Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: Dirky op 29 april 2020, 11:42:22 AM

Titel: I6 en I10
Bericht door: Dirky op 29 april 2020, 11:42:22 AM
Vraagje aan de kenners (want ik ken er niets van);

Wat zijn de belangrijkste uiterlijke verschillen tussen een I6 en een I10?

De vraag stelt zich i.v.m. met de eventuele ombouw van een I6 naar een I10 (spoor 1).

alvast bedankt!

Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 29 april 2020, 12:12:14 PM
I10'en zijn  zonder schorten(onderdelen onderaan zijn zichtbaar) een I6 is helemaal onderaan dicht met schorten (alles zit netjes verpakt in de schorten)
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 29 april 2020, 12:15:08 PM
https://www.flickr.com/photos/marknl/28404814425 laatste wagon I6 met daarvoor 2 I10, daarna I6 en 2 I10 en daarna opnieuw I6
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Dirky op 29 april 2020, 12:18:20 PM
ramen zijn toch ook anders, niet?
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 29 april 2020, 12:20:34 PM
je vroeg de belangrijkste naast die ramen zullen er nog verschillen te vinden zijn, ook bij I10 ook een soort veerdemper 
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 29 april 2020, 12:25:12 PM
de I10 was een vervolg op de Europees model Eurofima en is van Belgische makelij (wagenszijn binnenin open met centrale gang;één ruimte daar waar de I6 gang opzij heeft met verschillende couchettes )
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: rgp op 29 april 2020, 12:41:00 PM
 Hallo,

De I6 t/m I10 behoren tot een groot europees project gefinancieerd door oa EUROFIMA.
Initieel omvatten ze:
I6: rijtuig met compartimenten zowel 1 als 2 klasse
I7: restaurantrijtuig, nooit gebouwd
I8: slaaprijtuig, nooit gebouwd
I9: ligrijtuig, nooit gebouwd
I10: rijtuig met middengang, zowel 1 als 2 klasse
DMS pakwagen is GEEN EUROFIMA rijtuig

Roland
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Jurgen op 29 april 2020, 13:02:09 PM
Citaat van: rgp op 29 april 2020, 12:41:00 PM

I7: restaurantrijtuig, nooit gebouwd
I8: slaaprijtuig, nooit gebouwd
I9: ligrijtuig, nooit gebouwd



Alles wat er geschreven werd wist ik al, maar dit is nieuw voor mij (of het is nooit blijven hangen). Bij deze weer wat bijgeleerd (of opgefrist).
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: rixke rail op 29 april 2020, 21:33:08 PM
Citaat van: Dirky op 29 april 2020, 12:18:20 PM
ramen zijn toch ook anders, niet?

Je hebt idd I10  met airco (ruiten kunnen niet opengeschoven worden ...) :

(https://lh3.googleusercontent.com/_6EY2ERoVjUU/S7c9cpDeYMI/AAAAAAAATPg/dVgQSyRMbSg/s400/61%2088%2021-70%20047%202010.04.02%20Rotterdam%20C%20%281%29.JPG)




En zonder airco (verschuifbare ruiten) :

(http://cooltrain.be/images/LSM_I10/hv-I10%20B%2051882170032-6%20(New%20Look)%20Landen%2025.01.06%20(avF802.032SNN).jpg)


Beide versie waren oorspronkelijk C1 oranje livrei

Grootspoorse groeten,
Eric
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: modelbaanHO op 30 april 2020, 08:46:06 AM
Citaat van: Jurgen op 29 april 2020, 13:02:09 PM
Citaat van: rgp op 29 april 2020, 12:41:00 PM

I7: restaurantrijtuig, nooit gebouwd
I8: slaaprijtuig, nooit gebouwd
I9: ligrijtuig, nooit gebouwd



Alles wat er geschreven werd wist ik al, maar dit is nieuw voor mij (of het is nooit blijven hangen). Bij deze weer wat bijgeleerd (of opgefrist).

Ik heb mij ook altijd al afgevraagd waarom er een sprong zat in de nummering van de I-rijtuigen.
Nu is dat eindelijk verklaard.
Bedankt.
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: rgp op 30 april 2020, 09:43:41 AM
Hallo,

Dat van die I7, I8 en I9 is idd weinig bekend, omdat ze ook niet verder gegaan zijn dan een nummer toe te kennen aan een te bouwen rijtuig.  Ik heb er nooit een plan of zelfs schets van gezien.

Roland
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Houdini op 30 april 2020, 09:56:44 AM
In het verlengde daarvan (misschien een st/domme vraag, maar ik weet het antwoord dus niet :) ):
waarom zijn de I6bc dan "I6bc" genoemd, en niet I9 (aangezien dat ligrijtuigen zijn)?
Zijn dit dan gewoon 'omgebouwde' I6en? Of is daar nog een andere reden voor?
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Dirky op 30 april 2020, 10:06:53 AM
Als ik het goed begrijp - en het gaat hier enkel om het uiterlijke - kan ik de "schorten" weghalen, een geloofwaardige mix van bakken en leidingen zichtbaar maken, opschriften wijzigen, en beweren dat ik een I10 heb? Waar gaat de echte kenner mij dan nog op afschieten?

thx
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: chef garde op 30 april 2020, 11:03:17 AM
Op de kleinere raampjes van de toiletten misschien afschieten??

I6:  4 stuks smaller formaat, 2 per kopse kant en aan beide zijden waarvan 1 mat (toilet zelf, kant gang is doorzichtig)

I10: 2 stuks smaller formaat, slechts langs 1 zijde, allebei mat
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Driesel op 30 april 2020, 11:22:09 AM
Beste Dirk, hierbij wat concrete info hoe je een I6 omvormt in een I10 (als N-spoorder stond ik immers voor dezelfde uitdaging ;))

Die schorten zijn inderdaad één van de opvallendste verschillen. Een ander opvallend uiterlijk verschil is het rooster op de zijkant: dit rooster is bij een I10 veel hoger en iets korter dan dat van een I6. Het rooster heeft hetzelfde formaat als dat van de M4-rijtuigen. Aan deze zijde waar het rooster zich bevindt heb je ook geen kleine ramen naast de deuren (dus die moet je dichtmaken). Aan de andere zijwand heb je wel twee kleine ramen, maar die zijn iets korter dan de kleine ramen van een I6 (in N heb ik die nieuwe kleinere raampjes in 3D geprint).
Citeereen geloofwaardige mix van bakken en leidingen zichtbaar maken
Er zit een kenmerkende bak onder een I10 met afgeschuinde kanten, met aan één zijde (de zijde zonder rooster) een opvallende ronde opening. Een beetje info kan je hier vinden https://www.lsmodels.com/images/news2014/jaune%20I10.jpg
Nog een detail die makkelijker in spoor 1 dan in N na te bootsen is, zijn de bevestigingen voor de slingerdempers naast de draaistellen. In model is een correcte plaatsing hiervan moeilijk omdat het de beweging van de draaistellen beperkt; het is mij nog niet gelukt om dit op te lossen op een manier waar ik tevreden van ben.
Een minder zichtbaar detail is dat de deuren toch iets anders zijn: zo zitten de handvaten op een andere plaats (is me wel gelukt).

Wat de grote ramen zelf betreft: de I10-rijtuigen 2e klasse met airco hebben dezelfde ramen als de I6-rijtuigen. De I10-rijtuigen 2e klasse zonder airco en de 1e klasse (die zijn allen zonder airco!) hebben dezelfde ramen als een M4.
Op het dak van een I10 staan ter hoogte van de deuren ook kenmerkende "ventilatie"-dingen (mijn model is hier nog niet van voorzien)

Hieronder twee foto's van mijn N-modellen: boven een omgebouwde I10 (met behoud van de ramen, dus met airco), onderaan een Fleischmann-model van een I6:

(https://live.staticflickr.com/65535/49836561736_345b382a16_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iVTpwq)
(https://live.staticflickr.com/65535/49836561781_cd2f80103e_k.jpg) (https://flic.kr/p/2iVTpxc)
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: rgp op 30 april 2020, 13:39:15 PM
Houdini,

Die ligruituigen I6Bc zijn inderdaad omgebouwde I6. (15 stuks).
Men had op een zeker ogenblik geen moderne ligrijtuigen, I3 waren buitendienst en I5 waren 30 jaar oud en hadden geen airco,
Gezien dat er I6 op overschot waren, lag de oplossing voor de hand.

Roland
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Houdini op 30 april 2020, 14:09:33 PM
Citaat van: rgp op 30 april 2020, 13:39:15 PM
Houdini,

Die ligruituigen I6Bc zijn inderdaad omgebouwde I6. (15 stuks).
Men had op een zeker ogenblik geen moderne ligrijtuigen, I3 waren buitendienst en I5 waren 30 jaar oud en hadden geen airco,
Gezien dat er I6 op overschot waren, lag de oplossing voor de hand.

Roland

Bedankt voor de verduidelijking Roland!
Ik ga er dan van uit dat het initieel de bedoeling was dat er een 'wezenlijk' verschil zou zijn tussen de omgebouwde I6bc-rijtuigen en de eventuele I9-rijtuigen?

Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: Dirky op 30 april 2020, 20:18:37 PM
Bedankt voor alle info... Daarmee kan ik zeker verder!
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: rixke rail op 01 mei 2020, 17:55:15 PM
Citaat van: rgp op 30 april 2020, 09:43:41 AM
Hallo,

Dat van die I7, I8 en I9 is idd weinig bekend, omdat ze ook niet verder gegaan zijn dan een nummer toe te kennen aan een te bouwen rijtuig.  Ik heb er nooit een plan of zelfs schets van gezien.

Roland


Beste Roland, beste forumgenoten.
Ooit werd mijn rol als archivaris hier erg op prijs gesteld, dat was een beetje veronachtzaamd de laatste tijd.
Bij deze een kleine heropflakkering ?  :-X
Check even HIER (https://flic.kr/p/2iWmRxQ) en DAAR (https://flic.kr/p/2iWmRx9)
Beetje off-topic nu, maar hopelijk nuttig ...  :-\
Grootspoorse groeten,
Eric

Edit : spellingsfout ...  ::)
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: rgp op 01 mei 2020, 18:22:44 PM
Rixke,

Idd nuttig en ook het feit dat er geen ligrijtuigen waren voorzien.

Alleen blijven het ruwe schetsen, want als men de indeling van de Quick Picks of Zwitserse rijtuigen erbij neemt, denk ik dat men die gewoon heeft opgeplakt.  Echte bouwplannen zijn er, denk ik, mij niet geweest.

Roland
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: ACFI op 01 mei 2020, 18:24:48 PM
Dankjewel Rixke,

ACFI
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: doomslu op 01 mei 2020, 19:14:47 PM
Ha! Rixke is er terug. Goed zo!  ;)
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: loco op 02 mei 2020, 11:19:15 AM
In het boek Het metalen reizigersmaterieel NMBS Deel 2 vind je heel wat info over beide rijtuigen, inclusief een aantal tekeningen, ook van details.
http://nmbs-asp.adlibhosting.com/Details/books/8971 (http://nmbs-asp.adlibhosting.com/Details/books/8971)

Succes met de realisatie
Titel: Re: I6 en I10
Bericht door: svvander op 02 mei 2020, 11:20:07 AM
In Rixke we trust!  :D