LS kondigt dan eindelijk de productie van de M4 rijtuigen aan, voorzien voorlevering medio 2016.
Ongeduldig (en oneindig) afwachten ondertussen.
Hello.
Here the scan of the M4 side of the flyer:
http://abload.de/img/lsm16myo5.jpg
greetings
Ralf Wittkamp
Thank you for the scans Ralf!
Eindelijk goed nieuws, al zal 2016 plots een heeeel duur jaar worden.
Mvg
Citaat van: ward op 27 september 2015, 11:39:40 AM
Thank you for the scans Ralf!
Eindelijk goed nieuws, al zal 2016 plots een heeeel duur jaar worden.
Mvg
ik denk dat 2016 nog zal meevallen. Een goede verstaner heeft meteen door wat ik bedoel ! ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 september 2015, 13:05:03 PM
Citaat van: ward op 27 september 2015, 11:39:40 AM
Thank you for the scans Ralf!
Eindelijk goed nieuws, al zal 2016 plots een heeeel duur jaar worden.
Mvg
ik denk dat 2016 nog zal meevallen. Een goede verstaner heeft meteen door wat ik bedoel ! ;)
Begrijp het volledig, maar je weet maar nooit..
Misschien nog jaartje of 2 bijrekenen :p
Goed nieuws is wel dat de Lima's nu veel goedkoper zullen worden.
Citaat van: vanmiegroet op 28 september 2015, 15:45:18 PM
Goed nieuws is wel dat de Lima's nu veel goedkoper zullen worden.
dat betwijfel ik ergens...
die rijtuigen voor achter de HLE11 van Lima zijn niets goedkoper geworden. In tegendeel zelfs dat sommige ze gebruiken achter de LSM HLE11 (want die rijtuigen zijn nog steeds niet slecht). Gewoon omdat de "beperkte" oplage van LSM zo snel de deur uit was en bijna onvindbaar zijn... (en als je ze 2e hands tegen komt, moet je echt geld schijten ???)
http://www.diebahn.be/Nederlands/NMBS/HLE/11/11J.php
ook I6 en I10 hingen er al aan, google afbeeldingen eens bekijken !
Citaat van: Thommy op 28 september 2015, 18:37:50 PM
Citaat van: vanmiegroet op 28 september 2015, 15:45:18 PM
Goed nieuws is wel dat de Lima's nu veel goedkoper zullen worden.
dat betwijfel ik ergens...
die rijtuigen voor achter de HLE11 van Lima zijn niets goedkoper geworden. In tegendeel zelfs dat sommige ze gebruiken achter de LSM HLE11 (want die rijtuigen zijn nog steeds niet slecht).
In het begin zal er toch een grote input zijn van LSM rijtuigen met als gevolg dat je tijdelijk op 2de handssites en beurzen veel Lima's zult aantreffen. Natuurlijk hoe langer je wacht met de aanschaf van de Lima's hoe minder frequent ze online komen met als gevolg dat je terug een prijszetting krijgt.
Ik wacht nejes tot LSM met die van hem komt, en sla dan mijn slag wel met de Lima's.
Als die op de baan rondtoeren zijn dat ook wel best mooie dingen 8)
Citaat van: SuSke op 30 september 2015, 10:09:17 AM
Ik wacht nejes tot LSM met die van hem komt, en sla dan mijn slag wel met de Lima's.
Als die op de baan rondtoeren zijn dat ook wel best mooie dingen 8)
Zeker de sets van 4 (bordeaux en new look), daar is eigenlijk niet echt iets mis mee.
Citaat van: SuSke op 30 september 2015, 10:09:17 AM
Ik wacht nejes tot LSM met die van hem komt, en sla dan mijn slag wel met de Lima's.
Als die op de baan rondtoeren zijn dat ook wel best mooie dingen 8)
Je kan nu al slagen beginnen slaan Frans...
http://www.2dehands.be/verzamelen/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/sncb-nmbs-voiture-lima-m4-256899694.html
Doch zo goedkoop als de groene M2'smet beugelkoppelingen zullen ze echter nooit worden denk ik
;)
In een stam denk ik wel dat je het verschil gaat zien hoor. Os.Kar is erin geslaagd om hun rijtuigen heel goed te laten aansluiten bij die van Lima.
Maar ik denk dat LS er met kop en schouders gaat uitspringen en als je de rijtuigen naast elkaar gaat zetten, dat het verschil te groot zal zijn. Een volledige stam LS en een volledige stam Lima/Os.Kar gaat wel lukken denk ik.
De Os.Kars en de Lima's passen inderdaad goed bij elkaar, alleen is er een verschil in de kleur van het dak (ik dacht bij de bordeaux versies): grijs bij de Os.Kars, zilver bij de Lima's. Maar de kappen neem je er zo af, dus je kan ze makkelijk in één en dezelfde tint herspuiten. Verder vind ik de Lima's, in acht genomen de periode waarin deze op de markt kwamen, zeker niet plastiekerig ogend of onvoldoende afgewerkt. Is goed spul! Ik heb er ééntje (een New Look) om in een stam van een HLE 22 met K4 rijtuigen (http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/200X/2003-8397) te laten meerijden. Natuurlijk ga je het verschil zien met iets van LS anno 2016 (of 2017? of ... ;D ).
Wellicht kan je de Lima's & Os.Kars na de uitlevering van de LS rijtuigen voor een schappelijke prijs op de kop tikken. Ik heb enkele jaren geleden, toen Märklin/Trix net hun Thalys PBKA hadden uitgebracht, een volledige Lima Thalys kunnen scoren voor alles tesamen 240 euro... (1 doos met de locomotieven & twee lange rijtuigen + 2 dozen met telkens drie tussenbakken = 10-delige set). Heb deze zelf gedigitaliseerd, aandrijving nagekeken, sounddecoder erin, tip top in orde nu en mag gerust naast de Märklin/Trix staan. Maar de prijzen voor de Lima tussenbakken swingen ondertussen terug vrolijk de pan uit, tot 200 euro voor één doos met drie tussenbakken !!! Op tijd erbij zijn is dus de boodschap !
Citaat van: Jurgen op 30 september 2015, 11:38:41 AM
In een stam denk ik wel dat je het verschil gaat zien hoor. Os.Kar is erin geslaagd om hun rijtuigen heel goed te laten aansluiten bij die van Lima.
Maar ik denk dat LS er met kop en schouders gaat uitspringen en als je de rijtuigen naast elkaar gaat zetten, dat het verschil te groot zal zijn. Een volledige stam LS en een volledige stam Lima/Os.Kar gaat wel lukken denk ik.
Maak ik me geen zorgen om. Ik heb momenteel al een aardig stammetje (Lima's en Os.Kar's) lopen van de beide kleurstellingen 8)
Ik ben al een paar dagen op zoek naar alle informatie die ik kan terugvinden over M4-rijtuigen.
Als je een beetje zoekt op internet kom je wel wat te weten, maar toch ontbreek ik nog een paar dingen.
Wat wil ik weten:
Rijtuignummers van volgende artikelnummers (als ze bestaan tenminste):
3005 (Os.Kar)
3009 (Os.Kar)
3010 (Os.Kar)
3011 (Os.Kar)
3012 (Os.Kar)
3014 (Os.Kar)
3015 (Os.Kar)
149700 (Lima set van 4 rijtuigen)
Van alle bestaande rijtuigen in model wil ik weten of ze een rokersafdeling hebben of niet. Set 149776 van Lima heb ik zelf, dus kan ik wel nakijken.
Van de Os.Kar-modellen wil ik ook weten tot welk type de rijtuigen behoren. Er is blijkbaar verschil tussen A6D (welke later A6Dx werden, dus stuurstand) of A7D. Bij A6D zijn slechts 6 ramen, bij A7D zijn er 7.
Ook zijn er rijtuigen met en zonder snackbar, ik wil weten welke modelrijtuigen een snackbar hebben en of alle rijtuigen met bagageafdeling van het type B7D zijn of een andere indeling hebben.
En moest iemand dan nog de info hebben over welke echte rijtuigen reeds geschrapt zijn, dan is die ook zeer welkom.
Waar heb ik al gekeken?
- Rixke Rail's archives
- Spoorse zolder
- Traintamarre Tassignon
- Een Italiaanse site met rijtuignummers die meteen bij mijn favorieten terecht gekomen is.
- Google afbeeldingen
- Belrail
- SpoorwegJournaal 113 blz 49 (Artikel over M4)
Het mag duidelijk zijn dat ik al moeite gedaan heb om zelf te zoeken. Ik kan wel zeggen dat ik al enkele interessante uren heb doorgebracht en meer te weten ben gekomen dan ik eigenlijk zocht.
Maar nu zit ik vast en vraag ik hulp aan de kenners en degenen die de modelrijtuigen in bezit hebben. :)
Het mag per PB doorgestuurd worden, maar gooi het liefst gewoon in de groep zodat iedereen kan meegenieten.
veeleisend man ! ;D ;D ;D ;D ;)
Jurgen,
Vergeet de index van traintamarre niet!
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?marque=OS.KAR&type=HKV (http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?marque=OS.KAR&type=HKV)
Groet,
Olivier
Dank je wel Olivier.
Maar kijk eens in mijn vorige reactie onder het gedeelte "Waar heb ik al gekeken?". ;) ;D
De rijtuignummers die ik zoek staan niet op die website vermeld. Vandaar dat ik hier de vraag stel.
@ Peter: Waarom veeleisend? Ik stel 3 vragen, de rijtuignummers, de types en de geschrapte rijtuignummers.
Ik kan soms nogal fanatiek zijn in zo'n (nutteloze) dingen. Maar als ik met een vraag zit wil ik wel een antwoord hebben, ook al is dat dan bijvoorbeeld dat men het niet weet. Maar dan weet ik meteen ook dat ik mijn vraag ergens anders moet gaan stellen. ;)
Blijkbaar niet zo goed gelezen, van de artikelnummers in kwestie is er inderdaad geen rijtuignummer bekend.
Vond het al zo vreemd dat je daar niet zou gekeken hebben.
Juist eens gekeken, en geen enkele van de nummers komt overeen met de sets die ik hier heb liggen.
Je zal de info moeten krijgen van mede forumgenoten die over één van deze sets beschikken vrees ik..
Waar ze anders online nog zouden kunnen staan.. Geen idee..
Mvg,
Ward 8)
@ Olivier: Inderdaad.
Op de Italiaanse site die ik gevonden had stonden ze ook niet vermeld.
Via Google en Ebay ben ik ze tot nu toe ook nog niet tegengekomen, wat mij doet vermoeden dat ze nooit geproduceerd werden, maar echte zekerheid hierover heb ik niet. De website van Os.Kar maakt me niets wijzer.
De Lima set van 4 rijtuigen ben ik ook nooit eerder tegengekomen, dus hierover heb ik hetzelfde vermoeden al staat er wel een foto op de website van Traintamarre. Maar ik heb ook al gezien dat niet alle foto's correct zijn op de site, dus ook hier bestaat er twijfel voor mij.
Morgen ga ik eens kijken tussen de boekjes die ik nog heb van Olaerts, die heb ik tot nu toe over het hoofd gezien.
@ Ward: Bedankt om na te kijken.
Die set 149700 zou ook een set van 4 bordeaux rijtuigen moeten zijn ... De andere set 149776 kom je nog regelmatig tegen, ik heb echter ook slechts weet van maar 1 set van 4 in het bordeaux en 1 set van 4 in new look.
Trouwens heb ik de 2 kleuren sets van Lima (bor/new look), 2 stuurrijtuigen (van elke kleur één)
bordeau set die 76
new look 149881 1st 1 kl( 19-78 040-6)
3 2kl (20- 78 252-4 20-78 417-3 20-78 318-3 allen zonder rookafdeling hoewel 1ste klasse toch langs de ene kant het doorkruisteken van het rokersembleem mist (foutje?) rond deze tijd werd het roken op de trein afgeschaft !
bordeauxset heb je zelf (of verwisselde ik mijn dozen) echter heb ik een bijkomende wagon bijgekocht bijkomende losse wagon lima 309413 (20-78 343-1) met aan de kant 3ramen rokersafd . blauwe streep
verder 2de(bord) klasse zonder kortk. L30 9134 20 78 345-6 (1 omgebouwd kortkopp)
1kl (bord) klasse zonder kort L30 9132 19 78 006-.7
Osk stuurrijtuig 3002(nl) stuurrijt bor (3006)
osk wagon 1st kl met bagage 3008
osk n look stuurrijtuig 1kl (3002)
osk n look 2de kl met bagage (3003)
osk wagon 2de kl met bagage 3007
ik vrees dat die anderen nooit uitkwamen, want ik dacht nagenoeg alle uitgekomen wagons(1 van elk natuurlijk,ik hoor U al zeggen : "Ah dat zijde gij die al die wagons hebt ....") te bezitten :-\
Bedankt Peter.
Wat de 149700 van Lima betreft, als ik dit bij Google intyp krijg ik een set van de "Alpenpfeil" of iets in die richting.
Bij de rest vind ik helemaal niets terug.
lima set 149 776 en 149881
I have a number of M4 coaches here are their running numbers and catalogue numbers hope this helps
Ik heb een aantal M4 coaches hier zijn hun lopende nummers en catalogus nummers hoop dat dit helpt
M4 1st 1978006 Lima Red/white band 309134
M4 1st Brake 8178011 OS Kar Silver/blue 3004
M4 2nd 2078345 Lima Red/white band 309132
M4 2nd 2078262 Lima Silver/blue 309485
Citaat van: Rangeerduivel op 30 september 2015, 10:49:58 AM
Citaat van: SuSke op 30 september 2015, 10:09:17 AM
Ik wacht nejes tot LSM met die van hem komt, en sla dan mijn slag wel met de Lima's.
Als die op de baan rondtoeren zijn dat ook wel best mooie dingen 8)
Je kan nu al slagen beginnen slaan Frans...
http://www.2dehands.be/verzamelen/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/sncb-nmbs-voiture-lima-m4-256899694.html
Doch zo goedkoop als de groene M2'smet beugelkoppelingen zullen ze echter nooit worden denk ik
;)
Die smijten ze toch naar je hoofd.
Bordeaux exemplaren van Lima zijn makkelijk genoeg aan te geraken en zelfs die oude met beugelkoppeling kan je voor een €5/rijtuig voorzien van kortkoppelmechaniek.
Citaat van: OlivierV op 12 november 2015, 23:49:29 PM
en zelfs die oude met beugelkoppeling kan je voor een €5/rijtuig voorzien van kortkoppelmechaniek.
Waarom zei je dat dan gisteren niet?
Mij komt het op +/- 13€ per rijtuig...
Welke goedhartige leverancier heb jij gevonden? ;D ;D
;)
Ik had het over M4 rijtuigen, niet over die M2's van Lima.
Ik denk dat bij de M4-en wel zo'n roco kinematik past en die kosten bij onze geliefde Nederlander gekend voor zijn Roco onderdelen zo'n €2,5 per stuk ;)
Maa rwe wijken af van Jurgen zijn draadje.
Ha zo...Sorry Jurgen! :-[
;)
't Is niet mijn draadje, het bestond al en vermits het onderwerp ook M4-rijtuigen was dacht ik dat het hier wel op de juiste plaats stond. ;)
Maar je hebt wel gelijk dat het over M4-rijtuigen gaat en niet over M2's. :D
@ Neil: Thank you. I allready found those numbers on the websites I mentioned in my previous reaction. ;)
@ Peter: PB ontvangen, maar de 3018 van Os.Kar heb ik ook zelf. ;)
Dit is wat ik reeds heb van info (gesorteerd op rijtuignummer):
Rijtuignummer - artikelnummer - Type - Livrei - Merk
50 88 19-78 006-7 309134 M4 A9 Bordeaux / Lima
50 88 19-78 014-1 149606 M4 A9 Bordeaux / Lima
50 88 19-78 026-5 149605 M4 A9 New look / Lima
50 88 19-78 040-6 149881 M4 A9 New look Keertreinsysteem Lima
50 88 19-78 045-5 149776 M4 A9 Bordeaux Keertreinsysteem (Rokers) Lima
50 88 20-78 031-2 309600 M4 B11 Bordeaux Rokersafdeling Lima
50 88 20-78 066-8 149606 M4 B11 Bordeaux / Lima
50 88 20-78 075-9 309696 M4 B11 New look / Lima
50 88 20-78 078-3 149776 M4 B11 Bordeaux Rokersafdeling Lima
50 88 20-78 078-3 309132 M4 B11 Bordeaux / Lima
50 88 20-78 143-5 149606 M4 B11 Bordeaux / Lima
50 88 20-78 172-4 149606 M4 B11 Bordeaux / Lima
50 88 20-78 252-4 149881 M4 B11 New look Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 262-3 309485 M4 B11 New look Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 275-5 149605 M4 B11 New look Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 280-5 149776 M4 B11 Bordeaux Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 302-7 149605 M4 B11 New look Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 318-3 149881 M4 B11 New look Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 343-1 309413 M4 B11 Bordeaux Keertreinsysteem (Rokers) Lima
50 88 20-78 345-6 309132 M4 B11 Bordeaux Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 360-5 149605 M4 B11 New look Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 405-6 149776 M4 B11 Bordeaux Keertreinsysteem Lima
50 88 20-78 417-3 149881 M4 B11 New look Keertreinsysteem Lima
50 88 81-78 011-0 3004 M4 ADk New look / Os.Kar
50 88 81-78 025-0 3013 M4 A6Dx Bordeaux Rokersafdeling Os.Kar
50 88 81-78 028-4 3018 M4 A7D New look Rokersafdeling Os.Kar
50 88 81-78 030-0 3008 M4 AD Bordeaux Rokersafdeling Os.Kar
50 88 81-78 034-2 3001 M4 A6Dx New look / Os.Kar
50 88 81-78 043-3 3006 M4 A6Dx Bordeaux Rokersafdeling Os.Kar
50 88 81-78 050-8 3002 M4 A6Dx New look / Os.Kar
50 88 87-78 011-4 3007 M4 BD Bordeaux Rokersafdeling Os.Kar
50 88 87-78 033-8 3003 M4 B7Dk New look Keertreinsysteem Os.Kar
50 88 87-78 035-3 3017 M4 B7Dk New look Keertreinsysteem Os.Kar
Hebben de rijtuigen met keertreinsysteem eigenlijk een uiterlijk kenmerk om te onderscheiden van die zonder keertreinsysteem?
even opgezocht de term keertreinsysteem vond ik niet, vermoed dat dat een vertaling is !
ik denk dat jij het hebt over een trek-en duwtrein, ik veronderstel dat de eerste wagons het (nog) niet hadden maar met de toevoeging van een stuurrijtuig zullen alle M4 aangepast (geweest)zijn !
Ik denk treinen met K4 konden dat niet !
K4 rijtuigen kunnen niet in trek-duw, Geen enkele reeks K-rijtuigen heeft ooit in trek duw gereden.
M4, denk ik uiteindelijk wel allemaal.
Trouwens, de huidige i6 en i10 rijtuigen waarmee men in trek-duw rijdt hebben aangepaste draaistellen, nu ja, in model zie je daar geen hol van.
Niet alle M4-rijtuigen zijn aangepast voor trek-duwtreinen. Dus daarom de vraag of hierover iets zichtbaar is op de rijtuigen.
Ik heb wel gezien dat vanaf een bepaald rijtuignummer alle volgende werden omgebouwd, misschien dat er daarom geen speciale aanduiding nodig was ofzo.
Bij de M2's was dit niet het geval en werd rijtuig 1 omgebouwd, rijtuig 2 en 3 niet, rijtuig 4 weer wel enz. Vandaar hun speciale aanduidingen op de hoeken.
Misschien geef ik op deze manier meteen ook het antwoord op mijn vraag, maar dan wil ik wel nog bevestiging hebben.
Wat de K4-rijtuigen betreft, deze hebben inderdaad nooit in trek-duwcombinaties gereden.
Keertrein is volgens mij een vertaling uit het Duits (Wendezug). Geen idee of het een correcte benaming is in het Nederlands. Zijn er kenners?
Ik krijg stilaan wel het vermoeden dat ik door de reacties op mijn vragen alleen maar meer vragen krijg. ;D
Citaat van: Jurgen op 13 november 2015, 17:04:49 PM
Niet alle M4-rijtuigen zijn aangepast voor trek-duwtreinen. Dus daarom de vraag of hierover iets zichtbaar is op de rijtuigen.
Allicht dat er daarom soms stammen M4 rijtuigen rondrijden zonder stuurstand, alhoewel ook af en toe stammen met i10 (vooral in de spits). Vaak zie ik wanneer ik in Gent toekom een 18² met een rits M4 rijtuigen achter en af en toe kruis ik zo eentje onderweg.
Het is hier precies een beetje stil gevallen.
Ondertussen ben ik een en ander al te weten gekomen.
Zo zijn alle B-rijtuigen vanaf rijtuignummer 50 88 20-78 340-7 omgebouwd om dienst te doen in trek-duwcombinaties. Zij zijn ook allemaal toegelaten op de diensten naar Rijsel.
Daarnaast zijn ook alle A-rijtuigen vanaf rijtuignummer 50 88 19-78 038-0 omgebouwd voor trek-duwcombinaties. Volgens de info die ik heb zouden deze niet aangepast zijn voor de diensten naar Rijsel.
Alle A6D-rijtuigen werden omgebouwd tot A6Dx-rijtuigen en vanaf rijtuignummer 50 88 81-78 056-5 zijn ze ook toegelaten op de diensten naar Rijsel (herkenbaar aan de blauwe streep op de zijkant ter hoogte van de stuurpost).
Het verschil tussen een A6D en A7D is niet zichtbaar aan het rijtuignummer, deze lopen gewoon door en na de ombouw tot A6Dx-rijtuigen werd het nummer niet gewijzigd. Uiterlijk kan je het verschil zien aan de gele streep voor de eerste klas aanduiding. Bij de A6D waren dit 6 ramen, bij de A7D waren dat 7 ramen.
Rijtuignummers van de A6D-rijtuigen beginnen vanaf 50 88 81-78 034-2, vanaf 1984 begon men met de ombouw naar A6Dx, amper 2 jaar na de levering van de rijtuigen.
Wat de rokersafdelingen betreft ga ik nog eens moeten nalezen, want dat heb ik niet direct gevonden. Of ik heb erover gelezen. :D
Wat ik dus nog wil weten is welke rijtuignummers de artikelnummers hebben op de eerste pagina van dit draadje. Vermits hierover nog niemand gereageerd heeft begin ik er stilaan vanuit te gaan dat die artikelnummers nooit geproduceerd werden.
Dus als iemand info heeft, ik hoor het graag! :)
Citaat van: Jurgen op 22 november 2015, 11:37:43 AM
Vermits hierover nog niemand gereageerd heeft begin ik er stilaan vanuit te gaan dat die artikelnummers nooit geproduceerd werden.
of degenen die ze wel hebben lezen(of reageren niet)of zitten niet op dit forum, met andere modellen van andere fabrikanten is dat ook al gebeurd ! :-\
Dat kan altijd, maar dan zou het wel zo zijn dat we in al die jaren toch al een rijtuig hadden zien langskomen op Ebay of andere verkoopsites.
Ik geef eerlijk toe dat ik ze nog nooit gezien heb en ik volg Ebay toch al enkele jaren.
Jammer genoeg geeft de website van de fabrikant ook geen antwoord, de Belgische modellen staan er zelfs niet op vermeld.
Citaat van: OlivierV op 13 november 2015, 17:31:34 PM
Citaat van: Jurgen op 13 november 2015, 17:04:49 PM
Niet alle M4-rijtuigen zijn aangepast voor trek-duwtreinen. Dus daarom de vraag of hierover iets zichtbaar is op de rijtuigen.
Allicht dat er daarom soms stammen M4 rijtuigen rondrijden zonder stuurstand, alhoewel ook af en toe stammen met i10 (vooral in de spits). Vaak zie ik wanneer ik in Gent toekom een 18² met een rits M4 rijtuigen achter en af en toe kruis ik zo eentje onderweg.
Te Gent via de lijn 73/75:
Een Km vretertje overnacht te Gent (weekdagen): stammetje 6x M4 met stuurrijtuig en HLE27
IC 3627 Gent 05:52 - De Panne 07:08
IC(P) 7995 De Panne 07:29 - Gent St P 08:45
IC 2209 Gent St P 09:40 - Aalst - Brussel - Hasselt - Tongeren 12:23
IC 2235 Tongeren 13:37 - Hasselt - Brussel - Aalst - Gent St P 15:20
IC(P) 8995 Gent St. P 16:20 - De Panne 17:34
IC 3617 De Panne 17:52 - Gent - Aalst - Brussel - Leuven - Landen 21:21
IC 3645 Landen 21:36 - Leuven - Brussel - Aalst - Gent St P 23:48
Getrokken 11x M4 met HLE 18
IC(P) 7006 De Panne 05:25 - Gent - Schaarbeek 07:31
IC(P) 7007 De Panne 06:25 - Gent - Schaarbeek 08:33
IC(P) 8006 Schaarbeek 16:28 - Gent - De Panne 18:34
IC(P) 8007 Schaarbeek 17:28 - Gent - De Panne 19:35
Daarnaast zijn er nog enkele getrokken spitstreinen op lijnen 75 & 50 op de verbindingen met HLE18 - M4 rijtuigstammen
Oostende - Gent - Brussel en Kortrijk - Gent - Brussel waar te nemen.
Ook rijdt er een dergelijke samenstelling ook op de spitsverbinding St. Niklaas - Gent Dampoort - Merelbeke - Melle - Brussel
Gr,
Jan
interessante site is nog steeds http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=searchbelrollingstock materiaalkeuze maken !
ook M4- en met aan beide zijden HLE 18 en M4 met stuurstand en HLE 27 op lijn 15 Lier- Turnhout
dit meerdere malen per dag.
6x M4 (waarvan 1 stuurstand) met HLE21 zie je ook nog vaak, daarnet nog zien passeren in Schellebelle. :)
Citaat van: OlivierV op 23 november 2015, 11:12:06 AM
6x M4 (waarvan 1 stuurstand) met HLE21 zie je ook nog vaak, daarnet nog zien passeren in Schellebelle. :)
Die heb ik maandagavond ook gezien,met loc op kop richting Gent...
;)
De meeste trek-duw treinen rijden altijd met de loc op kop richting kust ;)....nog iets dat ik niet wist,
Je ziet,integendeel van wat de meesten denken,de ouderen zijn niet steeds de slimsten! ;D ;D
Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2015, 11:26:04 AM
Citaat van: OlivierV op 23 november 2015, 11:12:06 AM
6x M4 (waarvan 1 stuurstand) met HLE21 zie je ook nog vaak, daarnet nog zien passeren in Schellebelle. :)
Die heb ik maandagavond ook gezien,met loc op kop richting Gent...
;)
De meeste trek-duw treinen rijden altijd met de loc op kop richting kust. ;)
Citaat van: Rangeerduivel op 23 november 2015, 11:26:04 AM
de ouderen zijn niet steeds de slimsten! ;D ;D
uitzonderingen bevestigen de regel ! ;)
Citaat van: OlivierV op 23 november 2015, 11:12:06 AM
6x M4 (waarvan 1 stuurstand) met HLE21 zie je ook nog vaak, daarnet nog zien passeren in Schellebelle. :)
Indien ik het goed voor heb, zou het deze week idd den 2136 moeten zijn... .
Gr,
Jan
Citaat van: celtjan op 25 november 2015, 22:01:35 PM
Citaat van: OlivierV op 23 november 2015, 11:12:06 AM
6x M4 (waarvan 1 stuurstand) met HLE21 zie je ook nog vaak, daarnet nog zien passeren in Schellebelle. :)
Indien ik het goed voor heb, zou het deze week idd den 2136 moeten zijn... .
Gr,
Jan
'k Dacht 2131, alleszins eentje in de 30.
heeft er misschien iemand een Lima M4 te koop versie AD of BD (dus met pakwagenafdeling) ?
oscar zal je bedoelen ?
Citaat van: jodo op 29 november 2016, 14:49:51 PM
heeft er misschien iemand een Lima M4 te koop versie AD of BD (dus met pakwagenafdeling) ?
Indien bordeaux, dan weet ik wel waar daar aan te geraken is.