Om de hobby wat nieuw leven in te blazen, besloten om een airbrush aan te kopen.
Vriend/vijand google geraadpleegd en besloten om voor een stille compressor te gaan.
De prijzen voor een nieuw exemplaar waren voor mijn budget en gepland gebruik een beetje aan de hoge kant.
Ondanks dat ik een airbrushleek ben , dan toch maar een tweedehands werther/silair 20a gekocht, welke bij de verkoper getest werd en goed bleek samen met een eerste pistooltje (een tweedehands FENGDA voor €15).
Een assortiment verfjes van MIG erbij, tesamen met wat pigmentpoeders en enamel effects en testen maar.
ls begin 2-3 wagonnetjes geprobeerd met wisselende resultaten en hop een eerste probleem met de compressor.
Na een halfuur gebruik blijft de compressor steeds lucht afblazen. Onze vriend Google geraadpleegd en begonnen met de ontlastklep eraf te halen en te reinigen. Even opgelost en daarna terug zelfde probleem :(
Dan maar verder uiteen halen. Terugslagklep en aanvoerleiding afgekoppeld en gereinigd en op hoop van zege. Njet, probleem bleef. >:(
Na wat uurtjes sleutelen, proberen en uitsluiten, een nieuwe terugslagklep erin. Yes probleem verholpen.
Nu de compressor terug werkte, direct aan het serieuze werk begonnen. Mijn eerste locomotief verouderen. Keuze viel op de PIKO 8217, welke een beetje waggelgedrag vertoonde, dus niet zo'n drama moest dit totaal mislukken (hetgeen al vanaf stap 1 bijna een feit was).
Veel gelezen over Isopropyl alcohol als ontvetter, dus ook maar eens proberen. Fles van 99.9% en testen: OOOPS , de verf komt er een beetje af. Moet je schijnbaar verdunnen, maar wist ik niet. Voila, geen weg terug, nu moest ik de lok wel verouderen.
Na wat laagjes airbrush, wat geëxperimenteer met pigmenten en MIG effects hieronder het resultaat:
(https://live.staticflickr.com/65535/49476814661_c98cf2cc6f_b.jpg) (https://flic.kr/p/2io6BfD)
8217_Weathered_01 (https://flic.kr/p/2io6BfD) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49477037507_6bf535fa3c_b.jpg) (https://flic.kr/p/2io7KuP)
8217_Weathered_02 (https://flic.kr/p/2io7KuP) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49477037467_7cb6b161f4_b.jpg) (https://flic.kr/p/2io7Ku8)
8217_Weathered_03 (https://flic.kr/p/2io7Ku8) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49476329633_420e2e1cdc_b.jpg) (https://flic.kr/p/2io4856)
8217_Weathered_04 (https://flic.kr/p/2io4856) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49476814636_d6ab3fb490_b.jpg) (https://flic.kr/p/2io6Bfd)
DSC01015 (https://flic.kr/p/2io6Bfd) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
Waauw, Wim, om eens een keer te beginnen met airbrush en weatheren... ziet er verdomd goed uit! 8)
Jawadde, knap gedaan!
Voor een amateur als ik, is het niet te zien dat dit poging 1 is ;)
Mooi begin Wim. Als je er niet aan begint, leer je het nooit. Dus die eerste stap is gezet. Een proficiat meer dan waard.
Voor de volgende zorgen dat je een flesje odourless thinner ter beschikking hebt.
Als je dan het rooster volblaast met verf, kan je die gelijk met een penseel gedrenkt in thinner terug een beetje uitwassen naar beneden toe, krijg je gelijk het uitlopen van het vuil uit de rooster.
Op naar de volgende stappen. 8) 8)
knap werk ,doe zo voort !
Mooi gedaan en een snelle leerling precies.
Mooi gedaan, zo komt een loc echt tot zijn recht! :)
Citaat van: SuSke op 02 februari 2020, 12:28:59 PM
Voor de volgende zorgen dat je een flesje odourless thinner ter beschikking hebt.
Als je dan het rooster volblaast met verf, kan je die gelijk met een penseel gedrenkt in thinner terug een beetje uitwassen naar beneden toe, krijg je gelijk het uitlopen van het vuil uit de rooster.
Goeie tip, SuSke!
Een voorzichtige weathering, daar hou ik wel van. Mooi gedaan!
Prachtig, meer hoeft het niet te zijn. Is het model ook in een matte vernis gezet. Daarvoor of er na?
super geslaagd!
Een kleinigheid die er nog veel aan verandert: Schilder de achterkant van de rode bufferplaten in 't zwart. Nu stralen die nog teveel een "plastiek-look" uit!
Waaaw! Ik zou ook zeker eens proberen met een donkere wash de paneellijnen te accentueren!
Citaat van: SuSke op 02 februari 2020, 12:28:59 PM
Voor de volgende zorgen dat je een flesje odourless thinner ter beschikking hebt.
Als je dan het rooster volblaast met verf, kan je die gelijk met een penseel gedrenkt in thinner terug een beetje uitwassen naar beneden toe, krijg je gelijk het uitlopen van het vuil uit de rooster.
Suske, welke rooster bedoel je precies?
Roostertjes aan de zijkant zijn deels met airbrush en deels met pigmentpoeder gedaan. Rooster bovenaan is enkel met pigmentpoeders gedaan. Hier met odourless thinner op werken had mij al wat problemen gegeven op een gesloten wagon, vandaar dat ik hier niets meer aan veranderd heb. Bij de gesloten wagon losten onderliggende verflagen op en kreeg ik geen mooie wash.
Citaat van: loco op 02 februari 2020, 21:31:30 PM
Prachtig, meer hoeft het niet te zijn. Is het model ook in een matte vernis gezet. Daarvoor of er na?
In matte vernis zetten is gebeurd tussen airbrush en enamel / pigment details. Staat nog op programma voor een extra laagje achteraf, als alles naar mijn zin is.
Citaat van: Dirky op 02 februari 2020, 21:37:33 PM
Een kleinigheid die er nog veel aan verandert: Schilder de achterkant van de rode bufferplaten in 't zwart. Nu stralen die nog teveel een "plastiek-look" uit!
Zal ik nog zeker doen ! Merci voor de tip !
Citaat van: Andress24 op 02 februari 2020, 22:06:11 PM
Waaaw! Ik zou ook zeker eens proberen met een donkere wash de paneellijnen te accentueren!
Dit had ik nog niet gedaan omdat ik had gemerkt op een wagon dat dit er al snel heel vuil / zwaar geweatherd uit ziet. Ook droogden de randen van de wash niet zuiver op, waardoor deze nog lichtjes zichtbaar waren (zoals kringen/vlekken).
Nog wat verder gewerkt op andere slachtoffers:
De Mehano 7719
(https://live.staticflickr.com/65535/49530307193_69d86feccd_c.jpg) (https://flic.kr/p/2isPLHF)
7719_old_02 (https://flic.kr/p/2isPLHF) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49531034017_ee8dda11e4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2isTuM8)
7719_old_01 (https://flic.kr/p/2isTuM8) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49530307278_a75642ce58_c.jpg) (https://flic.kr/p/2isPLK9)
7719_old_00 (https://flic.kr/p/2isPLK9) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
en de Roco 6218
(https://live.staticflickr.com/65535/49531034092_8837ba864a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2isTuNq)
6218-6218_oud_01 (https://flic.kr/p/2isTuNq) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49530307313_f3db20df1d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2isPLKK)
6218-6218_oud_00 (https://flic.kr/p/2isPLKK) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49530809091_df7d1a5e02_c.jpg) (https://flic.kr/p/2isSkV6)
6218-6218_oud vs nieuw_04 (https://flic.kr/p/2isSkV6) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49531033972_47325a903d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2isTuLm)
6218-6218_oud vs nieuw_01 (https://flic.kr/p/2isTuLm) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49531034287_586efa5c37_c.jpg) (https://flic.kr/p/2isTuRM)
6218-6218_oud vs nieuw (https://flic.kr/p/2isTuRM) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
Mooi Wim, "less is more"
Tip; laat de vervuilingsgraad varieren van loc tot loc, anders wordt het weer een uniform gedoe...maar dat wist je al zeker? ;D
;)
Juist genoeg... zo hoort het.
knap werk Wim
Bedankt voor de bemoedigende woorden!
Ondertussen moet er ook een stomer aan geloven. Het type 81 van Trix wordt momenteel voorzien van het nodige vuil zoals ze op het einde van hun carrière rondreden (volgens de foto's in het boek: Marklin/Trix Types 60, 62, 64, 81)
Momenteel is de airbrush er al overheen geweest. De laag blanke matte vernis is nu aan het drogen.
Nadien nog verder detailleren met de nodige pigmenten en verfjes.
(https://live.staticflickr.com/65535/49712071928_b6509245f9_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iJTn3q)
81173_02 (https://flic.kr/p/2iJTn3q) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49712605961_10fa3e42df_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iJW6MT)
81173_03 (https://flic.kr/p/2iJW6MT) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
Complimenten
Nog wat kleine zaken aangepast. T-ijzer voor laadhoogte kolen, hier en daar nog wat verf / poeder, kolenschop - schop van zilverpapier, steel van soldeertin - en wat gemorste kolen. Nu nog op zoek naar hoe ik briketten kan maken voor op de tender. Beste denk ik uit balsahout, maar dit heb ik momenteel niet in huis.
(https://live.staticflickr.com/65535/49723417172_48ff8bbde9_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iKTvA5)
81173_04 (https://flic.kr/p/2iKTvA5) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49722564163_5d89f546f3_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iKP922)
81173_06 (https://flic.kr/p/2iKP922) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49723417022_a4550ba119_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iKTvxu)
81173_07 (https://flic.kr/p/2iKTvxu) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49722564183_446f96131e_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iKP92n)
81173_05 (https://flic.kr/p/2iKP92n) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
Mooi zo Wim!
"Ned eg!" ;D
;)
Kleine tip; Verwijder de NEM-schacht vooraan indien mogelijk...en breng sierkoppeling, remleiding en stoomleiding aan...Citaat van: Powered By Diesel op 01 april 2020, 10:54:32 AM
(https://live.staticflickr.com/65535/49723417172_48ff8bbde9_b.jpg)
Toch even dit: "Op het einde van hun carrière" droegen ze (volgens mijn zeer bescheiden mening) dat mooie "biezeke" op de cabine en de tender niet meer. Dan waren ze al een paar keer in groot herstel geweest en gewoon groen geschilderd.
In de periode dat ze dat biesje hadden waren ze waarschijnlijk properder dan de stoof van mijn grootmoeder.
Citaat van: Alberke op 01 april 2020, 13:07:58 PM
Toch even dit: "Op het einde van hun carrière" droegen ze (volgens mijn zeer bescheiden mening) dat mooie "biezeke" op de cabine en de tender niet meer. Dan waren ze al een paar keer in groot herstel geweest en gewoon groen geschilderd.
In de periode dat ze dat biesje hadden waren ze waarschijnlijk properder dan de stoof van mijn grootmoeder.
Dit had ik inderdaad in het boek niet gezien. Maar om de lok volledig hiervoor te herschilderen en dan nieuwe decals aan te moeten brengen gaat momenteel nog mijn kunde te boven.
Volgens de prachtige en duidelijke foto's in de boeken van Nicolas collection, bv Treinen van Belgie-de jaren 1950 en Stomend Belgie waren er toch zelfs eind jaren 50 nog verschillende stoomloks met de gele biezen op de tender enz. Ook de type's 64 en 81 bv. en heel wat tenderloks
TJa, ik ben nu eenmaal een hevig tegenstander van vervuiling, hoe effectief ook aangebracht. Mij is altijd bijgebleven hoe goed de ploeg voor "hun" machine zorgde.
nou, ook een goed verzorgde loc is niet zo doods als een plastic model, een beetje vuil mag altijd, al is het maar de olie die onvermijdelijk ergens uit een stoomloc lekt juist omdat de ploeg er goed voor zorgt. Maar goed, wie zn modellen schoon wil houden moet dat vooral doen natuurlijk. ;)
Nou is een beetje olie misschien nog wel iets dat die 81 nog zou mogen hebben. Gewoon waar je bij een echte loc vet ziet een beetje kwasten met een mengseltje van veel glanslak, een beetje zwart en bruin en een héél klein beetje goud (dat laatste klinkt misschien raar, maar t effect is heel mooi.)
Wat ik aan die 81 sowieso leuk vind zijn de wat felle kleuren van de weathering, de heel gele roesttint. Heb ik in t echt nooit zo gezien, maar wel op ouderwetse kleurenfoto's. Als je je hele baan in die oude kleurenfoto-tinten houdt krijg je wel een heel mooi sfeertje.
Citaat van: Alberke op 02 april 2020, 15:32:12 PM
TJa, ik ben nu eenmaal een hevig tegenstander van vervuiling, hoe effectief ook aangebracht. Mij is altijd bijgebleven hoe goed de ploeg voor "hun" machine zorgde.
Dit ging vooral op bij stomers idd. Er zat vroeger ook 1 op de club waar ik lid was. Kon z'n stomers prachtig weatheren. Enkel, als je dan begon op te zoeken zag je zelden foto's dat ze zo 'vervuild' waren.
Ik ben fan van uw diesels, ik meen het. Moet niet meer vervuild zijn. En ook realistisch
De stomer volg ik Alberke in mening. Die gaat er voor mij al net over.
Op die Noord-Amerikaanse diesels kan je pas je hartje ophalen, die zijn alleen maar proper als ze net uit revisie komen ;D
Veel locomotieven van privé maatschappijen en industrieën waren meestal ook in erbarmelijke staat op het einde van hun carrière.
Zo'n stomer vervuilt zichzelf natuurlijk, het is niet echt een proper machientje ;D ; voor zover ik me nog kan herinneren kreeg ook al wat er achter hing, en de propere was die aan de draad hing, ook de volle laag. En de arme passagier die eens buiten hing had prompt een zwarte neus.
Ik vind het machtig gedaan en bewonder uw kunsten. Hoop dat ik ooit zelf deze standaard haal.
Wat zitten prutsen met een tankaanhanger.
Origineel tweedehands aangekocht zag er zo uit
(https://marnan.eu/media/catalog/product/cache/1c1bc6dd9e67594b9408dc74e5da5a78/2/6/269669_c.jpg)
Intussen al wat aanpassingen gedaan. Momenteel staat de matte vernis te drogen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51185595381_565254a060_b.jpg) (https://flic.kr/p/2kZ6yec)
Busch kar_na1 (https://flic.kr/p/2kZ6yec) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51186665650_8740ed7b27_b.jpg) (https://flic.kr/p/2kZc3o7)
Busch kar_na2 (https://flic.kr/p/2kZc3o7) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
Die wielen zijn erg geslaagd!
Benieuwd naar de verdere stappen met de citerne en chassis, doe vooral voort!
Heel leuk!
Ferme kar 8)
Ik mis nog wel de sporen van gebruikte vloeistoffen - maar dat zit mogelijk nog bij je plannen
Nog wat verder afgewerkt
(https://live.staticflickr.com/65535/51189838631_49d4fcb8a4_b.jpg) (https://flic.kr/p/2kZtiAF)
KAR03 (https://flic.kr/p/2kZtiAF) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51190604924_1663d35d96_b.jpg) (https://flic.kr/p/2kZxeoC)
KAR04 (https://flic.kr/p/2kZxeoC) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
prima werk !
Top!