissels, maar je zou bvb kunnen beginnen met 1 niveau en dan later uitbreiden.

Dani,

Het werken met 2 schaduwstations op 2 niveaus heb ik gedaan omdat ik geen rondjes wil rijden maar treinen die naar links vertrekken ook weer aan de linkerkant wil zien terugkomen. Daarom heb ik aan beide schaduwstations een keerlus nodig en als deze schaduwstations op hetzelfde niveau liggen is het niet evident om de keerlussen erin te verwerken  :)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: dani op 26 februari 2015, 11:02:03 AM
ah ok , I see...

Met de ruimte die je hebt op je planken kan je dan in de toekomst nog flink uitbredien kwa aantal sporen...
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Michiel op 26 februari 2015, 11:34:53 AM
Dit lijkt me op zicht een correct en functioneel plan, maar heb toch een paar (rand)opmerkingen:
Maar nogmaals, mijn opmerkingen zijn eerder gevit, want dit plan sluit al goed aan met je uitganspunt: automatisch rondjes rijden zonder veel rangeerwerk.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: conducteur op 26 februari 2015, 13:09:48 PM
Het aantal getekende opstelsporen moet perfect op één niveau te leggen zijn, mits wat extra bochten en aanpassingen, en met behoud van aparte opstelsporenbundels voor links/rechts...
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: SuSke op 26 februari 2015, 14:12:21 PM
Citaat van: Fretbol op 26 februari 2015, 09:54:24 AM
...Had ik die oppervlakte te beschikking, ik zou andere dingen maken  ::), maar dat is mijn keuze.
...En uit nieuwsgierigheid ... wat zou jij maken op deze oppervlakte?  :)
[/quote]

Als ik die plaats, de tijd en het geld had, net wat Michiel ook al aangaf.

Citaat van: Michiel op 26 februari 2015, 11:34:53 AM
  • iets meer variatie aanbrengen in het station met vb 1 of 2 kop-perronspoortjes en vb een kleine goederenbundel om goederentrein tijdelijk te laten wachten, of vb een onderhoudstrein even af te stellen.
  • Ontwerp de twee schaduwtations zodanig dat uitbreiding van het aantal opstelsporen vrij makkelijk kan gebeuren.
  • Ik vind de ligging van de stationsaanluitingen parallel aan de baanrand een beetje storend. Het station ligt mooi in een boog, maar dan heb je twee wringend-saaie rechte stukjes net buiten het station. Dat zou iets vloeiender kunnen, naar mijn smaak.

Kijk even naar het draadje "Vaerwegh Dok" -  de clubbaan bij MTD (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,9097.0.html%5Burl=http://"Vaerwegh%20Dok"%20- %20de%20clubbaan%20bij%20MTD) (afmetingen 8,40mx0,80m zichtbaar - totaal oppervlakte met schaduwstations en helixen, keerlussen,... 11,60x1,30m)
Ben momenteel bezig met het ontwerp van een klein thuisbaantje (2,40x0,50m) met een aangeklede Time-Saver (komt hier ooit ook nog wel).
Andere ontwerpen van mij vindt je hier misschien ook nog wel terug onder de naam "Iverans" (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,4047.0.html%5Burl=http://"Iverans").
Maar zoals gezegd, rangeren is meer mijn ding.
De monsterlijk lange treinen laten we rijden op een mooie langgerekte baan in de club.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Michiel op 26 februari 2015, 15:14:54 PM
Frans, ik herinner me nog levendig jouw indrukwekkend baanplan van 2007. Ik was echt onder de indruk. Jammer genoeg zijn de beelden in het draadje dat je hierboven refereerde niet meer zichtbaar. Is dat nog te herstellen?
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: SuSke op 26 februari 2015, 17:07:30 PM
Zal ik eens rustig nakijken als er wat tijd is.
De beelden heb ik in ieder geval nog, en zijn te vinden tussen mijn foto-emmer-bestanden: http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/library/Spoorplannen/Eigen%20banen#/user/suske_1959/library/Spoorplannen/Eigen%20banen?sort=3&page=1&_suid=142496681552807803021224349271
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: centauri167 op 26 februari 2015, 17:28:04 PM
je link werkte bij mij niet ...
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: SuSke op 26 februari 2015, 17:34:16 PM
bekijk het plan dan even hier:

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/Eigen%20banen/layout61-bovenbaan-V2-1.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/Spoorplannen/Eigen%20banen/layout61-bovenbaan-V2-1.jpg.html)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 27 februari 2015, 09:40:47 AM
Citaat van: Michiel op 26 februari 2015, 11:34:53 AM
Dit lijkt me op zicht een correct en functioneel plan, maar heb toch een paar (rand)opmerkingen:

  • Welk tijdperk streef je na? Modern (TP IV-VI), dan is dit prima, maar voor vb TPIII ontbreken er nog een paar details.
  • Reikwijdte! Maar dat werd al aangekaart.
  • Het plan is correct maar mogelijk vrij saai op de duur. Ik zou iets meer variatie aanbrengen in het station met vb 1 of 2 kop-perronspoortjes en vb een kleine goederenbundel om goederentrein tijdelijk te laten wachten, of vb een onderhoudstrein even af te stellen.
  • Ontwerp de twee schaduwtations zodanig dat uitbreiding van het aantal opstelsporen vrij makkelijk kan gebeuren. De plaats heb je al.
  • Ik vind de ligging van de stationsaanluitingen parallel aan de baanrand een beetje storend. Het station ligt mooi in een boog, maar dan heb je twee wringend-saaie rechte stukjes net buiten het station. Dat zou iets vloeiender kunnen, naar mijn smaak.
  • Wat zijn die korte kopspoortjes rechts-onder, in het verlengde van de perronsporen?
Maar nogmaals, mijn opmerkingen zijn eerder gevit, want dit plan sluit al goed aan met je uitganspunt: automatisch rondjes rijden zonder veel rangeerwerk.

Michiel,

De modelbaan zal niet strikt in een bepaald tijdperk gebouwd worden, maar ik richt me vooral op tijdperk V-VI met nu en dan wat ouder materieel ingezet op een museumlijn/depot.
Het basisplan is inderdaad redelijk 'saai' maar ik probeer er hier en daar wat extra variatie en rangeermogelijkheden in te verwerken. De sporen die parallel aan de rand liggen kunnen inderdaad beter in een vloeiende boog gelegd worden. De kopspoortjes rechts zijn ook nog niet definitief, boven de spiralen heb ik links en rechts plaats om nog wat rangeersporen of een fabrieksaansluiting te maken maar op het plan zijn deze nog niet echt uitgewerkt.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 27 februari 2015, 09:42:44 AM
Citaat van: SuSke op 26 februari 2015, 17:34:16 PM
bekijk het plan dan even hier:

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/Eigen%20banen/layout61-bovenbaan-V2-1.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/Spoorplannen/Eigen%20banen/layout61-bovenbaan-V2-1.jpg.html)

Frans,

Heel mooi en interessant baanplan! Wat zijn de afmetingen hiervan? ik veronderstel dat de stukken in het midden uitgenomen kunnen worden om overal bij te kunnen?
Zeker een mooie inspiratiebron voor het maken van een sporenplan, er kan veel gereden worden en er zijn veel rangeermogelijkheden  :)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: SuSke op 27 februari 2015, 10:45:58 AM
Het past in een kamer van 4,00x3,20m met de deur linksonder er een bedienings/werk tafel rechtsboven.
De baan zelf is 3,50x2,70m. Zeer optimistich met een doorgang van 0,50m tussen de baan en de muur.

Had indertijd voor diezelfde kamer nog een paar andere plannen ontworpen, maar moet nakijken of ik daar indertijd ook jpg's van gemaakt heb en in mijn "foto-emmer" gestopt heb.

Maar ik ben een favoriet van sporen de verdwijen en op de meest onmogelijke plaats terug zichtbaar worden  ;)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: mahtoska1 op 28 februari 2015, 01:45:44 AM
Een ander idee.
Als je baan aan 2 zijden berijkbaar is, kan je in het midden een wand plaatsen. Aan de voorzijde maak je het station met eigen achtergrond, aan de achterzijde een parade baan met eigen achtergrond.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 02 maart 2015, 20:10:22 PM
Citaat van: mahtoska1 op 28 februari 2015, 01:45:44 AM
Een ander idee.
Als je baan aan 2 zijden berijkbaar is, kan je in het midden een wand plaatsen. Aan de voorzijde maak je het station met eigen achtergrond, aan de achterzijde een parade baan met eigen achtergrond.

Op zich een goed idee, maar helaas is de ruimte niet breed genoeg hiervoor. Als ik aan beide zijden voldoende ruimte wil hebben om rond de baan te lopen dan blijft er voor de baan zelf niet genoeg plaats over  :-\

Fretbol  ;)
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 02 maart 2015, 20:29:05 PM
Ik heb alle tips en suggesties eens proberen toe te passen op het basis-sporenplan en heb nu een plan dat er al wat beter begint uit te zien:

De totale lengte is nog steeds 10 meter maar de schaduwstations liggen nu vlak boven elkaar en zijn identiek op beide niveaus. Elk spoor is 7 m lang maar de totale breedte is slechts zo'n 45 cm.
Qua bereikbaarheid zie ik daar dus niet direct grote problemen.

Het station is ook wat verplaatst en is op het breedste punt 60 cm. Ik heb ook een lang paradevak voorzien aan de voorkant maar hierdoor komt de bereikbaarheid van het station wel in het gedrang. Door het paradevak liggen de achterste sporen van het station op bijna een meter van de voorkant. Misschien is het een optie om het stuk met het paradevak zo te maken dat het eenvoudig af te nemen is in enkele losse stukken?

(http://i82.photobucket.com/albums/j266/Fretbol/sporenplan02.jpg)

Ik heb wel een probleem met dit nieuwe sporenplan qua geloofwaardige opbouw van de scenery: In het oorspronkelijke plan (dus zonder paradevak) was het de bedoeling om het station op een verhoogde berm te plaatsen en een niveau lager (straatniveau) een stationsplein aan te leggen met een tramhalte en enkele bushaltes. Als ik dit op dit nieuwe plan wil behouden zou het paradevak dus nog een niveau lager moeten komen en zou het bovendien redelijk dicht voor het station passeren. (zie onderstaande tekening). Dit is niet echt een probleem bij modelbanen die in een berglandschap gesitueerd zijn maar op een belgische modelbaan lijkt me dit eerder raar? Tenzij iemand een idee heeft hoe dit op een geloofwaardige en realistische manier is op te lossen?

(http://i82.photobucket.com/albums/j266/Fretbol/sporenplan03.jpg)

Aangezien ik een modelbaan met een groot station wil bouwen is een redelijk drukke stadsomgeving zeker iets wat mogelijk is. Ik denk dan qua sfeer en setting aan het prachtige minibaantje Post 7 van Thierry Lateste (zie MSM nr 100) waarbij sporen op verschillende hoogtes over een kanaal liepen. Misschien is het mogelijk om het paradevak in een stedelijke omgeving wel realistisch in te bouwen op korte afstand van een station?
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: SuSke op 02 maart 2015, 22:00:47 PM
Stop je paradespoor onder de grond  ;) met zicht langs de voorzijde - genre kanaaltunnel, diabolo, Antwerpse N-Z of zelfs de Brusselse N-Z.
Dan kan je boven het paradespoor een lekker drukke stad bouwen met trams en bussen en mensjes en ... zonder last te hebben van het paradespoor en kan je het zelfs een stukje naar achter brengen.

Zomaar een wild gedacht.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Fretbol op 02 maart 2015, 22:21:50 PM
Citaat van: SuSke op 02 maart 2015, 22:00:47 PM
Stop je paradespoor onder de grond  ;) met zicht langs de voorzijde - genre kanaaltunnel, diabolo, Antwerpse N-Z of zelfs de Brusselse N-Z.
Dan kan je boven het paradespoor een lekker drukke stad bouwen met trams en bussen en mensjes en ... zonder last te hebben van het paradespoor en kan je het zelfs een stukje naar achter brengen.

Zomaar een wild gedacht.

Frans,

Aan deze optie had ik ook al gedacht ... maar dan kan ik het paradevak zoals in het eerste ontwerp beter gewoon weglaten. Dat scheelt me dan enorm veel tijd en geld  :) Een ondergronds spoor vind ik op sommige modelspoorbanen wel geslaagd als het een (metro)station betreft maar een volledig paradevak van 6-7 m lengte onder de grond stoppen gaat misschien net iets te ver  ;D

Als er een paradevak komt is het wel de bedoeling dat de treinen grotendeels mooi in het zicht rijden, liefst ongeveer op ooghoogte
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: SuSke op 02 maart 2015, 23:48:52 PM
Draai het dan om en zet je paradespoor achter je stationsbundel.
Ik kan je spoorverloop van je paradespoor niet goed volgen op het plan van het schaduwstation 1.
Er klopt ook iets niet met de sporen doe vertrekken uit schaduwstation 2, die lopen in een rondje en dan... ??
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: SuSke op 03 maart 2015, 00:17:13 AM
OK, de knopen een beetje ontwart.

De linker spiraal draait een aantal toertjes van 12cm0 naar 72cm terwijl op ongeveer 100cm het spoor van het paradespoor er rondom loopt.

De rechterspiraal maakt 1,5 ronde om van 120cm naar 102cm te komen in het paradespoor waarna je paradespoor verder zakt aan de linkerkant naar 92cm en een zo een lus maakt onder de rechterspiraal.
Titel: Re: Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!
Bericht door: Michiel op 03 maart 2015, 07:29:27 AM
Ik zou het paradespoor ook niet bovenaan door de stad laten lopen. Dat krijg je nooit geloofwaardig, en technich wordt het ook een lastige onderneming omdat je schaduwsporen dan niet laag genoeg kunnen liggen om er nog handig bij te kunnen.

Je kan wel een dieper liggend paradespoor aanleggen, dat als een vitrine langs de voorkant van je baan loopt, met een eigen scenerische invulling.